Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 7 reacties
Bron: Wine HQ

Wine logo Er is met versienummer 1.9.12 een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api en maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op Linux, FreeBSD en Solaris te draaien. Een grote groep ontwikkelaars draagt bij aan Wine en er is voor gekozen om elke twee weken een nieuwe zogeheten ontwikkelversie uit te brengen in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar is. Een paar keer per jaar verschijnt er een stabiele uitgave. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 23.462 titels. Sinds versie 1.9.10 zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

What's new in Wine development release 1.9.12:
  • Bug fix update of the Mono engine.
  • Initial version of a taskbar in desktop mode.
  • Fixes for right-to-left languages in Uniscribe.
  • More Shader Model 4 support in Direct3D.
  • Better metafile support in RichEdit.
  • Various bug fixes.
What's new in Wine development release 1.9.11:
  • Better support for long URLs in WinInet.
  • Various Direct3D 11 improvements.
  • Down-mixing support in DirectSound.
  • Some cosmetic improvements in desktop mode.
  • Various bug fixes.

Internet Explorer 6 d.m.v. Wine op Ubuntu (620 pix)

Versienummer:1.9.12
Releasestatus:Unstable
Besturingssystemen:Linux, BSD, Solaris
Website:Wine HQ
Download:https://www.winehq.org/download
Bestandsgrootte:22,16MB
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (7)

Ook al vind ik Wine nog steeds een goed bedoeld initiatief, ik zie er steeds minder het nut ervan in. Vroeger, in een ver verleden was ik nog afhankelijk van software die alleen onder Microsoft werkte. Op een dag had ik daar z de balen van om steeds van besturingssysteem te moeten switchen, dat ik besloot om alles los te laten en te zoeken naar alternatieve software op mijn platform. Jaren verder ben ik compleet niet meer afhankelijk van n besturingssysteem, en hoef dus ook niet steeds de nodige kunst-en-vliegwerk te verrichten om mijn productiviteit op peil te houden. Die alternatieven blijken hetzelfde te kunnen, werkt in sommige gevallen zelfs beter en logischer dan wat ik gewend was onder Windows te draaien. Het kan dus, als je maar bereid bent om die stap te maken.

Moraal van het verhaal: zoek liever naar alternatieven in plaats van emulatoren te gebruiken. Ja ja, ik weet het: Wine Is Not An Emulator. Maar toch ook wel weer wl (op n of andere manier). :9
Moraal van het verhaal: zoek liever naar alternatieven in plaats van emulatoren te gebruiken. Ja ja, ik weet het: Wine Is Not An Emulator. Maar toch ook wel weer wl (op n of andere manier). :9
Helemaal me eens, maar 1 applicatie kan ik niet vervangen: Photoshop. Ik heb echt geprobeerd Gimp te gebruiken...echt waar! Meer dan een jaar heb ik alleen maar Gimp gebruikt, maar sinds kort ben ik weer PS gaan gebruiken. De ontwikkeling van Gimp staat ook helemaal stil.

Precies hiervoor is er gelukkig Wine, want ik ga echt niet terug Windows (of Mac) gebruiken.
De ontwikkeling van GIMP staat niet helemaal stil, hoor. Het gaat de laatste tijd wat langzaam, maar er wordt nog steeds aan gewerkt.

Wat is er specifiek dat GIMP niet kan en wat Photoshop wl kan? Soms vereisen bepaalde resultaten een andere aanpak of benadering ten opzichte van wat jij gewend bent. GIMP is tenslotte andere software dan Photoshop, maar wel met een soortgelijke insteek.

Photoshop heeft duizenden plugins om je te ondersteunen om je doel te bereiken, maar wist je dat GIMP ook vele plug-ins heeft? Je kunt ze overal vinden op internet. Wellicht dat er ook een plug-in bij zit die jouw specifieke handeling ondersteunen, zodat hetgeen je wilt wl kunt bereiken.

Verder merk ik ook vaak dat men denkt dat GIMP iets niet kan. Maar in veel gevallen is de creativiteit de enige belemmerende factor. Als voorbeeld (en ik pak even een ander softwarepakket: men denkt dat Audacity alleen maar audiobestanden kan bewerken, en verder niets. Maar Audacity is, met een creatieve benadering, ook om te vormen tot een soort MixMeister, waarbij je complete mixen maakt. MixMeister gebruik ik al jaren niet meer, simpelweg omdat ik het dankzij Audacity niet meer nodig heb. Was ik afhankelijk gebleven, dan was ik meteen ook afhankelijk gebleven van Windows, of in ieder geval iets wat MixMeister zou laten draaien onder een ander OS.

Ik weet overigens niet of MixMeister onder Wine draait (ik gebruikte Audacity en MixMeister alleen maar als voorbeeld), maar ik hoef het ook niet te weten. Ik ben zeer tevreden met het gevonden alternatief. ;)
Wat ik voornamelijk bij Gimp mis zijn de "layers" functionaliteit van PS. Deze functionaliteit staat ook al jaren op de to-do lijst van Gimp.
Twee jaar geleden (of zo) hebben ze eindelijk bij Gimp een soort layer functionaliteit ingebouwd. Toen dacht ik hoera, ze zijn er mee bezig nog even geduld... maar helaas is het daarbij gebleven.

Ik dacht ook eerst dat Gimp even goed was als PS, het is gewoon een kwestie van gewenning. Daarom heb ik meer dan 1 jaar lang alleen maar Gimp gebruikt. Elke keer dat ik PS had willen installeren zei tegen mezelf: "Nee Gimp kan het ook, ik moet wennen aan Gimp". In dat jaar heb ik veschillende plugins/scripts uitgeprobeerd en ook hele simpele scripts zelf gemaakt.

Misschien is PS alleen maar beter in het compenseren van mijn tekort aan creativiteit, hoe dan ook ik ben blij met de mogelijkheiden die Wine me biedt. Ik hou Gimp en Krita goed in de gaten, want het liefst gebruik ik alleen maar opensource applicaties/codecs/(gpu-)drivers.
Wine is niet alleen bedoeld om gewoon windows software te draaien. Legacy software dat niet meer draait in de recente versies van windows werken erg vaak wel op wine.

Nu klopt het dat wine jaren terug vaak een hoop hocus pocus was maar tegenwoordig is het aardig stabiel. Met gui's zoals play on linux wordt het meeste al voor je gedaan.

Uiteindelijk is het wel beter voor de wereld om native *nix applicaties te draaien. Zodat de developers meer aandacht hebben voor platformen anders dan windows
WINE is een implementatie van de Windows API. Het is geen emulator.

WINE heeft diverse concurrenten:

1) Windows native.
2) Windows VM.
3) Implementaties van WINE zoals CrossOver.
4) Native (zoals je zelf stelt 'alternatieven').
5) En crossplatform software zoals Qt, .NET, Java, Python, enz.

Windows native, ik zal er weinig woorden aan vuil maken. Windows is natuurlijk verbeterd in de afgelopen jaren.

HVMs kosten geen drol meer en iedere moderne x86-64 processor van de afgelopen 7 jaar kan dit aan.

De implementaties gebruiken WINE under the hood (CodeWeavers heeft veel mensen in dienst die ook aan WINE werken). Ze hebben makkelijke GUIs en goede management. Sommige zijn gratis of open source, anderen betaald.

Native, je zweert er zelf bij, maar het verschilt echt per situatie hoor. Soms is het er niet, of slecht onderhouden.

Het beste is om software uit groep #5 te nemen daar waar je kunt. Dan ben je afhankelijk van portable, cross platform software.

Een professionele eindgebruiker zal dus niet zo snel WINE direct gebruiken. Hoogstens indirect. Het is daarom m.i. ook niet zo interessant om hier te vermelden. Dat is net zoals als zeggen dat er een nieuwe Bash versie of GCC uit is. Dat ga je ook niet hier vermelden want het is 'under the hood' software. Idem voor WINE.

Ik zelf raad HVM aan. Het is zo goedkoop tegenwoordig, en het kost zo weinig extra resources. Tenminste, als we het hebben over x86-64. Als we het hebben over embedded is het een ander verhaal maar dan hebben we het waarschijnlijk over Linux/ARM en dus wil je dan portable, crossplatform software.

Uiteindelijk denk ik dat containers de volgende stap zijn. Dan hebben we software standaard met extreme portabiliteit.
WINE is een implementatie van de Windows API. Het is geen emulator.
Dat weet ik. Om te voorkomen dat er iemand zou reageren zei ik expres: " Ja ja, ik weet het: Wine Is Not An Emulator. Maar toch ook wel weer wl (op n of andere manier)."

Helaas had je de hint niet opgepikt. Geeft verder niks, want velen denken nog steeds dat Wine een "ordinaire" emulator is. Dus de extra uitleg erover is alsnog welkom (ook al is dat wellicht voor anderen.) ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True