Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties
Bron: AMD, submitter: LongBowNL

AMD Radeon Software Crimson Edition logo (75 pix)AMD heeft een nieuwe versie uitgebracht van Radeon Software Crimson Edition, zoals de drivers tegenwoordig heten. De drivers zijn alleen geschikt voor de HD 7750 en hoger, de HD 8570 en hoger, en natuurlijk de kaarten uit de R5-, R7- en R9-series. Voor wat betreft Windows worden alleen versies 7, 8.1 en 10 ondersteund. Voor oudere kaarten, die nu als legacy of non-gcn worden aangeduid is Catalyst Software Suite versie 15.7.1 de laatste stabiele uitgave en wordt Radeon Software Crimson Edition versie 16.2.1 als bèta aangeboden.

Radeon Software bevat een geheel vernieuwde gebruikersinterface, die in Qt is geschreven en niet langer meer in .NET, wat het onder meer een stuk sneller maakt. Verder is er ondersteuning voor LiquidVR-technologie en verbeterde Freesync-ondersteuning. Ook is frame pacing, low frame rate compensation en het gebruik van custom resoluties en virtual super resolution verbeterd. Voor apu's verbetert de nieuwe driver de videoweergave. Ten slotte is de laadtijd van games verbeterd en zouden gpu's minder energie verstoken. In versie 16.3.1 zijn verder nog de volgende verbeteringen aangebracht:

Updated Crossfire Profiles available for:
  • Hitman
Support for:
  • Need for Speed
Resolved Issues
  • Installed or played games sometimes do not show up in the Radeon Settings "Gaming" tab.
  • Installing via command line may not work for some users. As a workaround please use the default GUI installer.
  • Intermittent hang sometimes experienced on UE4 applications.
  • Black screen or possible hang after launching Oculus Video Application.
  • DirectX 12 application frame rates are no longer locked to the refresh rate of the display panel.
Known Issues
  • A few game titles may fail to launch or crash if the AMD Gaming Evolved overlay is enabled. A temporary workaround is to disable the AMD Gaming Evolved "In Game Overlay"
  • FFXIV can experience black screen or application hang
  • The Division may experience flickering in AMD Crossfire mode.
  • League of Legends may experience some graphical corruption on characters death animation in AMD Crossfire mode.
  • Rift may experience a hang when playing with FRTC and V-Sync enabled. As a work around users are suggested to disable V-Sync.
  • Plants vs Zombies: Garden Warfare 2 may experience some flickering in AMD Crossfire mode.
  • Power efficiency toggle in Radeon Settings is showing up for some unsupported products.
  • Hitman may experience poor AMD Crossfire scaling when "Super Sampling" is set to 1.5x.
  • Need for Speed may experience poor scaling or flickering in AMD Crossfire mode.

AMD Radeon Software Crimson Edition 16.1.1

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Wat mij opvalt is dat ik nu al tijden lang bij Known Issues zie staan:A few game titles may fail to launch or crash if the AMD Gaming Evolved overlay is enabled. A temporary workaround is to disable the AMD Gaming Evolved "In Game Overlay". Dat mag toch echt wel een keer gefixt worden en volgens mij zit ook niemand te wachten op dat hele Gaming Evolved.
dat is een issue van die games met welke overlay dan ook. ook die van steam, ook die van teamspeak overlay, ook die van MSi afterburn of fraps ect ect.

daar kan AMD dus niks aan veranderen.
Ja hoor ik gebruik die gaming evolved app elke dag. Neemt praktisch geen system resources in en laat je heel handig de laatste 30 seconden t/m 5 minuten opnemen als er iets cools gebeurt in je game. Daarna als je de game afsluit kan je het met 1 klik uploaden en delen met je vrienden. superhandig!

Je kan ook je game non-stop laten opnemen maar daar zie ik weinig voordeel aan.

Het enige vervelende is dat je al je settings opnieuw moet instellen als die app een update krijgt. Maar tja, dat heeft de Crimson Software ook. Ik hoop dat ze dat allebei snel oplossen.

Die settings zijn trouwens alleen je recording settings. Als je die app installeert voor de eerste keer wil het heel graag een Steam-vervanger zijn, dus in de settings moet je even uitzetten dat je (net als bij steam) suggesties voor games krijgt na het afsluiten van een game en de complete overlay uitzetten, alsmede enige meldingen. Gelukkig staat dat allemaal netjes aangegeven en gelabeld in hun options menu.
Eens zien of er ook verbeteringen voor Rise of the Tombraider DX12 modus inzitten.
Bij mij gaat de framerate in DX12 gemiddeld zo`n 15FPS omlaag met DX12.

Helaas nog steeds hetzelfde. FPS blijft constant lager met DX12.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 18 maart 2016 13:14]

Een van de voordelen van DX12, is dat prestatie problemen meer de verantwoordelijkheid zijn de gamedevelopers. Drivers kunnen dit lastiger oplossen. (Het is niet onmogelijk zoals bleek bij Ashes of the Singularity)
echter is dat geval anders, daar werkte de game niet goed door een foute/slechte implementatie van Async Compute door nvidia, terwijl het bij DX11-10 etc... meestal is dat nvidia met drivers de slechte code van de games anders gaan runnen, waardoor slecht gecodeerde games terug goed draaien.
Ook AMD drivers hebben in het verleden prestatie verbeteringen gebracht bij AoS.
DX12 in hitman gaf me een dikke performance boost. Maar de game komt niet voorbij sommige punten in de levels, waar dx11 geen probleem is. Als dit opgelost is, heb ik iig in hitman een dikke performance boost met mn amd r9 390.
Maffe bij Tombraider is dat sommige mensen er echt baat bij hebben en mensen die slechtere performance hebben. Nou had ik al geen cpu bottleneck (5820K@4.5), dus ik had op performancegebied niet echt grote sprongen in de verwachting, maar een verslechtering had ik zeker niet verwacht. (kaart is een R9 290, dus eigenlijk wat jij ook hebt)
Jammer, had gehoopt overal de magische resultaten terug te zien. Wou Tomb Raider ook n keer spelen.
sinds de ''nieuwe'' drivers heb ik continue issues :(

144hz scherm met freesync tussen 35 en 90 hz.
capped alle games op 60 a 62 fps -_- (ongeacht de settings)
Al gereboot en dan in windows settings the monitor refresh rate opnieuw op 144Hz gezet?
Das wat ik elke keer moet doen bij een AMD driver update (M279Q).
Bij de radeon game setings de FPS cap zeker weten uitgezet ?
Maar eens manueel downloaden, ik heb een R9 280x en als ik de update check gebruik in de Crimson driver dan zegt hij al bijna 3 maand dat het up to date is.
die update check in crimson laat alleen final releases zien en die is nog 15.12.
Ah daarmee, eigenlijk al wat ik vermoed had :)

Bedankt :P
ik speel veel FFXIV, dus ik skip deze maar.
Same, deze skip ik dus ook lekker
Toen Crimson een paar maandjes geleden uit kwam heb ik deze geinstalleerd maar in World of Warcraft leverde het behoorlijk wat stotteringen op terwijl pre Crimson alles perfect liep (Win7, 270X). Ik heb toen de oude CCC-drivers maar weer geinstalleerd en niet meer naar Crimson omgekeken maar ik ben benieuwd of dit nu is opgelost.
Ja dit is inmiddels opgelost sinds de driver versie 16.3. Dankzijn de Power Efficiency Toggle:
A new feature introduced in the Radeon Settings Gaming tab for select AMD Radeon 300 series and AMD Radeon Fury X available under "Global Options". This allows the user to disable some power efficiency optimizations.
Mijn vraag aan jullie,

Ik ben nog op de oude, niet Crimson drivers. Reden is meer dat je bij CCC daar "Voorkeuzes" om kunt stellen. Mijn kaart loopt namelijk nooit op stock waardes en deze dus lager heb geclockt;

300Mhz/465Mhz op desktop/idle, normaal gebruik. Game: 800Mhz/1000Mhz.

Je voelt het al, kan je met de Crimson software "profielen" ofwel 'Voorkeuzes' instellen of is dat verdwenen dat je weer andere software moet gebruiken?

Ik hoor graag van jullie :)

[Reactie gewijzigd door XRayXI op 18 maart 2016 15:58]

Dat zit er nog steeds in; zelfs wat beter/netter dan voorheen.

[Reactie gewijzigd door BramT op 18 maart 2016 17:18]

Het is echt verbazingwekkend dat ze een update uit durven te rollen waarin de crossfire problemen(zie grote lijst aan known issues) alsnog niet opgelost zijn.

Voor crossfire gebruikers is het echt onmogelijk spellen als The Division momenteel te spelen zonder in een borderless window te spelen.
Borderless window omdat het spel wel werkt wanneer crossfire uit staat, maar crossfire uitzetten in het profile voor het spel zet crossfire niet uit.
Helemaal mee eens.
Aan de andere kant is het goed dat ze vermelden dat het bekend is, al moet ik toegeven dat het veel te lang duurt voordat ze het oplossen.
zowel crossfire als SLI zijn een grote hack van dx9-11 en games tegenwoordig ondersteunen het steeds slechter onder andere vanwege het gebruik van temporal rendering.

SLI/crossfire problem zullen dus ALTIJD blijven. als je een van beide gebruikt moet je maar voor lief nemen dat het niet altijd meteen vlekkeloos werkt.

verder is het natuurlijk grote onzin om te zeggen dat als jouw probleem niet is opgelost ze geen nieuwe driver mogen uitbrengen.

en tot slot is de known issue lijst bij deze driver vrij kort eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door Countess op 18 maart 2016 14:56]

Aan de ene kant heb je gelijk, je kan hier en daar wat meer moeilijkheden verwachten met dual gpu. Nu is het zo dat DX12 eindelijk multi-gpu gaat ondersteunen dus er zou vooruitgang moeten komen.

Maar, hoewel de known issues lijst kort is, is een groot deel van de lijst gerelateerd aan crossfire issues. Het probleem dat ik ermee heb is dat de issues zich al voordeden bij de versie voor 16.3(weet even niet welk nummer hij had, maar daar had ik ook al gezeur met crossfire). Versie 16.3 is, als ik het goed heb, al minstens een maand oud, de versie daarvoor is van december of januari. Kortom, ze hebben al een paar maanden de tijd gehad om het op te lossen, en in de tussentijd is er geen verbetering geweest. Op sommige vlakken is het zelfs erger geworden.

En tot slot, mijn grootste probleem met de hele situatie, waarom doet de situatie zich uberhaupt voor dat na de release van een game crossfire profiles uberhaupt vaak niet beschikbaar zijn en/of dat er weer eens problemen zijn met crossfire die allang hadden moeten worden afgevangen in de pre-release van games.

Besef hierbij: de driver bouwers(AMD en NVIDIA geld het beiden voor) krijgen games ruim voor release om er drivers voor te bouwen.
Besef hierbij: de driver bouwers(AMD en NVIDIA geld het beiden voor) krijgen games ruim voor release om er drivers voor te bouwen.
dat laatste is helemaal niet altijd het geval, en zeker niet als nvidia game works erbij betrokken is (zoals altijd bij ubisoft games jammer genoeg). recent nog bij gears of war wist AMD niet eens dat de game naar reviewers was verstuurd.

en zelfs als dat wel het geval is dan kan nvidia vlak voor de release nog een grote verandering doorvoeren zoals ze bij the witcher 3 deden en practice al AMD's werk ongedaan maken.
Het probleem dat ik ermee heb is dat de issues zich al voordeden bij de versie voor 16.3(weet even niet welk nummer hij had, maar daar had ik ook al gezeur met crossfire). Versie 16.3 is, als ik het goed heb, al minstens een maand oud
nee, 16.3 is in maart uitgekomen (vandaar de .3. jaar 16, maand 3)
en van 16.2 hadden we geloof ik ook 2 versies. misschien wel 3.


en zoals ik al aan haalde het hele probleem met crossfire en SLI is dat alternate frame rendering voor steeds minder games werkt. dat was eigenlijk de enige betrouwbare manier die werkte in nageneog alle games.

maar nu word met temperal rendering, waarbij de informatie van het vorige frame word gebruikt op het nieuwe frame op te bouwen (denk aan after glow effecten of trails, en motion blur, en zelfs temperal AA) kan standaard alternate frame rendering vaak niet meer. het vorige frame is immers nog niet klaar want die word nog door de eerste GPU uitgerekend op het moment dat GPU 2 die informatie al nodig heeft.

vandaar het flikkeren.

daar moet per game, per situatie een passende oplossing voor gevonden worden, en hoe eerder in het render process de informatie van de eerdere frame nodig is hoe moeilijker dat is.

vriend van me heeft 970's in SLI is zit ook altijd te vloeken en kan ze maar zelde in SLI gebruiken. in rainbow 6 siege bijvoorbeeld ook niet, en dat spel is al veel langer uit.

[Reactie gewijzigd door Countess op 18 maart 2016 20:34]

Aah ok, tijd vliegt blijkbaar iets minder snel voorbij dan het aanvoelt :P

En bedankt voor de uitleg, dat maakt wel het een en ander duidelijker.

Maar ook met verklaring blijft het raar dat dit nog steeds common practice is. Game devs en driver bouwers moeten dit soort dingen echt van tevoren beginnen op te lossen.
Daarnaast blijft het vreemd dat dit soort problemen zich weken lang kunnen blijven voordoen zonder fix terwijl er wel nieuwe features in zogenaamde "hotfixes" worden toegevoegd.

Vanuit een software development perspectief is het een uiterst vreemd scenario, nieuwe features uitbrengen terwijl een groot deel van jouw user base met onwerkbare situaties zitten.
de mensen die aan die nieuwe features werken zullen niet de zelfde mensen zijn die crossfire problemen kunnen oplossen. je kan gewoon niet met zijn alle aan het zelfde probleem werken binnen een groot team.

en ik moet het toch met je oneens zijn met je laatste zin. halverwege vorig jaar kwam er een rapport naar buiten wat het totale aantal crossfire EN SLI setups samen schatten op 300.000. hoe erg het nattevingen werk gehalte is durf ik niet te zeggen maar zelfs als dat getal 3 keer zo hoog is dan nog is het niet zo'n groot aantal. en onwerkbaar is ook wat overdreven. De game werkt wel met een enkele kaart. natuurlijk is dat niet wat je wilt, maar het is niet alsof je helemaal niet kan spelen.
Maar ook met verklaring blijft het raar dat dit nog steeds common practice is. Game devs en driver bouwers moeten dit soort dingen echt van tevoren beginnen op te lossen.
dat ben ik helemaal met je eens.
de mensen die aan die nieuwe features werken zullen niet de zelfde mensen zijn die crossfire problemen kunnen oplossen. je kan gewoon niet met zijn alle aan het zelfde probleem werken binnen een groot team.
Dat is natuurlijk ook wel weer waar.
en ik moet het toch met je oneens zijn met je laatste zin. halverwege vorig jaar kwam er een rapport naar buiten wat het totale aantal crossfire EN SLI setups samen schatten op 300.000. hoe erg het nattevingen werk gehalte is durf ik niet te zeggen maar zelfs als dat getal 3 keer zo hoog is dan nog is het niet zo'n groot aantal. en onwerkbaar is ook wat overdreven. De game werkt wel met een enkele kaart. natuurlijk is dat niet wat je wilt, maar het is niet alsof je helemaal niet kan spelen.
Ik moet erg grote vraagtekens zetten bij dat getal, het klinkt extreem onrealistisch als je na gaat hoeveel high end hardware er verkocht word, zeker als je nagaat dat er een behoorlijk aantal multi-gpu kaarten verkocht zijn.

En dat laatste is ook waar mijn "onwerkbaar" opmerking weg komt, het komt erg vaak voor dat ik de 2e gpu in games niet uit kan zetten(met mijn multi-gpu kaart) en het dus echt onwerkbaar is.
Gisteren problemen gehad met het starten van Need for Speed.
Bleef hangen op het scherm "Press spacebar to continue or press L to exit"

Super goede support gekregen van EA. Binnen 2 minuten aan het chatten geweest met een medewerker.

Door middel van "can i run it" gecheckt of mijn systeem aan de eisen voldeed.
Blijkbaar is mijn HD7970M icm 3230QM niet goed genoeg.
Ik dacht zelf aan een driver probleem.

Gisterenavond laat nog m'n ssd nog geformatteerd, om vandaag windows10 te gaan installeren.

Voelt een beetje als mosterd na de maaltijd :Y)
Ik installeer die hotfixes ff niet omdat ze voor mij niet direct nuttig zijn. Vind het wel heel netjes van AMD dat ze een aantal van deze releases hebben gedaan waarin steeds wat dingetjes zijn opgelost. Kudos

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True