Software-update: GParted Live 1.5.0-6

GParted logo (79 pix)Versie 1.5.0-6 van GParted live is uitgekomen. Met de Gnome Partition Editor is het mogelijk om een harde schijf te partitioneren en bestaande partities te wijzigen, bijvoorbeeld door een ander bestandssysteem in te stellen of de grootte te veranderen. Het programma is niet groot, maar meestal wordt het in de vorm van een live-cd uitgebracht, zodat het op vrijwel elke computer gebruikt kan worden. In deze uitgave zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

Release Notes
  • The underlying GNU/Linux operating system was upgraded.
    This release is based on the Debian Sid repository (as of 2023/Sep/03).
  • Linux kernel was updated to 6.4.13-1.
  • An issue about no prompt for ejecting CD when rebooting/halting was fixed.

Gnome Partition Editor

Versienummer 1.5.0-6
Releasestatus Final
Website GParted
Download http://gparted.sourceforge.net/download.php
Bestandsgrootte 512,00MB
Licentietype GPL

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

04-09-2023 • 10:37

20

Bron: GParted

Reacties (20)

20
20
15
0
0
2
Wijzig sortering
Weet iemand of er een tool bestaat om een partitie te verplaatsen van fysieke locatie?
Soms wil ik een partitie vergroten, maar zit er al een andere partitie achter waardoor dit niet gaat.
Volgens mij kan GParted dat in principe wel, maar hij zal je wel een waarschuwing geven dat dit een riskante operatie is, zeker op de schijf waar het systeem van wordt gestart.

https://gparted.org/displ...-space-between-partitions
Zowiezo duurt dit een hele tijd. Om een partitie fysiek te verplaatsen moet hij meerdere keren de grootte van die partitie, lezen en schrijven. En potentieel data die al op de bestemmingplek staat ook verplaatsen. Dan heb je het al snel over 100-en GB's. Afhankelijk van de snelheid van de HDD kan dit best lang duren. En heb je een SSD, dan wil je liever niet dat die meerdere keren beschreven wordt.

Als het gaat om puur data, dus geen systeembestanden of bestanden met belangrijke rechten en/of instellingen, zou ik een tijdelijke schijf pakken en alle data daarop verplaatsen. Dan heb je daarna in principe een lege partitie, die je gewoon kunt verwijderen en dan precies de partities kunt aanmaken die je wilt. Naderhand kopieer je dan de bestanden terug naar de locatie waar je die wilt.

Zijn er wel belangrijke rechten aanwezig, of is het de opstartpartitie, gebruik dan een kloonprogramma zoals bijvoorbeeld CloneZilla, zoals @ahbart vermeldt.

De veiligste optie is om een nieuwe SSD of HDD te installeren, die te partitioneren, en dan de bestanden erop te klonen. Dan heb je bij fouten in ieder geval je compleet intacte oude SSD/HDD nog.

[Edit: Link naar Ahbart was mislukt.]

[Reactie gewijzigd door Magic Power op 23 juli 2024 10:58]

Je hebt helemaal gelijk, ik zou het ook zeker afraden, maar het kan wel en dat was de vraag. Als @joost00719 niet de schijfruimte elders heeft om een backup te maken van de data zoals jij of @ahbart suggereren dan is dit de enige mogelijkheid die ik kan bedenken.
Dat over een SSD is niet zo relevant hoor. Het aantal keren dat je die kunt beschrijven is zo hoog tegenwoordig. Zelfs bij heel zware belasting 10+ jaar. Dat haalt bijna niemand.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @rbr3204 september 2023 12:28
Volgens mij kan GParted dat in principe wel,
Nee dat kan Gparted niet wanneer er een andere partitie in de weg staat en je naar "daarachter" wilt verplaatsen. Het enige wat kan is dan die partitie verkleinen of verplaatsen om de partitie ervoor daarna te vergroten.

[Reactie gewijzigd door Bor op 23 juli 2024 10:58]

Inderdaad, exact volgens de documentatie van GParted waar ik naar link.
De beste (en snelste) manier is om met een kloontool eerst je hele partitie te klonen naar een ander medium (externe harde schijf bijvoorbeeld). Vervolgens de boel te herpartitioneren zoals jij het wil en vervolgens de kloon terug plaatsen op de hernieuwde partitie. Als je het GParted (of een andere tool) het laat doen bestaat het risico op dataverlies. En bovendien is het een langzaam proces.

Ik heb dit recentelijk ook op deze manier gedaan met gebruikmaking van GParted en CloneZilla, waarbij ik mijn 128GB harde schijf verruilde voor een 1TB schijf. Met praktisch dezelfde partitie-indeling, maar uiteraard wel alles veel groter (omdat het kan). En een extra partitie erbij voor het installeren van een extra systeem (Fedora in dit geval). Dat ging geheel vlekkeloos, kan ik je melden.

Kortom: minder risico's, extra zekerheid en waarschijnlijk ook tijdswinst. ;)
Volledig mee eens dat dit een betere methode is, maar niet iedereen heeft de luxe van flinke externe schijven of de technische kennis om met CloneZilla te werken. Ik beantwoorde gewoon de vraag "kan dit?" met "ja dat kan, maar pas op".
Het hoeft niet per sé met CloneZilla. Ik haalde dat aan als voorbeeld, omdat ik dat graag (en naar volle tevredenheid) gebruik. Elke ander kloonsoftware mag je invullen voor dit klusje, whatever suits you best.

Goed dat je "pas op" erbij zegt, want het kán tot dataverlies lijden. Zelf heb ik dat nog nooit meegemaakt, maar er kleven altijd wat risico's aan bij dergelijke taakjes.

Ik moet er nog bij zeggen: zet NOOIT een kloon terug op een partitie die KLEINER is dan waar de kloon vanaf geschreven is. Dat vergeten sommigen nog weleens. Een kloon kan alleen "veilig" terug gezet worden op een partitie die GROTER of ten minste GELIJK is aan de bron. Andere smaken zijn er niet.
Als je een partitie naar een andere ssd/hdd wilt verplaatsen dan zou ik eerder clonezilla of zo gebruiken.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @joost007194 september 2023 11:37
Er is geen optie om een partitie te verplaatsen wanneer er een andere partitie "in de weg" zit. Dat lukt je met "move / resize" niet helaas. De enige optie die je wel hebt is de boel resizen waar nodig en de partitie die in de weg zit helemaal naar achteren schuiven.

[Reactie gewijzigd door Bor op 23 juli 2024 10:58]

Op Linux kan je daarvoor logical volumes gebruiken. Je kan een logical volume zelfs on-the-fly verplaatsen naar een andere (set van) partitie(s). Hier heb je niets aan voor Windows of voor Linux boot volumes helaas.
Als je een beetje overweg kunt met GParted (niet zo moeilijk) kan je 'm verschuiven. Je kan twee partities niet langs elkaar schuiven.
Het beste kan je eerst met clonezilla o.i.d. al je partities individueel backuppen en dan individueel partities terugzetten waar je die wil hebben.
Het verbaast met eigenlijk een beetje dat er maar heel beperkte ondersteuning voor ZFS is. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om OpenZFS packages voor Debian te integreren.

Het Debian project zelf heeft ook uitgebreide documentatie om een DKMS van OpenZFS te draaien.
Volgens mij hebben filesystemen zoals zfs dit soort programma's niet nodig. Daar zitten mogelijkheden in die er voor zorgen dat je eigenlijk helemaal geen partities zou willen gebruiken.

Het is dat de gemiddelde boot omgeving (bios, efi, uefi) er van uit gaat dat er partities op staan. Dat is nog de enige reden waarom de eerste (boot) disk van een systeem een partitie tabel heeft als de rest van het systeem gebruik maakt van ztf achtige filesystemen of mogelijkheden zoals lvm.
Ah, OK. Dus dat GParted ZFS schijven/partities kan herkennen is dan eigenlijk al genoeg? Dank.
Voor mij wel: Als ik een systeem met OpenZFS zou gebruiken, dan is de boot disk van een partitietabel voorzien om de boot-omgeving tevreden te stellen. GParted zou dan alleen maar de zfs partities moeten herkennen en daar netjes mee om gaan. Vergroten, verkleinen en verplaatsen moet ze met respect voor zfs doen. Maar ze zou niet alles van zfs over moeten nemen, daar is gparted niet voor bedoeld.

En ja, als er geen partitie tabel op een disk staat, dan heeft gparted daar niets te zoeken, anders dan de gegevens daar wissen en daar alsnog een partitie tabel op te zetten voor hergebruik van de disk.
Apart dat ze Sid gebruiken, Dat is de Unstable tak. Zoals belangrijks als partitiebeheer zou je verwachten dat ze Stable gebruiken.
Aan de andere kant is het een heel erg uitgeklede Debian he. En Debian is extreem conservatief en Sid is daardoor al zeer betrouwbaar, is mijn ervaring.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.