Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Canon heeft bij een evenement in New York een apparaat voor de weergave van virtualreality-video getoond. Anders dan de meeste headsets moeten gebruikers deze niet op hun hoofd dragen maar zelf vasthouden. De resolutie zou 'QHD per oog' bedragen.

Canon vr-dingHet apparaat dat Canon op zijn Expo toonde is vierkant en heeft twee handvatten aan de onderkant waarmee gebruikers de display kunnen vasthouden. Het gedeelte dat de gebruiker tegen zijn hoofd moet houden bevat twee lenzen en een rand die het doorlaten van omgevingslicht moet voorkomen. Er zouden drie lenselementen per oog zijn.

Uploadvr meldt dat Canon een demonstratievideo van vijf minuten toonde, geschoten met een array van Canon-camera's. Op een van de afbeeldingen die zijn verschenen is een schematische afbeelding van dat vr-camerasysteem met zes lenzen te zien. De video zou met een resolutie van 5600x2800 pixels gestreamd worden en er zou geen positionele headtracking gebruikt zijn. Verder meldt de site dat gebruikers melding maakte van de QHD-schermresolutie van 2560x1440 pixels per oog, maar dat de kans bestaat dat het hele scherm deze resolutie had. Verdere details over het apparaat zijn er nog niet en Canon heeft er officieel niets over gemeld.

Canon vr-dispayCanon vr-dispayCanon vr-dispay

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Geen positional headtracking,
Geen HMD, dus zelf vasthouden,
Lomp.

Veredelde 3D viewer die om een voor mij onbekende reden als VR word aangemerkt? Wat is hier VR aan? Dit doet me nu denken aan iets anders, ff zoeken. Gevonden: https://en.wikipedia.org/wiki/View-Master

[Reactie gewijzigd door heggico op 11 september 2015 08:13]

Je moet toch ergens beginnen? We leefden ook eerst in grotten voordat we villa's hadden. Ze hebben zich hier eerst op beeldkwaliteit gefocust. De rest komt wel.
Probleem is dat ik niet zie waar ze hier mee naartoe willen. Er staat nu VR bij, terwijl er echt niets van VR op zit. Puur een 3D viewer. Ik zie dit dus ook meer als het proberen mee te liften op de VR hype, in plaats van een degelijk product/prototype.
Niet helemaal mee eens. VR staat voor virtual reality. En dat zit er wel degelijk in.
dan is ieder 3D spel volgens jou dus VR... Een essentieel punt aan VR is de R van reality, dus headtracking IMHO
En voor mij staat de R van reality voor minstens body-tracking en als het ff kan force-feedback voor wind, stoten en kogels.

In andere woorden: virtual reality kan heel veel dingen zijn. En de definitie ervan begint niet toevallig bij head-tracking, omdat de populaire occulus rift toevallig head-tracking ondersteund...
als headtracking vervangen is door bodytracking zou je een punt hebben, maar het lijkt me erg sterk dat dat hier wel in verwerkt zit (zeker omdat het niet vermeld wordt). Natuurlijk kun je heel veel dingen VR noemen, zoals ik aangaf geldt dat voor iedere 3D game als je de definitie maar vaag genoeg maakt.

VR zoals het nu in de markt gezet wordt door Oculus, Samsung, Sony en zelfs Google cardboard is toch fundamenteel gebaseerd op headtreaking?
Natuurlijk is een 3d game virtual reality.
Het speelveld bestaat niet in de fysieke wereld en je hebt een intermediair (pc) nodig om toegang tot die "realiteit" te krijgen.

Met vr brillen idem je hebt nog steeds een intermediair (vrbril) nodig om de "realiteit" te zien.

Waar jullie het over hebben is iets heel anders namelijk immersie, en ja de immersie is groter als je headtracking hebt op je vrbril bijvoorbeeld.

Maar dat heeft niks te maken met "Virtual Reality"
als je het zo bekijkt kan dus zelfs een boek virtual reality zijn |:(
Nee, een 3D spel vind ik niet VR. Dat staat totaal los van elkaar. Maar als je gaat kijken naar het principe van het apparaat, dan is dit duidelijk VR.
Noem dan eens 1 reden waarom bijvoorbeeld een 3d game geen VR is.
Ik denk niet dat die er zijn.
Niet meer dan in een 3D tv. Of omdat je opeens 5 cm van het scherm af zit is het VR?
VR wil imo toch zeggen dat je je 'in' een virtuele wereld waant. Dus dat je rond kan kijken, rond kan lopen, en daarbij alles in 3 dimensies ziet. Dus minimale vereisten zijn:
- Headtracking
- Positionele tracking
- 3D beeld (1 beeld per oog)

Dit voldoet alleen aan het 3e.
Dit dus. Dit ziet er voor mij meer uit als een draagbare 3D TV. Zelfs niet eentje zonder brilletje, want die zit hier ingebouwd in het scherm. VR is het echt niet, want het is gewoon een 3D film kijken, verder niets.
Je kan het idd beter immersive video o.i.d. noemen.
Alleen bestaat de villa van de VR al, de oculus, zeker vergeleken tegenover dit ding.

Dit lijkt eerder mee op de boot/hype springen met VR, met een PR stunt om te stoefen met 2k resolutie, maar verder mist het alles wel wat VR moet voorstellen.
Ik hoop dat de Oculus meer een plaggenhut is anders kunnen we weinig verbetering meer verwachten in de komende jaren. Ik denk dat VR nog veel verbeteringen gaat zien en ik vermoed dat de enige USP van Canons apparaat, de hogere resolutie, ťťn van deze verbeteringen gaat zijn.
een villa is oorspronkelijk een oud Romijns gebouw? Ik woon toch liever in een moderne flat, met alle luxe van dien
Een villa met 720p per oog ja.
We gaan richting de 4k met normale schermen dus moeten we niet straks met het hype van VR ons gaan voelen alsof we in een grot terecht komen.
Kwalitatief beeld is het belangenrijkste onderdeel van VR en niet of het systeem gebruikt maakt van head tracking o.i.d.

VR = Volledig 3D omgeving zonder overlap met het buiten wereld.

Beweging, tracking en interactie zijn maar extra's die wel leuk zijn en echt wat toevoegen aan het beleving maar verder helemaal niks te maken hebben met waar VR voor staat.
Ach waarom zitten je gaat op je buik liggen, smoel in dat ding, niets vasthouden en je ligt er heerlijk relaxed bij. Bij canon waren ze gewoon de massagebedden vergeten waarin je op je buik kan liggen.
Ja maar als de concurrentie (Oculus, HTC/Valve, Sony) veel verder is, wat is het nut? Dit is dus alsof je een grot verkoopt terwijl andere mensen al villa's verkopen.
Dit vergelijk je meer met in een grot wonen terwijl je buurman net zijn zonnepanelen monteert op zijn pasgebouwde villa.
Jep, ook mijn eerste gedachte. De View-Master. Komt ook voornamelijk door de foto's. Verder niets mis mee, View-Master is een icoon uit het verleden.
Even Avatar kijken en je bent tegelijk naar de sportschool geweest. Lijkt me erg vermoeiend dus om lang te kijken.
Het is ook een proof of concept-achtig apparaat en geen ding wat zo de winkels in kan. Het is dus ook niet de bedoeling om er Avatar op te gaan kijken.

Voor beurzen is het wellicht handig. Je wilt mensen een 3D film laten zien, maar je wilt niet dat je steeds die headset op maat moet maken, en alle hygiŽnische nadelen daarbij.
Begrijp natuurlijk wel dat dit een concept is.

Over hygiene gesproken. Ik misschien liever een bril op waar alleen iemand met zijn gezicht tegenaan heft gezetten, dan een apparaat waar je met je handen aan zit. Je wilt niet weten hoeveel bacterieen aan iemands handen kan zitten (noem ik nog maar niet even het toilet bezoek en de acties daarna).

Maar wacht rustig af op Canon het is niet het kleinste bedrijf.
Om iets op je hoofd te zetten moet je het ook aanraken met je handen dus dan zitten er sowieso bacterieen op.
BacteriŽn op zich zijn niet erg hoor. Of je moet de zogenaamd hygiŽnische reclames geloven?

Als Canon dit zo maakt dat je het op je rug liggend kan gebruiken met een controller in je handen, is het voor mij ook goed. Maar ik red het niet om dit ding zittend vast te houden.
Ik denk niet dat het voor zoiets bedoeld is, als het uberhaupt al voor consumenten gebruik bedoeld is ipv een testopstelling om te laten zien wat ze optisch voor effect kunnen creeren, en dat het in een pakketje is dat makkelijk te gebruiken is op beurzen enzo.
Waar ik wel wat in zou zien, is bijvoorbeeld dit soort dingen in musea enzo gebruiken om mensen een filmpje met uitleg, of een computersimulatie van iets te laten zien.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 11 september 2015 14:54]

Ik denk dat iedereen een beetje teveel focussed op dat dit apperaat niet een complete VR ervaring bied. Ik zie het meer als een soort proof of concept van Canon de even laat zien wat zij allemaal met lenzen kunnen.

Als dit apperaat echt een superieure beeld ervaring is door gebruik van een veel betere lenzen setup dan de Oculus of Vive is dat gewoon stap 1, afhankelijk van de reacties en de doelen van Canon zou dit prototype aanleiding kunnen zijn om hun ontwerp bijvoorbeeld te licensen. Of Canon kan zelf de tracking technology en software van Oculus of Valve licensen en zelf iets op de markt zetten.

Voorlopig zeg ik het is gewoon een proefballonnetje waarmee Canon even haar 'muscles flext' wat betreft wat zij met lenzen kunnen
dat ze lenzen kunnen maken lijkt me nogal duidelijk, ze lijken hier echter vooral de resolutie te promoten, ben ik helemaal voor. Met perfecte lenzen en een VGA scherm heb je alsnog niets. Liever QHD met een crappy lens dan zelfs.
Daarmee doe het nut van een goede lens setup toch wel wat te kort. Als cannon door een de kijkhoek 40 graden ofzo weet te verhogen dan zal dit voor veel mensen toch net zo een grote toevoeging zijn als de stap naar QHD te maken.
wat heb je aan een grotere kijkhoek als de resolutie niet toeneemt? daarmee gaat de beeldkwaliteit (waargenomen PPI) achteruit.
Inderdaad maar als de immersie erdoor vooruit gaat doordat je minder last heb van kijken door een duikbril kan dat de trade-off waard zijn.
lijkt mij een vrij groot en zwaar ding.
Het is een groot en zwaar ding. Maar dat gaat vast wel beter worden.
Misschien probeert Canon een nieuwe markt te creŽeren?
VR-kijker... hehe, subtiel hoor, redactie :+

zoals verrekijker dus
Hmm, wel apart dat ze niet eens een hoofdband oid hebben gemaakt. Aangezien er geen bediening opzit en je 2 handen nodig hebt kan je ook niks bedienen.
Zonder tracking is dit dus gewoon geen VR.

Lijkt me wel lastig als je dat ding vast moet houden om lang te kijken.
Je ziet veel VR brillen op beurzen, het is toch elke keer wel gedoe om mensen dat ding op hun hoofd te laten zetten door een assistente. Dit zou wel een makkelijke uitkomst zijn voor sommige beurs demo's
Virtual reality... De virtuele wereld zal niet echt als realiteit voelen met een apparaat dat zo onhandig is en geen positie volgt. Elke kleine beweging die je maakt zal direct de hele illusie breken. Zonder tracking zou alleen onder VR kunnen vallen als het apparaat vast zit ergens aan waardoor je tijdens het kijken je hoofd ook niet kan bewegen, dan is het namelijk logisch dat je niet met je hoofd beweegt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True