Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

De Vlaamse start-up Labnation heeft zijn usb-oscilloscoop uitgebracht. De SmartScope is het resultaat van een succesvolle Kickstarter-campagne en combineert de functies van een oscilloscoop, logic analyser en golfgenerator met mobiele en desktop-apps

De basis van de SmartScope is een aluminium kastje met afmetingen van 110x64x24,2mm en een gewicht van 158 gram. Stroom krijgt het via de usb-aansluiting. De oscilloscoop beschikt over twee analoge ingangskanalen met een samplefrequentie tot 100MS/s. Daarnaast kan de SmartScope dienstdoen als logic analyser, met acht ingangskanalen en de protocoldecoders i2c, spi en uart. Ten slotte werkt de accessoire als eenkanaals- analoge golfgenerator met snelheid tot 50MS/s, terwijl via vierkanaals- digitale output een datasnelheid tot 100MS/s gerealiseerd kan worden.

De software laat de gebruikers de spanningsschaal, tijdsschaal, ingangskoppeling, trigger-instellingen en eenvoudige spanningsmetingen instellen. Volgens de makers werkt de interface niet alleen met muis en toetsenbord, maar is er ook touchscreenondersteuning.

De software is beschikbaar voor Android, OS X, Windows 7 en latere versies en de Ubuntu- en Debian-distributies. Een iOS-app is er ook maar daarvoor is wel een jailbreak vereist. Labnation levert de SmartScope met usb-kabel, twee analoge probes, een digitale kabel en digitale probes. Het pakket kost 230 euro.

De SmartScope is ontwikkeld na een Kickstartcampagne vorig jaar, waarbij meer dan 320.000 dollar werd opgehaald. Het streefbedrag was 50.000 dollar. In december vorig jaar werden 750 SmartScopes naar backers geleverd en nu is de oscilloscoop voor iedereen beschikbaar. Het systeem is opensource: zoveel mogelijk ontwerptekeningen en code is openbaar gemaakt.

Labnation SmartScopeLabnation SmartScopeLabnation SmartScopeLabnation SmartScope

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Great! Eindelijk iets gemaakt dat Tweakers haalt :)

Het hoofdopzet van in het begin was een scope te maken die toegankelijk is voor iedereen, dus ook voor mensen die sterk zijn in SW en voor wie de interface van een traditionele scope redelijk kan afschrikken. Vandaar dat we als eerste totaal gebroken hebben met de 'oude' scope interface, en optimaal gebruik hebben gemaakt van touch, mouse en keyboard. Met toevoeging van LA en AWG is het een heel handige tool voor iedereen die thuis of op locatie met electronica bezig is.

Verder moest dit ook alle pijnpunten van andere USB-scopes aanpakken, want die reageren veelal traag op je input, en zijn vaak Windows-only. Dus maakten we zeker dat alle controles in real-time gebeuren (<10ms roundtrip delay), wat nodig is om goed te kunnen pinchen bvb), en ondersteunen we ook als enigen Linux, OSX, Windows, Android en voor wie wil jailbroken iOS.

Beetje jammer dat in het artikel oude screenshot staan, ga gerust even kijken op https://www.lab-nation.com/app (of Play store) waar je de software kan zien en uittesten.

Anyway, sinds de Kickstarter vorig jaar is het 1 enorm avontuur geworden, en momenteel staan we op Elektor als eerste webshop en dat loopt als een trein.
Je hebt iets prachtigs gemaakt!
Was ooit mijn droom een oscilloscoop te maken, met FPGA, en VGA output.

Proficiat!
De snelheid is 30Mhz analoog bandbreedte en 100MS/s dat is best traag tegenwoordig, dan zit je echt onderdaan de markt. Je hebt voor minder een echt digitale scoop met 70 MHz en 1GS/s, E serie van Owon. Dan heb je een echte scoop in fatsoenlijke behuizing met TFT. :)
Voor minder dan 230 euro, waar dan??? Een Nederlandse webshop biedt hem aan voor 389.
Niet minder maar het komt aardig in de buurt!

Owon SDS5032E (2CH, 30MHz, 500MS/s) 269 euro incl BTW
Voor gebruik als oscilloscoop is 100MS/s wel erg laag!

De prijs is vergeleken met dedicated scoop ook aan de hoge kant!

Voorbeeld: Rigol DS1054ZZ (4 kanaals, 50Mhz 1GS/s) prijs 399 euro incl BTW

tip: dat model heeft exact dezelfde hardware als de 100Mhz versie en met een eenvoudige hack kun je hem upgraden en de (optionele) protocol decoders activeren.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 24 september 2015 12:23]

Zowiezo is de DS1054Z qua prijs/specs gezien gewoon het beste waar voor je geld op dit moment. Heb deze scope nu enige tijd als hobbyist in gebruik en ben er zeer tevreden, helemaal in verhouding met mijn oude 20Mhz oude scope waar je toch een hoop "gemak" mist zowals het automatisch uitmeten van frequenties.
handmatig vakjes tellen gaat wel, maar dit werkt gewoon 1000x makkelijker en sneller.
Dit lijkt erg op de Red Pitaya. Daar heb ik er een van. Ook een kickstarter project. http://redpitaya.com/. Open source hardware / software.
http://www.rs-online.com/...gn-centre/slug:red-pitaya

• Oscilloscope
2 channels @ 125 MS/s 14 bit digital with external or signal based triggering capability

• Spectrum Analyser
2 channels with 50 MHz bandwidth signal with waterfall diagram capability

• Arbitrary Waveform Generator
2 channels @ 125 MHz 14 bit arbitrary waveform generation with external triggering capability

• Frequency Response Analyser
2 channels with 60 MHz bandwidth

• The HMI (screen) for the device can be connected to most existing devices in the field today E.g. Laptop, Smartphone, Tablet, etc

• 2x2 MIMO PID Programmable Controller
Red Pitaya can be customised for specific applications using code (programming) above its standard specification. It is based on GNU/Linux operating system and can be customised at different programming levels.
Daar moest ik ook meteen aan denken inderdaad, Wat zou een reden kunnen zijn het een of het andere te kiezen?

[Reactie gewijzigd door begintmeta op 24 september 2015 18:32]

ziet er leuk uit, vorig jaar heb ik deze scoop gekocht: Nano-ARM-DSO203

4 kanaals usb in zakformaat met ingebouwd scherm voor §130,- !

deze is dan wel niet "open source" maar er zijn veel custom firmware versies die heel veel functionaliteiten toevoegen.
En waarom is een jailbreak op iOS nodig? Kregen jullie de App niet in de Appstore of zijn er andere beperkingen die dit noodzakelijk maken?

Verder: hulde, mooi project!
Om officieel op een iDevice te werken moet je deelnemen aan het Made For iOS programma, wat meteen ook maakt dat je device dan niet meer compatibel mag zijn met bv Android. Daarnaast kost het MFI programma bakken geld, wordt je bedrijf helemaal doorgelicht door Apple vooraleer je kandidatuur wordt overwogen en was het voor ons dus absoluut geen optie.
Om officieel op een iDevice te werken moet je deelnemen aan het Made For iOS programma, wat meteen ook maakt dat je device dan niet meer compatibel mag zijn met bv Android.
Helaas zijn de SmartScope ontwikkelaars niet op de hoogte van de laatste stand der zaken!
Sinds kort is sideloaden op een iOS device officieel toegestaan!
Het enige wat de gebruiker nodig heeft is de sourcecode + XCode (gratis)

Maar helaas is de source-code van de SmartScope GUI apps (nog?) niet beschikbaar.
@Carbon: de source code van de essentiŽle delen van de SmartScope app, die de gebruiker in staat te stellen eigen apps te ontwikkelen die gebruik maken van het apparaat, is publiek. Zie https://github.com/labnation/DeviceInterface en https://github.com/labnation/console-demo (de console-demo is work in progress). De GUI is inderdaad niet open omdat dit een van de belangrijkste onderscheidende factoren is op onze concurrentie.

Het probleem met iDevices is echter dat je geen toegang krijgt tot USB devices die je met de camera connection kit aansluit. iOS ziet het device (en zegt dat het niet ondersteund wordt), maar er zijn eenvoudigweg geen (publieke) APIs voor. We hebben daaromheen gewerkt (ik geef libusb en iOS als hint), maar die workaround vereist wel root-toegang voor onze app.

Om dus die workaround niet nodig te hebben zou je het MFi programma moeten doorlopen, wat zoals eerder uitgelegd niet mogelijk is.
De GUI is inderdaad niet open omdat dit een van de belangrijkste onderscheidende factoren is op onze concurrentie.
m.a.w. Closed source :)

Het zou al een stuk schelen als er een eenvoudige versie van SmartScope als source beschikbaar zou zijn.

Eerlijk gezegd is het juist de GUI die nog de nodige aandacht nodig heeft (SmartScope liep bij mij al 2x vast, rafelige tekst en graphics, channel labels enz)
Waarom dat niet overlaten aan de open-source community?
Het probleem met iDevices is echter dat je geen toegang krijgt tot USB devices die je met de camera connection kit aansluit. iOS ziet het device (en zegt dat het niet ondersteund wordt), maar er zijn eenvoudigweg geen (publieke) APIs voor. We hebben daaromheen gewerkt (ik geef libusb en iOS als hint), maar die workaround vereist wel root-toegang voor onze app.
Blijkbaar heb je mijn post niet goed begrepen!
Via side-loading kun je gebruik maken van private API's en in dit geval dus ook libusb!
Jailbreaken is niet nodig, maar ja zonder souce-code is side-loading niet mogelijk.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 24 september 2015 15:55]

libusb werkt niet zonder root-toegang. Root-toegang verkrijg je alleen na een jailbreak.
libusb werkt niet zonder root-toegang.
Je hebt helemaal gelijk, maar die beperking geldt niet voor IOKit.
De GUI is inderdaad niet open omdat dit een van de belangrijkste onderscheidende factoren is op onze concurrentie.
Dus jullie maken helemaal geen open source scope. Jammer weer.
Verwar "helemaal niet" niet met "niet helemaal". Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op https://github.com/labnation/console-demo. Overigens zitten de release van de USB controller code en FPGA code op de stack.
XCode (gratis)
Da's niet helemaal eerlijk; XCode draait alleen op Mac. Voor mensen die op hun computer Windows of Linux draaien is er geen enkele (officiŽle en legale) mogelijkheid om code voor hun iOS device te ontwikkelen. Tenzij er iets veranderd is sinds de laatste keer dat ik het uitgezocht heb.
Da's niet helemaal eerlijk; XCode draait alleen op Mac.
How to Run Mac OS X Inside Windows Using VirtualBox

XCode on Windows: How to Develop for Mac or iOS on a PC

[Reactie gewijzigd door Carbon op 24 september 2015 15:52]

Update: Reader Pirko Butanzo discovered some suspicious activity after setting up his virtual machine, and these instructions are now slightly outdated anyway. So, we now recommend you follow these instructions over at MacBreaker for the newer, more popular iAtkos distribution of OS X instead.
[..]
What you'll need:
[..]
A hacked Mountain Lion disc image [or] head over to the Mac App Store and buy a legit copy for yourself, so you can at least pirate with a clear conscience.
Dus je hebt ofwel een kant-en-klaar gehackte iso nodig (met, afgaande op die "update", alle security risico's van dien), ofwel je moet nog steeds een pc os aanschaffen (de 20 euro zal ik niet over vallen, maar vervolgens overtreed je de license door op niet-Apple hardware te installeren en het ding alsnog zelf te hacken, waardoor je, strikt genomen, nog steeds illegaal bezig bent).

Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de vraag of het een taak van Apple is om het mogelijk te maken om, zonder kosten, te devven voor iDevices. Ik wou alleen jouw statement corrigeren dat LabNation hun app gratis beschikbaar kan maken voor niet-jailbroken iDevices.
Om officieel op een iDevice te werken moet je deelnemen aan het Made For iOS programma, wat meteen ook maakt dat je device dan niet meer compatibel mag zijn met bv Android.
heb je daar een bron voor? Volgens mij zijn er zat toestellen die op de 2 platformen draaien.
Alles bij elkaar een goede reden om niet voor de Appstore te ontwikkelen en voor gebruikers om uit de kerk van St. Jobs te stappen.
Iedereen die spreekt over 'de kerk van Jobs' kan ik niet echt serieus nemen, het spijt me heel erg. Dat hele geneuzel over 'kerk' en 'fanboys' in combinatie met Apple is zo'n uitgeholde plaat aan het worden.
Ik hoop wel dat ook jij wel even je wenkbrauwen fronst als je hoort dat om in de webshop van Apple te mogen je apparaat niet MAG werken met andere hardware. Zo niet, dan is het toch misschien niet zo'n geneuzel. Maar natuurlijk vind jij dat ook niet meer van deze tijd toch?
Ik hoop wel dat ook jij wel even je wenkbrauwen fronst als je hoort dat om in de webshop van Apple te mogen je apparaat niet MAG werken met andere hardware. Zo niet, dan is het toch misschien niet zo'n geneuzel. Maar natuurlijk vind jij dat ook niet meer van deze tijd toch?
Als je nou even dat vooroordeel van fanboy laat vallen, dan kunnen we tenminste een zuivere discussie voeren.

Nee, als dat echt zo is (ik ken de MFI voorwaarden niet) dan lijkt me dat heel bijzonder. Ik meende dat MFI over compatibiliteit met Apple iPhones ging. Daarbij, hoe kunnen ze afdwingen dat je een device met USB interface maakt dat voldoet aan Apple's richtlijnen maar wat ook compatible is met andere devices?

Ik ben geneigd om meteen te roepen dat het een rare richtlijn is, maar zonder de ins en outs etc te kennen kan ik er moeilijk een oordeel over vellen.

[Reactie gewijzigd door Odiebla op 24 september 2015 19:27]

Mijn post bevatte het woord fanboy helemaal niet. Ben zelf een Apple gebruiker maar erger me af en toe aan de restricties die Apple oplegt. Ik heb daarom wel een Apple pc maar een Android telefoon. En na deze ipad waarschijnlijk ook een Android tablet tenzij Apple rond die tijd weer de concurrentie achter zich laat.
Ik hoop wel dat ook jij wel even je wenkbrauwen fronst als je hoort dat om in de webshop van Apple te mogen je apparaat niet MAG werken met andere hardware
Dat laatste is natuurlijk onzin!
Het mag wel maar dan moet je deelnemen aan het MFi programma want alleen dan krijg je toegang tot de benodigde API's en profiles.

Uitzondering:
Voor BluetoothLE (uitgezonderd HomeKit) en network devices geldt die verplichting niet.
En waarom zou je dit willen? Voor 230 euro heb je een mydaq en verander je je pc in een osciliscoop
Heb je zelf ooit een mydaq gebruikt? Driver problemen tot foute waardes aan toe. Tenminste dat was een jaar geleden nog zo.

Helaas kan ik geen positieve berichten geven over andere hardware van NI/TI, zeker nadat zelfs hun eigen datasheets foutief zijn. Ik heb hier 3x MOSFET's opgeblazen van hun powercorrector terwijl ik in de 'veilige zone' zat qua voltage. Ik kan volgens mij hier wel nog zo doorgaan, maar met open source kan je tenminste zelf nog wat doen of aan andere partijen dan de fabrikant vragen om het te fixen, want niet altijd geven bedrijven tijd en budget om degelijke support te geven...
Er zijn ook fake halfgeleiders.
Zoek maar op "fake semiconductors"
bv: http://sound.westhost.com/fake/counterfeit-p3.htm
In ons geval werkte het wel als je vanuit de maximale waarde naar beneden zakte in voltage. Dus hij werkte wel bij de maximale en de minimale waarde, maar ergens tussenin ging die stuk, terwijl de zekering nog heel bleef... :+
Buiten de SOA... Save Operating Area?
Spanningsval x stroom > max vermogen?
btw, als het volgens de spec goed zou moeten gaan, kijk nog eens naar mijn link...

dit dus voor een analoge regeling, is die fet voor pwm bedoeld?

[Reactie gewijzigd door onetime op 25 september 2015 19:42]

Een Hantek 6022BE koop je voor enkele tientjes en werkt (weliswaar met drivers van hobbyisten) ook onder Linux, dus multi-platformondersteuning kan niet het argument zijn. Ik heb er zelf een en hij voldoet uitstekend voor mijn huis-tuin-en-keuken-situaties dat ik wel eens met electronica werk (bijvoorbeeld zelf een apparaat repareer).

De 6022BE heeft daarentegen wel wat nadelen. De verticale resolutie is bijvoorbeeld 8-bit, wat zich wel automatisch aanpast aan het maximum voltage dat de scoop meet, maar als je bijvoorbeeld een rimpelspanning wilt weergeven op een 12-volt spanningsbron, dan is de beperkte resolutie van de 6022BE zichbaar.

Ik kan me voorstellen dat dit apparaat met wat degelijker elektronica is uitgerust, maar ook het eerlijk te zeggen lees ik daar niet veel over.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 24 september 2015 12:31]

Hanteks triggeren belabberd op alles wat moeilijker is. Software is geen vergelijk met de Smartscope - zowel de windows als de linux versie.

Voor iedereen die aankomt met "voor 50 euro meer koop ik merk X TFT scope", dat is dus juist geen alternatief. Dit ding ding past in je tas/koffer/rommella erbij, en kan on the road zelfs gevoed worden uit je tablet. Is gewoon een andere markt. Mijn reden voor bewust geen TFT scope is b.v. gewoon tafel/kast/werkkamer ruimte ;-)

Het steekt qua prijs/kwaliteit ver uit boven ander USB scope adapters. T.o.v. de Hanteks etc gewoon op kwaliteit (software & ingangstrap), t.o.v. een Agilent (keysight tegenwoordig) op prijs.

Half offtopic: 8 bit is normaliter voldoende voor alles behalve wat exotische toepassingen (rimpel op power meet je met AC koppeling, niet DC).

(Nee, ik heb geen link met Labnation. Maar ik heb wel een SmartScope :) )
Ik geloof je graag hoor, maar het is denk ik wel even goed dat ik je uitgedaagd heb de verschillen even goed op te sommen, want het prijsverschil is significant.

Dat die Hanteks geen topstukken zijn, daar is iedereen het wel over eens, wat ze wel mogelijk maken is ze bereikbaar zijn voor mensen die incidenteel met elektronica werken.

De 6022BE is overigens wel degelijk een USB-scoop die in je rommellade past.
Ik denk persoonlijk dat dit een stuk toegankelijker is,
Ik weet echter niet zoveel van de toegankelijkheid van de MyDAC
Is die ook open-source?
En voor §100 heb je een DPScope (http://www.pdamusician.com/dpscope/overview_ii.html)
Prima scope voor HT&KG, studenten en hobbyisten.
Een myDAC heeft maar een 200kS/s samplingrate itt de 200 MS/s van dit kastje. Een myDAC heeft een heel andere achtergrond. Namelijk datalogging van meerdere langzamere signalen. Daar is NI ook goed in.

Als je dan toch andere opties wil noemen dan komt bij mij eerder een Red Pitaya of een budget PicoScope op. Daar is ook oscilloscope software bij / voor te krijgen.
Die mydac is dus wel even duur, maar vergelijk de specificaties eens even...

Ik heb wat van de in deze thread aangedragen alternatieven bekeken maar die zijn steevast een stuk duurder en/of hebben flink mindere specificaties.
vraag me sterk af welke serieuze engineer dit zou gaan gebruiken, voor 30 euro meer heb je al een instap scoop van rigol . Leuk dat die logic analyser en die waveform er in zitten maar daarmee is het ook wel gezegd. Misschien leuk voor middelbare scholen, maar ik zou met dit soort spul niet in de buurt van mijn pcb's komen. Dan ga ik liever voor wat professioneler spul.
Voor 70 euro minder heb je iets vergelijkbaars, waar je ook je PC aan hangt voor de dataweergave
een Owon

Al heeft die geen logic analyzer en ingebouwde functiegenerator,
Ik denk dat dit met 230 een leuke deal is voor de thuisgebruiker.
Beetje metingen verrichten aan je schakelingetjes op je zolderkamer.


edit: 2e alinea (nuance)toegevoegd

[Reactie gewijzigd door jelcon op 24 september 2015 13:43]

Voor 70 euro minder heb je iets vergelijkbaars, waar je ook je PC aan hangt voor de dataweergave
een Rigol
Daar zit dan geen logic analyzer, protocoldecoder of arbitraire functiegenerator in.
Daarvoor betaal je ook minder, en een 8 kanaals 24MHz logic analyzer heb je al voor 8 euro, dus dat maakt de meer prijs niet goed!
Haha, ik was je voor, die conclusie trok ik ook
30 euro plus BTW wordt al gauw 320 euro. Gratis shipping, dat wel.
voor 234 euro heb ik deze scope ook thuis.
Had inderdaad geen rekening gehouden met de btw, als bedrijf kijk ik daar wat sneller overheen ;) maar het is meer dan alleen dat kastje, een set probes ben je snel al 100 euro voor kwijt. ik kan niet geloven dat ze voor deze prijs enige hoge kwaliteit kunnen leveren, daarom zei ik ook: leuk voor middelbare scholen ;)
Draagbare spullen kunnen handig zijn voor meetopstellingen bij sport toepassingen bijvoorbeeld. Als je iemand laat lopen kan hem moeilijk zo een groot ding meegeven ;)
Ik kan de afkorting voor MS/s niet zo snel vinden. Is dat MegaSamples per second?
Correct, dat is hoe vaak de scope een sample neemt van het signaal
Ja, ook wel de bemonsteringsfrequentie

[Reactie gewijzigd door bahamapleister op 24 september 2015 11:33]

Het lieftallige kastje kost je 230 euro: https://www.lab-nation.com/store
Staat er toch in of dit er achteraf toegevoegd?
ik denk het, zag het er net niet bijstaan vandaar dat ik het nog ff opzocht