HP Elitebook 8560p (LG732ET) Review

Door caseyin 17 juli 2012, laatste update op 19 juli 2012, 1.113 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Degelijk gebouwd
  • Goede koeling redelijk stil
  • Mooi helder scherm

Minpunten

• De HP site is niet erg gebruikersvriendelijk, hopelijk heb ik dat nooit nodig (service e.d.).

Sub-beoordelingen

Na 7 jaar met tevredenheid op mijn Dell Inspirion (E1705/T2300) te hebben gewerkt was ik toe aan iets nieuws en zocht een goede laptop. Maar ja, wat is goed! Goed betekent voor mij per definitie niet snel maar een degelijke laptop met veel aansluit mogelijkheden die vooral stil is. De huidige (en nieuwe) generatie laptops hebben een behoorlijk probleem ze worden steeds heter (zeker de Ivy bridge modellen). Er moet steeds meer gekoeld worden en uiteindelijk heb je een ventilatie kachel op je bureau staan de blaast als een bladblazer. Helaas had ik deze ervaring al met een Dell XPS. Na enig onderzoek waren mijn uitgangspunten; geen Ivy bridge die wordt te heet, geen discrete graphics maar alleen geďntegreerd en geen i7 maar max i5. Daarnaast wil ik graag een professioneel uiterlijk en bouw kwaliteit, dus geen glimschermen of glimmende plastic randen, maar een degelijk gebouwde laptop met mat scherm. Na veel zoeken kwam ik uiteindelijk op de HP ProBook of EliteBook series uit. De EliteBook serie is duurder, maar had wat mij betreft net de goede specificatie met een USB 3.0 aansluiting en HD+ scherm. Dus besteld bij Azerty en binnen 2 dagen ontvangen. Hierbij mijn bevindingen

Aansluitmogelijkheden
Op de laptop is aalles aanwezig (USB 2/3, Seriel, DP/VGA, 1394, esata), behalve HDMI, maar een DisplayPort is voor mij ook prima en de conversie van HDMI naar DP is vrij eenvoudig.
Met een dockingstation (A7E32AA) nog uit te breiden met meer aansluitingen w.o. DVI en Parallelle poort voor wie dat nog nodig heeft.
Daarnaast heeft dit model Ethernet, Wifi, Telefoon modem en een 3G broadband modem!

Prestaties
Ik draai Linux Mint (Ubuntu variant) dus alles is bloed snel, vandaar dat snelheid voor mij totaal geen criterium is, een i3 had al voldoende geweest. Windows Prestatie-index geeft 4,7. Ik weet niet of dat goed is, want ik werk nooit met Windows. Tot nu toe gewend aan Dual Core 1,6Ghz T2300, was ook snel genoeg. Ik had alleen behoefte aan meer (modernere) aansluitingen en een beter scherm.

Constructiekwaliteit
Constructie van de laptop is uitstekend. Het huis en constructie is volledig van aluminium en je kunt de laptop niet twisten. Heel erg gemakkelijk is de onderplaat die is gemakkelijk open te maken voor uitbreiding van geheugen of vervanging van onderdelen. Zie op Youtube verschillende filmpje daarover.

Werktijd op accu
Tot nu toe 4,5 uur, maar ik moet zeggen dat ik dit nog niet echt geprobeerd heb. Dit is wat de batterij indicator aangeeft.

Kwaliteit beeldscherm
Mooi scherm 1600x900 met goede kleur opbrengst, vanuit vele hoeken zichtbaar.

Draagbaarheid
De laptop is niet echt licht 2,73 kg, maar voor zoveel functionaliteit kan dat wellicht ook niet.

Aan het werk
Het eerste wat ik gedaan heb is de hard schijf 320GB/7200RPM vervangen door een 256GB Crusial M4 SSD. Bij de laptop wordt meegeleverd 2x Windows 7 professional CD's een 32-bit en de 64-bit variant, erg handig. In 15 minuten! Windows 64 geďnstalleerd in een 70GB partitie en daarna het echte werk Linux Mint installeren duurde slechts 10 minuten. Nu hebben we echte snelheid Windows opstarten in 24 seconden en linux opstarten in 10 seconden!

Linux Mint getest
Het is misschien iets off-topic maar mijn ervaring met de installatie Linux Mint 13 (Ubuntu LTS 12.04) wil ik toch niemand onthouden.

Scherm: werkt
Processor stepping e.d.: werkt
Synaptic mouse pad met toetsen: werkt
Wifi: werkt
SD/MCC reader: werkt
Toetsenbord: werkt
Short-key toetsen: werken allemaal
Seriele poort: niet getest
Speakers: werkt, ook via koptelefoon
Microfoon: werkt, ook via extern aansluiting
Webcam: werkt
Slaapstand (klepindicator): werkt

Kortom: als je niet per se zit te wachten op de vingerafdruk lezer werkt alles en is deze machine helemaal compatibel met Linux Mint 13 (dus ook Ubuntu LTS 12.04).

De laptop is niet goedkoop (1235,00) maar als je een degelijk werkpaard zoekt met veel aansluit mogelijkheden kan ik de laptop iedereen aanbevelen.

Heb jij ook een HP Elitebook 8560p (LG732ET)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ondanks de goede bedoelingen een vrij magere review. Ik had op zijn minst wat wat over de verpakking, eventuele bloatware, wat foto's en benchmarks verwacht.

Ook schrijf je niks over de ergonomie (toetsenbord / trackpad), iets wat toch erg belangrijk is. Hoe is de geluidskwaliteit van de laptop?

En zo zijn er nog wel meer zaken die ik als lezer graag in een review terug zou willen zien :)

Wel goed dat je aangeeft waarom je een Elitebook hebt gekozen ipv. een Probook. Ik sta nl. ook voor deze keuze, en zie nu pas dat er geen 15,6" Probook met hoge resolutie scherm én USB 3.0 is.

[Reactie gewijzigd door Leolinedance op 17 juli 2012 20:45]

>>Ik sta nl. ook voor deze keuze, en zie nu pas dat er geen 15,6" Probook met hoge resolutie scherm én USB 3.0 is.<<

Is de nieuwe ProBook 6570b (model B6P81EA) niet iets voor je. HD+scherm en USB 3.0, wel Ivy Bridge en i5 3210m processor. Voor de rest heeft deze dezelfde specs als de EliteBook. Pas in augustus leverbaar. Advies prijs ligt aanzienlijk lager.
Tja, het is mijn eerste review en ik vond het niet mee vallen. Ik draai linux dus welke benchmark software moet ik gebruiken? Foto en filmpjes zijn er zat op youtube inmiddels te vinden.

Ik zal de review nog iets verfijnen zodra ik kan.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013