Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Counter-Strike bestaat twintig jaar en Valve komt met retroversie van Dust II

Twintig jaar jaar geleden kwam Counter-Strike uit. Deze modificatie voor het originele Half-Life werd net als de shooter van Valve zeer populair en groeide uit tot een eigen franchise. Ter ere van deze verjaardag brengt Valve een retroversie uit van het bekende Dust II-speelveld.

Counter-Strike kwam op 19 juni 1999 voor het eerst uit als bèta en de eerste officiële 1.0-versie kwam op 8 november 2000 beschikbaar. Valve sloot in juli 2004 de WON-servers die voor het originele Counter-Strike werden gebruikt en dirigeerde spelers daarmee naar het gebruik van Steam. De mod werd gemaakt door Minh Le en Jess Cliffe; zij werden later door Valve aangenomen en het intellectueel eigendom ging ook over.

Het originele Counter-Strike werd verschillende malen van updates voorzien, waarna er in 2004 een remake kwam, een standaloneversie in de vorm van Counter-Strike: Source. Daarbij geeft de naam al aan dat het spel op de Source-engine werd gebaseerd, die ook voor Half-Life 2 werd gebruikt. Ook dit spel kreeg weer in een opvolger, in de vorm van het in 2012 uitgebrachte Counter-Strike: Global Offensive.

Valve viert het twintig jaar geleden geïntroduceerde Counter-Strike door de originele versie van Dust II in de Casual Dust II-speelveldgroep van Counter-Strike: Global Offensive in te passen. In deze Casual-spelmodus wordt bij rotatie afgewisseld tussen de gemoderniseerde, opgesmukte versie van Dust II en de klassieke oude versie.

Dust 2 retro

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

19-06-2019 • 10:31

135 Linkedin Google+

Reacties (135)

Wijzig sortering
Counter-Strike beta 5 nog gespeeld tot 1.6 aan toe. Zodra er bots voor gemaakt konden worden heb ik daar met heel veel plezier een eigen poging ondernomen (RealBot) en heel veel van geleerd. Super toffe tijd. Van zelf C/C++ leren, tot een community zien ontstaan. Nog sporadisch contact gehad met de CS makers - als ik ergens niet uit kwam.

Helaas werd bot support gekilled met CS:Source (3rd party server side bot support dan) - is misschien nu beter, maar toen HL2 uit kwam met CSS was het eigenlijk snel over.

CS is levend, maar het is toch anders... :)

Indien iemand verdere interesse heeft - shameless plug:

- hier kun je een klein filmpje zien van RealBot die de_dust leert van menselijke spelers
- hier is de github repo ervan

Voor meer bots mbt Counter-Strike (of andere HL mods), verwijs ik je graag door naar Bots-United.
Realbot was wel gewoon een meer dan prima bot systeem om gewoon te rammen en te raggen. Thank you for your service!
ha leuk om te horen. Top!
Hier ook een realbot gebruiker.
Enorm veel CS gespeeld tijdens 1.5/1.6, kreeg regelmatig een kick voor wallhacks en aimbots. Tja goed richten en weten waar mensen verstoppen, was (en is) niet acceptabel. :P

Bots gebruikte ik vooral om de wat onbekendere maps te spelen en om mijn frustratiw te laten gaan. Een zooi bots overhoop schieten deed me altijd goed. :P
cool! Leuk wat je zegt overigens. Doet met denken aan een 'door muren schieten logica' feature wat ik ooit had geïmplementeerd. Weet niet of het nog steeds werkt, weet wel dat men dat niet altijd even tof vond.

De logica was vrij simpel:
- vijand in de buurt? (gehoor afstand)
- vijand maakt geluid wat ik kan horen?
- zo ja, kan ik een raytrace naar de vijand doen?
- blocked?
-> ja? trace vanuit de vijand naar mij toe, bereken verschil (= dikte muur/muren). Indien verschil heel klein, probeer toch te schieten.

Werkte best aardig ;-)

edit: net even gekeken, de logica is uitgecomment - toch eruit gesloopt door de tijd heen.

[Reactie gewijzigd door stefanhendriks op 19 juni 2019 13:46]

Ha nice! RealBot heb ik vroeger ook gebruikt. Thnx :)
Cool. Was tof om te doen ook. Wat ik nog wel weet is de reacties vanuit de community die enorm veel voldoening gaven :)
Lol, RealBot back in the 1.5 en 1.6 days ook veel gebruikt! Heel veel plezier aan gehad. Bedankt hiervoor!
Graag gedaan! Fijn om te horen dat je er plezier aan hebt gehad!
Erg cool, veel gebruik van gemaakt! Veel dank voor het maken. Bijzonder dat zo'n game na 20 jaar nog zoveel los maakt. Ik speel zelf ook al 20 jaar wekelijks enige vorm van CS. :)
ja zeker! Ik speel het ook af en toe nog (20 jaar oud alweer... poeh). En het leuk is dat de bot nog steeds werkt, dus ik kan af en toe toch nog e.a. aanpassen en weer spelen. Beetje zoals vroeger.

Graag gedaan!
Leuk man, nooit geweten dat realbot maker een nederlander was. :)
Volgens mij heb ik destijds je bot van een pczone of realgamer cd geplukt, dezelfde manier waarop ik mijn updates sinds 3.1 binnen kreeg.
Veel gebruikt, destijds was snel internet nog niet standaard en zat ik nog met 56k te klooien.
Ik en mijn broertje samen realbots afknallen via LAN.

[Reactie gewijzigd door unfor op 20 juni 2019 20:02]

ah wauw realgamer, ja dat herinner ik me nog wel. Had ik een aantal artikelen ook voor Realbot over geschreven en inderdaad met een laatste binary voor op de cd. Wat een tijden waren dat ! :)
Kleine slordigheid is wel dat Dust 2 nog niet zo lang bestaat. Dust 2 kwam pas in een latere versie van CS, in de eerste versies speelden we de_dust. Die map is niet zo heel lang geleden uit CS gehaald. Persoonlijk vond ik de oorspronkelijke Dust leukder dan Dust2. Ik had het passender gevonden als ze die map weer hadden opgenomen als retro-map.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 19 juni 2019 11:11]

eens, echter is dust altijd te klein geweest voor 5v5
5vs5 vind ik eerlijk gezegd nog wel te doen op dust/winterdust. Maar 14,15 man zoals het vroeger standaard was op 16player standaard server rotaties was echt wel te veel.
Wat een chaos was dat altijd, volle halls en die underpass was echt één grote chaos. Die tientallen nades die altijd gegooid werden.

Mooie ouwe tijd :)
Vroeger nooit problemen mee gehad op 20/32 speler servers, naar mijn mening speelde dat 10v10/16v16 prima op Dust dus zie niet waarom 5v5 dan ineens teveel zou zijn. 8)7
Ik had liever gezien dat ze een nieuwe Counter-Strike zouden maken, CS GO is gewoon een melkkoe geworden met al die ingame rommel. Hoewel het in het begin nog niet zo erg was en het een leuke toevoeging was, is het helemaal doorgeslagen met die onzin skins. Zolang er nog massaal geld verdient wordt zullen ze wel niet met wat anders komen, maar men kan altijd hopen. Bij de release van CS GO waren ook veel mensen van mening dat het niet wat zou kunnen worden...

Laatst toevallig een mooie remake gezien van Dust 2 in de unreal Engine en hoe het er allemaal uit zou kunnen zien. https://medium.com/quixel...nt-workflows-1fa0c6f462ac

Persoonlijk vindt ik het erg jammer dat Valve zich meer richt op al die ingame onzin dan echt weer games uitbrengen die vooruitstrevend zijn. Maar echt een gameontwikkelaar kun je Valve ook niet meer noemen. Gelukkig zijn er genoeg ontwikkelaars die wel de moeite nemen als CD Project red en Naughty Dog.
Sorry, je hebt geen flauw idee waar je het over hebt.
Nee? Omdat ik een andere mening heb? Alleen omdat de die hard fans graag een miljoen keer hetzelfde doen mogen andere gamers geen eigen mening hebben? Ik zou CS graag in een nieuw en modern jasje zien. De maps zijn niet dermate groot dat dit gameplay problemen hoeft te veroorzaken.

Daarnaast zijn er veel mensen die al die ingame onzin over de top vinden. Ik hoef niet rond te lopen met een roze of paars wapen. Variatie en skins zijn leuk, maar men is bij Valve gewoon doorgeslagen en het moet steeds gekker omdat men anders mensen niet zo gek krijgen om nog geld te spenderen.
Heb je de 'nieuwe' game-mode al geprobeerd dan, Danger Zone?

Counter-Strike, is zoals het artikel ook reflecteert, een oud spel. Waarom zou Valve een werkende game voor hen veranderen? Valve investeert wel degelijk enorm veel tijd aan doorontwikkelen van de game:Het is niet zonder reden waarom dagelijks nog steeds ~500,000 mensen CSGO spelen.

Je argument:
...jammer dat Valve zich meer richt op al die ingame onzin dan echt weer games uitbrengen...
Gaat niet bepaald op. Valve is 'maar' 330 werknemers groot (in 2013). Ze hebben recentelijk nog Artifact gelanceerd. Daargelaten of dit succesvol is geweest...

Bijkomend is dat CS(GO) ook een sport is voor sommigen. Worden de regels van Schaken of Stratego ook veranderd, om het een 'nieuw jasje' te geven? Lijkt mij niet. Soms is dat in CS wel het geval om balancing aan te gaan.

Dat jij graag wat anders ziet, dat is jouw ding. Dat andere game-makers daar op in springen, of een radicaal ander idee hebben en dat op de markt brengen... Alleen maar goed! Zo werkt de markt.

[Reactie gewijzigd door D0phoofd op 19 juni 2019 17:49]

Counter-Strike zoals dat in het nieuwsbericht staat is begonnen als een mod van Half Life. Deze game is al zo vaak verandert dat het onzin is om te denken dat men nooit zaken heeft gewijzigd aan de game.

Toen Counter-Strike Global Offensive ontwikkeld werd en uit kwam in 2012 was het ook de pro-scene die alleen maar moord en brand aan het schreeuwen was. Want gameplay technisch voelde het allemaal toch net wat anders aan als CS 1.6. De een was blij met de updates de ander niet. Zo zal het altijd blijven. Maar CS GO was een compleet nieuwe game en geen update zoals je dit laat overkomen in je reactie.

Dat bepaalde mensen het als een sport zien zegt nog niet dat er geen nieuwe games gereleased worden. Er zijn meer games die e-sports gerelateerd zijn en waar ook gewoon nieuwe games voor ontwikkeld worden. Dit hoeft ook niet elk jaar, maar na 7 jaar mag er best een nieuwe game komen.
Sorry dat ik het zeg. Maar je bent jezelf nu wel aan het tegenspreken.
Dit is letterlijk wat jij zegt:
Ik zou CS graag in een nieuw en modern jasje zien.
Daarom geef ik aan dat er tig updates zijn geweest om CSGO een 'nieuw jasje' te geven.
Daarbij stel ik ook nog eens de vraag, waarom zou Valve een nieuwe game uitbrengen, als de huidige game nog prima werkt. Voor hen, en voor de spelers.

Je zegt het zelf nota-bene! Met de introductie van CSGO, waren ten opzichte van de oude versie, heel weinig mensen die het gingen spelen omdat het compleet anders was. De reden daarvan was overigens de Source Engine. Hierdoor voelde de game anders.

Dus, ik wil het je nogmaals vragen. Waarom zou Valve, het zelfde spel, in een nieuw jasje uitbrengen? Hiervoor is weer een nieuwe engine nodig, want Source Engine loopt tegen zijn limieten aan. Wat dan weer resulteert in een compleet ander spel, die mensen toch niet gaan spelen omdat het 'anders' is.
Ik spreek mij helemaal niet tegen. Welke updates geven een "nieuw jasje"? Bedoel je al die skins voor de wapens en die lootboxes? Vergelijk CS GO eens met de huidige games. Dan is het grafisch gewoon achterhaalt, de belichting en de mogelijkheden voor de textures. Men kan met de huidige technieken veel meer en dit gaat men niet met gameplay updates oplossen of een nieuwe game mode.

Spreek je trouwens voor iedereen? Ik ken genoeg mensen die graag een nieuwe game zouden zien van CS en wel klaar zijn met CS GO. Alleen omdat jij dat niet bent betekend niet dat iedereen hetzelfde denkt. OF denk je dat al die spelers die het nu spelen allemaal dezelfde spelers zijn vanaf 2012/2013?
Dus, ik wil het je nogmaals vragen. Waarom zou Valve, het zelfde spel, in een nieuw jasje uitbrengen? Hiervoor is weer een nieuwe engine nodig, want Source Engine loopt tegen zijn limieten aan. Wat dan weer resulteert in een compleet ander spel, die mensen toch niet gaan spelen omdat het 'anders' is.
Waarom worden er nog games gemaakt? Er zijn er toch al zo veel, waarom hebben we uberhaupt nog nieuwe games nodig.. 8)7

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 20 juni 2019 11:47]

Waarom worden er nog games gemaakt?
Door valve? Om de zelfde reden dat er nog geen HL3 is. Valve gaat het risico gewoon niet nemen om een playerbase op te splitsen in 2 games, die eigenlijk gewoon het zelfde zijn.
Welke updates geven een "nieuw jasje"?
Panorama, nieuwe player models, nieuwe hitboxes. optimisaties in de engine. Zo ongeveer wat ik in mijn reactie van gisteren heb benoemd.
..en die lootboxes?
Dat begint al minder te worden. Door de komst van nieuwe regelgevingen omtrent de lootboxes e.d. Die pret is over. Plus daarbij. waar maak jij je druk om. Jij als Nederlander/Belg kan ze toch niet openen. Los daarvan, het is alleen cosmetisch. Het is niet zo dat je met een Dragon Lore ineens alles raakt.
OF denk je dat al die spelers die het nu spelen allemaal dezelfde spelers zijn vanaf 2012/2013?
Ik denk voor een gedeelte wel ja. Ik spreek niet voor iedereen. Maar je bent nu wel de boel aan het omdraaien bent. Het is niet zo dat ik geen doorontwikkeling aanmoedig, of geen verandering wil zien.

Jij was de gene die roepte dat er geen nieuwe CSGO uit komt of te lang duurt. Dit is waar het hele argument om draait en je bent het nu naar mij aan het draaien of de hele playerbase. Spreek jij wel voor iedereen dan?

Terug naar het argument: CSGO is een 'rolling-release'. Updates blijven komen. Het is geen CSGO 1.3, of CSGO 1.4. Het is gewoon CSGO, en het word vernieuwd en blijft updates krijgen.

Hiermee ondersteun ik definitief @kcNL , Je bent niet voor rede vatbaar en weer niet (helemaal) waar je over spreekt.
Sorry maar je kunt gewoon niet lezen, jij spreekt jezelf tegen en probeert het om te draaien. Lees mijn eerste reacties eens. Ik spreek alleen voor mijzelf en ik had graag gezien dat men een nieuwe CS zou maken, waarbij de nadruk minder op geld verdienen ligt met de lootboxes en roze en andere felgekleurde wapens. Dit is gewoon een mening, niets meer niets minder. Dat dit blijkbaar een hele onpopulaire mening is blijkt nu wel.

Met een "nieuw jasje" bedoel ik niet dat soort zaken wat je blijft opnoemen. Dat zijn gameplay elementen en hebben niets te maken met de grafische kant of het gebruik van nieuwe technieken die bestaan binnen de gamewereld. Het woord "nieuw jasje" zegt het toch al.

Dat de lootboxes minder worden heeft niets te maken met al die belachelijke skins die al in omloop zijn. Men kan met roze, gifgroene, paarse en wat voor wapens rondlopen. De een vindt dit misschien leuk, maar ik niet. Dit is wederom mijn mening en ik praat voor niemand anders....

Ik schreeuw daarnaast ook niet dat er geen nieuwe CS GO uitkomt of dat dit te lang duurt. Ik had gewoon liever gezien dat men met een nieuwe Counter-Strike zou komen. Dit zijn geen discussiepunten, die maken kcNL en jij er van. Dit is gewoon een MENING. http://www.betekenis-definitie.nl/mening

Blijkbaar mag men niet eens een mening hebben, maar ik blijf erbij. Ik had liever gezien dat men voor het 20 jaar bestaan een nieuwe Counter-Strike zou voorvertonen. Een die optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden die hedendaagse game engines bieden en niet een of achterhaald grafische shooter met felgekleurde wapens. Dat jij het hier niet mee eens bent is wat mij betreft prima, want dit zal waarschijnlijk toch niet gebeuren. Maar daarom mogen mensen wel hopen van wel en een eigen mening hebben.

Edit: Heb je überhaupt wel mijn eerste bericht gelezen?

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 20 juni 2019 16:44]

Nee, skins zijn community made... En wat boeien die skins? je bent niet verplicht om skins te gebruiken. Eigen keuze. Dus als jij dat niet wilt, dan doe je dat lekker niet? En wat is voor modern jasje? Het gaat niet om de graphics, het gaat om de gameplay, het is geen Call of Duty die ieder jaar weer uitgemolken wordt met een nieuwe versie waardoor de oude versie nagenoeg onspeelbaar wordt. Eerlijk waar, je snapt echt de kern van CS niet en wat CS al 20 jaar lang 1 van de beste FPS games maakt die er is....

Duidelijk geen flauw idee waar je het over hebt.
Je weet toch wel dat zodra je je zelf belangrijk vindt, de mening van anderen niet meer belangrijk is? ;)

Ik moet zeggen, als ik het huidige CS vergelijk met het CS van 20 jaar terug, ik blij ben dat ik het 20 jaar geleden heb gespeeld i.p.v. nu. Focus lijkt helemaal op die boxes te liggen, compleet onzinnig.
Je hoeft het ook niet eens te zijn met de meningen van anderen, maar om nu meteen te roepen dat iemand geen flauw benul heeft waar die over praat is hetzelfde als iemand dom noemen en dat diegene beter zijn mond kan houden...
Ik moet zeggen, als ik het huidige CS vergelijk met het CS van 20 jaar terug, ik blij ben dat ik het 20 jaar geleden heb gespeeld i.p.v. nu. Focus lijkt helemaal op die boxes te liggen, compleet onzinnig.
Daar ben ik het mee eens, maar de lootboxes zijn pas zo'n 2 a 3 jaar beschikbaar. CS GO is al sinds 2012 beschikbaar, en was daarvoor een prima game.
De boxes zijn ook nog niet direct een probleem, wat mij betreft al verpesten ze het vooral door al die overdreven skins met felle en overdreven kleuren. En jammer genoeg moet het steeds gekker, omdat men op een gegeven moment niet nieuws meer kan verzinnen.
Over skins gesproken...
Dit waren mijn skins bijna 20 jaar geleden :D

https://files.gamebanana.com/img/ss/srends/105044a.jpg
Waarom heeft het jouw voorkeur om een nieuwe CS te maken boven de punten verbeteren die er nu nog niet goed werken? Wat verwacht je dan voor nieuws wat er nu niet is of kan? Ze gaan sowieso weer dezelfde engine gebruiken en dezelfde maps toevoegen dus verwacht niet veel nieuws. Ik zie liever CSGO zoals het is maar dan een betere Anticheat, 128 tick servers en de mogelijkheid om met alleen mensen die te queuen die een mic hebben en Engels spreken.

Overigens kan het prima zijn dat ze al bezig zijn met een nieuwe CS hoor (GO is al 7 jaar oud) maar dat gaan ze natuurlijk nooit voortijdig aankondigen omdat dan niemand nog in CSGO gaat investeren. Ga er maar vanuit dat 80% van de playerbase overstapt dus alle skins die je nu hebt (wat bij sommige spelers tot in de vele duizenden euro's gaat) zijn in één klap nauwelijks nog iets waard.
Het heeft mijn voorkeur omdat ik dan hoop dat men de eerste jaren juist van die ingame onzin af zijn en men wil af en toe gewoon wat nieuws. Ik weet wel dat dit niet gaat gebeuren gezien ze met die ingame rommel het meeste geld mee binnen halen.

Waarom moeten de maps allemaal hetzelfde blijven dan? Men kan de meeste populaire maps weer gebruiken, maar nieuwe toevoegen is toch ook geen probleem? Dit hebben ze bij CS Go ook gedaan.

Die skins zijn waard wat er een gek voor geeft. Dit is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Als de game stopt of er wordt een nieuwe gemaakt dan heb je weinig aan je ingame items. Ik neem aan dat de mensen die dit kopen begrijpen. Toen ik gestopt ben met het spelen van Dota 2 heb ik mijn duurste items ook verkocht, toch weer een leuk bedrag aan overgehouden. Voordeel voor Valve is dat je dit op Steam moet spenderen en het geld niet teruggestort kan worden naar bijv. je rekening.
- Als er een nieuwe CS komt, reken er dan maar op dat er per direct weer ingame rommel voor beschikbaar komt. Valve verdient er ontzettend veel mee dus dat laten ze niet liggen
- De reden waarom ze op dezelfde maps terugvallen is omdat CSGO naast een populair spel om te spelen nog door veel meer mensen gekeken wordt. Als je de maps niet kent is het een stuk minder interessant om naar te kijken. Daarnaast gooi je de hele pro-scene door elkaar omdat alle pro's er jaren over hebben gedaan om hun speelstijl en tactieken te perfectioneren. Nu is het ook zo dat na een remake er eerst maanden wordt proefgespeeld voordat hij weer in de competitive pool terecht komt.
- Nieuwe maps toevoegen kan ook in CSGO, daar is geen nieuwe CS voor nodig.
- Het is waar dat skins in theorie niets waar zijn (zelfde geldt voor alles overigens) maar toch kost een Dragonlore 1200+ euro. Als zoiets op de market wordt verkocht ontvangt Valve daar een x-percentage van. Als csgo skins ineens niets meer waard zijn, bijvoorbeeld door een opvolger, dan is het percentage dat Valve daarover vangt natuurlijk ook nihil. Bovendien worden crates en keys niet meer verkocht omdat het geen zin meer heeft om in skins te "investeren".
Wow die remake is inderdaad heel mooi!! Jammer dat Valve dit niet doet inderdaad.

Natuurlijk is graphics bij CS niet het belangrijkste maar als het het enige was dan speelden we nog steeds 1.6 :)
De kracht van Counter-Strike zat hem in de mogelijkheid tot het draaien van eigen servers. Ook konden er eigen mods worden ontwikkeld. Dit heeft een gigantische community opgeleverd destijds met bijbehorende competities. Was een hele leuke tijd.
Betwijfel of dat het is, eigen servers kunnen draaien voor een game was praktisch de standaard in die tijd. Zeker voor HL en zijn mods.

Modden ook, hoewel CS zelf een mod was, dus technisch modde je een mod :)

Ik denk dat de round-based gameplay erg vernieuwend was en dat gewoon heel goed aansloeg, samen met dat het een gratis mod was. (Naast zaken als de goede balance, het kopen van je wapens, etc)

[Reactie gewijzigd door Navi op 19 juni 2019 12:56]

Veel mensen vonden het leuk om een eigen server te draaien, omdat je dan veel opties had.

* Zelf je maprotatie kiezen (ook eigen custom maps, die dan automatisch worden aangeboden aan clients die hem niet hadden
* Eigen geluidschema's maken. De een vond het super, de ander irritant, maar blijft een populaire feature.
* Mods op CS loslaten. Van zombie modes tot wapens skins en low gravity settings.
* Zelf mensen kunnen bannen van je server
* Moderators kunnen aanmaken om de orde te bewaren op de server

Voor een clan was een eigen server je thuisbasis. Met je vaste groep aan bekenden (en onbekenden) die er geregeld speelden, was het supergezellig.
Veel mensen vonden het leuk om een eigen server te draaien, omdat je dan veel opties had.

* Zelf je maprotatie kiezen (ook eigen custom maps, die dan automatisch worden aangeboden aan clients die hem niet hadden
* Eigen geluidschema's maken. De een vond het super, de ander irritant, maar blijft een populaire feature.
* Mods op CS loslaten. Van zombie modes tot wapens skins en low gravity settings.
* Zelf mensen kunnen bannen van je server
* Moderators kunnen aanmaken om de orde te bewaren op de server

Voor een clan was een eigen server je thuisbasis. Met je vaste groep aan bekenden (en onbekenden) die er geregeld speelden, was het supergezellig.
Vooral dat laatste was denk ik van belang. Spelen op een vaste server en weten met wie je speelt in tegenstelling tot de random players die je tegenwoordig in FPS-games tegen komt. Je leert elkaar een beetje kennen.

De server waarop ik veelal speelde is destijds tot een hele community uitgegroeid (Xanadu), die vervolgens ook weer in andere spellen actief is geweest (Planetarion, EVE, Dark Ages of Camelot, Everquest 2, etc)
Jaren plezier en slapeloze nachten gehad, haha :)
Ja, het sociale aspect was enorm belangrijk. CS maakte daar een grote stap in doordat je in rondes speelt en tussendoor soms een paar minuten moet wachten. Op gevoel zeg ik dat de wachttijden vroeger langer waren, toen was "campen" ook nog meer geaccepteerd omdat er veel nadruk lag op taktiek. In die minuten had je niks beters te doen dan een beetje te chatten met je medespelers. Als je dan ook nog iedere dag dezelfde mensen tegen komt (omdat je zelf een server koos ipv dat het systeem je ergens heen stuurt) dan krijg je al snel een band.
Het forum bestaat nog en we zitten op Discord. ;)
Wat is het Discord kanaal?
Forum is best wel dood ondertussen :(
Beste gaming tijden die ik ooit heb gehad. Nostalgie
En ook andere gamemodes introduceren. Deatchmatch met gun game bijvoorbeeld (Dat je met elke kill een beter wapen krijgt dat weer gereset wordt als je doodgaat)
Ik heb destijds ook flink zitten modden aan mijn op CS 1.5 gebaseerde versie. Zowat alle wapens zijn voorzien van andere skins en sounds, ik heb met QuArK tal van eigen maps gemaakt, waypoint maps voor bots enzovoorts. Zo nu en dan speel ik het thuis nog wel eens (tegen bots) en op LAN parties speel ik het met vrienden ook nog (net als andere oldschool shooters als Quake 3 of Unreal Tournament 2004).
Volgens mij is het vooral de komst van metamod i.c.m. counter-strike wat de moddability verhoogde.

Eigenlijk is een server-side bot een mod net zoals je andere mods had die onder metamod kon draaien. (al waren bots in het begin geen metamods, maar hadden hun eigen laagje om engine calls af te vangen).

De komst van metamod zorgde er ook voor dat je bijv je eigen regels kon toepassen ongeacht of je counter-strike of bijv Day Of Defeat zou gebruiken.

Wat dat betreft helemaal eens, de mod support voor HL was enorm en heeft denk ik een grote bijdrage geleverd aan het succes van nu.
Dust II, Dit was zo'n beetje mijn tweede woonplek. Dit is en was een heilig goeie map. _/-\o_
Klassieke map inderdaad maar eigenlijk vind ik hem niet zo goed. Het is erg moeilijk om zonder schade door die deur openingen te komen aan weerszijde van de map.
Voor T kan je als AWP vanuit spawn proberen een snelle kill te krijgen, je hebt qua angle het voordeel en teamleden kunnen veilig A/B gaan en ook mid als je bijvoorbeeld xbox af smoked. Of als je mid pusht eerst CT spawn af smoken en door de deur flashen. Er gaat wellicht iemand dood maar je kan daarna razendsnel naar B (mid to B split).

Long doors kan je met een goede flash redelijk goed aanvallen als T, kans dat je daar iemand verliest hoort er een beetje bij maar daarom is het ook goed om 1/2 teamleaden bij je te hebben voor de re-frag.

Voor CT kan je vanuit spawn de cross smoken en een beetje goed timen wanneer je oversteekt. Als AWP'er kan je er voor kiezen niet direct voor een T-spawn pick te gaan, het is niet een voordelige peek, tenzij je weet dat je snel bent natuurlijk of als T geen AWP/scout heeft. Als CT is het over het algemeen sowieso niet raadzaam om mid te pushen, tenzij je iets speciaals van plan bent en je timing goed is.

Zonder steun van je team is dust2 wel lastiger inderdaad.

(raar taaltje dat counter-strike engels/nederlands :+ )
Met of zonder tent? 😜
iedere zichzelf respecterende counter-striker woonde op Dust2 ;p
Counter-Strike blijft voor mij een voorbeeld in de FPS genre. Zet een goede, balanced, multiplayer neer, zonder dubble jumps, jetpacks, killstreaks en andere onzin en mensen blijven het in oneindigheid spelen.
Nja UT instagib blijft het voorbeeld. (of Quake 3 railgun).

Iedereen gelijk voor de wet, iedereen 1-shot death, geen armor of medkits. Pure skill (of luck) based :)
Tja, je had de fast paced shooters (Quake en UT) en Counter Strike. Ook in Quake/UT had je al kill streaks (double / triple / mega / monster / ludicrous kill etc), maar dat maakte het er niet minder leuk op hoor.

De basisgame was gewoon erg sterk, dus had verder geen opsmuk nodig. Nu is het geld verdienen met skins e.a. unlockables, heel andere manier van bouwen aan zo'n game. Als je iedere 2 jaar een nieuwe uitbrengt is de gameplay minder belangrijk.
Als je als laatste in het team over was wist je ook dat iedereen naar jou zat te kijken, als je dan de ronde won was er ook een reactie - iedereen zag je actie. Veel andere spellen missen dit, je kan Nr1 in kills zijn maar niemand die echt bezig is met het spel van een ander (Fortnite - battlefield - pubg etc).

Geweldige tijd met CS gehad op mIRC 5v5 potjes :)
CSGO is dit nog steeds, en Apex Legends ook. Leuk en niet leuk, ligt beetje aan je medespelers :)
De killstreaks op zich is niets mis mee toch, het zijn vooral de bonussen die je tegenwoordig krijgt bij zo'n killstreak. Dat had je vroeger niet :) het was puur de announcer die het omriep, that's it.
CS 1.6 always the KING.
Als mensen vragen wat mijn favoriete Counter-Strike is:1.6 (nog altijd mijn antwoord :) )
Voor de meeste CS veteranen geldt: whichever version you played first. Voor mij persoonlijk is dat beta 6.5. Ik was nooit echt zo'n fan van de redone character models in v1.0 nadat Valve de game had overgenomen. De game verloor IMHO een stukje van z'n ziel toen dat gebeurde. Gameplay-wise bleef het natuurlijk wel onovertroffen.
Ik durf niet eens meer te zeggen wat voor mij de eerste versie was die ik speelde ...
Ik kan me nog herinneren dat als je dood was je als gloeiend bolletje door de map vloog. Welke bèta was dat? En klopt het dat er tussen beta en 1.0 slechts een jaar zat? Voelt alsof ik veel langer de bèta's gespeeld heb.
Dit lijkt me idd ook vrij kort. Ik denk dat dit wel een paar jaar was. Ik weet het niet zeker
3.1 of 4.0.

3.11 bestaat niet.
3.1 dan ;) 10 jaar geleden, dan roest wat geheugen weg :o
3.1 kwam ongeveer 18-20 jaar geleden uit, 10 jaar geleden hebben we over release van CS Source
Haha, hilarish, ik vergis me 10 jaar |:(
De lente van 1999, lekker CS 3.1 knallen in de garage en daarna verder knallen op WAN '99. Mooie tijd, ruim een half leven geleden

[Reactie gewijzigd door AceAceAce op 19 juni 2019 12:17]

WAN '99 en WAN Null :D
Geweldige tijd was dat. Midden in het bos gamen.
hier nog wat leuke kiekjes

reviews: WAN Null verslag

Een opmerking uit 2000 van iemand
Leuk verslag, mooie foto's! Maareuh... moet dat nou echt zo heftig allemaal? 40-60Kb per fotootje, het duurt een eeuw voor een pagina binnen is. Iets hogere compressie en mischien progressive zou leuk zijn!

[Reactie gewijzigd door Netrunner op 19 juni 2019 16:49]

Zit je weer fout, Beta 1.0 kwam uit op 9 juni 1999. Begin zomer.

Beta 3.1 kwam uit op 16 september 1999.

[Reactie gewijzigd door Brewsterr op 19 juni 2019 15:34]

1.6 was RNG.. 1.3 was nog "echt" imho.
RNG op welke manier?
1.6 was de 1.3 versie maar dan met Steam integratie.
Gehele periode tussen 1.0 en 1.6 was episch.

CS was dé manier om Steam te pushen... toendertijd snapte niemand het platform. Nu kunnen we niet meer zonder.
Mwah, speelde het toen erg (té) veel, ergens sinds beta 4 oid, (die op een schijfje bij de PC gamer(?) stond), vond het t/m 1.3 lekker spelen, maar in 1.5 en 1.6 veranderde het spel waardoor ik die wat minder tof vond.

CS:S even gedaan, was niet zo heel tof... en sinds enkele jaren weer CS:GO opgepakt, die weer wel lekker wegspeelt. Al doe ik vooral DM.

Sommige oude maps mis ik wel, al is het maar voor het nostalische.
Te veel bestond toen niet eh ;) Helaas na 1.6 nooit meer opgepakt... Als ik ooit in GO duik zoek ik je op! :D
Nouja, als je je opleiding verpest door gamen... :p
En nog een keer :x

Was wel een gezellige tijd :-)
Ik vraag me af of ze de credits-easter egg texture ook mee hebben genomen in deze retroversie. Aangezien in de CS 1.6 versie nog altijd mijn nickname vermeld staat. :X
Dit ziet er goed uit! Ik zou het erg leuk vinden als ik in Competitive kan kiezen uit de oldschool maps. Beetje oude tijden herleven.
Er zijn genoeg modders die oude maps nagemaakt hebben. Die zijn terug te vinden op de workshop. Als je genoeg andere enthousiastelingen vind kun je die gewoon met hen spelen (unranked) of tegen bots. Zo heb ik zelf met vrienden onlangs nog V2 Rocket Facilty gespeeld en Stalingrad uit mijn MOH:AA dagen.

[Reactie gewijzigd door Jorissie87 op 19 juni 2019 11:06]

Dan heb je het over de workshop maps die niet beschikbaar zijn in Competitive mode.
Jammer dat ze hier wel iets mee doen, maar de verjaardag van HL stilletjes moest passeren..
Zeker jammer, maar ik denk dat ze de bui al zien hangen, elke keer als Valve iets doet en het niet over Half Life gaat zeikt het hele internet over ze heen dat er nog steeds geen deel 3 is. Ik wil er niet aan denken wat er gebeurt als ze wél een Half Life evenement organiseren en dan géén aankondiging doen, maar de reactie van het publiek op het Diablo Immortal (for mobile) fiasco geeft wel een redelijk idee.
Diablo Immortal was ook wel erg dom gedaan vanuit Blizzard. Eerst aankondigen dat er groot Diablo nieuws komt om vervolgens een mobile game te laten zien. Al hadden ze maar een stinger voor Diablo 4 laten zien, dan was alles prima geweest.
Misschien niet iets ophypen als je niks te laten zien hebt.

Verder denk ik inderdaad niet dat een evenement voor HL een goed idee is voor de zelfde reden. Als je niks te laten zien hebt, doe dan niks.
Snap (gedeeltelijk) de kritiek; maar Diablo op je mobiel is toch wel tof nieuws. Zal me niet verbazen als die game straks een groot succes blijkt te worden
Het is helaas helemaal niks als je de suggestie wekt dat er een vervolg op Diablo 3 wordt aangekondigd. Vooral voor het publiek dat daar aanwezig was.
Immortal zag er wel een beetje uit als een dertien in een dozijn game. Heb zelf geen interesse in Diablo in het algemeen maar ik kon heel goed begrijpen dat mensen nogal uhhm "ontevreden" waren. Gaan zien wat Immortal gaat doen.
Om heel eerlijk te zijn hoef ik geen Half-Life 3.

Zolang ik dan maar wel een trailer voor mijn neus krijg voor Half-Life op het witte doek. En ze wel iemand als Denis Villeneuve inschakelen voor de regie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Networking en security

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True