Samsung Galaxy S III 16GB Wit Review

Door brrrbaybay 27 september 2012, laatste update op 12 juni 2014, 14.955 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Snel.
  • Groot scherm.
  • Bouwkwaliteit.
  • Goed hanteerbaar ondanks formaat.

Minpunten

• Geen USB Mass Storage mogelijkheid.
  • Lagere helderheid scherm dan je zou verwachten.
  • Scherm Pentile artifacts zichtbaar.
  • Screen burn-in problemen.

Sub-beoordelingen

Aangezien bijna alle bestaande reviews over dit toestel zo'n beetje hetzelfde zijn, wil ik het deze keer anders aanpakken. Deze review is daarom een soort dagboek van hoe ik mijn nieuwe toestel ervaar in het dagelijks gebruik. Voor (de zoveelste) benchmarks en mooie plaatjes van de behuizing moet je hier dus niet zijn. Wat je wl mag verwachten is een kritische blik van mijn kant op het nieuwe paradepaardje van Samsung in de praktijk.

Lief dagboek...

Donderdag 31-05-2012: Toestel aangeschaft
De eerste indruk bij het inschakelen van het toestel was "Waar ben ik aan begonnen!?". Je wordt overdonderd met een scala aan nutteloze happy-de-peppie geluidjes die een Aziatisch theme-park niet zouden misstaan.
Gelukkig worden deze daarna automatisch uitgeschakeld, maar dit gevoel ben ik nog steeds niet kwijt. Misschien komt dit door de standaard ringtones, die in dezelfde categorie vallen. Er wordt bijvoorbeeld geen standaard 'tring' of 'bliep' meegeleverd, maar je kunt kiezen uit een brede collectie van hemelse klanken en fancy pop-tunes. // ToDo: Andere ringtone downloaden.

Plastic: Goedkooop...?
Het roemruchte plastic-gehalte lijkt mee te vallen, op 't eerste gezicht lijkt het toestel goed gebouwd en afgewerkt. De fancy gladde achterkant voelt stroef aan, waardoor hij prettig vast te houden is (al zit deze nu al wl vol met vette vingerafdrukken, wat ik overigens een non-issue vind). Mijn indruk tot nu toe is dat de initile kritiek op de behuizing nog best wel eens ongegrond kan zijn.

En dan het scherm...
Ondanks dat de meeste reviews aardig positief zijn over het scherm, ben ik dat niet. Mijn vorige toestel was een Galaxy S2 en ik vind het (behalve de hogere resolutie) een behoorlijke achteruitgang. Door de pentile indeling lijken kleine zwarte letters soms eerder gekarteld grijs dan zwart. En het wit krijgt al snel een blauwe waas als je het vanuit een niet-rechte kijkhoek bekijkt. Daarnaast is de helderheid zichtbaar minder, waardoor het scherm bij daglicht minder goed leesbaar is. Aan de andere kant, misschien was het Galaxy S2 scherm wel gewoon extreem goed, en daardoor een oneerlijke vergelijking...?

De eerste echte deceptie...
Het grootste gemis dat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat Samsung de "USB mass storage device" functie compleet uit Android gesloopt klijkt te hebben. Je bent hierdoor overgeleverd aan MTP en PTP, wat traag en buggy aanvoelt. MTP is eigenlijk bedoeld voor multimedia overdracht, maar is ook geschikt voor andere bestandsformaten. Het biedt helaas niet dezelfde user experience als browsen door een echt filesystem.

Na n dag...
Mijn eerste indruk is lichte teleurstelling. Ik had er veel meer van verwacht, zeker op software-vlak. Samsung lijkt zich nog meer op de massa-gebruiker te richten en maakt het toestel daardoor oninteressant voor de power-user. Ik ga dan ook met smart zitten wachten op de eerste CyanogenMod release voor dit toestel.

02-06-2012: ff een youtube filmpje op de TV willen laten zien:
Gisteravond mogen ontdekken dat de MHL adapter die ik bij mijn S2 gebruikte niet functioneert op de S3. Dit is in eerste instantie jammer, maar na wat zoekwerk blijkt dat Samsung hogere eisen stelt aan de nieuwe MHL adapter. Ondanks dat dit natuurlijk verbeteringen zijn, was enige backwards compatibiliteit wel leuk geweest...
(info: http://forum.xda-develope.../index.php/t-1679695.html )

04-06-2012: Early adopter stress:
Een praktisch puntje waar ikzelf nog niet bij stil heb gestaan, is dat er nog nauwelijks accessoires voor de S3 in omloop zijn. Zo wil ik graag een originele Samsung carkit bestellen, maar is deze nergens voor een fatsoenlijke prijs leverbaar... hetzelfde geldt voor veel andere producten die specifiek voor dit toestel ontwikkeld zijn. Mocht dit dus belangrijk voor je zijn, dan loont het zich om even te wachten met de aanschaf van de S3.

18-06-2012: Eerste retrospective
Het is nu ruim twee weken geleden sinds ik het toestel heb aangeschaft. Zoals je kunt lezen was mijn eerste indruk lichtelijke teleurstelling. Ondanks dat het toestel op een aantal punten hoge ogen gooide, waren -en zijn- er ook irritatiepunten. Vandaag wil ik eens terugkijken op mijn initile kritiekpunten en kijken of hiervan nog steeds sprake is.

• Happy-happy-joy-glorious-good-time-gehalte:
    Ik heb nog steeds niet de tijd genomen om er een andere ringtone op te zetten. Gelukkig is Android verder customizable genoeg om hier wat aan te doen. Het enige echte irritatiepunt op dit vlak is dat het NFC/RFID-detectie-geluid niet uitgeschakeld kan worden. Aangezien ik mijn toestel vaak bovenop mijn portomonee op tafel leg (en hier een RFID kaart in zit) gaat dit telkens gepaard met een luide *bliep*.
  • Behuizing:
    Ondanks de plastic look-and-feel ben ik erg te spreken over de behuizing. Hij ligt heerlijk in de hand en het lijkt alsof Samsung zich hiermee toch heeft weten te onderscheiden van de concurrent. Voor mensen die hier in eerste instantie op afknapten, is het wellicht raadzaam om het toestel eens eens een tijdje in de hand te houden.
  • berfail: Het Scherm
    Jammer, jammer, jammer... Dat is het enige dat ik hierover kan zeggen. Bij gewegende beelden ziet het er geweldig uit (zolang je recht van voren kijkt), maar zodra een statische user-interface met strakke lijnen wordt weergegeven, merk je duidelijk dat het scherm van mindere kwaliteit is. Het 'karteltjes'-effect van de pen-tile layout is dan duidelijk zichtbaar. Daarnaast verandert wit in blauw zodra je het scherm onder een niet rechte hoek bekijkt.
    De helderheid valt ook nog steeds tegen. Het scherm is bij zonlicht niet volledig onleesbaar, maar het is op z'n minst oncomfortabel te noemen om in direct zonlicht bijvoorbeeld Nu.nl te lezen. Waarom Samsung dit goed genoeg heeft geacht voor hun toptoestel, is mij een raadsel. Zowel de S2 als de concurrerende toestellen hebben betere schermen...
  • Geen USB Mass-Storage
    Ondanks dat ik de achterliggende reden inmiddels wel snap (zie comments), is dit een enorm gemis. Het geboden alternatief PTP/MTP is bij lange na niet zo stabiel als UMS (ik heb regelmatig pc's moeten rebooten omdat het in eerste instantie niet werkte) en daarbij mis je een groot deel van de functionaliteit die je bij het file-browsen zou willen hebben. Hier is dus nog veel werkt aan de winkel. Niet voor Samsung specifiek, maar voor de organisatie achter PTP/MTP, om deze standaard verder uit te breiden en functioneel interessanter te maken.
Nog even tegenover de S2
Vorige week woensdag heb ik mijn 'oude' Galaxy S2 via marktplaats verkocht en dat deed toch een beetje pijn. Ondanks dat de S3 op een aantal vlakken beter is dan zijn voorganger, is de S2 naar mijn mening een veel beter toestel. Een tip voor mensen die een Smartphone willen kopen in deze categorie: Koop niet blindelings de S3, want de kans is groot dat je veel gelukkiger zal worden met een S2 (die nu nog maar de helft kost).

03-07-2012: Sneller, koeler n zuiniger:
Aangezien mijn oude desktop al vastloopt bij de gedachte, wil ik nog wel eens een spelletje spelen op mijn smartphone. Een van deze spellen is "Asphalt 6", een race game die ik zowel op mijn S2 speelde als nu op mijn S3. Afgezien van het feit dat het spel op de S3 sneller laadt, betere responstijden heeft en algeheel prettiger speelt, viel me nog iets interessants op:
De S2 werd altijd behoorlijk warm tijdens het spelen. Dit was duidelijk te merken aan de accu die dan binnen de kortste keren leeg was. Met een aangesloten lader lukte het de S2 hooguit om het accuniveau stabiel te houden. Opladen was er niet bij tijdens het spelen en het toestel werd daarbij oncomfortabel warm.
Wanneer ik hetzelfde spel echter op de S3 speel, speelt dit probleem niet. Het toestel wordt nauwelijks voelbaar warm en de accu wordt niet leeggeslurpt.
Dat de hogere kloksnelheden, kleinere feature-sizes op de SoC en grotere accu hier een hand in hebben, was natuurlijk al lang en breed bekend, maar het effect is in real-life dus ook echt merkbaar.

05-07-2012: Handen vrij in de auto:
Gisteravond mijn pas ontvangen car-mount gemonteerd. (deze: http://www.pdashop.nl/pro...galaxy-s-iii-proclip.html ) Aangezien ik in mijn lease-auto geen aanpassingen mag maken en in de Seat Leon totaal geen plek is voor zuignappen, bleef uiteindelijk alleen deze oplossing over. Tikkie aan de dure kant, maar dan heb je ook wat. Tip voor Leon-rijders: In plaats van de sigarettenaansteker te gebruiken (die zo onhandig bij de middenarmsteun zit), misbruik ik de USB aansluiting van de radio. Dit werkt net zo goed:)
Om terug te komen op de S3: Bluetooth handsfree bellen werkt perfect, ook als het toestel gewoon in je broekzak zit. //ToDo: Indicator LED disablen tijdens het opladen in de auto #irritant Done!

10-07-2012: *@#%^!(#^@-Scherm
Ik probeerde vanmiddag onder een waterig zonnetje te Whatsappen. Dit was op z'n minst een 'uitdaging' te noemen en de lage helderheid van het scherm is dan ook nog steeds mijn grootste irritatiepunt.

11-07-2012: Smart Stay en andere 'handige' features...
Samsung kondigde enige tijd geleden aan dat ze zich meer zouden gaan richten op de software om zich te onderscheiden van de concurrentie. Om dit nobele voornemen kracht bij te zetten, werd de S3 voorzien van onder andere 'Smart Stay', 'S-Voice', en 'Direct call'. Deze functies zijn uiteraard lekker innovatief en leveren weer drie bullets op in de lijst met key selling points. Aan de andere kant, met in m'n achterhoofd nog steeds dat matige scherm, vind ik dat Samsung het R&D budget beter had moeten verdelen.
  • Smart stay zou ervoor moeten zorgen dat, zolang ik naar het scherm kijk, het scherm niet uitschakelt. Echter, de software lijkt niet door te hebben dat ik van achter mijn bril wel degelijk naar het scherm aan het kijken ben en schakelt alsnog het toestel uit. Zonder bril werkt het trouwens wel redelijk (mits goede belichting & weinig beweging).
  • Siri S-Voice is best leuk om mee te spelen ... That's all.
    In de auto, waar deze functie juist goed tot z'n recht zou kunnen komen, werkt het niet vanwege teveel achtergrondherrie. Bovendien wordt Nederlands niet ondersteund, wat op den duur irritant begint te worden (probeer maar eens in het Engels een 'Martijn' te bellen). Misschien had Samsung dze keer wl van Apple moeten afkijken en moeten leren van het geflopte Siri...
  • Direct call: Werkt op zich best netjes, maar het is sneller om op de [Bel Contact] knop te drukken, dan de bewuste beweging te maken en te controleren of het toestel snapt dat je wil bellen. Daarnaast werkt dit niet vanuit WhatsApp (en de persoon met wie ik nog sms, is op n vinger te tellen).
Ondanks dat veel reviews helemaal wild gaan op deze features, vraag ik me af of dit in de praktijk wel terecht is. Het is zeker mooi dat ze erin zitten, maar in mijn dagelijks leven heb ik de meerwaarde nog niet mogen ontdekken...

21-07-2012: WiFi, Beter dan de S2:
Ik woon in een appartement dat is gebouwd in een tijd dat er niet werd bezuinigd op beton en betongaas. Helaas is dit aspect van de bouwkwaliteit omgekeerd evenredig met het bereik van m'n accesspoints en ik heb er dan ook twee nodig om overal in huis fatsoenlijk gebruik te kunnen maken van WiFi. Met m'n S2 liep ik hierdoor continu te schakelen tussen beide AP's. (App tip "SSID Selector" widgets: https://play.google.com/s...esoftware.nw.SSIDSelector )
Vanmorgen viel me ineens op dat ik dit eigenlijk nauwlijks meer doe, sinds ik de S3 heb. Aangezien er niks is veranderd aan de AP's of mijn muren, lijkt het WiFi bereik van de S3 dus een stuk beter te zijn dan dat van de S2! Een snelle test die ik zojuist heb uitgevoerd lijkt dit te bevestigen. Op plaatsen waar ik met de S2 absoluut geen bereik meer had, loopt de S3 z'n packets nog vrolijk over de ether te pompen. Pluspunt!

30-08-2012: Samsung Galaxy S3 goes Lowlands!
Het lijkt geen ideale combinatie, de S3 en Lowlands. Stof, zweet, modder (en alles daartussen), moshpits, lange dagen en weinig gelegenheid om de accu op te laden, zijn nou niet bepaald gunstige omstandigheden om zo'n toestel in te gebruiken.
Vr aanvang van het festival, waar ik van donderdagochtend, tot maandagmiddag was, had ik een aantal functies uitgeschakeld om accu te sparen. Dit betekende dus een lang weekend zonder WiFi, Bluetooth, NFC, internet en GPS. Het scherm liet ik op volle helderheid staan, omdat het anders niet goed leesbaar was. 's nachts tijdens het slapen (lees: van 05:30 tot 08:30) zette ik het toestel uit.
Het resultaat? ... Op zondagmiddag gaf de accu nog 30% aan! Met andere woorden, hij had het zonder problemen drie dagen lang volgehouden. Ik had in die tijd af en toe het internet ingeschakeld, af en toe gebeld, veel ge-smst, foto's gemaakt, gefilmd, en regelmatig het programma gecheckt via de Lowlands-App. Aangezien ik die maandag telefonisch bereikbaar moest zijn, durfde ik het risico niet te lopen en heb ik 'm zondagmiddag aan de lader gehangen, maar de kans was groot geweest dat 'ie het gewoon het hele festival zou hebben volgehouden. Voor een smartphone een erg nette prestatie! *Zet accuduur beoordeling op vijf sterren*

Verder heeft het toestel zich qua bouwkwaliteit duidelijk bewezen. Terwijl zijn eigenaar (letterlijk) druipend van het zweet in kletsnatte kleding uit z'n dak stond te gaan, in tenten waar het ruim boven de 45C was, hield de S3 zich erg goed. Dit ondanks dat de broekzak waar hij in zat doorweekt was van het zweten ( = zout water, daar houden die dingen niet van).
Het scherm bleef in deze omstandigheden goed bedienbaar en het toestel leek nergens last van te hebbben. Na afloop van 't festival lijkt niks erop te wijzen dat de S3 door Smartphone-hell was gegaan. En dat zonder beschermhoesje!

Uiteraard zijn er ook de nodige foto's en filmpjes gemaakt met de S3. (Aangezien ik geen deskundige ben op dit gebied, zal ik er ook niet als zodanig op in gaan en hou ik het bij mijn subjectieve indrukken;)
Wat betreft foto's ben ik erg tevreden. Zelfs als er niet zo heel veel licht is, weet de S3 fatsoenlijke foto's te maken van optredende artiesten of feestende mensen. De extreem korte reactietijd bij het afdrukken van een foto is daarbij geweldig. Op het moment dat je op de sluiterknop druk, is de foto ook direct gemaakt.
Voor filmpjes geldt hetzelfde, al lijkt het scherpstelmechanisme moeite te hebben met de lichteffecten die tijden een live-show worden gebruikt. Je ziet 'm regelmatig verwoede pogingen doen om scherp te stellen, zonder dat dit goed lukt. Een ander fenomeen is dat het opgenomen beeld soms hysterisch heen-en-weer springt. Ik vermoed dat dit komt doordat de trillingscorrectie in de war raakt van de knipperende lichtshow en daardoor niet goed snapt hoe hij de frames op elkaar moet plakken. Trillingcorrectie is overigens uit te schakelen.
Wat mij verder opvalt is dat het harde geluid van de meeste concerten relatief goed wordt opgenomen. Waar veel microfoons overstuurd raken (waardoor je alleen maar een soort 'gegorchel' hoort op film), lijkt de S3 meer geluidsdruk aan te kunnen, waardoor veel bandjes behoorlijk aardig werden vastgelegd. Bij 'electronicafabrikanten' als Benga en en Knife Party moest de S3 zich echter gewonnen geven aan het extreme gedreun en gewobbel van de basdeuntjes.
Conclusie: De camerafunctie werkt heerlijk en is absoluut een verbetering t.o.v. de Galaxy S2.

27-09-2012: WTF !?!?! Ingebrand scherm
Long story short: Ik heb zojuist de waardering voor bouwkwaliteit op "Slecht" (twee sterren) gezet. Toen ik dit weekend de app 'Sketchbook' startte, waarbij je een egaal wit scherm te zien krijgt, viel het me op dat er rechtsbovenin vaag een smiley zichtbaar was. Na iets beter te hebben gekeken, bleek de halve user interface van Whatsapp zichtbaar, incusief de contouren van de Android notificatiebalk.
Dit fenomeen, bekend als 'inbranden', 'image retention' en 'screen burn-in', ontstaat doordat de OLED pixels langzaam minder helder worden naarmate ze meer worden gebruikt. Omdat niet elke pixel even veel wordt gebruikt, kunnen op deze manier 'schaduwen' ontstaan, bestaande uit de pixels die intensiever zijn gebruikt en dus minder helder zijn (zoals in dit geval de emoticon-knop van Whatsapp).

Nou is dit een bekend fenomeen bij veel schermtypes (sterker nog, screensavers op pc's zijn uitgevonden omdat die oude CRT schermen hier enorm veel last van hadden, hence the name 'screen saver'). De burn-in problemen van de Galaxy S2 waren voor Samsung zelfs de reden om voor de S3 gebruik te gaan maken van een pentile pixel layout en de maximale helderheid van het scherm (irritant) sterk te begrenzen.
Met andere woorden, er zijn behoorlijke compromissen gesloten ten koste van de weergavekwaliteit om de levensduur van het scherm te verhogen. Voor niks dus...

Om het nog vervelender te maken: De effecten van burn-in worden na verloop van tijd erger. Wat nu nog een vage schaduw is, die je alleen op een egaal wil scherm kunt herkennen, zal over een paar maanden een 'donkere vlek' zijn die je continu ziet. Aangezien mijn toestel nu slechts vier maanden oud is, is dit absoluut onacceptabel. Een snelle Google-search bevestigt daarnaast dat er veel meer mensen zijn die hier nu al tegenaan lopen. Daarom trek ik voor nu de volgende conclusie:
Ondanks dat de Galaxy S3 in bijna alle opzichten beter is dan de concurrentie, is screen burn-in een keiharde No-Go. Samsung zal het misschien onder garantie repareren, maar met wat pech kun je dus elk half jaar je scherm laten vervangen. Een behoorlijke dooddoener dus...
*Twijfelt tussen 'voldoende' en 'slecht' om de algemende beoordeling te verlagen*

Binnenkort neem ik contact op met Samsung support over dit issue en zal deze review up-to-date houden met de ontwikkelingen.

02-05-2013: Dit is de dag die je wist dat zou komen: Verkocht
Daar sta je dan... Met je nieuwe Galaxy S4. So long Galaxy S3!
Om nog even terug te komen op dat ingebrande scherm, gelukkig verergerde dit probleem niet. Na contact met Samsung heb ik de conclusie getrokken dat ik het toestel geen twee weken wilde missen voor de reparatie. Ik heb de S3 voor 250,- verkocht aan een bekende die geen problemen had met het ingebrande scherm.

Achteraf ben ik erg blij dat ik dit toestel een jaar lang heb gebruikt. Als de S4 hieraan kan tippen, heeft Samsung een goede prestatie neergezet.

#TheEnd

Heb jij ook een Samsung Galaxy S III 16GB Wit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Als je zo graag een toestel met dit scherm en een CyanogenMod wilde, waarom ben je dan niet voor de Galaxy Nexus gegaan? Deze is ook nog eens 200 euro goedkoper...
Tja... Achteraf misschien een goed punt, maar ik denk dat het te maken heeft met het willen uitproberen van het nieuwste toptoestel van Samsung. Ondanks dat mijn eerste indruk wat negatief is, vind ik het juist interessant om nieuwe dingen uit te proberen:)
Ik ga ervan uit dat CM over een tijdje wel beschikbaar komt voor dit toestel en tot die tijd ga ik lekker aan het stoeien met Samsung's software.
De Galaxy Nexus is natuurlijk op geen enkel prestatievlak in staat om maar in de schaduw te staan van de SIII...

ik reken erop dat CyanogenMod en AOKP binnen 1 maand (anders 2), beschikbaar zijn voor de SIII
Zegt wie? Nexus doet gewoon nog mee in de race. Helemaal aangezien samsung niet echt goed omgaat met de software updates en andere dingen.
Als je de droge benchmarks bekijkt, dan zul je zien dat zijn bewering gewoon klopt, echter bepaalt dit gelukkig lang niet altijd of het toestel "een goed toestel" is. Er zijn daarom genoeg vlakken waarop je beide toestellen met elkaar kun laten concurreren, maar op 'rekenkracht' zal de Nexus het gewoon afleggen.

Wat betreft updates ben ik persoonlijk erg tevreden over Samsung. Zeker over de snelheid waarmee ze nieuwe Android releases uitrollen t.o.v. andere fabrikanten. Op dit vlak heb ik zelf trouwens alleen ervaring met de S2 en S3, en misschien dat jij bij andere toestellen andere ervaringen hebt. Laat het in dat geval even weten, of geef wat extra onderbouwing. Dit geldt voor je beide opmerkingen, want ze komen nogal kort door de bocht en ongefundeerd over.
Aangezien die CM draait heeft ie niks met die software (die volgens jouw iig) niet goed is te maken :)
Wel grappig om te lezen dat er ook kritiek geleverd kan worden op deze telefoon :)
Heb zelf de blauwe nog in bestelling dus ben nu enkel maar meer benieuwd hoe hij zich houd. Dankjewel voor de info in deze review :)
You're welcome! Thanks voor de feedback:)
Bedankt voor het delen van je ervaringen. Ik ken dat hele MTP niet, juist de mogelijkheid voor een mass storage device is voor mij reden om voor een Android te gaan (ik werk op de desktop met linux, en een mass storage is sowieso compatible). Inderdaad zet ik ook regelmatig andere bestanden dan foto's, muziek of video over.

Qua hardware zou ik de Samsung graag willen hebben, maar ik zit ook al niet echt te wachten op de touchwiz interface. Ik werk er op de GSII wel eens mee, maar ik vind een 'kale' Android eventueel aangevuld met een custom launcher eigenlijk het prettigst werken.
Vanaf Android 4.0 is staat standaard alleen nog maar MTP aan (Media Transfer Protocol), welke door de meeste Linux-distro's wel standaard ondersteund worden, maar niet altijd zo stabiel als UMS (USB Mass Storage). Wil je wel UMS gebruiken, dan zul je moeten kijken naar een custom rom zoals CM9 waar UMS weer ingehackt zit.
Mijn One X kan ik nog steeds gewoon aansluiten als mass storage device.
Bij de Galaxy S2 op stock ROM Android 4.0 zit ook nog gewoon UMS.
Erg jammer. Juist USB ctrl +c/ ctrl +v wil ik nou net doen met muziek en films. Ik wil niet een of ander programma of driver moeten installeren!
USB Mass Storage moet wel bischikbaar zijn ergens in settings. Met MTP kan ik trouwens gewoon alle soorten bestanden op het toestel zetten. Ook APK's dus ik snap het commentaar niet helemaal daar over hoewel ik UMS wel verkies boven MTP, want ik haal daar snellere overdrachten mee...
Als jij het wel weet te vinden, dan hoor ik het graag:)
Thanks voor de suggestie:) Net ff gecheckt, maar helaas is het ook daar niet te vinden :'(

Volgens mij begin ik de keuze voor MTP/PTP wel te snappen:
Bij UMS heeft de USB host toegang tot op filesystem niveau. Dit geeft bijvoorbeeld problemen wanneer je op een Windows PC toegang wil tot een ext4-geformatteerde (e.a.) Android partitie. Bij MTP/PTP worden bestanden behandeld als 'objecten'. De USB host heeft hierbij geen kennis over het onderliggende bestandssysteem (dit is de verantwoordelijkheid van het USB device), maar ziet alleen maar een structuur van bestanden en mappen.
In theorie is dit een mooie oplossing, maar ik vind het jammer dat zaken als renaming bijvoorbeeld niet worden ondersteund. Daarbij voelt het behoorlijk instabiel aan. Misschien hadden zie iets lange moeten doorontwikkelen voordat ze t op grote schaal gingen implemeteren...
gelukkig hebben ze het in de Galaxy S2 er nog niet uitgegooid. Het is de enige manier waarop ik met mijn telefoon bedraad kan communiceren. Voor het overige ben ik erg tevreden over airdroid.

edit: hier wat uitleg http://www.androidpolice....lack-of-usb-mass-storage/

[Reactie gewijzigd door knakworst op 5 juni 2012 09:07]

Thanks! Interessante link:)
"In theorie is dit een mooie oplossing, maar ik vind het jammer dat zaken als renaming bijvoorbeeld niet worden ondersteund."

Goed dat je dit zegt, dit vind ik echt lachwekkend, voor mij in ieder geval een reden om niet voor zo'n phone te kiezen.
Renamen werkt gewoon hoor, net speciaal voor jouw nagekeken :)
Mooi om te horen. Goed bezig:)
Dat is op zich wel verwonderlijk trouwens, omdat het onderliggende protocol bij mijn beste weten geen renaming ondersteunt.
Om dit te omzeilen zou hij het object (bestand) eerst moeten ophalen, daarna verwijderen van het toestel om het vervolgens onder de nieuwe naam te moeten terugschrijven.

Op dit punt word ik echter graag op mijn ongelijk gewezen;)
Renamen van 800MB bestanden gebeurt binnen een sec. Dus tel maa ruit hoe sznel die datatransfer moet zijn als het klopt wat je zegt...

kan ook zijn dat Samsung het protocol ietswat aangepast heeft/misbruikt waardoor het daar wel kan.
Bedankt voor het delen van deze negatieve ervaring ;) . Ik kan me deze mening misschien wel ergens voorstellen. Heb zelf de blauwe nog in bestelling staan, maar heb gister voor het eerst even 'gespeeld' met de witte variant van me collega, en ook mijn eerste indruk over het scherm was " oh... ". Misschien is dat het thema of de instelling nog, maar die eerste indruk had ik bij mijn SGS II niet. Ook bij de One X was er meer een `whooo` ervaring. ( maar die viel tegen in gebruik ) . Ik hoop dat mijn mening nog veranderd, maar dat zullen we zien zodra ik hem binnen heb.
Verder succes met je aanvulling van je review.
Heb vanmiddag het toestel eens in handen gehad. Ik had er hoge verwachtingen maar knap volledig af op de behuizing. Een toestel van 100en euro's met fantastische specs die er van dichtbij uitziet, en voelt als de eerste de beste Huawei van 60,-. Echt zonde. Ik heb het toestel werkend vergeleken met een One X, SII en de Gaxaxy S Plus en zou deze, zeker gezien de hoge aanschaf, laten liggen. Het beeld kon mij ook niet echt bekoren. Mochten er mensen twijfelen tussen een SII en SIII zou ik zeker niet blind voor de SIII gaan. Met de snelheid van het ding zit het overigens wel goed. Kan zich meten met de One X.
Ik moet eerlijk zeggen dat dit ook mijn eerste indruk was over de behuizing, maar dat dit inmiddels is bijgedraaid. De gladde afwerking van het polycarbonaat lijkt een goedkope indruk te maken, maar het ligt echt heerlijk in de hand tijdens gebruik en voelt heel erg stevig aan.
Vreemde review... Net een dagboek :). Kan je niet gewoon een review over je bevindingen schrijven en die eerst datum als eerste indruk plaatsen?. Kan je achteraf altijd een changelog maken.
Dat klopt:) Ik zou het inderdaad op die manier kunnen doen, maar 'k zat me echter te bedenken dat er al honderd miljoen miljard reviews over dit toestel bestaan, die allemaal zo'n beetje dezelfde conclusies trekken. Die van mij zou daar echt niet zoveel aan toevoegen als ik op dezelfde manier mijn review zou schrijven.
Het leek me daarom juist interessant om het eens anders te proberen, zodat je kunt zien of bepaalde pluspunten, of minpunten groeien in de loop van de tijd. Daarnaast baseer ik de review bewust niet op droge feiten, maar juist op persoonlijke perceptie. De lezer kan dan zelf bepalen wat hij wl of niet relevant vindt.
Kortom; het is een beetje een experiment;)

Aan de waardering te zien valt t niet echt in de smaak bij de meeste tweakers, maar ik denk ook dat de meesten liever objectieve benchmarks en verslaggeving hadden gezien. k heb in ieder geval besloten om 'm gewoon af te maken de komende dagen/weken, omdat ik zelf ook wel benieuwd ben naar wat het eindresultaat gaat zijn. ;)
Tips zijn uiteraard welkom:)

[Reactie gewijzigd door brrrbaybay op 4 juni 2012 12:48]

De lage waardering van tweakers komt meer omdat je hun heilige merk minder dan 5 sterren durft te geven en ook in de tekst minder positief bent. Lovende kritieken worden hier beter gewaardeerd dan kritische. Heel jammer. Ik wil graag horen wat er mis is met een toestel en dan kan ik zelf wel beslissen of ik dat vervelend vind of niet.
Hij heeft nu gewoon een "medium" score, lijkt me toch niet echt heel vreemd aangezien de review simpelweg niet zo compleet is als men op Tweakers.net gewend is of tenminste ambieert. Ik begrijp dat dit te maken heeft met de opzet van de review, en vind het idee erachter ook prima (een keer wat anders en wat meer gebaseerd op langdurig gebruik ipv een moment-opname), maar blijkbaar hebben mensen geen zin om te wachten totdat dit dagboek af is voordat ze hun mening over de review geven.

Dat het zou komen omdat hij minder dan razend positief is vind ik nogal een ver gezochte verklaring voor de score, en het riekt naar een soort verongelijkt omgekeerd fanboy-schap. Het is niet onmogelijk dat het deels is gegaan zoals jij beschrijft, maar ik begrijp niet waarom je reactie nou in de spotlight staat.

Voor de reviewer zelf: fijn dat je wat anders probeert, maar wellicht was het beter geweest om de handel pas later in het proces online te zetten. Nu is het wel erg summier en staat er -hoe je het wendt of keert- toch een mening. Een review waar mensen voor terug moeten komen is gewoon niet zo handig, hoewel ik het streven van verdieping en een lange adem prima kan begrijpen.
Er zijn teveel jubelende flutreviews die 5 sterren krijgen en te veel uitgebreide kritische reviews die 3 of minder sterren krijgen om het af te doen als omgekeerd fanboy-schap.
Dat ik geen fan van de S3 ben klopt wel: mijn sgs+ heeft al de maximale afmeting die ik voor een telefoon prettig vind en deze is dus gewoon te groot en valt daarom af. Maar van kritiek van andere mensen leer je wel waar je op moet letten als je een nieuwe telefoon zoekt.
Originaliteit kan ik waarderen dus van mij heb je vier sterren gehad.

Alleen die pentile-kritiek, daar kan ik me niet veel bij voorstellen. Ik had er zelfs geen last van op mijn oude Galaxy S, en heb geen slechte ogen. Ik zeg niet dat het in jouw specifieke geval zo is, maar ik krijg er heel erg het 'meehuilen met de wolven' gevoel bij.

Misschien heeft het er mee te maken dat ik nog niet geruime tijd een moderne LCD heb gebruikt, omdat ik me enorm stoor aan die zwartwaarden, en ik nog maar 5 minuten met de S3 heb gespeeld.
Thanks! Altijd leuk om te horen:)

Ik denk dat mijn probleem met het scherm vooral voortkomt uit vergelijking met mijn eerdere toestellen:
Ik ging van een HTC Desire (OLED met Pentile), naar een Galaxy S2. Dit was een norme vooruitgang wat betreft scherm, ondanks dat de resolutie op papier hetzelfde bleef. Als ik het S2-scherm nu als benchmark gebruik, dan leg ik de lat voor een nieuw toestel natuurlijk wel best hoog.

Ik kan me echter voorstellen dat, wanneer je van een S(1) komt, dat je er op vooruit zal gaan bij een S3. Alleen weet ik niet hoe het zit met de kijkhoek en helderheid van de S, maar daar kun je het beste zelf over oordelen.
Eindelijk eens een review die niet weer hetzelfde liedje vertelt in de trant van "is snel is mooi".
leuke review, ik ben het grotendeels met je opmerkingen eens

de helderheid van het scherm tijdens het browsen kan inderdaad aangepast worden :)
Browser - Opties - Helderheid en Kleuren - Helderheid op vol zetten ipv automatisch

dat haalt ook de klacht dat nu.nl in direct zonlicht niet goed leesbaar is grotendeels weg
Thanks! Ook voor je tip:) Ik heb het zojuist geprobeerd en de review meteen aangepast.
Leuke review, graag zou ik inderdaad wel wat meer willen zien over wat er ook goed is aan het toestel.. Dat is niet omdat je anders aan mijn heilige merk komt, ik heb in principe helemaal niks met samsung. Dit is gewoon heel simpel omdat ik voor 1 keer de samsung wou kiezen boven een Iphone 4s en nu nog terug kan.
De eerste Cyanogenmod-nightlies zijn alweer te downloaden:

Verder nette review, het kritische is iets wat in veel reviews mist.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013