Hoofdcategorieën
Device Settings

Vergelijking van high-performance desktop ATA-schijven

Door Femme Taken, dinsdag 20 mei 2003 21:25, views: 136.224

Conclusie

Tweakers.net Best Buy logoDe resultaten op de vorige pagina's laten geen twijfel bestaan over de vraag welke harde schijf zich winnaar mag noemen van deze vergelijking van high-performance desktop ATA-drives. De Maxtor DiamondMax Plus 9 steekt met kop en schouders boven zijn rivalen uit in zowel de single drive- als RAID 0-desktopbenchmarks. Maxtor is erin geslaagd om zeer goede prestaties te combineren met een lage geluidsproductie en een gemiddelde prijs. De DiamondMax Plus 9 verdient daarom het predikaat Best Buy.

Het toekennen van de tweede plaats is minder eenvoudig. De prestatieverschillen tussen de Hitachi Deskstar 180GXP, Seagate Barracuda 7200.7 en Western Digital Caviar WD1200JB zijn minimaal. Hoewel laatstgenoemde na de DiamondMax Plus 9 de beste performance levert, is de significant hogere (idle) geluidsproductie van de Caviar WD1200JB een belangrijk nadeel. De Seagate Barracuda 7200.7 heeft een lage geluidsproductie en heeft als één van de weinige schijven een goede leverbaarheid van de Serial ATA-modellen. Daar tegenover staat echter een hoge prijs. De Hitachi is een goede middenweg vanwege zijn lagere dan gemiddelde prijs, gemiddelde geluidsproductie en gemiddelde prestaties. De Seagate Barracuda ATA V is in alle opzichten minderwaardig aan de Barracuda 7200.7. Er is geen reden om de Barracuda ATA V nog langer in overweging te nemen.

Voor servertoepassingen zijn er twee duidelijke winnaars aan te wijzen. De serverprestaties van de Hitachi Deskstar 180GXP en de Seagate Barracuda 7200.7 behoren beide tot de top en verschillen nauwelijks van elkaar. Van deze twee schijven heeft de Deskstar 180GXP de aantrekkelijkste prijs en heeft de Barracuda 7200.7 een extra pluspunt vanwege zijn Serial ATA-interface. Serial ATA-kabelingen is gevrijwaard van de airflow-blokkerende eigenschappen van Parallel ATA-flatcables en leent zich daardoor beter voor gebruik in servers. De keuze tussen de Deskstar 180GXP en de Barracuda 7200.7 zal afhangen van het budget en de aanwezigheid van een Serial ATA-controller.

Prijsvergelijking 120GB schijvenPrijsvergelijking 160GB schijven
Hitachi Deskstar 180GXP 8MBOnbekendMaxtor DiamondMax Plus 9 8MBOnbekend
Maxtor DiamondMax Plus 9 8MBOnbekendSeagate Barracuda 7200.7 8MB SATAOnbekend
Seagate Barracuda ATA V 8MB SATAOnbekendPrijsvergelijking 180GB schijven
Seagate Barracuda 7200.7 8MB SATAOnbekendHitachi Deskstar 180GXP 8MBOnbekend
Western Digital Caviar WD1200JBOnbekendWestern Digital Caviar WD1800JBOnbekend

Informatique logoDankwoord: deze review kwam tot stand dankzij de medewerking van de volgende bedrijven en personen: Fujitsu Europe, Robbert van der Linde van Informatique, Paul Dortmans van Promise Europe, Marie-Pierre Degoulet van Seagate EMEA, Albert Uythof van SMG Benelux en Dietmar Kock van Tekram Europe.

T'rug naar huus


Inhoudsopgave

Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Mooie review, en mooie conclusie! Heb ik toch de goede keuze gemaakt van schijf.Lekker stil en snel ;). Toch even een opmerking volgens mij staat er een typo in bij de Maxtor schijf :
Met de aankondiging van de DiamondMax Plus 9 was Maxtor in september 2003
;september 2003?

Mooie review, en nog mooier dat de schijf die ik vorige maand gekocht heb er als beste uit komt :D. Alleen ben ik zelf nog niet helemaal tevreden over het guiluids niveau, idle geeft hij een soort van fluittoon.

En ik moet me eigenlijk bij deze post aansluiten.
Ik heb ook een Maxtor Diamondmax Plus 9 en deze maakt ook een beetje fluitachtig/sissend geluid. Niet heel erg hard, maar wel merkbaar. Als ik deze hardeschijf verlijk met mijn vorige Maxtor uit de D740x serie is die Diamondmax Plus 9 toch een stil minder stil. Het maakt niet veel lawaai, maar uit de D740x serie was *echt* stil.

Daarnaast heb ik ook nog een WD Caviar WD1200BB (met 2MB Cache dus). Hoewel deze inderdaad wat minder stil is dan mijn Maxtor, is het geluid wat hij maakt wat 'natuurlijker', wat lager. Als je de kast dicht gooit hoor je dit geluid minder makkelijk naar mijn idee dan de Maxtor. Maargoed, dat is wel heel erg geneuk met die kleine beestjes :+.

Valt me een beetje tegen dat de Seagate Barracuda ATA V qua geluid hoger uitvalt tegenover de Maxtor. Aangezien ik mijn Maxtor een klein beetje vind tegenvallen met de geluidsproductie en ik van heel veel mensen had gehoord dat deze Seagate *echt* heel stil is, had ik eigenlijk de Seagate strak bovenaan de lijst verwacht. Wel typisch :).

Voor de rest mijn complimenten voor de review, dit zijn tenminste ook reviews waar je wat aan kan hebben :).

Hmm het vreemde van de review is dat jullie de Western Digital het meeste lawaai vind maken volgens meten, terwijl ik hem zelf als stil ervaar. Mijn eerdere Maxtor vond ik meer herrie maken en zeker in vergelijking met de IBM schijven is deze naar mijn mening stil.

Voor de rest een mooie uitgebreide item.

Geluidsniveau is deels subjectief, verschillende tonen geluid worden anders ervaren. Daarnsst zeg je "mijn eerder Maxtor" was dat dan wel dezelfde serie als hier getest, of een oudere Maxtor serie. Dat maakt natuurlijk ook uit.

Ik neem aan dat jouw eerdere Maxtor geen DiamondMax Plus 9 is geweest. De oudere Maxtor's hadden (met uitzondering van enkele typen D740X) geen FDB-motors en maakten daardoor veel meer herrie. De Deskstar 180GXP is de eerste IBM/Hitachi-schijf met FDB's en is daardoor stiller dan zijn voorgangers.

Mooie review, mijn compimenten :). Alleen jammer dat je niet op de garantietermijnen van de schijven bent ingegaan, aangezien die nou net bij Seagate en Maxtor maar 1 jaar is, en bijv. de IBM wel 3 jaar heeft. Zou voor mij toch behoorlijk meewegen in de aanschaf.

In Europa is de garantie altijd minimaal twee jaar. Dat is wettelijk vastgelegd en kan niet door wat voor voorwaarden van de leverancier dan ook omzeild worden. Ook Seagate en Maxtor weten dat, en hanteren dus binnen Europa andere garantievoorwaarden dan in Amerika. Er is wel even verwarring geweest toen de termijn in Amerika verlaagd werd, maar dat is alweer een hele tijd geleden opgehelderd hoor :).

Klopt niet helemaal wat je zegt.

Seagate geeft idd maar 1 jaar op al hun niet-SCSI schijven, zie hier. Maar Maxtor geeft op de 8Mb modellen vanaf 120Gb wel 3 jaar garantie: zie hier. Voor Hitachi geldt 3 jaar ook alleen voor de 8Mb cache modellen, en net zo bij WD (heb geen links bij de hand).

Het is idd in europa wettelijk vastgelegt, dus Seagate komt niet onder de 2 jaar uit..

Verder is het vaak zo dat je vanuit de winkel een jaar garantie krijgt, en als ie na dat jaar kapot gaat, moet je je schijf zelf opsturen.

Ja, da's wel leuk, alleen verwijst Seagate je voor OEM geleverde schijven (en dat zijn er nogal wat die los verkocht worden) terug naar de leverancier, en als je bijv op de lijst van Informatique kijkt, krijg je maar 1 jaar garantie... dan zal je toch echt moeten gaan zeuren ipv dat het zo vanzelf sprekend is.

Waarom pas vanaf 120gig bij Maxtor? 80 gig is nu vrij gangbaar... ook zit er tussen de 80 en 120 gig versies een aardig prijsverschil (volgens de pricewatch 33 euro), ik heb het idee dat je dus wel voor die extra garantie moet betalen.

Even een update voor de HD van WD, de nieuwe serie serial ATA schijven 10.000 RPM heeft een garantie van 5 jaar :+

Zeer mooie en uitgebreide review. Ik had zelf al zo'n beetje een keuze gemaakt om bij de aankoop van een nieuwe computer een Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB te kopen. Die keuze is dus juist!

Overigens was dit ook de conclusie van de test met 9 harde schijfen tot 200GB in computer totaal nr. 5 van mei. daar kwam de Maxtor ook als best getest naar voren, met name door de lage prijs per GB

Overigens zal de Serial ATA-versie van de Barracuda V in veel gevallen wel beter presteren dan de ATA100-versie. Niet vanwege de snellere interface, maar vanwege de grotere cache.
Dat impliceert dat de ATA schijven alleen met 2MB cache leverbaar zijn, en de SATA schijven met zowel 2 als 8MB terwijl de ATA schijven er ook in 8MB versies zijn.

Ik vind het trouwens jammer dat er naast de Seagate SATA schijven niet met de ATA versies van deze schijven is getest zodat enig verschil in performance tussen deze twee duidelijk zou worden.

Verder is 't weer een goed artikeltje, keep it up!

Mooie review, mijn compimenten. Alleen jammer dat je niet op de garantietermijnen van de schijven bent ingegaan, aangezien die nou net bij Seagate en Maxtor maar 1 jaar is, en bijv. de IBM wel 3 jaar heeft. Zou voor mij toch behoorlijk meewegen in de aanschaf.

Ach tegenwoordig gaan die schijven toch wel langer mee als 3 jaar :+ dus dat zit wel goed }>.

Ach tegenwoordig gaan die schijven toch wel langer mee als 3 jaar dus dat zit wel goed

Hmm jullie vinden die maxtor stil? Ik heb zelf de 200gb versie hiervan maar ik vond het toch wel nodig om heb op /quiet mode te zetten met behulp van het bekende maxtor tooltje.

Hij maakt met schrijf/lees activiteit aanzienlijk meer herrie als een seagate baracuda IV die ik hiervoor had. Dan maar wat minder performance ofzo maar vind geluids niveau (nachtrust) toch echt belangrijker als 1 sec sneller copieren.

De quiet mode zorgt voor een tragere seek (en daarmee stiller). Het constante draai-geluid wordt er niet minder van. En maakt dus voor je nachtrust niets uit (voor het opslaan van die downloads 's nachts hoeft er niet ge-seek'ed te worden).

Enne, ik heb zelf ook de Barracude IV. Heel mooi stil.

Ik laat mijn computer snachts nog wel eens renderen, defragmenteren of anderzijds pruttelen... en dan heb is het toch wel herrie.

Idd in idle toestand is het precies het zelfde (logisch ook)

Goh, deze review doet denk ik wel stof opwaaien. Op gezag van Storagereview staan de Seagates bekend als stilste schijven, en zijn de Maxtors DM9+ middenmoters, terwijl de 180GXP daar als vette performance schijf te boek staat. Over de 7200.7 hebben ze niks officieels gezegd, maar in hun fora staan alleen maar meldingen dat de BarracudaV sneller zou zijn dan de 7200.7... Met deze review is dat allemaal anders geworden!

Ook bij Digit-Life en Hardwarezone stonden negatieve dingen over de 7200.7 ivm zijn voorganger. Bizar allemaal.

In ieder geval vertrouw ik volledig op deze zeer degelijk opgezette review. Bedankt!

Trouwens, ik denk dat de 180GXP tijdens de tests in een heel stille mode heeft gestaan - de lage seek noise en de lager dan verwachte prestaties wijzen daar wel een beetje op, niet?

Ik heb de geluidsdruk van de WD1200JB, 180GXP, Dmax Plus 9 en Barracuda V op twee manieren getest. Op de oudere manier (waarop ook de SCSI-drives zijn getest in de vorige reviews) was de idle geluidsdruk respectievelijk 53,3, 47,7, 46,6 en 46,4 db(A). De seek geluidsdruk was resp. 56,4, 52,2, 58,6 en 61,6 db(A). Hierbij werd de geluidsdrukmeter verticaal op de schijf gezet op een hoogte van ca 4cm. De goede hoogte werd bepaald door een stukje karton dat boven de sensor van de meter uitstak. Helaas bleken er via dat stukje karton trillingen overgebracht te worden, waardoor er grote meetverschillen waren tussen meter+karton in aanraking met schijfoppervlak en meter+karton een paar millimeter boven schijfoppervlak.

Gelukkig bleek de meter voorzien te zijn van een schroefdraad voor bevestiging op een statief. Ik heb toen alle metingen herhaald met de meter op een statief horizontaal boven het centrum van de schijf bij een hoogte van 66mm. Dit had als bijkomend voordeel dat de min/max functie van de meter gebruikt kon worden (kon eerder niet omdat het indrukken van de knop al resulteerde in een kleine verplaatsing van het apparaat en daardoor een te hoge maxwaarde). De meetwaarden waren uiteraard lager door de grotere afstand ten opzichte van het schijfoppervlak en de horizontale plaatsing van de meter, maar de verhoudingen tussen de schijven bleven vrijwel in stand. De DiamondMax deed het nu echter net wat beter dan de Barracuda V.

Dat de DiamondMax volgens velen toch veel meer herrie maakt kan twee verklaringen hebben: 1) de DMax heeft meer mechanische vibraties of 2) er komt veel irritanter geluid uit. Geluidsdruk heeft met energie te maken en niet met de irritatiefactor van bepaalde frequenties. Het is moeilijk objectief vast te stellen of een schijf irritant geluid veroorzaakt en wat welke effecten vibraties hebben, aangezien verschillende behuizingen daar anders op zullen reageren.

Bedankt voor de uitgebreide kanttekening. Zou je misschien ook nog de firmware revisies en productiedata in de review willen zetten? Dat is wel interessant; volgens Digit-Life zat er bijvoorbeeld bij de WD JB-serie meer verschil tussen firmware-revisies dan tussen platter-aantallen (2 of 3).

Geluidsdruk zegt inderdaad wel iets over de irritatie-factor, maar lang niet alles.

Even voor de technische aanvulling - als alle geluidsenergie in een beperkt frequentiebereik zit zal je een vrij luide toon (of meerdere) horen --> wordt als zwaar irritant ervaren.

Als de energie netjes verdeeld wordt over een breed spectrum hoor je meer een ruis-achtig geluid, dat sowieso veel minder irritant is, en meestal ook nog verdwijnt in de omgevingsruis van je ventilatoren.

En wat je natuurlijk ook niet moet vergeten - lang niet alle 'identieke' schijven zijn ook daadwerkelijk identiek. Ik heb twee IBM 60GXPs - de eerste fluit zachtjes, de tweede gilt (nou ja, gilde, ik heb 'm omgeruild). Ook twee stuks barracuda iv, die je bijna niet hoort - maar toch zitten er wat subtiele verschillen in, de een 'loopt' net iets rustiger dan de ander.

Dank voor de uitleg. Weet je ook hoe de meting van C'T werkt? Daar geven ze ook meetwaardes in Sone, die -zoals ze zelf schrijven- meer overeenkomen met hoe je het geluid ervaart dan als hoe het werkelijk in dbA is.

Conclusie waar ik het niet mee eens kan zijn. Welke maxtor heeft tweakers.net getest? staat nergens vermeld. de 80Gb platters presteren aanzienlijk beter dan de 2 kleinere. Als koper weet je niet wat je krijgt, krijg je met een beetje pech de 60Gb variant dan kun je gerust zeggen dat je de slechtste schijf hebt van de hier geteste 5 schijven alleen al om die reden zou ik de maxtor niet als best buy noemen.

Volgens StorageReview zijn er geen dramatische prestatieverschillen tussen de 160GB Maxtor DiamondMax Plus 9 met 60GB, 68GB en 80GB platters. De versie met 60GB platters heeft ondanks lagere STR's in de meeste gevallen zelfs de beste desktopperformance. De gemiddelde score is respectievelijk 416, 409 en 390 IOps. Die presteren dus binnen een verschil van 6,7 procent van elkaar. De DMax Plus 9 presteert in onze desktopprestatieindex 12 procent beter dan de Western Digital Caviar WD1200JB. Gezien de STR's rond 50MB/s hebben we hoogstwaarschijnlijk een model met 60GB platters getest.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011