Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Een aantal ontwikkelaars achter de Banjo-Kazooie-platformgame voor de Nintendo 64 willen een inzamelingsactie op Kickstarter beginnen. De developers van de nieuwe Playtonic-studio willen zo de financiering voor een nieuwe platformgame rond krijgen.

Het developerteam bestaat uit een aantal voormalige Rare-medewerkers die in de jaren negentig aan Banjo-Kazooie werkten. Zij hebben onder de werktitel Project Ukelele een nieuwe platformtitel aangekondigd. De ontwikkelaars hopen een deel van de benodigde financiering via een Kickstarter-inzameling bij elkaar te sprokkelen. Deze zal vermoedelijk in mei op het crowdfundingplatform te vinden zijn.

Playtonic heeft ook een aantal screenshots van de platformgame getoond. Project Ukelele zou in zekere zin Banjo-Kazooie moeten opvolgen, een platformgame die furore maakte op de Nintendo 64. Wel zou het spel een minder lineair karakter moeten krijgen.

Onduidelijk is nog wanneer de game ongeveer klaar moet zijn. Ook is nog niets bekendgemaakt over de platforms waarop Project Ukelele moet draaien, maar een release voor Nintendo's Wii U-console zou vrijwel zeker zijn.

 Project Ukelele Project Ukelele

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Hopelijk weten ze de vibe van de oude games vast te houden. Rare maakte altijd de beste spellen mijn inziens. Killer Instinct, Donkey Kong Country etc. In die tijd een onwijs goede studio die daarna helaas erg afgegleden is.

Mocht dit ook een PC spel gaan worden (verwacht het niet), dan zal ik overwegen om deze te 'backen'.

Enige tijd geleden stond op Gamekings een leuk item over deze studio. Voor de liefhebbers:
http://www.gamekings.tv/videos/de-game-en-het-verhaal-rare/
Afgaande op de screens krijg ik er eigenlijk meer een minecraft vibe dan een Banjo Kazooi vibe van. Nogal een blokkerig opgezette omgeving.

De teaser op de site geen ook meer weer. Je ziet dat er weer iets wat op een vogel lijkt mee speelt, de vervanger voor Banjo is wat minder zichtbaar maar ik zou zeggen een reptiel achtige.

Microsoft heeft aangegeven dat Rare ook weer wat ander gaat doen na de focus op Kinect, daar komen ook wat namen uit de oude doos.

Rare was Rare sowieso al niet meer. Grootste deel is naar Free Radical overgelopen, en die zijn na TimeSplitters ook in de problemen gekomen (met Haze). Crytek heeft ze daarna ook net als MS gewoon verkwanselt. Een vervolg op TimeSplitters kwam nooit.

Vreemde besluiten door hoger management na overnames. Zo veel potentie en goede titels die nooit meer gebruikt zijn. Al heeft MS nog goed er aan gedaan rereleases op de Xbox (360) te doen van goede Rare titels (Conquers Bad Fur Day, Perfect Dark, Banjo-Kazooi/Tooie).
Erm, nee het "Grootste deel" is niet naar Free Radical overgelopen na de overname. De meesten zaten na de overname gewoon nog bij Rareware. Dat sommige mensen graag willen bashen doet daar niks aan af. Ja een paar grote namen stapten over voor de overname. En er zijn grote namen die overstapten naar andere studios dan Free Radical naderhand. Ook waren er mensen die gewoon wat anders wouden doen na 20 jaar game development...

Dat is gewoon normaal en gebeurt in elke studio, oude garde stapt op, nieuwe garde neemt over en als je dat goed beheert is er niks aan de hand. Maar hier zit de clou, MS beheerde Rare totaal verkeerd en lieten ze niet vrij. Dus nu er eindelijk weer "ruimte" is voor Rare Games, zitten ze met een uitgestorven studio waar nog wel oud talent zit (Niet iedereen is "opgestapt", maar het is gewoon een klein team nu) en er dus gigantisch aangenomen moet worden en opgeleid door dit "oud talent".

Daarom besteed MS op het moment zoveel uit aan derden (met Rare IP's), Rare is weer aan het groeien maar het duurt gewoon even voordat de nieuwe garde weer op niveau is (tenzij MS weer het verkeerd doet en niet geduldig is... zie ik ze wel voor aan dat zooitje ongeregeld :D).

Maar mensen staren zich blind op grote namen, terwijl het toch ook echt de kleine namen zijn die vaak het echte talent zijn en de kleine dingetjes in code, art en gameplay toevoegen... die de grote naam dan mag demoen ;). Hoort bij het omhoog klimmen op de ladder, maar ga alstjeblieft niet doen dat een bedrijf gelijk niks is omdat de grote naam opstapt ;). Rare is niet ingezakt omdat de grote namen opstapten, maar omdat er geen goed beleid is gevoerd inzake nieuwe garde en de opleiding hiervan... verder had MS gewoon geen geduld. BTW, Kinect was RARE's idee/kindje en niet opgedrongen door MS zoals iedereen denkt. Er zit daar zeker wel coding talent hoor.

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 16 maart 2015 15:36]

Het heeft er bij mij ook redelijk mee te maken dat TimeSplitters aanvoelde als de sequel op GoldenEye en Perfect Dark, terwijl Perfect Dark Zero dat absoluut niet deed. Weg multiplayer opties en gameplaymodes die PD zo goed maakte.
PD:0 was gerushed en was eigenlijk een Xbox game en niet een 360 game. Echt weer een "MS had geen geduld" dingetje. Als ze gewoon rustig de tijd hadden genomen was ook dat spel echt wel wat geweest. Maar ja net als Kameo eigenlijk bedoelt voor de Xbox. Kameo speelde trouwens heerlijk en ik heb me ook echt wel vermaakt met de singleplayer (En ook Multiplayer) van PD:0. Maar inderdaad die laatste had gewoon teveel bugs.
Niet alleen bugs, het speelde gewoon minder als PD. Ook paste het verhaal niet helemaal op PD. Ik vond PD op de N64 (en de Xbox 360) 10x leuker dan Zero.

Kameo vind ik dan wel weer erg vet.
PD:0 was meer sneaken dan shooten. En had gewoon langer in ontwikkeling moeten zijn. Ook speelde Nostalgia een roll. Iedereen had er te hoge verwachtingen van en was al helemaal er van overtuigt dat Rare's staff er niet meer werkte.

Daarom was het ook een self fullfilling prophecy. Eigenlijk hadden ze PD:0 gewoon moeten benaderen als een nieuwe titel. Je zag dat ook met andere Rare Games. Grabbed by the Ghoulies kreeg gewoon veel te veel haat over zich heen, het spel was wel degelijk leuk om te spelen.
Rare is overgenomen door Microsoft, maar zelden dat overnames van succesvolle/unieke studio's positief uitpakken. Wat inmiddels al ruim 10jr geleden plaats vond:
nieuws: Microsoft bevestigt opkopen Rare
Ze hebben me even wat teveel naar Microsoft geschopt, alsof ze me wat te veel op de "wave of Anti Microsoft" wouden meevaren. Ik begrijp best dat ze ellende daar hebben gehad, maar ze schopten zelfs collegas die er nog werkten tegen de schenen, en dan krijg ik een wat naar gevoel bij zo'n persoon/bedrijf.

Bijvoorbeeld de opmerkingen over die dame die dacht dat ze nu ook "Diddy Kong in het bezit hadden". En maar lachen gieren en brullen over die arme mevrouw. Vergetende dat voor niet Gamers/Nintendo fans Donkey Kong als naam niet eens zo bekend is als "Nintendo franchise". Zie kennen het gewoon als een "Leuk spelletje van vroeger, oh was dat van Nintendo? Ik dacht dat die alleen Mario hadden.. die bezitten Sonic toch ook? Nou ja gisteren nog Nintendo Play Station 360 gespeeld".

En dat weten deze besten mensen ook best wel, maar nee hoor lekker deze dame met naam en achternaam voor lul zetten omdat ze niet elke dag met haar kop in de console zit en gewoon vroeg naar iets wat ze nog van "vroeger" herinderde.

Dat soort dingen strijken me vaak tegen de haren in, vindt dat ook niet leuk als MS dat doet zoals Peter Moore wel eens schopte naar SEGA (voordat hij naar EA ging). Allemaal leuk en aardig, maar ga geen mensen met wie je gewerkt heb belachelijk maken zeg.
Plaatjes zien er goed uit, zeker voor een game waar de ontwikkeling nog maar net van gestart is. Hopelijk maken ze er geen Wii U exclusieve van maar brengen ze hem naar meer platformen. Ik weet niet wat voor engine ze gebruiken, ik hoop dat ze een grote naam inkopen die onsteuning bied voor alle mogelijke platformen. Het is voor een indie ook veel makkelijker games slijten als je potentiele doelgroep groter is.
Op welke platformen de game uitgebracht wordt hangt volgens mij af hoeveel ze binnenhalen met Kickstarter.
Ook is nog niets bekendgemaakt over de platforms waarop Project Ukelele moet draaien, maar een release voor Nintendo's Wii U-console zou vrijwel zeker zijn.
Waarom zou je een project backen als nog niet eens bekend is voor welke consoles dit uit komt? WiiU is "vrijwel zeker" terwijl dit de minste console is met een grotere concurrentie voor platformers dan de One de Ps4. Laat ze maar eens eerst kijken welke markt ze aan willen spreken voordat ze mensen laten investeren om er vervolgens achter te komen dat ze de grootste markt en daarmee een groot aantal backers links laat liggen.

Als men echt zeker is voor een bepaald of meerdere platformen zou ik kijken of ik die console heb en dan pas backen. Niet eerst backen terwijl ik de game dan misschien niet eens kan spelen.

[Reactie gewijzigd door PricewatchJunk op 16 maart 2015 14:06]

De Wii U mag dan de console zijn die van deze generatie het minst verkocht is, het is algemeen bekend dat de gemiddelde Wii U bezitter platformgames weet te waarderen. Of dat ook zo is bij X1 en PS4 publiek weet ik niet, die zie ik toch eerder shooters spelen. Als deze game naar de Wii U komt heeft het veel hoogstaande concurrentie in het genre. Dat zal de ontwikkelaars enkel meer uitdagen om een goede game neer te zetten.

Daarnaast hebben de echte liefhebbers van platformgames neem ik aan inmiddels al wel een Wii U in huis.
Meer platform games, altijd een plus.

Dat er qua mechanics een opvolger komt voor Banjo Kazooie, ook top.

Hoop alleen dat ze een ietwat minder kinderlijke game maken...
Aangezien dat hetgene was aan de BK serie wat ik niet kon uitstaan -_-
Wel een groot stuk van Rare's productgamma waren all-age platform games.
Of dit was omdat ze Nintendo games maakten weet ik niet.
Woehoe, ook graag op de ps4 :). Altijd goed zulke platformers.
Ahhh Banjo-Kazooie. Wat heb ik goede herinneringen aan die games. Deze games hadden wat mij betreft dezelfde kwaliteit als bijvoorbeeld een Super Mario 64. Een van de beste games uit het N64 tijdperk.

Ik ben zeer blij dat deze oud Rare medewerkers elkaar weer gevonden hebben. Door de overname is Rare al lang niet meer wat het vroeger was.
En de musician is er ook bij :)
In de onderstaande link staat een video presentatie van de ontwikkelaars waarin ze wat meer informatie geven. In de reacties van de link kun je een overzichtje zien van wat er in de video is besproken.

http://www.insidegamer.nl...e-beelden-project-ukelele

Ze houden ieder platform open, maar voor de PC en Wii U hebben ze al wat meer ideeŽn. Zo kunnen de fans en backers van de Kickstarter aangeven of ze Amiibo figuurtjes willen zien of dat er iets met VR gedaan moet worden om maar wat voorbeelden te geven.

[Reactie gewijzigd door SN4K3 op 16 maart 2015 14:36]

3D platformers zijn een uitstervend ras en dat vindt ik eeuwig zonde. Dit heeft zeker mijn interesse.
"Wel zou het spel een minder lineair karakter moeten krijgen"

Pardon? Ik hoop dat daarmee bedoeld wordt dat het meer lijkt op Banjo Tooiie die in die context van dit verhaal blijkbaar maar helemaal vergeten is.

Het moet niet meer vrij & blij gaan worden dan dat, ik raakte in Tooiie al een paar keer de weg kwijt in die gigantische wereld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True