Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties
Bron: ATi, submitter: loodgieter

ATi heeft een nieuwe Linux-drivers uitgebracht voor Radeon- en FireGL-kaarten. Deze release werkt een stuk stabieler op KT400- en Athlon K7-systemen. Daarnaast worden GLX 1.3-features beter ondersteund. De volledige lijst met veranderingen ziet er als volgt uit:

Fixed in this release:
  • Driver now builds against Linux kernel 2.6.0-test6
  • Fixes for Via KT400 systems
  • Fixes for Athlon K7 systems with 2.4.19 and 2.4.20
  • Added support for the following graphics cards:
    • RADEON 9200SE
    • RADEON 9600SE
    • RADEON 9800LE
    • RADEON 9800SE
    • RADEON 9800XT
  • Improved GLX 1.3 features (pBuffers)
  • AGP updates for the following AGP chipsets:
    • intel i865, SiS648/651/746
    • VIA PLE133/KL266/KM266/P4M266
  • Added glxATI.h to driver package for Developer Use
  • Moved ATI source tarballs to /usr/src/ATI
Versienummer:3.2.8
Besturingssystemen:Linux, Linux x86
Website:ATi
Download:http://www2.ati.com/drivers/linux/fglrx-glc22-4.1.0-3.2.8.i586.rpm
Bestandsgrootte:5,37MB
Licentietype:Freeware
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Bij de gerelateerde produkten staat de hele 7XXX serie aangegeven, maar deze wordt dus niet ondersteund met deze drivers. Deze drivers werken pas vanaf de 8500 reeks.
Dan vraag ik me effe its af he :

Wie speelt er uberhaupt 3D games in Linux ??
Noem er is een paar dan :?
UT en UT2k3 zijn prima te doen in linux, daarnaast worden de drivers ook gebruikt door de linux GUI's
er is ook een AA (americas amry) versie voor linux die 10-20% sneller loopt als die voor windows. (te krijgen op een bootable CD, dus voor iedereen bruikbaar, auto hardware detectie)
alle openGL games zijn in principe te doen
DX kan soms problematies zijn, maar werk ook geregeld wel (wel via een windows-emulaties dus hoe snel het loopt is de vraag)

ik heb me laten vertellen dat ATI's linux drivers nooit echt fantasties waren(toen ik een linux gebruiker een ATI kaart aanwilde praten IPV Nvidia), en alleen onderstuning boden voor veroudes X versies

kan iemand me vertellen of dat met deze verbeterd is?

edit : ok ik zie het al op de website
hier
onderstuding voor 4.30 wat de nieuwste versie is.
waar vind ik die bootable cd, die ik op de site van AA zie is stand alone geloof ik
http://morphix.sourceforge.net/modules/mydownloads/
even in de thread kijken, is alleen niet met ati driver dus die zul je moeten downloaden en compileren, weet niet of morphix er kernelheaders bij doet, maar voor nvidia kaarten werkt het.
Je kunt het trouwens altijd vragen hoe en of iemand een ati driver voor je fixed.
Denk dat je een hele belangrijke vergeet Half-life?
Volgens mij niet, alleen de server. Van de andere kant nu de source vrij is kan er misschien een port komen.
America's Army bootable CD:
Gentoogames
Verder ook de bootable CD met Enemy Territory erop.

En dan hebben we ook nog NeverWinterNights voor linux.

Ik draai nu zelf 3.2.8, loopt redelijk soepel, geen vastlopers o.i.d. maar hij is wel wat trager als de 2.9.x serie, die echter van alles bij mij liet vastlopen.
Hmm, Half-Life is dan weliswaar te spelen onder linux, maar dit is niet native als ik me niet vergis. Half-life 2 zal een heel ander verhaal zijn, aangezien dit specifiek geschreven is voor DirectX 9. Het zal nog wel even duren voor dat aan de praat te krijgen is met WineX (eventueel wel een backwards compatibility mode naar DX8 of zo).
Een native port moet je al zeker niet snel verwachten, aangezien het dus enkel en alleen voor DirectX ontwikkeld is.
er staat opengl maar hij draait op DirectX9

cosmetisch foutje zullen we maar zeggen :)
De geleakte beta is anders alleen te spelen onder OpenGL, als je de videomode op DirectX zet crashed HL2. Dus heel misschien komt er ook wel een Linux versie :)
Ik ken er zelf maar 1 en dat is Unreal Tournament (1e deel)
Maar er zijn wel meer spellen en ik meen dat je (redelijk veel) windows games ook via WINE kunt spelen.
Eh.. wat dacht je van RTCW: ET, als in Enemy Territory ... dus, steeds meer games worden naar linux gecompiled (of hoe dat ook heet, en ET draaide dus zonder installatiegeleuter in 1 keer goed :) )
NWN.
Q3
UT
UT2003
Americas Army
RTCW
RTCW: Enemy Territory
Tribes 2
MOHAA

Zowat alle populaire FPS spellen zijn speelbaar op Linux behalve Half-Life (!*&!#&%*&@$# at Valve)
Ja zo kan ik het ook, RTCW, RTCW-ET en MOHAA vallen beide onder Q3 want het is dezelfde engine :)
Verbaast me dat je er niet MOHAA:SH en MOHAA:BT bij hebt gezet om het nog wat indrukwekkender te laten lijken, wat het dus allerminst is.

Er zijn pak 'm beet 8 of 9 bekende en populaire spellen die native draaien onder Linux. En dan kunnen jullie wel zeggen:
Ik draai bijna alle games onder linux.
Alle games die er zijn? Of alle games die jij leuk vindt (wat dan niet meer zijn dan 8 of 9)

en:
Eh.. wat dacht je van RTCW: ET, als in Enemy Territory ... dus, steeds meer games worden naar linux gecompiled
Nee, die ene port is het bewijs dat Linux terrein wint op gaming gebied?

Niets ten nadele van Linux zelf, het is een prima OS alleen is het niet bepaald all-round te noemen. In elk geval niet zolang de ontwikkelingen op het gebied van videokaarten worden gedicteerd door Microsoft met haar DirectX. Want videokaarten ondersteunen pas echt nieuwe en interessante dingen als er weer een nieuwe DirectX versie uit is.

Dus native support is er slechts heel beperkt. Al verbaast het me trouwens niet dat NWN meteen werkt, want RPG's en Linux hebben veel raakvlakken qua geekness, NOFI :+
Hulde, je bewijst net dat Yinchie een beetje een eenzijdige gamer is..... maar is dat niet een beetje off topic?

Wat hij terecht opmerkt is dat er steeds meer spellen in *ZIJN* genre native ondersteund worden onder linux, wat de stabiliteit ten goed komt.

Daarnaast een discussie gaan houden over hoe all-round Linux wel of niet is, en hoe erg de dictatuur is van DX9.... het valt op dat er nog steeds een redelijk aantal OpenGL spellen gebouwd wordt en dat WineX elk jaar verbeterd.

Bij de weg: als een nieuwe DirectX versie nieuwe features verzorgt, en nieuwe gamekaarten daarna komen, en spellen die dat ondersteunen nog later komen, waarom moet linux dan voorop lopen met support? Linux groeit en groeit, terwijl MS moeite heeft echt te innoveren.
Want videokaarten ondersteunen pas echt nieuwe en interessante dingen als er weer een nieuwe DirectX versie uit is.
Ik denk dat MS niet ontwikkelt maar de videochipboeren en gamedevelopers. MS implementeert vervolgens in de api.
Hey maar nog even dit he, die J. Carmack is dan ook maar een prutser als ie een oude opengl gebruikt of niet? Zal wel een achterlijk spel worden dat doom3.

Maar goed ik geef toe dat er een hoop geweldige gamedevelopers zijn met superprogrammeurs die echt wel zonder de dx sdk kunnen zoals er velen bij EA lopen.
Ik draai bijna alle games onder linux.
Dit kan heel eenvoudig met WineX gedaan worden, kijk op http://www.transgaming.com
Ik heb zelf een NVidia kaart omdat deze al een hele tijd ondersteuning biedt voor linux.

Ik vraag me af hoe ATI zal presteren onder linux
Pas wel op dat je de goeie neerhaalt, deze is voor XFree 4.1.0.....
hier kan je kiezen voor 4.10 4.20 en 4.30
Iamand het al een de praat met 2.6.0-test7 ? test6 wil wel, maar ik heb test7 :)

Hij geeft een vage error... dus als iemand het wel voor elkaar heeft gekregen hoor ik het graag
of je kijkt of test8 beter draait :?

Het is nog altijd een beta dus het zal nooit bugfree zijn. Daarnaast neem ik ook niet aan dat ATI haar drivers gaat bouwen naar een (tot nu toe) beta kernel. Ik weet zeker dat de 1e richtlijn is dat het werkt op een, tot dan toe, stabiele kernel. Dat het dan ook werkt op een beta kernel is bijzaak.

Dat kan in een latere driver versie ook gefixed worden.
OK, en wanneer komen de FreeBSD-Drivers?
Zie het niet als n flame, maar ik vind de ATI drivers voor linux behoorlijk rot.
Als je geen Redhat draait kan het n ramp zijn om ze geinstalleerd te krijgen (zoals bij mij onder Gentoo). Bovendien zijn ze veel trager als de Windows drivers.
Nvidia heeft wat dat betreft wel n pluim verdient; redelijk makkelijk te installeren en vrijwel even snel als de windows drivers.
puik werk van ATI :) ik heb genoeg NVidia-hell topic gelezen, en heb daarom ook gekozen voor een ATI kaart. (ik gebruik zelf slackware, en met "rpm2tgz" kan de driver alsnog geinstalleerd worden)

Mijn video kaart loopt erg goed onder linux, Unreal Tournament loopt bij mij onder Linux zelfs soepeler, ziet er veel kleurrijker uit, en zo even naar de desktop switchen (en weer terug, of spelen in een venser met 3d acceleratie) doet Linux vlekkeloos. :? :)

1-0 :P
Misschien handig om voortaan te vermelden dat de Mobility Radeons ook worden ondersteund door deze drivers, ook al staat er op de ati.com driver pagina dat je dan bij je fabrikant moet zijn.
Dat vroeg ik me net af, thanks.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True