Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Bron: Yahoo

VTec submitte een link naar een heel interessant bericht bij Yahoo:
Een groot aantal bedrijven, waaronder 3dfx, 3Dlabs, ATI, Compaq, IBM, Intel, S3 en SGI werkt aan een nieuwe API met de naam OpenML, voor graphics, video en audio. Een soort DirectX dus, maar dan cross-platform!

Creation of a standardized API will allow digital content application developers to more easily integrate video and graphics capabilities into their application suites, and will make these applications more portable over multiple operating systems, CPU architectures, and add-in hardware devices. Similar to the current industry standard for professional 3D graphics -- OpenGLŪ, this new API will consist of standard techniques for input and output of digital video and audio data, and will include extensions to OpenGL to support seamless video and graphics integration. [break]Door de grote verscheidenheid aan deelnemende bedrijven, is er op elk gebied de nodige expertise aanwezig:[/break] Critical digital content application authoring expertise, for example, comes from Discreet and others.
3dfx, 3Dlabs, ATI, Evans & Sutherland, and S3 are responsible for the development of the OpenGL extension specifications for integrating video data types with 3D graphics.
The determination of what implications this synchronization and integration has for future platforms, comes from Intel, IBM, Compaq, and SGI.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Nu maar hopen dat de spellenfabrikanten deze nwe(re) standaard willen accepteren en niet 't te duur vinden om alle lib's opnieuw te schrijven.
Dan komen d'r ook eindelijk wat meer spellen voor Linux & Be (bijvoorbeeld)
En maar hopen dat MS dr geen roet in 't eten gaat gooien op een of andere manier, om toch maar een flink aandeel te houden in de desktop markt. :(
Nou ja we zien wel.
't is ieg. wel iets waar iedereen op zit te wachten, een cross-platform API
Op zich is dit natuurlijk een hele mooie ontwikkeling, want het is cross-platform, dus nix meer porten. Maar of de Game-fabrikanten het snel accepteren, hangt natuurlijk ook maar van het gebruiksgemak van de API af....

Het grootste gedeelte van de Gamers draait toch Windows whatever (Geen Flame-bait, dus ook geen geflame alsjeblieft ;) ) waarop DirectX draait... Als het nou een enge leercurve heeft, zou het wel eens lastig kunnen worden...

Daarintegen, als het een Cookie is ... :)

* DF040F GaMeOvEr
Deniax wrote:

"Het lijkt erop dat de anderen hebben gezien dat Nvidia een te grote marktaandeel begint te krijgen."

Huh? Dat maakt toch niets uit voor de API? nVidia zal echt niet uitgesloten worden, bovendien ontwikkelen ze OpenML, 'Open' van Open Source.

Verder:
Geen van de spellen die nu bestaan zullen worden geport. Waarom zou je als spellenfabrikant, het draait toch al op een nu bestaand API? De anderen OS-en zijn nog steeds geen belangrijke spelplatformen..Wel wanneer er een grote snelheidswinst is door de nieuwe API. Misschien dat dat gebeurt, maar dat zou dan door een tekort aan features komen, ook toch niet zo positief. Elke nieuwe API heeft een lange aanloopperiode nodig: kijk maar naar DirectX, pas met 8 zal dit zich echt met OpenGL kunnen meten. Ik verwacht zo'n jaar of twee voor OpenML op het niveau van DirectX zou kunnen komen.

De echte acceptatie ligt als eerste bij de belangrijkste hardwarefabrikanten en dan is het juist bijzonder erg dat nVidia niet meedoet. Op deze manier zullen zij een drempel hebben om deze technologie te accepteren. Bovendien zullen ze geen inbreng hebben en kunnen dus bij het uitkomen van de API zwaar achterlopen, wat een performanceachterstand kan betekenen. Als dit een echt veelbelovend API wordt dan zal nVidia zich echt wel aansluiten.

Gelijktijdig zullen toekomstige spellen hiervoor gemaakt moeten worden. En probeer iedereen die bezig is met DirectX maar eens over te laten stappen. Ten eerste ben je bezig tegen de maker van het belangrijkste OS op spellengebied. Ten tweede wil je niet alles weer opnieuw moeten leren. Acceptatie zal erg moeilijk zijn. Laten we niet vergeten dat OpenGL ook bijna niet geaccepteerd was. Alleen door het in dienst nemen van Michael Abrash bij idsoftware gebruiken ebelangrijke spellen OpenGL. Iets waar we ironisch genoeg Microsoft voor te danken hebben.... :D

Overigens, er worden extensies van OpenGL geaccepteerd. Mogen we hierbij aannemen dat OpenGL in OpenML zal verder leven. Of blijft OpenGL een subset? De acceptatie zou makkelijker gemaakt kunnen worden wanneer OpenGL geintegreerd wordt...
Kleine correctie: De 'Open's uit OpenGL, OpenML en OpenAL staan niet voor Open Source, maar voor Open API. Sterker nog, SGI, de makers van de OpenGL API, hebben pas zeer recentelijk besloten hun versie van OpenGL open source te maken.

Het gebruik van de term 'Open' is een beetje raar, zelfs gezien het feit dat je eigenlijk een licentie van SGI moet hebben om ueberhaupt gebruik van de OpenGL API te mogen maken (d.w.z. je eigen implementatie schrijven).

Het enige wat open is is de manier waarop je de libraries moet gebruiken.
Leuk initiatief. Het is alleen jammer dat OpenGL met zn ARB commissie zo star is. Je zit dan altijd vast aan extensies. Nu zijn extensies in OpenGL aan de ene kant wel flexibel maar aan de andere kant een nekslag voor wat betreft de programmeur. Een API nog meer extensies is alleen NOG maar meer mogelijkheden die je uit moet vogelen en eventueel zelf moet programmeren indien de extensie niet wordt gesupport. Met 1 API die het software gedeelte wel afhandelt is dat niet zo (Dx)

Ik zie verder problemen met de full screen 2D accelleration van video. OpenGL heeft daar geen primitives voor: je hebt geen LFB, zoals bij DDraw. Wellicht grijpt men dan terug naar DDraw onder windows... tja. :)

Het is jammer dat een 'aantal' grote namen als S3 hierbij staan, maar die moeten zich eigenlijk diep schamen met hun huidige OpenGL support. S3's OpenGL support is werkelijk ronduit verschrikkelijk te noemen, dus ze hebben nog een heel stuk in te halen...

Ik zie liever dat ze OpenGL meer flexibeler maken, sneller aanpassen aan de tands des tijds (zoals hw procedural textures, glu in de api etc). Het is nu veel te star en te traag, wat komt door de professionele software die ook OpenGL ondersteunt. Tja...

verder is het 'leuk' maar de developers zitten hier natuurlijk niet op te wachten. Moeten ze evengoed 2 api's ondersteunen, waar men al een broertje dood aan heeft.

Leuk, maar niet zinvol dus.

:)

Otis, OpenGL Developer Extraordinair
www.demogl.com
</div><div class=b4>Leuk, maar niet zinvol</div><div class=b1>
Ehm, ? typo ? ;) Erg zinvol en voor bijna iedereen leuk. Een soort DirectX, maar dan cross-platform! Lijkt me zeer zinvol, want dan kun je games makkelijker uitbrengen voor verschillende platformen, en daar zitten er veel op te wachten.

Hoe minder platform afhankelijke code nodig is voor applicaties, hoe beter. Dat kost het gewoon minder geld en moeite om applicaties voor meerdere ossen uit te brengen. Minder kosten, meer opbrengsten, meer concurrentie, betere economie. :9

Een multi platform standaard die gevormd wordt door verschillende concurrerende bedrijven. Erg goede zaak. Jammer dat microsoft niet mee doet. :P :'( :+ :(
</div><div class=b4>
Het gaat niet over OpenGL. Het gaat over OpenML. En OpenML is meer dan alleen OpenGL. Zoals je had geweten als je het hele stuk gelezen had. </div><div class=b1>

ehehe, ik HEB het gelezen (had het al gelezen op voodooextreme) maar OpenGL is de graphics kant van de zaak als ik het goed begrijp. 2D gfx zijn in opengl ook gewoon polys. Er moet dus een aparte ddraw variant komen voor deze api, of opengl uitbreiden met ddraw achtige variant.

Flipz:
Natuurlijk is dit in theorie zinvol en leuk en fantastisch en geweldig en.... meer overhead. Gamedevelopers ontwikkelen games voor DIE platformen waar ze geld kunnen verdienen. Die markten zijn:
1) Windows/Dx
2) PSX/PSX2
3) Nintendo64
4) DC
5) Gameboy varianten

dan een hele tijd niks
en dan wellicht Apple en NOG veel later unix varianten.

Dit initiatief brengt ze niet zoveel, TENZIJ het het platform wordt wat overal op draait, dus EN op consoles etc EN op verschillende OS-en.

Alleen, neem van mij aan, zo'n api heb je niet zomaar. Dat kost ERG veel tijd, moeite en VEEL geld. In die tijd is er een andere api die ook door ontwikkelt. Het wordt moeilijk die dan IN te halen, plus toekomstige hw leveranciers (consoles) te overtuigen dat OpenML the way to go is.

En, zoals ik al aangaf, OpenGL is erg star georganiseerd. Het is nuttig dat SGI er bij zit, maar die hebben geen zeggenschap meer over wat er met OpenGL gebeurt. Dat kon wel eens een groot struikelblok worden, plus het geld, wat nodig is voor dit initiatief.

Ik denk dat developers meer zullen gaan kiezen voor GameOS-en zoals Lithtech 2.0. write once en run op een aantal consoles en windows pc's.
Opvallend is het dat Nvidia ontbreekt in dat rijtje..

Het lijkt erop dat de anderen hebben gezien dat Nvidia een te grote marktaandeel begint te krijgen.
Dit is echt VEEEEEEEEEEEET. That's all I need to say... :P
Dit is goed! OpenGL was tot nu toe de enige mogelijkheid voor 3D-spellenmakers om hun spellen naar ander OSen te porten (lees: Quake3, Unreal Tournament). Voor 2D of andersoortige spellen was er nog niets, laat staan voor het audio gedeelte van de spellen.
Vaak wordt hiervoor SDL gebruikt (een directx-achtige library voor cross-platform 2d-beeld en geluid).

B.t.w., ik las op Slashdot ooit eens iets over OpenAL, wat een library is voor cross-platform geluid (dus ook support voor 3D kaarten en multiple-channel kaarten). Wordt deze niet ook geintegreerd in het project?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True