Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties
Bron: Folding@Home

De mensen achter het Folding@Home-project hebben hun eerste client voor videokaarten gepresenteerd. De Gpu-client v5.05 beta kan gebruikt worden op ATi's Radeon-kaarten uit de X1900-reeks en vereist voor een optimale werking de Catalyst 6.5-drivers. Om de client op de gpu te kunnen draaien, is daarnaast ook DirectX 9.0c nodig met als belangrijkste onderdeel het bestand d3dx9_30.dll. Naast de hieronder gelinkte consoleclient, is er ook een grafische client beschikbaar. Deze zal er echter voor zorgen dat de prestaties beduidend lager liggen, doordat zowel de grafische weergave als de berekening van de resultaten in dat geval in sterke mate op de gpu rusten. De huidige bčtaversie van de Folding@Home-client wordt overigens niet aangeraden voor nieuwelingen. Een changelog is er nog niet aangezien dit de eerste release is, maar de releasenotes vermelden het volgende:

Known Bugs
  • The GUI pause core command doesn't work
  • The GUI Client will automatically quit when running fullscreen directx apps (games), it may be a little slow at doing this though
  • In some rare situations, one needs to set the Hardware acceleration to max if the Catalyst install didn't do this. To do this, go into the Display properties/Settings/Advanced/TroubleShoot tab and double check that the Hardware acceleration was set to "Max".
Known compatibility issues
  • One must use specific Catalyst drivers (6.5 or 6.10) and a recent DX version-- see the HOW TO above
  • The GPU core does not run under WINE in linux (nor do we have plans to support WINE)
Trouble shooting EUE's
  • Some Alpha testers have found an excessive number of Early Unit End's (EUE's) -- we have not reproduced that at Stanford or ATI and we need help from beta testers to help track this down. If you see many EUE's (i.e. more than 20%), please make a post in the GPU section of the forum with your system configuration (ATI driver version, DX version, OS) and hardware (card, CPU, motherboard type). With the help of beta testers, we hope to nail down what's going on.
  • If you are seeing lots of EUE's, please download the ATItool application and check that your core voltage is set to 1.4V. This has been shown to lead to problems.
Versienummer:5.05 beta
Besturingssystemen:Windows 9x, Windows 2000, Windows XP, Windows Server 2003, Windows XP Media Center 2005
Website:Folding@Home
Download:http://folding.stanford.edu/release/FAH5.05beta1-console.exe
Bestandsgrootte:276,00KB
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Weet iemand waarom ze per se gebruik maken van DirectX?
Het is wel bekend dat de drivers van ATi onder Linux niet echt topofthebill zijn. En dit is samen met ATi ontwikkeld, dus was het het makkelijkste om voor Windows te ontwikkelen (en dan dus al snel mbv DirectX ter aansturing van de GPU).
Maar F@H kijkt zeker wel naar ondersteuning van andere GPU's, net als dat ze voor diverse CPU's en OSen clients hebben. Zolang het maar genoeg vouwresultaten op kan leveren voor het project (dus helaas geen voor de ZX81, ben ik bang).
De reden dat de linux driver van ATI onderdoet voor die van Nvidia is omdat ATI niet veel klanten heeft in het zakelijke segment die daar om vragen. Bij Nvidia is deze groep een veel groter deel van hun omzet. Daarbij wil ik opmerken dat ATI een redelijke inhaalslag aan het maken is en hun drivers momenteel niet slecht te noemen zijn, alleen minder in prestaties vergeleken met Nvidia drivers.

In plaats van DirectX hadden de ontwikkelaars ook bijvoorbeeld openGL kunnen gebruiken. De reden dat ze dit niet gedaan hebben is waarschijnlijk omdat DirectX over een set libraries en functies beschikt die beter aansluiten bij wat men wil dat de client doet. Misschien had het er ook wel meet te maken dat er meer ervaring was binnen het team met DirectX dan met enige andere abstraction layer.
Het heeft ook te maken met heritage. NVidia is ouder en ontwikkelde al 3D kaarten voordat er direct3D was. Ze zijn dus begonnen (en steunen nog steeds) de openGL api. Hun hardware is dus ook oorspronkelijk gezien geomptimaliseerd voor openGL.

Tegenwoordig zijn de chips zo general purpose geworden (qua implementatie) dat beide API's efficient ermee kunnen werken.

ATI daarintegen kwam later in de markt en baseerde hun drivers voornamelijk op DirectX. De openGL ondersteuning is er later ingehackt.

Het is dus ook niet dat ATI's driver sneller of langzamer zijn dan die van NVidia op linux. Het is dat ze langzamer zijn met OpenGL. Ook op windows.

Misschien dat de LInux wereld er ook verstandig aan zou doen om compatible met DirectX te worden. Dat zou het porten van Windows spellen een stuk makkelijker maken.

Het verbaasd mij dan ook niet dat OpenGL door Microsoft het liefste ge-emuleerd werd (lekker langzaam), waardoor het op Vista dan een tweede-rangs-api zou zijn. Daarmee zouden bijvoorbeeld spellen als Quake/Doom en Unreal bijna wel gedwongen worden om hun engine op DirectX te bouwen en niet OpenGL. Hierdoor zou het poorten van een spel naar andere consoles dan de XBox en andere operating systems dan Windows heel veel geld en moeite kosten.

Daarom is het ook jammer om te moeten constateren dat de 3de engine in de markt (de Source engine van Valve) die toch echt een opmars aan het maken is, alleen DirectX ondersteund. De spellen gebaseerd op hun engine port je dan ook niet makkelijk naar Linux, de Mac of de Playstation.

Gelukkig begint Wine directX steeds beter te ondersteunen. Dit zou in de toekomst het poorten makkelijker kunnen maken: ze zouden een native linux executable kunnen maken die gebruik maakt van deze Wine-DirectX libs. Het mooiste zou zijn als het DirectX onderdeel van Wine een apart project werd.
is dat niet alleen voor de grafische versie?
omdat het ook kan met OpenGL ;)
het werkt inderdaad niet op een Nvidia.
Duh. Als het al niet werkt op verschillende cores die wel in dezelfde serie zitten, wat verwacht je van van een TOTAAL ANDERE architectuur ...
Zo vreemd is die gedachte toch niet?
Aangezien ze gebruik maken van een standaard API (DirectX) net als veel spellen die wel op beide merken draaien.
Is er wat bekend over ondersteuning voor andere series videokaarten zoals ook de X7xx/X8xx serie?
Uit de faq:
Will X1800 cards will be supported in the new client as well? What about any other ATI models (i.e. X1600 cards/RV530)?
At first, we will launch with support for X1900 cards only. X1800 cards do not provide the performance needed. These cards are actually quite different -- they have different processors (R520, R530 vs. the R580 [in the X1900 series]). The R580 makes a huge difference in performance -- its 48 pixel shaders are key, as we use pixel shaders for our computations. However, we are working to get reasonable performance from the X1800 cards (1/2 to 1/3 of the X1900) and we will likely support them soon (hopefully 1 month after the initial beta test roll out).
Heb een nVidia GPU, komt daar ook wat voor of is dat technisch onmogelijk?
What about video cards with other (non-ATI) chipsets?
The R580 (in the X1900XT, etc.) performs particularly well for molecular dynamics, due to its 48 pixel shaders. Currently, other cards (such as those from nVidia and other ATI cards) do not perform well enough for our calculations as they have fewer pixel shaders. Also, nVidia cards in general have some technical limitations beyond the number of pixel shaders which makes them perform poorly in our calculations.
Gaat het trouwens veel sneller dan de CPU versie?

edit:
ha... hier meer info gevonden
nieuws: Eerste gpu-client Folding@Home gepresenteerd
Wie draaid hem al? En wat is je snelheid winst?
Hmmm...
Wacht wel totdat dit gebeuren een beetje volwassen word.
Ik heb namelijk een X800 kaart en zou het ook op prijs stellen als ik met elke Catalyst optimaal kan crunchen.
Maar wel prachtig dat ze dit via de GPU laten draaien nu.
Hulde!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True