Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 60, views: 89.618 •

We gaan het zien

De vier Aziatische fabrikanten deden alle vier opvallende aankondigingen op het Mobile World Congress en hebben alle vier grootse plannen om de Europese smartphonemarkt te veroveren - of in elk geval veel toestellen te verkopen.

We moeten het natuurlijk nog even afwachten, maar afgaande op wat we hier hebben gezien, heeft Huawei met afstand de beste kansen. Het bedrijf is bereid geld te investeren, heeft toestellen met indrukwekkende specificaties en lijkt het verst met de ontwikkeling van wat we zonder meer een veelbelovende telefoon kunnen noemen.

ZTE heeft veel toestellen aangekondigd, maar is minder ver met de ontwikkeling. De Chinese fabrikant zag jarenlang providers als zijn belangrijkste klanten en is nog niet helemaal van die visie afgestapt. Met meer en gerichtere aandacht zou ook dit bedrijf echter een kans maken.

Panasonic is er nog niet: het bedrijf denkt echt nog Japans en lijkt nog lang niet klaar om toestellen te maken waar Europeanen enthousiast van worden. Het 5"-scherm is weliswaar mooi en de Qualcomm-processor met Krait-cores is indrukwekkend, maar de software was duidelijk nog in een vroege ontwikkelfase.

Fujitsu is vooralsnog kansloos: zijn Tegra 3-telefoon is de traagste telefoon die we op het Mobile World Congress hebben gezien en dat is een prestatie op zich. Ambities zijn mooi, maar het nauwelijks voor te stellen dat dit toestel nog voor de zomer is veranderd in een soepel werkende smartphone, die echt iets toevoegt aan de toestellen die al in Nederland te koop zijn.

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Huawei Ascend P1
Panasonic Eluga Power Zwart
ZTE Blade (San Fransisco) (KPN-prepaid)


Door Arnoud Wokke

- Redacteur

Arnoud werkt sinds 2008 bij Tweakers en heeft een voorliefde voor alles wat met smartphones te maken heeft. Niet alleen is hij nieuwsjager en schrijft hij achtergronden voor Tweakers, ook test hij geregeld smartphones in het Testlab of op een beurs.

Volg Arnoud op Twitter

Reacties (60)

Interessant en maar wachten, zolang ze maar een goede nederlandse helpdesk krijgen en we niet na india hoeven te bellen. :-D
Hoe vaak heb jij al naar de helpdesk van je telefoon gebeld? :P
Ik denk niet echt dat dat een breekpunt is ;)

Immers als ik een vraag heb over mijn S2 vermoed ik dat Samsung me daar ook niet heel goed in te woord kan staan :)
samsung heeft service centers door heel nederland, veel winkels bieden ook samsung service.
http://www.samsung.com/nl....do?page=SERVICE.LOCATION

Hun doen ook bijv je os installeren wanneer het jou niet lukt om welke reden dan ook (bijv een buitenlands toestel) en dat doen ze gratis.. (een voorbeeldje bij samsung)

Daarbij hebben deze merken al genoeg ander spul in de omloop binnen de EU / Nederland waar ook gewoon Nederlandse support voor is.. Enja er zullen wat baantjes vrijkomen in de callcenter branche..
Dit geld ook voor de apple stores.
Loop maar eens een premium reseller binnen, daar draaien ze hun hand echt niet om om eventjes iOS er opnieuw op te zetten.
welke premium resellers waren dat :( Heb 't idee dat die van Rotterdam dan behoorlijk buiten de boot valt.

Los daarvan:

Huawei: ziet er erg netjes uit, en 't mooiste is nog (hopen dat 't uiteindelijk bij de release ook zo is) dat ze een 'onaangetaste' OS op hun mobieltjes hebben (ICS zonder spul erbij!!).

ZTE: de PF112 en de Era zouden interessant kunnen zijn, maar 't ligt er maar net aan of 't nog een jaar duurt eer deze modellen in de schappen liggen (en dan dus al weer 'oud' zijn).

En de prijs van deze nieuwkomers op de markt zal wellicht ook wel zr interessant zijn. :9~
(totaal offtopic):
waarom zijn er ineens zoveel reviews over smartphones en tablets?
Omdat het Mobile World Congress op dit moment aan de gang is en daar worden veel telefoons en tablets aangekondigd (en krijgen mensen de mogelijkheid om deze even snel te testen).
Waar leef jij ergens?
MWC is op moment aan de gang, staat zelfs in de tekst!
owww, daarom. 8)7
Sorry dat ik het nog niet wist, ik hou me niet zoveel bezig met die dingen :X
Dit gaat m.i. ook het vonnis van samsung worden lijkt me. Die met hun uiterst trage updates, of zelfs helemaal geen updates, het behoorlijk laten afweten in het enorme marktsegment waarin ze momenteel opereren. Deze nieuwe, gretige bedrijven kunnen daar m.i. een flinke taartpunt vanaf snoepen.
Die met hun uiterst trage updates, of zelfs helemaal geen updates, het behoorlijk laten afweten in het enorme marktsegment waarin ze momenteel opereren.
Ben ik het totaal niet mee eens, er vallen inderdaad wat toestellen buiten de boot, dat klopt maar dat zijn toestellen van 1.5+ jaar, mijn huidige toestel is van 2.2 naar 2.3 naar 2.3.3 naar 2.3.4 naar 2.3.6 en binnenkort naar 4.0.3 geupdate...

Hoezo weinig of geen updates? Een toestel wat goedkoop is zal inderdaad minder ondersteuning krijgen, iets met 'waar voor je geld' :)

Anyway ik kijk erg uit naar ZTE en Huwai maar mijn komende telefoon wordt 99% zeker een Samsung! Juist omdat ik daar juist goede ervaringen mee heb, en omdat ze elke keer de vloer aanvegen met andere toestellen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 februari 2012 15:46]

Ik begrijp volledig wat MTDjassen bedoelt,
Heb ook een Samsung (GT-B7510),
minder dan 1 jaar oud, Android 2.2.2 en nog NOOIT geupgraded.

Heb recent zelf de upgrade maar gedaan naar Android 2.3.6 door hem te rooten en dan de upgrade zelf uit te voeren.

Omdat het een BE toestel is wel de nodige issues gehad om het keyboard in orde te krijgen (Qwerty <-> Azerty)
Waarschijnlijk omdat die android versie niet goed ondersteund word op jou telefoon? Dat is dus ook het kleine minpunt van android, het word overal op gegooid maar of het naar behoren werkt laat vaker de wensen over..
Dat samsung zoveel toestellen met android uitbrengt wilt niet zeggen dat ze dan ook maar al die telefoons van nieuwere android versies moeten voldoen.

Daarbij kom jij ook even met een samsung toestel aanzetten he..
[...]
Ben ik het totaal niet mee eens, er vallen inderdaad wat toestellen buiten de boot, dat klopt maar dat zijn toestellen van 1.5+ jaar, mijn huidige toestel is van 2.2 naar 2.3 naar 2.3.3 naar 2.3.4 naar 2.3.6 en binnenkort naar 4.0.3 geupdate...

Hoezo weinig of geen updates? Een toestel wat goedkoop is zal inderdaad minder ondersteuning krijgen, iets met 'waar voor je geld' :)

Anyway ik kijk erg uit naar ZTE en Huwai maar mijn komende telefoon wordt 99% zeker een Samsung! Juist omdat ik daar juist goede ervaringen mee heb, en omdat ze elke keer de vloer aanvegen met andere toestellen.
Ik zeg niet dat er niet geupdate wordt, maar wel dat het uiterst traag en omslachtig gebeurd, alsook zonder enige feedback richting de achterban over het al dan niet verschijnen van updates, en de redelijke termijn waarop dit plaats gaat vinden. Ik heb heb dan met name over mijn toestel, de SGSII, die het nog steeds zonder fatsoenlijke ICS rom moet doen (uiteraard draai ik CM9).
Goed nieuws. Concurrentie is altijd goed voor de consument.
Ik zelf zie het nut van een quad core smartphone nog niet. Maar dat geldt ook voor PC markt. Je hebt al 6core en 8core cpu's maar de software is er nog lang niet klaar voor. Het lijkt er helaas op dat de softwaremarkt altijd een beetje achter loopt.
Bij reviews komt er wel vaker naar voren dat het geheel weer wat soepeler werkt, daar is zo'n quad core goed voor. Of een quad core A9 ook beter gaat zijn dan een dual core A15/krait, dat is nog even afwachten.
Ook op de PC echter, minder dan een quadcore merk je in games al een tijdje echt wel. Er zijn nog te weinig mensen met nog meer dan 4 cores op de PC dus gaan ontwikkelaars dat ook nog niet eisen, anders koopt niemand je game. Buiten games hangt het puur af van wat je eisen zijn aan een PC. Om een beetje te internetten en tekstverwerken heb je genoeg aan een dualcore, voer je vaker taken uit die veel van de CPU vragen en paralel te verwerken zijn, dan zijn meer cores nuttig. Dat kan bv rendering zijn, of het hercoderen van films, maar ook bv iets simpels als niet te lang willen wachten om de film te kunnen starten als deze al klaar is met downloaden maar je CPU nog druk bezig is met unrarren en parren.

Overigens vind ik het wel heel interessant dat er toestellen komen die vuil- en waterdicht zijn, terwijl je toch nog dezelfde highend specs kunt krijgen. Juist bij zo'n duur toestel is het erg jammer als deze ineens de geest geeft doordat je hem iets te vaak in de regen uit je broekzak gehaald hebt, of in bad er mee hebt zitten spelen.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 29 februari 2012 15:44]

Volgens mij is zo'n core race niets anders dan een verkapte Ghz race.
de titel is een beetje raar, 90 % van smartphonemakers is al aziatisch. (samsung, lg, sony)
Deze opmerking vind ik een beetje raar?

Nokia, Apple, Blackberry, Motorola. Denk dat die samen wel goed zijn voor 40% van de smartphonemarkt. Titlel klopt prima in mijn inziens. Zeker in ons land.
Oke 90% was natuurlijk overdreven, punt is dat er al genoeg telefoons uit die hoek komen en het titel suggereerd eigenlijk dat ze nu pas komen, wat natuurlijk onzin is!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 februari 2012 15:50]

En al die apparaten van Nokia, Apple, Blackberry en Motorola worden gewoon in China (of nog goedkoper land) gemaakt. :)
de titel is een beetje raar, 90 % van smartphonemakers is al aziatisch. (samsung, lg, sony)
Inderdaad. HTC is trouwens ook Aziatisch en daarnaast wordt de iPhone ook in China gemaakt.

Aardige toestellen, maar wil dit een succes worden zullen ze toch iets aan de naamgeving (zoals PF112) moeten doen. Qua design vind ik die Panasonic niet veel bijzonders, dus de lage prijs zal dan de doorslag moeten geven.
Interessant artikel. Het is toch raar dat de "grootste" fabrikanten van smartphones op aarde niet in de westerse wereld verkopen (moet je nagaan hoeveel mensen in Azi wel niet met een smartphone rondlopen). Ik ben benieuwd naar wat er gaat gebeuren.

Als de telefoons goed gepromoot worden dan komen er vast en zeker wel Aziatische merken van de grond. Neem nou WP7, een jaar terug kende niemand het en leek het een flop, terwijl er nu hartstikke veel mensen met de Nokia Lumia 800 rondlopen. Daarbij weten de meeste consumenten inmiddels ook van het bestaan van WP7 af. Dit bereik je door gewoon veel reclame te maken, wat de Aziatische bedrijven ook moeten doen.

Ik denk dat deze bedrijven wel degelijk een toekomst hebben in de westerse wereld. Als ik lees over de Huawei en ZTE toestellen wordt ik zelf erg benieuwd. Ik zou, mits hij nu op de markt was, blindelings voor de Huawei kiezen als ik een nieuwe telefoon nodig had. Er moet natuurlijk wel gezorgd worden voor een goede klantenservice zoals al wordt gezegd. Dit lijkt me geen probleem, HTC bijvoorbeeld heeft na Apple de hoogste score qua klantentevredenheid. Maar goed, we zullen zien.
Zit hier zelf in Indo, en alhoewel het aandeel androids en iphones toeneemt (want het is nieuw, cool en anders), is het hier nog steeds Blackberry wat de klok slaat.
Dat hele gratis pingen (hier BB'en) is heel erg belangrijk.
dat pingen snap ik dus niet he waarom dat zo belangrijk is, android iphone blackberry nokia en samsung hebben toch whatsapp... hoezo is pingen beter

(ik weet het offtopic maar vraag me dat gewoon af)
Whatsapp heeft niet echt de reputatie veilig te zijn, aangezien je via een website berichten kan versturen zodat het lijkt dat ze van iemand anders afkomstig zijn.. Denk dat pingen wat veiliger is. En pingen was volgens mij de eerste die gratis was.
Ook in Azie zijn de grote merken toch echt westers. In China bijvoorbeeld wil je niet gezien worden met een ZTE, Lenovo of Huawei telefoon. Ze zijn er wel, en verkopen erg veel telefoons, maar richten zich overduidelijk op de onderkant van de markt. En aangezien Chinezen nogal veel om uiterlijk vertoon geven koopt iedereen die het zich kan veroorloven al snel een westerse telefoon. Maar de kans is erg groot dat bedrijven als ZTE en Huawei snel gaan groeien in het westen. Er zit genoeg geld in die bedrijven om met iedereen te kunnen concurreren.

Wel denk ik dat in tegenstelling tot wat Arnaud Wotte beweerd het weinig tot niets uitmaakt dat Huawei veel ervaring heeft met netwerktechnologie. Dat is toch echt een andere tak van sport dan de consumenten telefoon markt. Nu heeft Huawei natuurlijk wel vaker een telefoon gemaakt en weet men hoe dat moet maar het is niet voor niets dat de grote europese netwerk leveranciers (nokia, siemens, erricson) allemaal hun telefoonafdeling van het netwerkbedrijf hebben gesplitst. (in het geval van Siemens en Erricson zijn ze er zelfs compleet uitgestapt) Er is in praktijk weinig synergie.
wie kan me vertellen hoe die gozer op de galaxy nexus de search knop heeft toegevoegd aan de Bar naast home, back en multitask knop?
Ik vind dat Huawei op dit moment z'n naam marketing-technisch gezien niet echt mee heeft, naam is te onbekend roept bij mij associaties op met "goedkoop spul uit China". Dit kan natuurlijk veranderen. Zo produceerde Samsung in de jaren '80-'90 goedkope draagbare radiocassettespelers die het qua uitstraling en kwaliteit moesten afleggen tegen een merk als Philips. En kijk waar Samsung nu staat als merk en de kwaliteit die ze leveren...
Was Samsung in het begin ook niet?
Toen we ze alleen kenden van goedkope magnetrons.
Huawei heeft de kennis/man en budget om mee te doen.
Alle tech sites waren positief verrast over de Ascend D en mediapad FHD.
Als de prijs en kwaliteit concurrerend is zal dat een positief effect hebben. Ook een skinloos android meeleveren zal de firmware update tijd verkorten

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 29 februari 2012 15:58]

Hyundai redden we ons inmiddels toch ook prima mee? (met de naam dan). Maar ik ben het met je eens, een betere naam zou kunnen helpen bij een Europese lancering.

Wat ik een beetje jammer vind, is dat Tweakers.net nog steeds denkt dat wij tweakers Huawei nog niet kennen, terwijl ze al een jaar lang roepen dat we Huawei niet kennen. Minstens een jaar lang hebben ze al berichtgeving over dit merk en hoewel we er geen telefoons van in handen hebben gehad, heeft de meelezende tweaker inmiddels toch echt wel vaker gehoord van dit bedrijf.

Dus Tweakers.net en Arnoud Wokke voorop: Vanaf nu geen uitspraken meer dat we Huawei niet kennen. Inmiddels hebben jullie er vaak genoeg over bericht. Stellen dat we er nog niet eerder van hebben gehoord is een belediging voor jullie trouwe lezers.

[Reactie gewijzigd door Ras op 1 maart 2012 01:10]

Meer keuze is normaal gesproken gunstig voor de consument, met name (relatief) onbekende merken zullen zich een plekje op de markt moeten kopen, iets wat niet alleen met hele goede toestellen dient te gebeuren maar ook met een prijs die aanspreekt en mensen doet overhalen om geen Android toestel van een ander (beter bekend staand) merk te kopen.

Ik verwachten dus eigenlijk dat de prijs voor smartphones weer een stukje gaat zakken, niet net als nu dat toestellen niet goedkoper worden maar je wel hogere specs in huis krijgt maar echt dat de prijs van de topmodellen van nu (prijs rond de 600 euro) gaat zakken naar bijvoorbeeld 500 euro..... Dit zou in mijn optiek een zeer goede ontwikkeling zijn, helemaal wanneer je een Android Smartphone afzet tegen een Tablet is met name die eerste vrij aan de prijs.
Huawei, wat je overigens in het Cantoneese uitspreekt als Wahwai, heeft het best groot aangepakt. Hun stand, voor wat ik kon zien, zag er best impressive uit :Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013