Intel Celeron G1610 Boxed Review

Door Cygnitr0n 27 maart 2013, laatste update op 27 maart 2013, 9.231 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Goedkoop
  • Lage temperatuur onder load
  • Nieuwe IGP
  • Zuinig

Minpunten

• Veel features ontrbreken desondanks de nieuwe HD Graphics

Sub-beoordelingen

Inleiding:
Tegenwoordig zie je alleen maar reviews over de snelste en beste Processors. Er bestaat nog steeds een budgetmarkt, deze reviews zijn soms schaars. De kleintjes onder de processoren worden snel vergeten.

Deze review gaat over de Intel Celeron G1610 processor. Het verbaasde me dat het gewoonweg 'werkt' (*duh). Dat komt omdat ik best wel verwend ben met een i5 2500K, daarnaast heb ik ook nog een i3 2100 voor mijn HTPC. Dus om een budget te nemen was niet voor de hand liggend, maar leuk om te proberen. Ik keek altijd argwanend naar Processors zolang er maar twee nullen achter staat dan is het goed. Maar daar ben ik ook snel op terug gekomen.

Waarom ik gekozen heb voor deze processor?
Deze processor is van de nieuwe lijn, namelijk de Ivy-Bridge, waarvan ik er nog geen van in bezit had. Natuurlijk de prijs van deze processor sprak mijn aan.
Ik ben ook erg benieuwd naar de nieuwe IGP van deze processor, de HD Graphics. Mijn verwachtingen zijn dus hoog voor deze IGP, aangezien de i3 2100 een HD2000 heeft.
Op deze en andere fora's worden deze processors aangeraden om zijn zuinigheid, bijvoorbeeld voor een server of NAS.

Algemene informatie:
De Intel Celeron G1610 (x86/x64) heeft een scherpe prijs van ongeveer 35 tot 40 euro.

CPU: De CPU heeft een 1155 socket. Deze processor is de opvolger van de Sandy-Bridge architectuur, namelijk de Ivy-Bridge. De Intel Celeron G1610 heeft een snelheid van 2,6Ghz en het is een Dual Core processor (2 kernen en 2 threads) en een cache van 2MB. De maximale snelheid die het geheugen voor de processor kan gebruiken is DDR3-1333.

IGP: De Intel Celeron G1610 is voor zien van een intergrated GPU, namelijk de HD Graphics. Deze heeft een basissnelheid van 650Mhz en kan worden overgeklokt tot maximaal 1005Mhz.

Testopstelling:

• Zalman CNPS9500 AT
  • Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)
  • Kingston HyperX C9 2G

Resultaten:
Super Pi 1.5 1M voltooid op 15.350s
<Moet nog toegevoegd worden>

CineBench 11.5 (x86) OpenGL: 8.82fps en CPU: 1.92pts
> Zoals je kan zien staat de Celeron G1610 op de laatste plaats op de CineBench, de CPU is niet krachtiger dan de twee Pentiums als het gaat om renderen.

3D Mark 06 P2897 - CPU 2649
>De Celeron G1610 doet weinig af aan de Pentium G620, maar moet desondanks punten inleveren, ook al heeft de G1610 een nieuwe IGP.

3D Mark Vantage P1481 (GPU: 1178 / CPU: 6495)
Bij Vantage zijn de grafieken gaan schuiven en kun je zien dat de nieuwe IGP tot zijn recht komt. De Celeron G1610 verslaat hierbij zijn Sandy broeders. Het verschil tussen Intel HD Graphics (2000) en de nieuwe HD2500 scheelt dan ook ongeveer 400 punten.

GeekBench 4096pt
>De voorganger van de G1610, de G550 doet het iets beter in de Geekbench, maar blijft beter dan de twee Pentiums.

Undervolting:
Stabiel @ 2600Mhz op 0,712v (met CPUgenie)
*Nog niet handmatig gedaan. Moet nog getest worden.

Logboek:
[Mar/27/2013 09:52:21] - Voltage Test Session Started
[Mar/27/2013 09:55:57] - Stress test PASSED for FID: 6.0x (1600 MHz) and Voltage: 0.712V - marking the voltage as stable
****
[Mar/27/2013 10:46:55] - Stress test begin for FID: 13.5x (3600 MHz) at voltage: 0.712V
[Mar/27/2013 11:01:24] - ************************************************************************************
[Mar/27/2013 11:01:24] - Voltage Optimization Session Resuming after Crash
[Mar/27/2013 11:01:24] - Disabling Automatic CPU Performance Management
[Mar/27/2013 11:01:24] - Starting testing of FID: 13.5x (3600 MHz) - default voltage: 0.725V
****
[Mar/27/2013 12:31:26] - Voltage optimization for FID: 25.5x (6801 MHz) is complete, lowest stable VID is: 0.712V
[Mar/27/2013 12:35:02] - Stress test PASSED for FID: 26.0x (6934 MHz) and Voltage: 0.712V - marking the voltage as stable
[Mar/27/2013 12:35:02] - Maximum temperature reached during the test: 29.0C
[Mar/27/2013 12:35:02] - Voltage optimization for FID: 26.0x (6934 MHz) is complete, lowest stable VID is: 0.712V

Conclusie:
Het budget segment heeft een sterker IGP gekregen, dat staat als een paal bovenwater. Echter is het jammer dat deze Intel Celeron G1610 niet volledig beschikt over de nieuwste features (zoals Quick Sync Video, Clear video HD en 3D) die we gewend zijn onder de duurdere processors, het laatste kan ik me wel voorstellen. Dit is ook gelijk het minpunt van deze processor.

Maar deze processor afschieten doe ik niet, want is goed te gebruiken voor een normale desktop PC om mee te mailen en internetten. Af en toe Minecraften is ook geen probleem voor deze processor.

De Intel Celeron G1610 is dus een aanrader voor NAS of een Server. Ook al neig ik sneller om daarvoor een Pentium Processor aan te schaffen. Maar dan betaal je ook gelijk weer 30 euro meer voor.

Al met al een goede koop met een krachtige IGP en de nieuwste Ivy Bridge architectuur, en dit voor maar liefst 35 euro.

Met recht verdiend de Intel Celeron G1610 maar liefst 4 sterren van mij.

Heb jij ook een Intel Celeron G1610 Boxed?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Eindelijk een review, en een prima review ook.
Ik kan nu eenvoudig zien hoe de Celeron zich houdt tegen de gelijke SB en de duurdere i3 IB varianten.

En volgens mij is deze CPU ook echt prima geschikt voor een simpele HTK PC die niet veel mag kosten en lekker compact moet zijn.
Mooi uitgebreid man! ik neem deze review mee om te kijken voor iets simpels voor mn pa :P
Dank je wel Quad, inderdaad met een budget rond de 200 euro kan je een mooie PC maken. Dan is deze processor meer dan voldoende.

Dank je Milco. Daar zijn reviews voor.
ik heb ondertussen een pc met deze processor besteld met mn pa, en misschien dat ik er ook nog wel een review over ga maken :P
"Ook al neig ik sneller om daarvoor een Pentium Processor aan te schaffen. Maar dan betaal je ook gelijk weer 30 euro meer voor."

Nee hoor, +/- 13,- meer: pricewatch: Intel Pentium G2020 Boxed

Daar heb ik voor gekozen voor zowel mijn htpc als server.

Mooie review! (+2)

[Reactie gewijzigd door nMad op 2 april 2013 10:09]

Je maakt een fout bij het benoemen van de gpu. Deze Celeron heeft geen Intel HD 2500 Graphics, maar gewoon Intel HD Graphics. Het grote verschil tussen beide zit hem in de hardware accerelatie (CVT HD & QSV). Die ontbreekt bij de Intel HD Graphics. Daarnaast heeft de Intel HD Graphics een iets lagere maximum kloksnelheid (1050 ipv 1150 MHz).

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 2 april 2013 13:31]

Dank voor de info. Dat wist ik niet. Ik had anders gelezen. Maar je hebt gelijk. Heb het nog eens na gezocht op de Intel Site.

Edit: Aangepast

[Reactie gewijzigd door Cygnitr0n op 3 april 2013 08:33]

Mooie review,

Weet je ook hoe deze CPU/GPU combinatie zou reageren in een XBMC opstelling? (Openelec OS bv)

Ik ben zelf aan het denken om zo iets samen te stellen, en de AMD's zijn qua stroom verbruik toch nog steeds niet hetzelfde als de intels :)
dan kun je beter de Pentium nemen vanwege de betere video performance
Ok, maar i3 zou nog niet nodig zijn?
Heb hem hier draaien voor XBMC (wel op Windows) en werkt perfect, rekenkracht genoeg. Met DXVA2 blijft CPU bij full HD zelfs tussen 0 en 5% belasting.
Bedankt voor je reactie! Dit wou ik even zeker weten want ik ga hetzelfde doen binnenkort.

On-topic: Geweldige review!
Goede review +3 imo :)
Bedankt voor de moeite!
Dank je wel johncheese002 :)
Beste Cygnitr0n,

Bedankt voor je uitgebreide review. Ik zoek een zuinige processor voor een HTPC. Denk je dat deze voldoende is? Hij dient wel films op 1080 p af te spelen.

Dank!

Groet Bas
G1610 is voldoende, Ik heb de g1610(ivy bridge) en de pentium g860(sandy bridge).
Mocht er ruimte zijn in je htpc dan kan je beter een aparte simpele videokaart kopen bijv. deze pricewatch: Asus HD5450-SL-HM1GD3-L-V2

zelf gebruik ik deze kaart met mijn g860
pricewatch: Club3D Radeon HD5450 2Gb Noiseless Edition

[Reactie gewijzigd door Hippievogel op 28 december 2013 01:35]

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBPlasma