Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 282, views: 238.044 •

Conclusie

Vaak is het lastig of in ieder geval weinig spannend om producten van Apple te bespreken omdat het bedrijf meerdere generaties vasthoudt aan bestaande ontwerpen. Het uiterlijk van de MacBook Pro en inmiddels ook van de Air, gaat al een aantal jaren mee en alleen daarom al waren we blij met de MacBook Pro Retina.

MacBook Pro Retina Niet dat het aanzien van de behuizing nu zo'n revolutionaire verandering heeft doorgemaakt, maar met de afname van de dikte verlegt de fabrikant wel degelijk grenzen. Notebooks die zo dun zijn als de Pro Retina en toch over de laatste generatie quadcores en een relatief krachtige gpu beschikken zijn er simpelweg niet. Ook het terugbrengen van de schermdikte is een waar huzarenstukje.

Wat de keuze voor hardwareonderdelen betreft zijn er geen concessies gedaan maar voor de bevestiging geldt dit helaas wel. Was een paar jaar geleden de verontwaardiging nog groot toen Apple begon met niet verwisselbare accu's, inmiddels is bijna niets meer te vervangen. Het geheugen is nu vastgesoldeerd en de ssd is van een proprietaire aansluiting voorzien.

Ook al heeft het apparaat goede hardwareonderdelen en zitten er nu twee Thunderbolt- en evenzoveel usb 3.0-poorten op, de basisprijs van 2279 euro voor de eenvoudigste Macbook Pro Retina is hoog en alleen te verantwoorden als het scherm echt zo goed is als Apple ons wil geloven. Ons testmodel was de uitvoering met een ssd van 512GB en de snellere Core i7 3720QM-processor, wat de prijs doet oplopen tot een pittige 2899 euro.

De gemiddelde consument zal zich vergapen aan het scherm en na een tijdje gewerkt te hebben wil je niet meer terug naar een doorsnee tn-paneel met lagere resolutie. Tekst, beeld en kleuren zien er inderdaad veel beter uit. Er is echter een grote maar. Bij het webbrowsen wordt je storend geconfronteerd met compressieartefacten en afbeeldingen in te lage resolutie en dit zal niet gauw veranderen.

Apple MacBook Pro 15" Retina 2012Bovendien richt Apple zich niet op de gemiddelde consument maar op professionals. Zoals we hebben aangetoond zullen professionele gebruikers die pixelperfect werken bij de geschaalde resolutie van 1680x1050 en 1920x1200 tegen anti aliasing-artefacten aanlopen. Bij 1440x900 speelt dit niet maar dan zal de blokkerige weergave door de toegenomen scherpte bij sommige grafici tot problemen leiden bij hun werk.

Dat maakt dat de laptop vooral ideaal is voor de groep mensen die veel mobiel met foto's en video werkt en zoveel mogelijk pixels wil zien bij het bewerken. De vraag is dan weer of zij genoeg hebben aan 8GB.

De MacBook Pro Retina is met zijn slankheid en scherm baanbrekend en Apple heeft gelijk dat er niets vergelijkbaars op de markt is. Voor de innovatie zouden we dan ook vijf sterren willen geven. Als we de warmteontwikkeling en de geluidsproductie, de beperkte geheugenhoeveelheid, de slechte upgrademogelijkheden en vooral de prijs meewegen komen we echter toch op Goed uit. De MacBook Pro Retina is een unieke laptop en zeker goed, maar niet pixelperfect.  

Pluspunten

+ Zeer goed ips-scherm
+ Ongekend hoge resolutie
+ Dun en toch krachtige hardware

Minpunten

- 8GB en upgraden lastig/prijzig
- Wordt warm/luidruchtig bij zware werklasten
- Prijzig

Sub-beoordelingen

Prijs Score: 2
Featureset Score: 4
Prestaties Score: 5
Beeldkwaliteit Score: 5
Bouwkwaliteit Score: 5
Ergonomie Score: 5
Warmte en geluid Score: 2
Mobiliteit en accuduur Score: 4

Eindoordeel

Tweakers zegt: goed!


Door Olaf van Miltenburg

- Nieuwscoördinator

Olaf werkt sinds begin 2007 bij Tweakers en snapt als geen ander wat nieuws is. Hij heeft een voorliefde voor computers, internet, wetenschap en techniek en gebruikt die kennis sinds 2008 dan ook in zijn rol als nieuwscoördinator. Ook test Olaf nog regelmatig zelf laptops en bezoekt hij internationale beurzen om op de hoogte te blijven.

Volg Olaf op Twitter

Reacties (282)

Reactiefilter:-12820268+1140+24+30
Aangezien OSX nog steeds niet geschikt is om de meeste spellen mee te spelen, schakelen we over naar Windows 7, die we via Boot Camp installeerden. We nemen 1920x1080 als uitgangspunt, omdat al snel duidelijk is dat de videokaart bij lange na niet genoeg puf in zich heeft om veeleisende spellen op 2880x1800 te kunnen draaien.
Diablo 3 is geoptimaliseert voor 2880*1800, en wat ik van andere reviews begreep draait het niet super goed, maar nog best wel soepel.

http://www.theverge.com/2...ew-retina-display-15-inch
This isn’t the highest-specced Retina MacBook Pro, but with a 2.6GHz Core i7 and 8GB RAM we were able to enjoy a full 2880 x 1800 experience, and compared to the standard MacBook Pro’s 1440 x 900 (or 1680 x 1050), it’s a vastly improved visual experience.
http://arstechnica.com/ap...he-15-retina-macbook-pro/ (user comment, niet de review zelf)
D3 (post 1.03 patch) played in 2880x1800 much better than I expected. Not nearly as well as my PC plays it in 1920x1200 but my PC is a 2500K w/a 560 Ti and 16GB of RAM, and obviously 1920 is a lot less pixels to push than 2880. So I was pleasantly surprised. I haven't yet tried Portal or Civ 5 though I've read that it runs those both pretty well. Civ 5: Gods and Kings seems to run better than regular Civ 5 did on my PC, so I'm hoping it might run well on this machine.
Met de settings op max. gaat het niet echt soepel draaien, maar met iets lagere settings is het best te doen

[Reactie gewijzigd door Vihaio op 23 juni 2012 09:28]

Met de settings op max. gaat het niet echt soepel draaien, maar met iets lagere settings is het best te doen
Daarvoor koop je toch niet een apparaat van 2800 euro? Om dan een zulke enorme concessies te moeten doen. Ik zie het al voor me dat iemand dit claimt voor een PC van 2800 euro, die wordt gewoon vierkant uitgelachen...

Apple computers zijn gewoon niet goed om mee te gamen. Daar zijn ze niet voor gemaakt, daar zijn ze niet voor bedoeld. Als je wilt gamen op een notebook, dan zijn daar goede alternatieven voor.

Deze retina notebook is het parade paardje van Apple en vooral een status object. Voor de professional is 8GB te weinig, voor de gemiddelde consument maakt hij teveel lawaai en is hij simpelweg te duur. Je krijgt er dan wel een super mooi apparaat voor terug. Maar dat is dus uiterlijk over functionaliteit, en dus een status object.
We hebben het niet over een PC, maar over een laptop. Waar het issue niet is dat de videokaart niet sterk genoeg is, maar dat de videokaart niet sterk genoeg is om de nieuwste games op 2880x1800 te draaien op de hoogste settings, iets wat ik niet zo heel vreemd vind. Als je een game op 1440x900 kan draaien zou dat al een heel stuk minder een issue zijn.

Maar zoals al eerder aangegeven, een MacBook Pro is geen game laptop, maar een laptop voor professionals. Natuurlijk is af en toe een spelletje spelen ook leuk voor professionals, maar we weten hopelijk genoeg van computers om te realiseren dat een laptop niet de AAA GPU aan boord kan die je in je PC stopt, want volgens mij zijn die nog steeds groter dan deze MacBook Pro Retina...

Of 8GB te weinig is betwijfel ik, ligt er aan wat je ermee doet imho. Maar als je ¤2200+ voor een laptop neerlegt dan kan je vast wel die extra ¤200 neerleggen om er 16GB van te maken.

Status object ligt er helemaal aan. Veel professionals zijn Freelancers of komen bij klanten over de vloer, dan helpen alle beetjes die jou een betere image geven bij de klant. Net zoals een timmerman die met net/mooi gereedschap aankomt ipv. de laatste gamma aanbiedingen. Het is natuurlijk geen vervanging voor goede resultaten, maar de realiteit laat zien dat het wel degelijk helpt.
Status object ligt er helemaal aan. Veel professionals zijn Freelancers of komen bij klanten over de vloer, dan helpen alle beetjes die jou een betere image geven bij de klant. Net zoals een timmerman die met net/mooi gereedschap aankomt ipv. de laatste gamma aanbiedingen.
Tja daar heb ik toch een beetje moeite mee. Als de timmerman in een Ferrari aan komt rijden is je eerste gedacht waarschijnlijk ook dat je toch teveel betaald als klant. Een Fiat Panda uit 1985 hoeft nou ook weer niet, maar een nette niet al te dure auto die kan doen wat nodig is geeft wat mij betreft een betere indruk. Dat geldt voor je gereedschap als freelancer net zo vind ik (/me spreekt uit ervaring als freelancer).
Je moet er ook rekening mee houden dat deze notebook net als alle andere Apple producten niet voor de Nederlandse markt ontwikkeld is. Apple zit in Cupertino, voor de doelgroep(IT'ers, grafische ontwikkelaars, managers, etc) daar en in sommige andere delen van de VS kost deze laptop een weeksalaris, in Nederland meer dan een netto maandsalaris.

[Reactie gewijzigd door Dr. Rockzo op 23 juni 2012 18:10]

Precies! Ik heb me er dan ook direct een aangeschaft! $2000 (na bedrijfskorting) valt reuze mee. En het is een fantastisch scherm om Xcode op te draaien.
¤2200,- is inderdaad te veel, da's anderhalve maand werken! |:( En als ik de plaatjes zo bekijk is er geen ruimte voor een optische drive in meegenomen? 8)7
Voor die prijs wil je toch echt wel het complete pakket. :(
Als jij anderhalve maand moet werken voor 2200 dan is dat ding eenvoudigweg niet voor jou. Er is dan ook geen reden om je daar druk over te maken.

Voor veel mensen is dat ofwel veel minder dan een maand werken ofwel een uitstekende investering van de werkgever die het maximum uit zijn werknemers wil halen.
Meh, ik ben dan ook student (afstudeerder), getrouwd > 2 kinderen, en op me/ons-zelfwonend. Ik zie mezelf dan ook geen Mac Retina kopen, daar heb je gelijk in, maar dat is niet wat ik bedoelde te zeggen.

Die prijs is gewoon te hoog voor wat je er voor terug krijgt, en dat is wat ik er mee wou zeggen. Voor ¤2200,- is er veel beters op de markt te vinden (op het scherm na, omdat dat nu het 'unique selling point' is).
ofwel een uitstekende investering van de werkgever die het maximum uit zijn werknemers wil halen.
Misschien in Cupertino ja. Maar hier in Rotterdam heb ik vele bedrijven bezocht.. en die zullen vast vervuild zijn met werkgevers die niet het maximale uit hun werknemers willen halen.. Al die Dell Vostro's en Lattitudes (en Precisions in sommige gevallen).. HP Probooks (soms ook Elitebooks)... Lenovo/IBM Thinkpads. Gaat daar wat goed mis bij die bedrijven kan ik je zeggen.

Zonder een Apple haal je het maximale niet uit je werknemers. Dat gaat niet voor alles op omdat er nog altijd bepaalde software is wat geoptimaliseerd is voor Windows en wat onder Mac problemen oplevert. En voor deze Macbook komt erbij: ¤2200,- voor een Macbook zonder Ethernetpoort, en zonder Optische Drive.

Werk je misschien bij Apple? Want met 29 reacties ben je al bijna verantwoordelijk voor 15% van de reacties onder dit nieuwsbericht. Klik ik toevallig op eentje en heb je 't over een 5 uur durende intercontinentale vlucht van SF naar NY. :X We hebben hier duidelijk te maken met iemand die weet wat ie zegt. O-)

[Reactie gewijzigd door GS88 op 24 juni 2012 14:34]

Hier ook zo'n werknemer met een HP Probook.. En ja, ik zou veel meer kunnen presteren als ik een laptop met SSD zou hebben ja. Als ze eenmalig een paar honderd euro meer uitgeven zit ik niet steeds te wachten en zouden ze een stuk meer rendement uit mij halen. Dit onding doet er al 10 minuten over om op te starten met alle zooi die ze er standaard op zetten.
Een SSD kun je in iedere laptop plaatsen.
Sterker nog tot dit model uitkwam waren de SSD's van apple de meest langzame in de markt.
Dit kwam vooral omdat de innovaties in de ssd markt niet stil stonden en apple wel stil stond met haar ssd ontwikkelingen.

Kortom voor snelheid heb je deze laptop niet nodig!
Disclaimer: ik heb al jaren stapels Apple spullen. Fan zou ik mezelf niet noemen, want ik heb ook al genoeg problemen met Apple gehad.

Anywayz, dat voor jou de prijs te hoog is voor wat jij ervoor terug krijgt, dat geloof ik meteen. Dat kan jij perfect beoordelen. Echter, de absoluut laagste prijs voor zoveel mogelijk computer is voor mij niet belangrijk. Ik koop een computer sowieso zakelijk en of hij dan 1500 of 3000 euro is, is niet echt een issue. Garantie, support, stabiliteit wel. OS X kunnen draaien ook. Het zo-min-mogelijk-zelf-moeten-ondersteunen van de laptop is erg belangrijk voor mij. Ik heb simpelweg geen tijd meer om zelf te "tweaken".

Voor mij is de retina niet mijn volgende Mac, omdat ik een 17" gebruiker ben. Normaliter gebruik ik daarbij ook nog een tweede scherm. Voor mijn werk en hobby's heb ik nu veel "space" nodig. Ik baal dus eigelijk ook wel dat er geen 17" meer te krijgen is, gelukkig heb ik net pas een nieuwe, dus ik hou het nog wel een tijdje uit. Veel mensen vinden een 17" te zwaar, maar ik ben grote kerel en zuil soms zelfs 2 laptops mee in mijn rugzak.

De 16 GB RAM van de retina had ik dan wel weer leuk gevonden (het is een optie) voor mijn VM's.
Afschrijven of reserveren over twee jaar, 100 euro pm en dan houd ik niet eens rekening met de restwaarde. Als je daar rekening mee houdt zijn de kosten te vergelijken met een doorsnee laptop met dezelfde specs.

Wet betreft optische drives, die worden zelden gebruikt en in de toekomst nog minder, voor de enkele die hem nodig heeft, externe kost 3 tientjes.
Mijn ervaring is dat het merendeel een MBP 3 tot 4 jaar gebruikt.
Tja daar heb ik toch een beetje moeite mee. Als de timmerman in een Ferrari aan komt rijden is je eerste gedacht waarschijnlijk ook dat je toch teveel betaald als klant.
Timmermannen hebben geen Ferrari's nodig om hun werkzaamheden uit te voeren. Als ik een timmerman inhuur heb ik meer vertrouwen in zijn werkzaamheden als hij komt aanzetten met professioneel gereedschap in plaats van goedkope bouwmarktrommel die na een week intensief gebruik kapot is. Als ik een architect of grafisch ontwerper inschakel die zijn werk komt tonen op een aartslelijke plastic gaminglaptop zou ik nogal twijfelen aan zijn kwaliteiten. De persoon is blijkbaar onverschillig over productontwerp en dan begrijpen we elkaar waarschijnlijk niet goed. Bij iemand die mijn auto moet fixen kan het me niet interesseren wat voor een laptop hij gebruikt omdat het niet relevant is voor de kwaliteit van zijn werk.
De persoon is blijkbaar onverschillig over productontwerp en dan begrijpen we elkaar waarschijnlijk niet goed.
Ook een architect moet eerst vermogen opbouwen om zo'n Apple te kunnen kopen. Als een architect dus beginnend is, hoe moet ie dan werk krijgen als niemand hem wil hebben vanwege een goedkope laptop?
Met zijn toekomsts perspectief -een goed salaris- is dat een kleine investering die zich makkelijk terug verdient.
Datzelfde argument geldt al eeuwen voor heel veel beroepen en toch slagen ze meesten er in om uiteindelijk succesvol te worden: hard werken als knecht/assistent/intern etc voor je op eigen voeten staat, investeren/risico nemen met de hoop om er later meer uit te halen dan er in steekt, enz.
Ho! Wacht eens even. Weet het verschil tussen een interior designer en een architect aub. Van de pak-em-beet 40 tot 50 architecten die ik heb bezocht zijn de architecten met een Macbook (Pro) op één hand te tellen. Interior Designers daarentegen lopen bijna allemaal met zo'n ding rond ;)

Onder andere AutoCAD werkt niet zo lekker op een Mac (wel compatible, maar toch anders) als dat ie op Windows doet kan ik uit eigen ervaring vertellen (met ACAD'12 iig).

[Reactie gewijzigd door GS88 op 24 juni 2012 14:29]

Als ik een architect of grafisch ontwerper inschakel die zijn werk komt tonen op een aartslelijke plastic gaminglaptop zou ik nogal twijfelen aan zijn kwaliteiten. De persoon is blijkbaar onverschillig over productontwerp en dan begrijpen we elkaar waarschijnlijk niet goed.
Mwah en als ie een Macbook uit z'n tas trekt is mijn eerste gedachte ook 'meeloper, hoe cliche voor een designer', waarna ik 'm op z'n inhoudelijke kwaliteiten ga beoordelen ipv welke keuze hij toevallig heeft gemaakt bij de aanschaf van z'n computer.
waarna ik 'm op z'n inhoudelijke kwaliteiten ga beoordelen ipv welke keuze hij toevallig heeft gemaakt bij de aanschaf van z'n computer.
Mooie speeltjes is natuurlijk nooit een vervanging voor kennis/vaardigheid/ervaring. Maar dat neemt niet weg dat het wel degelijk een rol speelt, als je twee exact dezelfde mensen heb qua kwalificaties zal je over het algemeen toch kiezen voor de persoon die investeert in zijn tools. Dus zal de persoon die een ¤2700+ laptop op zak heeft een streepje voor hebben op de persoon die een ¤500 laptop op zak heeft. In theorie is dat bij dezelfde vaardigheden, in de realiteit is dat jammer genoeg anders en hebben de mensen met een vlotte babbel en de mooie speeltjes meer dan één streepje voor.
Zelfstandige hier. Werk al zo'n 15 jaar in Infosec.

En ik heb dus geen laptop voor status he. Het enige waar ik een beetje op let is mijn kleding. Ik ga meestal met de trein, dus mijn auto zien ze ook niet.

Mijn Macbook Pro 17" heeft juist een zwarte Speck case, zodat ik niet teveel opval. Volgens mij praat jij meer over musici of fotografen ofzo.
Ik snap die discussie over de prijs niet helemaal. Laat het verschil dan 1000 euro zijn in aanschaf...Over ongeveer 4 jaar gebruik is dat 250 euro per jaar duurder dan een gewone laptop (met ongeveer dezelfde specs) Ik kan me niet voorstellen dat een particulier hier van wakker ligt. Helemaal al niet iemand die een dergelijk apparaat dagelijks gebruikt voor zijn/haar werk. Een laptop is vaak een apparaat waar je dagelijks mee bezig bent. Daarnaast verkoop de een laptop van Apple na 4 jaar nog voor zeker 700 euro (weet ik uit ervaring) Je kan die eeuwenoude prijs discussie dus een beetje nuanceren, al is en blijft het vel geld wat je in 1 keer moet uitgeven...
Of 8GB te weinig is betwijfel ik, ligt er aan wat je ermee doet imho. Maar als je ¤2200+ voor een laptop neerlegt dan kan je vast wel die extra ¤200 neerleggen om er 16GB van te maken.
Tsja, das een manier om te redeneren. Ik zie het zelf andersom: als je al zo'n vermogen moet neerleggen, mag je ook verwachten dat er standaard al wat meer ingebouwd is. Laat staan voor de versie die Tweakers getest heeft: 2900 (!!) Euro, en dan nog willen ze een extra 200 euro voor wat geheugenchippies extra.
Status object ligt er helemaal aan. Veel professionals zijn Freelancers of komen bij klanten over de vloer, dan helpen alle beetjes die jou een betere image geven bij de klant. Net zoals een timmerman die met net/mooi gereedschap aankomt ipv. de laatste gamma aanbiedingen. Het is natuurlijk geen vervanging voor goede resultaten, maar de realiteit laat zien dat het wel degelijk helpt.
Met deze tekst is jouw eerste argument opgeheven: het is dan niet een kwestie van: "als je 2200 kan veroorloven, kan dit en dat er ook nog wel bij", maar een sociale verplichting om zo'n laptop aan te schaffen, "anders hoor je er niet bij en kom je onproffessioneel over".

Dat gezegd hebbende blijft het natuurlijk wel een prachtig ding. Ik heb zelfs slechts een pc ,1920*1200, en dat vind ik al een mooie resolutie. Ik kan me niet voorstellen hoe scherp zoiets dan moet zijn! Ik vraag me af hoe lang het gaat duren voordat hoge resoluties (4k bijvoorbeeld) doorsijpelen naar monitoren/tv's. De technologie is er blijkbaar al!
Ik had weinig problemen met de 2GB van mijn Air 11: het werkte prima voor doordeweeks programmeren: Xcode werkt ok, allerhande scripting talen etc.

Multimedia is een andere zaak, maar 4GB is nog steeds meer dan genoeg voor de meeste toepassingen. 8GB is enkel te weinig voor hard-core Photoshoppers, video enz.

Ik maak me dus niet te veel zorgen over die 8GB en geniet ten volle van de snelheid en het scherm.
Voor photoshop lijkt me dat ook ruim genoeg.
Voor welke "professional" is 8 GB genoeg? En laten we eerlijk blijven: ¤200,- voor een geheugenupgrade is echt bizar duur, dat hoeft volgens mij niet veel meer dan een kwart daarvan te kosten...
Wat is een professional?

Iemand die heel de dag naar een scherm moet kijken en daar iets nuttig mee doet.

Hoeveel programma's hebben 8GB nodig om volt te draaien?
Er is niet zoiets als een "professional". Je zal wel specifieker moeten zijn. Ik gebruik al jaren Mac's professioneel, maar 8 GB is op zich genoeg. De enige reden voor mij om naar 16 GB te gaan is om meer VM's tegelijk te kunnen draaien.
Je kan met Thunderbolt een brug maken tussen de laptop en een externe scherm met een soort van GPU dock waarin je je eigen GPU insteekt. Dan kun je dus wel met zo'n laptop genieten van beste games in de hoogste kwaliteit zonder dat de GPU van de macbook gebruikt wordt. Indien je het geld voor zo'n dure laptop over hebt dan denk ik ook dat je die dock met scherm kan aanschaffen als je wilt gamen (thuis).
Er is theorie en er is praktijk.

Geef eens een voorbeeld in de praktijk van zo'n setup?
Ondanks de snelheid van thunderbolt, komt het toch niet eens in de buurt van PCI-e 2.0 x16. Een echt snelle desktopkaart kun je nog steeds vergeten.

overigens heb ik nog geen grafische kaarten gezien de je kan aansluiten op een poort (USB 3.0/Thunderbolt), behalve die van die ene Vaio, maar dat is geen echte gamingkaart.
Ja het is een laptop, maar voor 2800 euro mag je toch wel wat verwachten, en daar kan deze machine in mijn geval niet aan voldoen. Die resolutie is geweldig maar in de praktijk pakt dat minder uit, ook de warmte en bijhorend geluid vind ik niks wat je hoort te krijgen voor die prijs.

En dan kom je aan met het argument dat het een laptop voor professionals is, maar dat is maar een mening, geen feit, ook die mensen lopen tegen problemen aan die vergelijkbaar zijn met een spelletje spelen. Die mensen kunnen net zo goed een alternatief van bto of xnb enz. nemen voor 1500 euro die krachtigere onderdelen bevat en die ook nog eens te onderhouden is. Als je vaak met dit apparaat werkt en hij heeft na 2 jaar zoveel stof gevreten dat hij niet meer langer dan een halve minuut aan kan staan zonder te oververhitten zit je daar wel met je design laptop.

Dan komen nog de uitbreidingen om de hoek kijken, als je eenmaal begint heb je uiteindelijk nog een 5 a 600 euro extra bij Apple achtergelaten, omdat onderdelen vreselijk overpriced zijn maar je verplicht bent om te kopen omdat je zelf niks meer kunt vervangen. Tegenwoordig loopt veel jeugd rond met een macbook die totaal geen kennis van zaken hebben en gewoonweg opgelicht worden, omdat ze totaal niet weten wat ze in handen hebben. Uiteindelijk zitten ze een beetje op facebook en typen ze verslagen, wat zelfs nog kan op een netbook van 300 euro.

Als iemand met een macbook bij mij over de vloer zou komen krijg ik er geen goede indruk van, ik denk dan eerder dat deze persoon duur is voor de service die hij me aanbiedt, en weinig kwaliteit kan leveren door een gebrek aan kennis. Gelukkig doe ik verder onderzoek voor ik een keuze maak, en niet alleen bij computers. Helaas zijn er nog altijd mensen die zich laten bedonderen en het totaal niet in de smiezen hebben.

Het is jammer voor de mensen die een apple computer voor hun beroep oid gebruiken, maar apple is nog steeds een geldwolf en daar worden helaas ook de trouwe gebruikers de dupe van.
Als iemand met een macbook bij mij over de vloer zou komen krijg ik er geen goede indruk van, ik denk dan eerder dat deze persoon duur is voor de service die hij me aanbiedt, en weinig kwaliteit kan leveren door een gebrek aan kennis. Gelukkig doe ik verder onderzoek voor ik een keuze maak, en niet alleen bij computers. Helaas zijn er nog altijd mensen die zich laten bedonderen en het totaal niet in de smiezen hebben.
Godsamme zeg, jij veroordeelt dus elke mens die een graag een beetje meer geld uitgeeft voor gebruikgemak, luxe en comfort (of puur voorkeur kan ook) tot ondeskundige idioten die jou in de luren willen leggen. Erg fijn persoon ben jij dan. Opgedonderd met iedereen die een Audi of BMW heeft, die leken weten namelijk niet dat een Volkswagen of Renault ook vier wielen en een stuur hebben. Shame on them, omdat ze graag een hoger niveau van afwerking willen, gemakkelijkere bediening, meer technische snufjes. Ze laten zich bedonderen!

Waarom vinden tweakers het (blijkbaar) zo ondenkbaar, getuigend van oogkleppen of schamelijk wanneer mensen geld meer geld uitgeven voor een beetje luxe in hun leven, en niet het onderste uit de specs-kan willen halen? Zulke mensen maken dan bij mij een slechte indruk, nl. als vrek. Ik heb het echt gehad met spec-kickers die niet verder kijken dan hun eigen isotoopje en mij bestempelen als IT-vreemde snob.

[Reactie gewijzigd door RubenTheys op 23 juni 2012 16:35]

Ach Frietjemet is nog een student, dus zoveel zal hij niet over de vloer krijgen, laat staan dat het iemand is die beslissingen neemt. De opdrachten die je wilt aannemen als freelancer zijn over het algemeen niet bij studentjes die elke cent nog eens moeten omkeren. Dus zal een dergelijke mening mij weinig doen.

Mijn Asus laptop van 10 jaar geleden was ook iets van ¤2700+, zeker niet de goedkoopste, maar toen der tijd een erg fijn ding. Waarom zo duur? Een hoge resolutie voor toen der tijd en je kon de machine beveiligen dmv. een fingerprint scanner (opstarten, bios, locken, etc.). En 5 jaar later gebruikte ik nog steeds liever mijn Asus je dan de cheapo Dell laptop van ¤500 die ik bij een telefoon abo kreeg (ook al zouden de technische specs beter moeten wezen). Een apparaat is niet alleen de specs, maar ook de gebruikers ervaring...
Leuk dat je in de derde persoon over me spreekt. Daarnaast weet je helemaal niet wat ik doe en wat niet in mijn dagelijks leven, daarnaast lig ik niet in een coma en kan ik heel goed beslissingen nemen. En als 'studentje' hoef ik niet iedere cent nog eens om te keren, als jij dat met 2-cent munten moet doen is dat niet mijn schuld. De gemiddelde scholier/student heden ten dage heeft genoeg bestdeingsruimte, voor mij leef jij dan ook achter de maan wat direct betekent dat jouw mening me ook weinig doet.

Een apparaat is zeer zeker niet alleen de specs, getuige mijn 4 jaar oude (budget) HP laptop die nog steeds geweldig goed werkt, en mij elke schooldag weer prima weet te dienen. Ik heb thuis een flinke pc staan waar al enkele duizenden inzitten sinds mijn eerste eigen pc op 15-jarige leeftijd, maar ik pak vaak genoeg de laptop omdat deze voor 'gebruikers ervaring' van mij 5 sterren krijgt. Ik zou niet weten waarom een macbook daarin beter zou moeten zijn? Die hp heeft zeer zeker zijn kwaaltjes gehad, maar met een klein beetje inspanning heb ik deze kunnen verhelpen, het was dan ook maar 500 euro wat het ding gekost heeft, dat is toch net iets minder kwaliteit dan een 6 keer zo dure macbook, al geldt dat alleen voor de schil. Kwa hardware is het ding niet kapot te krijgen, en ik ga er echt niet mee om als een stuk swarovski.

Maargoed dit is mijn laatste reply, blijkbaar betekent apple zo veel voor bepaalde individuen dat ze direct moeten gaan kleineren als iemand eens een andere mening er over heeft. Ik doelde vooral op apple gebruikt als een gadget en niet als een doelmatig iets, al zal dat weinig veranderen aan het galspugen hier daar ik een ongelovige ben.
Als iemand met een macbook bij mij over de vloer zou komen krijg ik er geen goede indruk van...
Jij hebt een slechte indruk van mensen met een MacBook.
Je zaagt vervolgens dat mensen kleineren.

Pot, ketel.

[Reactie gewijzigd door newinca op 24 juni 2012 08:57]

(Reactie op Frietjemet): Je vergeet alleen de factor Mac OS.. Op een HP kan je geen Mac OS draaien. Ik geef daar zelf gewoon de voorkeur aan, o.a. vanwege ontwikkeling voor iPhone, en dan zit ik vanzelf vast aan een Mac. Produktiviteit is ook een belangrijk voordeel, de multiple desktop functie vind ik zelf erg handig (vooral i.c.m. meerdere VMs / remote desktop sessies), en de unix shell is ook super. Uiteraard kan je die functies ook in Linux vinden maar dan heb je weer geen officiele pakketten zoals Creative Suite en Office.

Als je dan een 15" Mac notebook wil dan zit je al gauw boven de 1700 euro, dat is nou eenmaal zo en je krijgt daar ook een hoop voor terug zoals licht gewicht, klein/dun en een prettig ontwerp (de trackpad is echt hemels). En goede specs.

Als je kijkt naar de echt snelle en toch portable high-end laptops van HP en dergelijke dan kom je trouwens aardig in de buurt van de Apple prijzen. Het verschil is gewoon dat Apple gewoon geen budget range heeft. Daar begint het bij mainstream (en dan eigenlijk nog wat er boven). En dan kan je nog lager qua prijs, ik gebruikte tot gisteren bijv. een 11" MacBook Air die ik gereviseerd met garantie voor 649 euro had gekocht. En die startte sneller op dan mijn werk PC (verschil tussen 15 seconden en 10 minuten :) ). Ik ga trouwens ook geen retina MBP kopen tot er een goedkopere versie uit komt (13" bijvoorbeeld).

Dat het Mac produkt voor jou niet werkt hebt betekent toch niet dat ik geen verstand van zaken heb als ik wel voor een Mac kies?
Ik geef ook geld uit voor gebruiksgemak, maar ik ga er er niet te veel voor betalen. Ik heb een htc one x, die luxe is, gebruiksgemak biedt en comfortabel is (ik vergeet vaak genoeg dat hij in mijn broekzak zit, en nee zijn geen overzeas). Geldt natuurlijk niet voor iedereen maar het merendeel wat ik met Apple zie lopen ogen erg protserig met hun te dure hardware, en denken dat ze daar respect mee verdienen. Ook hilarisch als ze je iPhones willen opdwingen oid, en de discussie vervolgens verliezen die ze zelf aangaan.

En dan kom je ook nog met auto's aanzetten, natuurlijk zit daar een verschil in prijs, maar daar zie je daadwerkelijk het verschil in wat je betaald. Dat is dus een vergelijking die kant nog wal raakt, maar het probleem met 'snobs' zoals jou is dat ze niet willen toegeven dat ze veels te veel betalen voor wat ze krijgen. Maar wacht, ik maak de vergelijking compleet: twee opel astra's a 30k euro, eentje slopen we het interieur uit en vervangen het door minder, maar apple. We plakken er een apple badge op en vragen er 50k euro voor. Kwa prestaties zijn ze exact gelijk, alleen is de ene astra compatibel met vrijwel alles op de markt, alleen moet je even opletten met de olie verwisselen, de andere is alleen compatibel met dure apple accesoires. Zal wel zijn dat je pissed bent, kwijtraken doe je hem ook niet meer.

En dan begin je weer over luxe, ik weet niet waar ik veel luxe mis met mijn 4 jaar oude HP-budget laptop, het is een gebruiksvoorwerp, daar wordt mee gewerkt en hij krijgt ook af en toe een tik. Ik heb nog niemand gezien die een macbook dagelijks mee naar school heeft en er zo lang mee doet, kwaliteit valt vies tegen voor wat je betaald. En het gaat idd niet alleen om specs, maar als ik iets beters kan krijgen voor de helft van het geld is de keuze voor mij snel gemaakt, en osx heeft voor mij 0 meerwaarde.

Dat jij tweakers ziet als verstokte kluizenaars die alleen maar thuis zitten en op hardware liggen te geilen zegt al genoeg over jouw persoon, die denkt dat ze met een apple-product meteen 10 x beter zijn. Er zijn altijd nog mensen die meerwaarde aan een apple-computer hebben, die ik niet voor het hoofd wil stoten, maar de realiteit is dat apple een mode-accesoire is geworden naast gucci-petjes prada schoentjes en louis-vuitton riemen, ik heb verhalen gehoord dat mensen er zelfs leningen voor afsluiten. Ik kan me makkelijk deze macbook kopen maar dat geld heb ik niet over voor iets dat mij geen praktische en luxe meerwaarde bied, en ik heb met mijn laptop echt niet alles uit de specs kan gehaald.

Dat is helaas de realiteit tegenwoordig, waar ook popi-figuurtjes plotseling met meme's gerelateerde termen strooien.
Geldt natuurlijk niet voor iedereen maar het merendeel wat ik met Apple zie lopen ogen erg protserig met hun te dure hardware, en denken dat ze daar respect mee verdienen. Ook hilarisch als ze je iPhones willen opdwingen oid, en de discussie vervolgens verliezen die ze zelf aangaan.
Mensen die respect trachten af te dwingen dmv een merk, of mij proberen te indoctrineren in een merk door hierover constant in discussie treden schenk ik geen aandacht meer. Ik snap zelfs niet hoe je zo'n subjectieve discussie kan 'winnen'. Ik verwacht andere dingen van een toestel dan iemand anders. Fijn, ieder zijn meug en allebei gelukkig.
het probleem met 'snobs' zoals jou is dat ze niet willen toegeven dat ze veels te veel betalen voor wat ze krijgen.
En wie is de autoriteit die bepaalt wat te veel is voor mij? Jij? Iedereen heeft andere noden, en is bereid daar een andere prijs voor te betalen. Bij mij is het bv. van belang dat de pc in de woonkamer geen afgrijslijke bak is die staat te ronken tegen de hel op, en er vooral iet of wat deftig uitziet. Ja, je leest het goed, bij mij is het uitzicht van een PC best belangrijk, en no way dat ik me hiervoor ga verantwoorden. En veel alternatieven heb ik uiteindelijk ook niet. Er zijn wel wat all in ones op de markt, maar Apple heeft gewoon de beste voor mijn usecase. Punt andere lijn. Betaal ik nog steeds te veel? Had ik ipv 2000 euro, 700 moeten betalen voor een desktop die "meer" kan? Nope, want daar had ik gegarandeerd spijt van gehad.

De vergelijking met auto's gaat mijn inziens wel op hoor. Om het echt duidelijk te maken: Jaguar X-Type en 2000 Ford Mondeo. Twee auto's met gelijkende motoren (=pure specs van het beestje), maar een wereld van verschil in afwerking (=hardware waarmee je interactie voert + OS) en daardoor ook een verschil in prijs. Zijn de kopers van die jags nu echt zo idioot dat ze te veel betalen voor die luxe? Apple gebruikt ook hoogwaardige materialen, heeft bv nog steeds een superieur touchpad, laptopschermen, ... Maar waarom is het op PC-vlak opeens zo een schande om extra te willen betalen voor die dingen en in andere markten niet? In ELKE markt zal je premium-segmenten aantreffen omdat er mensen zijn die hiervoor willen betalen.
En het gaat idd niet alleen om specs, maar als ik iets beters kan krijgen voor de helft van het geld is de keuze voor mij snel gemaakt, en osx heeft voor mij 0 meerwaarde.
En voilà pourquoi ik vind dat de hele discussie van "Apple is geldklopperij" een non-discussie is. VOOR JOU heeft het 0 meerwaarde, VOOR MIJ is het een verademing te zien hoe Apple hardware en software op elkaar afgestemd is.

Bijvoorbeeld; bij ons thuis hebben we al jaren een multi-room audio installatie (badkamer, keuken, tot het terras buiten aan toe), allemaal plafondspeakers, amplifiers weggewerkt en vooral; aangesloten aan Airport Expressen. Zonder gare third-party apps, of peperdure Sonos-hardware in huis te halen heb ik een systeem waarmee zelfs mijn moeder met twee klikjes op haar telefoon muziek krijgt in de badkamer en die ook naadloos integreert met de vaste Apple computers hier in huis. Dus nogmaals; deze luxe is voor mij een weloverwogen meerkost, jij hebt het niet nodig. In orde, en meer valt er niet over te zeggen.
Dat jij tweakers ziet als verstokte kluizenaars die alleen maar thuis zitten en op hardware liggen te geilen zegt al genoeg over jouw persoon, die denkt dat ze met een apple-product meteen 10 x beter zijn.
Allez hup, er wordt weer vanalles verdraaid. Ik zeg nergens dat tweakers kluizenaars zijn. Ik bedoel dat er vanuit deze hoek nogal onbegrip is tegenover mensen die voor Apple betalen en dat ik mij hiervoor niet hoef te verantwoorden. Ik krijg ook het vermoeden dat deze groep mensen aan een ernstige vorm van confirmatorische gegevensselectie lijden, want je kan niet eens een iPad bovenhalen op de trein, of je bent aan het pochen. Wee je gebeente dat je een MacBook gebruikt in het openbaar, want je voelt je 10x beter met je dure facebookmachine. Be my guest, maar in deze stigmatisering ga ik niet mee. Ik zal mijn iPad gebruiken waar en wanneer ik wil, zonder de gedachte dat ik me hierdoor beter voel dan de rest. Dat mensen dit erbij denken is vooral hun probleem, allerminst dat van mij.

[Reactie gewijzigd door RubenTheys op 24 juni 2012 05:46]

Goed geschreven en beargumenteerd. Dat moets ik even kwijt. Mod me nu maar down ;)
Welkom tot het bedrijfsleven. Mijn vorige werkgever had strikte regels omtrend welke auto je kon rijden en waar je verder mee rondliep. Zelfs de directeur van een vestiging werd beperkt tot een Mercedes GLK. Klinkt naar een nette auto maar voor de hobby reed hij rond in peperdure old-timer sportauto's. Nederland is juist typerend als het erop aan komt wat je wel/niet kunt showen. Nu kun je kwaad maken over hoe je wordt afgerekend op hetgeen waar je mee rondloopt, maar als je dit niet snapt zul je vaak tegen dergelijke types oplopen. Dit heeft niets te maken met oogkleppen of luxe maar met wat men verwacht.

Terugkomend op een dergelijke laptop mag je je eveneens afvragen of je dit kunt rechtvaardigen. Ja ben je een fotograaf en kun je deze ten volste benutten (ik betwijfel het gezien de specs zijn er beduidend betere in de omloop) maar als ICT'er hiermee komen aanzetten is gewoon een verkeerd idee. Niet voor niets dat Lenovo net zo dure laptops produceert, die zijn een stuk ingetogener maar presteren net zo goed (indien niet beter).
... als ICT'er hiermee komen aanzetten is gewoon een verkeerd idee. Niet voor niets dat Lenovo net zo dure laptops produceert, die zijn een stuk ingetogener maar presteren net zo goed (indien niet beter).
Tenzij je klant zelf een Apple-gebruiker is, zit je als ICT(*)-professional met je Lenovo gewoon beter: Beter onderhoudbaar, langere levensduur, beter uitwisselbaar en niemand die vraagt of zelfs maar denkt "wie betaalt dat eigenlijk".

(*) Dit is wel essentieel, in de creative sector is het natuurlijk links en rechts Apple wat de klok slaat.
Als werknemer heb je natuurlijk ook geen keus in wat je krijgt als laptop. BYOD is nog steeds erg zeldzaam in mijn omgeving. Maar als mijn werkgever me bijvoorbeeld geen auto van de zaak geeft, dan kunnen ze natuurlijk ook helemaal niets zeggen over waar ik in rondrijd. Zelfs als ik er mee naar klanten ga. Nou maak ik me sowieso nooit kwaad over wat mensen van me denken hoor :) Maar ik ga me ook niet aanpassen.

Overigens zijn de veel bedrijven niet zoals je beschrijft. De financiele markt is bijvoorbeeld inderdaad erg conservatief maar de telecom bedrijven zijn weer een stuk ruimdenkender. Bij ICT bedrijven hangt het dan weer een beetje af in welke markt ze opereren.
Als je vaak met dit apparaat werkt en hij heeft na 2 jaar zoveel stof gevreten dat hij niet meer langer dan een halve minuut aan kan staan zonder te oververhitten zit je daar wel met je design laptop.
Ga je gewoon even vlug naar een van de vele Apple Stores en laat die batterij vervangen. (Los van het feit dat al mijn MacBooks na 2 jaar nog altijd 4 tot 5 uur werken.)
Tegenwoordig loopt veel jeugd rond met een macbook die totaal geen kennis van zaken hebben en gewoonweg opgelicht worden, omdat ze totaal niet weten wat ze in handen hebben.
Het is hartverwarmend om te vernemen dat de huidige jeugd kwaliteit weet te waarderen!
Als iemand met een macbook bij mij over de vloer zou komen krijg ik er geen goede indruk van, ik denk dan eerder dat deze persoon duur is voor de service die hij me aanbiedt, en weinig kwaliteit kan leveren door een gebrek aan kennis.
Veel succes als je in de Bay Area woont: moeilijk om iemand te vinden die geen MacBook heeft. Het is heel eenvoudig: een beginnend ingenieur, net uit de universiteit (Bachelor, geen Master) bij, vb., LinkedIn start aan iets meer dan $100K per jaar. Bonus, aandelen en allerhande niet inbegrepen. En reken maar dat de belastingen een stuk lager zijn dan in Nederland. Iemand met 10 jaar ervaring haalt minstens $150K binnen. We hebben het hier over *elke* collega die samen met mij tijdens de middag aan dezelfde lunchtafel zitten. Dit is een doelgroep die het zich kan permitteren om ook puur kwaliteit in beschouwing te nemen en niet enkel over prijs moet zeuren.

Je mag eens raden welk merk 90% van die mensen thuis als laptop heeft?

Meer zelfs: wij krijgen op het werk elk gratis een volledige uitgeruste Dell laptop met 1920x1200 scherm, Quadro kaart, alles erop en eraan. Het is ontstellend hoeveel collegas toch hun eigen MacBook nemen en geen computer van het werk vragen.

$2200, ja, echt goedkoop is het niet. Maar kwaliteit heeft zijn prijs.
De batterij vervangen lost niet het stofprobleem op.

Oplichten is eigenlijk niet helemaal goed verwoord, zie kiezen er uiteindelijk toch zelf voor. Kwalitatief gezien hoor ik genoeg beklag uit mijn omgeving van mensen die in pc-winkels werken. Een van mijn vrienden heeft een macbook gekregen van een andere die toevallig een rijke vader heeft, welke hij binnen een half uur gerepareerd heeft. Die jongen heeft dus voor niks een macbook met een nieuwprijs van dik 2000 euro gekregen. Dat zegt toch genoeg lijkt me.

Als ik woonachtig was in de Bay Area koos ik toch voor die Dell, ook al had ik zo'n mooi jaarsalaris (ben nog student atm). Apple heeft totaal niks te maken met rijk of arm, iedereen kan er een kopen en dat gebeurt dan ook, ik ken een jongen die lange tijd op de markt heeft gestaan om zich een Imac te kunnen kopen, nou leuk heb je een 2000 dollar facebook machine.

Het was absoluut niet mijn bedoeling om proffesionals voor het hoofd te stoten, ik had het voornamelijk over schoolgaande of studerende jeugdigen die totaal geen meerwaarde hebben aan zo'n apparaat, en voor hetzelfde geld net zo goed kunnen gaan netwerken met een pint bier er bij.
Koop de juiste schroevendraaier en je blaast even je MacBook schoon. Zo moeilijk is het niet.
Of beter: een stofzuiger, een emmer en een dweil.
Suggesties voor de student:
- hou op met oubollig taalgebruik. "woonachtig", "jeugdigen" WTF? Is dit een show met Willem Ruis?
- hou op met niets zeggende anekdotes. Jouw "Dat zegt genoeg" verhaal zegt vooral iets over de verteller.
- hou op met kwaad te worden over de verlangens en bezittingen van anderen. Het is saai en vervelend voor jouw naasten.
- hou op anderen te veroordelen voor hun uitgaven. Die jongen op de markt heeft zijn geld zuur verdiend en waarschijnlijk hard gewerkt om zijn droomcomputer te kopen. Wat geeft jou, beste student, het recht om daar op neer te kijken? Wij hebben 2 iPad3's, 1 iPad2, 1 iPad1, 4 iPhones en 3 MacBooks in huis. Veel Facebook wordt daar niet mee gedaan, maar ik kan je zekeren dat, behalve de retina MacBook, daar ook geen grote creative exploten mee uitgehaald wordt. So what?
- Stof???
Hahaha, je zal toch maar merkgeil zijn, he?
Dan ben je wel een simpele ziel hoor. Het spijt me dat ik het zeg. Mensen die een Mac gebruiken en passent even weg zetten als mensen met een gebrek aan kennis. Als je werkelijk niet kan bevatten dat sommige mensen andere prioriteiten hebben dan jijzelf (Dus niet perse zo goedkoop mogelijk, zoveel mogelijk CPU/GPU etc. power) twijfel ik niet zozeer aan het gebrek aan kennis bij de Mac gebruiker. Maar meer aan het gebrek van inlevingsvermogen aan jou kant. Heb je deze zelfde houding ook als het gaat om mensen die een Lacoste Polo dragen? "Ah hij draagt een overpriced polo, terwijl er goedkopere varianten met een betere kwaliteit katoen te koop zijn. Die man/vrouw heeft duidelijk geen kennis van zaken".
Als jij altijd de beste prijs/specs verhouding wilt is dat je goed recht. Als andere mensen misschien ook waarde hechten aan factoren die niet alleen met de CPU en GPU te maken hebben, ook prima. Niemand wordt hier "opgelicht" mensen hebben andere prioriteiten en maken andere keuzes. Leer er mee leven.

Ik typ dit overigens op een Lenovo Thinkpad. Vond ik op dat moment de beste keuze. Al wil ik niet uitsluiten dat er op dat moment een goedkoper alternatief met betere specs was. Kan je mij nog serieus nemen?
In mijn omgeving is dat jammergenoeg de realiteit, ik heb dan ongewilt idd mensen weggezet met een gebrek aan kennis van computers. Ik kan zeer zeker bevatten dat andere mensen andere prioriteiten hebben, maar om dan meteen weer de vergelijking met kleren te maken is ook weer onzinnig, zo switch je enkel van onderwerp en geef je mij in feite alsnog gelijk. Uiteindelijk is alles made in china, heb ook tijden merkkleding gedragen maar H&M doet hetzelfde voor stukken minder, kan ik de rest sparen voor als ik op mezelf ga over een paar jaartjes. Ik loop dan wel op nike's, bij schoenen maakt het wel merkbaar verschil als je 5 of 80 euro uitgeeft, dus een flutvergelijking met pc vs. mac.

En om mij dan meteen als een simpele ziel weg te zetten? Je gunt mij dus overduidelijk geen eigen mening, ja ik heb mensen in mijn omgeving die totaal geen kennis van zaken hebben, maar als ik daar een bepaald beeld uit vorm over apple dat strijdig is met het jouwe, ben ik een simpele ziel? Beetje triest vind je niet?
Wittgenstein: "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen."
Wat een ongelooflijke onzin verkondig je hier.
"Deftig werk afleveren" heeft niets met het OS te maken waarop gewerkt wordt.
Of wil je en passent even beweren dat de visual fx van inception om maar een willekeurig voorbeeld te noemen geen "deftig werk" is.
In de gehele post-production branche is Linux de standaard, zullen we alles wat bij Double Negative, ILM, Digital Domain, Rythm and Hues, Pixar, Sony Pictures Imageworks etc etc gemaakt wordt maar als niet "deftig" betitellen?

Het gaat niet om de tools, het gaat om het talent achter de knoppen.

Even on-topic. Ik heb er vorig weekend even mee kunnen spelen bij de A-mac en was onder de indruk. Het zou fantastisch zijn als dit een opmaat is naar een 4k 17inch versie. Hoe dan ook, ik juich het toe dat de schijnbare standaard kwa schermresoluties doorbroken wordt en hopelijk komen meerdere fabrikanten nu met hogere resoluties.

Ook voor de desktop zou ik een doorbraak willen zien waarbij de huidige max van 2560x1600 op een 30 inch al sinds meerdere jaren geldt. Komop apple, een nieuwe cinema 30 inch ips van 4k. :-)

[Reactie gewijzigd door rudinie op 24 juni 2012 13:44]

Dus een oscar voor de visual fx krijgen ze omdat het flutwerk was?
Je hebt overduidelijk nog een boel te leren.
Misschien moet je professionals inhuren en geen jochies die met gekraakte software op een pc bijfreubellen. Dan zul je zien dat OS niets uitmaakt maar talent doorslaggevend is.

[Reactie gewijzigd door rudinie op 24 juni 2012 14:07]

Hetgeen mij stoort aan je betoog is dat je vooroordelen hebt.
Je hebt een oordeel over de kwaliteit van werk gebaseerd op welk OS mensen gebruiken. Dat is gewoonweg te zot voor woorden. Wat is de volgende stap: op basis van religie of huidskleur oordelen?

Komop joh. Een computer is een stuk gereedschap dat een "artiest" in staat stelt om werk te maken, niet meer, niet minder, OS doet er totaal niet toe.

Je zegt toch ook niet dat Django Reinhardt geen mooie muziek kon maken omdat hij een paar vingers van mijn linkerhand verlamd had? Of omdat de gitaren waarop hij speelde je niet aanstaan.

Ik durf te wedden dat je (zonder het te googlen) niet in staat bent om van willekeurig gekozen "kunstwerken" te vertellen welke software er bij de productie ervan gebruikt is, laat staan op welk OS.
Doe deze maar eens:
https://vimeo.com/33250804
https://vimeo.com/22342702
https://vimeo.com/34699752
maar een laptop voor professionals
Als ik bijklus als putjesschepper ben ik ook "professioneel"
pro·fes·si·o·neel (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1van beroep2aan het beroep eigen
bezig. Mja, doe mij maar zo'n makbook dinges.
Precies; je krijgt voor de helft van de prijs een laptop met betere specificaties. Als je bijna ¤ 3000 uitgeeft aan een laptop (die eigenlijk niks bijzonders is-) wordt het toch eens tijd voor een lobotomie of CT-scan.

Een dergelijke resolutie op zo'n klein scherm heeft toch bijna geen zin. Daarbij mag je voor zo'n bedrag wel een full-LED scherm verwachten. Met "edge-lit" mag je dan niet meer aan komen kakken.

Daarbij is design is een kwestie van smaak en zoals ik al eens eerder heb aangegeven verouderd het design van een laptop sneller dan de hardware die erin zit.

Verder vind ik een jaartje fabrieksgarantie wel om te janken. Ik weet wel dat je in de EU 2 jaar hebt maar dan nog heeft Apple blijkbaar weinig vertrouwen in de kwaliteit van het apparaat. Een laptop met een prijskaartje van ¤ 2500+ mag toch minstens 4 jaar fabrieksgarantie hebben.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 juni 2012 14:58]

Het draait voor mensen niet altijd om de specificaties, noch het design.

Er is verder nog de software en het fysieke. Er zijn mensen die OSX prefereren. Inderdaad zijn er goedkopere alternatieven voor wie persé OSX wil, maar missen de vereiste kracht. Fysiek is het bovendien veel handiger dat je laptop compact en licht is. Wie een laptop koopt koopt die omdat hij die mobiel wilt houden, en een krachtpatser van een ander merk zal zeker niet zo licht of dun zijn. Ik moet geen krachtigere Alienware-laptop hebben hoor om dagelijks op en af te sleuren...

En het voorgestelde Full-LED scherm waarover je praat: ik denk dat men een hogere levensduur van de batterij prefereert... Full-Led verbruikt aanzienlijk meer. Bovendien is deze laptop al uitgerust met een van de beste laptopschermen van het moment.

Tenslotte geef ik je echter wel gelijk omtrent de garantie en de té hoge prijs. 1 jaar dat met tegenzin 2 jaar is geworden voor Apple is mager. En 2200 euro als startprijs zou eerder 1800 euro mogen zijn, waarbij uitbreidingen niet 3x duurder dan de marktprijs horen te zijn.

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 24 juni 2012 23:17]

OSX kun je op vrijwel iedere Intel-laptop draaien, ongeacht het merk. Voor de helft van de prijs die een MacBook Pro kost heb je een krachtigere laptop die ook prima in staat is om MacOS te draaien.

Apple blijft gewoon een statussymbool voor mensen die denken dat als iets duur is, het automatisch beter is als de rest. In mijn ogen niet de meest snuggere groep computergebruikers, maar goed. Ieder het zijne natuurlijk.
niet iedereen kan en wil rommelen met een hackintosh en vervolgens dat elke update weer moeten doen. Daarnaast: ik heb het op meerdere laptops geprobeerd, maar dat is lang niet even succesvol (wel wifi, geen geluid, of omgekeerd..heb je beide werkend doet de vga uit moeilijk...)
Wie gebruikt er nog VGA-out ?? Ik bedoel; als je grofweg de helft op je hardware kan besparen en toch een volwaardige MacOS ervaring voor terug krijgt ben je in mijn ogen niet bijster snugger bezig.

Daarbij heb ik zat vrienden die een "hackintosh" hebben die volledig functioneel is en stukken beter presteert dan een échte Mac.
Vga uit was een illustratie, verplaats het door willekeurig een ander niet functionerend onderdeel. en het is mijn ervaring, als het voor jou wel werkt prima. En de helft op hardware besparen is ook iets overdreven, ja als je bepaalde factoren ineens niet mee telt om dat dat er dan ineens niet toe doet. (gewicht/accuduur/package)
Mac OS op elke intel laptop? Ja als je gaat hackintoshen misschien. Dan gaat het nooit zo soepel werken als een echte Mac, als je alle hardware al aan de praat krijgt ben je continu bezig om alles weer te fixen na elke update, als dat al lukt. De legaliteit houd ik dan nog maar even in het midden.

Als je Mac OS wil gebruiken en er gewoon mee wil werken (i.t.t. continu aan prutsen om het werkend te houden) dan heb je geen andere keuze dan een echte Mac.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juni 2012 14:23]

Even fatsoenlijk lezen a.u.b.. Ik schreef duidelijk "OSX kun je op vrijwel iedere Intel-laptop draaien".

Zoals ik in een andere post al heb aangegeven heb ik MacOS op "hackintoshes" beter zien draaien dan op het origineel. Aangezien Apple standaard hardware gebruikt zie ik niet in waarom het niet op een niet-Apple product zou kunnen draaien.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 26 juni 2012 01:58]

Sorry, dat 'vrijwel' had ik weggelaten om het in te korten. Bovendien was ik het met je technische punt niet oneens. De hardware is bijna altijd hetzelfde.

Maar mijn punt blijft dat je met hackintoshes altijd zit te zweten bij updates, of het nog wel blijft werken, en last hebt met bepaalde hardware die niet ondersteund wordt. Ik heb ook veel met hackintoshes gedaan, puur voor de lol, maar het is zeer lastig om alles zo ver te krijgen dat het helemaal werkt, inclusief geluid, video out, sleep mode, enzovoorts. Plus dat je je systeem aan elkaar hangt met software van zeer dubieuze afkomst en dat is uit veiligheids oogpunt niet handig.

Het gaat mij er totaal niet om wat beter draait, het gaat om de totale ervaring. Met een echte Mac kan je met een gerust hart op update drukken en hoef je niet steeds met drivers te rommelen. Weet je zeker dat hij weer wakker wordt als je hem dicht klapt.

En ik typ liever mijn credit card gegevens in op een systeem waar ik geen kernel drivers van een of ander vaag russisch hackersforum heb gebruikt.

Als je een Mac nodig hebt voor serieuze doeleinden heb je wat mij betreft eigenlijk geen andere keuze dan een echte Mac. Je betaalt meer voor je specs maar je krijgt er wel een uitgekiende combinatie van hardware en software voor terug.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 juni 2012 14:19]

Dat deze MBP niet geweldig scoort met games vind ik prima te vergeven, maar deze zeer hoge resolutie geeft ook problemen bij normaal gebruik. Dat vind ik zelf veel zwaarder wegen.
Het is dus een groot manco dat dit, verder overigens prachtige apparaat, niet meer een normaal resolutie scherm wordt uitgebracht. 1440 is veel te laag voor deze prijsklasse en 2880 geeft allerlei problemen. Waarom niet iets er tussen in, zoals 1920x1200? Of eventueel nog iets hoger.

Iets heel anders: kan OS X de fonts wel schalen zoals Windows kan? Dus wel de volle 2880 resolutie, maar met iets vergrootte letters?
Op pagina 3 is duidelijk te lezen dat OSX automatisch verschaalt (en dus ook tekst verschaalt). Dat doet het aan de hand van de instelling die je kiest welke resolutie het scherm moet evenaren. Daar kan je ook zien dat je kan verhogen tot 1680x1050 of 1920x1200 (zoals je vroeg).
Wat ik daaruit begrijp is dat het hele beeld dan wordt geschaald. Dus dat er een virtuele resolutie wordt gedraaid die dan weer wordt opgeschaald naar de native resolutie. Dat geeft minder scherp beeld dan de native resolutie en dan de fonts groter weergeven. Zoom maar eens in op een PDF document. Hoe groot de letters ook worden, die blijven scherp omdat er niet op wordt ingezoomed, maar deze groter worden gerendered. Met mijn vraag bedoelde ik of MacOS dat kan.
Ahzo, dat kan OSX bij mijn weten niet. Tekstgrootte is vast bepaald en kan niet afzonderlijk groter gemaakt worden (In Finder wél).

Het besturingssysteem zelf en de standaard-apps zijn erop aangepast en benutten de native resolutie om het geschaalde beeld perfect weer te geven. Dat is dus pixel-perfect (alsook de tekst).

Apps die nog niet zijn geüpdatet voor Retina zien er bijgevolg niet zo scherp uit (en dus ook de bijhorende tekst), omdat ze (zoals je zegt) worden opgeschaald. Het is de komende weken/maanden dus wachten op updates van de ontwikkelaars.

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 24 juni 2012 23:01]

Ik zet die van mij altijd in 1920x1200 mode. Dat ziet er fantastisch uit. De fonts schalen perfect.

Edit: ook ideaal om in Starbuck tegelijkertijd en naar Frankrijk - Spanje te kijken via ESPN Streaming en te surfen.

[Reactie gewijzigd door newinca op 23 juni 2012 20:53]

Edit: ook ideaal om in Starbuck tegelijkertijd en naar Frankrijk - Spanje te kijken via ESPN Streaming en te surfen.
Dan kan met elke laptop hoor, je hebt daar geen gigantische resolutie voor nodig ;)
Wat ben jij ongelooflijk naïef. Als je dergelijke, belachelijke bedragen betaald voor een laptop mag deze grafisch gezien niet tegenvallen. Ik bedoel; voor hetzelfde geld krijg je een moddervette Alienware die de MacBook Pro de grond in stampt als het op prestaties aankomt (en er ook nog een stukken mooier uitziet-).

Ik vind het belangrijker dat de overige specificaties zeer goed zijn dan een onnodig duur scherm met zo'n belachelijke resolutie te hebben. Full-HD is meer dan genoeg.
Voor de gemiddelde consument maakt hij te veel lawaai??
Ik heb het beesje hier voor me liggen en je hoort helemaal NIETS. (Eentje van kantoor meegenomen om mee te spelen :P )

Alleen als je de CPU en GPU maximaal belast (full res gaming) ga je de fans horen.
Is het luid? ik vind van niet. Ik heb zelf een dell laptop en die is luider, en niet zo'n beetje ook.
Bovendien is zoals je zelf al aangeeft is de laptop niet bedoeld om te gamen. De Nvidia GeForce GT 650M trekt dat gewoonweg niet op zulke resoluties. (lijkt me niet meer dan logisch)

Dus waar je het vandaan haalt dat die voor de "gemiddelde consument" te luid is, is mij een raadsel.

Apple heeft hier gewoon een ROTS van een laptop neergezet hij is sneller/dunner dan menig ander.
Hij is bedoeld voor mensen die de laptop professioneel gaan gebruiken.
Wanneer ik er een video op edit / render (wat toch redelijk intensief is) hoor je de fans nauwelijks, je moet echt je best doen en er met je oor heel dicht op gaan zitten wil je iets horen.

@score van de review
Wat ik niet helemaal kan plaatsen zijn de twee sterren voor warmte en geluid.
Leg mij eens uit waarom de oude Macbooks eigenlijk altijd wel redelijk positief beoordeeld werden op warmte en geluid. Meestal kreeg die 4 van de 5 sterren.
Er wordt zelfs in de video review gezegd dat hij niet luider is dan z'n voorganger, en door de nieuwe fans een minder storend geluid geeft.

Waarom dan de twee sterren?

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 23 juni 2012 22:49]

Gamen doe je sowieso op een console. Daar zijn die dingen tenslotte voor bedacht in 1972.

PC-games zijn ook de enige reden dat computers en laptops zulke absurde specificaties meekrijgen. Voor de normale computertaken (office, internet, muziek, video) heb je helemaal geen quadcore processor nodig.

Kijk naar de PS3; de GPU die erin zit is een gemodificeerde Geforce 7800GT. Deze speelt alle moderne spellen nog probleemloos af. Goed, het is grafisch wat minder dan de PC, maar is de gameplay er daarom minder op ?

Bij Call of Duty 3 ben ik meer bezig om de vijand overhoop te schieten dan de omgeving te bewonderen. Ik heb helemaal geen tijd en zin om de textures door de scope van mijn geweer
van dichtbij te bekijken. Het boeit me niet. Het belangrijkste is dat het spel soepel draait. Alle overige dingen zijn bijzaak.

Waarmee ik maar wil zeggen dat Apple (wederom) de plank mis heeft geslagen. Ze proppen een scherm in hun Macbook Pro dat in staat is belachelijke resoluties weer te geven maar gebruiken een ondermaatse videokaart die daar niet voldoende pit voor heeft. En dat is kwalijk bij beginprijzen rond de ¤ 2500,-

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juni 2012 23:55]

Ik mis de accuduur in de videoreview, hebben ze hier ook iets aan gedaan of niet?
Zie het trouwens wel staan in de review zelf! :)
Accuduur? Hoofdstuk 9 overgeslagen?
Ik mis de accuduur ook met betrekking tot video. In alle reviews van laptops komt deze voorbij. Wat is de reden dat dit niet getest is?

Andere laptops waar het wel getest is:

Samsung series 9
reviews: Samsungs Series 9-ultraportable

Samsung Chronos
reviews: Samsung Chronos 17: een luxe allrounder

Dell XPS 13
reviews: XPS 13: Dells ultrabook nader bekeken

Opvallend is dat de Samsung Series 9 met een accucapaciteit van 'maar' 40 Whr in de browse test een tijd van 271 minuten haalt, terwijl de macbook maar een tijd van 287 minuten haalt met 2,375 keer meer capaciteit (95 Whr) tov van de Samsung.

[Reactie gewijzigd door piertje123 op 23 juni 2012 13:27]

En met die 2,375 keer grotere accu 3,6 keer zoveel pixels langer dan de Samsung kan aansturen. Opvallend in positieve zin dus lijkt me.
Ik wist niet dat videoreviews op Tweakers een hoofdstuk hebben ;-).
Mooie laptop, echter door de dunne behuizing is deze volgens ifixit gewoon niet meer zelf te repareren. Ram modules zijn ook niet uitbreidbaar, want deze zitten rechtstreeks op het mobo gesoldeerd. De accu zit vastgelijmd aan de behuizing, dus kan haast alleen door Apple zelf vervangen worden. Het lcd scherm zit verlijmd aan het glas, dus ben je bij een defect genoodzaakt het hele scherm/klep te vervangen. Echt jammer, want voor de rest is het een super mooi apparaat.
dus kan haast alleen door Apple zelf vervangen worden. Het lcd scherm zit verlijmd aan het glas, dus ben je bij een defect genoodzaakt het hele scherm/klep te vervangen.
Vergeet dat maar dat ze die repareren. Een defect zal gewoon direct een vervanging betekenen met een nieuwe.

De macht ligt bij de consument natuurlijk. Toen de Macbook Air uitkwam was dat ook het grootste verwijt maar de grote aantallen die verkocht werden van de MBA maakten duidelijk dat de klanten er totaal niet om malen. Misschien dat de pro gebruikers er wel om malen en allemaal voor de non-retina versie gaan maar dat betwijfel ik eerlijk gezegd.
Apple rekent daar $199 voor. Hoeveel het in NL kost weet ik niet, maar het zal wel ongeveer gelijk zijn in euro's.

Mind you: daar ben je pas na 1000 laadcycli misschien aan toe. Althans: dan zou hij nog 80% moeten hebben, wat nog alleszins bruikbaar is. Voor iemand die dagelijks zijn accu leegtrekt is dat na ongeveer 3 jaar, als je dat gemiddeld 2x in de week doet kan het ding 10 jaar mee.

Bedenk je wel dat het voor dit soort (alle li-ion en li-pol) accu's juist níet goed is om hem helemaal leeg te trekken. Bijladen waar mogelijk is altijd beter!
Maar zonder dat was het weer niet zo'n mooi apparaat geweest, dus dat is een logische afweging. Persoonlijk vind ik uitbreidbaarheid niet zo heel boeiend, maar dat kan voor anderen anders zijn.
Ik mis de DVD Drive, ethernet input, firewire en een microfoon input..
Welnee, je denkt dat te missen.
http://store.apple.com/nl/product/MD564ZM/A - DVD Drive
http://store.apple.com/nl/product/MD463ZM/A - Ethernet 'input'
Zo'n zelfde komt volgende maand voor Firewire (ik hoop dat die het ook op Macbook Air gaat doen)
Microfoon input is niet voor professioneel gebruik geschikt. Dan koop je als pro liever een serieuze audio interface (nu nog met Firewire en de genoemde converter, maar hopelijk binnenkort op Thunderbolt zelf). De audio-aansluiting kan overigens wel met 4-polige minijacks gebruikt worden om zo een microfoon te gebruiken.
Dan ben je gewoon nog meer dan 100 euro extra kwijt, schandalig. En dan loop je met een los ding te zeulen.

Waarom is een microfoon niet voor professioneel gebruik? Het is een laptop, dus voor mensen die veel op reis zijn, en die zullen juist diensten als Skype gebruiken.
Er zitten twee ingebouwde microfoons in voor toepassingen als Skype. Wil je een aparte microfoon dan zijn er nog steeds USB microfoons of gewoon de Apple oortjes die hebben een mic maar voor pro gebruik is een afzonderlijke audiokaart toch echt wel een must

[Reactie gewijzigd door SoSueMe op 23 juni 2012 13:30]

Daarnaast kan je gewoon een microfoon met minijack aansluiting aansluiten. Dat kan alleen niet gelijktijdig met een koptelefoon. Een headset zoals die van de iPhone werkt inderdaad ook.

Dat FW en ethernet missen is jammer, maar gezien het fysieke profiel van het apparaat ook begrijpelijk: die poorten passen simpelweg niet in het ontwerp en Apple doet daar als gewoonlijk geen concessies aan. En niet zonder succes.

[Reactie gewijzigd door Metten op 24 juni 2012 11:46]

Dan ben je gewoon nog meer dan 100 euro extra kwijt, schandalig. En dan loop je met een los ding te zeulen.

Waarom is een microfoon niet voor professioneel gebruik? Het is een laptop, dus voor mensen die veel op reis zijn, en die zullen juist diensten als Skype gebruiken.
Alle MacBooks hebben al sinds jaren een ingebouwde microfoon, slimmerik. Het is met deze niet anders. Of het moet zijn dat mijn ma heeft leren liplezen.

Als je zaagt over 100 euro, dan is dit product niet voor jou. Big Deal. Geen reden om een tantrum te gooien over de schandaligheid der dingen.

[Reactie gewijzigd door newinca op 23 juni 2012 19:09]

Ja, want het geld brandt in je zak ofzo, je mag niet klagen als je afgezet wordt. Shut up and take my money!

Als ik 2 euro voor 1 peer moet betalen vind ik dat ook te duur, zo duur is een peer helemaal. Die 2 euro is het probleem niet, ik kan het makkelijk betalen. Het gaat erom dat de groentenboer je afzet als je even niet oplet. De verhouding is helemaal zoek. Het simpele feit dat je iets kan betalen wil nog niet zeggen dat je blij moet zijn dat je het eindelijk uit mag geven. Je bent een klant, geen slaaf.
Ik denk dat je dit dan van meer fabrikanten gaat missen de komende tijd.

En ik ben blij toe! Vooral die DVD drive, het is toch zonde om een energieslurpende trillende drive in zo'n pracht machine te laten draaien?
Je draagt dan altijd een extra balast met je mee wat je nauwelijks hoeft te gebruiken, en zo'n prachtig Retina display wil je toch lekker HD matriaal op kijken?

Microfoon input is wel wat raar, firewire en ethernet zijn te overzien, zeker gezien de snellere Thunderbolt en USB 3.0 aansluitingen, een adapter is ook de kosten niet. RJ45 is gewoonweg te dik!
Er IS geen HD-materiaal in die resolutie beschikbaar... Of misschien beter gezegd: nog niet op grote (lees: bruikbare) schaal. BTW al eens van Bluray gehoord? Ook HD, en komt ook op schijfjes...

On-Topic: Het blijft natuurlijk afwachten of veel mensen een optische drive gaan missen. Ik denk eerder dat verstokte windows-gebruikers het sneller gaan missen dan verstokte Apple-gebruikers.
De "headphone port" functioneert ook als microfoon input, dus die mist niet:
Headphone port
  • Support for Apple iPhone headset with remote and microphone
  • Support for audio line out (digital / analog)
Het gebruik van DVD (of andere optische media) en Ethernet wordt gewoon keihard uitgefaseerd door Apple. Dat is grof en mensen hebben er angsten voor, maar het is wat mij betreft altijd een prima keuze. Kijk maar naar de floppy-drive en de PS2 poort (of het Apple equivalent daarvan) waarmee ze hetzelfde hebben gedaan.

Voordat ik een MacBook Air had gebruikte ik de Superdrive in m'n MacBook ook al jaren niet meer. En met de Air is er in jaren nog geen enkel moment geweest waarbij ik hem heb gemist. De ethernetpoort heb ik een keer gemist bij het gebrek aan WiFi, dus dat destijds opgelost om voor 29 euro een USB-ethernet verloopje te kopen.
Het uitfaseren van DVD en andere optische media snap ik wel, maar met het uitfaseren van Ethernet ben ik minder blij. Ik merk in de praktijk dat wifi toch gewoon een minder stabiele verbinding geeft dan een met een ethernetkabeltje. Er zijn ontzettend veel netwerken in de lucht waar ik zit, en dat geeft gewoon storing. De doorvoersnelheden de ik kan halen als ik mijn kabeltje erin geklikt heb zijn veel hoger dan wat ik hier over wifi haal.

Dat zou voor mij dus toch zo'n kabeltje erbij kopen worden. Niet om een beetje te surfen op het web, maar wel om mijn foto's op mijn NAS te zetten o.i.d.
Er komt een Thunderbolt naar Ethernet converter, dus het is wel nog mogelijk. Je moet er alleen weer voor bijbetalen..
Je kunt gewoon de Thunderbolt naar ethernet-adapter van 30 euro gebruiken. Ik vind het een prima keuze van Apple. Ik heb liever een beperkt aantal poorten op een laptop die ik voor verschillende doeleinden kan inzetten dan poorten voor specifieke doeleinden die ervoor zorgen dat er concessies gedaan moeten worden aan het ontwerp van de laptop. Qua gebruiksgemak maakt het niets uit of je een utp-kabel of die Thunderbolt naar ethernet-adapter in je laptop moet stoppen (zodra je utp-kabel en adapter eenmaal aan elkaar gekoppeld hebt).
Het is idd een prima keuze, maar doe er dan kabels bij :)
Ik heb een MBP van de vorige generatie voor m'n werk, en ik heb nog nooit de ethernetpoort of DVD-drive gebruikt. Misschien kun je die gebruiken als je toevallig een spel hebt van 8 GB die je niet wilt downloaden oid.

Grootste gemis qua poorten e.d. op die mac is het feit dat er maar twee USB poorten op zitten, en er voor zover ik weet geen compacte USB hub is die zonder externe stroomtoevoer werkt. Dat lijken ze in deze niet gefixed te hebben. Maar misschien dat iemand met een Thunderbolt USB hub komt, volgens mij kon daar ook meer stroom uit komen dan klassiek USB.

edit: Belkin heeft iets aangekondigd, maar die lijkt nog niet uit te zijn (of compact).

[Reactie gewijzigd door YopY op 23 juni 2012 12:46]

Hoeveel USB porten heb je nodig? Ik hooguit 1 voor een USB stick of externe hdd. Keyboard en touchpad gaan via bluetooth dus kosten geen porten... Ik heb een MacBook 17" en heb nog geen dag meer dan 1 usb port gebruikt.

DVD drive overigens ook pas 1 keer dus zonder zou ik ook best kunnen leven :)
ik heb voor mijn MBP het bedrade keyboard gekocht en dat betekent dat ik mooi 1 extra poort heb. maar dat jij en ik niet zoveel USB poorten nodig hebben zegt nog niet zoveel. het is dat Apple wireless sync heeft ingesteld met iOS 5 anders had ik toch echt 4 poorten extra nodig gehad. heb zelfs zitten denken om een 12 poorts hub te kopen van 119 euro. blij dat dat nu niet meer hoeft.
Er zit sinds jaar en dag geen microfoon input in welke Mac dan ook. Die ingang heet een audio-in. Niet alle microfoons zullen daar op werken waardoor bluetooth en usb microfoons heel wat terrein hebben weten te winnen. Voor de Skype mensen is het geen probleem, de koptelefoon die je bij de iPhone krijgt zal er ook op werken, incl. de microfoon en de drukknopjes.

De DVD drive is uiterst discutabel. Er zijn al enkele jaren laptops zonder zo'n optical drive te verkrijgen. Voor een steeds groter wordende groep mensen een verademing omdat ze al dat gewicht meeslepen maar daar niets mee doen (lang leve downloads, externe schijven, usb sticks en online opslag). Voor wie daar de uitzondering op vormt is het inderdaad een probleem want zij zullen met een externe drive in de weer moeten gaan. Voordeel is dan weer wel dat je geheel vrij bent in je keuze, je kunt dan ook een bluray drive nemen (icm Toast).

De ethernet poort is een vergelijkbaar verhaal. Onderweg heb je die eigenlijk niet nodig, wifi en wlan zul je eerder gebruiken. Voor wie toch een kabel wil gebruiken is er een velerlei aan usb adapters en de thunderbolt-ethernet adapter van Apple. Dat laatste kost je een thunderbolt poort omdat ie geen daisy chaining mogelijkheid heeft. Op de Air een probleem omdat ie maar 1 tb poortje heeft, op deze MacBook Pro niet omdat ie er 2 heeft.

Misschien dat je eens wat kritischer moet gaan kijken wat je allemaal mee wil/moet slepen. Dan zul je zien dat je best wel zonder bepaalde zaken kunt doen en je op die manier ruimte en gewicht kunt besparen. Daar zijn rug en schouders je ook dankbaar voor. Bij fotografie zie je iets vergelijkbaars: men wil ook vaak een tas waar al hun spullen in past maar waar ze zich dan wel een breuk aan tillen. Neem liever een tas waarin datgene past wat noodzakelijk is, kun je het tenminste een dagje volhouden.
Je vergeet de floppy-drive! 8)7
Klein beetje offtopic, maar:
Verder nemen de laptopliefhebbers geen genoegen met tn-panelen: deze veelgebruikte beeldschermtechnologie biedt immers geen beste kijkhoeken.
Ben ik nu echt de enige die kijkhoeken bij laptops nou niet een bijzonder spannend onderwerp vinden? Oké het is wel handig vooral verticaal als je scherm niet exact goed hoeft te staan, maar verder vind ik het normaal geen pré als je goed vanaf de zijkant mee kan kijken.
voor kleurenwerk is het wel belangrijk. Niet omdat je vanaf de zijkant kijkt, maar bij TN heeft een kleine herpositionering ten opzichte van het scherm al duidelijk verschil. erg vervelend als jij denkt dat het er roze komt uit te zien, en het uiteindelijk meer naar rood neigt.

maar inderdaad, het is vooral voor kleurenwerk/grafisch. als je gewoon games speelt en niet-kleurgerelateerd werk doet maakt het weinig uit

Edit: las ik nou daadwerkelijk dat antialiasing straks niet meer nodig is op deze resoluties? dat zou mooi kunnen gaan schelen op de videokaart

[Reactie gewijzigd door waah op 23 juni 2012 09:35]

Die videokaartis in plaats daarvan veel harder bezig met vele extra echte pixels te berekenen.
Precies, effectief is het gewoon 2x FSAA
daarom scheelt het dus als je graka die AA niet ook nog eens moet gaan lopen berekenen. "In plaats van" is altijd beter dan "in combinatie met" als het om laptops gaat. als je beide gaat doen heb je namelijk ook een veel hoger verbruik en een hogere warmte ontwikkeling door inefficiëntie.
Niet spannend? Vind er anders weinig aan dat je bij een kleine afwijkende kijkhoek bij een TN scherm al snel kleurinversie krijgt: zwart wordt grijs en donkergrijs wordt zwart. Zoiets is altijd lelijk en irritant. Niet alleen bij photoshop, maar ook in een game.
Spannend is het niet maar het is wel heel erg belangrijk vanwege ergonomie. Een scherm dat overal dezelfde kleur weergeeft zorgt er voor dat jij (je lichaam) minder moeite hoeft te doen. Het kijkt rustiger waardoor je het langer vol kunt houden en er geen klachten van krijgt op termijn. Vergeet niet dat je nooit de juiste stand van het scherm hebt en je die stand eigenlijk continu moet wijzigen omdat je zelf ook continu beweegt.
Er is ook nog een goedkopere variant die kost 2279 euro en is bijna net zo snel alleen heeft die een 256 gb ssd ipv 512. Daarnaast is de processor 2,3 GHz ipv 2,6.

Het is verder een fantastisch apparaat en van mij krijgt die vijf sterren vanwege de voorsprong op de concurrentie en alle fantastische specs en het geweldige design.
voorsprong is natuurlijk ook gelijk de valkuil omdat het zon hoog prijskaartje heeft! voor de proffesionals misschien geen punt, maar denk toch dat de voorsprong voor de gemiddelde laptop gebruiker niet opweegt tegenover de prijs
Hadden jullie niet een foto van de onderkant kunnen maken? Macbooks zijn bij temperaturen rond de 30 graden een regelrechte hel. En hebben de extreme neiging steeds oververhit te raken.

En op de native resolutie kan je niet gamen? Wat heeft het dan voor nut om zo'n hoge resolutie te hebben als je altijd maar moet downscalen en walgelijk onscherp beeld hebt ? (missing CRT's)
Deze retina MBP wordt lang niet zo warm als de "normale" MacBook Pro's, dus dat valt wel mee :) Ze hebben overigens ook helemaal geen "extreme neiging" om overhit te raken. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat een MacBook Pro écht overhit raakt tot het punt van breken. Die oudere modellen werden hooguit te warm om op je schoot te houden, maar daar houdt het dan ook mee op.

Daarnaast kun je wél op die resolutie gamen, maar zulke hoge resoluties op een laptop (en dus laptop-hardware) vraagt nou eenmaal een hoop rekenkracht. En aangezien de pixel-densiteit zo ontzettend hoog is, merk je met het wat lager zetten van de resolutie tijdens gamen helemaal niets. Zelfs als je 1920x1080 gebruikt tijdens het gamen ziet het er nog gewoon uitstekend uit, maar dan heb je wel dezelfde beeldruimte als een gemiddeld 20-24" scherm.
En aangezien de pixel-densiteit zo ontzettend hoog is, merk je met het wat lager zetten van de resolutie tijdens gamen helemaal niets.
*kuch* iets met voornaamste reden tot aanschaffing *kuch*
Niet als voornaamste doel nee. Maar misschien wel mensen die het naast hun andere werk af en toe eens willen gebruiken om te gamen.
Jij koop zo'n laptop om te gamen? Dit is gewoon een keuze van doelgroep.
Dit scherm is een retina IPS panel. Wat inhoudt dat de kleuren uitstekend zijn en dat hetgeen je ziet ook echt haarscherp is. Dat betekent dat dit meer iets is voor wie beeldbewerking doet. Je moet de toepassing dan ook eerder in de grafische sector zoeken. Die sector gebruikt Macs al sinds dat zij de eersten waren die iets op grafisch gebied konden doen. Dit scherm is met 2880x1800 niks meer dan het oude 1440x900 scherm (reso is 2x zo hoog maar de fonts en de overige elementen zijn ook 2x zo groot waardoor je effectief maar 1440x900 hebt) met als groot verschil dat door de hogere pixeldichtheid het beeld heel wat scherper is. Het levert je dus helemaal niet meer werkoppervlak op.

Gaming is beslist niet het enige wat je met de MBP kunt doen, sterker nog, het merendeel van de huidige gebruikers zal dat niet doen aangezien gaming relatief nieuw is (het begint nu een beetje te lopen).
Waarom krijgt dit een upvote?

Op mijn retina MacBook werk ik uitsluitend in de 1920x1200 mode. Het werkoppervlak is dus wel degelijk gigantisch groter, dank u.
En draai je dus een non-native resolutie met de bekende issue's van non-native resoluties ?
de resolutie is ook omhoog te schoppen naar 1050P en 1200P en met third party tools ook naar 1800P. Geloof me dan heb je veel meer werkoppervlak. alles is dan wel 2X zo klein, maar daar heb ik zelf in veel gevallen niet zoveel moeite mee.
Het unique selling point van de MacBook Pro Retina is, uiteraard, de display. 'Retina' is Apples marketingterm die duidelijk moet maken dat de resolutie van een scherm zo hoog is, dat je de afzonderlijke pixels vanaf de gemiddelde gebruiksafstand niet meer kunt onderscheiden.
Dat kan ik met mijn 1024x768 ook niet?
Dan moet je als test eens een enkele witte pixel op een compleet zwarte achtergrond zetten (of andersom).
Dan zal ik die op een Retina ook zien. Dat is natuurlijk geen dagelijkse praktijk.
Zo werkt het niet. Een monitorbeeld bestaat uit pixels, dus als je wat ziet, zie je altijd pixels. Het gaat er meer om of je op normale kijkafstand nog twee lijnen || met een pixel ertussen van elkaar kunt onderscheiden, of dat het voor je oog versmelt tot 1 lijn.

Ieder beeldscherm kan "retina" zijn zolang je er maar ver genoeg vandaan zit.
Waarschijnlijk omdat je ClearType (anti-aliasing) aan hebt staan. Als ik dat uit zet zie ik op 1920x1200 nog gewoon pixels hoor.
Zo een hitte dicht bij de accu... Ik wens hen veel sterkte met de levensduur van hun accu. :-o
Bij intensief gebruik moeten die na max. 2 jaar zo goed als dood zijn. Zonde :-(
ALs je de accu gewoon een beetje fatsoenlijk behandeld moet hij zeker 1000 ladingen meegaan voordat de batterijduur echt afneemt, dus dat valt wel mee. En voor professionals "on the road" is het een hele verbetering. Hij is in veel gevallen sneller dan de Mac Pro's en iMac's van vandaag :) Van wat de andere reviewers aangeven is de maximale temperatuur die ze bij dit apparaat gemeten hebben een stuk lager dan de gewone MacBook Pro's.
Li-ion accu's zijn heel temperatuurgevoelig, als ze veel aan hoge temperaturen worden blootgesteld knalt de levensduur achteruit. Het aantal ladingen zegt niet zo bar veel meer voor dit soort accu's, je verliest bij zo'n accu die koel blijft zo'n 10% capaciteit per jaar, maar met hogere temperaturen kan dat al 50% capaciteitverlies per jaar worden!

Aantal keren laden zegt niet zo bar veel imho. Leeftijd en temperatuur waarbij hij opgeslagen is zegt veel meer.

Geef mij iig maar gewoon een goede standaard accu waarbij je de cellen makkelijk kan vervangen. Vroeger waren de laptops zelf vaak snel kapot, nu is het vaak de accu die de levensduur van het product bepaalt, dus dat ding een beetje extra verwarmen zorgt alleen maar voor een gagarandeerde verkoop van toekomstige producten.

Zo moet Fujitsu Siemens flink balen van het model laptop dat ik van ze heb. 7 jaar oud en doet het nog prima, alleen heb ik toevallig 2-3 weken terug de cellen van de accu vervangen omdat de accu het nog maar 15-20 min volhield (wat al een wonder is na 7 jaar intensief gebruik)
Goed dat het een Li-Po accu is dan. Tijdens het laden worden die zelf al een graad of 35 dus hier zullen ze vast ook geen last van hebben.
Dat accus na 2 of 3 jaar slecht worden is bij alle merken zo.

Wat ik wel heel kwalijk vind is dat ze hem er bij de nieuwe Mackbook Pro in hebben gelijmd en op een moeilijke plek gestopt. Je kan hem dus nooit makkelijk vervangen door bij Amazon of Deal Extreme een goedkope accu op de kop te tikken en die er in te klikken.

[Reactie gewijzigd door pvcholten op 23 juni 2012 10:45]

199 euro te vervangen
Hoezo? Wat ben je voor professional als je schijt hebt aan de kosten die je maakt? Bovendien kan ik zelf niet zonder een reserve accu, als het werk nog niet af is maar de accu wel leeg.
Een goeie omdat je beseft dat de kosten die je maakt een investering zijn in je core business. De mensen die moeilijk doen over IT-kosten zijn vaak degenen die er totaal niets van snappen en ook totaal niet begrijpen wat de impact IT op hun bedrijfsvoering heeft. Ze zien niet in dat het gewoon broodnodige tools zijn die hun in staat stellen hun werk te doen aka geld te verdienen.

Er zijn andere manieren om in te springen op je accuduur dan het meenemen van een extra accu. Die andere manieren werken vaak ook veel beter dan zo'n reserve accu. Accu's gaan namelijk altijd leeg, zelfs als je er een tijdje niets mee doet. Accu's moet je dus voortdurend controleren op hun spanning. Daarnaast hebben accu's ook een beperkte levensduur. Je weet bij het kopen van de accu dat ie leegloopt en stuk gaat dus is het wel zo verstandig om je dan vooraf ook eens te gaan bedenken wat je dan gaat doen. Oplader mee, opladen via zo'n externe lader voor in de auto, enz. maar ook weten wanneer je op moet houden. Als je accu het maar 7 uur volhoudt dan moet je niet bij 6 uur en 55 minuten je laptop dichtklappen. Doe dat dan wat eerder zodat je in ieder geval nog genoeg lading over hebt want dat is weer wat beter voor de accu maar ook wanneer je het ding in slaapstand hebt gezet (de spanning blijft er op staan dus weinig kans op dataverlies).

M.a.w. een echte professional denkt na en vindt prijs eigenlijk weinig boeiend. Als iets bedrag x kost en het stelt hem in staat om geld binnen te halen dan is het maar zo en betalen ze dat bedrag.
lol. dus je ben een goeie pro als je gewoon ongegeneerd geld uitgeef aan hardware zonder je af te vragen of je het ooit nodig ga hebben, en of het ook op een goedkopere manier kan? een goeie pro weegt volgens mij een paar plaatjes tegenover elkaar af, en aan t eind van dat verhaal komt de beste oplossing naar boven. dat kan idd een hele dure mbp zijn, maar kan ook een goeie dell/hp/asus notebook zijn.

beetje krom om te zeggen dat je een pro ben als je maar gewoon kosten maak omdat je daarmee automatisch investeer in je bedrijf. heb genoeg vrachtwagen chauffeurs gezien die ook gewoon de duurste vrachtwagen kochten omdat dat een investering was, en die toch MOESTEN stoppen omdat ze alle kosten toch even foutief ingeschat hadden.
Het gaat niet alleen om de kosten van een eventuele vervangende accu maar ook het voordeel dat je in de tussentijd hebt van een laptop met een grotere accucapaciteit en/of een kleinere behuizing die handiger is voor mobiel gebruik. Verwisselbare accu's nemen meer ruimte in en zijn zwaarder. Die ruimte maakt een laptop of groter of de totale accucapaciteit lager. Een vastgelijmde accu kan zelfs een constructieve functie vervullen en de stijfheid van het product verbeteren.
Hoe lager de investering, hoe hoger het rendement. Een professional heeft oog voor detail, dus ook voor kleine besparingen. Het kan zijn dat deze laptop een goede investering is, maar een professional heeft oog voor detail. Voor zover 100 euro nog een detail is, daar moeten de meeste profs ook al snel een uur voor werken. Alleen amateurs smijten met geld, en zullen dus altijd amateurs blijven. Denk maar niett dat een dure laptop je een prof maakt.

En dat een accu sneller slijt als je hem niet optimaal gebruikt zal mij een worst zijn als ik daardoor 2x zo productief wordt. Een reis (van hotel naar hotel) duurt al snel langer dan 7 uur (voordat je het weet breng je die tijd alleen al door op vliegvelden), en het is ook gewoon handiger als dat je constant met stekkers loopt te zeulen op zoek naar stopcontacten.

Maar goed, gelukkig kan de prof zelf zijn keuzes maken...

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 25 juni 2012 15:41]

Hoezo? Wat ben je voor professional als je schijt hebt aan de kosten die je maakt? Bovendien kan ik zelf niet zonder een reserve accu, als het werk nog niet af is maar de accu wel leeg.
Als professioneel vind ik het belangrijk dat ik met het meest efficiënte, ergonomische en plezierigste materiaal kan werken. Dit is een laptop die je afschrijft op 3 of 4 jaar. En 5 uur is genoeg voor een intercontinentale vlucht van SF naar NY. Ruim voldoende.
HAHAHAHAHA! Een intercontinentale vlucht van SF naar NY!

Dan vlieg je naar het westen, en dan heb je met 5 uur niet genoeg.

Vlieg je echter continentaal van SF naar NY, dan heb je gelijk...
transcon(tinental) noemen we dat.
Na +1100 cycles met een oude Macbook (3.1, ruim 4 jaar oud) is hij 15% van zijn capaciteit kwijt. Apple geeft nu (toen nog niet) garantie dat je 80% van de capaciteit haalt na 1000 cycles. Juist Apple is een van de weinig fabrikanten die een fatsoenlijke accu maken die lang meegaat. Daarom heb ik (en Apple kennelijk ook) vertrouwen in deze accu. :)
Wanneer onkundige mensen de accu vervangen en hij gaat in de fik en dan heeft Apple het weer gedaan. Dat heeft zich bij de iPhone ook al voorgedaan. Op zich begrijp ik deze stap wel. Nadeel is alleen dat het vervangen van de accu nu 2 keer zo duur is. En na een jaar of 4 ben je dan een keer aan de beurt.
idd zonde; als je de batterij echt niet kunt vervangen is dit apparaat met drie jaar effectief afgeschreven. 1000 batterijladingen is sowieso moeilijk te bepalen bij een laptop (aangezien je hem nooit 1000x helemaal leeg en vol doet, is trouwens ook niet goed voor de batterij).
software kan dat prima uitrekenen hoor. Als je een negen cells batterij heb dan zal die niet iedere keer cell negen gebruiken bij korte werktijden (stel je hebt een dagelijks ritme dat je een half uur werkt en hem dan dichtgeklapt weer naar de 100% laad dan zou je dus 1 cel heel erg belasten en de rest van de accu niet) de software zorgt ervoor dat de belasting gelijkmatig wordt verdeeld over de verschillende cellen zodat je een gelijkmatig slijtage patroon hebt.
gewoon een topper lijkt mij, alleen jammer van de prijs zoals tweakers.net al zei

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013