Merk en serie Apple, MacBook Air
Laptoptype Ultrabook
Toetsenbordindeling Qwerty
Schermdiagonaal 13,3"
  Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Air 13.3" 128GB (najaar 2010) Review

Door DeNachtwacht 12 juni 2011, 21.211 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Beste laptop ooit:
  • snel multitasken dankzij SSD
  • OS booten in 15 seconden
  • sluimeren & ontsluimeren in 1 seconde
  • 3d games mogelijk!
  • erg gebruiksvriendelijk OS
  • meegeleverde USB herinstallatiedisk

Minpunten

• geen USB 3.0
  • accuduur voor zwaarder werk net te kort

Sub-beoordelingen

Update 01-06-2011: Review verscherpt en onderaan een aanvulling na 6 maanden gebruik geplaatst

Net voor Kerst had ik hem dan voor het eerst in handen; mijn vers aangeschafte Macbook Air. Hieronder een verslag van een kerstvakantie intensief testen. Ik plaats bewust gebruikerservaring en geen benchmarks, omdat die door Anandtech al erg goed en uitgebreid uitgevoerd zijn.

De presentatie van de Macbook Air

Features: de 2010 update van de Air
De originele Air wist bij zijn presentatie in 2008 een zaal journalisten vol ongeloof achter te laten toen Steve Jobs hem hoogstpersoonlijk uit een envelop "that we've all seen floating through the office" haalde. De bijbehorende commercial weet vandaag de dag nog steeds verbaasde reacties over de omvang van de laptop te oogsten, maar waar noch Steve Jobs, noch de commercial over roerde was dat er behoorlijke maatregelen genomen waren om dit gewicht te behalen. Geen DVD drive, slechts één USB poort, niet uitbreidbaar geheugen en een lage accuduur die bij normaal gebruik niet boven de 2 uur uit kwam.

Tussentijds zijn er kleine updates geweest, maar in oktober 2010 verscheen de eerste volwaardige upgrade. En hoewel de processor hetzelfde is gebleven, zijn er op veel punten belangrijke verbeteringen aangebracht. In de kern komt het hier op neer: ten opzichte van zijn oude broertje heeft de Air 2010 verbeterde batterijduur, 2 USB poorten in plaats van 1, een 128 GB SSD in plaats van HDD en een SD cardreader. Daarnaast is gewerkt aan de kritiek uit 2008 dat er zo weinig uit te breiden was. Zelf upgraden is nog steeds uit den boze, maar je kan bij aanschaf nu wel kiezen voor een 4gb geheugen upgrade, 256gb SSD en/of een snellere processor (2,13ghz).

Al met al vind ik dat Apple de juiste balans heeft gevonden tussen uitbreidingsmogelijkheden en draagbaarheid; wie draagbaar wil, heeft geen behoefte aan ruimte opslokkende poorten zoals een LAN Adapter of 4 USB poorten. Een nadeel is dat deze USB poorten geen 3.0 zijn. Het zal niet lang meer duren voordat dit gemeengoed gaat worden en juist van Apple verwachtte ik daarin toch een voortrekkersrol. Wel leuk is dat voor het eerst OS X op een USB stick in plaats van DVD wordt meegeleverd zodat je voor een herinstall niet via een externe drive of netwerk aan de slag moet. Erg positief punt; het verbaast me dat Apple hierin de eerste is nu in 2010 de markt overspoeld werd met dvd-loze netbooks.

Alle aansluitingen van de Macbook Air 13,3"

Prestaties: een mobiele krachtpatser?
Apple heeft ervoor gekozen niet de processor maar de harde schijf te updaten door deze te vervangen voor een Solid State Disk. Omdat deze veel sneller zijn dan traditionele harde schijven worden programma's zeer snel geladen en afgesloten, waardoor de laptop bij normaal gebruik erg snel is. Booten van het OS is binnen 15 seconden gebeurd, standby kost minder dan een seconde, en belangrijker: applicaties starten ver-schrik-ke-lijk snel op. Switchen tussen programma's en multitasken gaat naar mijn volle tevredenheid en ook op het gebied van bijvoorbeeld foto's of muziek bewerken is de wat langzamere processor geen bottleneck. Wachttijden behoren letterlijk tot het verleden als je je machine zelf een beetje goed onderhoudt, en dat is echt revolutionair te noemen. Ter vergelijking: ik erger me nu na 2 weken al regelmatig aan de "traagheid" van mijn quad core pc met windows 7 op een HDD.

De beeldkwaliteit van het scherm is van Apple kwaliteit met erg hoge resolutie (1440x900) en goede kijkhoek. Dankzij de ingebouwde Geforce 320m grafische kaart is zelfs 3d gamen redelijk haalbaar: Starcraft 2 draait op de laagste settings prima op 1440x990. Hoewel een ultraportable als de Air er natuurlijk niet voor bedoeld is (hij is dunner dan de gemiddelde grafische kaart die je op een pc nodig hebt om Starcraft 2 te spelen!), is het mooi meegenomen dat gamen toch mogelijk is. Ik raad overigens zeker gamers aan te kiezen voor de 4gb geheugenuitbreiding. Zelf upgraden is niet mogelijk en voor de toekomst is 4gb toch wel het minimum.

Wie slim is kan ook sterk zijn
Ondanks het dunne uiterlijk heeft Apple het gepresteerd om een degelijk aanvoelende laptop te maken. De belangrijkste reden hiervoor is dat de behuizing uit één stuk aluminium bestaat. Wel voelt de laptop aan de uiteinden een beetje dun; laten vallen lijkt me dus nog steeds geen goed idee. Ook het toetsenbord en de touchpad voelen goed en degelijk aan. Deze laatste is overigens Multi-Touch met een flink aantal ingebouwde iPhone gestures. Zo kan je inzoomen en uitzoomen met 2 vingers, maar ook door een document scrollen of zelfs switchen tussen actieve schermen (met 4 vingers schuiven). Ik heb een touchpad nooit zo belangrijk gevonden maar nu ik er mee werk snap ik waarom professionele reviewers een groot en goed werkend touchpad zo belangrijk vinden. Het voegt veel aan de gebruiksvriendelijkheid van de Air toe.

Naast de SSD is de belangrijkste upgrade de verbeterde capaciteit van de batterij. Ik moet na 6 maanden intensief Appelen zeggen dat ik hier gemengde gevoelens bij heb. Inderdaad haal je onder normaal gebruik (wifi, beetje internetten) inderdaad zoals Apple adverteert; rond de 7 uur. Sterker, als je het scherm dimt en Wireless LAN uitzet haal ik zelfs 10 uur (!) bij gebruik van de laptop als typemachine of iTunes jukebox. Het nadeel is dat dit bij intensief gebruik precies andersom is (zie ook reviews van Anandtech). Gamen of film kijken en je bent met 3,5 uur echt klaar, en erger: internetten met Flash geinstalleerd en je haalt zo ongeveer 5 uur. Geen wonder dat Apple het niet zo heeft op Flash. Dus ja; de batterijduur is erg goed, maar hij valt tegelijk ook tegen. Of je er tevreden mee bent hangt erg af van welke dingen je er mee wil doen. Ik vind zelf de 5 uur die je haalt met Flash internet iets aan de korte kant. Een tip is het installeren van Flashblock of ClickToFlash, maar ook met deze besparing kom je niet boven de 6-6,5 uur uit.

Warmte, geluid en gewicht
Op het gebied van geluid verbaast de laptop gelukkig weer in positieve zin: uit de speakers komt een heel redelijk geluid en wie daar niet tevreden mee is kan altijd externe boxen aansluiten via een 3,5mm jack. Wat betreft ongewenst geluid -draaiende harde schijven en fans- zit het helemaal goed: onder normaal gebruik hoor je de laptop gewoon niet. De enige fan in de machine zit bij de GPU, maar een harddisk zul je niet meer horen. Alleen bij intensief gamen of 1080p flash films wordt het geluid van de fan echt hoorbaar en op een gegeven moment ook storend. Het apparaat wordt gelukkig nauwelijks warm; zeker niet bij normaal gebruik.

Tot slot het gewicht: draagbaarheid is de achternaam van de Air en op dit punt blinkt het apparaat dan ook erg uit. Met 1.3 kilo is de laptop verbazingwekkend licht en vooral de dikte blijft keer op keer verbazen als ik de laptop uit de hoes haal. Juist het feit dat de Air zo dun is vind ik erg fijn; met een kleinere omvang dan het gemiddelde kladblok van de Hema schuift hij makkelijk in iedere schooltas. Dat is wel iets anders bij de kleine maar dikke 10 inch netbooks...

Alternatieven
Hiermee komen we bij het laatste aspect waar de Air om bekend staat: het hoge prijskaartje. Is de machine zijn geld waard? Oorspronkelijk wilde ik zelf een Windows 7 ultraportable laptop kopen met SSD. Al snel kwam ik er achter dat zo'n laptop toch al gauw boven de 1000 euro kost. Zou ik dan niet beter voor een Macbook Air kunnen gaan?

Ten opzichte van het basismodel uit 2008 is de Macbook Air 200 euro goedkoper geworden, waardoor hij de concurrentie met andere lichtgewicht laptops goed aan kan. Op basis van mijn eisen ben ik geen alternatieven tegen gekomen die noemenswaardig goedkoper zijn. Ga je bij Sony of Toshiba kijken dan kom je rustig boven de 1900 euro uit. Daar krijg je dan wel een snellere processor voor, maar voor mij is dit van minder belang. In een ultraportable wil ik lichtgewicht taken snel kunnen uitvoeren in plaats van zwaardere taken als videobewerken. Dan levert een SSD veel belangrijkere snelheidswinst op dan een Core i3 of i5 processor.

Andere alternatieven zijn de Lenovo Ideapad U260 en Dell Adamo XPS. Deze komen qua prijs en prestaties goed in de buurt van de Macbook Air en zijn uitgerust met 128gb SSD, maar hebben als groot nadeel de erg korte batterijduur (max 4 uur). Van de Adamo XPS wint de Air nog makkelijker aangezien deze ook een tragere processor aan boord heeft (1,4 ghz) en bovendien 1500 euro kost; 200 euro meer dan een MBA met 4gb geheugen.

update 01-06-210
Qua alternatieven wordt steeds duidelijker dat Apple met de MBA inderdaad een laptop van de toekomst heeft gepresenteerd. Steeds vaker duiken ultradunne laptops op van andere fabrikanten met eenzelfde formfactor en SSD schijf, zoals de recent gepresenteerde Asus UX21. Of wat te denken van het Ivy Bridge platform dat door Intel geintroduceerd wordt als Ultrabooks? De verwachte prijzen van deze machines bewijzen ook maar weer eens dat de prijs van de MBA prima is; ook Windows alternatieven zullen voor 1000 euro of hoger over de toonbank gaan.

De Macbook Air in vergelijking met een netbook (boven) en de Dell Adamo (onder)

Conclusie (update 01-06-2011)
Het mag voor zich spreken dat ik bij het testen van de machine destijds, en ook nu nog, erg tevreden ben. De laptop heeft voldoende uitbreidingsmogelijkheden (2x USB en Cardreader), maar ook niet teveel. Het besturingssysteem sluit hier goed bij aan onder het motto 'less is more'. Windows en Linux blinken uit in heel veel configuratieknopjes die je niet gebruikt; Mac OS X 10.6 blinkt uit door configureren van je computer zoveel mogelijk onnodig te maken. Weinig instelmogelijkheden die je toch niet gebruikt dus! Na een half jaar kan ik zeggen dat ik niet snel meer terug zal gaan naar Windows of Linux: mijn volgende desktop gaat ook een Mac worden als Duke Nukem Forever hiervoor uit komt!

Ik gebruik de Macbook Air nu zes maanden intensief en kan met recht zeggen dat ik nog nooit een product aangeschaft heb waar ik zo tevreden over ben. Je betaalt niet voor de naam, maar voor de sublieme afwerking en optimalisatie van hardware en software. En hoe zit het dan met de nadelen? Vooralsnog heb ik nog geen last gehad van het gebrek van USB 3.0, maar wel blijft de accuduur bij wat zwaarder gebruik een nadeel. Ik vind het vooral jammer dat de laptop het met een 3g internet stick het maar een kleine 4 uur vol houdt. Het kan voldoende zijn maar is voor mij net wat aan de krappe kant. Kortom; Apple heeft met de MBA volgens mij daadwerkelijk de (ultraportable) laptop van de toekomst neergezet. Wil je draagbaarheid en gebruiksgemak dan doe je hier geen miskoop mee; wie een krachtige laptop wil als het gaat om de CPU of de accucapaciteit kan beter bij een Macbook Pro kijken of gaan voor een Windows laptop met i5 of i7 processor.

Heb jij ook een Apple MacBook Air 13.3" 128GB (najaar 2010)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reactiefilter:-11150115+148+24+30
Hoe lang gaat de accuduur mee in normaal gebruik ? (internet, word en itunes tegelijk bijv.)
Aangezien je de te korte batterijduur 2 maal in je inleiding noemt als voornaamste minpunt van de vorige versie de MacBook Air, verbaast het me dat je daar in je review niet op ingaat, maar dat je het wel weer vermeldt bij de negatieve eigenschappen.

Hoe lang gaat de batterij nu mee? Bij 'normaal' en bij 'intensief' gebruik?
goed punt :)
ik heb de omschrijving van de batterijduur even aangepast. Deze komt op 5 uur met flash & internet, 7 uur met alleen internet uit. Voor meer details moet je de review nog maar even doorlezen ;)
Ik ben toch zeer benieuwd waarom je een laptopje van 1300 euro beloont met 5 sterren in de categorie prijs... ? Dat is nog altijd een smak geld van jewelste, al helemaal gezien de alternatieven.
Je bedoelt een Macbook Air kloon? Hoe kan een notebook nou op deze fronten min of meer hetzelfde zijn als MBA?

Als je niet op het design let zijn er alternatieven, er is door Lenovo een hele dunne Ideapad op de markt gebracht, ook met een soort van "unibody". Hij heeft een 12,5".scherm en is goedkoper, daarbij zit er krachtigere hardware in.

E: ik heb het over de Lenovo Ideapad U260. Voor 1100 dollar heb je een Ideapad met een i5 520UM, 4GB RAM, 320GB HDD. Hij ziet er niet verkeerd uit en is zelfs dunner dan de Macbook Air. De MBA is op het dikste punt 0.76" en de U260 0.70".

Ik vraag me trouwens af wat er nou zo speciaal is aan het feit dat dat ding zo dun is. Licht is nog wel te begrijpen, maar je kan me niet vertellen dat je maar een gaatje met een hoogte van 1cm in je tas hebt om een laptop in te stoppen. Het is uiteraard een heel mooi ding, maar daar blijft het ook bij (geldt ook voor de Ideapad, maar deze is natuurlijk lelijker).

[Reactie gewijzigd door Thomasx4 op 3 januari 2011 00:44]

Ik bedoel geen kloon maar een apparaat dat een gelijkwaardig formaat en een kwalitatief gelijkwaardige bouwkwaliteit en design heeft als een MacBook Air.

Die Ideapad U260 is lomper dan een MacBook Air (die op het laagste punt 0,3cm hoog is). Wat betreft praktische bruikbaarheid maakt het kleinere formaat van de MacBook Air niet zoveel uit maar het is wel veel mooier. Het design van de U260 is van een veel lager niveau dan de MacBook Air. Het minimalisme en het mooie materiaalgebruik van de MBA is ver te zoeken in de U260. Die U260 verhoudt zich tot een MBA als een Ikea-keuken tot een Bulthaup.
Je beseft dat design 100% een kwestie van smaak is? Jij vindt de MBA mooier, bij Anandtech vinden ze de U260 mooier, ik vind ze allebei erg mooi. Je presenteert het (weer) als feit, als absolute waarheid. Hou daar toch eens mee op Femme! :(

Daarbij negeer je (weer) een valide punt van Thomasthomas; de MBA is op zijn dikste punt dikker dan de Lenovo. En toch noem je de Ideapad lomper. Zucht.

tot slot maakt het design geen betere laptop van de MBA, ook dat is weer een kwestie van smaak. Niet voor niets komen MacBooks op de 4e plaats wat betrouwbaarheid betreft en niet op de eerste plaats, zoals jij stellig blijft insinueren.
De U260 is overal ongeveer even hoog terwijl de MacBook Air een wigvorm heeft. Daarom is het niet eerlijk om de hoogte op het hoogste punt te vergelijken. De MBA is gemiddeld immers dunner en ziet er ook slanker uit dan een laptop van 0,7" hoog.

Het design is inderdaad deels een kwestie van smaak. Het ontwerp van de MacBook Air wordt niet door iedereen gewaardeerd, maar is voor kopers die het wél waarderen één van de argumenten om de meerprijs te betalen voor een MacBook Air ten opzichte van andere ultraportables met een gelijke of betere processor. Sommige tweakers vinden echter dat dit mooie design (en de hoogwaardige bouwwijze) van een MBA niets mag kosten en dat het puur aankomt op een vergelijking van cpu-, gpu- en I/O-prestaties waarop een Mac het vaak verliest ten opzichte van andere gelijk geprijsde laptops die "veel meer laptop" zouden zijn voor hetzelfde geld.

Ik ben van mening dat je volgens vrij objectieve maatstaven kunt constateren dat het ontwerp van de MacBook Air van een hoger niveau is dan die van de U260. Het onwerp van de MacBook Air is innovatief (bijv. door bouwwijze en formaat), esthetisch, eerlijk, gebruiksvriendelijk, duurzaam, tijdloos, consequent en bevat zo weinig mogelijk design als mogelijk is. Aan de ene kant is het een apparaat dat bijna 'undesigned' lijkt omdat alle gemaakte keuzes zo vanzelfsprekend lijken, aan de andere ben je je er als gebruiker van bewust dat er zeer goed is nagedacht over het ontwerp van dit product. Helaas ontbreekt deze vergaande aandacht voor design bij de meeste consumentenproducten van tegenwoordig.
ehm de MBA is naar mijn weten toch echt 0,68" t maakt niet veel maar hij wint toch.
nee hij bedoelt een vergelijkbaar product. een kloon heeft meestal alleen hetzelfde uiterlijk (vooral bij Apple clones) maar daar blijft het ook bij.

Wat voor batterij zit er in de ideapad? want met deze specs en de bijkomende "dikte" denk ik niet dat hij het lang uithoud op een lading. de MBA doet dat dan weer wel
MB-pro bijv.

1149 heb je een 13 inch(MBA =1299 of 1599), betere specificaties, behalve SSD.
Dat ding heeft een lagere resolutie.
Die weegt ruim 2 kilo...
Hmm, eens kijken.

Ik had het niet over de form factor plus bouwkwaliteit plus design, dat maak jij er weer van, maar goed; je bent Femme dus dat zijn we van je gewend. Bij deze:

*zelfde categorie*:

- Lenovo Ideapad U260 (Engadget vindt hem bijv. beter dan de Air op de batterij na)
- Toshiba Portege R705

*Zelfde prijs, (veel) meer laptop + design*

- Macbook Pro
- Samsung QX510

Asjeblieft.
Als jij schrijft dat er goedkopere alternatieven zijn voor de MacBook Air dan ga ik er van uit dat je alternatieven bedoelt die enigzins gelijkwaardige eigenschappen bieden als een MBA. Er bestaan inderdaad andere laptops met een 13,3 inch beeldscherm en vergelijkbare of snellere hardware dan de MacBook Air, maar daarbuiten houdt de vergelijking met een MBA over het algemeen snel op. Op esthetisch gebied is het buitengewoon jammerlijk wat er geproduceerd wordt door fabrikanten anders dan Apple (dat schrijf ik niet als Apple-fanboy maar omdat het helaas een tragisch feit is). Het Duplo-plastic waar de gemiddelde laptop uit wordt vervaardigd is niet te vergelijken met de aluminium unibodies van Apple. Die Lenovo heeft wel betere materialen maar is lelijk. Ook zijn de alternatieven niet zo compact als een MBA. De prestaties (snelheid en accuduur) van een MBA zijn prima gezien het compacte formaat. In de praktijk heb je meer aan een snelle ssd dan aan een snellere processor.

De resolutie van de 13" MacBook Pro (1280 x 800) is overigens nogal achterhaald. Aan de resolutie van de MBA (1440 x 900) heb je veel meer.

Ik heb zelf de 11 inch MacBook Air en het is één de mooiste stukjes hardware die ik ooit heb gekocht. Het is klein wonder dat Apple zoveel hardware heeft kunnen verpakken in zo'n klein en toch goed bruikbaar formaat. Tevens is hij ongelooflijk mooi. Het is een ontwerp waar tot in alle details aandacht aan is besteed. Hier zou wel eens wat meer waardering voor mogen zijn. Een product dat met zorg en aandacht is ontworpen houdt de gebruiker langer tevreden zodat je er langer mee doet en je er meer plezier aan beleeft.
Lelijk is natuurlijk een mening, de Lenovo is als je hem naast een plastic HP Pavillion of Samsung legt erg mooi, hij heeft een erg professioneel uiterlijk, en hij zou in veel huizen waarschijnlijk beter passen dan een MBA.

Naar het design mag, zoals je zegt ook wel gekeken worden. Dit is een sterk punt van Apple, de producten zijn mooi, en als je eemaal één product hebt is het aantrekkelijk om nóg iets te kopen, want dat staat zo mooi. Echter vind ik Apple producten precies wat jij niet vind, ik vind ze steeds meer op een massageproduceerde Ikea sculptuur lijken, iedereen heeft tegenwoordig wel iets van Apple in huis dus de exclusiviteit is er vanaf.
Je haalt volgens mij twee dingen door elkaar. Apple is inderdaad een mainstream producent aan het worden (ze varen ook die koers als bedrijf), maar dat heeft toch heel weinig maken met de ontwerp kwaliteit? Hooguit met de pecrceptie die je er over hebt.

Het is zo een beetje van: ik kies voor AMD omdat er daar veel minder producten van worden verkocht, dus het staat exclusief én praat ik het blind goed. Maar je kan ook AMD kiezen omdat je hun goede prijs/kwaliteit verhouding aangenaam vindt, of de overklokbaarheid, dingen die in mijn ogen objectiever zijn dan "goed zijn vanwege exclusiviteit" (wat jij lijkt/leek goed te vinden aan Apple).
Het tweede deel van mijn reactie was een reactie op deze reactie van Femme; Femme in 'productreview: Apple MacBook Air 13.3" 128GB (najaar 2010) review door DeNachtwacht'.

Hij vergelijkt dure, exclusieve design keukens met goedkope Ikea keukens, en dat vind ik onterecht, zoals ik in mijn reactie duidelijk maakte. Ik vind Apple niet exclusief, ik denk dat veel mensen Apple niet exclusief vinden, dus de vergelijking tussen Apple en een exclusief (keuken) merk vind ik onterecht.

Ik vind exclusiviteit niet belangrijk als het om computers gaat, ik kijk eerst naar de specs, ergonomie en degelijkheid, en daarna pas naar hoe het er uit ziet. Gelukkig zien de meeste snelle en degelijke laptops er goed uit ( zoals de HP Envy serie, Sony Vaio serie, Lenovo U260, en Macbooks), dus dat is mooi meegenomen. Als je echt geld te veel hebt kan je natuurlijk zeer exclusieve computers kopen, zoals de Asus laptops waar Bang & Olufsen voor het design/geluid verantwoordelijk is.
Ik ben momenteel ook met een behoorlijk scheef oog naar de MBA aan het kijken op basis van design, maar als ik vergelijk met bijvoorbeeld qua formfactor en accuduur vergelijkbare Acer (ja, ja, vloeken in de kerk) Timeline serie zijn de MBA's wel degelijk behoorlijk dure apparaten.

Hier 2 voorbeelden:
pricewatch: Acer Travelmate Timeline 8172Z-U543G32nkk 11.6", 1.35kg, 3GB, 320GB (490 Euro)
pricewatch: Acer Travelmate TimelineX 3820T-372G16N 13.3", i3, 1.8kg (575 Euro)
Of voor een 11.6" met 'echte' i3: pricewatch: Acer Travelmate Timeline 8172T-38UG25NKK 1.35kg (595 Euro)

Deze apparaten kosten minder dan de helft van de equivalent formfactor MBA. Nu heeft de MBA inderdaad als voordelen een duidelijk beter design&buildquality, gewicht, standaard SSD ingebouwd en betere graphics.
Maar de Acers zijn ook bepaald niet voor 1 gat te vangen en bieden een betere accuduur, vergelijkbare tot snellere/modernere CPU (i3-architectuur), veel betere connectivity (Gbit LAN, HDMI/VGA, cardreader etc standaard -> opties die voor zover mogelijk bij de MBA extra geld kosten voor add-on adapters), en eenvoudige goedkope uitbreidbaarheid. Je kunt daar voor relatief weinig geld - veel minder dan Apple rekent voor de upgrades - zelf een snellere (!) 128GB SSD (bijv Vertex2) en 2GB extra DDR3 in gooien.

Daarnaast komen de MBA's ondanks hun prijspremium en veelgeroemde buildquality met maar 1 jaar fabrieksgarantie! Dat vind ik persoonlijk echt schandalig. En Apple heeft het lef om gewoon 250 Euro extra te vragen om dat uit te breiden naar 3 jaar, wat op zo'n product m.i. standaard zou moeten zijn (toch wel minimaal 2 jaar). De 13.3" Acer komt standaard met 2 jaar, en een warrantypack voor de 11.6" komt 'maar' op ongeveer 50 Euro extra.

Voor vergelijkbare "full options" (dus: 128GB SSD + 4GB DDR3 + 3 jaar garantie) ben je met een Acer Timeline voor ongeveer de helft van het bedrag voor de equivalent MBA klaar.

Ik ben zodoende behoorlijk in dilemma. Ik vind de MBA's enerzijds prachtige apparaten die me erg aantrekken, maar vraag me anderszijds nog steeds serieus af of ik bereid ben dat premium - incl. enkele adapters die ik nodig heb - te betalen, plus - aangezien ik weiger om 250 Euro extra te lappen voor 3 jaar garantie - het risico te lopen dat het ding onverhoopt na 13 maanden de geest geeft en daarmee dan tot een dik 1000 Euro kostende presse-papier degenereert. Keuzes, keuzes... en zo 'clear cut' zijn die helaas niet.

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 4 januari 2011 01:12]

Ik zou zeggen probeer er even op te werken in een mac store, dan merk je snel genoeg of je de snelheid van het apparaat de moeite van het aanschaffen vindt. En wat betreft de garantie: Apple kan wel zeggen dat ze na maand 12 geen garantie meer geven maar dan heb je nog altijd de Nederlandse/Europese wet. En die zegt dat Apple na die minimale volledige garantie van 1 jaar in de jaren daarna nog steeds een flink deel van de reparatiekosten voor zijn rekening moet nemen tenzij ze kunnen aantonen dat het gebruiksschade is die door jou is veroorzaakt.

De consumentenbond is vrij skeptisch over al die extra 'verzekeringen' die fabrikanten tegenwoordig aanbieden aangezien je als consument veel meer rechten hebt dan winkeliers als Apple je doen geloven. Mocht hij defect gaan moet je je ook zeker niet met een kluitje het riet in laten sturen door een Apple verkoper, oa op de fora van Radar en de consumentenbond is hier meer info over te vinden.

Succes met je keuze!
Alledrie de opties die je noemt zijn aanzienlijk zwaarder dan de MacBook Air versies.
1.8 kg voor de 13.3" vs 1.3 kg voor de MBA.
Tevens hebben ze een IGP en een HDD ipv een SSD, beiden zullen flink schelen in de dagelijkse performance.
De i3 levert je weinig op tegenover de Core 2 Duo uit de MBA...

Edit: dagelijkse, niet degelijkse performance...

[Reactie gewijzigd door PPie op 4 januari 2011 19:56]

De 11,6 inch TravelMat Timeline 8172Z is 20-29mm hoog volgens de specs. Dat is niet echt te vergelijken met de 3 - 17mm van de MacBook Air 11,6 inch.

Ik heb zelf een Samsung X120 gehad met een 11,6 inch 1366x786 beeldscherm en een 1,2GHz Celeron-processor. Met een OCZ Vertex erin was dit systeem snel genoeg voor de taken waar de meeste mensen een compacte laptop voor gebruiken. Lightroom draaide er nog redelijk op (wat ik niet kan zeggen van het Atom-netbook dat ik daarvoor had). Het beeldscherm was wel erg slecht. De display van de MacBook Air is door AnandTech goed bevonden. Ik vind 'm zelf ook best wel goed.

Op het gebied van accuduur is de MacBook Air niet beter dan mijn eerdere X120. Gezien de veel compactere afmetingen van de MBA ben ik alsnog tevreden met de accuduur van circa vijf uur. Kleinere afmetingen laten immers minder ruimte over voor accu's.

Het toetsenbord en de trackpad van de MBA vind ik erg prettig. Het feit dat het systeem vrijwel direct na openklappen beschikbaar is vind ik ook een enorme verbetering ten opzichte van Windows-laptops die er veel langer over doen om wakker te worden uit standby. Een MBA biedt wat dit betreft een bijna vergelijkbare ervaring als een smartphone of iPad.

Uiteindelijk zal een groot deel van het prijsverschil verantwoord moeten worden door het design van de MacBook Air. Of dat de prijs rechtvaardigt hangt vooral af van je budget.
"Welke alternatieven zijn er dan met de form factor, de bouwkwaliteit en het design van de MacBook Air?"

Ik vind dit niet echt een argument tegen het feit dat de prijs van een MBA gewoon aan de hoge kant is. Voor de bouwkwaliteit en design van bijv. een Ferrari (slechts ter analogie) zijn er ook niet veel alternatieven; Desondanks is een paar ton een hoop geld voor een auto, en voor velen de grote drempel om er een aan te schaffen.

Ik heb zelf ook een MBA 11", en ik moet zeggen: op alle vlakken bevalt dit apparaat me fantastisch, en een gelijkwaardig alternatief zou ik zo 1,2,3 niet kunnen noemen. Ik heb mezelf echter wel 3x moeten overtuigen dat ik het de hoge prijs waard vond.

Voor een gelijkwaardig bedrag heb je namelijk ook een notebook met beduidend indrukwekkender specs. Of twee notebooks met gelijkwaardige specs. In ieder geval voor de gemiddelde gebruiker (want 5-10s seconden wachten na sleep-stand is toch ook prima?).

En dat contrast vind ik eerlijk gezegd toch redelijk groot. Voor mij persoonlijk niet groot genoeg om er niet een aan te schaffen, maar ik kan me ook goed voorstellen dat iemand liever een goedkopere notebook kiest en de rest van het geld liever aan iets anders besteedt. De hoge prijs is zeker een drempel, en die mag best genoemd worden.

[Reactie gewijzigd door tofus op 4 januari 2011 00:07]

Ferrari mag dan een goed voorbeeld zijn van mooi design, maar als het over bouwkwaliteit gaat zou ik toch een ander voorbeeld kiezen...
Ik zeg ook niet dat iedereen een MacBook Air of Ferrari moet (of kan) aanschaffen), maar men zou de verschillen tussen de producten wel eens op waarde mogen schatten. Als je het over specs hebt, beschouw dan ook het formaat, de bouwkwaliteit en het design van de MBA als eigenschappen die een waarde vertegenwoordigen.

Als je er niet om geeft dat je laptop tordeert, goedkoop aanvoelt, er lomp uitziet, standaard wordt geleverd met een baggertrage harde schijf, geen fijn toetsenbord heeft, geen groot multi-touch trackpad heeft en is uitgerust met een minderwaardige beeldscherm dan zijn andere 13 of 11 inch laptops wellicht wel net zo goed of beter dan een MacBook Air. Ik heb een Samsung X120 gehad die over al deze matige eigenschappen beschikte en de helft goedkoper was dan de MBA 11 inch. Hij was ook trager overigens en ik moest er een ssd bij stoppen en Windows zelf installeren omdat de standaard installatie vol crap zat waar ik niet op zat te wachten. De MBA geeft in gebruik veel meer voldoening.

Vergeleken met andere luxeproducten waar ontwerpers over hebben nagedacht vind ik een MacBook Air overigens vrij betaalbaar. Een Ferrari is vijf keer zo duur als een instapsportauto, een bulthaup-keuken 2-8x zo duur als een Ikea-keuken. Apple is betaalbare design voor de massa. Onder design schaar ik in dit geval overigens niet alleen de esthetische kwaliteiten van een product maar alle aspecten die verband houden met de gebruikservaring. Als het computer hardware betreft is er een schrijnend gebrek aan waardering voor design met als resultaat een hele hoop goedkope producten die matig functioneren.

[Reactie gewijzigd door Femme op 4 januari 2011 09:37]

Ik vind het altijd opvallend dat mensen wel (veel) geld overhebben voor een auto, bijvoorbeeld Audi vs Skoda, wat alletwee een auto op basis van hetzelfde platform en onderdelen is, maar dan een stuk Apple hardware te duur vinden en roepen dat het 'alleen maar PC hardware' is...

Waarom mag een Audi wel op basis van 'bouwkwaliteit en design' meer kosten dan een Skoda, maar een Apple produkt niet?
(Het is voornamelijk Apple waar dit over gezegd wordt. Je hoort (bijna) nooit dat een HP/Dell/Lenovo/... te duur is, omdat het design en de bouwkwaliteit niet uitmaken)

Daarnaast kopen tweakers wel dure PC-kasten, terwijl je ook voor een paar euro een gestanste metalen witmerk kast kunt kopen, waar je ook het moederbord in kunt vastschroeven...
De volgende qoutes zitten vol met eigen meningen en zijn dus niet te gebruiken in een inhoudelijke discussie:
Ik neem hierbij aan dat u een expert bent in de designwereld, kan u hier bewijsmateriaal aan voorleggen?
Er is een enorm verschil tussen ergonomie en design. Ergonomie gaat over de praktische dingen zoals productiviteit en gebruiksgemak. Design daarentegen is puur esthetisch en is de facto subjectief.
Dat doet u wel, een bent een van de vele in het "Think Different" leger van Mr. Jobs.
Lelijk is uw eigen mening en is dus niet te gebruiken in een inhoudelijke discussie.
Persoonlijk vind ik het design van de oude Lenovo Thinkpads ook esthetisch, eerlijk, gebruiksvriendelijk, duurzaam, tijdloos, consequent en bevat zo weinig mogelijk design als mogelijk is. Zeker gezien zijn tijd.

Met andere woorden: de argumenten die u aanhaalt zijn van geen enkele waarde in deze discussie. Het maakt niet uit hoe hard u van uw toren blaast over hoeveel mooier u Apple producten vindt, de Apple producten zullen er niet beter van worden.

U blijft met verouderde hardware zitten op een slecht gecodeerd unix-gebaseerd OS (hetzelfde RAM-geheugen verbruik bij startup als Windows Vista) in een metalen behuizing. De snelheidswinst die in de review uitvoerig besproken wordt is louter en alleen toe te kennen aan het gebruik van een ssd en niet aan een of andere pseudo innovatie die Apple op de markt loslaat.
Het klopt dat over smaak niet valt te twisten (hoewel je het natuurlijk altijd kan proberen)
Maar volgens jou valt over design niet te twisten.

Ik als leek kan wel degelijjk zeggen of een design van hoger of lager niveau is, als je de verschillen tussen een MBA en een willekeurige plastic notebook blootlegt.

Persoonlijk vind ik de laptops van Apple te duur (en ik heb Windows nodig) om er een aan te schaffen, maar ik moet zeggen dat ik ze erg mooi vind. Ik heb het altijd jammer gevonden dat andere fabrikanten zo traag zijn met mooie laptops maken.
Gelukkig zijn de laatste tijd Sony (Vaio) en HP (Envy) goed bezig qua design, en valt er eindelijk wat te kiezen.

Ik ben zelf absoluut geen fan van Apple en heb geen enkel Apple-product omdat ik ze simpelweg te duur vind: Ik vind de extra kosten niet opwegen tegen design. Dat neemt niet weg dat ik nog steeds vind dat Apple de mooiste laptops maakt.

Waarom is dat nou zo moeilijk te begrijpen voor sommige die-hard anti-Apple figuren? De een vindt design belangrijk genoeg om ervoor te betalen, de ander niet. Klaar, punt, basta.

Natuurlijk krijg je vervolgens het standaard geschreeuw van Apple-fans dat andere laptops lelijk zijn (waar ik het persoonlijk mee eens ben), en vervolgens anti-Apple-fans die schreeuwen dat Apple-laptops te duur zijn voor de hardware die erin zit (wat ook klopt!).

Als iedereen dit begrijpt, waarom ziet niemand dan de nutteloosheid van dit soort discussies? Waar het uiteindelijk om draait is duidelijk: De een heeft meer over voor design dan de andere.
sorry hoor maar het gebruiksgemak en de productiviteit van een MBA ligt nou eenmaal een stukkie hoger dan dat van een vergelijkbare windhoos laptop. en als we het over ergonomie gaan hebben: de MBA is dunner dan mijn wiskunde boek en past prima tussen de andere boeken terwijl de oude thinkpads waar jij naar verwijst dat niet kunnen. dat vind ik ook bij ergonomie halen want mobiliteitis zeker bij de form factor toch erg belangrijk. en dat is een mening, maar ook een feit. het is niet voor niets een ultra PORTABLE.

zoals u stelt is lelijkheid inderdaad een subjectief iets. degelijkheid en stevigheid echter niet. de meeste netbooks zijn momenteel van plastic gemaakt waar ik zelfs geen duplo van zou willen maken. puur omdat een kind het dwarsdoormidden breekt. een scholier zou zijn laptop dus niet zo snel mee kunnen nemen omdat hij simpelweg te fragiel is. de unibodies van Apple zijn dan dus een hele verbetering en komen de duurzaamheid van het product ten goede, wat een deel van de prijs imo toch rechtvaardigt. Samsung heeft nu ook begrepen dat alu nou eenmaal sterker is dan kunststof. de oude Thinkpads zijn inderdaad tijdloos qua design. ze zijn strak, maar ook erg zakelijk en dat is iets waar Apple het eigenlijk niet over wil hebben. het design van Apple is niet alleen gericht op het oog maar ook op functie. aluminium koelt nou eenmaal veel beter dan plastic en is ook prima te recyclen over 15 jaar.
en dit is natuurlijk de grootste onzin die er bestaat. de C2D is niet verouderd. juist de C2D maakt het mogelijk om goede graphics in een laptop te duwen aangezien een I5 of I7 aan de intel HD graphics vastzitten en die zijn ronduit dramatisch. en de snelheids winst ligt wel degelijk in het gebruikte software pakket. een windows installatie zal namelijk nooit zo snel opstarten. ook niet op een SSD. en DDR3 geheugen is natuurlijk retesnel aangezien de eerste ddr4 chips nog niet eens zijn gekeurt door de JEDEC is dit de best you can get momenteel. en een Facetime camera als toevoeging is natuurlijk ook leuk. Zo heel veel netbooks hebben die nou ook weer niet.
De productiviteit en het gebruiksgemak liggen misschien hoger als je simpele taken wil doen die je normaal op een netbook zou doen (maar een netbook is gewoon te traag), maar als je wil programmeren, bewerken, ga zo maar door, is de gemiddelde Windows (ik snap niet hoe je dit OS met een windhoos vergelijkt trouwens) laptop zeer geschikt.

Niemand hier vergelijkt een MBA met een netbook, behalve jij. Netbooks kosten 300 euro, dan kan je geen aluminium behuizing verwachten. Als je naar thin & light kijkt zie je echter genoeg hoogwaardige behuizingen van aluminium, of nog beter, magnesium. Daarnaast zijn netbooks prima mee te nemen, ik denk dat een Macbook Air makkelijker breekt (wegens de dikte) dan een, ik zeg maar wat, Asus EEE PC. Overigens ben je blijkbaar ook niet op de hoogte dat Macbook Pro's (met aluminium unibody's) ongelofelijk heet worden, slechte koeling dus.

Windows start, mits je PC niet vol staat met rommel, gewoon snel op. Mijn desktop is binnen 1 minuut helemaal klaar, mijn vorige laptop was binnen 40 seconden klaar, dit alles zonder SSD.
@Femme Op zich kan ik je redenering prima volgen. En zoals ik al zei: ik bezit zelf ook een MBA 11", en naar volle tevredenheid. Maar feit blijft dat de gemiddelde tweaker (en ik neem aan dat dat m.b.t. je review de doelgroep is) geen MBA zal bezitten (al bezitten ze wellicht wel andere Apple producten), en de voornaamste reden daarvoor zal naar mijn mening de hogere prijs zijn. Die mag wat mij betreft dan ook best als minpunt genoemd worden.

Want een andere reden voor een die-hard tweaker om er niet een aan te schaffen kan ik zo 1,2,3 niet bedenken. Wat dat betreft ben ik 't, zelfs als doorgewinterde PC-gebruiker, wel met je review eens: het is een prachtig stukje hardware ;)

[Reactie gewijzigd door tofus op 5 januari 2011 21:59]

Dat hij veel geld kost is een feit, maar hij zet er ook wat tegen over!
Of je dat het geld waard vind is een andere vraag, wat mij hier nogal stoort is dat veel mensen net doen of je niets voor dat bedrag terug krijgt!
Ik vind het prima dat sommige liever een iets zwaardere laptop kopen die sneller is en goedkoper, maar dan moet je niet zeggen dat de MBA te duur is! Die mensen moeten zeggen ik hecht niet zo veel waarde aan de vorm factor en het laatste beetje gewicht.

Dat mensen een MBP aandragen als beter alternatief snappen volgens mij het voordeel van een MBA niet!
"Smak van jewelste" is relatief. Ik vind 1300 euro voor een laptop van deze klasse eigenlijk geen geld. Ik kan best begrijpen dat voor sommige mensen 1300 euro veel geld is, maar voor velen is dit ook een zeer acceptabele prijs voor een notebook.
Inderdaad Femme. Maar musje83 had gelijk dat ik dat punt nog niet goed had uitgelegd dus dat heb ik bij deze nog even gedaan.
Tijd dat Apple toch wel wakker wordt, WE ZITTEN IN ANNO 2011, HOE DURVEN ZE NOG EEN LAPTOP VOOR 1300+ UIT TE BRENGEN MET EEN CORE2DUO ?
Ik vind persoonlijk dat Apple een heel goed bedrijf is, maar dan enkel in de HIGH-END producten zoals de MAC PRO en macbook PRO 17", en dan nog kun je voor de prijs van een van dezen een heel heel stabiele, snelle, betrouwbare, nieuwe computer bouwen die veel beter zal presteren. Heb hier zelf een mac pro liggen, maar enkel omdat mijn broer muziek doet en veel programma's en geluidskaarten zoals die van Appogee enkel werken op de mac.
Onlangs voor een leuk bedrag de oude MBair kunnen kopen. En ik kan je vertellen. Zelfs het late 2008 model voelt sneller aan dan menig nieuwe "PC" notebook die ik in m`n handen heb gehad. De Core2Duo is gewoon een goede processor. Als ze hier een I3 of I5 in steken is de batterij nog sneller leeg.. Ik denk dat Apple wacht op ULV varianten van deze proc's. En ik geef ze gelijk. Want betreft ULV is de Core2duo gewoon de huidige generatie.
De Intel core ix serie heeft al ULV's, uit mijn hoofd de i5 520UM en i7 620UM (quad core). De core 2 duo is gewoon outdated.

Ben trouwens ook van mening dat bijna alle Windows Laptops van rond de 1000 euro heel snel aanvoelen, dus ik weet niet wat jij voor laptops gebruikt.

E: Overigens moet ik eerlijk zeggen dat een i5 of i7 UM niet veel meer prestaties levert dan, in mijn geval een Intel Core 2 Duo SU7300. Ik had een Alienware m11x (inmiddels verkocht) met een SU7300 geklokt op 1.73Ghz, en later kwam er een optie om er een i5 of i7 in te zetten. Het performance verschil was zeer gering, opzich is gewoon een Core 2 Duo een goede keus als het om een ULV gaat.

Het is trouwens onzin dat een i3/i5/i7 UM meer gebruikt dan een Core 2 Duo ULV; ze hebben beide een TDP van 35 watt.

Als ik de Macbook Air gewoon even als product bekijk, denk ik dat het in veel gevallen een beter keus is dan de U260. Hij is zoals Femme ook zegt heel schattig en mooi, ik denk dat het de mooiste Macbook tot nu toe is. Het feit dat hij van Apple is en door de vrij hoge prijs maakt hem alleen onaantrekkelijk voor velen.

[Reactie gewijzigd door Thomasx4 op 3 januari 2011 16:51]

ja in het begin idd wel, maar als je er helemaal niks aan doet gaat dat snel ahteruit. ik heb hier een acer 1522wlmi liggen. die was €1400 ofzo en die is nu zooo traag dat wil je niet weten. ook mijn huidige desktop systeem is wer belachelijk langzaam. windhoos 7 met een 2.3GHz quadcore en een HD4350 opzich niet echt een systeem waarvan je zegt jee dat is slecht. hij is nu net een jaar oud en de USB poorten werkten na 2 maanden al niet meer. 3X een clean install en talloze blue screens. 't schiet gewoon niet op. de volgende pc wordt hoe dan ook een Mac
Dat beide proc een TDP hebben van 35W zegt ook niet alles.
Ik kan zo geen bronnen geven, maar het op het forum echt veel berichten gelezen dat een C2D voor idle een beter stroom management heeft waardoor deze gewoon zuiniger is!
Ik meende dat het in de zuinige server topic staat.
Ze mogen wel wakker worden in Cupertino maar dan voor de meest mobiele MacBook Pro lijn. Men kan domweg (nog) niet meekomen met de Sony VAIO Z series op het gebied van schermresolutie, ingebouwde blu ray, gebruikte CPU en gewicht van het apparaat. Als er niet met een half jaartje enkele van deze achterstanden worden ingehaald dan ga ik toch elders buurten voor een nieuwe aanschaf.
;(
Veel plezier daarmee dan, neem wel minstens 2000 euro mee naar de winkel. ;)

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 3 januari 2011 16:02]

€ 3165.50

Klein beetje meer dus als die 2000 euro die jij noemt! :+
Ik ga nooit zonder centen op stap. Vooral niet als ik van zins ben en mobiele werkplek aan te schaffen waarmee ik minstens 3 jaar vooruit kan. Meelezende fanboys geef het even door aan het HQ in Cupertino dat een professional ook van de meest mobiele MacBook Pro *Pro-fessionele* specificaties verwacht. Biedt het desnoods aan als optie om te voorkomen dat mensen elders moeten gaan buurten en zich een Hackintosh gaan fabriceren. Laat de geest van Woz weer eens vaardig worden over de uit te leveren apparatuur.
@Soulaiman:
Kijk hier eens. Het is niet alleen de CPU, de combinatie met de GPU is ook belangrijk. Voor het 11 inch model is de C2D een logische keuze geweest, voor deze 13 inch MBA hadden ze ook voor de i5 kunnen kiezen.
Bij deze één reactie op de " alternatieven". Zoals ik ook in de review schrijf moet iedereen die denkt dat er volwaardige alternatieven zijn eens een dagje met de Air werken. Het ding is gewoon supersnel.

Er is in deze combinatie van gewicht en specs gewoon niets vergelijkbaars. De Toshiba R700 komt dichtbij maar met ingebouwde SSD ben je een vergelijkbaar bedrag uit als de macbook Air.

Verder is er geen enkel apparaat dat in de buurt komt. En geloof me ik heb héél goed gezoch want mijn eerste voorkeur ging ook uit naar een PC. De Lenovo Ideapad wordt bij engadget al afgekraakt omdat de batterij het maar 3 uur volhoudt. Bovendien kost hij met vergelijkbare hardware (1,86 ghz processor en SSD schijf) veel meer dan de Macbook Air, het basismodel van 1100 dollar heeft slechts een 1,3 ghz i3 aan boord.

Kortom; een alternatief is er gewoon niet. Iedereen die hierboven zegt "ja maar low processor 1300 euro blaatblaat" moet er maar eens 5 minuten op werken. Dan weet je dat het ding zijn geld waard is. Inderdaad, er zullen vast windows alternatieven zijn waarop je wat beter kan videobewerken door een i5. Maar wie koopt daar nou een ULV voor? Ik niet iig. Het ding is de beste in zijn soort in wat ie moet doen: draagbaar office werk.
De Core i3 is veel efficienter per Ghz dan de Core 2 Duo, dus het basismodel van de lenovo is minstens even snel, zo niet sneller dan de Air. De Lenovo is gewoon een heel goed alternatief :)
Nee hoor. De i3 vreet namelijk batterij waardoor de lenovo maar 3 uur uit een accu haalt. Daarmee is hij dus helemaal geen goed alternatief voor mensen die het ding onderweg willen gebruiken en bovendien vrijwel net zo duur als een Air met 1149 dollar als instapprijs.
3 uur is niet genoeg? Met verwisselbare batterij 6h of als de nieuwe sandy bridge uitkomen ook langer.
tja maar de macbook air haalt nu al 6-7 uur, zonder dat je een extra batterij hoeft mee te slepen ;)
maak daar maar rustig meer van als je WLAN uitschakelt, en aangezien je onderweg niet altijd beschikking hebt over internet ;)
Denachtwacht heeft wel gelijk. Ik vind de MBA nogmaals een mooi product, maar ik denk dat je het meer als gimmick moet beschouwen dan een product dat je daadwerkelijk nodig hebt. Of je nou een laptop van 1 of 2 kilogram bij je hebt, dat maakt weinig uit.
Het maakt zeker wel uit. Of jij daar waarde aan hecht is een heel andere vraag!

Ik heb een HP dv2 die met 1.7 kg mij echt zwaar genoeg is. Vooral als ik op de bank zit te ineternetten mag hij van mij echt nog wel een slag lichter zijn. Ik weet dan ook zeker dat de volgende <1.5 kg gaat worden. Of een tablet, maar dat ben ik nog niet overuit.
Als je even de tijd had genomen om het op te zoeken, dan had je wel gezien dat de i3 wel degelijk energie-efficiënter is dan de C2D.

bron
Bijvoorbeeld de VAIO Z. Even zwaar, véél betere specs en als je de SSD versie neemt ook veeel sneller.
Dit is niet een goed alternatief als je kijkt naar de prijs. Met de goedkoopste samenstelling van de VAIO Z SSD versie ben je rond de 1750 euro kwijt. Daar krijg je dan wel weer een hogere schermresolutie en 4GB geheugen voor, maar het blijft een andere prijsklasse aangezien de vergelijkbare 13 inch 128 GB SSD Macbook air zit onder de 1400 euro.

Toegegeven, hierbij laat ik de snellere i5 processor van de VAIO buiten beschouwing, dus dan is het de vraag of een i5-560m de meerprijs van een paar honderd euro extra waard is. Dit hangt natuurlijk af van het gebruik dat je voor ogen hebt, net zoals het feit dat de VAIO Windows draait ipv Mac OS X, of dat de VAIO meer configuratie opties heeft voor sommigen een duidelijke meerwaarde heeft. Persoonlijk zou ik in deze afweging voor een Macbook air kiezen, omdat een ultra-portable notebook voor mij vooral draagbaar moet zijn, en niet perse een ubersnelle processor nodig heeft. Ik steek daarom die ~400 euro liever in mijn zak.
Tja dat is inderdaad persoonlijk. Ik was op zoek naar een draagbare ultraportable met de beste performance die je kan krijgen. Dan kom je vanzelf uit bij de Z.
Zoals Ramon al zegt, er zit een verschil van dag en nacht tussen de prestaties die een Vaio Z en een Macbook Air kan leveren. Een Vaio Z zou zelfs als desktopvervanger kunnen worden gebruikt, met een snelle i7, tot 8GB geheugen (wat trouwens overbodig is), een Nvidia GT330m (welke je ook terugvind in de Macbook Pro 17"), tot 512GB SSD...

Voor nog geen 1900 euro heb je een i5 op 2,53Ghz, 4GB geheugen, een Full HD scherm, 128GB SSD (welke ook nog eens makkelijk te vervangen is), en een GT330M (welke dus beduidend beter is dan de GT320m, de 330 is ongeveer 30% sneller). Tja, je betaalt wel meer, maar dat weegt goed op tegen de veel beter prestaties.
Waarom er geen i3 maar een C2D inzit? Simpel, de nVidia chipset is er nog niet voor i3. Je moet dan voor de Intel HD graphics gaan en die halen het niet bij de GT320M qua grafische performance.
Grappig dat mensen het belachelijk vinden dat er een Core2Duo in zit, kijk eens een paar filmpjes op Youtube en kijk hoe snel de Air werkt en boot, mensen moeten niet altijd naar specs kijken maar ook naar het OS, de iPhone heeft ook geen spannende hardware maar werkt super.

Ik heb zelf een 11" 1.6Ghz met 4GB geheugen en 128GB SSD besteld, ben erg benieuwd.
Juist. Ik heb in mijn review geprobeerd dit uit te leggen maar zoals je aan de reacties ziet zijn er helaas nog veel mensen die denken dat een processor alles bepalend is. Feitelijk staat de ontwikkeling van harde schijven al een jaar of 5 vrijwel stil dus juist op dit gebied kan je flinke snelheidswinst halen door er een SSD in te doen.

Inderdaad zal je bij CPU intensieve taken voordeel halen uit een Core i7, maar wie gaat er nu videobewerken op zo'n apparaat?

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 3 januari 2011 16:02]

Nou ik ken anders genoeg mensen (professionals en prosumers alike) die graag on the go zouden willen video-editen ; voor professionals zie je vaak het top model Vaio langs komen als keuze (13 inch, wel I7 en zelfs raid0 SSD) en voor prosumers zijn dat mensen die graag geen desktop meer willen hebben in huis, maar alles doen met een laptop. En dan moet je wel een krachtige neerzetten anders zit je volgend jaar weer aan de upgrade.

Het is maar net wat je ermee wilt doen.

Enfin, terug naar de MBA. Ik heb zelf een 11 inch ultra-portable Vaio al3 jaar oud en daar zit ook een ULV core 2 duo in; niks mis mee; heb er zelfs redelijk intensieve taken mee gedaan. Maar ik begin nu een "echte" videokaart toch wel steeds harder te missen.(GMA950 :X)

Andere aanbiedingen van Sony op het ultra-portable gebied zit je minimaal aan 1800,- euro vast. Terwijl de nieuwe MBA al bij 999,- begint. Kijk; mooie ontwikkelingen. Ik reis nou eenmaal 5/7 dagen en wil iets lichts hebben waarmee ik nog een tijdje op kan werken ook; heb al weken staan te kijken naar de MBA, en deze review bevestigd alleen dat het een goede aankoop zal zijn. Thanks voor de review !
Niet mijn ervaring met de Air 11" van een collega. Af en toe merk je dat de boel hapert. Dat was laatst in een review ook te lezen. Hij heeft 'm dan ook weer verkocht. Nu een Samsung 9 series. Tering dat is echt veel mooier dan een Air. Al zullen smaken verschillen uiteraard.
Nog nooit last van haperingen gehad hier. Hooguit dat je een paar seconden moet wachten voor een programma is afgesloten maar dit is bij hoge uitzondering. Dit is ook de eerste keer dat ik zoiets lees dus ben heel benieuwd wat je collega ermee uitspookt.
Laatst heb ik bij wijze van battery drain test nog eens 5 1080p films tegelijk naast elkaar afgespeeld en dit bleef wonder boven wonder vloeiend werken
Zitten er eigenlijk speakers in de air? zoja, hoe is de kwaliteit hiervan?
Die zitten erin, en zijn boven verwachting goed voor het formaat. Maar wonderen moet je natuurlijk niet verwachten.

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung