Software-update: Avast Antivirus 4.8.1356

Avast! Antivirus logo (75 pix) Alwil Software heeft vrijdag een nieuwe versie van Antivirus uitgebracht. De software heeft versienummer 4.8.1356 meegekregen en is van deze pagina in verschillende talen te downloaden. Avast Antivirus is beschikbaar in een gratis versie voor thuisgebruik en een betaalde Pro-versie. Prijzen beginnen bij ongeveer 43 euro per jaar en daar krijg je uiteraard meer mogelijkheden voor. Dit is waarschijnlijk de laatste release uit de 4.8-serie, want versie 5 is alweer een tijdje in ontwikkeling en zal als alles goed gaat in oktober verschijnen. In versie 4.8.1356 zijn de volgende twee problemen verholpen:

Changes in version 4.8.1356
  • Solved a memory leak in the GZIP unpacker
  • Solved vulnerabilities in AavmKer4.sys, aswMon2.sys and ashWsFtr.dll (special thanks to Giuseppe Bonfa, Alex and Maxim A. Kulakov)
Avast! Antivirus screenshot (481 pix)
Versienummer 4.8.1356
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 2000, Windows XP, Windows Server 2003, Windows Vista
Website Alwil Software
Download http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html
Bestandsgrootte 36,90MB
Licentietype Freeware

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

26-09-2009 • 12:49

24

Bron: Alwil Software

Reacties (24)

24
23
13
0
0
1
Wijzig sortering
Anoniem: 231952 26 september 2009 14:26
In ruil voor je e-mail adres mag je deze software steeds voor een jaar gebruiken. Maar je hebt ook 60 dagen de tijd voor je je 'registreert'. De laatste 20 daarvan krijg je wel steeds dringender herinneringen dat de software gaat verlopen.

Wat ik heel mooi vind van deze software is dat je een boot-scan kan doen. Deze zit op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld scandisk in windows tijdens het opstarten van je pc. Of je hiermee meer virussen kan verwijderen weet ik niet maar het lijkt mij van wel omdat veel virussen op dat moment nog niet geladen zullen zijn.

Ook pakt hij e-mail (als je geen SSL gebruikt) en nieuwsgroepen mee als je die gebruikt. Tenminste in Thunderbird wat ik gebruik.
Ik heb gemerkt dat die opstartscan vooral handig is tegen virussen die zich als service registreren of opstarten wanneer er programma's worden gestart. Dit vind ik ook een van de betere features bij het opkuisen.
Helemaal mee eens. Die boot-scan vind ik ook een grote plus.
Zal best dat een virus op een besmette pc zich er tegen zou kunnen verweren, maar is second best na een boot-cd of zo.

Ook prettig vind ik de ScreenSaver scan. Bijv. Norton doet ook een achtergrond scan, maar bij Avast zie je tenminste dat en wat hij doet.

SCS
Goede Gratis Antivirus :), Avast 5 is nu Beta maar die word ook wel goed, dit zal dus wel 1 van de laatste Avast updates zijn die Win95,98,ME enzo nog ondersteunt (maarja dan moet je maar upgraden naar een nieuwe PC ze hoeven niet duur meer te zijn tegenwoordig).
maarja dan moet je maar upgraden naar een nieuwe PC ze hoeven niet duur meer te zijn tegenwoordig
Dat is wel erg kortzichtig.

Een nieuwe PC is inderdaad niet meer zo duur als een jaar of 10 terug, maar het blijft veel geld, dat je niet zomaar even uitgeeft. Uiteraard is er voldoende tweedehands aanbod van de PIII en PIV generatie, dat ook niet zoveel meer hoeft te kosten. In zoverre heb je wel gelijk.

Echter het is toch best leuk als je oude Pentium I of II het nog steeds doet en dat je die nog kan gebruiken. Kortom logisch als het niet meer ondersteund wordt, kan je de softwaremakers niet kwalijk nemen, maar toch jammer.

ontopic: goede, fijne antivirus, ik gebruik hem ook, en hij bevalt beter als AVG en Avira, (Avira schijnt meer virussen te vinden, had ik een paar jaar geleden ook, maar werd steeds meer een nag-programma.) vooral met AVG is het verschil evident: neemt minder systeemresources in beslag, scant sneller en is eenvoudiger in gebruik.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 25 juli 2024 01:48]

...en is eenvoudiger in gebruik.
Tot ik BitDefender kreeg van een vriend van me gebruikte ik ook Avast, beviel me goed, maar Avast staat niet bekend als een gebruiksvriendelijke scanner zover mij bijstaat. Kijk voor een beetje een tweaker is het geen probleem, maar ikzelf kan me goed voorstellen dat menig ander dat niet vind.
Ik gebruik ook al een hele tijd Avast, en eigenijk heb ik er weinig problemen mee, maar de laatste tijd vind ik het wat irritant dat Windows al volledig is opgestart en ik dan nog 2 minuten kan wachten tot Avast alle verbindingen heeft vrijgegeven. Ik kan - tot die tijd - geen browser opstarten. Pas als Avast de kust veilig heeft gegeven, verschijnt mijn browser. Ligt dat nou aan Avast of is er ergens iets niet goed ingesteld?

* Probleemoplossing > vertraagde opstart staat al aan
Vroeger was er een optie om al het netwerk verkeer te blokkeren tot Avast volledig geladen was. Nu is dit kennelijk standaard en niet meer te wijzigen. Als je een icoontje in je systemtray zet met het netwerk, is die ook geblokkeerd tot Avast die vrij geeft. Het idee hierachter is dat een worm je niet kan besmetten tussen de tijd windows zit te luisteren op je netwerk en dat Avast eindelijk geladen is (en je computer dus nog onbeschermd is).

Ik denk dat je optie die jij kiest trouwens de opstart nog verder vertraagd in plaats van versneld.
ik heb deze een paar weken geleden geprobeerd op 3 verschillende PC's. hiervoor altijd AVG gehad en bij iedereen die ik ken geïnstalleerd. maar zeker op oudere PC's begin AVG voor vertraging te zorgen en op mijn eigen PC zorgt AVG steeds vaker voor false positives bij cracks en keygens ect.
nu kan je zeggen moet je die maar niet gebruiken, maar dat is niet het doel van een virus scanner. die moet afgaan als er een bedreiging is, niet als hij iets tegen komt wat hem niet zint. hij mag er van mij best een melding van maken maar wees dat duidelijker waar het om gaat.

anyway, deze dus op 3 verschillende PC's (xp, vista, win7) geprobeerd maar bij allemaal kon ik niet of nauwelijks updaten. en ik was niet de enige die er problemen mee had volgens internet(op allemaal andere tijden/datums trouwens).
ik zal deze nog eens proberen. misschien waren het alleen de servers.

[Reactie gewijzigd door Countess op 25 juli 2024 01:48]

Hoe bepaal jij wat false-positives zijn? Ik heb er veel te weinig verstand van om van een bestand te bepalen of het een virus bevat of "gewoon" een code die op een virus lijkt.
een keygen die ik al jaren gebruik bijvoorbeeld is nu ineens een virus. zelfde voor cracks.
en cracks waarvan meerdere mensen hebben gezegt dat hij werkt, nadat avg bij mij zei dat het een virus was werkte ook gewoon nadat ik AVG had uitgeschakeld.... (de ignorelijst is weg gehaald of lijkt niet meer te werken bij AVG, nog een reden waarom een false positive EXTRA irritant is.

[Reactie gewijzigd door Countess op 25 juli 2024 01:48]

Je bent je er kennelijk niet van bewust dat keygens en cracks meestal wemelen van de virussen?
natuurlijk ben ik me daar wel degelijk van bewust, maar keygens die ik al jaren gebruik zijn nu ineens ook een virus bijvoorbeeld.

dus eerst wist ik met enige zekerheid of er een virus in zat of niet, maar nu weet ik dat dus niet meer, omdat hij vind dat alles een virus is.

[Reactie gewijzigd door Countess op 25 juli 2024 01:48]

Je loopt wel een behoorlijk risico inderdaad. Gelukkig is er voor de keygens Sandboxie en ook de cracks kun je hier wel redelijk in monitoren. Ik heb weleens meegemaakt dat er binnen de sandbox een of andere service werd geinstalleerd.

De false positives worden waarschijnlijk veroorzaakt door de heuristics engine die patch code uit zo'n crack detecteert. Over het algemeen worden wijzigingen binnen binaries geloof ik niet als heel fris gezien.
Ik gebruik ook avast.

ideaal progje.
-bootscan
-direct mail checker
-licht in gebruik
-geen vertraging als je games speelt (niet merkbaar voor mij)

In de winkel waar ik werk. heeft 50% geen virusscanner ( was 3 jaar geleden 80%)
en de andere helft heeft er dan ook meteen 3. AVG, (verlopen) norton,mcafee) en avira
Geloof me ook dat werkt niet echt..!!!

Maare avast draait ook feilloos onder windows 7.
en draait momenteel onder vistaX64 sp2 NL. op nog geen 100MB geheugen. dat merk je dus niet in games.

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door adslfreak op 25 juli 2024 01:48]

Ik heb onlangs mijn laptop opnieuw geïnstalleerd en toen heb ik avast erop gegooid (gebruikte daarvoor AVG). Tot nu toe weinig problemen. Alleen heb het irritante update geluidje uitgezet. :)
ik snap idd ook niet dat dat standaard aan staat. echt zo'n actie van kijk ons! terwijl het gewoon heel irritant is.
ik hoop dat ze bij versie 5 de GUI eens fiks op de schop nemen want da tis wel het meest achterhaalde deel van dit verder fijne programma.
Voor beginners is het niet uit te leggen en zit vol met amateuristisch ogende opties en toestanden die de zaak alleen maar onoverzichtelijker maken.
Anoniem: 234453 26 september 2009 14:23
Ik heb geen enkele virusscanner op m'n pc. Om de maand (of zo) download ik er eens eentje (Avast of HitmanPro of wat er op dat moment in de etalage ligt) - en die vindt dan toch nooit wat. Daarna verwijder ik hem onmiddellijk weer. Geen gezeur dus met updates en achtergrondprocessen die je systeem vertragen. Gewoon om de zoveel tijd downloaden, scannen en onmiddellijk weer verwijderen. Ik mag er niet aan denken dat er zo'n ding constant op m'n systeem zou staan koekeloeren.
Eens gaat dat mis, en dan kom je erachter dat je pc al 3 weken lang een spambot is.
tja je hebt mensen die zo redeneren en er later achter komen dat hun systeem trager is zonder virusscanner en firewall dan met.

Liever voorkomen dan genezen ook met pc's.
Als me tegenwoordig gevraagd wordt om iemand te helpen met een computer-probleem en het blijkt dat de betreffende computer niet over actuele virusbescherming beschikt dan haak ik meestal meteen af. M'n (Mcafee) antivirus-software is een van de weinige pakketten waarvoor ik betaal. Niet alleen omdat ik nog geen goed OSS-alternatief voor heb weten te vinden, maar ook omdat het het geld waard is. Het aantal uren dat ik bestede aan het verhelpen van computer-problemen bij m'n directe familie is tot bijna nul gedaald nadat ik voor ons een gezamenlijke licentie voor anti-virussoftware kocht.

Ik zal niet zeggen dat je het niet lang droog kunt houden zonder antivirussoftware, maar je neemt een risico. En ik heb die software ook niet voor de 99,999999 % van de tijd dat er geen problemen zijn, maar juist voor dat ene momentje waarin er toevallig wel iets tussendoor weet te wurmen. Voor dat gevoel alleen vind ik het ongemak van antivirussoftware geen enkel punt.
En hoeveel fps heb je meer zonder virusscanner? Moet je echt eens proberen (of eender welke benchmark).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.