Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 11 reacties
Bron: Sauerbraten

Sauerbraten is een cross platform en open source 'first person shooter' en wordt ontwikkeld door Wouter "Aardappel" van Oortmerssen. De gebruikte code is een diepgaande overhaul van de code die gebruikt is voor de voorloper van Sauerbraten, genaamd Cube. De kracht van Sauerbraten zit niet in de graphics, maar in de eenvoud en opzet om levels te ontwikkelen in het spel zelf. De nieuwste versie van het spel is een tijd geleden online gezet en kan via deze pagina gedownload worden voor Windows, Mac OS X en Linux. Sauerbraten kent de volgende release notes en wordt uitgebracht onder een eigen licentie:

Free single and multi player 1st person shooter game with some satisfying fast oldskool gameplay. A large variety of gameplay modes from classic SP to fast 1 on 1 MP and objective based teamplay, with a great variety of original maps to play on.

Level editing has never been so much fun: a press of a key allows you to modify the geometry / textures / entities in-game, on the fly. Even more novel, you can make maps together with others online, in the unique "coop edit" mode (!)

The engine, though designed for simplicity and elegance as opposed to feature & eyecandy checklists, still competes nicely thanks to its novel "6-directional heighfield deformable cube octree" world structure that is the basis for its in-game editing. Occlusion culling, pixel & vertex shaders, very accurate lightmapping, robust custom physics system, network system, models, sound, scripting...[break]

Cube 2: Sauerbraten
Versienummer:2006_07_22
Besturingssystemen:Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS
Website:Sauerbraten
Download:http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=102911&package_id=110363&release_id=433980
Bestandsgrootte:95,07MB
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (11)

Simple yet effective, zoals ze dat zeggen :> Nooit gehoord van deze FPS, ff kijken of het wat is =D
Maar 100MB voor een FPS dat moet wel hip zijn.. Straks zeker even installen !!
wat dacht je dan van 96kb?
Farbrausch roeleert nog altijd zwaar :)
hmm, doet me erg denken aan quake... O+
Haha, heb ff gespeeld lijkt veel op Deathmatch Classic van Valve
ik heb dit sauerbraten ook ff gespeeld, inderdaad wel geinig, best doodsimpel gemaakt... heeft de feeling van quake

wat ook leuk is dat je ingame een gamemodus heb dat je kan editen en schieten tegelijk

dus je kan als je tegenstander eraan komt, zo een muur op trekken :D erg grappig
leuk spelletje, zeker de moeite om eens te proberen, en het is gratis hé!
Ook online blijkt het goed te werken. Ook al overleef ik het geen 30 seconden...
hmm, doet me erg denken aan quake 3? heeft de gpl-isering van Quake 3 engine er iets mee te maken?
Nee, helemaal niks. Het heeft niet eens 3d kaart support. En heeft dat ook niet nodig, vanwege hoe de engine is opgebouwd.

Doordat de wereld uit blokken bestaat, is het renderen heel goedkoop en hebben de maps een hele kleine filesize.

Voordelen:
- Door de beperking in de vormen (een kubus kan in 8 standen gesneden of gedraaid worden), kunnen er heel veel zaken voorberekent worden. Dit zorgt ervoor dat het belachelijk snel gerendert kan worden.
- Door deze methodiek is level-ontwerpen net lego'en geworden. Je doet het dan ook gewoon in-game. Je voegt kubussen toe, je snijdt of draait ze en past een texture toe.
- Door deze methodies zijn de map-files belachelijk klein. Denk in de orde van 100 kb.


Nadelen van cube-mapping:
- geen details mogelijk zonder gebruik te maken van models.
- cube2 ondersteunt geen bump-mapping, etc. alhoewel dat in theorie wel mogelijk is.
- details zouden dan dmv bump-mapping en normal-maps enigzins mogelijk zijn (maar dat kan je nog steeds niet meerdere details in dezelfde kubus stoppen)

Er is trouwens een bedrijf bezig om op basis van dit principe (of zelf op basis van deze code, volgens mij hebben ze bij de autheur een liscentie gekocht) een game te ontwikkelen, die dat soort zaken dus wel toelaat. Die gaan dus schaders etc ondersteunen (en dus wel een 3d kaart vereisen), maar blijven wel bij de cube-strategy om zodoende de file-sizes heel klein te houden. Dit met het oog op multiplayer servers waar je dus de het level download en laadt in 1 seconde. Te zamen met de ingame level editor / lego-modus, kun je voor deze game dus ontzettend veel maps gaan verwachten. Ik zie die commerciele game dan ook erg graag in mijn collectie verschijnen. Het concept is in iedergeval goed. Heel erg gericht op game-play, zelf levels maken, andermans levels spelen via internet, zonder uren op downloads te wachten "just play" (tm).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True