Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties
Bron: Matrox, submitter: edie

edie heeft op de downloadsite van Matrox nieuwe drivers gespot voor de Parhelia-, Millennium P750- en Millennium P650-videokaarten. De stuurprogramma's hebben versienummer 1.07.01.060 meegekregen en zijn via deze directe link neer te halen. Wat Matrox in deze release heeft veranderd is ons helaas niet bekend. Wel zijn de volgende release notes gepubliceerd op de downloadpagina:

  • This driver release supports Matrox Parhelia 128MB/256MB (AGP), Matrox Parhelia 256MB PCI, Millennium P650, Millennium P650 Low-profile and Millennium P750 boards.
  • Please uninstall your current drivers using Microsoft Add/Remove Programs before installing the new drivers. Do not uninstall your current drivers if you have Matrox RT2500, Matrox DigiSuite or Matrox Imaging products installed in your system.[break]
    Matrox Parhelia heatsink
  • Moderatie-faq Wijzig weergave

    Reacties (13)

    Toen deze kaarten uitkwamen leken ze niet geschikt om veeleisende spellen te spelen, is hier eigenlijk al verandering in gekomen met nieuwere drivers?

    (los van het feit of ze er voor bedoeld zijn :))
    Op het Matrox forum zijn voorbeelden van personen met een Parhelia die 20+ FPS halen in Doom III, met alles op High Quality op 1024 x 768 (wat ik zelf vrij aardig vind, voor een Parhelia :) )
    Volgens mij presteren ze nog steeds kl*te.
    Er is alleen 1 ding wat ik extreem goed vind van de Parhelia boven alle andere kaarten en dat is dat je in Homeworld 2 met de Parhelia door zijn 10bit kleuren geen banding heb terwijl je dat op een Ati of nVidia kaart door hun 8bit kleuren wel heb.
    Ook vind ik het goed dat Matrox het eerst de stap zette naar een 512bit GPU iets wat Ati en nVidia nou ook wel eens mogen doen.
    Er is alleen 1 ding wat ik extreem goed vind van de Parhelia boven alle andere kaarten en dat is dat je in Homeworld 2 met de Parhelia door zijn 10bit kleuren geen banding heb terwijl je dat op een Ati of nVidia kaart door hun 8bit kleuren wel heb.
    Dat klopt niet, ATi maakt sinds de R3x0 cores ook al gebruik van "10 bits per channel" kleuren.
    Ook vind ik het goed dat Matrox het eerst de stap zette naar een 512bit GPU iets wat Ati en nVidia nou ook wel eens mogen doen.
    Waarom zou dat beter zijn? Het aantal bits van een GPU zegt helemaal niets over diens prestaties of mogelijkheden, buiten dat het leuk op de doos staat. Zie Parhelia ;)
    Gezever over 3d, deze kaartjes zijn gewoon niet gemaakt voor gamemarkt maar voor de serieuze DTP'ers en designers...en daar zijn ze wel super in!
    Het is eigenlijk een triple head VIDEO kaart.....
    Dus voor VIDEO gemaakt...
    Speciale drivers voor Premiere, zodat transities en previews realtime kunnen worden gerenderd op de tweede of de derde head terwijl je in het eerste scherm aanpassingen kan maken etc.
    Dat klopt niet, ATi maakt sinds de R3x0 cores ook al gebruik van "10 bits per channel" kleuren.
    Dat is allemaal heel, maar 32bit kleuren is nog steeds het hoogste wat Ati ondersteund.
    Dus voor nVidia en Ati worden nog steeds maar 8bit Ramdacs frame buffers gebruikt.
    Dat is allemaal heel, maar 32bit kleuren is nog steeds het hoogste wat Ati ondersteund.
    Dus voor nVidia en Ati worden nog steeds maar 8bit Ramdacs frame buffers gebruikt.
    Als je even de moeite had genomen om de specsheet ook daadwerkelijk te lezen, die ik je in mijn vorige post al had gegeven, dan had je dit ook gezien:

    Dual integrated 10-bit per channel 400 MHz DACs
    Als je even de moeite had genomen om de specsheet ook daadwerkelijk te lezen, die ik je in mijn vorige post al had gegeven, dan had je dit ook gezien:

    Dual integrated 10-bit per channel 400 MHz DACs
    Als jij mijn reactie eens goed gelezen had dan had je geweten dat ik zei dat het toch nog niet wordt ondersteund.
    Het mag dan wel eens waar in de hardware zitten maar als er geen gebruik van gemaakt wordt dan spreken we gewoon weer van het bekende "white elephant" syndroom.
    Trouwens het wordt niet ondersteund omdat het de performance een zware domper geeft en met die moordende concurrentie tussen Ati en nVidia kan Ati die performance drop niet gebruiken.
    Als jij mijn reactie eens goed gelezen had dan had je geweten dat ik zei dat het toch nog niet wordt ondersteund.
    Waarvan ik heb aangetoond dat het niet zo is.

    Dat banding probleem in Homeworld 2 werd veroorzaakt door een driver-bug in de Catalyst drivers (die inmiddels al lang is opgelost) als je het spel in OpenGL ipv DirectX mode draaide.
    Het mag dan wel eens waar in de hardware zitten maar als er geen gebruik van gemaakt wordt dan spreken we gewoon weer van het bekende "white elephant" syndroom.
    Eerst hebben ze het niet, nu hebben ze het weer wel in hardware? Wat is het nu?
    Trouwens het wordt niet ondersteund omdat het de performance een zware domper geeft en met die moordende concurrentie tussen Ati en nVidia kan Ati die performance drop niet gebruiken.
    Kun je dat ook onderbouwen met links / bronnen / feiten? Het lijkt me nogal loos geblaat, want ik heb hier nog nergens en nog nooit iemand een woord over horen spreken op zo'n beetje elke gerenomeerde site (zoals Beyond3D) of waar dan ook.
    Dat banding probleem in Homeworld 2 werd veroorzaakt door een driver-bug in de Catalyst drivers (die inmiddels al lang is opgelost) als je het spel in OpenGL ipv DirectX mode draaide
    Homeworld 2 is een OpenGL only game en developers (Relic) zeggen zelf dat Ati en nVidia nog steeds maar 8bit frame buffers gebruikt ook al zit het dan in de hardware van Ati en nVidia.
    Het wordt niet gebruikt.
    Homeworld 2 is een OpenGL only game
    System Requirements
    Minimum System Requirements
    Windows XP/2000/98/ME.
    Intel Pentium III 833MHz or AMD Athlon 833MHz
    256 MB RAM
    32 MB OpenGL supported hardware, GeForce or better (with Transform and Lighting), ATI Radeon 7500 or better (with Transform and Lighting).
    Requires DirectX 9.0 and a compatible driver.
    250 MB Hard Drive space, plus space for DirectX 9.0 Drivers, saved games, and Windows SWAP file.
    16X or Faster CD-ROM/DVD drive
    Windows compatible sound card
    Windows compatible keyboard and mouse.
    Bron: http://www.relic.com/product/homeworld2/description.php

    Er wordt zowel om OpenGL als DirectX gevraagd omdat hij in beide modes kan draaien. Ook vreemd dat hij bij mij wel in zowel DirectX als OpenGL mode kon draaien.
    en developers (Relic) zeggen zelf dat Ati en nVidia nog steeds maar 8bit frame buffers gebruikt ook al zit het dan in de hardware van Ati en nVidia.
    Het wordt niet gebruikt.
    Developers kletsen wel vaker uit hun nek. Bioware anyone? ;)
    Zoals gezegd, bij ATi was het een driverbug en dat banding probleem is al lang opgelost. Bij nVidia zal dit ook ongetwijfeld het geval zijn geweest (ik heb deze game nooit op een nVidia kaart gespeeld, dus geen idee).
    Homeworld 2 heeft Direct X 9.0 nodig voor geluid en online gameplay.
    Heb je uberhaupt wel eens Homeworld 2 gespeeld, want dan had je geweten dat Homeworld 2 een OpenGL game is.
    Ga nou maar geen dingen roepen waar je duidelijk geen verstand van heb.
    En wat BioWare doet zal me een worst wezen Relic is een goede developer.

    Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



    Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

    © 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True