Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: CoreCodec, submitter: Patriek

Corecodec heeft een nieuwe versie van Coreavc uitgebracht, waarmee het mogelijk is om bestanden van het h.264-formaat te bekijken. Deze codec is efficiŽnt geprogrammeerd en bijzonder snel, en in sommige gevallen zelfs sneller dan beschikbare hardware-oplossingen. Er zal wel een licentie aangeschaft moeten worden om deze codec te mogen gebruiken. De standaardversie gaat voor acht dollar over de digitale toonbank en professional-uitvoering is verkrijgbaar voor vijftien dollar. Deze laatste biedt een aantal extra's zoals de ondersteuning voor interlacing en multicoreprocessors. Het versienummer van Coreavc is bij 1.8.5 aanbeland en voorzien van de volgende lijst met veranderingen:

Version 1.8.5.0:
  • Add: NV12 output
  • Add: Option to disable/enable system tray icon
  • Add: Filter is registered with preferred priority
  • Fix: Proper seeking for streams with one IDR frame
  • Fix: Decoder priority adjustable by limited user accounts
  • Fix: Fix weighted prediction with MBAFF
  • Fix: Options dialog wrong size with large fonts
  • Fix: Fixed output format priority saving
  • Fix: Improved dynamic reconnection
  • Fix: Explicitly reject streams with unsupported resolutions
  • Fix: Tray Icon stability
  • Fix: Fix Force VMR AR correction function
  • Fix: Help tab text highlight bug
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Vind het een fijne codec. Wilde een tijdje terug een 1080P bestand afspelen op m'n laptop (T8200, 8400GS M) en dat haperde aan alle kanten. Ongetwijfeld een mindere codec erop staan (gebruikte enkele ffdshow) maar toen besloot ik CoreAVC maar eens te proberen vanwege de goede verhalen hier op Tweakers.

Toen werkte het dus perfect! Ik weet niet of dit met een andere codec ook gelukt was maar ik trof nu eenmaal meteen de goede en had geen zin in een zoektocht langs 1000 codecs en 2500 codecpacks. Eventjes een paar dollar afrekenen wat best gunstig was met de wisselkoers en we kunnen er een leven lang tegenaan.
Begrijp ik hieruit dat er wederom geen ondersteuning is voor GPU-accelleratie? :'(
Punt is dat het niet zo heel makkelijk is als mensen denken en GPU-accelleratie is niet de correcte term. Zoals nu het geimplementeerd is in GPU's, neemt de GPU bijna de volledige decoding voor zijn rekening en is de software slechts een doorgeef-luik. Je hebt dus geen echte invloed meer op kwaliteit en je zit met de beperkingen van de GPU-hardware (geen level 5, geen dual stream, etc).

Versnelling zou zijn door gebruik te maken van CUDA of programeerbare shaders bij ATi, maar ik vraag me af of die het beter/sneller kunnen als de CPU in dit geval en of je dan niet tegen andere zaken aanloopt.
Een ander groot probleem is welke GPU, het mooie van de x86 technologie is dat iedere tafel, schoot, of hand computer tegenwoordig zo'n chip heeft en dus dat je je ontwikkeling maar een keer hoeft te doen.

Bij "GPU acceleratie" is er niet een platform, er is CUDA (Nvidia), er zijn shaders (AMD) er is weer iets anders (S3) en allemaal zijn het vast hele snelle en mischien voor dit doel zelfs handige processors maar welke kies je, of ga je alle drie ondersteunen en dus je code heel veel groter maken en voorzien van allerlei checks die kijken of er wel of niet een bepaalde kaart in zit.

Als je naar de CoreAVC codec kijkt en je weet dat deze soms al sneller is dan de hardware oplossingen van Nvidia, AMD en S3 dan zou ik zeggen, doe vooral lekker niets met die processors en gebruik gewoon de CPU, als er op een gegeven moment iemand komt met een programeer optie die alle verschillende GPU platformen ondersteund dan kun je daar ook weer een keer naar kijken eerder is het de moeite niet.

Als Microsoft, wat niet ondenkbaar is, in een komende DirectX ondersteuning bied voor het programeeren tegen de GPU dan zul je dit veel meer gebruikt zien worden, en dan kun je verwachten dat als het echt snelheids winst op zou kunnen leveren voor hun code dat Core dit ook gaat gebruiken maar eerder denk ik het toch echt niet.
DirectX 11 en OpenCL (<-- C, niet G) zullen inderdaad ondersteuning bieden voor generiek programmeren voor parallelle processors (wat de GPU is), zoals je gewend bent voor CPU's. Er zal dan ook een mooie tijd aanbreken voor programma's die met beeld en geluid, of andere repetitieve taken te maken hebben.
Allemaal leuk en aardig, maar ze hebben het al bij de eerste versie aangekondigd en het is er nog steeds niet.

Afgezien of het nuttig is of niet, makkelijk is of niet, belofte maakt schuld.
CoreAVC werkt aan GPU support, maar net als neuron2 van DGAVCDEC, zijn we bugs aan het fixen samen met nvidia, nvidia heeft nog te veel bugs en niet H.264 spec compliant issues.

Het komt, maar heeft zijn tijd nodig... en ATI zal ook wel mee willen gaan en deze markt.
Ach kom, liever niet zeg. CoreAVC is een stuk geavanceerder van GPU / DXVA.

De gehele H264 specificatie is een nog niet uitontwikkelde specificatie, en is daarom is het een heel uitgebreide specificatie. CoreAVC kan al een heel groot deel van die specificatie aan, zoals de genoemde dingen in de fixes hierboven(streams met 1 IDR). Maar ook level 5.1 streams, die gemaakt worden door x264 ... toevallig DE H264 encoder op dit moment (beter dan de meeste dure prof. oplossingen).

DXVA / GPU decoders komen niet verder dan Blu-ray specificatie (een heel erg beperkte) level 4.1 decodering. Genoeg dooe blu-rays, maar slechts gebaseerd op een heel beperkt deel van de H264 specificatie. Deze decoders kunnen veel ingewikkeldere streams niet eens aan, denk eens aan de streams die in sommige DVB-S(2) uitzendingen worden gebruikt; CoreAVC decodeert die wel allemaal.

En dan nog iets: Toen de DVD net als specificatie op de markt kwam, konden we die ook niet met de CPU decoderen. Toen waren er ook al allerlei DXVA-achtige oplossingen of zelfs aparte insteekkaarten. Tegenwoordig lacht een gemiddelde CPU om MPEG2, en binnen niet al te lange tijd zal dit waarschijnlijk ook het geval zijn met MPEG4/AVC.

Kortom, voorlopig heeft CoreAVC een grote voorsprong, . DXVA of niet. De beide grote spelers in de GPU-wereld moeten eerst maar eens zien om een fatsoenlijke decoder te schrijven. Nv is redelijk op weg, maar ites heel simpels als meerdere instanties tegelijkertijd aanzetten kan niet. Dus CUDA moet zelfs op dat eenvoudige gebied nog wat stapjes zetten.

Ati laat ik voorlopig helemaal uit het verhaal; Moeizame (lees: geen) samenwerking met de Open Source wereld op bv. Doom9, en buitengewoon gesloten over hun DXVA-oplossingen, en meer bugs of vastlopers (waarschijnlijk door een combinatie van de eersre 2 argumenten) . Dat alles maakt dat Ati achter loopt, en voorlopig blijft lopen (de harware is dus niet pers'e de reden, maar de bedrijfpolicy !).

Niet dat het veel uitmaakt; DXVA loopt gewoon achter op de H264 spec. En CoreAVC een heel stuk minder. Klaar, da's de reden waarom je beter een betere CPU kan nemen met CoreAVC dan een duurdere graka voor in en HTPC.
Tegenwoordig lacht een gemiddelde CPU om MPEG2

Ja, en daarom spreekt zo goed als elke huidige decoder op de markt de mpeg-2 decoding functies op de gpu aan, via....DXVA. :P

H.264 decoding via DXVA2 is idd een vallen-en-opstaan geval, al ligt het probleem vooral bij de drivers/gpu hardware en niet bij DXVA2 zelf - dat maakt het nl geen bal uit of een stream nou L5.1 of L4.1 is, DXVA2 schuift alleen maar streams door. Maar het zou handig zijn al CoreAVC gewoon DXVA2 gebruikt als het kan (L4.1) en alles in software doet als het niet kan (L5.1). Maar goed, dat komt ongetwijfeld nog wel. Iedereen ziet hardware decoding als de toekomst, maar de implentaties zijn nog buggy en krijgen weinig aandacht vanuit de pers/publiek. De aandacht ligt toch nog te veel op games. Je ziet het ook op de Mac, hardware decoding komt er wel, maar volgend jaar pas.
Als je dat wilt kun je ook de MediaPlayerClassic-HC standalone codec nemen. Gratis en die gebruikt wel HA.
Alleen... DXVA laat geen andere filters toe. Dus voor de mensen die VSFilter gebruiken voor subs (.ass voornamelijk), die zullen zich wel er aan kunnen ergeren. De interne subtitle renderer die kan wel .srt subs laden, maar dan heb je nog meer regeltjes waar je je aan moet houden. Met een wat exotischere ondertiteling bestand kan DVXA weleens geen optie zijn. Een linkje naar de site is misschien wel wat duidelijker :)

http://mpc-hc.sourceforge.net/DXVASupport.html

Edit: Zinsopbouw was een beetje vaag xD.

[Reactie gewijzigd door SoundWave729 op 23 oktober 2008 02:24]

uhh.. De interne sub renderer geeft 100% hetzelfde beeld als vsfilter dat zou doen hoor. Ik kijk (en encode) genoeg anime, en gebruik alleen nog maar MPC-HC voor het kijken van anime/films/series en de subs worden altijd perfect weergegeven (zoals ze ook gemaakt waren zeg maar). Dus das geen goede reden om niet MPC-HC te gebruiken. Sowieso is MPC-HC aan te raden, al is het alleen al de EVR-Custom renderer (indien je Vista draait is dat de beste renderer)

CoreAVC gebruik ik alleen voor het kijken van bestanden die niet DXVA compatible zijn, de nieuwe MPC-HC is daarin erg handig, want die herkent dus nu vanzelf of een encode DXVA compatible is, en pakt dan de interne renderer en zodra die vind dat het niet DXVA is, pakt die een externe renderer naar keuze.

En DXVA werkt al vanaf de ATI X1600 kaarten, en alles wat na de HD2400 kwam, zelfs de IGP oplossingen. Zo kan ik nu 1080p video kijken op een AMD64 3200+ met 10% cpu gebruik.

[Reactie gewijzigd door BiG-GuY op 23 oktober 2008 10:48]

"Deze codec is efficiŽnt geprogrammeerd en bijzonder snel, en in sommige gevallen zelfs sneller dan beschikbare hardware-oplossingen."

Claimt de fabrikant.... In sommige gevallen zal de gebruiker toch een gratis decoder verkiezen, dus de grote pluspunten die de fabrikant zelf aanhaalt, zijn toch niet diegene voor alle gebruikers van h.264-decoders voor zich te winnen.
voor de prijs hoef je coreavc niet te laten..
henk99, MPC-HC ondersteund slechts voor nvidia 8xxx en 9xxx kaarten HA, dus... niet echt iets waar de meerderheid van de mensen iets aan hebben.

Ik wacht zelf ook al een poos zodat CoreAVC GPU accelleratie zal hebben. Hij doet het al lekker alleen op cpu, dus ook al is er 'slechts' 20% winst, zou dat erg mooi meegenomen zijn.
Vreemd, ik heb een HD3850 en daar werkt HA ook op in MPC-HC.
Nee, hoor. ATI wordt ook ondersteund. Ik heb zelf een mobo met een Ati 3200 IGP erop. Daar werkt het perfect.
inderdaad werkt reeds vanaf de ATI 3xxx reeks.
Zelf heb ik goede ervaringen met ffdshow voor het afspelen van h264 bestanden, maar deze wil ik ook wel eens proberen.
Wat overigens niet zo fijn is aan de hardwarematige videoversnelling van MediaPlayer Classic Home Cinema, is dat wanneer er een sli setup gedraaid wordt, je 50% kans hebt dat je hele computer vastloopt, ik wacht dus ook nog steeds op de GPU Acceleratie van CoreAVC.

Wat overigens ook erg jammer is, is dat er geen 64 bit editie bestaat, nu veel mensen overstappen op Windows Vista 64 bit, zou dit een goede zet zijn.
het is mss niet zo handig telkens je een filmpie wil kijken maar SLI kun je toch gewoon afzetten (zonder herstarten)?

GPU acceleratie lijkt mij tegenwoordig niet echt nodig omdat de cpu's simpelweg sterk genoeg zijn... Aangenomen dat je minstens een 6xxx reeks hebt steken natuurlijk!

Maar kan me vergissen natuurlijk, zoveel HD materiaal heb ik niet liggen, kijk nog vooral naar SD filmpjes.
Een 20mbit Blu-Ray videostream krijgt bijna elke mainstream cpu op de knieen.
Wederom geen Linux versie. Zou best een paar euro's willen neerleggen voor een Linux port.
Werkt gewoon bij mij hoor en gebruik Vista Ultimate 64bit
maar niet in de media center x64
hij werkt wel op 64bit systemen maar dan moet je wel 32bit apps gebruiken geen 64bit apps.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True