Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Spacesim X4: Foundations komt uit op 30 november

De Duitse ontwikkelaar Egosoft heeft bekendgemaakt dat de spacesim X4: Foundations op 30 november uitkomt via de eigen onlinewinkel en Steam. Het bedrijf heeft een trailer en gameplayvideo uitgebracht.

X4: Foundations is net als de voorgangers een sandbox-spacesim waarbij de speler onder meer het universum kan verkennen, tegenstanders moet uitschakelen, handel kan drijven, of ruimtestations en een vloot kan opbouwen. Volgens Egosoft is de spelwereld vanaf dag één al enorm groot, al zijn al twee uitbreidingen aangekondigd die meer rassen, schepen, stations en missies toevoegen. De eerste uitbreiding volgt waarschijnlijk ergens in 2019, binnen een jaar na de release.

De ontwikkelaar zegt dat spelers in de nieuwe game alle schepen zelf kunnen besturen en naadloos van schip kunnen wisselen, bijvoorbeeld door uit te stappen en binnen een ruimtestation naar een ander schip te lopen. Egosoft stelt verder dat X4: Foundations de meest gedetailleerde economie heeft, waarbij elk onderdeel van de npc's, zoals schepen, wapens en upgrades, deel uitmaakt van de economie.

X4: Foundations is volgens Egosoft de eerste game uit de X-serie waarbij de verschillende rassen en facties vrij zijn om hun rijken uit te bouwen, wat het X-universum nog dynamischer moet maken dan het geval was bij eerdere games uit de reeks. De studio bracht in 2013 nog X: Rebirth uit, maar de maker erkende dat deze titel geen succes was, mede door de vele bugs die de game na de release bevatte.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

01-10-2018 • 17:16

41 Linkedin

Reacties (41)

Wijzig sortering
Dat ziet er gaaf uit. Maar na meer dan 10 jaar Orbiter spelen is het gewoon niet meer mogelijk om nog plezier te beleven aan een space-sim die alle wetten van Newton zo ongegeneerd schendt. Dit is wederom WOII dogfighten in space. Ik hoop nog steeds op een echte AAA game/sim waarbij ruimtevaartuigen zich gedragen als ruimtevaartuigen. Maar ik zal de enige wel zijn.
independence war :) dan heb je Newtonian physics in het spel :)

https://en.wikipedia.org/wiki/I-War_(1997_video_game)
I-War en Orbiter zijn wel goed. Kerbal ben ik persoonlijk niet zo van gecharmeerd. Nexus en Homeworld (2) zijn er 2 die ik nog wel speel. Zonde dat Nexus 2 niet doorging.

Hopelijk wordt er iets goeds gedaan met SpaceEngine. Of anders I-Novae.
elite dangerous is ook een goeie game die dat doet. hier heb je wel een assist die compenseert, maar wel met zn beperkingen, zodat het alsnog een uitdaging blijft. ook is snelheidsbeperking een ding in dit spel, wat op sommige momenten wel jammer is.
de evochron series doet dit ook (in ieder geval evochron mercenary, die heb ik zelf gespeeld), en heeft ook assist, die je ook uit kunt schakelen.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 2 oktober 2018 14:43]

Zeker niet de enige, zo denk ik er ook over. Iets wat de natuurwetten zo goed mogelijk volgt is dan Kerbal Space Program (heel ander soort spel verder), misschien wel leuk voor je dan, als je dat nog niet hebt geprobeerd.

Ik neem verder aan dat je wel enige realistische science fiction technologie zou willen zien? Want met huidige tech kom je als persoon nog niet veel verder dan Mars, vanaf de aarde gezien :) En dat duurt dan ook nog maanden.

Ik heb verder hetzelfde met shooters of rpg-spellen, die soms je karakter zo onrealistisch maken dat het belachelijk wordt. Ik speel daarom veel Arma III bijvoorbeeld. Enorme landschappen en alles is serieus en realistisch :9~
Het dilemma is dat realistische space combat sims saai zouden zijn. Maar aangezien nog nooit iemand dat geprobeerd heeft is dat op z'n minst een vooroordeel.
I-war en Elite 2 hebben het geprobeerd.

Ze waren idd saai.
Iemand noemde het ooit Jousting In Space omdat de meeste mensen een tactiek kiezen waar je met hoge snelheid op elkaar af vliegt en dan een paar seconden hebt om elkaar te raken voordat je weer met veel moeite je ruimteschip van baan kunt laten veranderen voor de volgende ronde. Het alternatief is circle strafing, waarbij je de vijanden op je af laat komen en probeert door om je as te draaien zo veel mogelijk hits on target te krijgen.

Dit is een van de redenen dat in Elite Dangerous ervoor gekozen is om de snelheid van de schepen te beperken en een flight assist systeem in te voeren dat ervoor zorgt dat de schepen zich meer als vliegtuigen gedragen. Voor de mensen die ermee kunnen omgaan kun je nog steeds het flight assist systeem uitschakelen en puur newtoniaans besturingsgedrag krijgen (afgezien van de snelheid limiet), maar dat vereist de nodige oefening.

Hier is een tutorial voor ED Flight Assist off combat: https://youtu.be/UcktLc-bQWI?t=2m12s
Elite is een voorbeeld van hoe je space combat op een goede manier implementeert, waarbij mensen het ook leuk vinden om te spelen.

Een detail: Elite: Dangerous heeft David Braben aan het roer staan. Hij is iemand die nogal bezeten is van scientific accuracy, als het ware. De engine probeert planeten en sterren op een wetenschappelijk juiste manier te creëren te laten bewegen, stations draaien om hun as om zwaartekracht te genereren, het geluid wat je hoort komt uit de speakers in de pilootstoel of jouw helm en niet van de daadwerkelijke gebeurtenissen.

Natuurlijk zijn er compromissen om de game speelbaar te maken: Supercruise en hyperdrive, en de manier waarop sommige game mechanics in elkaar zitten, maar wat ontbreekt? Juist, onbeperkte snelheden/newtonian space combat.

Even een stapje terug: Braben heeft, zonder Bell (de andere originele maker van Elite) Elite 2 gemaakt, waarin newtonian combat zat. Leuk in theorie, maar zelfs híj heeft dit concept opgegeven. Het is simpelweg niet interessant voor een game in de praktijk.

Ik vind het dan ook steeds vreemd dat mensen nog steeds klagen over het gebrek aan die mechanics in Elite en andere space games. Deze moeten toch écht eens zelf Elite 2 gaan spelen om te zien hoe slecht dit daadwerkelijk werkt in een game.

Ik vermoed dan ook sterk dat Infinity dit straks ook gewoon links zal gaan laten liggen. Als de makers het niet doen gaan de spelers het namelijk wel na verloop van tijd doen: Er is een reden waarom het concept nooit is aangeslagen.
Kan iemand even kort uitleggen hoe zijn zo een gevecht er dan wel hoort uit te zien?
Dat is erg lastig want die gevechten hebben nog nooit plaatsgevonden. Maar daar liggen dus ook de kansen. Ver verwijderd van grote objecten zoals hemellichamen zou het nog enigzins lijken op wat games nu voorschotelen. Maar in de nabijheid van een planeet bijvoorbeeld, zouden alle kleine ruimtescheepjes zich in principe als satellieten moeten gedragen. Dus zonder de motoren te gebruiken draait iedereen baantjes om de planeet. En iedereen kan een andere baan hebben. Dus ook op tegengestelde koersen met elk mach27 op de klok. Een groter deel van de gameplay zou dan liggen bij het voorbereiden van een aanval en wellicht minder op de aanvallen zelf, zoals bij een duikboot sim.
Jah als ksp docking enige indicatie is, zou het best een complex en moeilijk gevecht worden.
Ik kan je aanraden even naar de series: The expanse te zien. Daar heb je ruimte gevechten dat meer realistisch zijn dan de typische films en games.
Je bent totaal niet de enige! Lees zelf al jaren hard Scifi en speel Kerbal Space Program. Begrijp dus goed wat je zegt.

Denk dat veel developers b.v. niet goed weten hoe een goede realistische space opera sim te maken zonder dat het te complex wordt of niet meer begrijpbaar is. Zie Children of a Dead Earth b.v., focus op alleen design en combat.
Daarom wordt denk ik ook vaak gekozen wordt voor het arcade pad. De meeste mensen begrijpen die mechanics eerder en dat is beter voor de verkoop als je groot publiek wil trekken lijkt mij.

Mijn droom zou ook zo'n realistische scifi space opera sim zijn. Eigenlijk gewoon The Expanse als game met schip/station/colony bouw elementen en volledig first person enzo.
Mount and Blade achtig in space zou denk ik ook werken in combinatie met dat.

Ik ga X4 iig wel volgen want ziet er wel machtig mooi uit.

[Reactie gewijzigd door Gkirmathal op 1 oktober 2018 19:53]

Over een jaar of 20, 30 zal Star Citizen wel te spelen zijn als MMO. T'is lang wachten ... maar dit is toch wel de moeite waard als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door ZeroPatient op 1 oktober 2018 22:52]

Ik denk niet dat ze de financiële middelen hebben/kunnen krijgen om het project nog 20 a 30 jaar door te zetten zonder binnenkort een werkelijk speelbaar spel af te leveren. Zeker niet als ze de rechtzaak met Crytek verliezen. De techdemo die ze op dit moment voor de neus van hun backers bungelen gaat ze eeuwig tevreden houden, daar moet toch echt wel een set echte game loops voor in stelling gebracht worden.

[Reactie gewijzigd door CrazyJoe op 3 oktober 2018 12:54]

Evochron Mercenary iets voor jou dan? Ik kon er niet aan wennen, ik vind een stijle leercurve geen probleem, maar vind plezier en gameplay net wat belangrijker. Wat dat betreft vind ik de X serie een goede middenweg.
Het ziet eruit alsof ze X:Rebirth 2 hebben gemaakt, en dit simpelweg X:4 noemen. Heb alle X games gespeeld, en heb me op zich prima vermaakt met X:Rebirth, maar het heeft redelijk wat patches gekost om het speelbaar te krijgen. Deze ga ik dus niet preorderen en wacht eerst een paar maanden af om te zien of het kan waarmaken wat het beloofd.

En hopelijk nu wel een keer een echte economy, ipv NPC facties die gewoon ships en stations kunnen spawnen. Of dikke pirate capital ships die gewoon spawnen en nergens vandaan komen. Er moet ook gewoon oorlog zijn, anders heb je een oneindige resourceproductie, dat werkt ook niet. Ergens moet het weer verdwijnen...
eh, vanwaar trek je de conclusie dat het Rebirth 2 is? In x4 kan je meerdere schepen bezitten (zoals in X3), verder zit er een echte economie in (zoals ook in X3).
Het feit dat je rond kan lopen, de graphics, de UI, alles ziet er visueel uit alsof het een doorontwikkeling van X:Rebirth is, waar ze aan toe hebben gevoegd dat je meerdere schepen kan besturen. Dit is geen waardeoordeel, slechts een observatie. Zakelijk gezien is een doorontwikkeling waar je de tekortkomingen verbetert een logische keuze.

X3, X:Rebirth, allemaal hebben ze geen echte economie. Ze benaderen een economie, maar ze hebben trucjes die ervoor zorgen dat de AI niet failliet kan gaan. Anders zouden ze vrij snel failliet zijn... Het feit dat capital piraten schepen simpelweg spawnen is ook vreemd. En de kleine highway schepen spawnen ook gewoon, die worden niet één voor één gebouwd in een small shipyard. Dit zijn maar een paar voorbeelden. Bij de player shipyard mod, en de total war mod (of een dergelijke naam, weet het niet meer) liepen ze tegen vergelijkbare problemen aan. Shipyards hangen met hacks aan elkaar zodat je tijdens normal gameplay niet merkt hoe slecht de economie werkelijk gesimuleerd wordt.

[Reactie gewijzigd door pirke op 2 oktober 2018 17:27]

Wat is het nut van een pre-order als hij via steam te koop is
Even een tip: koop deze pas na release en reviews, preorder hem niet! Egosoft heeft in het verleden nogal eens wat valse beloftes gedaan en staat bekend voor het renderen van zijn "ingame" beelden. X Rebirth heeft daardoor uiteindelijk een hele slechte review score gekregen op alle platformen omdat ze sjoemelden met tenders, features en heel eerlijk gezegd: de game was zo buggy dat het niet te spelen was.
Via steam kan je hem gewoon preorderen en wanneer hij uitkomt gaan de 14 dagen of 2 uur pas in.
Stuk minder risico dus.
Dacht ik ook, maar bij X Rebirth kreeg ik te horen dat ik niet 'eligible' was. De game had ik 2x door bugs moeten restarten en net over die 2 uur heen daardoor. En dan is het jammer joh. Bij deze Developers zou ik gewoon lekker een paar daagjes wachten zodat anderen hun neus kunnen stoten.
Wat? Zijn sommige games niet refundbaar?
Daar heb ik nog nooit van gehoord, zal eens naar kijken.
Edit: dan heb je een van de criteria overschreden

"Valve will, upon request via help.steampowered.com, issue a refund for any title that is requested within 14 days of purchase and has been played for less than 2 hours. Even if you fall outside of the refund rules we've described, you can submit a request and we'll take a look at it."

[Reactie gewijzigd door Randomguy369 op 1 oktober 2018 20:04]

Bij een preoder zit je soms al over de 14 dagen voordat het spel werkelijk uit is.
Dat zegt steam dus, 'bij een preorder gaan de 14 dagen pas in als de game uit uit is'. Zie ook mijn eerste reactie.
Wat maakt een preorder in godsnaam uit met digitale producten?

Misschien als je iets hebt zoals een dial-up kan het mogelijk een voordeel zijn. Tegenwoordig is zoeken naar een game een trager proces dan de game downloaden....
Vaak hebben preorders nog iets extra's.
Oke. Gaaf, ga deze zeker halen. Speel x3 ook nog bij vlagen. Rebirth heb ik destijds overgeslagen nadat ik erachter was gekomen dat je geen grote schepen meer kon besturen en gekluisterd zat aan dat speciale schip. Dat vond ik best jammer.

Hopelijk kan mijn PC dit een beetje soepeltjes draaien. Ziet er wel indrukwekkend uit, ga het zeker in de gaten houden.
Precies hetzelfde gevoel hierbij. Heb zelfs nog een poosje de x-tended mod voor X3 gespeeld. Zie hier wel weer erg naar uit.
Ziet er erg leuk uit, lange tijd geleden X3 ook gespeeld, misschien ook deze een keer proberen.
Heb de x-series altijd te veel van het goeie gevonden. Ik hou van space games en ook van games zoals universalis, je zou zeggen dat het bijna een combo is van beide maar op de een of andere manier nooit aangeslagen. Wellicht door de hoge learningcurve en dat er niet veel uitleg bij zat. Was ook wel time consuming (vooral in het begin) terwijl je beetje heen en weer zat te transporteren. Wil eigenlijk overgehaald worden om te spelen :P
X3 ook heel veel gespeeld. Na het afronden van de HUB mission is de game eigenlijk wel redelijk makkelijk omdat je dan zo rijk bent dat je alles kunt kopen wat je wilt (shrikes, m7m’s en capital ships) om vervolgens met 10 van die schepen (en paar honderd fighters) van sector naar sector te gaan en alles op te rollen. Heerlijke tijd.

Mis bij X3, speel het af en toe nog, wel de mogelijkheid om sneller schepen te kopen. De traders kun je maar per 10 tegelijk kopen die je vervolgens ook nog allemaal apart moet upgraden, vullen met energie cells en dan apart aan het werk moet zetten. Als je er 350 hebt en je moet ze om de haverklap vervangen (of individueel uitrusten met lvl 2 fighter drones), dan heeft dit veel impact op de tijd die je over houdt voor andere dingen (in het spel en leven :)).

Ben erg benieuwd naar X4. De mogelijkheid om nog meer te customizen lijkt me leuk (alhoewel weer tijdrovend). Wat ik echter weer mis is de mogelijkheid om planeten te koloniseren. Zou leuk zijn om als speler te beginnen op een planeet, afhankelijk van het gekozen ras, om zo eerst te moeten werken voordat je de ruimte kan verkennen, en andere planeten te veroveren en ontwikkelen.

Maar goed. Wellicht de uitbreiding :D

[Reactie gewijzigd door Fritsje_p op 1 oktober 2018 21:17]

Ik heb een poging gedaan om X3 en Rebirth te spelen; Rebirth had zeker wel potentie IMO, wat verhalender dan de voorgangers, maar ik had op laatst niet meer door wat ik moest doen en hoe dingen werkten. Ik moest volgens mij ergens in verweggistan een ruimtebasis bouwen, maar de schepen die de materialen moesten leveren leken niet te gaan vliegen. Het halve universum was ook boos op me (denk ik?).

Als ze dat verwarrende eruit kunnen halen geef ik het misschien een kans. Het idee dat je eigenaar bent van een vloot die semi-automatisch hun werk doen is namelijk wel leuk. Combinatie van first/third person space sim en RTS / 4X gameplay.

Elite: Dangerous had ook wel iets, maar ook daar zou ik graag hebben gezien dat er wat meer verhaal en begeleiding in zat; nu is het meer oneindige ruimte en elke week een grind quest oid.
Ben echt een X fan. Ik koop deze zeker. XR had zeker een een slechte release. Maar heb deze ook veel gespeeld, nadat deze eindelijk speelbaar was. Beste X game vond ik toch X3 TC/AP gewoon echt geweldige games, maar ik had er ook you-tube voor nodig om ze te leren spelen.
Ook hebben alle games veel mods, en dat maakt het nog leuker om deze games te spelen.
X3 toen bij het begin gekocht. God wat moest ik huilen, spel draaide niet vol bugs en zelfs na jaren patches bleef het een drama. Stiekem kijk ik toch nog hoopvol naar deze game. Maar ik wacht ditmaal wel de reviews af. Cross my fingers.
Gaaf! Wist niet eens dat ze met X4 bezig waren!
X3TC veel gespeeld, maar strandde beetje bij het stations bouwen. Ziet er nu goed uit! Hopelijk is de learning curve nu iets makkelijker ook.