Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Voorlopige conclusie

Het lijkt een trend te worden om 15,6"-notebooks zo dun mogelijk te maken, deze in een stevige behuizing te stoppen en het model van krachtige hardware te voorzien; een soort ultrabook on steroids. Voor de optische drive is bij deze modellen geen plaats, maar een goed scherm en gpu zijn wel aanwezig. De concurrenten van de nieuwe Series 7 Chronos zijn de U500 van Asus en de Retina MacBook Pro van Apple.

De Chronos heeft echter een flink lagere prijs dan die modellen. De prijs wisten we bij het opnemen van de video nog niet, maar inmiddels weten we dat de Chronos 1399 euro gaat kosten. Dat lijkt ons een heel redelijke prijs voor een notebook met quadcore-processor, Radeon 8800M-gpu en goed scherm met pls-paneel en resolutie van 1920x1080.

Dat Samsung in Nederland geen model met touchscreen levert is jammer. Gelukkig maakt het uitstekende touchpad veel goed en gaat het om een mat scherm. De Series 7 Chronos is daarmee een veelbelovende multimedianotebook, waarbij we erg benieuwd zijn naar de accuduur en naar de grafische prestaties van de Radeon 8870M.

Series 7 Chronos CES 2013


Door Olaf van Miltenburg

- Nieuwsco÷rdinator

Olaf werkt sinds begin 2007 bij Tweakers en snapt als geen ander wat nieuws is. Hij heeft een voorliefde voor computers, internet, wetenschap en techniek en gebruikt die kennis sinds 2008 dan ook in zijn rol als nieuwsco÷rdinator. Ook test Olaf nog regelmatig zelf laptops en bezoekt hij internationale beurzen om op de hoogte te blijven.

Volg Olaf op Twitter

Reacties (54)

Reactiefilter:-154053+140+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Lol dat gelul over die stickers altijd. Ik heb nog nooit ook maar een halve minuut nodig gehad om die er zonder lijmresten af te halen. Ik vraag me af of de stickercritici zo gehandicapt zijn dat ze niet zonder schade stickers kunnen verwijderen, of dat ze gewoon graag willen zeuren. Maargoed, ontopic.

Ik ben benieuwd naar de gebruikerservaringen van deze ultra/notebook. Ik was eerder gecharmeerd van de U500 van Asus of de Sony S15. De eerste viel af vanwege de ervaringen met luide ventilatie en korte accuduur. De S15 heeft alle aansluitingen aan de kant waar ik wil muizen dus dat was al een minpunt, daarnaast kon dat scherm geen rood weergeven dus dat motiveerde me ook niet om de portemonnee te trekken.

Deze Samsung belooft veel moois wat betreft accuduur en ventilatie op de vorige Chronos was naar mijn weten prima geregeld. De slechte HDD sloop je er op dag 1 uit en vervang je voor een fatsoenlijke SSD, dat is niet zo'n probleem. Bij de U500 had je te maken met SSD's die niet beschikte over de standaard SATA aansluiting, maar ik neem aan dat je bij deze Samsung wel iedere wenselijke SSD kunt plaatsen.

Het weglaten van de optische drive vind ik een groot pluspunt, want ik gebruik de mijne werkelijk nooit. Tot slot vrees ik wel voor de kwaliteit van het toetsenbord. Ik heb enkele weken geleden de Series 9 Ultra bekeken bij Mediamarkt, maar de feedback van dat toetsenbord was ronduit dramatisch. Als ik deze korte eerste ervaring zo hoor dan kan 't keyboard dus nog wel eens gaan tegenvallen.

Ik ben al met al zeer benieuwd naar de eerste gebruikersreviews van dit beestje!

[Reactie gewijzigd door Didyoumeetmax? op 10 januari 2013 16:13]

Schitterende notebook. Zeker voor zakelijke gebruikers een representatief apparaat met een mooie afwerking die zeker meekan tegenover een Macbook Pro. Als ik 'm vergelijk met mijn huidige compaan (Dell Latitude E6510) dan ruil ik graag.

1 ding stoorde mij wel in de review: de weerbarstige zakelijke gebruikers. Laat ik even heel duidelijk nuanceren dat ik zeer regelmatig gebruik maak van mijn VGA aansluiting en dat heeft niets met mijn persoonlijkheid, weerbarstig of niet, te maken.

In heel veel vergaderruimtes hangt een groot scherm of een beamer. 99,9% van die schermen en beamers is voorzien van een kabel met een, jawel daar issie dan, VGA stekker. Zakelijke gebruikers komen simpelweg vaak in aanraking met deze kabel. Dat zal voorlopig ook wel niet veranderen, want veel van die vergaderruimtes worden niet zomaar voorzien van nieuw presentatiemateriaal, 'omdat de huidige laptops geen VGA aansluiting meer hebben'. Die beamers en schermen zijn heel vaak nog lang niet afgeschreven.

Het heeft dus weinig te maken met de persoonlijkheid van de gebruiker (nee, we hangen echt niet zwaar emotioneel huilend aan de VGA stekker) maar het is simpelweg een kwestie van centen.

Een aantal andere zaken mis ik als zakelijke gebruiker dan weer wel. Ik denk dan aan een Smartcard Reader en/of een RFID reader, een Fingerprint reader of een ExpressCard slot.

"Gebruik je die dan?" Deels, de fingerprint reader gebruik ik voor het aanloggen, de SmartCard reader wordt door menig bedrijf gebruikt voor Identity Check en RFID is uiteraard de opvolger daarvan. Voor specifieke uitbreidingen is die ExpressCard slot soms zeer handig voor een specifiek interface dat standaard niet op een notebook zit (al gebruik ik de mijne momenteel voor een Creative soundcard die vele malen beter is dan de onboard sound). In zoverre is deze Samsung dan weer geen zakelijke laptop.

Echter, met 1.400 euro heeft ie zeker wel de prijs van een zakelijke laptop. Voor die prijs verwacht ik toch ook wel een beetje de touch ervaring die ik bij menig concurrent wel krijg. Ik begrijp dat je betaalt voor het design, dat is ook bij een MacBook het geval, maar de Windows laptop wereld ligt prijstechnisch toch vaak wat lager.

Aangezien het nou niet echt een hele lichte ultrabook is, lijkt mij deze laptop eerder voorbestemd voor de happy few: De directeur die een mooie laptop wil en geen Mac, de privÚ gebruiker die meer te besteden heeft maar geen touch functionaliteit zoekt.
Eindelijk, op zo'n laptop zat ik te wachten. 15 inch, hoge resolutie, touchscreen, krachtige hardware met 8 GB geheugen. Die combinatie is er nu namelijk nog niet. Erg jammer dat het model met touchscreen hier niet uitgebracht gaat worden, want mij lijkt dat echt een zeer fijne toevoeging!

De trage 5400 RPM schijf valt me ook wat tegen, liever een rappe 256 GB SSD.
Ik kan me volledig vinden in jou opmerking.

Ik zit ook uit te kijken om mijn oude laptop te vervangen door een high-end exemplaar.
Tot nu toe leek het echter of je moet kiezen tussen een Ultrabook met matige specs, zonder dedicated graphics (maar wel dun, licht, en lange batterijduur), of een laptop met een zeer matig design (dik, log, lelijk) maar goede specs.

Eindelijk beginnen fabrikanten in te zien dat ze laptops moeten maken met een ultrabook formfactor, maar met high end specs en dedicated graphics, zoals Apple het doet met de Macbook Pro's. Ik denk dat hier zeker een markt voor is.

De prijs is echter wel pittig (De U500 zit rond de Ą1600, en deze zal ook wel in die prijsklasse zitten). De prijs van de Macbook Pro's is dan zo niet heel veraf meer, en voor mij is het prijsverschil toch de reden dat ik bij PC's blijf.

Dat zet me aan het denken: zou ik een goedkopere ultrabook kopen voor onderweg + een midrange dekstop voor gaming? Of toch een high end ultrabook waarop je ook een beetje kan gamen? Qua prijs komt dat ongeveer op hetzelfde neer.

[Reactie gewijzigd door lazershark op 10 januari 2013 15:20]

Ziet er erg goed uit. Wat ik alleen niet snap is dat ze bij een laptop met een dergelijke prijs er toch voor kiezen om de versie met touchscreen in bepaalde landen niet uit te brengen. Een van de kenmerken van Windows 8 is toch dat de gebruikerservering een stuk beter is als een touchscreen wel aanwezig is.

[Reactie gewijzigd door davino88 op 10 januari 2013 08:27]

Als ik naar mezelf kijk dan zit ik helemaan niet te wachten op een laptop met touch screen. Ik vind dit prima op een tablet, desnoods op een groot beeldscherm, maar naar mijn mening leent de ergonomie van een laptop zich hier helemaal niet voor.
Hier ben ik het volledig mee eens.
Ik zit er zelf ook niet op te wachten. En vind het dan ook erg jammer dat intel een touchscreen verplicht voor ultrabooks.
Jullie hebben het kennelijk nog nooit geprobeerd. Ik heb sinds een week een ultrabook met Touchscreen en windows 8. Ik moet zeggen dat het echt een toegevoegde waarde heeft. Windows 8 vraagt gewoon om aangeraakt te worden.

Ik heb ook een Surface RT, maar ik merk dat ik deze ultrabook veel vaker gebruik dankzij zijn touchscreen. Ook op de bank voor de tv gebruik ik gewoon mijn ultrabook en veeg over het scherm alsof het een tablet is. Dat toetsenbord staat op de een of andere manier gewoon niet echt in de weg.

Natuurlijk zijn er gevallen waarin een tablet fijner is, maar over het algemeen ben blijer met mijn nieuwe ultrabook dan met de surface rt.
ik denk dat je hier gelijk hebt, waarschijnlijk (zelf niet geprobeerd) zien veel mensen nu nog niet de voordelen van een touchscreen, maar zodra ze het hebben blijkt het dan toch echt een toegevoegde waarde te hebben. Lijkt mij erg leuk om het te proberen.

Wbt het niet hebben van een optische drive, ik brand nog geregeld een dvd-tje, maar alleen omdat mijn vriendin nog zo'n oude beeldbak heeft (werkt nog goed overigens :) ), maar heb geen kabeltje om van mijn laptop naar beeldbak te gaan. Ik heb nu een kabeltje besteld (vga naar s-video, 1,5 dollar) en dan zal ik bijna nooit meer branden denk ik. ;)

[Reactie gewijzigd door BasZer op 10 januari 2013 10:27]

Ik kan me hier ook wel in vinden. Ik verwachte aanvankelijk ook dat een touchscreen een gimmik zou zijn voor laptops. Niets is minder waar... het werkt gewoon erg prettig in combinatie met windows 8.

Ik sluit m'n laptop met touch al steeds minder aan op mijn 24inch monitor alleen vanwege het feit dat ik dan de touch functionaliteit moet missen....
Ik denk dat een heel hoop mensen ook denken dat het hun muis moet gaan vervangen, maar ik zie het meer als een extra. Vroeger (20+jaar terug?) gebruikte je de muis ook nooit/zelden, die is later pas populair geworden in het OS , en nu komt daar het touchscreen bij. Het is gewoon een volgende uitbreiding op het standaard invoerapparaten gedoe dat bij een PC komt kijken.
Mee eens, voor mijn studie heb ik dit ook en geloof me, door een pdf scrollen (studiehandleidingen/literatuur) of documenten snel bladeren/bewerken met een touchscreen bespaart echt veel tijd vergeleken met op een touchpad moeten rommelen.
twigg
welk ultrabook met touchscreen heb jij? ik zou er ook eentje willen kopen en heb mijn oog laten vallen op de HP touchsmart ,omdat ik nu reeds 4 jaar een HP laptop heb en zeer tevreden over ben. kan jij me beetje meer uitleg geven aub?
u kan me altijd mailen ook op imurdock@hotmail.com
alvast thx
murdock(rudy)
Allereerst:
Prachtige laptop, als ik zou willen upgraden had deze zeker kandidaat geweest!

Reactie:
Je kan prima met de muis touchen.
Voor de hybride varianten waar je het scherm eraf kan halen en hem kan gebruiken als een tablet is het wel handig, maar voor een laptop zie ik het mezelf ook niet doen.
Liever niet eigenlijk, of op zn minst de feature om deze feature uit te schakelen (maar dat kan gewoon via de windows 8 device manager verteld google me net)
Ik vraag me trouwens af wanneer Microsoft met een patch komt dat je in kan stellen om direct naar de desktop te booten, verder ben ik wel te spreken over het gebruik van win8.
Begrijp niet waarom mensen tegen touchscreen zijn het is een optie.
Laptop heb je altijd dicht bij je.

En van toetsenbord naar scherm is sneller gedaan dan van toetsenbord naar muis die je nog eens moet bewegen en klikken.

Kan ik eindelijk die muis wegdonderen met laptops want touchpad zijn nog steeds kut op de meeste merken.

[Reactie gewijzigd door BlackwaterEl1te op 10 januari 2013 09:08]

Nadeel vind ik wel is dat het toetsenboard + touchpad veel te groot is om lekker met het touchscreen te kunnen werken. Het scherm staat te veraf. Bij de Vaio Duo 11 is dat perfect opgelost en dat is echt heerlijk werken.
Waarom ik geen touchscreen wil is omdat er dan geen matte touchscreens bestaan voor zover ik weet. Er zit altijd een extra sterke spiegelde glasplaat, en als ik iets niet wil is het dat.

Dit is een heel mooi alternatief voor de Asus U500VZ/UX51VZ die je niet kunt kopen (ja, in Duitsland met een azerty toetsenbord 8)7 )

Nu nog die 8800M er uit en een ssd er in, en dan koop ik 'm de eerste dag dat ie uitkomt.
Als er een touchscreen op zit wil nog niet zeggen dat je hem MOET gebruiken..
Ultrabooks staan voor vernieuwing en ultra modern, zonder touchscreen zijn ze dit al een stuk minder.
Zonder touchscreen is de prijs ook 100-200 euro goedkoper. Iets wat ik veel belangrijker vind dan iets erop knallen wat ik toch al niet/weinig gebruik.
Nog 200 euro duurder dan het vorige model zul je bedoelen? 1399 ipv 1199 euro vind ik een flinke prijsstijging voor alleen een Full HD scherm (zonder touchscreen functionaliteit) en een iets snellere cpu.
Je vergeet de GPU... dat zijn aardig prijzige dingen en aangezien deze 2gb GDDR5 heeft :9~
Ik heb trouwens mijn twijfels over de schaalbaarheid van die 2GB. Eyefinity zal je niet snel draaien met een laptop, en de HD8870 is geen dual core GPU die meer geheugen rechtvaardigd.

Voor gamen en multimedia op een1920x1080 resolutie is 1GB toch genoeg?
Nee hoor is makkelijk vol te krijgen op 1080p. Hangt van de game af, maar is prima te doen...
Ik heb er een gruwelijke hekel aan als iemand met z'n vette vingers aan je scherm heeft gezeten. Vette vingers vergroot de leesbaarheid bepaald niet. Met een ipad oid heb je dat probleem minder, omdat je kijkafstand een stuk kleiner is, maar met 15.6" schermen heb je een grotere kijkafstand. Dan zijn vlekken gewoon hinderlijk (op mat scherm) en ronduit irritant op een glimmend scherm (voro de Samsung hier niet van toepassing). Je scherm hoort gewoon schoon te zijn :)

Ik snap dat hele touch niet voor een PC. Je zit te ver weg van je scherm voor touch als je je muis gebruikt, en de dicht bij voor de muis als je met touch bezig bent. Die twee gaan qua gebruiks gemak niet echt goed samen. Het is of of, en niet en en.
Helemaal mee eens!
Vette vingers en vuil op m´n scherm vind ik het meest hinderlijke bij welke computer dan ook.
Ik werk veel met foto´s en beeldbewerking en dat vereis voor mij gewoon een zeer schoon Ún mat scherm. Vingers af dus! ;)
Sony Vaio Duo 11 heeft een digitizer, dus naast touch kun je ook met een drukgevoelige pen aan de gang. Ideaal voor foto- en beeldbewerking dus. Dan is een muis en touchpad al helemaal achterhaald. Maar goed ik neem aan dat je al een Wacom-tablet oid gebruikt.
Twee dingen vallen me hier op:
- mensen die geen laptop met touchscreen hebben maar er toch een oordeel over hebben en dat stevig ventileren;
- waarom hebben al die snelle notebooks van tegenwoordig een 5400rpm harde schijf? Zelfs een 7200rpm is niet echt snel en een SSD is zeker 50% van de snelheidsbeleving.
Ik ga met jouw beide opmerkingen akkoord. En 1 iets weet je al zeker voor je het kan beoordelen:
-touchbediening bij een rechtstaand scherm is toch helemaal niet ergonomisch...
-ook had ik veel liever een 256GB SSD gezien zoals in de Ultra ipv van die trage HDD
ik kan alleen mijn idee over de trage harde schijf geven.
Maar dit is een strategie die apple wel toepaste in het verleden en ook door concurrenten gedaan wordt nu.
En dat is minder goede hardware meeleveren zodat voor mensen de meerprijs van een upgrade wel toegevoegde waarde heeft.

Cfr. het slechte beeldscherm op de gewone mac vs de retina.
Het gebruik van tragere harde schijven om de snellere SSD upgrade te promoten.

(Dit is een theorie, dus aub niet downmodden omdat je het niet eens bent, gewoon reageren dan)
Zit wat in inderdaad. Reactie van frennek sluit hier op aan.

Aan mij hebben ze dan toch een slechte, zou 'm zo bestellen en er later zelf een SSD in prikken :) (maar kan me uiteraard voorstellen dat 95% van het publiek voor zo'n laptop dat niet doet).
Verandering = eng! :D
Ik heb een nieuwe laptop nodig maar dat deze zonder touchscreen geleverd wordt is een dealbreaker. Een SSD had ik zelf nog wel kunnen regelen.
pff ik snap niet waarom iedereen zo'n fan is van touchscreens. Muis werkt nog altijd perfect en je scherm wordt niet continu vies.
Daarnaast wacht ik op de haswell cpu van intel voordat ik een nieuwe laptop aanschaf. Wordt lekker zuinig, goedkoop en dan kan ik er ook nog een redelijk spelletje op spelen.
ziet er goed uit. Hoop alleen dat er nog een msata-slot in zit. Als dat het geval is dan is dit voor mij echt de perfecte laptop: Goed scherm, snelle processor, een erg goede accu en waarschijnlijk een flink snelle videokaart. Dat er geen touchscreen op zit doet me dan weer niet zoveel. Als die prijs dan ook nog blijkt te kloppen lijkt dit me ee prima aanbieding. Ga zo door Samsung!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Microsoft Windows 10 Home EN

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True