Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties
Bron: ALSA Project

Advanced Linux Sound Architecture biedt audio- en midi-functionaliteiten voor het Linux-platform. Ondersteuning voor een ruime selectie van geluidskaarten is aanwezig: daarover kun je op deze pagina meer lezen. De software is volgens de ontwikkelaars modulair met een thread-safe smp ontwerp opgezet. Het ontwikkelteam is de afgelopen tijd druk bezig geweest met het programmeren en heeft begin februari ALSA 1.0.16 uitgebracht. De lijst met veranderingen is helaas te groot om hier te vermelden maar de wijzigingen ten opzichte van versie 1.0.15 zijn op deze pagina volledig na te lezen.

ALSA schema
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Ik heb ergens gelezen dat ALSA eigenlijk best wel bagger is en een grote overhead heeft. De API is ongeloofelijk groot en meestal ongedocumenteerd.
Dit in tegenstelling tot OSS die met versie 4.0 een BSD licentie gekregen heeft, alles kan en een simpele, heldere API (en docs) heeft.

Alleen wordt om de een of andere reden ALSA erg gepusht. Weet iemand hier wat meer van?

linkje: http://4front-tech.com/hannublog/?p=5

[Reactie gewijzigd door Darkvater op 26 februari 2008 18:11]

Ik dacht dat OSS als beperking had dat je maar 1 brongeluid kon afspelen. Oftewel, als je een muziekje hebt opstaan, dan hoor je je spelgeluid niet.
Dat klopt in ieder geval voor OSS 3.x, van OSS 4.x apps ben k niet zeker (het zou me echter verbazen als deze limiet nog steeds bestaat). OSS 3.x apps die hadden nl. een "lock" op de audiokaart (voor mensen bekend met semaforen zal dit bekend in de oren klinken).
Ik gebruik zelf nu OSS 4 in ubuntu, en als je het hebt draaien (wat niet al te moeilijk is als je goed leest wat je moet doen op het 4front user forum) merk je dat het een stuk beter werkt dan ALSA. Ik haal (iets) lagere latencies met JACK over OSS4, het geluid klinkt een stuk beter, en de OSS4 mixer geeft veel meer controle en biedt (in tegenstelling tot die van alsa) alle opties die je geluidskaart heeft. Aanradertje dus.
Ja, en dat verhaaltje gaat in grote lijnen als volgt:
Er was een OSS, dat (voor die tijd) een geweldige sound architectuur was. Dat ging prima, totdat de mainstream OSS devvers besloten om OSS als closed source verder te ontwikkelen. Dit schoot de Open Source (m.n. de GPL aanhangers) in het verkeerde keelgat, dus besloten die om een nieuwe sound architectuur te ontwikkelen. Dit is dus hun fout geweest, in plaats van een nieuwe architectuur te ontwikkelen die idd een hele bloated API heeft die op sommige (meeste?) plekken grondig ongedocumenteerd is, hadden ze simpelweg de laaste Open Source versie van OSS moeten forken en daarmee verder gaan.

Omdat de API zo slecht is, is volgens mij zowel de driverdevelopment als de "hogere" application kant onnodig moeilijk. Dit heeft geresulteerd in het feit dat apps nog steeds de uberoude legacy code van pre-closed-software-era OSS gebruiken, alsmede dat de apps die ALSA wel gebruiken vaak problemen hebben (dit komt dan ook weer door conflicten vaak met apps die de oude OSS gebruiken).
Nu zijn om precies deze reden de mainstream Linux distro's (Ubuntu, Fedora) aan het switchen naar PulseAudio wat mixers etc betreft, die dus deze hele rommel moet gaan opruimen.
ALSA werkt toch echt wel prima hier. Geen soundserver nodig, de kaart kan alle mixing zelf doen (een simpele emu10k1). En sinds één of andere release van ALSA heb je ook geen hardware mixing nodig en gebeurd dit direct in de drivers ipv userspace.
ALSA werkt toch echt wel prima hier. Geen soundserver nodig, de kaart kan alle mixing zelf doen (een simpele emu10k1). En sinds één of andere release van ALSA heb je ook geen hardware mixing nodig en gebeurd dit direct in de drivers ipv userspace.
Voor sommige onboard geluidskaarten (sommige kaarten die van intel8x0 gebruik maken, bijvoorbeeld) is dit ook nodig, omdat ze geen hardwarematige mixer hebben. Werkt overigens perfect met ALSA. Stel het PCM kanaal in als je 'Master' channel.

Al heb je volume toetsen op je toetsenbord die standaard niet werken onder Linux, dan kan je ze met het programma 'xbindkeys' koppelen aan het programma 'amixer' om het volume ermee aan te passen. Dit is vaak nodig bij geluidskaarten zonder hardwarematige mixer.
Yay m'n Hercules Fortissimo IV zou nu goed ondersteund moeten worden. Helaas zal deze ALSA versie wel niet meer in Ubuntu 8.04 terechtkomen.
Volgens mij wordt ALSA en dergelijke alle vervangen door PulseAudio.

Zie: cleanup-audio-jumble

The idea is to make PulseAudio the default sound system on Ubuntu, replacing the Esound Sound Daemon (esd) and ALSA dmix. PulseAudio is a drop-in replacement for Esound, but adds new features, opening it for many entirely new areas.
nee pulse-audio vervangt dus net het niveau daarboven, wat ook ALSA genoemd wordt. De werkelijke hardware-driver blijft alsa als ik het goed heb begrepen.

pulse audio gaat dus de software mixer vervangen.
Alsa 1.0.16 komt weldegelijk terecht in 8.04, sterker nog, die zit al in Hardy alpha 5 ;)
pulse audio gaat dus de software mixer vervangen.
@DLGandalf: PulseAudio gaat de software mixer vervangen (onderdeel van alsa-tools) maar ook ESD wat in feite een soundserver is.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 27 februari 2008 00:33]

@Darkvater, ik heb me dit ook altijd afgevraagd. Ik gebruik eigenlijk altijd OSS omdat een aantal applicaties niet of niet goed werken met alsa (icm creative audigy 5.1 kaartje). Denk aan skype, teamspeak en nog een paar.
Gelukkig heeft ALSA in deze versie het een en ander opgelost waardoor PulseAudio weer gaat werken met Skype via ALSA. Dit is zeer relaxed dat dit nu eindelijk gefixed wordt. Het kan zijn dat het nog niet voor 100% werkt, want ik heb het nog niet getest, maar de patches zijn wel doorgevoerd.
ik vind audio managment/mixers/servers in linux echt een ramp.
kunnen ze gewoon een ding voor bedenken dat alles GOED doet :(
Als je rondleest op deze pagina (en op het internet) dan zie je dat PulseAudio daarvoor zorg moet gaan dragen. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True