Lenovo IdeaPad Y580-M772CMH Review

Door Omni 1 oktober 2012, laatste update op 1 oktober 2012, 28.076 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Uitstekende performance
  • Fabriek-af meegeleverde rappe SSD
  • Uitgebreide features/mogelijkheden
  • Fabriek-af behoud combinatie SSD + HDD + Optical Drive, gesleutel dus niet nodig voor de niet-tweakers
  • Zeer goede accuduur, met name onder Power Saver profielen.
  • Goede kijkhoeken en goede kleurweergave scherm
  • Handige voorgeïnstalleerde software, géén bloatware

Minpunten

• Glossy scherm kan soms hinderlijk zijn (alhoewel dit ook een kwestie van smaak is)
  • Schijnbaar een design-keuze, maar het scherm voelt wat fragiel aan (flex)
  • Touchpad vergt gewenning
  • Warmte-ontwikkeling onder load

Sub-beoordelingen

2. To-do-lijstje
    3. Handige links

1.1 Intro & Keuze

Toevoeging 1 oktober 2012
Deze laptop is vandaag tot winnaar van de tweakers.net Notebook Best Buy Guide uitgeroepen! Officieel wordt zijn minder volgroeide broertje aangeraden, maar dat is louter omdat de leverbaarheid van de CMH te wensen overlaat (lees: ze zijn als warme broodjes over de toonbank gegaan). In deze reactie omschrijf ik o.a. waar deze winnaar echter nog leverbaar is.
Einde toevoeging

Hoe ik tot de keuze ben gekomen de Lenovo aan te schaffen is een belangrijke factor in mijn algehele review. Er zijn verschillende merken en modellen de revue gepasseerd maar de echt overtuigende laptop zat er nog niet bij totdat ik ongeveer een week geleden de Y580 in de pricewatch tegenkwam. Om tot je eisen te komen is het allereerst belangrijk te weten wat je ermee denkt te gaan doen. In principe is dat voor mij alles wat ik ook met mijn desktop doe/wil (kunnen) doen. Het enige verschil is de draagbare vorm en de wens om er zakelijk goed mee voor de dag te kunnen komen. Mijn gebruik bestaat uit:
  • Het mainstream computergebruik: mail, office, surfen, tweakers.net F5'en
  • Werken met uitzonderlijk grote Excel-sheets en (Access) databases
  • Incidenteel foto/videobewerking
  • HD Films kijken
  • Zo nu en dan soepeltjes doch intens moffen e.d. maaien in games als BF3
Mijn recent opgefriste PC trekt moeiteloos al het bovenstaande, maar met mijn vorige laptops moest ik altijd vanwege budgetrestricties concessies doen op een bepaald gebied. Nu hoeft dat niet meer, waardoor mijn keuzegebied een stuk ruimer is geworden. Mijn laptops voor deze waren een 17" bakbeest HP Compaq 6820s Business Notebook en een iets compactere 15,6" Asus N-serie met GT540M. De meeste zaken konden ze prima, maar gamen was altijd een heikel punt, alsmede de accuduur en portability.

Ik was dus in de markt voor een portable laptop die redelijk lang meegaat waar je bovendien goed op kunt gamen. Langer in ieder geval dan de HP en Asus, die het beiden niet lang volhielden (1.5-2 uur bij normaal gebruik). Heel even overwoog ik een Zenbook UX32VD, maar dan zou ik op heel veel gebieden achteruit zijn gegaan voor veel te veel geld.

Gezien ik regelmatig met mijn laptop op verschillende afdelingen van kantoor zit en bij andere bedrijven langskom is het zaak dat ik goed voor de dag kan komen. Een opzichtige MSI of Alienware gaat hem dus hoe dan ook niet worden. In eerste instantie zocht ik naar een 13", zoals de Vaio S13, maar had mij al vrij snel bedacht omdat ik de Numpad niet kan missen ivm veelvuldig Excel-werk. Het moest dus een 15" worden. De Vaio S15 dan, met zijn 2kg? Was een optie, maar de kleurenweergave van het scherm is matig en ik vond nog steeds de GT640M, BIOS mod of niet, niet voldoen aan mijn eisen. Als ik een potje ga knallen wil ik in ieder geval op dit moment zo min mogelijk terugschroeven in kwaliteit. Echter wil ik er geen belachelijke bedragen aan uitgeven of buitenaards aandoende laptops in huis halen. Daarbovenop wilde ik eenvoudig een combinatie van SSD + HDD zonder de optical te moeten verwijderen, zoals veel tweakers doen. De optical gebruik ik zelf nog zeer regelmatig. Toch nog maar even verder kijken dus.

Waar ik al snel tegen aanliep is dat ik alleen maar 17" laptops kon vinden waar je een combinatie van SSD + HDD + ODD kon krijgen, bijvoorbeeld in de vorm van een Asus N76 of een BTO notebook. Dit is echter gewoonweg te groot. Dat zou nog maar net in mijn tas passen, maar bovendien overkill worden. Totdat ik de Lenovo tegenkwam had ik dus maar de S15 in bestelling gezet omdat deze nog het meest voldeed aan mijn wensen.

Een weekje geleden merkte ik de Lenovo op in de pricewatch en was ik al direct gecharmeerd van het design. Een sterke allround gamerslaptop, maar dan wel in een zakelijk hoesje. De specificaties waren ook op papier zeer goed en dit was de eerste 15" waar ik die combinatie van SSD + HDD + ODD zeer eenvoudig kon maken dan wel behouden. De Lenovo heeft namelijk een mSATA slot, waar ik vooralsnog de preconfigured 64GB caching SSD in had zitten, maar inmiddels vervangen heb door een mSATA 256GB Crucial M4.

Ik heb 1 dag nagedacht over mijn keuze, omdat ik met de Y580 ongeveer gelijk zou blijven qua portability. Nu ben ik eigenlijk alleen maar grote laptops gewend en loop ik bovendien al jaren met grote regelmaat rond met zware rugzakken, sporttassen, koffers en dergelijke zaken en heb ik daarbij nooit last van mijn rug of schouders gehad. Onwaarschijnlijk dat ik dat nu opeens wel zou gaan krijgen dus eigenlijk was ik al verkocht toen ik de Lenovo tegenkwam. De S15 was snel geannuleerd waarop de Y580 werd besteld.

1.2 Unboxing

De laptop komt in een nette doos. Vrij groot ook, zij het plat.

Het viel mij op dat er veel minder boekjes, CD’s en andere soorten opvulsel in zat in vergelijking met andere laptops die de revue zijn gepasseerd. Vrij minimalistisch dus, wat ik wel kan waarderen.

De laptop komt meegeleverd met een 120W adapter.

1.3 Eerste indruk: drivers & bloatware

Lenovo levert de laptop met nagenoeg geen bloatware. Sterker nog, verreweg de meeste voorgeinstalleerde software is nuttig. Dat heb ik wel eens anders gezien bij andere fabrikanten. De volgende screenshot geeft alle software weer die voorgeïnstalleerd met de laptop komt. Erg weinig, maar bovenal: nuttig.

Voorgeïnstalleerde software

De drivers en software zijn makkelijk te (de)installeren. Ze staan op een van de partities van de harde schijf en kunnen naar wens in gebruik genomen worden. Tip: de tweaker zou er verstandig aan doen hier zo snel mogelijk een backup van te maken gezien de meegeleverde drivers en software nieuwer en beter zijn (met name de GPU drivers) dan wat er op de Lenovo website te vinden is.

2.1 Exterieur

Eenmaal uitgepakt zien we dat de laptop geen opvallend design heeft. Hij doet vrij zakelijk aan, wat geen verrassing is als je een Lenovo koopt. De lichtmetalen afwerking vind ik persoonlijk wel mooi, maar het is niet waar ik de laptop op heb uitgekozen. Design vind ik niet bijzonder belangrijk zolang het normaal aandoet. Allerlei franje en fratsen of laptops kopen voor fashion statements (appeltjes) is niet aan mij besteed: function over form. Dat gezegd hebbende doet de laptop aan als een solide business/performance/entertainment laptop.

2.2 Features

De laptop is ruim voorzien van features. Aan de linkerkant:
  • Kensington lock

• USB 2.0
  • Bluray speler / DVD Brander
  • USB 2.0
  • Power
De voorkant heeft nog een cardreader. Slecht zichtbaar wellicht, maar hij zit rechts van het midden.

3.1 Behuizing

De behuizing is deels van aluminium maar grotendeels, zoals de meeste laptops, van kunststof. Het brushed metalen omhulsel en case is behoorlijk gevoelig voor vingerafdrukken en stofjes, maar die zie je alleen als je er heel goed naar zoekt. Af en toe een doekje eroverheen. De laptop doet wat minder solide aan dan mijn vorige, maar je hoeft niet bang te zijn hem te beschadigen bij het laten neerploffen van je tas of als je hem op een kussen of bank zou willen mikken. Wel is enige zorgzaamheid geboden, want als je hem vaak in een tas of iets dergelijks mee gaat nemen, houd er dan rekening mee dat je niet iets op de outer lid zet of er tegen aan laat drukken want deze doet ietwat fragiel aan. De rest van de laptop is qua stevigheid in orde en netjes afgewerkt.

3.2 Beeldscherm & Kijkhoeken

De Y580 is uitgerust met een 15.6” glossy 1920 x 1080 pixel Full HD scherm. De gemiddelde gebruiker zal drie dingen meteen opvallen als hij/zij de laptop voor het eerst ziet: de zeer goede kleurweergave, de uitstekende kijkhoeken en de glanzende afwerking. Dit laatste is het enige nadeel van het scherm: het soms hinderlijke reflecterende karakter. Voor een gebruiker die de laptop nagenoeg alleen binnen gebruikt en vaak in de avonduren is dit echter vrijwel geen issue. Het is ook maar wat je gewend bent, want dit scherm zal al een enorme upgrade zijn vanaf een doorsnee 3-4 jaar oude laptop.

Dit is niet gezegd dat je er overdag niet mee uit de voeten kunt, integendeel. Ik heb hem ook naar ’t werk met zeer goed verlicht kantoor en daarna naar de UB meegenomen. Op beide plaatsen kon ik er prima mee werken. Zelfs buiten en in het OV heb ik het geprobeerd, maar bijvoorbeeld in de bus op een zonnige dag werkt dit niet prettig. Dat lag echter meer aan de hobbels op de weg en onprettige zitpositie dan de reflectie van het scherm! Ik heb op een bijzonder zonnige dag in een overbelichte kamer de foto’s genomen van het scherm en de kijkhoeken. Dit is m.i. het ergste qua reflectie wat je zult tegenkomen.

Front

Links

Rechts

Naar achteren. Hier zie je daadwerkelijke kleurvervorming. Dit is de minst gebruikelijke inkijkhoek, dus zeer acceptabel.

Naar voren

Voor een TN-paneel heeft het scherm uitstekende kijkhoeken en goede kleurweergave. Zeer geschikt om meerdere mensen tegelijk wat te laten zien. Zeer geschikt voor foto- en videobewerking. Zo heb ik er thuis het journaal op laten afspelen met de speakers op vol volume. Dat werkte uitstekend.

3.3 Toetsenbord

Wat een prettig chiclet toetsenbord! Ik heb hier mensen op zien afgeven en kan mij hier totaal niet in vinden. Nu er enkele weken op te hebben getypt vind ik het bijna prettiger dan mijn vaste Logitech G15. Precies de juiste balans qua drukkracht en reactie bij de toetsaanslag.

Het chiclet toetsenbord

Erg prettige en mooie verlichting ook, die met de FN + SPACE combinatie aan en uit te zetten is. Je kunt het toetsenbord in het midden een beetje indrukken, maar zeker als je redelijk hard typt (ik ben zelf een harde toetsenrammer) zul je hier absoluut geen hinder van ondervinden. Bij andere laptops kun je dit doorgaans nog veel verder indrukken, dus dit valt alleszins mee.

Het toetsenbord met de backlitfunctie geactiveerd

3.4 Touchpad

Het schijnt tegenwoordig normaal te zijn dat het touchpad geen afzonderlijke knoppen meer heeft en 1 algeheel onderdeel is geworden.

Het knoploze touchpad

De vergelijkbare N56 van Asus heeft hetzelfde probleem. Dat noem ik zo omdat ik het geen goede ontwikkeling vind. Het touchpad vind ik het enige matige punt van de laptop. Hij lijkt minder responsief dan vorige touchpads die ik heb gebruikt, maar ik mis voornamelijk die twee afzonderlijke knoppen: linker/rechtermuisknop. Nu zijn de knoppen in principe ook aanraakgevoelig. Als je zonder een muis wilt werken kun je je hier soms aan storen omdat de cursor door deze designkeuze af en toe ongewenst een stukje opschuift met het indrukken van de knop waardoor je een button mist of een verkeerde optie aan kan klikken. Ook als je het touchpad tapt voelt het een beetje matig aan: het veert een beetje door. Multitouchfuncties werken overigens wel goed. Het touchpad vind ik eigenlijk het enige gerechtvaardigde punt van kritiek in verschillende reviews.

Na er inmiddels ruim een maand mee gewerkt te hebben ben ik er een stuk meer aan gewend. De multi-touch werkt vrij aardig en de gewenning maakt dat ik vrijwel nooit meer verkeerd klik. Die gewenning zal bij verreweg de meeste gebruikers ook optreden, alhoewel er vast enkelen overblijven die naar een muis zullen grijpen.

3.5 Opstelling

Alhoewel dit stukje meer van algemene aard is en niet per sé relevant is voor het eindoordeel over deze laptop heeft het wel degelijk met ergonomie te maken in combinatie met een laptop in deze klasse. Mijns inziens is het een goede indicatie voor hoe deze laptop het beste gebruikt kan worden.

In verband met de warmte-ontwikkeling van laptops, besparing van ruimte maar bovenal een ergonomisch verantwoorde opstelling gebruik ik mijn laptop(s) vaak in combinatie met een laptopstandaard. Dat kan ik ook met dit exemplaar erg aanraden. Nu ik een cooling pad heb aangeschaft heb ik mijn inklapbare laptopstandaard voorlopig maar even in de kast gelegd. Op onderstaande foto's zie je de opstelling. Wat betreft de cooling pad vind ik de verhoging van enkele centimeters met de lichte hoek een ideale combinatie omdat de laptop daarmee ruim voldoende lucht kan aanzuigen en je daarmee de beste natuurlijke typhoek hebt met je handen. Een extern toetsenbord is in dat geval niet nodig. Waarom zou je ook, met zo'n fijn toetsenbord? De laptop staat hiermee in principe net iets hoger dan een normaal toetsenbord staat op 2 verhogende pootjes. Werkt in ieder geval voor mij erg prettig.

Zo staat hij op mijn bureau naast mijn desktop icm de laptopstandaard. Extern toetsenbord niet op de foto (wel een stukje van mijn G15/monitor en een speaker)

Van de achterkant gezien.

Inmiddels is door aanschaf van de NC-2000 de opstelling zo geworden:

De verhoging. De cooling pad biedt een handige extra-USB poort zodat het aantal bruikbare USB poorten in principe gelijk blijft.

4.1 Speakers
Op een laptop moet je altijd lage verwachtingen hebben van de kwaliteit van het geluid. Zodoende kun je alleen maar positief worden verrast. Net als de inmiddels onder veel tweakers bekende Bang & Olufsen speakers in de Asus N-serie laptops zijn de speakers in de Lenovo van goede kwaliteit. Van het merk JBL zitten hier best fraai vormgegeven speakers in naast de knoppen op de behuizing (zie foto's), die, voor een laptop zeer acceptabel geluid weergeven. Een subwoofer ontbreekt, maar bij doorsnee computergebruik of het kijken van een film zul je deze niet direct missen. Hij kan aardig wat geluid maken (hoog volume) dus je zult niet zoals met veel Sony’s het probleem hebben dat je niet een groep mensen wat kunt laten zien of horen. Zoals met iedere laptop is het wel aan te raden om, waar dat kan, een externe speakerset aan te sluiten of oortjes/een koptelefoon aan te sluiten voor de beste ervaring.

Om de geluidsweergave te tonen heb ik footage genomen van Battlefield 3 gameplay. Tevens had ik bij het schieten van dit filmpje de videokaart overgeklokt. Daarover meer bij 4.3.

4.2 Prestaties CPU

De Lenovo is te verkrijgen met de Dual Core Ivy Bridge Core i5-3210M of Quad Core i7-3610QM. Ik heb het model met de i7 CPU, die nagenoeg in iedere laptop in deze prijsklasse te vinden is. Uitgebreide reviews van deze processor zijn in overvloed aanwezig op het web, dus ik beperk mij in deze review tot de gecombineerde prestatie van CPU en GPU in verschillende benchmarks en stresstests. Voor een indruk wel een link naar de tweakers.net review van de 3610QM.

4.3 Prestaties GPU & Overclocking

Beide varianten van de momenteel in Nederland verkrijgbare Lenovo's Y580 zijn voorzien van de NVIDIA GeForce GTX660M GPU met 2GB van het snelle GDDR5 geheugen. Dit is een kaart uit de Kepler-architectuur, het nieuwste op de markt. De Keplerkaarten kenmerken zich door goede prestaties te combineren met lagere warmte-ontwikkeling, energieverbruik en uitstekende overklokbaarheid. De prestaties van de GPU zal voor velen van de lezers een belangrijke factor zijn in de overweging de Y580 aan te schaffen, ondergetekende inclusief. Om te kijken of de kaart voldeed aan mijn verwachtingen heb ik hem aan een serie intensieve tests onderworpen. Zowel op stocksettings als op maximale stabiele overclockwaarden.

Allereerst benchen we de stock performance van de laptop in 3DMark11. Hier scoort hij een respectabele 2688 wat al een stuk hoger ligt dan de gemiddelde 3DMark11 score voor deze kaart volgens notebookcheck.net (zo’n 2550). Uiteraard was ik geen echte tweaker als ik niet probeerde de performance flink op te schroeven door de grenzen op te zoeken bij het overklokken. Dit heb ik dan ook gedaan.

De kaart wordt standaard geklokt op 805MHz Shader clock en 2500MHz Memory clock. Bij intensief gebruik wordt de Shader clock geboost naar maximaal 950MHz. Met MSI Afterburner merkte ik regelmatig dat er framedrops werden veroorzaakt door dit soort throttling, waardoor ik ben gaan zoeken naar een oplossing om de clocks vast te zetten. Na wat googlen stuitte ik op dit topic en het nvidiainspector trucje voor het locken van de Shader en Mem clocks. Het was meteen over en uit met die vervelende GPU throttling.

Volgens de standaardregels van overklokken bereikte ik de maximale performance en stabiele overklok op 1195MHz Shader en 2650 MHz Memory clock. Let op: je moet het powerplan Lenovo Dynamic Graphics hiervoor hebben geactiveerd. Boven de 1200 begon hij hier en daar artifacts te vertonen. Boven de 1240 kreeg ik BSOD’s.

3DMark resultaat stock:

Overclocked:

Zie hier settings:

Om aan te geven hoe goed dit is heb ik deze score vergeleken met ander laptops en GPU's. Op basis van de resultaten in de review van tweakers.net heb ik dan ook de volgende grafiek gefabriceerd:

Met andere woorden: deze kaart presteert geheel stabiel overgeklokt beter dan de meeste gamenotebooks en komt bovendien vrij aardig in de buurt van de GTX580M en HD 6990M. En dat in een veel lichtere, kleinere, zuinigere en bovendien goedkopere 15" laptop. Performance waar je u tegen zegt.

Buiten de Futuremark benchmark heb ik uiteraard de kaart onderworpen aan een serie gametests. De meesten zullen zich afvragen hoe BF3 eropdraait, dus daar zal ik mij in deze review tot beperken. Resultaten daarvan, gecombineerd met de 3DMark scores kun je extrapoleren om tot een verwachte fps te komen in andere games op basis van de scores op sites als notebookcheck.

Zelf geschoten Youtube footage van BF3 op High & Ultra @ Full HD (zie ook omschrijving op youtube van filmpje) en de kwaliteit van de laptopspeakers hieronder:

4.4 Inbouwen & Prestaties SSD/HDD

De Y580 komt meegeleverd met twee schijven: de mSATA 64GB PM830 SSD van Samsung, die als caching-SSD is ingesteld en de weinig spannende 1TB 5400 rpm ST1000LM024 van Seagate. Ondanks dat de SSD ingesteld is als caching SSD is het mogelijk deze tot primary disk om te dopen. Dit kan ik de gemiddelde gebruiker (die geen aftermarket SSD) wenst te plaatsen van harte aanraden, want dat is de enige manier om als gebruiker zelf te kunnen bepalen wat snel opgestart dient te worden en wat niet. Fabriek-af heeft Lenovo dat voor je gedaan, door o.a. het OS en enkele van hun voorgeïnstalleerde applicaties erop te zetten. De Intel RST technologie zou volgens de fabrikant applicaties op de SSD plaatsen bij frequent gebruik, maar daar heb ik weinig van gemerkt. De gebruiker die wenst de SSD als primary disk in gebruik te nemen kan daar deze tutorial voor gebruiken.

De HDD en SSD benchmarks:

Crystaldiskmark Seagate1TB 5400rpm HDD

Crystaldiskmark Samsung PM830 64GB HDD

AS SSD Samsung PM830 64GB HDD

Mooie cijfers voor de SSD. Vergelijkbaar of zelfs beter dan de 2.5" SATA Samsung 830 64GB.

Ik was al een laptop met SSD als primary disk gewend en de daarbij behorende snelle opstart- en laadtijden van games als BF3. Die tijden vond ik tegenvallen met de caching-SSD en ik heb het vermoeden dat dat voor de meeste gebruikers op zal gaan, mits zij inmiddels gewend zijn aan SSD-snelheid. Voor de doorsnee gebruiker die nog geen SSD's in gebruik heeft genomen zal het weinig uitmaken. Die laadtijden terzijde was de laptop wel snel opgestart: binnen 15 seconden kon ik aan de slag. Met de mSATA 256GB M4 doet hij dat inmiddels binnen 9 (!) seconden.

Omdat 64GB voor mij echter niet genoeg is heb ik deze vervangen door de mSATA 256GB Crucial M4. Het vervangen hiervan, of de reeds aanwezige harde schijf is erg eenvoudig. Alhoewel ik het al vaker heb gedaan en geen handleiding erop na hoef te slaan is het wel handig te weten dat vervanging van welk onderdeel dan ook omschreven en getekend wordt in de handleiding. Hieronder in foto’s de verschillende stappen van dit proces.

De onderkant met de accu los

De klep erafgeschroefd

De HDD eruit

De mSATA SSD losgeschroefd

De Samsung mSATA SSD

De vervanger: een mSATA 256GB Crucial M4. Linksonderin de Intel Centrino N-2200 Wireless kaart.

Vervolgens CrystaldiskMark gedraaid.

mSATA Crucial M4 256GB

Een aardig verschil, maar niet heel veel vergeleken met de PM830.

4.5 Koeling, Warmte-ontwikkeling & Geluidsproductie

Veel is er al gezegd door verschillende gebruikers in reviews en op fora over de warmte-ontwikkeling van deze laptop. Laat ik dan de eerste zijn om al die vooroordelen te bevestigen dan wel ontkrachten. Ik heb de laptop onderworpen aan gecombineerde Furmark en Prime95 stresstests en dat in een ruimte waar het maar liefst 29,3 (!) graden Celsius was. De volgende plaatjes en grafieken spreken voor zich.

De GPU is hier maximaal stabiel overgeklokt. 70 graden in een ruimte van bijna 30 graden vind ik dan uitzonderlijk goed.

Wanneer de laptop aan een gecombineerde Furmark & Prime95 test wordt onderworpen noteert hij nog steeds heel schappelijke scores. De CPU cores worden niet warmer dan zo’n 80 graden, de GPU blijft stabiel op 75/76 graden. Op maximale overklokwaarden zijn dit voor een laptop zeer goede waardes.

Minpunt is wel dat het chassis van de laptop behoorlijk warm kan worden. Dit gebeurt echter ook net zo erg bij concurrenten van deze laptop zoals de Asus N56. Bij normaal browsen, office en emailgebruik zul je echter nergens last van hebben. Je kunt wel hinder ondervinden als je constant je laptop maximaal belast en bovendien je hele toetsenbord gebruikt. Bij games zal dit niet veel het geval zijn, want aan de WASD kant van de laptop blijft de temperatuur acceptabel. Meerdere gamesessies van 3 uur de afgelopen weken heb ik de warmte niet hinderlijk gevonden. De grootste hitte zit in het midden (waar de CPU zit) en bij de meeste games zul je vrijwel exclusief de linkerkant van het toetsenbord gebruiken. Ikzelf vind het niet vervelend, maar ik kan mij voorstellen dat sommigen een extern toetsenbord aan zullen willen sluiten. Nogmaals, dit zal alleen moeten als je hem gedurende lange tijd zéér intensief aan het werk zet.

Naar aanleiding van een reactie van een gebruiker die aanstipte dat de HDD kennelijk hoge temperaturen kan bereiken ben ik gaan benchmarken op HDD temperatuur. Zowel zonder als met een Cooling Pad van Zalman, de NC-2000 Ultra Quiet Notebook Cooler. Deze laatste heb ik niet eens aangeschaft vanwege deze opmerking (ik had hem al daarvoor besteld), maar omdat het voorziet in 3 goede dingen: het houdt de behuizing en daarmee mijn handpalmen koeler, hij staat automatisch licht op een verhoging wat het typen prettiger maakt en in het algemeen is het beter de laptop en batterij waar mogelijk te verkoelen. Dat verhoogt de levensduur van je onderdelen. Afijn, without further ado, de benchmarks.

In een ruimte van 23 graden ruim een uur op bureau laten stresstesten. HDD bereikt zoals ik al in een reactie eerder aangaf: ~59 graden @ stock. Hij bereikt op deze manier ~63 graden @ max overclock.

Vervolgens de Cooler zijn werk laten doen. Temperatuur van de HDD stabiliseert op ~51 graden. Max overklok stabiliseert op ~53 graden. CPU en GPU gaan in beide gevallen maar liefst 15-20 graden omlaag in vergelijking met bureaugebruik en met name de behuizing wordt ongeacht de mate van overklokken een héél stuk koeler. Alhoewel ik dat laatste niet kan kwantificeren is het een zeer aangename temperatuur om mee te werken.

Wat betreft de geluidsproductie zet hij een netjes resultaat neer. Met normaal gebruik hoor je hem nooit tenzij je je oor naast de exhaust houdt. Bij intensief gebruik maakt hij een heel normale hummm. Ik heb geen exacte specificaties gezien ik geen dB-meter heb, maar vertrouw er maar op dat hij prima stil blijft, zowel bij belasting als bij licht gebruik.

4.6 Batterij & Accuduur

De Y580 komt geleverd met een 72Wh accu, wat groter is dan de meeste laptops in dit segment. Dit merk je ook in de batterijduur: die gaat opvallend langer mee. Alhoewel ik geen officiële metingen heb om de batterijduur te staven kan ik wel proefondervindelijk weergeven hoe lang dit beestje het uithoudt.

Offline mode: laagste helderheid, idle, geen WiFi: tot 8 uur.
Power saving: lage helderheid, simpele tekstverwerking, internet: 5.5 – 6.5 uur.
Normaal gebruik: hoge helderheid, office, internet, frequent wat intensievere taken: 4 – 5.5 uur
Veeleisend gebruik: maximale helderheid, performance profile, continu zéér intensieve taken: 2 – 3 uur

Dit zijn zeer goede waarden voor een laptop in deze klasse. Zeker als ik dit vergelijk met mijn Asus hiervoor, die hield het met normaal gebruik maar 1.5 uur uit. Voor mij betekent dit dat ik hem naar werk of naar de universiteit toe kan nemen zonder mij zorgen te hoeven maken over de accu. In de avond hang ik hem aan de netstroom, 's nachts laat ik hem opladen en in de ochtend gaat hij zonder netstroomadapter in de tas.

Op het werk, maar ook op de campus staan desktops die ik gebruik voor verschillende taken, maar mijn laptop biedt toegevoegde waarde door de vele applicaties die eropstaan die niet beschikbaar zijn op de vaste PC's of daar niet snel genoeg op werken. Ook is het natuurlijk handig om bijvoorbeeld 1 PC hard een grote Excelsheet te laten verwerken terwijl ik op de andere videoclips laat compilen. Dit soort gebruik kan heel goed met de Lenovo dankzij de batterij. Concurrenten voorzien onvoldoende in deze behoefte van mij.

Wil je niet teveel tijd kwijt zijn aan het tweaken van je laptop, niet inleveren in mogelijkheden (de combi SSD + HDD + ODD behouden in een 15” laptop) en bovendien een goede gamelaptop hebben voor een schappelijke prijs zonder de opzichtige looks? Die bovendien het nog aardig lang uithoudt en niet al te groot en zwaar is (2,76kg) in verhouding tot zijn prestaties? Dan kun je niet om de Y580 heen. Het is een zeer potente laptop die je het beste kunt zien als een DTR: een desktop-replacement.

Alhoewel de concurrent dit wellicht iets beter doet is er weinig mis met de behuizing. De warmte-ontwikkeling is niet meer dan bij de concurrenten en bovendien makkelijk op te lossen die paar keer dat je er hinder van zou ondervinden. Het toetsenbord is erg prettig, het touchpad matig, alhoewel dit bij de concurrent ook zo is. Het scherm is wat fragiel, dus enige zorgzaamheid en zorgvuldigheid bij het veelvuldig meenemen is geboden. Het design is vrij onopvallend, wat mogelijk precies is wat je zoekt of juist niet. Smaken verschillen immers voor iedereen. Alhoewel het beeldscherm glanzend is en kan reflecteren is dit voor een TN-paneel een uitstekend scherm met zeer goede kleurweergave en kijkhoeken. Zeer geschikt voor de foto- en videobewerkende thuisgebruiker die een snelle machine wil.

Sommige concurrenten komen in de buurt, maar toch kunnen zij de CPU+GPU prestaties van de Y580 in het segment van de high-end multimedianotebooks niet evenaren. De Y580 is performance-wise de beste allroundlaptop. Daarbij biedt de uitstekende accuduur de mogelijkheid om een hele werkdag door te komen mits er goed omgegaan wordt met de Powermanagement settings. Hij is bovendien dit weekend (24-26 aug) nog met korting te verkrijgen (959 EUR) bij de mediamarkt, wat hem wat mij betreft niet alleen qua prestaties, maar ook allround de beste keuze maakt.

Ik ben er erg blij mee en ik ben overtuigd dat de gemiddelde student en/of gamer maar met name de multimedia home user die een krachtige allrounder voor de komende jaren zoekt dezelfde mening toegediend zal zijn.

Opmerkingen en suggesties welkom!

Changelog

01-09-2012 @ 21:30 coolingpad stukje, foto's toetsenbord en touchpad toegevoegd
03-09-2012 @ 00:02 caching ssd benchmarks toegevoegd, handige links uitgebreid
06-09-2012 @ 14:40 enige tekstuele wijzigingen, wat tikfoutjes verbeterd
07-09-2012 @ 17:07 foto adapter toegevoegd
13-09-2012 @ 14:10 enige tekstuele wijzigingen, plus/minpunten uitgebreider omschreven
01-10-2012 @ 16:18 toevoeging ivm winnaar NBBG oktober 2012 & ervaringentopic

To-do-lijstje

- Geen to-do's meer @ 07-09-2012!

Handige links

GTX660M overklokken
Shader/Memory clock locken / Anti-throttling
Notebookreview forum over Lenovo Ideapad modellen
Y580 ervaringen topic / Notebookreview
Tech specs Samsung PM830 64GB SSD
Tech specs Seagate 1 TB 5400 RPM HDD
Caching SSD tot primary disk omdopen tutorial
Lenovo Ideapad Y480/Y580 Manual (PDF 30mb!)
Tweakers.net Y580 Ervaringentopic

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y580-M772CMH?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Mooie review.
Ik had graag bench gezien van de 64GB ssd.
Betreft de touchpad ik heb ergens gelezen dat als je nieuwe drivers installeert de touchpad wat gebruikersvriendelijker is.
Benchmarks toegevoegd. Zeer respectabele scores noteert deze mSATA SSD.
Dit kan ik nog wel doen als er genoeg animo voor is. Ik heb er een stukje tekst over toegevoegd onder het onderdeel prestaties SSD/HDD.

Inmiddels ben ik al meer gewend aan de touchpad zodat ik niet per se de behoefte heb om andere drivers te installeren. Ik zal er wel tzt nog eens naar kijken, als je toevallig een link hebt?
Erg goede en uitgebreide review,
1 foutje; aan de rechterkant zijn dat denk ik 2 usb 3.0 poorten i.p.v. van usb 2.0
Klopt helemaal, ik heb het meteen aangepast.
Heb je ook de temps van de hdd gemeten, uit andere reviews bleek het dat die boven de 60 graden Celsius uitkwam en dat is boven de maximale temp van een hdd.....

edit: Verder zeer mooie review!

[Reactie gewijzigd door Flox0r op 25 augustus 2012 14:49]

Bij maximale stress (Furmark, Prime95 + browsing/internetten) komt hij op 59 graden na 1 uur stresstesten. Dit heb ik gemeten met SpeedFan 4.46. Dit ga ik ook laten meten bij 1 uur BF3 spelen.

Hier zou ik mij allesbehalve zorgen om maken. Mijn oude HP en daarvoor een Toshiba werden veel heter dan deze laptop. Zeker de HP, die werd gloeiend heet op de plek van de HDD. Tevens wijst deze studie uit dat het vaak niet de temperatuur is die de HDD doet falen, maar een andere oorzaak ten grondslag ligt aan uitval:

"One of our key findings has been the lack of a consistent pattern of higher failure rates for higher temperature drives or for those drives at higher utilization levels. Such correlations have been repeatedly highlighted
by previous studies, but we are unable to confirm them
by observing our population. Although our data do not
allow us to conclude that there is no such correlation,
it provides strong evidence to suggest that other effects
may be more prominent in affecting disk drive reliability in the context of a professionally managed data center
deployment."

Dat terzijde is het, ondanks de acceptabele temperaturen voor GPU en CPU een goed idee om tot aanschaf van een coolingpad over te gaan. Deze heb ik reeds afgelopen week al besteld, en deze zou volgende week binnen moeten komen. Goed punt dat je aandraagt dus. Dit zal ik zeker opnemen in mijn review zodra mijn coolingpad binnen is zodat ik ruim voldoende vergelijkings- en meetmateriaal heb.
Ik ben blij dat je diep ingaat op mijn reactie, echter laat deze studie niet zien wat er gebeurt bij temperaturen boven de 50 graden. Ook zie je toch wel dat de AFR weer toeneemt bij temperaturen boven de 40 graden. (figuren 4 en 5).

Daarom is ook je gequoteerde stuk naar mijn mening niet erg relevant in deze zaak aangezien dat voornamelijk gaat over temperaturen tussen de 15 en 50 graden en niet die van rond de 60. Waar volgens de fabrikanten toch wel de maximale werkingstemperatuur van de hdd moet liggen.

Een andere review die ik gelezen heb, merkte dit zeker op.
Hard drive temperatures. There have been a lot of conversations about this.

The disk drive bay is positioned such that it is very close to both the CPU and the GPU. This means (for some y580s, including both of mine) that certain games like Skyrim push the hard drives several degrees over their maximum operating temperatures and they can stay there for as many hours as you play such games! This may not cause hard drives to melt/fail catastrophically short term but long term it's not acceptable.

This laptop was not designed correctly in this regard.

I wouldn't buy this laptop nor recommend it to anyone I know unless I had plans to:

swap the HDD with a SSD (SSDs I've checked are rated to 70c)
remove the HDD and put in an msata drive
put in a smaller msata/ssd and move the hdd to the optical bay
Bron

edit: dubbele info weggehaald.

[Reactie gewijzigd door Flox0r op 26 augustus 2012 12:07]

Zoals iemand verderop in dat topic (goed topic en goed forum overigens, die ga ik in deze review erbij zitten onder "handige links") zegt is dit echter enkel de mening van één reviewer. Nogmaals denk ik dat het wel losloopt en zal ik verschillende temperatuurmetingen doen zodra de cooling pad eveneens binnen is.
HDD temp benchmarks zijn toegevoegd. Mocht iemand zich zorgen maken over de temperaturen en niet de HDD willen verwijderen: neem een cooling pad. Problem solved.
Erg mooie review,

Ik heb hem nu zelf ook gekocht, heb je er nog extra tips voor?
Bijvoorbeeld Clean install op die 64gb SSD?

[Reactie gewijzigd door Desivy op 25 augustus 2012 15:57]

Een clean install is niet per sé noodzakelijk, het ligt er maar net aan hoe veeleisend je bent. De laptop komt sowieso met weinig bloatware. De gemiddelde gebruiker zal de caching-SSD en het snel opstarten van de laptop mijns inziens al goed genoeg vinden. Probeer het dus eerst een tijdje uit (heb ik ook gedaan) totdat je ingrijpende veranderingen gaat doen.
Erg goede review! Waar heb je em uiteindelijk gekocht? Hij is niet op veel plaatsen te krijgen zag ik..
Klopt, ik heb echter de indruk dat hij bij verschillende shops nog op voorraad moet komen en hij daarom maar bij een beperkt aantal te koop is. Ik heb hem een aantal weken terug bij Komplett aangeschaft.
Ik ben vandaag bij de mediamarkt geweest.
Helaas was de laptop uitverkocht zelfs bij andere mediamarkt zaken.
Ik heb hem toen toch aanbetaald vanwege de actie.
Nu moet ik wachten tot dat ze m weer in voorraad hebben.
Erg goede review die overeenkomt met mijn eigen ervaring. Saillant en grappig detail is dat je van de kunststof verpakking een laptopstandaard kan maken. Niet bepaald profi maar er is wel even mee te werken. Daarnaast is Veriface, mijns inziens, een echte must have applicatie. Bij het inloggen even je gezicht voor de camera houden, en je kunt aan de slag.Jammer dat de app alleen maar op Lenovo laptops werkt.
Ik heb de mijne overigens op een Logitech N700 laptop speaker lapdesk staan, wat een prettige verhoging, een beetje extra koeling maar een stuk beter geluid geeft. Kostte me slechts 24 euro bij de BCC, in de opruiming, en voor dat bedrag wilde ik wel een risico lopen.
Jammer genoeg zijn er nauwelijks notebook koelers die een hoge CFM leveren dus qua koeling ben je echt op de koeling van het notebook aangewezen. Het notebook op een verhoging plaatsen werkt idd een stuk beter dan zonder.
Dus de Y580 heeft een Sata3 mSata aansluiting? Beetje rare keuze van Lenovo aangezien 'het vlaggenschip' W530 het moet doen met Sata2..

Nette review btw! Watvoor garantie zit erbij? Gewoon carry-in of NBD on site?
Klopt inderdaad. De mSATA M4 showt mij de desktop binnen 9 seconden, net als zijn 2.5" grotere broer.

Garantie is 2 jaar carry-in, conform Europese regelgeving. Dat staat ook op een meegeleverde flyer in de doos.
Dank je voor het heel gedetailleerde review. Ik heb het geluk gehad om van het tijdelijke aanbod van de MediaMarkt (¤ 959,00) gebruik te kunnen maken. Mijn vorige ASUS laptop (¤ 849,00 in 2010) legde binnen 2 jaar en 2 maanden na aanschaf en 3 service afspraken het loodje waarna MediaMarkt de volledige aankoop restitueerde. Hulde voor deze after sales service waarin niet naar de 2-jaar fabrieksgarantie gewezen wordt maar dat de verkoper zich ook van zijn verantwoordelijkheid bewust is. Er zijn genoeg spelers in de markt die hier anders over denken.
Alhoewel ik (nog) geen gamer ben staat mijn zoon te popelen om de laptop te testen. Gezien het review denk ik dat hij aan zijn trekken zal komen.
Bij de verkoopinformatie wordt aangegeven dat de laptop met zowel een harddrive als een SSD drive is uitgerust. Er wordt echter niet vermeld dat de SSD drive in de geleverde configuratie als zodanig niet direct kan worden aangesproken maar in de cache is geïntegreerd. Dit heeft – niet alleen voor mij als ik Google mag geloven – voor enige verwarring gezorgd.
Voor dit moment ben ik bijzonder tevreden over deze laptop. Naast het mechanisch niet sterke scherm is de net adapter het enige wat mij zorgen baart. Als deze op een niet-geaard stopcontact wordt aangesloten treedt er een spanning op het aluminium console op. Stopcontacten met randaarde zijn in Nederland alleen in natte ruimten (keuken, toilet, badruimte e.d.) voorgeschreven. Dit effect is vanzelfsprekend nooit met laptops met een kunststof console ervaren.
Ik hoop voor eenieder dat de aanbieding - de laptop was heel snel bij MM uitverkocht, zie de pricewatch grafiek - weer snel actueel wordt.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSalaris

Beste website van het jaar 2014