Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Bron: nV News

jamf|IA geeft

Lees meer over

Versienummer:1.00
Besturingssystemen:Windows 2000, Windows XP
Website:nV News
Download:http://dl.winsite.com/cgi-bin/dload/655/win95/sysutil/reforce.zip
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Er wordt steeds een link naar spellen gelegd, maar het probleem bestaat ook als je helemaal geen spellen speelt. Let maar eens op wat er in windows 2000 of windows XP gebeurd als je nieuwe drivers netjes hebt geinstalleerd. Zodra je opnieuw hebt opgestart zul je zien dat de bij de resolutie die is ingesteld (vaak 800x600) de refreshrate ook op 60Hz staat. Ga je vervolgens van resolutie veranderen dan zal deze altijd default naar 60Hz gaan totdat je handmatig de refreshrate hebt verhoogd.

Dit gebeurt dus net zo goed buiten spellen om. Alleen merkt je het bij spellen het meest omdat daar vaak in een afwijkende resolutie wordt gespeeld.

Dat microsoft het eindelijk eens moet oplossen is wel duidelijk. Het lijkt me niet zo moeilijk om, in plaats van standaard 60Hz te gebruiken, de hoogste refresh rate die wordt ondersteund te gebruiken.

Ik zal dit programma ook eens proberen, ik heb een hoop verschillende tools geprobeerd om dit probleem te lijf te gaan maar het probleem is dat ze of gerelateerd zijn aan een bepaalde videokaart soort (nvidia, ati, etc) of dat ze niet (goed) werken met bepaalde drivers. Onder windows 2000 heb ik de grootste problemen gehad omdat de verschillende andere tools niet door hadden dat mijn monitor tot 1600x1200@85Hz kon.

Als het programma doet, wat het zegt dat het doet, dan moet het haast wel het perfecte programma voor dit probleem zijn. Maar microsoft kan ook zelf de koe bij de hoorns vatten en het probleem gewoon oplossen in een service pack, dan is al dit niet nodig.
Let maar eens op wat er in windows 2000 of windows XP gebeurd als je nieuwe drivers netjes hebt geinstalleerd.
Pas je .inf file van die drivers maar aan en dan kun je dat instellen. De default resolutie en refresh rate die hij in moet stellen na het installeren van e drivers.

Ga je vervolgens van resolutie veranderen dan zal deze altijd default naar 60Hz gaan totdat je handmatig de refreshrate hebt verhoogd
Dat komt omdat de nieuwe drivers op safety first gaan en omdat ze al jouw voorgaande settings hebben overschreven, dit moet je aanpassen in de .inf file van de drivers zelf. Dit heeft niks met MickeySoft te maken.

Dat microsoft het eindelijk eens moet oplossen is wel duidelijk. Het lijkt me niet zo moeilijk om, in plaats van standaard 60Hz te gebruiken, de hoogste refresh rate die wordt ondersteund te gebruiken.
En de hoogste refreshrate die ondersteund wordt wordt door mijn monitor bv niet goed doorgegeven, en dan kom ik dus dadelijk per ongeluk automatisch op een onwerkbare refresh rate terecht, nee, dank je wel, ik pas dat zelf wel ff aan met de hand.

edit:
De refreshrates en resoluties worden wel goed doorgegeven door mijn monitor, maar niet goed geinterpreteerd door Microsoft.
Als ik deze info zelf uitlees is het namelijk wel ok, ook Linux kan het goed uitlezen, maar MS snapt t op de een of andere manier niet
Rivatuner kon dit allang & is ook gratis. Vind ik zelf eigelijk een veel makkelijker progje, maar goed.
idd Rivatuner heeft een onderdeel erin zitten om dit probleem ook op te lossen. Als je dit doet dan worden op alle resoluties de maximale ondersteunde fequentie genomen. Een handige optie. Behalve als je niet de maximale wil maar net eentje daar onder.
Ik gebruik RefreshLock. Wel een programmaatje dat op de achtergrond draait, maar daar kun je per resolutie de refreshrate instellen :Y)
Dat programma is van dezelfde maker. Het werkt perfect maar het is als ik me niet vergis alleen gericht op nvidia kaarten. Plus het is geen permanente oplossing wat dit dus wel is.

Beide programma's werken overigens perfect en het nieuws dat microsoft dit probleem aan gaat pakken in de volgende service pack is goed nieuws. Maar hopelijk vergeten ze niet om dat dan bij windows 2000 ook te doen.
Ik heb nog nooit van dit probleem gehoord, is dat een fout in 2K of XP? Het enige waar ik wel van op de hoogte ben is dat sommige drivers voor de Radeons een refreshratefix nodig hadden, wordt dat soms hier bedoeld?
Het probleem is dat veel OpenGL/DirectX games in 2K/XP standaard naar 60Hz springen (dus niet noodzakelijkerwijs fps).

Met DirectX kon je dat bij de dxdiag nog instellen, met OpenGL niet.

Ik probeer dit mooie tooltje morgen, ben erg benieuwd. Klinkt goed allemaal!

edit:

Ik heb dus een Radeon kaart en had nog geen tweak/patch/whatever.


:Y)
Hee Tuinhark,

er is op Rage3D.com een registrysetting te vinden, waarmee je het Radeon refreshprobleem ook mee kunt fixen. Het heeft te maken met het niet kunnen detecteren van DCC op de monitor. Deze detectie kun je dan uit zetten.

Als ik de key kan vinden, zal ik hem wel effe posten...
nee. Het gaat hier om de bug die in XP zit waardoor je in spellen een refreshrate krijgt van 60 Hz. Het nadeel van de andere refreshrate fixes was dat ze niet met alle drivers werkten. Dat zou met dit programma dus wel moeten kunnen.

edit:
te laat :'(
Als het klopt wat men hier schijft betekend het dus dat er een probleem in W2K en XP zelf wordt opgelost.

Andere refreshrate fixprogjes brengen een bypass in het register aan om zo de 60hz bug te omzeilen.

Dit lijkt me inderdaad een nettere oplossing, omdat dit dus voor elke videokaart werkt.

Overigens: "Shame on Microsoft". Die refreshratebug bestaat nu bijna drie jaar. je zou toch denken dat het in het eerste servicepack voor W2k wel opgelost zou zijn. Nee dus, en in SP2 ook al niet. Oke, Microsoft claimt dat W2k een zakelijk besturingssysteem is waar geen spelletje op gespeeld horen te worden. Slappe smoes.
En in XP had het natuurlijk al helemaal niet mogen zitten, want XP is ook voor de consument en dus ook voor spelletjes!
't Is niet zozeer dat ze er niks tegen kunnen doen of W2K geen game OS vinden, maar MS geeft Nvidia 'de schuld' en Nvidia op haar beurt MS.

Het is dus een beetje de schuld afschuiven, met als resultaat voor ons dat er niks aan gedaan wordt en wij ons dus tot deze proggies moeten keren.
Als dit programma goed werkt zijn heel veel mensen van dat irritante probleem af. Het kwam het meeste voor (zo heb ik begrepen) bij nVidia kaarten. Dit was btw in alle NT based systemen (dus nt4 2k en xp) Er was een fix voor maar die werkte niet meer met de nieuwste drivers. Daar was dus een heleboel geknutsel voor nodig om het goed te krijgen. Je moest aangepaste drivers halen enzo. Met dit programma is dat dus uit de wereld geholpen en kan iedereen gewoon de drivers installeren die ze willen en dan dit programma gebruiken voor de refreshrate fix.
programma werkt hier igg niet goed, hopen dat er snel nieuwe versie uitkomt.
Werkt hier dus niet, net zoals al die andere 2398 refresh rate fixes, alleen powerstrip, dat in de achtergrond draait, lutk het...

(Ati Radeon 64MB DDR vivo op Iiyama S900MT1, windows XP prof)
heb em net ff geprobeerd.. en als ik een game speel in bijv 1280x1024 sprong die altijd terug op 60hz.. terwijl mn desktop op 100hz staat...
(op 1600x1200)
nu springt ie dus heel netjes naar 120hz..
werkt dus als een trein :D
Ik gebruik al een hele tijd Powerstrip, ook al onder windows 98, waar het probleem met de refreshrates niet aan de orde was, Ik wilde gewoon zelf bepalen wat mijn refreshrate is. Alleen al omdat windows snel de neiging had om 75Hz te nemen op 1600x1200 terwijl dat op z'n minst 85Hz zou moeten zijn, en zo had je wel meer van die onzin.
Ik wil gewoon zelf bepalen op welke refreshrate hij loopt zodat ik er tevreden mee ben, en dat is niet altijd de hoogste refreshrate!, vooral de lagere resoluties draai ik liever allemaal 100Hz en niet ineens 160Hz bij 800x600 wat bij spellen nogal wat 'tearing' en schokkerigheid kan veroorzaken als het aantal beelden per seconde onder de 160fps komt te liggen. bij 100Hz zal je hier minder snel last van hebben. Daarnaast kan je met powerstrip je frequentie exact instellen. Inmiddels loopt mijn desktop al tijden op 1600x1200 87.5 Hz (je moet alles er uit te halen wat erin zit :)) en alles daar onder op 100Hz.
Als ik een nieuwe windows installatie begin, maakt niet uit welke windows, backup ik eerst even de powerstrip map en verwijder dan windows. In de nieuwe windows plaats ik de powerstrip map en installeer ik het daarna, dan is het programma toch juist geinstalleerd en behoud ik alle instellingen. Alles springt dan automatisch op de juiste refreshrate, ALTIJD!, maakt niet uit welke drivers je gebruikt. Ik vind Powerstrip een ware uitkomst, voor mij geen enkel tooltje wat dat overtreft. En dan heb ik het nog niet eens over de andere features van pstrip gehad. Door realtime core/mem overclocken/downclocken tijdens het spelen van Quake met een paar sneltoetsen kan ook zwaar goed zijn om je kaart perfect af te stellen. Magoed genoeg geblaat, dit programma is voor mij geen uitkomst iig, misschien voor anderen wel :Y)
Volgens mij heb ik ergens op http://www.driverheaven.net gelezen dat het refreshprobleem voor Windows XP ook opgelost wordt met de aankomende SP1.

RefreshForce werkt overigens perfect :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True