Door , , reacties: 9, views: 26.410 •

Aan elkaar geplakt geheel

Op het eerste gezicht lijkt er gelukkig weinig aan de hand te zijn. Het is in ieder geval niet zo dat er overduidelijke bugs of crashes zijn waardoor de game eventueel niet langs de Quality Control-afdeling kwam. De kwaliteit van sommige elementen van het spel zelf is een ander verhaal. Zo speelt de singleplayer zich vrij duidelijk af in zeer minimaal aangepaste versies van de multiplayer-maps, aan elkaar geplakt met een opvallend grote hoeveelheid CG filmpjes en in-game vertellingen. Het doet vermoeden dat dit een nakomertje is, alsof er iemand halverwege de ontwikkeling langs kwam met het bericht dat er toch echt een singleplayerhaakje nodig was om de boel aan op te hangen.

Duct tape

Het resultaat is een van virtuele duct tape aan elkaar hangend geheel. De basis is dik in orde, maar het verhaal en de invulling ervan laten veel te wensen over. In de maps waar alles zich in afspeelt is het bijvoorbeeld de bedoeling om zoveel mogelijk willekeurige vijanden af te tikken tot je een bepaalde scorelimiet bereikt. Op dat moment spawnt er ergens op de map een marker waar je de missie kunt starten die het verhaal verder helpt. Deze missies omvatten de meest irrelevante en infantiele opdrachten, zoals 'versla X vijanden binnen Y minuten' of 'escorteer de barmanrobot naar punt Z'. Geen enkele link met het verhaal of de personages. Bezigheidstherapie tot het volgende filmpje, meer is het niet.

Anarchy Reigns

Anarchy Reigns speelt zich af in een dystopische toekomst waarin de grootmachten der aarde elkaar hebben vernietigd met hun complete arsenaal aan nucleaire, biologische en andersoortige nare massavernietigingswapens. Met een smeulende chaos tot gevolg. Binnen deze wereld maken cyberpunkbendes en high-tech regeringstroepen de dienst uit en wandelen mutanten van kleerkastformaat vrij rond. Oftewel: Anarchy Reigns.

Brute kracht of lenige soldaat?

In het introfilmpje wordt de speler gevraagd voor de ‘Black’ of de ‘White’ kant te kiezen, wat effectief het hoofdpersonage waar je mee gaat spelen bepaalt. Black betekent dat je met Jack Cayman, de hoofdpersoon van MadWorld, aan de slag mag. En bij een keuze voor White neem je de controle over Leonhardt 'Leo' Victorion, een lid van de Strike One-brigade van de regeringstroepen. Deze laten zich respectievelijk beschrijven als de trage brutekracht en de lenige soldaat.

Beide heren zijn op zoek naar ene Maximillian Caxton, een voormalig lid van de Strike One brigade die zijn eigen plan heeft getrokken. De interesse in deze ongetwijfeld epische queeste vervloog bij ons echter al snel, daar de overdreven dramatische ondertoon van beide achtergrondverhalen iets te dik zijn aangelegd. Zo is het een beetje moeilijk te verkroppen dat de Jack uit MadWorld, die met zijn kettingzaagprotese honderden, zo niet duizenden, mensen aan stukken heeft gezaagd, als een natte krant in elkaar zakt zodra er één woord over zijn veel te schattige dochter wordt gesproken. Ook de totale absurditeit van de andere karakters, zoals een bendeleider in een metalen stierenpak genaamd ‘Big Bull’ die ‘Bullshit’ als catchphrase rondspuwt, zorgde voor menig wenkbrauwfronzend moment. Het is een bekende Japanse invalshoek in dit soort verhalen en daar moet je ofwel van houden, ofwel doorheen kunnen kijken.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets