Door , , 59 reacties, 54.985 views •

Conclusie

Toch is het veelzeggend dat het multiplayer-gedeelte de sterkste kant is van God of War: Ascension. De campagne voelt behoorlijk ongeïnspireerd aan. Er is een aardig begin, een lang en saai middenstuk en een goede finale. Die komt echter te laat om de boel nog te redden. In dat saaie middenstuk zit teveel platform, teveel puzzel en te weinig vechten, waarbij de vijanden nog onder de maat zijn ook. Kratos als vliegenmepper is niet helemaal wat we van God of War verwachten. Pas op tweederde van de game krijgt Kratos tegenstanders waar we van onder de indruk zijn en dat is rijkelijk laat. Daarbij komt dat de vernieuwingen bij het knokken niet helemaal uit de verf komen, doordat de vier verschillende richtingen te weinig van elkaar verschillen.

Gelukkig is er dus de multiplayer die de boel nog enigszins redt. Deze modus bevat bekende elementen, zoals het kopen van gear en het opwaarderen van skills via het verdienen van xp, en bekende spelvormen zoals capture the flag en domination. Dit keer vecht je echter niet met vuurwapens, maar met het arsenaal van Kratos, waarbij je een speelstijl kunt kiezen door trouw te zweren een van de vier goden. Juist doordat je hier met een zwaard, speer, bijl en magie vecht, en de brute combo's gebruikt die je van Kratos gewend bent, is God of War: Ascension in multiplayer de moeite van het spelen waard. Alles bij elkaar is God of War: Ascension niet helemaal wat we ervan hadden verwacht; de campagne is lang niet zo sterk als die in de vorige game. De multiplayer weet dit als aangename verrassing nog enigszins te compenseren.

Pluspunten:

- Multiplayer verrassend sterk
- Kratos heeft de moves nog
- Lekker veel savegames

Minpunten:

- Campagne komt erg laat op gang
- Vier smaken magie biedt weinig meerwaarde
- Te veel saaie tegenstanders

Eindcijfer: 7

Titel God of War: Ascension
Box God of War: Ascension
Platform PlayStation 3
Ontwikkelaar Sony Santa Monica Studio
Uitgever Sony
Releasedatum Reeds verschenen

Review God of War: AscensionReview God of War: AscensionReview God of War: AscensionReview God of War: AscensionReview God of War: AscensionReview God of War: AscensionReview God of War: AscensionReview God of War: AscensionReview God of War: AscensionReview God of War: AscensionReview God of War: Ascension

Laagste prijzen voor: God of War: Ascension, PlayStation 3
WinkelBeoordeling PrijsTotaal

All4games

Score: 4

€ 18,96

€ 18,96

Kostenoverzicht

Productprijs € 18,96
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 18,96
Bekijk

Supra Bazar

Geen score

€ 19,99

€ 21,98

Kostenoverzicht

Productprijs € 19,99
Pakketpost (tot 50,-) € 1,99
iDeal € 0,-
Totaal € 21,98
Bekijk

Azerty

Score: 4.5

€ 20,78

€ 22,75

Kostenoverzicht

Productprijs € 20,78
Pakketpost Nederland € 1,97
iDeal € 0,-
Totaal € 22,75
Bekijk

Gameshop Twente

Score: 3

€ 21,-

€ 22,88

Kostenoverzicht

Productprijs € 21,-
Pakketpost € 1,88
iDeal € 0,-
Totaal € 22,88
Bekijk

Bol.com

Score: 3.5

€ 24,99

€ 24,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 24,99
Pakketpost (vanaf 20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 24,99
Bekijk

Laagste prijzen voor: God of War: Ascension Special Edition PlayStation 3
WinkelBeoordeling PrijsTotaal

NedGame

Score: 4.5

€ 28,-

€ 29,95

Kostenoverzicht

Productprijs € 28,-
Pakketpost tot 75,- € 1,95
iDeal € 0,-
Totaal € 29,95
Bekijk

Bol.com Plaza

Score: 2

€ 74,95

€ 74,95

Kostenoverzicht

Productprijs € 74,95
Pakketpost (boven 20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 74,95
Bekijk

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Reacties (59)

Reactiefilter:-159045+128+25+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Als fan van de serie sinds deel 1 vermaak ik mij prima met deze game, en ook al is het verhaal wat minder dan vorige delen, de combat, de graphics en de bloody violence zijn beter dan ooit, waardoor ik het na 13 uur spelen, op 2/3 van de game, misschien wel het beste deel in de serie vind.

13 uur, nog niet uitgespeeld. Dat komt omdat ik sinds God of War 3 weet dat spelen op Normal mode gewoon geen uitdaging meer bied voor doorgewinterde veteranen. Deze dure games worden voor een steeds groter publiek gemaakt, ook nieuwkomers moeten zich vermaken waardoor Normal simpelweg te saai is voor mij. En dat vind ik geen probleem, aangezien op Hard alles op zijn plaats valt, en Titan mode er is voor de echt moeilijke uitdaging. Bovendien wordt het niet oneerlijk op Hard, het betekend alleen dat je er met button mashen niet meer komt. Je wordt nu echt uitgedaagd om de verschillende combo's van de elementen te gebruiken, je leert welke finishers je moet gebruiken om bv je health of magic aangevuld te krijgen, anders overleef je het niet.

Op Normal krijg je die uitdaging niet, krijg je nauwelijks de kick bij het verslaan van een miniboss. Je ploegt zo door ze heen, zonder de noodzaak de heerlijk bloederige finishers te gebruiken, het geweld wat zo heerlijk in beeld wordt gebracht zoals alleen God of War dat kan. De reviewer had dit moeten weten, maar in plaats daarvan heeft hij het zich makkelijk gemaakt, en nu schoteld hij zijn lezers een zouteloze onderneming voor. Dat je zelf niet het meeste uit een 3 jaar in de maak meesterwerk wil halen, prima, maar hou de rest niet voor de gek. Op die manier doe je de game geen eer aan, en zal je op het einde hopeloos vast komen te zitten omdat je niet hebt moeten leren spelen zonder gebruik te maken van health- en magic chests. Want net als alle voorgaande delen zit er op het eind een lange sectie waar je alles uit de kast moet halen, en dat stuk gaat binnenkort waarschijnlijk gepatched worden, voor zij die verwachten gewoon in 8 uur door dit soort games te kunnen wandelen. Heel triest inderdaad, trek de kabel er maar uit als je gaat spelen.

Ascension is puur God of War. De combat is beter dan ooit, zelfs de graphics zijn stukken beter dan God of War 3, iets wat ik niet verwacht had. Zo nu en dan zou je het spektakel op je scherm met gemak kunnen accepteren als vroeg PS4 materiaal, zo goed ziet het eruit. Dus: fan van de serie, speel op Hard en de smile op je gezicht is minstens even groot als bij de vorige delen. En de multiplayer, daar moet ik nog aan beginnen:) Eerst de skills nog wat bijschaven.

[Reactie gewijzigd door VonBraunschweig op 21 maart 2013 10:12]

Ik wou je bedanken voor dit schitterend stuk tekst en dit meen ik serieus.
De review van Tweakers kan meteen de prullenbak in. Ik heb zelf het idee dat ze het spel niet eens hebben uitgespeeld en dat men alleen maar over hun multiplayer-ervaring spreekt van de bta. Er wordt namelijk niks verteld over de co-op en dat andere kunstje. Maar goed, ik kan het natuurlijk mis hebben.

Toegegeven, ik heb zelf wel het spel uitgespeeld op Normal in ruim 11 uur. Maar dit ligt voor mij in lijn met de rest van de delen. Op het einde wordt het voor mij als "casual player" pittig. Maar niet pittig genoeg om het spel er voor te patchen, want elke God of War steekt zo in elkaar voor mij. De eerste 90-95% gaan goed en dan moet je even flink je best doen. Op deze manier geniet ik zelf enorm van het spel en elk deel wat ervoor zat, of erna (het is maar hoe je het nu bekijkt met deze prequel).

Terugkomend op de review, de vijanden waren voor mij persoonlijk wel divers genoeg. Ook al zijn er wat gebruikt uit voorgaande delen. Ook hun introductie was goed en zorgde voor prima variatie. Helaas, daar ben ik het wel mee eens, het verhaal was in dit deel wat meer op de achtergrond geschoven. Dat vind ik persoonlijk heel jammer omdat ik deze spellen juist speel voor het sterke verhaal.

Ik begrijp ook niet hoe Tweakers doodleuk kan vertellen dat die 4 elementen weining verschil maken, terwijl ik toch duidelijk heb gemerkt van wel. Waar ik mij vooral aan stoor zijn de geluidsproblemen. Sommige geluidseffecten zijn te hard of te zacht of hoor je te laat. Ook lijkt de muziek wat de ver op de achtergrond. Al met al zou ik zelf het spel minimaal een 8 geven.

Verder is Tweakers.net een prima website (dank hiervoor), ook hun overige reviews en testen lees ik graag, maar inderdaad van spellen kunnen ze maar beter afblijven.

[Reactie gewijzigd door HBx2000 op 21 maart 2013 11:38]

Graag gedaan:) Wat betreft geluid, volgens mij staat het per default op Surround, heb je dat niet dan klinkt alles idd dof, ver weg. Via de gameoptions kan je het op gewoon Stereo zetten. En zelf heb ik alles 10% lager gezet behalve de stemmen, scheelt al met al een stuk. Neemt niet weg dat de audio een bug vertoond, het hele spelt valt het af en toe weg voor ongeveer 1 seconde. Niet echt storend, maar toch.
Een paar opmerkingen in de review vond ik enigszins onterecht. Iedereen die in deze stage nog een 'menselijke kant' aan Kratos probeert toe te koppelen, moet eerst maar eens goed bij zichzelf te raden gaan. Kratos is een lopende moordmachine en elke keer dat ze gevoel in die man proberen te stoppen, levert het eerder hilarische momenten op, dan emotionele. Vandaar dat het niet als een verrassing hoort te komen dat het in deze game ook puur om de actie draait en niet op de ontwikkeling van Kratos als karakter. Ik denk dat dit spel beter te vergelijken is met de PSP games, welke ook prequels zijn.

Wat wordt er trouwens bedoeld met "teveel saaie vijanden"? De normal enemies, die altijd al puur als cannonfodder aanwezig waren of niet echt indrukwekkende bossfights?

Als laatste, als de multiplayer zo verrassend is, waarom wordt er dan veel minder tijd aan dat aspect besteed dan aan een (misplaatste) vergelijking met Tomb Raider?

Over Tomb Raider, die Lara maakt zo koelbloedig een compleet eiland af, dat ik daar ook niet veel 'character growth' in kan zien.
Dit is precies wat ik dacht toen ik de review las.

God of War speel je voor de actie en deels voor het verhaal. Ik vond de immense slachtpartijen van God of War III een groot pluspunt en desondanks ik nu geen PS3 meer heb (en dus het niet kan testen) kan ik me niet voorstellen dat dit niet meer het geval is in Ascension. Ik mis in grote lijnen hoe deze slachtpartijen gaan en ik lees alleen dat de magie magertjes is. Vervolgens zijn de tegenstanders te saai in welk opzicht? Als er 100 man met guns op me aflopen is er ook niet veel verschil op een aantal models na? Verder was God of War moeilijk door eens op hard of titan te spelen. Andere hack and slash games hebben (naar mijn mening) nooit de complexiteit van het vechtsysteem kunnen benaderen.

Een gamereview is natuurlijk altijd gebaseerd op persoonlijke voorkeur van een reviewer, daar is niets aan te doen. Deze review heeft echter wel heel veel vleugjes persoonlijke voorkeur. Het grootste gemis (naar mijn mening) van GoW III was een multiplayer. De replayvalue was niet echt denderend (herspelen met alle wapens vanaf de start) dus het spel eindigde bij mij al snel in de kast.

Vervolgens zie je bij CoD BO2 een geweldige singleplayer en een brakke multiplayer. In andere woorden: in reviews wordt alleen gekeken naar het verhaal (singleplayer) van een game en de multiplayer is een extra. Review dan in elke game alleen de singleplayer en laat de multiplayer voor wat het is.
Heb je wel eens Devil May Cry gespeeld? Dat is de pionier op dit gebied en het vechtsysteem van Capcom ruleert nog steeds boven dat van Sony. Veel complexer en met ratingsysteem.

GOW heeft echter 'the whole package' beter voor elkaar, maar als het om vechtsystemen gaat is the company that made Streetfighter nog steeds heer en meester.
Haha ja. Ik kan me herinneren dat je in n van de spellen aan het einde steeds met je meisje moest knuffelen voor health points ofzoiets. Dat deel was lastig omdat ik zat te schuddebuiken op de bank :-)

Kratos hoort gewoon een bad-ass te zijn. Een beetje meer puzzelen vind ik trouwens niet zo'n bezwaar, want elke sectie weer 20 minuten op dezelfde vijanden meppen wordt ook wel eens vervelend.

Hoe dan ook ga ik dit spel wel weer proberen. Tomb Raider heb ik nog niet helemaal uitgespeeld, en tot dusver is het fantastisch. Maar hoewel het wel wat overlap heeft met GoW is het nu eenmaal een ander soort spel. Beide hebben ze wat platforming, maar waar Kratos vooral hand-to-hand combat doet is Lara Croft meer van het schieten.
Kratos is een lopende moordmachine en elke keer dat ze gevoel in die man proberen te stoppen, levert het eerder hilarische momenten op, dan emotionele. Vandaar dat het niet als een verrassing hoort te komen dat het in deze game ook puur om de actie draait en niet op de ontwikkeling van Kratos als karakter
Maar volgens mij hebben de makers wel degelijk bedoeld Kratos een menselijke kant te geven. En wat jouw opmerking dus ook suggereert, dat moet je niet doen. Gemiste kans dus en een -terecht- negatief punt.
nee, de insecten. Staat in de tekst :
Vooral de insecten die Kratos op zijn pad vindt zijn niet echt indrukwekkend, terwijl je die in de eerste helft toch het meeste zult treffen
edit: moeilijk woord, quote :(