Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Submitter: Gondor

Een bot met de naam Sharp versloeg bij het strategiespel Arimaa afgelopen zaterdag drie sterke menselijke spelers tijdens een krachtmeting waarin de beste twee-van-drie tot winnaar werd verkozen. De ontwikkelaar David Wu ontvangt hiervoor 12.000 dollar prijzengeld.

De uitdaging is daarmee geschiedenis geworden. Het spel Arimaa is een bordspel dat in 2003 werd ontwikkeld door Omar Syed nadat schaakcomputer Deep Blue schaakwereldkampioen Garry Kasparov had verslagen. De Challenge gold tot en met 2020. De eerste persoon, organisatie of bedrijf dat een programma kon ontwikkelen waarmee drie sterke menselijke spelers verslagen konden worden in drie spelen, kon het prijzengeld mee naar huis nemen, mits de onderzoekspaper overlegd werd. Het programma moest kunnen draaien op een normale computer zonder speciale hardware.

Het spel werd zo ontwikkeld dat de spelregels heel eenvoudig zijn, maar moeilijk te beheersen door een computer. Om het te spelen is slechts een normaal schaakbord nodig. De stukken zijn of zilver of goud en bestaan uit een olifant, een kameel, twee paarden, twee honden, twee katten en acht konijnen. Respectievelijk kunnen die stukken vervangen worden door standaard schaakstukken.

De moeilijkheid van het spel zit erin dat er meer dan 17.000 mogelijke zetten zijn, tegen dertig bij schaken. Ook kunnen er maximaal vier zetten per beurt gedaan worden. Dit alles met heel simpele regels, waardoor het voor mensen makkelijk is, maar moeilijk voor computers. Het heeft ook geen zin alle mogelijke openingen in een computer te zetten, omdat er meer dan 64 miljoen manieren zijn om het spel te starten. Ook zijn databases met eindspelen zinloos omdat het spel kan eindigen met alle stenen op het bord.

arimaa

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

http://en.wikipedia.org/wiki/Arimaa

Dit is de engelstalige wiki met de spelregels. Binnenkort maar eens een keer proberen te spelen.
Voor de duidelijkheid: slechts de eerste zes wedstrijden (de eerste twee van drie wedstrijden tegen elke menselijke tegenstander) zijn gespeeld, maar Sharp heeft alle zes wedstrijden gewonnen, waardoor 'ie nu al gewonnen heeft.

Jammer dat er geen verdere informatie gegeven wordt over hoe het winnende programma in elkaar steekt. De beste Arimaa bots werden in eerdere jaren vrij makkelijk door de menselijke tegenstanders verslagen (zie deze tabel op Wikipedia), dus het is best bijzonder dat een bot slechts een jaar later zo'n sterke prestatie neerzet.

De meest recente achtergrondinformatie die ik kon vinden is de PhD thesis van David Wu, maar die stamt uit 2011, dus wellicht is er sinds die tijd nog het een en ander verbeterd.
Nu een computer maken die deze computer kan verslaan weer :)
Of gewoon Sharp tegen een andere Sharp laten spelen. Dat kan prima.
En kijken hoever het komt :)
Tja doet me denken aan wargames, sharp tegen sharp zal op gelijkspel moeten uitkomen.
Als Sharp perfect is wel ja maar dan is natuurlijk de vraag is Sharp perfect?
Gelijkspel is niet mogelijk in dit spel.

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Arimaa#Movement
The prohibitions on passing and repetition make Arimaa a drawless game.
Ik gok dat "wie begint" dan zal winnen. Omdat er dus inderdaad geen gelijkspel mogelijk is.
hang ze dan maar niet aan een netwerk, wie weet wat er dan van komt :+
Ik denk dat de eerste zet dit bepaald. Als de software gelijk is verwacht ik dezelfde reacties, elke keer weer, bij dezelfde eerste zet.

[Reactie gewijzigd door RielN op 20 april 2015 11:30]

Wat ik me dan afvraag, is hoe dit spel zou kunnen eindigen met alle stukken nog op het bord? Het lijkt me dan dat je erg weinig plek hebt stukken te plaatsen als deze allemaal nog op het bord zijn.

Edit: spelfout

[Reactie gewijzigd door Quintenzee op 20 april 2015 10:41]

Je kunt winnen door een rabbit aan de andere kant van het bord te krijgen.
Je wint alleen stukken wanneer ze in 1 van de vier vallen komen te staan. c-3 / c6 / f-3 / f-6, daarnaast zijn er nog aantal regels voor het beschermen van dit stuk met je eigen stuk. Ik raad je aan om wikipedia te lezen.
Voor de rest kunnen alleen sterkere stukken het poppetje vast zetten , ze trekken of duwen.
Volgens mij gaat dat via immobilisatie. Dus als je er voor zorgt dat de tegenstander geen zet meer kan doen, dan win je ook.
Ik denk dat het belangrijk is om één ding op te merken. Schaken is aan historisch spel dat wereldwijd door miljoenen mensen wordt gespeeld. Het niveau van schaakspelers zal dan waarschijnlijk iets hoger liggen dan het niveau van mensen die het relatief onbekende Arimaa spelen.
Net omgekeerd: schaken is een eeuwenoud spel dat door iedereen kan gespeeld worden. Arimaa is een nieuw spel dat enkel gespeeld wordt door diegenen die een bot willen schrijven om de challenge te winnen :). Gezien die bot toch wel relatief geavanceerd moet zijn, zou ik gokken dat de Arimaa spelers/botschrijvers van een hoger niveau zijn :9
Het gemiddelde niveau ligt wellicht hoger, maar het topniveau ligt waarschijnlijk hoger bij schaken. Dat is denk ik wat herbalx bedoelde. Zodoende moet een computer relatief beter zijn bij schaken dan bij Arimaa om de beste spelers te verslaan.

[Reactie gewijzigd door robbertvdh op 20 april 2015 11:45]

Yep, wanneer 1 miljoen mensen het spel spelen is de kans dat één of meer spelers boven de computer/programmeur excelleren groter dan wanneer 100 mensen dit spel spelen.
Alleen is Arimaa specifiek voor deze challange ontwikkeld, dus de onbekendheid zal er weinig tot doen.
Volgens mij zijn er op geen enkel moment 30 mogelijke zetten bij schaken?
De eerste zet kunnen alle 8 pionnen 1 of 2 zetten naar voren wat 16 mogelijkheden geeft en elk paard kan 2 verschillende zetten doen waardoor we uitkomen op 20 mogelijke eerste zetten. Wanneer zwart aan zet is wordt het alweer 20² zetten en daarna gaat het heel hard omhoog.
Zodra het leger wordt op het bord kom je er snel. De koningin kan op een bijna leeg bord minimaal 21 zetten doen en de koning 3 t/m 8. Als je dan nog een toren met 14 zetten hebt of een loper met minimaal 7, dan gaat het best hard qua mogelijkheden.
Maar het komt niet in de buurt van Arimaa...
Wanneer de andere stukken eruit kunnen naast de paarden zij er een stuk meer mogelijkheden dan alleen zetten van de pionnen en de paarden. Hier laat iemand bijvoorbeeld een positie zien met 102 verschillende zetten.
http://www.chess.com/foru...-number-of-possible-moves
Singularity komt er steeds sneller aan. We moeten ermee zien te leven.
http://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity
Het is en blijft wachten totdat de pc zelf een spel/game bedenkt en die zo maakt dat wanneer mens vs computer speelt, alleen een mens kan winnen.

In het kader van de rollen omdraaien
Er is ook een android app wat op Sharp2011 is gebaseerd, het is een goede tegenstander en je kunt makkelijker/rustig aan de regels wennen en gevoel krijgen. David Wu gaat het updaten komende maanden en heel misschien een versie met Sharp2015 uitbrengen, hopelijk.

Die 17.000 en 30 zetten bij Arimaa en schaken zijn gemiddelde waarden trouwens.
Hmmm.. ik verlies altijd van de CPU? :o

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True