Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB 3G Wit Review

Door Boston 10 juli 2011, laatste update op 10 juli 2011, 6.991 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Geweldig beeldkwaliteit
  • Groter schem oppervlakte bij films
  • Stereo Speakers
  • Flits
  • Besturingsysteem dat zich laat aanpassen
  • Laat je achterover leunen terwijl je digitale kranten, tijdschriften en boeken leest

Minpunten

• Batterij duur
  • SD, USB en HDMI vereisen een apart verkrijgbare adapter
  • Stabiliteit
  • Minder apps dan bij Apple iOS

Sub-beoordelingen

Per toeval viel onze vakantie in Amerika samen met de lancering van de Samsung Galaxy Tab 10.1 (P7510). Vrijdag 17 juni stond ik om 10:05 EST aan de balie van een Best Buy in Boston en na de eerste drie weken leek het mij een mooi moment om een review te schrijven. De technische specificaties zijn al uitgebreid aan bod gekomen in de review van Tweakers.net, dus ik wilde me in deze review beperken tot mijn ervaringen.

iPad 2
Tijdens onze vakantie heb ik een paar dagen een iPad 2 kunnen lenen en hoewel ik al maanden als een news junk het Internet afstruinde op zoek naar nieuws over de tab, was ik toch erg onder de indruk van de iPad 2.
Het algemeen bekend dat de iPad geen Flash ondersteund; ik was dan ook erg benieuwd of en hoe een paar van mijn favoriete sites het zouden doen:
The Daily Show: de filmpjes doen het niet op Safari en met Skyfire waren slechts een beperkt aantal filmpjes te zien.
Firing Squad: geen van de browsers konden de flash filmpjes spelen.

Hardware
De tab is dun, echt dun. Het was zelfs even wennen hoe ik hem vast moest houden. Tip: als je hem in portrait mode vast houdt, zorg dan dat de aan en uit knop rechtsboven zit. Als je de knoppen links onder plaatst dan raak je het nog wel eens per ongeluk aan.
Het scherm ziet er geweldig uit. Één van de belangrijkste redenen voor mijn keuze voor deze tab t.o.v. de iPad is de scherm verhouding. 4:3 (van de iPad) is wellicht prettiger voor het lezen, want het komt dichter in de buurt van de 2^1/2:1 (van een A4 pagina), maar 16:10 (van de tab) is veel prettiger voor het kijken van video's (bij films in 16:9 is het oppervlakte van de tab ongeveer 23% groter dan bij de iPad waar je veel ruimte verliest door zwarte balken). Ik schiet al mijn foto's in 3:2, dus die zouden beter passen op de iPad (het scherm oppervlakte bij tab is ongeveer 9% kleiner bij deze verhouding).
In Amerika kreeg ik alleen de Amerikaanse stekker bij de transformator, maar in Nederland bleek een audio video netsnoer op de interne aansluiting te passen.
De batterij wordt bij video's zwaar belast. Door de weeks gebruik ik de tab vooral voor het lezen en dan moet ik de tab om de dag opladen. In het weekeinde gebruik ik veel Google Talk met video en Youtube (tijdens het koken) waardoor ik hem iedere nacht moet opladen.

Netwerk
De tab ondersteund 802.11n. Zelf heb ik alleen 802.11g in huis en voor mijn Internet verbinding is dat voldoende (ik haal dezelfde snelheid in speedtest.nl met de tab als met een PC aangesloten met Gigabit UTP).
De extra snelheid had ik wellicht wel kunnen gebruiken voor de communicatie met een Windows netwerk share. Voor het opzetten van de CIFS verbinding heb ik ES File Explorer gebruikt.

Google applications
GMail: Voor de tab gebruikte ik de webclient van Gmail, omdat MS Outlook niet de labels en bijbehorende regels ondersteunde. De mail client van de tab ondersteund beide wel, waardoor ik efficient door mijn e-mail scan. De tab ondersteund geen gedelegeerde accounts; je moet iedere account met het wachtwoord eenmalig aanmelden.
Google Maps: De 3D gebouwen zijn supergaaf (in Boston, Amsterdam blijkt nog niet te zijn gemodelleerd). Het is prettig dat Google Maps ook toegang heeft tot je adresboek, waardoor je makkelijk het huis van je vrienden kunt vinden. De spraakherkenning werkte in Boston erg goed; in Nederland alleen met de Engelse namen.
Google Talk: Werkt goed, maar verwacht geen HD (720p) beeld. Je heb met de tab wel ongekende bewegingsvrijheid. Mijn dochter kan bijna lopen en met een tab in de hand kan ik haar makkelijk volgen zodat haar oma kan meegenieten. Tip: koop er ook één voor je ouders of je beste vriend en je zult merken dat je niet meer belt, maar Google Talk met video gebruikt.

Apps
Voorlopig zijn er veel meer apps voor de iPad dan voor Android. Het enige wat ik hieraan kan toevoegen is dat de apps die ik wilde hebben ook voor de Android beschikbaar waren. Zo gebruik ik de app van het Financieel Dagblad om de krant te lezen op mijn tab i.p.v. op mijn computer (via mijn werk heb ik een eigen inlogcode zodat ik electronisch versie kan lezen). Tevens hoef ik de PC Magazine ook niet meer op mijn monitor te lezen (het blad wordt niet meer op papier uitgegeven en ik kreeg een inlogcode voor Zinio.)
Af en toe wil een applicatie nog wel eens crashen en zul je de keuze krijgen voor een "force close". Ik vind het jammer, maar de tab blijft gewoon draaien dus je start de app daarna gewoon weer op en leest weer verder.
Tip: ik lees graag in portrait mode en ook nog wel eens in bed. Als je de auto rotate uit zet, dan loop je niet het risico dat het scherm per ongeluk naar landscape omschakeld.

Waar ik genoegen mee moest nemen
Beperkt geheugen: De tab heeft geen USB en geen (micro) SD aansluitingen. Voor mijn behoeftes is 16 GB voldoende, maar ik vind het een groot gemis dat ik niet (direct) de foto's van mijn fototoestel kan overzetten naar de tab. Ik snij vaak de foto's bij en ik zou het praktisch hebben gevonden als ik dat bijvoorbeeld al op vakantie kon doen. (Dit is op te lossen met een optionele adapter.)
Geen HDMI uit: Als je de tab wilt aansluiten op je TV, dan zal je een aparte stekker moeten kopen, want er zit geen (mini) HDMI uit op de tab. Ik had verwacht dat ik vaak The Daily Show onder het koken kon kijken op de TV in de keuken. Het lijkt erop dat Samsung vereist dat je in zo'n geval zowel een standaard koopt als een aparte stekker.
Geen MKV ondersteuning: De tab kan net als alle andere Tegra 2 tablet PC's en de iPad 1 en 2 geen MKV afspelen. (Om precies te zijn, de Tegra 2 ondersteund geen high profile mkv, waardoor je gedwongen bent om filmpjes van het Internet eerst te converteren.)

Als je toevallig op vakantie gaat naar Amerika, dan kost een Samsung Galaxy Tab 10.1 (16GB, Wifi only) slechts ¤385 ($499,99 + sales tax). De prijs en de introductiedatum voor Nederland zijn nog niet bekend.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB 3G Wit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Bondige review, iets meer info zou altijd kunnen maar je vat het goed samen :)
Als enige echte minpunt snap ik totaal niet waarom je bij een review over de galaxy tab het opeens (in het begin ook echt 8)7 ) gaat hebben over de Ipad...

Dat je het e.e.a. wilt vergelijken is prima, maar het stukje over de Ipad slaat nergens op i.v.m. met deze review :P
Dat slaat echt nergens op.

De iPad is de eerste tablet en nog altijd heeft Apple er 90% van de tabletmarkt mee in handen. Het is dus niet meer dan logisch dat een aankomend tabletgebruiker eerst naar de iPad gaat kijken. Al is het maar omdat dat de eerste tablet is die je overal hoort. Je ziet ook vaker van die gladde zakenjongelui met een iPad rondzeulen, dan met welke andere tablet dan ook. Pas als je alle geweldige woorden en alle rants over Apple aan de kant zet, en rationeel gaat kijken naar wat je wilt met je tablet, dan ga je op andere dingen letten. Misschien kom je dan alsnog bij de iPad uit, omdat die precies kan wat je wilt, maar misschien valt de iPad juist meteen af.

Zoals Boston al zelf noemt, wil hij graag Flashanimaties kunnen bekijken. Een iPad valt dan af. Dat mag je toch beargumenteren? Dus vind ik je "minpunt" totaal niet steekhoudend.

Boston: een prima review over een apparaat waar inderdaad al erg veel over gezegd is. Het praktische dagelijks gebruik wat je beschrijft wordt nog niet vaak gereviewd, dus het is prettig om dat eens voorbij te zien komen!
Je begrijpt niet helemaal wat Junia bedoelt....

Het stukje over de iPad 2 lijkt nu geen verband te hebben met de rest van de review en zomaar uit de lucht gegrepen. Er wordt geen vergelijking gemaakt met de Galaxy Tab of een vereiste genoemd van een tablet. Het enige dat wordt verteld is dat hij onder de indruk was van de iPad 2 en dat flash filmpjes niet draaiden, wat natuurlijk logisch is.

Ik zou die alinea persoonlijk dan ook herschrijven om beter in de review te passen. Het lijkt me trouwens ook dat de reviewer al een voorkeur had voor een Galaxy Tab, maar ook zijn ervaringen wilde vertellen met de iPad 2 die hij heeft kunnen testen. Maar dat komt niet helemaal duidelijk over.

Verder een leuke review :) . Beknopt maar goed onderbouwd en nuttig.
Ik ben het eens met Junia.
Je vertelt dat flash filmpjes niet draaien op de ipad, maar vertelt verder niets over flash mogelijkheden van de tab.

Ik denk dat het beter was geweest als je eerst wat vertelde over de tab, en daarna vertelde wat je opmerkingen waren bij een soortgelijk gebruik met de ipad...

Fair enough, je hebt in ieder geval een reviewtje geschreven en je vertelt best interessante dingen.
Hartelijk bedankt voor jullie feedback.

Roland83 had de boodschap goed begrepen, maar uit de andere drie reacties blijkt dat ik wat beter had moeten beschrijven waarom mijn ervaring met de iPad relevant was. De ervaring met de iPad kwam chronologisch eerst, maar daarom hoef ik het nog niet bovenaan de review te zetten. Daarbij heb ik op het laatst een alinea met de eerste indrukken geschrapt en in die alinea beschreef ik dat de tab wel de genoemde sites aankon. Als ik de tab niet had kunnen krijgen (er waren slechts 20 stuks geleverd aan de winkel) dan had ik een iPad 2 gekocht; €94 korting ($499 + sales tax i.p.v. €479) had ik niet laten liggen.

Nogmaals allemaal bedankt; van deze feedback kan de volgende review alleen maar beter worden.
deze tablet lijkt me heel goed, maar zelf heb ik een asus transformer 16gb,
wat ik dan niet snap bij deze samsung galaxy en de motorola xoom is dat deze 2 een pak duurder zijn dan de asus, ik denk zelfs dat sommige specs van de asus beter zijn, of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Voor de rest zeer goede review :)
271 x 171 x 12.98 mm, 680g ( transformer)
256.2 x 172.9 x 8.6 mm, 595g (galaxy tab)

Ik denk dat de prijs verschil daarmee te maken heeft.
Overigens vreemd dat je twijfelde tussen iPad en Galaxy Tab 10.1, omdat je uitbreidingsgeheugen mist. Daar is nou juist de Asus Transformer zo geschikt.

Veel goedkoper, veel meer aansluitmogelijkheden (inclusief dock zeker) en nagenoeg even goed scherm.
Heb 'm zelf en het toetsenbord is een ware aanvulling! 2 USB poorten waar ik al mijn Olympus PEN op heb aangesloten. Importeren ging vanzelf (Galerij bood mij de keuze aan om foto's/video's te importeren). Menig verplaatsbare harde schijf kun je er ook op aansluiten.

Wat mij betreft is Samsung helemaal doorgeslagen met on-uitbreidbaarheid en prijsstelling. Heb zelf de Galaxy S 1 als telefoon en met de laatste firmware op 2.3.4 (via odin zelf geflashed) is-ie geweldig, maar of ik ooit weer Samsung koop betwijfel ik...
En deze Galaxy Tab 10.1 had ik eerst op het oog, maar kan er veel minder mee dan de Asus Transformer.
wat betreft mkv.. of welk video bestandsformaat dan ook, heb ik "Vital Player" App op al mijn android devices staan omdat deze player werkelijk bijna alles afspeelt.

wat Vital Player blijkbaar doet is eerst kijken of er hardwarematige rendering mogelijk is en als dit niet het geval is dan schakelt hij terug naar zijn eigen ingebouwde softwarematige decoder.

dit laatste kan soms resulteren in schokkerig beeld maar meestal valt dit mee en kan je prima toch je filmpjes kijken

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013