Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties
Bron: Bethesda

Bethesda heeft een kleine patch voor de pc-versie van Fallout 3 uitgebracht. De update heeft versienummer 1.0.0.15 meegekregen en kan door te klikken op deze link als 6,59MB zwaar installatiepakket worden gedownload. Fallout 3 speelt zich af in een post-apocalyptische wereld in het jaar 2277. Nucleaire oorlogen hebben de wereld verwoest en een klein groepje mensen leeft onder het aardoppervlak voort, in grote schuilkelders. Jouw vader is echter uit de schuilkelder ontsnapt, zonder te laten weten hoe en waarom. Aan jou de taak om hem te vinden. Veel ingrijpende veranderingen hebben de ontwikkelaars van Bethesda niet doorgevoerd; de 1.0.0.15-patch voor Fallout 3 haalt alleen maar crashbugs uit het spel. Het changelog ziet er als volgt uit:

Bug Fixes
  • Fixed occasional crashes when exiting the game or using Alt F4 to exit.
  • Fixed crashes when using Alt-Tab while binks or credits were playing.
  • The game now restarts properly after title updates finish installing.
[break]
Fallout 3_1
Versienummer:1.0.0.15
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows XP, Windows Vista
Website:Bethesda
Download:http://static.bethsoft.com/fo3/patch/Fallout3_v1.0.0.15_English_US.exe
Bestandsgrootte:6,59MB
Licentietype:Freeware
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Mja deze game crashed elke 5 minuten bij mij... (en duizenden met mij)
Deze patch doet daar niets aan, de bug lijst is enorm en vele mensen hebben het spel nog niet eens kunnen starten.

Bethesda F3 forums 20,000 posts in pc issues, een week na release.

[Reactie gewijzigd door unfor op 10 november 2008 15:08]

20,000 posts in pc issues, een week na release.
Ja de game is buggy to say the least. Voor sommigen dan, ik persoonlijk heb er weinig last van. Behalve de bug mbt het luisteren naar de radio op de pip-boy tijdens het spelen en personen die om onverklaarbare reden de wildernis in dolen om vervolgens afgeslacht te worden door beesten en/of raiders (Moriarty, etc).

Maar als je vaak op dat PC issues forum rondhangt dan weet je dat zeker de helft van de posts daar te maken hebben met hardware issues/vragen. De rest valt terug te brengen tot: driver issues, codec issues, 3rd party & OS software issues, game bug issues. Alleen aan de game bugs kan Bethesda echt wat doen.

[edit.]
Ze gebruiken trouwens de forums en IRC kanalen actief om bugs te traceren. Dus als je ergens last van hebt moet je zeker je steentje bijdragen.

[edit2]
Hoe hebben die bedrijven het dan voor elkaar gekregen?
Andere engines. Bij Bethesda games zijn behalve hardnekkige engine gerelateerde bugs zoals corrupted saves de overige bugs altijd erg systeem specifiek. Bepaalde drivers en codecs willen vaak niet door een deur met Bethesda's handywork en de engine. Na verloop van tijd wordt dat altijd wel opgelost, of door de devs van de codec/driver, of door de devs van Beth, meestal door bugtracking en -signalering vanuit de community.
Tenslotte zijn de gamebugs 't feit dat 't spel crashed bij een bepaalde aanroep/sturen van een component in het spel of 't systeem. Doen tich andere spellen ook zonder problemen.
Nee. Een game bug is een fout in de code, die je tegen het lijf kunt lopen ongeacht je systeem. Zoals de FormID bug die in Oblivion zat, fouten die de AI maakt, quests die niet opgelost kunnen worden, pathing die verkeerd loopt, modellen en textures die niet goed verschijnen, crashes en loops in de scripting, memory leaks, etc, etc. De game is gewoon gecompliceerd en uitgebreid. Er zijn weinig RPG's van dezelfde aard die minder van dat soort bugs bevatten in ongepatchte staat. En dit is het type bug waar het meest op getest wordt omdat ze in de game voor iedereen merkbaar zijn.

Een bug met een codec, ffdshow bijvoorbeeld, is een codec bug. Ook Oblivion had er last van in sommige gevallen. Gevoeligheid voor codecs is een van de nukkigheden van de engine. Het resultaat werd zowel vanuit Bethesda weggepatched als met een nieuwe versie van ffdshow. Dat zal ook nu weer wel gebeuren.

Het is niet persee zo dat in het geval van een bug die je ondervindt door een codec deze puur aan Bethesda te wijten is, ook de devs van een codec maken foutjes in hun code of komen aan dingen die ze eigenlijk niet moeten raken. Het is quasi onmogelijk een game te testen voor alle codecs, versies van codecs en drivers, en zeker versies van codecs en drivers die uitkomen nadat de game naar de pers gaat. Net zoals je niet voor alle hardware configuraties kunt testen.

En uiteraard maken ze bij Bethesda ook fouten. Wat niet goed te praten is maar wel menselijk.

Overigens is de gevoeligheid van de engine voor ffdshow is zo oud als Methusalem en had dat inmiddels al wel opgelost mogen worden, al dan niet door de leverancier van de engine. Ook al is het heel gemakkelijk te voorkomen door in de preferences van ffdshow aan te geven dat ie niet naar Fallout.exe moet kijken.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 10 november 2008 17:21]

Is allemaal wel leuk dat 't hardware/codecs/3rd party whatever problemen zijn, maar dat is dan nogmaals aan hun te bedanken dat 't spel voor geen meter te spelen is met al die crashes. Er zijn echt tientallen spellen die OOB prima te spelen zijn waar bijna geen bugs in zitten. Hoe hebben die bedrijven het dan voor elkaar gekregen?

Je ziet af en toe wel 's een speciale patch van nvidia/ati voor graphical glitches maar 't spel is prima te spelen nog, ook zonder die patches/drivers. Bethesda kan echt wel meer aan 't spel doen dan alleen maar hun eigen game bugs. Tenslotte zijn de gamebugs 't feit dat 't spel crashed bij een bepaalde aanroep/sturen van een component in het spel of 't systeem. Doen tich andere spellen ook zonder problemen.

[edit]
Wilde nog even toevoegen dat ik tot op heden (knock on wood) bijna geen problemen heb gehad. Codecje deinstalleren (FFShow) en 't draaide prima.

[Reactie gewijzigd door jreijmer op 10 november 2008 15:44]

Dus je moet een codec de´nstalleren voor je een spel kan spelen?
Lekker product dan :/
Nee, in principe is het genoeg om in de preferences van ffdshow aan te geven dat deze niet gebruikt moet worden voor Fallout 3, maar deinstalleren helpt natuurlijk ook. :)

Ikzelf heb ook ffdshow geinstalleerd staan, maar nog geen problemen ermee gehad bij Fallout, dus het is niet bij alle versies een issue.
Snap niet dat iedereen zoveel problemen met dit spel heeft...
...hier werkt hij anders perfect. Na ÚÚn week spelen, welgeteld 1 crash gehad.

Tijd voor nieuwe(re) hardware jongens? :P
ik heb ook geen problemen met het spel , maar als ik dat forum lees, tjees dan schrik je wel even , je kan natuurlijk niet klakkeloos de hardware de schuld geven , zou mooi zijn ieder keer dat er een game uitkomt nieuwe hardware kopen :+
Ik vroeg mij dit ook af na 15+ uur spelen, echter toen begonnen de problemen.
Elke 5 minuten crashes, floatende npc's etc.
Fallout 3 is de nieuwe Daggerfall? :)
Ik heb de game ook in mijn bezit, zaterdag gekocht en meteen via Bootcamp op mijn iMac gezet.

Ik startte het spel op, 'New Game'.... crash.
Ging spelen, op den duur krijg je de GOAT test.... crash
Opnieuw opgestart en verder met spelen, weer na 20 minuten ofzo.... crash.

Gisteren deze update ge´nstalleerd, en sindsdien geen crash meer gehad (gisterenavond na de update nog ff anderhalf tot 2 uur vlekkeloos kunnen spelen).


Als ik je 1 tip mag geven, verander NIKS aan je ingame settings. Kleuren en opties van je armcomputertje default laten, en ook je keybindings default laten. Dit lost bij een hoop mensen de 'om de 5 minuten crashes' op.
Het veranderen van keybindings gaat sommigen natuurlijk te ver. Ikzelf gebruik altijd een bepaalde keybinding voor first person spellen en die wijkt altijd af van de standaard. Nee, ik wacht nog enkele patches vooraleer ik ga genieten van dit spel!
Fixed occasional crashes when exiting the game or using Alt F4 to exit.
Fixed crashes when using Alt-Tab while binks or credits were playing.
los van fallout, maar dat bovenstaande wordt bijna (ik zeg bijna) bij iedere game na release gepatched. Zou je toch sterk afvragen of daar door de beta testers wel na wordt gekeken. Want die fix komt echt regelmatig voor.
En dat terwijl me het eigenlijk niet kan schelen of een game crashed als ik 'm afsluit. Maar dat Alt-Tab is voor veel spellen echt een probleem. Bij Mass Effect kan het soms minuten duren voordat je weer omgeschakeld bent.
Dat hij er lang over doet tijdens het alt-tabben betekent niet dat hij crashet he. Steek eens wat geheugen bij zou ik zeggen, en verbaas je over hoe vlot je weer tussen desktop en game switched ;)
Dat gaat niet altijd op voor alle games denk ik....

Bij Mass Effect duurt het inderdaad heel lang, ook al heb je 4GB erin zitten zoals ik.
Soms kan het ook aan de videokaart drivers liggen, bij de HL2 engine bijv. Daar merk je echt dat met sommige oudere drivers het switchen een stuk langer duurt dan met anderen.
Dat hoeft niet aan de hoeveelheid geheugen te liggen, naast de constatering die de meneer boven mij heeft gedaan (waarvan ik niet weet in hoeverre dat bij iedereen van toepassing is), is het bij Windows XP bijvoorbeeld zo dat geheugen dat gebruikt word door een app grotendeels direct naar de swap word gegooid als de applicatie word geminimaliseerd. Ik weet niet 100% zeker dat dit ook gebeurd bij alt+tab'en, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Dat neemt vaak enige tijd in beslag, ook bij het terugschakelen.
gaat eerder om videogeheugen denk ik.
Fixed occasional crashes when exiting the game or using Alt F4 to exit.
Fixed crashes when using Alt-Tab while binks or credits were playing.
los van fallout, maar dat bovenstaande wordt bijna (ik zeg bijna) bij iedere game na release gepatched. Zou je toch sterk afvragen of daar door de beta testers wel na wordt gekeken. Want die fix komt echt regelmatig voor.
Sinds Oblivion komt dat veelvuldig voor ja. Zo kun je in Oblivion geen alt + tab gebruiken, want dan crasht de hele boel. Morrowind heeft hier geen last van en dat is ook van Bethesda. Het valt me wel op dat dit zo is sinds Todd Howard de eindverantwoordelijke is.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 10 november 2008 15:47]

Leuk deze patch, maar hij doet niet zoveel.

Er komt een "grotere" patch aan die zsm gereleased wordt. Wanneer precies kunnen en willen ze niet zeggen, alleen dat er een kans is dat ie niet save game compatable is.

Bovendien zit er een hele grote trouwe en getalenteerde mod community te wachten op een Construction Set a la Morrowind en Oblivion. Waarvan het niet eens zeker is dat ie er ook echt komt.

Dat games bij release tegenwoordig zo buggy zijn dat het eigenlijk public Beta's zijn is niet nieuw. Het is kwalijk maar Bethesda doet het daarin niets anders dan andere studio's. Vooral gezien het feit dat ze behoorlijk gecompliceerde games uitbrengen op een goede, maar vrij exotische engine, met bepaalde nukkigheden.

Waar ik me wel aan stoor is 't gebrek aan een construction set. Had je bij voorgaande Bethesda games nog de community made patches naast de official patches, bij Fallout moet je het bij gebrek aan een mod engine vooralsnog doen met Bethesda's (aakomend) patchwork.
Van de dingen die in deze patch genoemd worden heb ik nog geen last gehad gelukkig, net zomin als van andere bugs eigenlijk.

Lompe AI-acties ben ik op zich van Bethesda AIs wel gewend, met het oog op Oblivion (case in point: NPC die huis verkoopt in stadje loopt ergens vroeg in het spel van een hoge brug af, huis kan niet meer gekocht worden). Irritant, maar behalve de AI flink onder handen nemen is er niet veel aan te doen.

Wat ik wel vreemd vind is dat die LIVE functie helemaal niet lijkt te werken. Als ik er op in probeer te loggen brult hij iets over een update die niet binnen te halen is, terwijl ik zowel die LIVE software als Fallout heb geupdate (gisteravond, dus deze patch was al beschikbaar).
Googlen leverde helaas ook niets op.
Nou ja, even geduld hebben dan nog maar, wie weet wordt het nog gepatcht.
Wordt de Steam versie automatisch gepatcht? Of moet ik er zelf achteraan?

(ik ga uit van automatisch, lang leve Steam)
Ik ben al een tijdje lekker bezig met Fall out 3 maar nog geen 1 crash gehad... Wel heb ik gehad als ik naar me buddy ga dat ik niet meer automatisch ren en dat ik shift ingedrukt moet houden. Maar als ik dan een laad gedeelte in ga is het weer opgelost.
automatisch rennen kun je omschakelen met capslock ;)
Fallout 3 een buggy game? Hoe zo buggy, ik heb anders nog niks gemerkt...

Zal wel weer aan mij leggen dat ik er al weer bijna een dag aan speel uren in heb zonder tegen een of ander probleem aan te lopen. Geen crash, geen vast lopers, geen maffe glitches tijdens gameplay. Tot op heden ben ik erg onder de indruk.

Zal wel weer mazzel hebben gehad tot op heden. De elende moet vast nog komen als ik het zo allemaal aan hoor en de forums mag geloven.

Ik laat deze patch dan ook nog even links liggen, onder het motto "If it ain't boken, don't try to fix it"

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True