Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties
Bron: ATi, submitter: Sepiroth

ATi logo (100px)Sepiroth hobbelde als eerste naar de submit om ons te wijzen op nieuwe Catalyst-stuurprogramma's van ATi. Vooral de tweakers die een Radeon-kaart hebben aangeschaft om te gamen kunnen weer ongestoord een zooi spellen fatsoenlijk spelen. De ontwikkelaars hebben de nieuwe 4.1-drivers voorzien van bugfixes voor games zoals Tony Hawk Pro Skater 4, Halo en IL2 Sturmovik: Forgotten Battles. Daarnaast kunnen 3d-artiesten weer vollop modelleren in 3DSMax, Inventor en SolidWorks. Het volledig changelog ziet er als volgt uit:

Fixed in this driver:
  • Display corruption is no longer seen when running the applications 3DSMax or Inventor
  • Moving a sample in the program SolidWorks 2003 or 2004 from one display to a secondary display no longer results in the sample not being refreshed on the secondary display
  • Starting the TV with a 4:3 aspect ratio in Overlay Theater Mode along with video out enabled no longer displays an error if the video window is dragged off screen
  • Playing the game Tony Hawk's Pro Skater 4 under Windows XP with an ATI RADEON™ 9000 series card installed no longer results in the skaters' shadow not being completely drawn
  • Playing the game Line of Sight Vietnam under Windows XP with an ATI RADEON™ 9200 series installed no longer results in the game menu appearing black when setting the Anti-Aliasing option to 1 or 2
  • Changing the resolution in Halo while playing in the middle of a Campaign no longer results in a reboot of the machine. This issue was known to occur under Windows XP with an ATI RADEON™ 9000 series installed
  • Running the game Halo PC under Windows XP with an ATI RADEON™ 9700 series installed no longer results in display corruption being seen on the barrel of the shot gun
  • All cars are now being drawn properly when Anti-Aliasing is enabled and playing the game Race Driver by ToCA
  • The game Ford Racing 2 no longer stutters when Anti-Aliasing is enabled
  • The Star Wars game; Knights of the Old Republic is no longer failing to respond when moving the mouse to view the shore
  • Setting the display resolution to 1024x768 32bpp and playing the game Nascar Racing 2003 demo, no longer results in the game failing to respond when OpenGL is enabled
  • Setting the graphics option to 1024x768 in the game Beach Head 2002 no longer results in the game failing to launch and displaying an error message
  • The Windows 2000 operating system no longer fails to respond when ending the game World Racing in a windowed mode
  • Playing the game Neverwinter Nights under Windows XP with an ATI RADEON™ 9600 series card installed no longer results in the game failing to respond
  • Playing the game IL2 Sturmovik: Forgotten Battles in OpenGL mode no longer results in flashing triangles and textures when playing the Black Death Track
[break]*ATi Catalyst 4.1 Display Driver, Control Panel, WDM Capture Driver 26MB
*ATi Catalyst 4.1 Display Driver 6.14.10.6414 8,2MB
*ATi Catalyst 4.1 Control Panel 6.14.10.5071 12,5MB
*ATi Catalyst 4.1 WDM Capture Driver 6.14.10.6227 3,3MB
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Eigenaardig. In de Catalyst package 3.10 zat Control Panels versie 6.14.10.5072. In de nieuwe 4.1 package zit Control Panels versie 6.14.10.5071. Een [i]oudere[/i] build dus. :?
Klopt, er waren problemen met de nieuwe versie van het Control Panel, die zijn ze nu aant reviseren.
Met deze drivers is hij welliswaar 100% compatible met OpenGL v1.1, v1.2, v1.3, v.1.4 en v2.0, maar GL_EXT_shadow_funcs, van OpenGL 1.5 wordt wéér niet ondersteunt. Met als resultaat dat deze driver met alle OpenGL versies 100% compatible is, behalve met versie 1.5, waar hij maar 83% mee compatible is.
GL_EXT_shadow_funcs

Dependencies
- OpenGL 1.1 is required.
- ARB_depth_texture is required.
- ARB_shadow is required.
- This extension is written against the OpenGL 1.3 Specification.

Dit is bepaald geen v1.5 feature dus.

Je hebt echter gelijk in dat ATI deze extensie niet ondersteunt. Vreemd.
Werkende link naar de WDM Capture Driver.
Dit is trouwens geen "ATi Catalyst 4.1" WDM Capture Driver. Deze versie 6.14.10.6227
is al veel langer beschikbaar (12/17/03).
January 19 2004: Catalyst 4.1 out - working on patch - zip file is out .. still downloading the full packages
Ze zitten er daar wel bovenop ej. Anywayz, op Drivers voor de SOFTMOD kun je dus de drivers downen voor een modbare 9500 of 9800SE, ook weer makkelijk voor de mensen die (als ik) geluk hadden en een werkende modbare 9500nonpro/9800se aan de haak hebben geslagen.
De volledige release notes zijn hier te bezichtigen.
New Features
ATI OVERDRIVE™ Enhancement
OpenGL Shading Language Enhancement
Ik vindt dat er sowieso veel spel specifieke fixes worden gemaakt.
Is het niet vreemd dat er specifieke spellen met specifieke problemen zijn?

Als zowel de spel fabrikant als driver programmeur de development kits volgt (Mogen het SDK of DDK zijn), dan moet het toch gewoon universeel werken?

Wat gaat er dan fout?
Wat gaat er fout?
Het TWIMTBP programma van nVidia is denk de oorzaak van veel ellende. Spellen worden daardoor voornamelijk ontwikkeld op het nVidia platform. Zoals bekend is het nvidia platform nu niet helemaal dx9 compatible en dat zal te merken zijn bij andere videokaart produkten.
Het is zelfs al aangetoond dat EA golf 2004 lelijker is op een ATI omdat hij de id van een ATI ziet en wat opties aanpast, als je een ATI kaart een NV ID geeft is het spel mooier !!
heh waar zie je die temp?? Ik heb ook een sapphire 9600xt maar dan met 128MB. Ik zie geen temp?? Moet ik eerst die oude drivers weghalen ofzo?
Hm.. Ik dacht dat ze de 4.x release zouden bewaren voor de R420.. maar nu komen ze ineens met een 4.1.
2002 -> Catalyst 2.x
2003 -> Catalyst 3.x
2004 -> Catalyst 4.x

x = het nummer van de release, dus nu de eerste van 2004 -> 4.1

Eén uitzondering was er, namelijk 3.0, maar deze werd aan het eind van 2002 uitgebracht omdat DX9 toen officieel uit kwam, en men zo snel mogelijk ook een DX9 driver op de markt wilde zetten.
Waarom fixen ze steeds alleen dingen voor spellen? Als je netjes je driver definieert en programmeert volgens een standaard, dan zou alles generiek moeten werken, nu krijg je pas na een paar maanden een bugfix op sommige games....
alle bugs die ze fixen zijn heel specifiek, (die resolutie die kaart en die AA opties, anders geen probleem)
als je games zou kunnen programeren zou je weten dat een rare onverzien foutjes in een klein hoekje zit. dingen die bv alleen gebeurten bij een specifieken resolutie of AA setting.
Hoe zit het eigenlijk met de Mobile versies van al die radeon chips? Ze worden niet ondersteund door de gewone ATI drivers, alleen door de manufacturer, maar om daar nu op te gaan wachten is eigenlijk te triest voor woorden...
Deze kun je aanpassen voor mobiel gebruik,
er staan bepaalde 'id' strings voor kaartherkenning in de drivers. Met behulp van een MobileMod programma kun je deze 'makkelijk' aanpassen, als dat niet lukt kun je het altijd nog op the hard way doen ... gooi maar eens een searchengine open.
Mijn beeldopbouw is zichtbaar langzamer in windows na het installeren van deze driver. Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben?
Beeldopbouw is idd in het begin even traag, dit ging weg bij mij na het spelen van een game

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True