Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties
Bron: Wine HQ

Wine logoVrijdag is er, precies op tijd, een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api. Dit maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op onder andere Linux, FreeBSD en Mac OS X te draaien. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van enkele kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 11.880 titels, wat 94 meer is dan twee weken geleden. Hieronder is te vinden welke veranderingen en verbeteringen er in deze release zijn doorgevoerd:

What's new in this release:
  • Joystick support on Mac OS X.
  • Implementation of iphlpapi on Solaris.
  • A number of 64-bit improvements.
  • Obsolete LinuxThreads support has been removed.
  • Many fixes to the regression tests on Windows.
Bugs fixed in 1.1.17:
  • SmartBarXP crashes if you add the Weather Channel pane
  • No sound for rise of nations - all versions
  • RPG Maker, Fritz9, Amazon Music Downloader: crash when clicking menu bar. (Screws up Adobe Photoshop CS4 menus, too.)
  • Guild Wars: "Observe" menu does not display additional information about selected game
  • Black halos surround NPCs in Fable
  • Internet Explorer 7 is falling after start on unhandled exception.
  • DrawPrim.c needs to handle more than 4 vertex shader prims causes crash in everquest and does not allow rendering
  • The Lost Crown's menu is no longer accessible in-game
  • Audio broken under Solaris
  • winhelp: transition to richedit breaks minigolf1997.hlp file
  • winecfg does not show *.acm (or other non .dll) overrides, must be typed in manually
  • winhttp: winhttp.ok test fails in OpenSolaris
  • 3D Game Studio text objects newline characters mistranslated
  • FreeBSD (PC-BSD) fails to launch majority of applications, 'Invalid address'
  • 'make install' broken on BSD
  • Invisible text in Autocad LT 97
  • AutoCAD: Buttons on the bottom don't change their graphical state if pressed/released
  • Naval units in Civilization 4 are drawn incorrectly
  • Lcms error crashes PowerPoint 2003
  • Non-windows apps generate an inappropriate dialog
  • Game pauses when pressing NumLock
  • Powerpoint 2007: crashes when opening complex .pptx files.
  • winhlp32: links ceased working
  • winhlp32: clickable area out of sync with hyperlink text
  • urlmon: protocol test fails with +heap enabled

World of Warcraft onder Wine

Versienummer:1.1.17
Releasestatus:Unstable
Besturingssystemen:Linux, BSD, macOS, Solaris
Website:Wine HQ
Download:http://ibiblio.org/pub/linux/system/emulators/wine/wine-1.1.17.tar.bz2
Bestandsgrootte:14,40MB
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Elke keer verbaas ik me weer hoe goed Wine is, en hoe het steeds beter wordt. Ze mogen nu wel eens gaan werken aan een native implementatie van Qt, font-aliasing, betere 64-bit support en aan DirectX10.
waarom QT? QT is er in native versies voor windows, linux en macosx

DirectX 10 is aangekondigd door codeweavers dat zij daar mee aan het werk zijn, dus dit komt er ook aan.
Het is Qt.

Wine's GUI-implementatie zou ik graag geconverteerd zien naar Qt. GTK valt af, want dat is niet te doen op Mac OSX en KDE.
We hebben al jaren font-aliasing ondersteuning (zoek naar xrender en er zijn veel registerinstellingen voor). Ten tweede je wil dat we voor alle gui rendering qt gebruiken of bedoel je juist voor winecfg? We moeten 100% compatibel zijn met Windows en daarom hebben we ons eigen renderingsysteem. Op het moment kan dit alleen X11 gebruiken, maar er wordt gewerkt aan Quartz ondersteuning voor OSX. Je kunt Wine beschouwen als een eigen moderne toolkit naast GTK en QT.
Kan het dan niet zo simpel zijn als een vinkje inschakelen voor fontaliasing in Winecfg?

Nadeel van een aparte toolkit is wel dat het er heel anders uit ziet op m'n desktop.
In principe staat het standaard aan. Het heeft vooral te maken met de geinstalleerde lettertypes. Uit mijn hoofd moet je hiervoor lettertypes in c:windows\fonts plaatsen, maar ik heb er zelf lang geen aandacht aan besteed.

Met betrekking tot integratie met de desktop hebben gtk/qt vergelijkbare problemen op kde/gnome. Qt lost dat tegenwoordig op met een plugin die de gtk look importeert. In Wine is de ondersteuning voor theming nog niet heel goed. Simpele XP thema's met alleen kleuren werken prima, maar thema's met bitmaps werken nog niet goed. Nog niet alle controls kunnen van een thema voorzien worden en de prestaties van bitmap thema's zijn nog niet geweldig onder Wine.

Wanneer de thema ondersteuning goed is, moeten er tools komen om gtk/qt thema's te importeren. Sommige distributies leveren zoals Ubuntu leveren volgens mij al kleuren thema's mee. In Wine zelf zullen we echter nooit direct gtk of qt kunnen gebruiken aangezien dit veel problemen oplevert. Het gebruik van gtk/qt zal altijd moeten gebeuren via een import programma.
Is Tk geen mogelijkheid? Tk is multiplatform en sinds versie 8.5 is Tile ge´ntegreerd waardoor de look&feel perfect kan ge´ntegreerd worden met de "host-toolkit". Zie bv. http://www.ellogon.org/~petasis/tcl/tile-gtk-dev-0.3-win.png en http://www.cs.man.ac.uk/~fellowsd/tcl/themes.png en http://i.iinfo.cz/urs/qt-114535898739198.png
Lang, lang geleden (lees ~15 jaar geleden) voordat Wine X gebruikte werd inderdaad TK gebruikt voor al het tekenwerk. Al snel bleek dat TK niet goed mapte op de win3.1 api (win32 was toen nog niet aan de orde). Er is echt heel veel wat we in Wine moeten doen en het is niet zomaar het tekenen van een knop en het koppelen van een of andere event handler aan die knop. Wine bevat tienduizenden regels code om alle win32 controls op de juiste manier te tekenen en om er voor te zorgen dat het gedrag 100% hetzelfde is als op Windows aangezien programma's dat verwachten.
Tk staat ook niet stil he.
Tk staat ook niet stil he.
Het gaat niet om de kwaliteit van Tk als toolkit voor applicaties, maar om de functionaliteit van Tk als implementatie van Win32 GUI-elementen. Een knop van Tk heeft niet het gedrag van een knop van Win32. Het resultaat voor de eindgebruiker mag dan (vrijwel) identiek zijn, op API-niveau is het geheel anders. Apps hangen van die interne werking af, en zullen dus niet goed werken met een Tk-based implementatie van Wine.

[Reactie gewijzigd door DOT op 15 maart 2009 05:13]

Ik bedoelde dat Tk *erg* flexibel is geworden en dat het tegenwoordig misschien wel mogelijk is om een knop te maken met Tk die exact dezelfde werking heeft als een Win32-knop.
Naast het tekenen van controls zijn er nog veel andere zaken nodig. Een library als TK is puur voor het tekenen van interfaces en onder water gebruikt het natuurlijk Xlib, motif of wat dan ook. In geval van win32 is dat wel vergelijkbaar met user32/comctl32/comdlg32 endergelijke. Deze dlls die ik noemde maken onder water gebruik van gdi32 wat onder water weer praat met de display driver en bij ons is dat winex11.drv.

Stel je zou TK of een andere toolkit gebruiken dan gooi je als het ware gdi32 endergelijke weg, terwijl het gebruik van dit dll voor het exacte gedrag onder Windows zeer belangrijk is.

Het enige wat we in Wine missen is fatsoenlijke ondersteuning voor thema's. Zoals ik aangaf moet hier op meerdere fronten aan gewerkt worden (uxtheme.dll moet af; gtk/qt theme importer > .msstyle thema; alle controls moeten thema's ondersteunen).
Ik heb nog even nagekeken hoe het met fontaliasing zit. We gebruiken freetype voor het laden van fonts en xrender voor het renderen. Freetype heeft een paar stukken code voor antialiasing die beschermt zijn met patenten. Op veel distributies staat deze code daarom uit. Het zou goed kunnen dat het aanzetten van deze code je fontaliasing geeft. Crossover levert om deze reden zijn eigen libfreetype mee.

Update:
Mogelijk is er toch ergens iets mis in Wine ofzo. Op veel systemen werkt AA niet. Dit is een systeem van een van ons waar het wel werkt:
http://stud4.tuwien.ac.at/~e0526822/winecfg.png

[Reactie gewijzigd door thunderbird2k op 15 maart 2009 15:51]

heeft het met de linux versie te maken?
Zo te zien draai je ubuntu..
adobe is eindelijk gefixt
Wat bedoel je daarmee? Kan ik nu dingen als premiere draaien en zo?
Ik denk dat hij adobe reader bedoeld...

Je kan kijken in de wine database of adobe premiere werkt!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True