Soms moet je even in het bios zijn, bijvoorbeeld om de bootvolgorde aan te passen, het juiste geheugenprofiel te selecteren of het bios te updaten. Maar pc's starten tegenwoordig zo snel op dat het bijna niet te doen is om er nog ouderwets met de Delete-toets in te komen. Hoe kom je toch in het bios?
Er zijn twee manieren om in het bios te komen. De eerste is de traditionele manier, door tijdens het opstarten herhaaldelijk op een toets te drukken. Om hier tijd voor te krijgen, kun je een POST-time-out instellen. De tweede manier is vanuit je besturingssysteem. Dit kan zowel vanuit Windows als Linux.
In het kort
- Via een toets: Meestal F2 of Delete. Druk de toets herhaaldelijk in tijdens het opstarten.
- Vanuit het OS: Vanuit Windows houd je Shift ingedrukt als je in het startmenu op 'Opnieuw opstarten' klikt. Bij het herstarten krijg je nu de keuze om naar de 'UEFI-firmware-instellingen' te gaan.
Naar het bios gaan via een toets
op Delete om naar het bios te gaan.
Foto: Denis_Dryashkin / Getty Images
De traditionele manier om naar het bios te gaan is door een toets in te drukken tijdens het opstarten. Hiervoor moet de pc je toetsaanslag registreren voordat de opstartanimatie van je besturingssysteem begint, zoals het draaiende cirkeltje van Windows.
Vrijwel altijd gaat het om de toetsen F2 of Delete. Bij de meeste moederborden werken ze allebei. Vaak staat tijdens het opstarten ook kort in beeld welke toets je moet indrukken. Opvallende uitzonderingen zijn HP, dat F10 gebruikt, en Lenovo, dat meestal de F1-toets gebruikt.
Zeker sinds de introductie van fast boot, waarbij de pc een deel van het POST-proces overslaat, heb je vaak amper tijd om de toets in te drukken. Zelfbouwmoederborden en ook sommige complete pc's hebben een optie in het bios om een POST-time-out in te stellen. Hierdoor blijft het logo tijdens het opstarten enkele seconden in beeld staan om je de tijd te geven het bios in te gaan.
Naar het bios gaan vanuit het OS
Gelukkig is er tegenwoordig ook een manier waarbij je niet op precies het juiste moment een toets hoeft in te drukken. Je kunt eenvoudig vanuit het besturingssysteem naar het bios gaan.
Vanuit Windows open je het startmenu en klik je op het aan-uitsymbool aan de rechterkant. Houd nu Shift ingedrukt terwijl je op 'Opnieuw opstarten' klikt. Tijdens het herstarten verschijnt een lichtblauwe omgeving waarin je kiest voor 'Problemen oplossen', vervolgens voor 'Geavanceerde opties' en daarna voor 'UEFI-firmware-instellingen'. Je komt dan direct in het bios uit.
Ook vanuit Linux kun je rechtstreeks naar het bios gaan. Voer hiervoor het volgende commando uit in de terminal:
systemctl reboot --firmware-setup
Het bios afsluiten
Je kunt op twee manieren het bios weer afsluiten. Dat kan door je wijzigingen op te slaan (save and exit) of door ze niet op te slaan (exit without saving). Welke sneltoets je daarvoor moet gebruiken, staat in beeld. Bij de meeste moederborden is F10 de sneltoets voor save and exit. In beide gevallen start je systeem na het afsluiten van het bios vanzelf opnieuw op.