Waar blijven de Wii-games voor Sinterklaas en kerst?

Onlangs werd ik tijdens een avondje zappen verrast door een flitsende Nintendo-reclame, waarin de olijke loodgieter Mario door het beeld dartelde. Het besnorde Nintendo-icoon hopte vrolijk van planeet tot planeet en ik wreef in mijn ogen. Ik bezwoer mijzelf namelijk dat ik deze reclame al lang kende... En inderdaad, het was reclame voor Mario Galaxy voor de Wii; de Nintendo-hit van eind 2007.

Het is veelzeggend dat Nintendo op tv adverteert met de gamehit van een jaar geleden. Het zegt namelijk wel iets over het aanbod voor 'core Nintendo-gamers' , dit najaar. Dankzij de introductie van de Wii en de DS Lite heeft Nintendo een volledig nieuwe doelgroep aangeboord. Nieuwkomers, gezinnen, jonge gamers en huismoeders - ze vermaken zich met Wii Sports of staan giechelend te hupsen op het Balance Board van WiiFit. Het was en is een briljante zet van Nintendo en als het gaat om zijn hardwareverkoop laat de Japanse gigant Microsoft en Sony nog steeds lachend achter zich. Maar de trouwe achterban, de Nintendo-apostels die het bedrijf al jaren volgen en alles spelen wat het bedrijf uitbrengt, staan dit jaar in de kou. Voor hen heeft Nintendo een dramatische najaars-line-up.

Konden de fanatieke gamer en de doorgewinterde Nintendo-speler vorig jaar aan de slag met Mario Galaxy en Metroid, dit jaar is het huilen met de pet op. Kom nu niet aan met titels als Wii Music en Animal Crossing; de Nintendo-fan in ontkenningsfase sputtert wellicht dat hij deze games 'fantastisch!' vindt, maar zijn hart huilt. Een klein lichtpuntje is er nog, met de uiterst vermakelijke game Wario: The Shake Dimension. De op munten beluste koddige slechterik staat zijn mannetje in dit oogstrelende 2D-avontuur, maar de game is niet van het kaliber Metroid, Zelda of Mario. Wario is, hoe vervelend ook, een B-ster uit de Nintendo-stal en daar moeten we het dit jaar dus mee doen.

En dan Wii Music. Ik denk dat er genoeg gamers zijn die dit best een aardige game gaan vinden, maar het is een wel erg vrijblijvende zwiep-er-maar-op-los-en-maak-muziek-titel. Met de wetenschap dat Rock Band, Guitar Hero: World Tour en Boogie ook voor de Wii beschikbaar zijn, heb je in mijn optiek drie muziekgames die vele malen leuker zijn dan Wii Music.

In het kader van een speciale Gameweek werd ik gevraagd een aantal columns te schrijven voor de website van radiostation 3FM. Een daarvan bestond uit een persoonlijke top tien met najaarstoppers. Er zat geen enkele Nintendo-titel tussen en daar schrok ik heel erg van. Vorig jaar zag ik hoe Nintendo zijn vleugels in de breedte uitstak, maar ik voelde me nog steeds thuis met Zelda op de DS en Mario op de Wii. Dit jaar staat de Wii er een beetje stilletjes bij, terwijl mijn Xbox 360 en PS3 overuren maken.

Hopelijk wordt 2009 een beter jaar voor de Wii-gamer die meer wil dan partygames en familyfun. Maar misschien is de Wii enkel en alleen nog een partygames- en familyfun-console. Dat hoop ik uiteraard niet, maar Nintendo zal uit commercieel oogpunt zijn strategie toch niet wijzigen. Ik blijf er dus bij dat de Japanse grootmacht een deel van zijn doelgroep in de Sinterklaas- en Kerstperiode keihard in de steek laat. En dat is een grof schandaal!

Door Jan Meijroos

Freelancer

31-10-2008 • 09:48

68

Reacties (68)

68
60
15
9
0
3
Wijzig sortering
Dat jaar was voor Nintendo fans niet per defenitie een heel slecht jaar. Met Mario Kart en Brawl hebben we toch 2 lang verwachte games gekregen. Disaster lijkt voor de kerst met rond de 8 nog een een goede Nintendo titel dus op een houtje bijten hoeft niet.

Echter is het wel zo dat het verder echt zeer karig is met third party titels wat het ontbreken van goede Nintendo titels wel zwaar versterkt. Het is heel jammer bijv dat Namco Tales niet voor de kerst naar europa heeft weten te brengen. Die heeft de VS wel maar die moeten het doen zonder Disaster die zoals het nu lijkt nooit uit de komen in de States.

Ik ben als Nintendo Fan idd wel zwaar teleurgesteld in dit jaar, begin dit jaar werd er nog beweert dat er een aantal games voor de kerst zouden komen maar dat moet dan AC en Wii Music zijn waar je niet vrolijk van wordt.

Toch denk ik niet dat je als fan geen games kunt vinden die niet aansluiten bij de meer gamers op de Wii. Je moet het niet altijd zoeken in alleen nieuwe games, er zijn ook nog oudere games die je misschien niet hebt maar die onmisbaar zijn.

Ik denk dat niet heel veel mensen Metroid Prime 3 hebben gezien het spel maar 1,5 miljoen keer verkocht is tegen 6 of 7 voor Galaxy. Daarnaast zal ook niet iedereen No More Heroes hebben, Zack & Wiki, Boom Blox, etc. Dus even terugblikken op de afgelopen 2 jaar kan je ook nog wat leuks opleveren.

Wel blijft het jammer dat er geen enkele RPG op die Wii is, geen F-Zero, geen wat dan ook al denk ik dat het volgend jaar beter wordt al is er over het hele jaar toch niet heel veel te klagen, alleen de laatste maanden zijn wat leeg.
Ahhh, F-zero... wat heb ik daar vroeger nachten aan verspeeld :D

Het jammere van de Wii is inderdaad grotendeels het spelaanbod. Vroeger had je nog wat leuke fightgames (hoewel onbekend, toch leuk om te spelen), en een aantal Zelda en Mariogames. Maar met de Wii lijkt geen enkele ontwikkelaar zich te willen wagen aan een leuke gewone game (zoals adventures, rpg's enzo) en alleen maar dans/zing/spring spellen te willen maken.

Erg jammer, want vroeger was de Nintento naast de Playstation echt een enorm leuke adventure en rpg console. Nu moet Nintendo zelf met de toptitels komen, en komt de rest van de ontwikkelaars met halfbakken games, die eigenlijk vooral leuk gevonden worden door de sociale gamers (huismoeders enzo, hoewel daar ook niets mis mee is). Voor de wat meer doogewinterde gamer zit er al een tijd niet zoveel meer in. De meeste ontwikkelaars zijn overgenomen door de grote bonzen (zoals EA), en die willen zich eigenlijk niet wagen aan de Wii. Ze denken meer geld te verdienen met "toptitels" op de PS3 en 360, puur omdat die meer grafisch geweld kunnen neerzetten, terwijl de Wii het meest wordt verkocht.

Het lijkt er soms op alsof de consolebouwers meer van gamen snappen dan de ontwikkelaars zelf. PS3, XBOX en de Wii beginnen allemaal hun eigen plekje te vinden in de gamewereld, en snappen ook wat ze ermee moeten doen. De ontwikkelaars daarentegen kiezen de console met de meeste rekenkracht en denken dat ze daarmee een goede slag slaan... helaas zien ze niet in dat het niet alleen om rekenkracht gaat.

... Ik moet er wel bij zeggen dat er zeker wel erg goede games zijn die én een goed verhaal hebben én er mooi uitzien (Fable 2, Little Big Planet e.d. bijvoorbeeld). Maar ik heb nog nooit zoveel slechte games in zo'n korte tijd gezien, terwijl je tegenwoordig zoveel kunt met een console/HD-DVD/BluRay :/
Mee eens. Het 'grappige' is dat 3rd party een groot probleem was bij N64 en (deels Gamecube) maar dat er nu een grotere 4rd party support is maar dat de titels een fors lagere kwaliteit hebben ivm N64 3rd party.
Ik snap je punt, maar er zijn momenteel nog wel wat games om je mee te vermaken. Een kleine greep; Disaster: Day of Crisis. Op aanraden van de Power Unlimited heb ik mezelf ook gewaagd aan de Lego games; Indiana Jones en Batman. Ook vermakelijk. Fifa '09 was best leuk te spelen en ondanks de brakke besturing is Samba de Amigo ook nog wel vermakelijk.

Het zijn niet allemaal top games zoals je hierboven noemt maar wel leuk voor weer wat uren speel plezier. Ben nog wel heel benieuwd hoe de Donkey Kong game gaat worden.
Anoniem: 253596 @mickjuh31 oktober 2008 10:43
Ik den kdat hij meer over exclusives heeft, want de lego games zijn ook op andere concoles en fifa ook, gewoon de games die de concole vroeger altijd verkochten zijn er nu gewoon niet meer. Ook natuurlijk omdat microsoft rare studio's opgekocht heeft kan nintendo james bond op zijn zijn buik schrijven.

Btw goldenye ftw always.. naast perect dark en conker bad furday n64 heb hem nogsteeds en die titels ook op de 360 ^^
Aan de ene kant heeft Nintendo iets gepresteerd wat Sony en Microsoft hen niet na doen. Namelijk een compleet nieuwe doelgroep aanspreken wat er in geresulteerd heeft dat de Wii het vaakst verkocht is. Het is dan volkomen logisch dat je het net ontgonnen gebied (de nieuwe doelgroep) niet braak wilt laten liggen, dus zorg je ervoor dat er veel aanbod is voor die ene doelgroep. Dus breng je Wii Fit, partygames e.d. uit. Volkomen te begrijpen. Aan de andere kant heeft Nintendo er in korte tijd hun franchise titels er door heen gejaagd zo lijkt het wel. Immers, Metroid Prime, Mario Galaxy, Super Mario Bros Brawl, Batallion Wars 2 zijn allemaal achter elkaar aan de lopende band uitgekomen dit jaar.

Dus tja, dan droogt de Nintendo poel op wat betreft direct uit te brengen titels. Want de titels die ze meteen konden uitbrengen hebben ze inmiddels uitgebracht en nieuwe titels heb je niet 1,2,3 klaarstaan om het gat wat valt op te vullen. Ik heb zelf een week na de release dag in Europa meteen een Wii gehaald en heb me daar ong. 9 maanden lang mee vermaakt. Maar ook toen viel het stil. Mario Galaxy liet nog op zich wachten, evenals Mario Kart, noem de titels maar die nu wel uitgekomen zijn. Dat wachten op de Nintendo titels werd mij persoonlijk te lang en aangezien je naast de Nintendo titels vrij weinig serieus alternatief hebt op de Wii heb ik hem verkocht in okt 2007 om een PS3 tweedehands aan te schaffen.

Akkoord, ook de PS3 had in die periode dat ik overstapte te kampen met een tekort aan leuke games. Ook daar was het behappen. Maar na eveneens lang wachten kreeg je daar een toestroom van games, die niet alleen van Sony (bij de Wii: van Nintendo) afkomstig waren. Zo kreeg je Uncharted, Ratchet&Clank, Assassin's Creed e.d. in korte tijd voorgeschoteld als gamer terwijl je een dusdanig iets niet zag bij de Wii. Kortom, ja de Wii heeft third party support, maar wat ik zie is dat die zich met name richten op het party console kenmerk van de Wii daar Nintendo naast party/casual ook de bekende franchises uit brengt. En daar ligt de crux. Wil je games die het party/casual idee ontspringen dan ben je bij de Wii voornamelijk gericht op Nintendo zelf. (met name)

Ja, ook andere uitgevers/ontwikkelaars brengen zo nu en dan wel een game uit op de Wii. Maar je merkt gewoon dat zodra Nintendo er met zijn games door heen zit, er qua alternatief van andere ontwikkelaars/uitgevers vrij weinig resteert dan casual/party games. Dat is denk ik het punt waar de Wii mee te kampen heeft en waarom je dus nu ziet dat Nintendo zijn Super Mario Galaxy reclame van stal haald.
Anoniem: 80686 31 oktober 2008 12:57
Ik zal niet meteen zeggen dat er veel goede games op de Wii uitkomen dit najaar, maar om nou meteen te zeggen dat er niets uit komt. Hier een greep uit de games die nog uitkomen dit jaar of net uitgebracht zijn:

de Blob
Wario Land: The Shake Dimension
FIFA 09 - Speelt behoorlijk anders op de Wii
Disaster: Day of Crisis
Star Wars: The Clone Wars - Lightsaber Duels
Rayman Raving Rabbids: TV Party
Call of Duty: World at War
FaceBreaker K.O. Party
Sam & Max: Season 1
Final Fantasy Fables: Chocobo's Dungeon
Castlevania Judgment

Wat er begin volgend jaar nog aan zit te komen:
Deadly Creatures
Lost in Blue: Shipwrecked
Rune Factory: Frontier
The Conduit
The House of the Dead: OVERKILL
Tenchu 4
Pro Evolution Soccer 2009
Wii Sports Resort
Sonic and the Black Knight
Het probleem is dat die games "wel aardig" of "ok" zijn, niet WOW SUPER. Op de andere platformen komen wel een hoop echt goede games uit dit najaar, de Wii blijft daar gewoon erg op achter met o.a. dit lijstje dat gewoon wel aardig is maar niet super.
Je realiseert je hopelijk toch wel dat datgene wat je hier nu roept slechts een mening is en geen feit ?
Dat is namelijk het hele 'probleem' met deze discussie, het gaat om persoonlijke voorkeur voor een bepaald console/genre/type game.
Wat jij echt goede games noemt vindt een ander waardeloos en andersom.
Enkele jaren geleden was ik blij omdat we bij een nieuwe tv een PS2 kado kregen.
Binnen een paar uur spelen en flink wat geld armer voor de memory, tweede controller en wat 'toptitels' was al duidelijk dat wat mij betreft consoles waardeloze apparaten zijn.
Ik snap bijv werkelijk niet hoe je met dergelijke controllers fatsoenlijk een spel kunt spelen.
Zelfde verhaal met de xbox die ik een aantal keren bij familie geprobeerd heb.
Twee weken geleden een wii aangeschaft en die heeft nu al meer uren spelplezier opgeleverd dan de PS2 die hier nu al een paar jaar letterlijk stof staat te verzamelen.
Twee weken geleden een wii aangeschaft en die heeft nu al meer uren spelplezier opgeleverd dan de PS2 die hier nu al een paar jaar letterlijk stof staat te verzamelen.
Grappig omdat bijna elk spel van de ps2 een Wii port krijgt lijkt t wel (/fanboymodus off)
Maar serieus, juist voor de ps2 moeten er spellen zijn die je wel leuk vind, dat is een console met een enorme berg aan types spellen. Je kunt t zo gek niet bedenken of het is er op de ps2. Inclusief Wii-sports, alleen heet t daar kinetics geloof ik.
Helemaal gelijk, ik heb nu een 360 en een Wii. Ik ben een groot fan van Nintendo; ik heb een Nes, Snes, N64, Wii en zo'n beetje alle handhelds. Mijn Wii is al maanden niet meer serieus aan geweest om mee te gamen en ik heb hem omgebouwd, zodat ik kan testen of het spel geen rotzooi is voordat ik het koop. Ik heb nu zelfs het punt bereikt waarop ik niks meer download, omdat ik al weet hoe klote het spel is.

Ik heb mijn Wii eigenlijk meer voor de toppers als Zelda en Mario Galaxy, maar dan moeten er wel meer van zulke games komen. :(
Waar de column schrijver even aan voorbij gaat is het feit dat er even teveel toppers tegelijk zijn geweest bij Nintendo en het nu eenmaal langer dan een jaar duurt om een goed spel te maken. Vorig jaar zijn (ok ik geef toe, niet in europa, maar dat is sowieso een ondergeschoven kindje van Nintendo) in een korte periode veel A titels na elkaar gelanceerd (Smash bros brawl, Mario Galaxy, Mario Kart Wii, Metroid Prime 3 corruption, Battalion Wars 2) dan blijven er maar een paar genre's/franchises over die nog geen nieuw spel hebben gehad op de Wii en die krijgen we dus nu.

Dus van Nintendo zelf hoeven we dit jaar inderdaad niet veel meer te verwachten, maar dat is om de genoemde reden niet zo gek, ze hebben in een half jaar tijd teveel grote Nintendo namen de Wii op geschopt en aangezien deze titels allemaal een lange ontwikkeltijd hebben mag je volgens mij ook niet verwachten dat ze dat het jaar erna nog even dunnetjes over kunnen doen. Dus helaas is geduld geboden.

offtopic:
Grappig hoe iedereen maar blijft praten over partygame console "hier", gaat snel vervelen "daar", allen huisvrouwen spellen er op "zus" en hij staat snel stof te verzamelen "zo", terwijl er ook zat spellen zijn die je in prima alleen kan spelen zijn. En ja dan bedoel ik ook echt spellen die de moeite waard zijn. Wat mij persoonlijk daaraan opvalt is dat t vaak de mensen zijn zonder Wii die dat zeggen. Maak het zelf ook mee met mn vrienden, maar t grappige is dat als je ze over de vloer krijgt en je zit zo'n "echt" spel te spelen dat ze t allemaal ondanks de slechtere graphics toch allemaal vette spellen vinden...
op zich mee eens, maar het is wel uitermate teleurstellend dat de 'goede' games eigenlijk alleen maar van nintendo zelf moeten komen en dat het overgrote deel van de rest van de games eigenlijk niet boven het niveau van wii play/sport uitsteekt... verkoopt allemaal prima enzo, maar ik denk dat de doorgewinterde tweaker/gamer er gewoon meer van (mag) verwachten.
net als spore ook uiteindelijk een gaar samenraapsel van slecht gesimplificeerde gameplay elementen is en velen die wat meer game-ervaring hebben daar gewoon veel meer potentie in zagen dan dat eruit is gekomen.
Ik mag toch zeggen dat ik een redelijk aantal spellen in mijn Wii collectie heb van 3rd party of 2nd party devs. OK, ze zijn niet allemaal even goed, maar er zijn toch nog behoorlijk wat spellen die gewoon goed en leuk zijn en niet van Nintendo zelf zijn. Probleem met deze titels is eigenlijk dat ze of onbekend of onderkend zijn. Mensen weten niet dat ze bestaan of ze kopen ze gewoon niet...

Om er een aantal te noemen:
- Puzzle Quest - challenge of the warlords
- Zack & Wiki - Quest for Barbaros treasure
- Eledees
- Boomblox (ziet er simplistisch uit maar is zie het eigenlijk meer als puzzle spel dan als party game)
- Okami
- No More Heroes
- LEGO games
- Sega Super Star Tennis
- FIFA '09
- PES 2008
- RE - Umrella Chronicles
- MOH - Heroes 2
- Fire Emblem - Radiant Dawn
- De Blob
- Disaster day of crisis

En er zijn er nog genoeg onderweg.
Nou ja, de Wii is natuurlijk wel gedoemd een partygames console te zijn en blijven. Hij is zwaar underpowered als moderne console, wat voor games van vandaag de dag nogal een obstakel is (kijk naar The Force Unleashed, wat heel wat heeft moeten inleveren t.o.v. de cocurrerende consoles).

Ook uitbreidingen kun je wel vergeten vanwege het gebrek aan opslagmogelijkheid. Dat schaadt zelfs de partygames, zoals Guitar Hero, waar je nu geen nieuwe nummers kan downloaden.

Verder zijn de controls met name geschikt voor partygames (ok, met uitzondering van iets als Zelda misschien, maar een FPS zou er niet zo geweldig op werken, zou ik zo denken).

Begrijp me niet verkeerd, ik zou nog steeds geen andere console dan de Wii willen hebben. Ik zou alleen graag zien dat er een wat krachtiger versie, MET opslag zou komen. Dat zou de houdbaarheid van het concept behoorlijk verlengen.
Ik ben het niet eens dat de Wii gedoemd is een party console te worden/blijven. In mijn optiek zijn er genoeg echte games. Het is alleen jammer dat alle toppers al zijn geweest.

Maar er gloort hoop aan de horizon. Zo heeft GH World Tour een oplossing voor het opslag probleem gevonden en komt er geavanceerdere controls aan middels Wii MotionPlus. Gezien het huidige succes van de Wii zal MotionPlus denk ik de deur openen voor devs omdat de je controls kunt krijgen die veel preciezer en minde "waggle" zijn.
Het is inderdaad jammer dat er deze kerst weinig 1st party toppers zijn maar er zijn toch wel wat interessante titels van de 3rd parties en die mogen ook wel wat succes krijgen op de Wii.
Een wii is gewoon echt een gagdet.. Leuk voor familie en vrienden door vernieuwing gameplay. Totdat je uitgetennist bent en iedereen genoeg nostalgie heeft opgehaald met mario en zelda. Daarna verdwijnt dat ding in de kast...en de hardcore gamer gaat lekker door op zn x360/ps3.

Behalve in japan dan,,,daar slikken ze die meuk van die wii massaal, dus waarom goede dure spellen maken terwijl de goedkope zooi ook werkt.
Je denkt teveel dat iedereen een hardcore gamer is. Jouw verhaal gaat alleen voor hardcore gamers op.

Veel typische Wii-owners zijn casual gamers, graphics boeit echt niet zoveel, anders zou Mario nooit, nooit/, een succes zijn geworden. Of de Wii zelf. Het spelen met dat apparaat is gewoon grappig, voor een uurtje per week. De hardcore gamer zal het ding na een maand tegen de muur stukslaan, maar voor de meesten is dat ding eigenlijk best wel leuk. En van de X360 of PS3 un je dat helaas niet zeggen, ondanks dat de console waarschijnlijk tienmaal beter is...
Helemaal mee eens! Ik moet gewoon een nieuwe Wii game hebben voor de Wii maar kan er gewoon geen leuke vinden! De ''parade paardjes'' van de Nintendo lijken even op en dat vind ik dan ook zeer jammer. Ik heb zelfs overwogen om een xbox360 aan te schaffen aangezien daar heel wat lauwere games voor uitkomen.

Hopelijk word het volgend jaar idd beter...
Verwacht maar niet teveel, de wii zit op het hoogtepunt, en nu blijkt dat hij alleen in japan echt als een gameconsole word gezien.
Zoals al eerder hier gezegd is het dit eigenlijk niet, want je wordt er redelijk snel zat van.
De echte gamer, die meer dan 4 uur per week gamed raad ik dus ook nooit een wii aan, dat gaat gewoon niet werken...

Het is net zoiets als die fotolijstjes, in het begin heel leuk, maar wees eerlijk, is er iemand die foto's gaat kijken, op een klein schermpje, terwijl hij tv had kunnen kijken, of de foto's op een hd scherm op de computer, dacht het niet...

De grote menigte valt dus voor het idee, maar in de uitwerking daarvan merken ze snel de nadelen.

Dit gezegd, is het ook eigenlijk wel logisch dat er niks meer komt dit jaar, party games zijn er al genoeg, hardcore gamers gaan langzaam weg, en zo wordt het steeds meer een vergeten console, al is het wel de beste vergeten console ooit, al zeg ik het zelf.

[Reactie gewijzigd door painkill op 25 juli 2024 14:29]

Anoniem: 279033 31 oktober 2008 10:27
Wat een gezeur zeg. In minder dan een jaar heeft Nintendo Smash Bros Brawl, Mario Kart en Mario Galaxy uitgebracht met Mario Sluggers binnenkort erbij voor Europa. Dit zijn releases die dermate groot zijn dat ze makkelijk verder gespreid konden worden en nog zeuren de 'core gamers' dat Nintendo te weinig aanbiedt. Ik denk dat het meer is dat deze gamers te veel willen.
Party games en mario versie 185848754545.

Niet origineel en niet interessant voor de meeste hardcore nintendo fans, en zeker niet de gamers die nintendo niet op de eerste plaats hebben staan.

En je noemt sowieso maar 4 titels.
4 titels voor een heel jaar.
Dat is toch gewoon te zielig voor woorden.
En zoals het stuk ook al aangeeft, het geeft te denken als een console de reclame voor de feestdagen vult met een spel van een jaar oud.
Dan kun je als verstokte nintendo aanhanger wel blijven volhouden dat de wii een volwaardige console is, alleen gelooft niemand anders dat meer.

En het is ook wel logisch.
Als je een simpel flash spelletje als wii sports kunt maken in een paar weken tijd en je verdient er niet zo veel mee als een spel waar je jaren aan moet werken, dan is het goede business voor nintendo.
Maar noem de wii dan aub geen volwaardige console, maar een party apparaatje.

De zelda voor de wii is gewoon een gamecube spel.
Niets wii exclusive dus.
En mario galaxy is gewoon een verzameling van dezelfde minigames die ook al in mario sunshine zaten voor de gamecube, zelfs de muziekjes zijn hetzelfde.

Ik heb zelf ook een wii, dus ik weet wel waar ik het over heb.
Alleen is dat ding al een jaar niet meer aangeweest.
De stekker zit er niet eens meer in, een aan en uit knop was kennelijk al te duur voor nintendo.
Dat terwijl mijn xbox360 en ps3 overuren draaien.

En zoals het er nu uitziet is de wii mijn laatste nintendo "console".

En dat is jammer als je ze verder allemaal hebt.
En dat is precies waar dat stuk over gaat.
Nintendo gaat 100% voor de huisvrouwen, en laat de hardcore nintedo fans/gamers keihard vallen.
Tja hier hetzelfde probleem als met de Gamecube.

De enige titels die het kopen waard zijn, zijn wederom de langverwachte Nintendo titels. Die worden dan ook goed verkocht en staan bovenaan de ranglijsten terwijl er tussen die titels in niets interssants uitkomt.

Ook mijn Wii staat na Super Mario Galaxy, Mario Kart en Wii Fit al maanden stof te vergaren. Soms nog een potje Mario Kart met vrienden maar verder is er gewoon niks interessants op. Precies hetzelfde wat Nintendo ook met de Gamecube had, alleen verkoopt de Wii op een of andere manier aburd veel hardware zonder degelijke software. Mensen spenderen 250 euro of meer voor in principe een 'one trick pony' .

Ik weet zelf niet eens of ik nou blij moet zijn, 250 euro uitgegeven in de hype, maar als je nu kijkt wat het eigenlijk voorstelt is het niet veel.
Ik had op de Gamecube 40 spellen, dus ik kan je mening niet delen betreffende de GC.

Goede third party titels:
ExtremeG3
Resident Evil 0,1,4
X-men legends 1-2
Prince of Persia 1-3
Burnout 1-2
Viewtiful Joe 1-2
Monkeyball 1-2
SSX on tour-Tricky
Metal Gear Solid Twin Snakes
Tales of Symphonia
Baten Kaitos

En betreffende de eigen lijn an spellen waren er meer goede titels van eigen stal per jaar dan nu...

Goede first party titels:
Metroid Prime 1-2 (beste in de serie tot nu toe)
Mario Sunshine (kon beter, maar zeker gewoon goed)
Mariokart (kon beter, maar zeker gewoon goed)
Donkey Kongo 1-2
Star fox assault(kon beter, maar zeker gewoon goed)
F-zero GX (beste in de serie tot nu toe)
Zelda Wind Waker (kon beter, maar zeker gewoon goed)
Zelda Twilight Princes
Paper Mario (beste in de serie tot nu toe)
Smash Bross

Bepaalde franchises maakten de verwachtingen niet waar, maar waren zeker niet slecht.
Anoniem: 193848 @AYCE31 oktober 2008 13:21
Je vergeet Pikmin ;)
Tis nog steeds veels te weinig hoor.
Dus jij speelt nog dagelijks op je wii (mocht je die hebben). Vergelijk het maar eens met de releases van de ps3 en x360 dit jaar. Daar zitten veel meer toppers, die ook niet continu de zelfde hoofdpersoon gebruiken (maar dat is een discussie apart). Daar blijft Nintendo toch wel achter + we hebben het over toppers voor dit najaar/kerst.
Ik speel maandelijks nog ettelijke uren Red Alert 2, een game van 7-8-9 jaar oud? Dat blijft gewoon super zalig.
Eén van de dagen is RA3 er en ga ik die ook spelen, maar met "oude" games is helemaal niets mis lijkt me. Ik heb niet elke maand een nieuwe game nodig om me te amuseren op mijn pc...
Ik speel niet dagelijks op de Wii omdat ik ook andere hobby's heb maar zit wel wekelijks flink wat uren te gamen op het witte doosje. Ik blijf Mario Kart nog steeds leuk vinden dus houd me daar nog steeds mee bezig.
Aan de ene kant kan ik jou ook wel begrijpen maar wat ik dus bedoelde is dat Nintendo niet minder 1st party toppers maakt maar ze dit 'seizoen' snel achter elkaar lanceerde. Het was idd wellicht handiger om bijv. Mario Kart niet zo kort voor Smash Bros te releasen en het tot DE Nintendo kerst-release te bestempelen.
Wat betreft de hoofdpersoon kan ik me daar ook in vinden maarja Mario verkoopt gewoon enorm sterk al heb ik er zelf minder last van.
Het punt zit hem in de third party licenties.... Er zijn wat toppers gespot (Re4, Okami) maar vele hebben die al op de ps2 of gc gehad.... Maar niets "echt" nieuws terwijl de ps3/360 voolgegooid worden...

Om het lijstje wat eerder genoemd is:

Far Cry 2
Fallout 3
Fable 2
Cod 5
Bia: HH
Little Big Planet
Gears of War 2

nog even aan te vullen... Spellen die ons dit jaat mogen/mochten opvrolijken

Street fighter 4
WipeOut HD
Dead Space
Resident Evil 5 (haalt dit jaar helaas "net" niet meer)
Resistance 2
Banjo Kazooie
GTA 4
Ninja Gaiden 2
Motor Storm 2
Lost Odyssey
Last Remnant
Pure
Mirror's edge
Saint Row 2

Het houdt niet op :P

[Reactie gewijzigd door AYCE op 25 juli 2024 14:29]

Overdrijven is ook een kunst }:O.

De moeilijkheidsgraad heeft een "ernstige" duikeling gemaakt sinds de snes versie. Maar van inzoomende sprites en een veld wat ook een grote sprite was naar echte 3d velden (in de n64) naar volledig 3d op de GC is er grafisch genoeg aan gedaan. Maar op multiplayer gebied heeft elke versie wat frisse inbreng gebracht waarmee het het ultieme partygame blijft (alhoewel de n64 mij het meeste plezier heeft gegund met blockfort en double deck).

Maar het is zeker niet voor niets dat na snes/n64/gbc/gba/gc/ds er een einde is gekomen voor mij aan de nintendo reeks.

[Reactie gewijzigd door AYCE op 25 juli 2024 14:29]

Anoniem: 223487 @AYCE31 oktober 2008 12:41
Als overdrijven een kunst was dan ben ik nu miljonair :+

Maar Nintendo heeft een hele andere weg ingeslagen met de WII dan voorheen.
Zelfs hun merknaam Nintendo komt niet meer voor in de commercials. Bewuste keuze? Absoluut!

Het is de nieuwe hype van tijdelijke aard die zeer snel bergafwaarts zal gaan omdat ze gewoonweg niets meer te bieden hebben qua mooie games. Mario staat niet meer op nr. 1 maar innovatie om zoveel mogelijk bejaarden en huismoeders over de streep te trekken onder het mom van afvallen en bewegen. Leuk voor even maar funest voor de toekomst
Wat een onzin. Ik vindt de Wii nog steeds een leuke console. De GFX mogen dan GameCube 1.5 zijn, maar wat heb ik aan super mooie GFX als de gameplay zuigt? Ik heb ook nog een X360, maar speel daar toch echt vele malen minder op. Ook zie ik daar weinig innovatieve games, het is 80% FPS en ook alleen maar herhalingen van franchises. Daarnaast zie ik Sony ook niet groot in beeld als het gaat om de PS3. Ach, als je Mario leuk vindt ben je tegenwoordig niet meer "hardcore", ieder zijn meug...
Altijd grappig om zulke beweringen te lezen van mensen die de Wii proberen te verdedigen.. Alsof de Wii games overlopen van goede gameplay (90% is party en family meuk met de diepgang van een pierebadje), en Nintendo leeft ook al bijna heel zijn leven op herhalingen van eigen franshices met allemaal dezelfde hoofdpersonen, ik noem Mario en Zelda etc..

Als je verder kijkt dan je neus lang is zal je merken dat op andere platformen meer dan genoeg innovatie plaatsvindt.. Plus ook nog eens vooruitgang in b.v. A.I, physics, en graphics, dingen die Nintendo compleet links laat liggen..

Buiten dat hoeft er niet steeds geinnoveerd te worden, als iets al enorm leuk is om te spelen, waarom veranderen? Nintendo doet dat ook niet echt.. Enige wat ze "geinnoveerd" hebben met de Wii is de besturing, voor de rest bijna niks..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.