Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 8 reacties
Bron: GamePC

Onder hetzelfde motto als de vorige post: beter laat dan nooit . GamePC heeft een tijdje geleden een interessant artikel geschreven over overklokken, hieronder een blurp uit een stukje waar ze uitleggen waarom je CPU soms vreemd gaat doen op een te hoge snelheid:

Below is a typical high-speed digital clock. You can clearly see the edges of the clock. Overshoot and undershoot are artifacts caused by the fact that while this is a digital process it is taking place in an analog world, and at high speeds it is difficult to make a transistor stable quickly (thus the need for setup and hold times). The real danger here is the ringback. Ringback can cause false data triggers and errors. If one of these errors occurred in a critical part of the CPU, then a lock-up occurs. Typically as speed increases, overshoot and undershoot increase, along with ringback. When ringback starts to interrupt the functions of the CPU, you get instability.

typical high-speed digital clock

Another problem occurs as clock speeds increase. As we see below, a "shelf" starts to form on the waveform due to capacitance and impedance mismatches. These effects are also enhanced as the silicon heats up. So, good cooling (ie fan and air flow) are very important. You can see the areas marked V6 and V7 on the figure below show where the voltage stutters in transition. Again, double clocking of data can occur at this point (obviously, setup and hold times have been violated as well), if the stutter is large enough.

Lees meer over

Gerelateerde content

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (8)

Ja ... Heel intersant !
Wel een Stoer stukje maar de meeste Tweakers wisten dit toch al lang ;)
Behoorlijk ingewikkeld allemaal...

Wel goed natuurlijk dat er technische mensen zijn die ook nog een beetje in de gaten houden wat de processorboeren ons allemaal voorschotelen. En aanpraten.

Hier leer je tenminste wat van ;)

Doet me denken aan die gasten die zelfstandig op de processor gaan solderen en bruggetjes aanbrengen om hem maar te dwingen op een andere multiplyer of FSB te draaien...

Klaaz
Het voorkomen, de effecten, de oorzaak, en oplossing (koelen) waren mij reeds bekend ja, maar het grafiekje teken ik toch niet zo uit mijn hoofd, dus toch zeker wel interessant.
motto is dus:

stay kewl :)

DJ
Laat maar...geen gevoel voor humor hier... :(
Cule, dit wisten we nog niet.... weer wat geleerd.
Hmmz... heel leuk allemaal die waarschijnlijkheidsrekening (standaard WisA, heb ik nu 2 jaar lang aangehoord :)), maar wat ik me afvraag is waarom ik m'n P1 233 niet hoger krijg dan 266 (bus speed 75 ipv 66 MHz); als ik de bus op 83 zet -> CPU op 291, dan reboot ie bij de minste of geringste proc.activiteit (lees: Windoze) al. Hij zit op een Asus TXP4 moederplank met een Award 4.51PG BIOS (laatste update)... iemand een idee?
Je kloksnelheid wordt bepaald door bus x multiplier. Jij klokt nu je bus (en dus ook je moederbord, geheugen, pci bus, kaarten, harddisk etc.) al 13% over, dat is niet verschrikkelijk veel, maar toch aardig wat, misschien dat de bottleneck buiten je processor zit, vaak is het geheugen een probleem.

Probeer eens in de bios of met jumpertjes te kloten om de multiplier op te krikken. Ik ben geen overklokker en weet niet hoe en of dat kan met jouw systeem, maar ik ga er van uit dat het mogelijk moet zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True