Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Sony blaast de God of War-serie nieuw leven in met een nieuwe game in de franchise. Het spel, dat simpelweg God of War heet, draait opnieuw om Kratos, die wat ouder is geworden en in het verhaal vergezeld wordt door zijn zoon.

Sony spreekt van een reboot van de serie. Het verhaal is gewijzigd ten opzichte van de originele games, maar draait nog wel om Kratos. De gameplay is ook aangepast, maar de speler doorloopt de game nog steeds vanuit het third-person-perspectief.

Volgens maker Santa Monica Studio moet Kratos proberen zijn woede in toom te houden en om te gaan met het maken van goede beslissingen in plaats van slechte, die tot zoveel negatieve gevolgen in zijn leven hebben geleid. In de praktijk betekent dat omgaan met zijn zoon, met wie hij hij de gevechten met vreemde monsters en mythische wezens aangaat. Er lijkt daarmee een co-opmodus te zijn en ook lijkt uit de trailer opgemaakt te kunnen worden dat er minder bloedvergieten in God of War voorkomt dan in de originele games.

Wanneer het spel uitkomt, maakte Sony nog niet bekend. De laatste God of War-game was Ascension, die in 2013 verscheen. Wel kwam er vorig jaar een God of War III Remastered voor de PS4 uit.

God of Ware E3 2016God of Ware E3 2016God of Ware E3 2016

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Uhm, waar staat dat het een reboot is?

Sterker nog, het lijkt er op dat de game zich na de vorige games afspeelt. Zo zijn al de littekens gespot op Kratos zijn armen waar eerst zijn 'blades' aan vast zaten.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 14 juni 2016 10:10]

Het staat in de titel / link van het artikel:
/sony-kondigt-reboot-van-god-of-war-voor-ps4-aan.html

Maar goed tot zover lijkt het niet op een oude GOW game met opgepoetste graphics, het lijkt gewoon op een nieuw deel..
ja, dat snap ik, maar ik zie in de bron niet dat het om een 'reboot' gaat. Sterker nog, men benadrukt dat het geen 'reboot' is maar de volgende stap voor het karakter Kratos. Beetje slordige interpratie dus door de Tweakers-redactie ;)
"I knew I didn’t want to simply reboot the franchise, starting over with a retelling of the origin story. I wanted to reimagine the gameplay, give players a fresh perspective and a new tactile experience while delving deeper into the emotional journey of Kratos to explore the compelling drama that unfolds when an immortal demigod makes a decision to change."

Dus niet een volwaardige reboot maar wel een dusdanige andere richting dat het best zo geinterpreteerd kan worden op zich. Vooral als de getoonde gameplay een heel stuk anders is dan de voorgaande games als ik het zo bekijk. Maar goed, nog even afwachten maar het ziet er in ieder geval we lerg goed uit :)
Heren, dit ziet er gewoon erg vet uit.
Reboot, Remake, Spin-Off: het maakt mij geen ruk uit, als de game maar goed is. Zo te zien is dat hier het geval!
Al is het wel een beetje Last of Us, met een "gibs en gore" sausje.

Maar niet piepen dus: Ik juich dit toe!
Het ziet er inderdaad niet slecht uit en ben het helemaal met je eens.
Al vind ik Last of Us vergelijking onzin, alleen omdat Kratos met zijn zoon rond loopt?
Heb The last of us gespeeld en vond het geweldig, als dit in de buurt komt zeg ik graag!
Misschien dat het voor de die hard fans van GOW een afknapper is, maar die hebben altijd nog 3 oude delen die ze kunnen spelen.

Vergeet ook niet dat er genoeg mensen een PS4 hebben die de oude GOW games misschien nooit gespeeld hebben, waaronder ikzelf. Dat Kratos weer de hoofdpersonage is zal deze mensen een zorg zijn, zolang de game er goed uit ziet en vermakelijk is. Ja jongens iedereen wordt oud en er is een hele nieuwe generatie die misschien wel wacht op een game als deze.

Iedereen vergeet dat nieuwe ideeŽn en concepten ook wel een keer ophouden, er worden al honderden jaren boeken geschreven, theater stukken, films etc. Denk je nu daadwerkelijk dat er nog nooit iemand is geweest met hetzelfde idee. Alleen wordt dit vaak net iets anders uitgevoerd waardoor mensen denken goh kijk iets nieuws. Nu zijn games misschien relatief nieuw, maar de verhalen lijken steeds meer op die van boeken of films.
"Reboot" is tegenwoordig het magische woord dat marketing gebruikt als vervanger voor "We hebben totaal geen orginele ideeŽn en jullie kopen deze meuk toch wel dus waarom zouden we moeite doen?"

:'(
Nou ja, de reboot is natuurlijk omdat je artistiek gezien wel een klein beetje klaar bent in een setting en dan kan een nieuwe setting opeens wel iets leuks opleveren. Zo raar vind ik dat niet, er zijn toch ook genoeg andere artiesten die eens bv. een ander soort film willen maken.

Het heeft niets met geen originele ideeŽn te maken alleen met "we hebben een gaaf idee maar dat past niet in het huidige universum"
Nou ja, de reboot is natuurlijk omdat je artistiek gezien wel een klein beetje klaar bent in een setting en dan kan een nieuwe setting opeens wel iets leuks opleveren. Zo raar vind ik dat niet, er zijn toch ook genoeg andere artiesten die eens bv. een ander soort film willen maken.

Het heeft niets met geen originele ideeŽn te maken alleen met "we hebben een gaaf idee maar dat past niet in het huidige universum"
Ik betwijfel dat. Het heeft waarschijnlijk meer te maken met marketing.

Management: "Maak een nieuwe God of War game!".
Developer: "Maar we zijn er mee klaar, iedereen is dood en verslagen!"
Management: "Boeit niet, dan begin je opnieuw en maak je het een reboot. Maar we willen een nieuwe God of War game want mensen kopen dat zonder na te denken."
Heel deze generatie games staat centraal op reboots en remakes. Zoals je zegt, best wel triest eigenlijk.
Gelukkig hebben we nog indiegames, die durven tenminste nog nieuwe dingen uit te proberen :)
Niet meer dan AAA-titels m.i., getuige de massale hoeveelheid pixelartgames en 2d platform waarmee alles uit de 8 en 16 bits periode wordt overgedaan, maar dan slechter.
Ja die zijn zo origineel *kuch*
Een van de problemen van deze generatie dat er tegenwoordig is is dat je bij ieder idee tegenwoordig tig claims naar je hoofd gesmeten krijgt. Omdat er al zoveel gemaakt is is het moeilijk om met iets orgineels te komen, en lijkt het veel te snel op iets dat al bestaat waardoor de auteur daarvan een claim gaat doen.

Een ander probleem is dat de tripple A bedrijven heel veel geld uitgeven om hun bestaande goedverkopende spellen te blijven verkopen. en omdat die spellen enorm in de smaak vallen en omdat ze miljoenen aan marketingbudget hebben. kunnen ze met hun "klassieke" games weer in de spotlight alsof het nieuw is, terwijl er aleen een poetsdoek over de graphics is geweest.

Ook hebben we bedrijven die draaien om ťťn of twee figuren die helemaal uitgemolken worden, Bijvoorbeeld: Nintendo: Een mooi voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van Super smash bros voor de n64 door Hall Laboratories. Orgineel was het een 2.5D vecht spel met (naar mijn inzien) gelijkenissen met streetfighter. normale personages, met als uiterlijk een normale fighter met de moderne 3D graphics. Satoru Iwata die destijds bij Hall Laboratories werkte zag in dat vachtspellen niet goed verkoopten. en hij besloot om nintendo figuren in de game te zetten. Na de ontwikkeling werd het spel aan nintendo getoond en ze waren meteen enthousiast. uiteindelijk is het zelfs een Nintendo 64 Player's Choice titel geworden.

Met bovenstaande wil ik niet zeggen dat dit altijd slecht is. zelfs door te remaken, rebooten of te remixen kan je nieuwe onderdelen toevoegen aan een spel of franchise. in sommege nieuwe relases zijn nieuwe onderdelen toegevoegd (art of balance voor PS4) je kan een spel opnieuw maken om de ervaring te verbeteren (Fast recing neo voor de wiiU vind ik een verbetering ten opzichte van fast racing league voor wiiware) en je kan spellen remixen om er een compleet nieuwe ervaring van te maken (NES remix)

De hele gameindustrie heeft een "reboot" nodig, of een pauze om weer nieuwe dingen te bedenken. te denken buiten de bestaande begrenzingen van copyrights en buiten hun "If it ain't broke, don't fix it" mentaliteit. technologie draait juist om innoveren en nieuwe hard en software maken om nieuwe ervaringen te scheppen. Hierdoor hebben we in de beginjaren van gaming nieuwe genres gekregen die voorheen niet mogelijk waren door techniesche beperkingen. (bijvoorbeeld: horror) en de gameindustrie ging mee met de hardwareinnovaties. Tegenwoordig lijkt de gamewereld (en veel andere industrieen) zich wast te houden aan bestaande consepten terwij er genoeg is om te ontdekken, zoals VR en de hololens (waarvan ik verwacht dat het de gameindustrie ver vooruit kanhelpen door ervaringen te scheppen die voorheen niet mogelijk waren.

Iedereen die zegt dat de ontwikkelingen in gameindustrie te langzaam gaan zit ernaast. we hebben aftelopen tientallen jaren ernstig de turbo knop ingedrukt. we zijn afgelopen generaties verwend met stromen van nieuwe games en concepten. de vorige generatie was de kers op de taart met heel veel spelen die totop de dag van vandaag nog steeds actief gespeeld worden. het gaat tegenwoordig wat langzamer maar ook deze generatie heeft zijn innovaties met titels als
  • Rocket league
  • Minecraft (was er aan het eind van de vorige generatie al maar het is pas sinds deze generatie dat het groot is)
  • overwatch
  • en meer
Haal maar GOD of WAR helemaal weg van de conference, ze hadden nog steeds veel nieuwe IP, ze hadden meeste VR games aangekondigt dan andere partijen als MS, en er is genoeg nieuwe games die binnen kort uit komen, kijk in de release rooster van eind 2016. Daarnaast als ze geen God of War game brengen, al de fans gaan online posten over hoe ze een nieuwe god of war willen... mensen kopen het niet zo maar, ze kopen het omdat het een fucking goed game is, punt
Mjah, Sony Santa Monica was ook bezig met een nieuwe grote IP; maar deze is 'gekilled' wegens tegenvallende kwaliteit. Projectleider Stig Rasmussen (director van GoW 3) is daarna naar Respawn vertrokken en werkt nu aan een Star Wars game.

Cory Barlog (director van GoW 1 en 2 en deels 3) is weer terug en bestiert nu dus de nieuwe God of War. Sony Santa Monica is overigens ook verantwoordelijk voor een hoop kleinere meer experimentele 'indie' games, maar daar heeft Tweakers nog niet over bericht zie ik.
Sony spreekt van een reboot van de serie. Het verhaal is gewijzigd ten opzichte van de originele games, maar draait nog wel om Kratos. De gameplay is ook aangepast, maar de speler doorloopt de game nog steeds vanuit het third-person-perspectief.
Waarom en waarom? Ik bedoel, het ziet er netjes uit en volgensmij speelt het ook aardig lekker weg, maar wat was er mis met het originele concept? Op de manier hoe het nu wegspeelt krijg ik een beetje een AC gevoel (niet negatief) en het concept van "mindless hack-n-slash" valt voor het gross weg, wat ik jammer vind, het is namelijk weer tijd voor een goede hack-n-slash game.
Dat is te veel veronderstellingen voor half minute gameplay, meeste van de clip was lopen, hoe kan je het met AC vergelijken?? hahahaahh omdat het 3rd person is?? WUAW... bro, de God of War serie was leuk, maar de serie loopt sinds PlayStation2 jaren, ik vind zelf dat de serie wel een nieuwe style, verhaal en gameplay nodig heeft, en dat hebben ze dus gedaan. wat mij betreft is dat Kratos is een "badass motherfucker" en zonder hem is het niet eens god of war, het is zogoed als een nieuwe IP en daarmee ben ik gewoon blij
Wat een azijnzeikers hier zeg. Tuurlijk wordt er veel gereboot, dat gebeurt al sinds mensenheugenis ook in bioscopen, bordspellen, hell - zelfs in verzorgingsproducten. Retro is het nieuwe hip.
En vergeet niet dat er ook meer dan genoeg nieuwe games uitkomen met hele nieuwe concepten en/of nieuwe gameplay mogelijkheden. Natuurlijk leunt elke ontwikkeling op wat het daarvoor was, dat is altijd zo met elke vorm van vooruitgang.

Het is toch gewoon kennelijk een compleet nieuwe game, met een nieuwe setting, een nieuw verhaal, zo te zien ook heel wat nieuwe gameplay elementen en stijl. James Bond films worden ookal tig jaar elke keer opnieuw gemaakt volgens dezelfde formule en dat slikt iedereen toch ook als zoete koek? Wat maakt het nou uit, het is entertainment. Go for it, I'd say.
Als ik aantal reacties hieronder lees, dan irriteer ik me er echt mateloos aan. Typisch tweeakters waar ik het gevoel krijg dat console gaming niet echt welkom is.
Ach, laat die 'pc master race' gastjes zichzelf maar voor gek zetten, gamen wij ondertussen vrolijk verder ;)

Edit: spelfout

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 14 juni 2016 13:19]

Ben helemaal met je eens, de fans van GOD of WAR wachten al een tijdje voor een nieuwe in de serie... dit verandering in verhaal, style en gameplay is percies wat de serie nodig heeft, ik ben heel benieuwd
wat ziet dit er weer geweldig uit....... ook al ben ik benieuwd of dit net zo entertaining wordt als GOW vanouds....spelen ga ik het zeker
Dit is een no-brainer... dit betekend dat ik de ps4 Neo moet gaan halen.. gvd.. haha
De Noorse mythologie wordt, in het getoonde filmpje met orkest, door de trol min of meer bevestigd. Hij schreeuwde Valhalla en nog wat meer verwensingen. Daarnaast zijn er nog wat leaks in april geweest die deze informatie al lekten: bron

Persoonlijk vind ik dit een erg moedige stap die ik alleen maar kan ondersteunen. Ik kan me voorstellen dat de ontwikkelaars iets nieuws wilden proberen met Kratos. Ik ben nu al benieuwd naar hoe het verhaal zich ontwikkeld heeft omtrent zijn zoon, de moeder en hemzelf. Als dit opnieuw begint, dan zullen we de Blades of Chaos niet meer zien, gezien deze door Ares aan hem gegeven zijn. Wat is het verhaal achter de bijl? Waarom heeft hij nog steeds een rode streep op zich? Zoveel vragen! Mijn interesse is in ieder geval gepiekt ;)

Ik kan me trouwens ook wel voorstellen dat er velen zijn die dit niet leuk vinden, maar je kan altijd naar de oude games terug gaan en de remasters spelen in hun volle glorie. Geef dit een kans, want Santa Monica staat vaak genoeg garant voor entertainment.
Ik had juist het idee dat je als die zoon gaat spelen. Elke keer als die zoon iets leert, gaat je exp namelijk omhoog. Waarschijnlijk gaat Kratos al vrij snel dood en ben je die zoon, lijkt me.
Het is net de film industrie, de originaliteit is ver te zoeken de laatste jaren...
Het publiek is hier ook schuldig aan. Die staan niet open voor nieuwe acteurs of nieuwe game concepten. Een film verkoopt beter wanneer J-Law of ScarJo erin zit en games als CoD en Fifa scoren periodiek met hetzelfde concept recordverkopen. Originele games hebben het door de jaren heen over het algemeen minder gedaan, dus dan is het niet vreemd dat er minder in geÔnvesteerd wordt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True