Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bug in MyVodafone liet klanten telkens databundel verdubbelen

Door , 54 reacties

Provider Vodafone heeft een bug in zijn systeem gerepareerd, die klanten in staat stelde om telkens een dubbele databundel te krijgen. De bug zat in MyVodafone, in combinatie met de Beperkt Internet-blox die het doorgaan met internetten op lagere snelheid mogelijk maakt.

De fix is woensdagnacht doorgevoerd, meldt Vodafone op het eigen forum. De door tweaker Chris.nl aangedragen bug was mogelijk via de dataverdubbeling die klanten krijgen als zij een abonnement voor vast internet bij Ziggo nemen.

Chris.nl kon voortdurend een verdubbeling krijgen door de blox voor Beperkt Internet aan of uit te zetten. Hij heeft op die manier naar eigen zeggen op een dag een databundel van 144GB gezien. Om middernacht verdwenen de verdubbelingen weer. De data was daadwerkelijk bruikbaar, blijkt uit reacties van Vodafone in het topic.

Reacties (54)

Wijzig sortering
Beetje gemengd gevoel hierbij, van de ene kant "trots" dat een Tweaker dit probleem gevonden heeft en het goede gedaan heeft om het bij Vodafone te melden.
Van de andere kant beetje verontwaardigd dat hij zo'n mooie buitenkans laat schieten om van die onzinnige datalimieten af te zijn....

Zullen het maar op trots houden, weet zelf niet of ik het ook gemeld had ;).
Probeer een beetje onafhankelijk te denken en ik maak het vodafone echt niet makkelijker dan het is, denk ik. Maar hey beetje positief blijven mag ook. Ik heb een leuke vakantie gehad op Tenerife, met Vodafone 4G en de gratis tweede datasim erbij was het leuke spielerij.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 8 juni 2017 12:00]

Heeft Vodafone je die vakantie cadeau gedaan? netjes!
Haha nee joh, via PM heb ik wel te horen gekregen dat ze me 3 maand gratis en een cadeautje thuis willen sturen. Ik heb aangegeven dat ik liever mijn SO contract ontbonden zie om ook onbeperkt internet bij Tele2 of T-Mobile te kunnen nemem, maar dat gaat niet zomaar.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 9 juni 2017 01:02]

Die denken bedankt en tot ziens :), bosje bloemen that's it
Het zou VF sieren als zij je een leuke databundel gaven of de mogelijkheid dat je zelf nog je databundel een X aantal keer kan verdubbelen :) Dan heb je de bug gemeld maar mis je niet de kans om er zelf nog 'gebruik' van te kunnen maken.
Zo is het. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. O-)
Kan je ook alsjeblieft de bug vinden die zorgt voor onterechte hoge rekeningen en data verbruik bij vodafone? :)
Bij dat soort geintjes altijd opletten of je wel een SMS hebt gehad ter waarschuwing. Soms komt die niet of achteraf, dan kan teruggave mogelijk zijn.
Ik had ook op 7 Mei al gemeld dat ik opeens een dubbele verdubbeling had.
zo'n mooie buitenkans laat schieten om van die onzinnige datalimieten af te zijn....
Ik denk dat de providers het meer zien als "we hebben de datalimieten ingevoerd om van het onzinnige datagebruik" af te zijn. Er zijn immers mensen die youtube muziekvideo's afspelen om naar de muziek te luisteren, dat is gewoon verkwisting van bandbreedte.
Nou ja, verkwisting. Je snelheid wordt gewoon gelimiteerd naar gebruikers op de mast. Om dan met limieten van een paar GB per maand te komen is wel heel extreem niet? En dat voorkomt alsnog niet dat het hele station zijn paar GB op hetzelfde moment gebruikt.
En dat voorkomt alsnog niet dat het hele station zijn paar GB op hetzelfde moment gebruikt.
Daar heb je dus een goede reden voor datalimieten. Elke GB die jij gebruikt op die mast en verkwist kan een ander niet gebruiken, het totaal aantal GB per mast per tijdseenheid is immers beperkt. Daarom gaat je snelheid naar beneden als het druk is, dat wat er beschikbaar is wordt over iedereen verdeeld. Ook is het cumulatieve totaal dat vodafone kan verwerken niet onbeperkt.
Laat Youtube dan "YouHear" of "YourEars" introduceren dat je geen beelden hoeft te zien en alleen het geluid wilt horen. Waarom is Soundcloud zo bekend?
Inderdaad, je kan momenteel wel de laagste videokwaliteit (144P) selecteren, maar dat is nog steeds onnodig dataverbruik + de geluidskwaliteit gaat achteruit t.o.v HD (128 kbps vs 192 kbps).
Als ik me niet vergis bestond dat al en heette het Google Play Music
Als ik me niet vergis bestond dat al en heette het Google Play Music
Niet te gebruiken zonder abonnement ;). Vroeger kon je het scherm uitzetten terwijl YouTube aan stond (jaar of 4 geleden), tegenwoordig helaas niet meer.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 8 juni 2017 13:32]

Ik denk ook dat het de artiest netto meer 'kost' als je alleen naar de muziek luistert. Als je actief op YouTube naar de muziek luistert, de videoclip bekijkt, de reacties doorsnuffelt etc, ben je veel meer met de artiest bezig en blijft het allemaal veel beter hangen ( soort reclame ), dan dat je in de trein voor je uit staart.

Ook krijg je als uploader betaald voor een x aantal views bij YouTube als ik me niet vergis.

Vandaar dat ze dan liever willen dat je licentiekosten betaalt voor alleen de muziek is mijn theorie.

[Reactie gewijzigd door Oerdond3r op 8 juni 2017 13:39]

Heeft ook te maken met auteursrecht dacht ik. Inderdaad is YouTube meer gericht op extra marketing.

[Reactie gewijzigd door dinnuk op 9 juni 2017 06:34]

Google Play Music is prima te gebruiken zonder abonnement.
Hiervoor moet je echter ooit een creditcard toegevoegd hebben aan je Google account. Mijn creditcard is al lang niet meer geldig, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik tot 50.000 nummers mag uploaden die ik vervolgens overal ter wereld kan streamen. Ideaal!
Jullie kennen wellicht https://music.youtube.com/ nog niet, daarmee hoef je de video niet te streamen
Ik denk dat de providers het meer zien als "shit, we vangen geen 30c per SMS meer.. op welke alternatieve manieren kunnen we de koe melken?" Als er ergens een graaicultuur heerst, dan is het de telecom markt wel.
Je zegt het alsof de fout dan bij die mensen ligt, maar de fout ligt uiteraard gewoon bij Google 8)7
Hoe kan het nou de fout van Google zijn dat iemand er voor kiest een video af te spelen (uiteraard in Full HD, want dan is het geluid beter) en dan de telefoon in de broekzak stopt en naar de oordopjes luistert. Dat is de fout van de gebruiker die een verkeerd middel (video afspelen) voor het doel (audio luisteren) kiest.
Wat een onzin. Dat is toch zeker ieders eigen keus.

Ik luister vaak naar drumcovers, muziekprogramma's of wat dan ook tijdens het wandelen. Mag jij me vertellen waar ik deze versies kan beluisteren met alleen audio.

Onzinnig gebruik zoals je het zegt is mijn inziens toch wel erg subjectief van je.
Dat is zeker ieders eigen keus maar dat is wel een reden waarom er bij de providers datalimiten en fair use polices gelden. Iemand die de hele tijd naar spotify luistert gebruik veel minder data dan iemand die naar youtube video's luistert.
Mag jij me vertellen waar ik deze versies kan beluisteren met alleen audio.
Dat is niet aan mij, dat is aan jou. Jij wilt die drumcovers luisteren. Daar zoek jij dan de beste manier voor. En dat als je dan een onefficiente manier kiest en dan tegen de datalimiet aanloopt is dat ook jouw probleem. Je hebt ook zelf een verantwoordelijkheid.
Als niemand illegaal zou kopieren, waren er geen kopieerbeveiligingen. Als mensen efficient met data om zouden gaan waren er geen datalimieten.
Ik kan me indenken dat dergelijke specifieke muziek niet op spotify beschikbaar is, maar wel op YouTube.

Hoe dan ook, als wij al weten dat YouTube veel gebruikt wordt voor het luisteren naar muziek zonder het beeld te aanschouwen, dan weet Google dat ook en zou het in hun voordeel kunnen zijn om hiervoor een functie beschikbaar te stellen.

Dan moeten ze wel hun verdienstenmodel aanpassen, aangezien de advertenties die op het scherm getoond worden dan helemaal niet meer werken.
Ik denk alleen dat Google dat nog niet automatisch kan detecteren, of iemand ook echt kijkt. Want dan zouden ze dat doen en de reclames daarop aanpassen.
@mashell , ze detecteren het wel degelijk. Soms gaat de muziek/video niet verder als hij lange tijd in een andere tab open staat.
De app toch hopelijk wel? Dan kan het zelfs automatisch; gebruiker zet zijn scherm uit -> alleen nog geluid streamen. scherm weer aan -> beeld weer terug. Simpel lijkt me?
Gepsproken reclames, zelfde als spotify free.
[...]
Er zijn immers mensen die youtube muziekvideo's afspelen om naar de muziek te luisteren, dat is gewoon verkwisting van bandbreedte.
niet in de optiek van de betreffende gebruiker.
de mogelijkheid is er, wordt ook aangeboden en dus maakt hij/zij er gebruik van.

Wat je wel kan afvragen is of het wel zinnig is een full HD video van enkele gigabytes aan te bieden naar een smartfoon (of liever gezegd, zou een device een stream moeten kunnen accepteren die ver boven de eigen specs zit)
Aangezien het toch iedere nacht weer reset lijkt het me meer een gedoe om "ongelimiteerd" te zijn, dus kan je beter voor de credit's gaat voor t oplossen.
Nee hoor, gewoon snel even scripten en elke dag om 0:01 je script laten lopen.
Gewoon even snel een script schrijven, dat is voor jou misschien makkelijk te doen. Maar ik zou niet weten hoe. Dus voor mij zou dat zeker een gedoe zijn.
Of je regelt dat je als dank voor het melden onbeperkt data krijgt voor zoveel jaar :*)
Het blijft Vodafone.. wel realistisch blijven :P Je krijgt hooguit een Friends&family kortingscode
Zou het niet zo zijn dat als je hier langere tijd gebruik van maakt, ze dit zien als misbruik en je gewoon een schadeclaim aan je broek hangen?
Dat kun je wel verwachten ja, als je er echt moedwillig los mee gaat. Je staat ook niet echt sterk in een dergelijk geval, het is gewoon niet redelijk om te denken dat dit daadwerkelijk de bedoeling is.

Kijk, het wordt natuurlijk een ander geval als je gewoon echt die blox aan en uit hebt gezet en daardoor foutief de dubbele data hebt gekregen zonder dat door te hebben. Maar daar zal VF waarschijnlijk ook niet moeilijk over doen.
Hij had denk ik geen zin om extra te betalen omdat hij data had gebruikt waar hij geen recht op had. Ik kan me voorstellen dat Vodafone dat gewoon in rekening kan brengen als dat te checken is.
Ik had dezelfde gedachte maar als het daadwerkelijk veel misbruikt werd, en dan zeker in EU met de nieuwe regels, dan zou voor iedereen de kosten omhoog knallen.
Ook voor mijn vader/moeder bij gezamenlijk 300 MB per maand gebruiken op 2 smartphones.
Durf idd niet te beloven dat ik niet had gewacht tot na mijn vakantie/dat weekendje weg met de boys idd ;)
En medetweaker Chris heeft nu een mooi potje karma verdiend. ook altijd goed.
Never mess with her.. Never

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 8 juni 2017 13:15]

Doet me heel sterk denken aan het oude Com21 modem verhaal van @home destijds :D Waar je ook relatief eenvoudig je basis abonnement kon "upgraden" naar breedband. Dat heeft iets langer geduurd voordat ze dat "gefikst" hadden haha, volgens mij was de daadwerkelijke fix de introductie van een nieuw merk modem.

Apart dat er geen dubbele check op dat systeem van Vodafone zit, dat de website database 1op1 wordt overgenomen in je daadwerkelijke bundel. Je zou toch verwachten dat hier nog een check tussen zit :P Al is het maar een simpele "$x >= $y"

[Reactie gewijzigd door quintox op 8 juni 2017 11:44]

Doe goede oude tijd... Ik kan het me nog goed herinneren... Er was eens Ziggo... UPC... Chello... nee, het was nog telekabel. Die snapten nog wel hoe support hoorde te werken. Affein, bij mijn ouders op mijn kamertje, met mijn Com21 modem. Zo'n dikke.
Van geruchten gehoord dat je die kon 'opvoeren'. Is het hun schuld dat ik tweaker ben geworden?
De systemen van Vodafone zijn niet zo slim denk ik zo. Jaren geleden niet genoeg geld op mijn bankrekenening gehad. Geld werd automatisch afgeschreven maar daarna weer terug gevorderd door mijn bank. Volgens Vodafone had ik netjes betaald. 8)7
Daar hadden wel meer bedrijven last van. Computer ziet wel de betaling maar de terugvordering blijft onzichtbaar. Het vlaggetje bij "betaald ja?" is gezet en dus kwam men er niet achter.

Tegenwoordig is dat beter voor elkaar omdat de terugvorderingen nu ook worden verwerkt. :)
Vodafone heeft z'n zaken nog steeds niet op orde, want bij mijn bundel zit 1GB voor in Voordeellanden, maar ik heb nu 20.42GB aan tegoed in het buitenland. Vorige week had ik daar 12.42GB staan 8)7
De bundel van tele2 onbeperkt gaat ook steeds omhoog bij het aanvullen (en daarmee ook de 80% grens :) )
Vodafone heeft zijn zaakje zeker niet op orde. Had eind vorig jaar mijn abonnement verlengd en kreeg daar 3 mnd onbeperkt data bij. Daar heb ik toch zeker meer dan 5 mnd van gebruik mogen maken. Toen hebben ze het jammer genoeg wel stopgezet.
Grappig als ik er achter was gekomen had ik er geen gebruik van gemaakt, ik krijg nog niet eens 500mb elke maand op van mijn 3gb bundel :P (Was 1,5gb maar door ziggo thuis is het verdubbeld)

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 8 juni 2017 12:37]

Kpn laat je telefoon een signaal sturen wanneer je over je bundel heengaat, wanneer je die pakketjes blokkeerd heb je ook onbeperkt data voor zover ik weet. O-)