Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Square Enix stopt met maken van mobiele Go-games

Square Enix heeft in een interview aangegeven dat het stopt met het maken van Go-games voor mobiele apparaten. De games Hitman Go, Lara Croft Go en Deus Ex Go werden door hun aanschafprijs, en dus het feit dat ze niet gratis zijn, door te weinig mensen gespeeld.

In een interview met PCGamesInsider zegt directeur Patrick Naud dat het moeilijk is om premium-games op mobiele apparaten te maken, meldt PocketGamer. Als reden daarvoor wijst hij op het toenemende aantal kwalitatief hoogstaande gratis games, waardoor er steeds minder mensen bereid zijn games uit te proberen waarvoor ze moeten betalen.

De studio geeft aan dat hun drie Go-games door de aanschafprijs maar door een klein deel van de gamers gespeeld worden. Volgens Naud zijn spelers gewend geraakt om pas voor mobiele games te betalen als ze ervan overtuigd zijn dat het het geld waard is. Daarmee is volgens hem zelfs een aanschafprijs van 5 dollar al te veel.

Square Enix zegt het maken van games voor mobiele apparaten echter niet geheel vaarwel. Naud wil dat zijn studio innoveert om met nieuwe concepten te komen voor mobiele games. Volgens hem is het nog altijd de bedoeling om hoogwaardige mobiele games te maken, maar die zullen waarschijnlijk gratis zijn.

Hitman GO

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

04-06-2018 • 10:20

80 Linkedin Google+

Reacties (80)

Wijzig sortering
Ik heb al deze GO spellen wel aangeschaft, erg leuk om te spelen.

Vrijwel zonder uitzondering speel ik alleen spellen waarvoor wel betaald moet worden bij aanschaf, de zgn. gratis spellen zitten tjokvol adware of ingame dlc.
Jammer dat de huidige tendens is dat alles "gratis" moet zijn, je betaald er uiteindelijk toch wel voor, is het niet door je privacy op te geven of constant lastig gevallen te worden door advertenties dan wel door alsnog te betalen voor lootboxes, micro transacties of levels / karakters / uitrusting.

[Reactie gewijzigd door Dutchsauron op 4 juni 2018 10:30]

Dit is ook exact de reden waarom ik Android/iOS etc niet serieus neem als gamingplatform.

Het word overspoeld met shovelware en freemium rotzooi en je word als dev ontmoedigd om er iets voor uit te brengen omdat 90% van het publiek niet uit gamers bestaat maar mensen die gewoon even afgeleid willen worden (waar de clash of clans/candycrush meuk ook voor voldoet).

@mellow jack: ik doelde natuurlijk ook op de mensen die wel geïnteresseerd zijn in mobiel gamen. Je hebt natuurlijk ook mensen die nooit een game aanraken op hun telefoon.

[Reactie gewijzigd door Annihilism op 4 juni 2018 13:10]

Dit is ook exact de reden waarom ik Android/iOS etc niet serieus neem als gamingplatform.

Het word overspoeld met shovelware en freemium rotzooi en je word als dev ontmoedigd om er iets voor uit te brengen omdat 90% van het publiek niet uit gamers bestaat maar mensen die gewoon even afgeleid willen worden (waar de clash of clans/candycrush meuk ook voor voldoet).
Beetje rare redernatie... 90% van de PC gebruikers spelen ook geen games

Misschien moeten mobiele developers eens beseffen hoe groot hun markt echt is ipv bedenken hoe groot de mobiele markt is (wat niet hun doelgroep is)

Als de markt voor premium games 1% van de totale mobiele markt is dan kom je al snel tot de conclusie dat we op dit moment teveel aanbod is tov gebruikers.

Wacht een paar jaar totdat de meeste dev's failliet zijn en de markt weer gezond word

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 4 juni 2018 12:27]

Wacht een paar jaar totdat de meeste dev's failliet zijn en de markt weer gezond word
Hoe lang moeten we nog wachten dan? Het platform zit al jaren vol me troep, en voor elke mislukte freemium-game, komen er weer 10 nieuwe bij.

Ik ben zelf van mening dat de input/schermgrootte vooral een limiterende factor is. Veel mensen spelen bijvoorbeeld de mobiele Pubg/Fortnite ook via een Android emulator, zodat ze alsnog met tobo/muis kunnen rondkutten. Touch voor veel soorten games is gewoon kut. Voor directional input in RPGs tap je toch vrij vaak mis, of blokkeer je een gedeelte van het scherm. De oplossing van veel devs is dat de game half auto-play is, en je personage zelf overal heenloopt, of acties uitvoert (geef ze geen ongelijk, want touch joysticks zijn ronduit klote)
Maar het probleem is dus exact dat de markt voor premium games maar 0.01% blijkt te zijn.

Op Android pirate iedereen er daarnaast vrolijk op los en zelfs op iOS heb je als je maar een beetje success hebt meteen 30 Chinese clones die je idee jatten en in een F2P jas gieten met een bijna identieke naam.

De markt is dus wel duidelijk verziekt. @Annihilism heeft gelijk en om dan te zeggen dat "mobiele developers moeten x beseffen" is erg kort door de bocht. Mobiele developers beseffen zich alles prima en hebben bergen met data die zeggen dat premium games niet verkopen.
Helemaal mee eens. De "gratis" games zijn haast allemaal rommel. Of je hebt een hinderlijke ad banner in beeld staan of je moet een advertentie kijken per level of als je een paar keer dood gaat. Nog erger zijn de games waar je levens hebt die langzaam weer aanvullen en die je sneller kunt aanvullen door ads te kijken.

Laat me gewoon een klein bedrag betalen om de game normaal te spelen.
Ik ben het helemaal met je eens, paar jaar geleden bij toeval een juweeltje ontdekt, Oceanhorn. Een soort Zelda die heerlijk weg speelt op een telefoon/tablet. Is ook beschikbaar op steam zie ik:
Steam link
Ik mis juist uitgebreide goede games om te spelen op de tablet en android tv. Betaal dus graag voor games waarin geen ingame verdien model zit.

Vooral onzin dingen doen om muntes e.d. verdienen vind ik echt zonde van mijn tijd. Of pay to win, zo speelde ik en tijdje Gun of Boom en merkte pas in de veel latere game play dat mensen gewoon betalen om oneindig veel herstel, granaten e.d. hebben. Waardoor dat soort spellen alleen speelbaar zijn als je veel geld erin blijft gooien. Zonde.

Afijn, dat is het lot van een casual gamer dat van actie games houd vrees ik.
Ik speel Civilization VI op mijn iPad Pro. Zelfde versie als op PC. Heerlijk spel! En het speelt geweldig op de iPad, al liggend op de bank. Maar er zijn inderdaad maar bar weinig echt goede volwaardige spellen zonder lootboxes en andere mobiele onzin/meuk op de smartphone/tablet.
Dat is ook een leuk spel inderdaad, die heb ik reeds op de pc. Achteraf meer een spel voor op de tablet trouwens.

p.s. Speel nu ook veel pc games op de tv en tablet via de steamlink en steamlink app. Misschien ook leuk om eens te proberen.
Bedankt voor de tip! Vanavond daar dan maar eens even mee stoeien! :)
Ik vond Lara Croft GO en Hitman GO beide erg leuk, moet zeggen dat Deus Ex GO Daarna een beetje in herhaling viel, maar de moeite waard op zijn minst. Zelf denk ik alleen dat het grootste probleem hier niet is dat het spel de 5 dollar niet waard is, maar dat er "gratis" al veel meer andere spelletjes te vinden zijn. Veelal zijn dit van die spellen waar je allemaal in game aankopen moet doen om het leuk te houden of van die spellen die al na 2 minuten spelen in hersenloos getik-herhaling zorgen.

Dat Square Enix dan besluit om de GO games er uit te gooien, terwijl er bijvoorbeeld nog Final Fantasy's voor 15 euro p/s durft aan worden geboden vind ik alleen nog maar vreemder.
Ik heb deze games op zowel iOS, Android en Windows Phone (behalve Deux Ex want die was er niet toen ik nog een Windows Phone had) en ik was bereid om direct te betalen voor de eerstvolgende Go game die uit zou komen. Het zijn stuk voor stuk heerlijke puzzel spelletjes waar heel wat uurtjes in zijn gaan zitten.
Jammer dat de serie stopt, maar begrijpelijk.
Square blijft me verwonderen. Bij mij is het grootste probleem met dee dames en heren van square dat ze ports van snes games wel voor 15-20 euro durven aanbieden zonder fatsoenlijke mobile features of support. Als ze de oude final fantasies nou eens voor +/- 5 euro zouden verkopen zouden ze waarschijnlijk zien dat meer dan genoeg mensen dat ervoor over hebben, maar op dit moment komt square op mij over als geldharkende B-publisher (dit dus vooral door slechte features/ports/support).
Ik denk dat het niet zozeer is dat mensen niet willen betalen voor deze games, maar dat de doelgroep gewoon zéér beperkt is. Dat je Hitman/Tomb Raider/Deus Ex vet vindt wil nog niet zeggen dat je puzzelgames wat aan vindt, en als je van puzzelgames houdt dan kunnen onbekende namen mensen juist afstoten. Daarbij denk ik dat die bekende namen op de mobiele markt totaal geen waarde hebben. Het zijn first en foremost console/pc games.

Overigens heb ik Hitman Go wel echt met plezier gespeeld ondanks dat ik niet perse een puzzelliefhebber ben. De game steekt lekker in elkaar :)
Ik heb ze alle 3 gekocht. Lara Croft Go heb ik zelfs 2x, omdat hij in een humble bundle zat. Ik koop alleen premium games. Zoals anderen hier wil ik geen reclame, of een spel met absurde rechten. Pure premium versies vind je helaas bijna niet meer. Wat je veel vaker ziet is dat je tijdelijk de advertenties kunt verwijderen zoals in cut the rope 2 etc. Dit is vaak echter alleen voor de huidige installatie.

Wat ik hier een beetje mis is hoeveel ze er aan hebben verdiend. Dat ze maar een klein stukje van de mobiele markt bereiken wil ik best geloven, maar dat wil niet meteen zeggen dat er geen winst gemaakt is.
Uit het artikel: "Despite the critical success and the great revenue we've had.." Dit geeft toch de indruk dat ze er aardig aan hebben verdiend. We hebben het hier wel over Square Enix, hetzelfde bedrijf dat de Tomb Raider reboot een tegenvaller noemde: https://www.destructoid.c...-square-enix-249692.phtml
Ik heb ze niet op de mobiel maar ik heb Lara Croft Go (voor 4 euro) en Hitman Go (voor 8 euro) op de PS4 gekocht (Deus Ex GO is er helaas niet op verschenen, als die er ook op komt zal ik die zeker kopen mits het voor een leuke prijs is of in de aanbieding). Ook ik vond het een erg leuke games. Van mij zou er echt wel meer mogen verschijnen zolang het maar vernieuwend genoeg is. En misschien meer verhaal erin, al is het maar in vorm van een stripboek.
Er zijn niet zo heel veel gametypes die zich er voor lenen om (langdurig) gespeeld te worden op een mobiele telefoon.
AR games (Ingress, Pokemon Go enzulks) werken goed, en overige touch/tap based games zoals fruit ninja en consorten werken goed.

Maar als je kijk naar de shooters, ik trek even PUBG mobile erbij omdat dat een recente is die ik een beetje quasi serieus heb geprobeerd, dat werkt m.i. gewoon niet lekker op een touchscreen. Ik heb met een S8 +, geen scheutig scherm formaat, maar na één deftige PUBG match krijg ik last van mijn duim, met name de linker die je gebruikt om te lopen.

Je kan zo'n game dus wel kopen maar als je het na een half uurtje voor gezien houd is zelfs 5 euro allicht te veel.
Ik vind PUBG mobile een leuke game maar ik zou hem nooit kopen omdat ik hem gewoon niet comfortabel kan spelen. Er mis gewoon een hele pak ergonomie die je met een controller wel hebt.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 4 juni 2018 13:40]

Klopt denk ik wel.. wie wilt er dan ook betalen voor games die 9 van de 10x gewoon poep zijn? kan een game nog 5 euro kosten, voor je effectief een leuk spel hebt gevonden ben je 50 euro armer en dan krijg je nog in app aankopen om een beetje competitive te kunnen zijn.
Ik meen mij te herinneren dat de initiële feedback hier op Tweakers van zeker Hitman Go maar ik dacht ook Lara Croft Go best wel positief was. Spelers waren best enthousiast.

Ik denk ook niet dat het om het geld op zich gaat. Als je ziet hoeveel mensen er games van 50 euro pre-orderen terwijl het ganse (verstandige) internet roept "doe het niet", dan lijkt het mij dat er genoeg vee is om ook op mobiele games hun geld door het raam te gooien.

Ik denk dat de analyse gewoon klopt dat er teveel gratis vermaak is op mobiel, en dat het verschrikkelijk moeilijk is om mensen zelfs over de drempel van 1-2 euro heen te krijgen. Je koopt een console of computer om te gamen, maar je trekt je smartphone uit je zakken om de tijd te doden.

Voor zover ik mij herinner zaten er in Lara Croft Go trouwens geen in app aankopen (maar ik kan me vergissen).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True