Palit GeForce GTX 460 Sonic Platinum (1024MB GDDR5) Review

Door Lord Igor 12 augustus 2010, laatste update op 12 augustus 2010, 2.917 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Prijs / kwaliteit
  • Formaat kaart

Minpunten

• Lawaai (subjectieve ervating)
  • Op hol slaan (na power saving)
  • Palit levert onduidelijke support
  • Preview hardware van reviewers anders dan het uiteindelijke product
  • Prestaties tov GTX 275 niet heel veel beter

Sub-beoordelingen

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Ter vervanging van mijn Asus ENGTX275 heb ik onlangs bij Afuture een Palit GeForce GTX 460 Sonic Platinum gekocht. Zoals men over het gehele internet heeft kunnen lezen sinds begin juli, levert de GTX 460 erg goede prestaties voor de prijs. Met name de Palit Sonic Platinum kan in een aantal gevallen een ATI 5850 en Nvidia GTX 470 bijbenen.

Waarom vervangen
Ik begon te merken dat de GTX 275 regelmatig wat in de problemen kwam bij het leveren van een acceptabele minimum framerate in een aantal games. Dit was het meest duidelijk in Fallout 3 en Just Cause 2. Regelmatig moest ik in die games vijf, zes keer op een knop drukken voordat er eindelijk iets gebeurde. Doorgaans te laat natuurlijk en vooral Just Cause 2 trakteert je dan dankzij zijn checkpoint save systeem uit het jaar 0 op herhaling van gameplay waar je niet op zit te wachten. Het uitschakelen van (FS/MS/CS)AA helpt vaak om de snelheid weer op poten te krijgen, maar ik heb toch liever wat minder karteltjes op het scherm. Ik ben verwend, denk ik. Daarbij werd de GTX 275 dermate heet en luid, dat de omgeving van de PC niet erg plezierig was.

Waarom de Palit GTX 460 Sonic Platinum
De keuze voor een GTX 460 was ingegeven door de goede reviews die de kaart ontving en de beperking van het budget. GTX 460's scoren goed op prijs / prestatie, maar ze zijn ook nog relatief koel en zuinig in vergelijking tot generatiegenoten van ATI en NVidia. De Sonic Platinum van Palit was bij elke review weer behoorlijk wat sneller dan reguliere GTX 460's. Vooral de review van Guru 3D deed mij besluiten dat binnen het budget dit de beste kaart was. Deze kaart laat scores zien die 10-30% hoger zijn dan bij de GTX 285, een kaart die zelf al sneller is dan een GTX 275.

Palit GTX 460 Sonic Platinum Specs
Palit heeft deze 1GB versie van de GTX 460 standaard voorzien van een aardige overklok. Dit kan iemand die daar zin in heeft zelf natuurlijk ook, maar ik hou niet zo van prutsen met schuifjes in tooltjes. Bovendien levert Palit garantie nu op de overklok. De overklok ziet er als volgt uit:
GPU Core: 675Mhz naar 800Mhz
GPU Shaders: 1350Mhz naar 1600Mhz
GDDR5 RAM: 3800Mhz naar 4000Mhz

De fysieke kaart zelf is heerlijk kort. Nu is de reguliere GTX 460 al veel korter dan een GTX 275/470/480, maar Palit heeft er nog een paar centimeter af gehaald. Dit vinden de kabels in mijn kast ook fijn en nu kan ik tenminste het hele HDD rack gebruiken als ik dat wil (geen plannen toe, maar toch).

De verwachtingen
Op basis van reviews verwacht ik dus dat de nieuwe GTX 460 toch zeker 25% sneller zal zijn dan mijn oude GTX 275. Daarbij moet ik wel zeggen dat de average frame rates van de GTX 275 doorgaans nog prima te doen waren. Ik draai vrijwel alle games op 1920x1080 met alle opties vol open, behalve de AA. De AA zet ik meestal op 2x (Fallout 3), uit (Just Cause 2) of alsnog op 16x (Left 4 Dead 2, Dawn of War II). Vooral in Fallout 3 en Just Cause 2 verwacht ik dat de minima omhoog gaan, zodat ik van het hinderlijke stotteren af ben; drukte op het scherm was daar soms een dode hoofdpersoon. Van DirectX 11 heb ik niet echt verwachtingen; geen van mijn games doet er echt wat mee.

Drivers
Voordat ik de benchmarks heb gedraaid, heb ik bij de respectievelijke fabrikanten nieuwe drivers voor alle hardware opgehaald. Zowel de GTX 275 als de 460 werkten met Nvidia's 258.96 driver. Ook de sound driver (realtek onboard) en DirectX zijn bijgewerkt.

Benchmarks en metingen
Ik heb geen tests met 3DMark Vantage oid gedraaid. Dit was me eerlijk gezegd iets teveel moeite. Wel heb ik subjectieve ervaring opgedaan en de ingebakken benchmarks van Dawn of War II: Chaos Rising en Just Cause 2 losgelaten op beide kaarten. Bij Dawn of War II: Chaos Rising stonden alle settings vol open, terwijl in Just Cause 2 alleen de AA met 2x niet vol open stond. Dat leverde onderstaande cijfers en bevindingen op:

Just Cause 2 "The Dark Tower"

• GTX 275: 29.48
  • GTX 460: 34.60
  • Winst: 17,4%
Just Cause 2 "Desert Sunrise"
  • GTX 275: 33.95
  • GTX 460: 43.38
  • Winst: 27,8%
Just Cause 2 "Concrete Jungle"
  • GTX 275: 21.52
  • GTX 460: 26.32
  • Winst: 22,3%
Dawn of War II: Chaos Rising
  • GTX 275: 21.90 / 47.23 / 102 (min / avg / max)
  • GTX 460: 24.85 / 47.29 / 102 (min / avg / max)
  • Winst: 13,5% / 0,01% / 0%
Kortom, Dawn of War II heeft niks aan een GTX 460 boven een 275. Dit had ik ook niet verwacht, want dat spel liep altijd al vrij soepel. Een winst van 0,01% op de gemiddelde frame rates, dat is wel heel erg weinig. Misschien is mijn CPU een bottleneck of speelt de VSync een rol?

Just Cause 2 laat een aardige verbetering zien, maar lang niet zo veel als gehoopt. Tijdens het draaien van de benchmarks zag ik toch weer minimum frame rates van zo laag als 15. De kritieke grens ligt rond de 20; vanaf dat punt merk je 'traagheid' maar geen 'gestotter'. Heel erg jammer.

Tijdens een kwartiertje Just Cause 2 (opblazen van een radar site) liep de GPU temperatuur op tot ongeveer 63 graden, waarbij de fan niet harder ging dan 53%. Dit is nog best goed, hoewel ik (geheel subjectief dus!) het idee heb dat de GTX 460's fan op 53% meer herrie maakt dan die van de GTX 275 op 70%.

De CPU had tijdens ditzelfde kwartiertje het zelden echt druk. Hoewel mijn meetwijze niet de beste is (Logitech Performance Monitor op de G19), kwam geen enkele CPU core langdurig boven de 50% load uit en zelden ook maar in de buurt van de 70%. Ik schat dat de gewogen CPU load over alle cores niet hoger kwam dan 45%.

Subjectieve ervaring
Het onderstaande kan ik niet onderbouwen met harde cijfer. Het gaat puur om mijn ervaring bij het spelen van het spel in kwestie.

Fallout 3 GotY
In Fallout 3 merk ik direct dat alle eerdere hinderlijkheden (stotterende muis, wegvallen van toetsaanslagen) zijn verdwenen. De AA is omhoog gegaan van 2x naar 8x en alles gaat soepel.

Just Cause 2
Ook met de GTX 460 blijft Rico Rodriquez regelmatig kutten met zijn valscherm en grappling hook. Deze gaan vaak niet of rijkelijk laat af, waardoor de medewerker van 'The Agency' doorgaans te pletter stort of sterft in een kogelregen. Het geheel uitzetten van AA, met alle opties verder op max, levert een speelbare ervaring op, totdat helikopters op Rico gaan schieten. Dat levert dermate veel particles en effects op dat elke vorm van besturing onmogelijk wordt.

Left 4 Dead 2
Het bekende verhaal bij L4D2 is dat deze eerder CPU limited is, dan GPU limited. Dat lijkt hier ook op te gaan. Het gaat niet merkbaar sneller, maar het was al prima te doen. De mogelijkheid om meer detailopties aan te zetten is er ook niet.

Dawn of War II: Chaos Rising
Beetje hetzelfde verhaal als Left 4 Dead 2.

Saints Row 2
Dit spel, dat bij mij onder Windows 7 wel goed werkt, is een notoire hapermachine. Dit heeft echter te maken met het op de achtergrond laden van nieuwe gebieden en niet zozeer met de framerate. Het is wel te merken dat 'The Boss' bij ronddraaiende bewegingen net wat meer van de wereld helder meekrijgt. De winst lijkt hier dus minimaal.

Ik kan niet zeggen dat ik een 100% goed gevoel heb bij de overstap. De minima onder Just Cause 2 zijn nog steeds niet goed en daar waar er winst behaald was, was deze minder dan de door mij verwachte 25%. Games die al soepel draaiden, doen dat uiteraard nog steeds. Alleen in Fallout 3 is de ervaring er beter op geworden. Koppel dit alles echter aan de problemen met Palit's GTX 460 Sonic Platinum (zie hieronder) en ik kan er zeker geen aanrader van maken. Leuk als je een nieuwe pc moet maken en geen geld hebt voor een echt betere kaart, maar als upgrade van een GTX 275 / 280 / 285 of ATI 4870 zo ik deze kaart lekker laten liggen (of DirectX 11 moet een heet hangijzer zijn voor je).

Problemen
Kort nadat alle reviews de wereld in waren geslingerd, bleek dat Palit wat aanpassingen had gedaan aan de GTX 460 Sonic Platinum. Reviewers hadden een tech sample gekregen, waar de VRM's waren voorzien van een eigen heatsink en waarvan de bios iets anders was. Nu blijken de fans van de productie exemplaren regelmatig overdreven hoge toeren te maken, met veel kabaal als gevolg. Ook mijn GTX 460 deed dit. Palit heeft hier een bios update voor uitgebracht, die verstopt staat in de FAQ sectie van hun site. Niet bij de support links bij de productpagina, niet in het download center, maar in de FAQ die nog refereert aan 'TwinView' op Geforce 2 MX kaarten. Zeer verouderd dus.

Deze bios update wordt zonder documentatie geleverd en Palit zelf rept met geen woord over eventuele problemen. Gewoon hopen dat de forums op Guru 3D en dergelijke gelijk hebben en de update starten maar. Gevolg: geen hoge toeren meer onder normaal gebruik, maar de PC komt niet meer uit power saving standen (standby, hibernate etc). Zodra dat gebeurt, raast de fan weer naar 100% en komt er domweg geen beeld. Een harde reset is dan nodig.

Update 12-8-2010 @18:50
Ondertussen wat metingen gedaan mbt temperatuur, fan speed en cpu load onder Just Cause 2. Hierdoor, en onder invloed van een aantal comments, de score voor de kaart ook aangepast. Ook een tekstje over de gebruikte drivers toegevoegd.

Heb jij ook een Palit GeForce GTX 460 Sonic Platinum (1024MB GDDR5)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Zeer interessante review! Ik heb namelijk nu nog een Asus GTX275 en zat voorzichtig naar de GTX460 te kijken na de reviews. Dit kan natuurlijk een CPU bottleneck zijn, ik heb hier laatst geupgrade naar een i7 860. Ik zal direct even Just Cause 2 benchmarks proberen.

Edit: Ik heb geen monitor die 1920x1080 aankan, word lastig dus. Misschien kun een lagere resolutie proberen? De rest is wel hetzelfde.

Dark Tower 1680x1050
GTX275: 31.46

Desert Sunrise 1680x1050
GTX275: 36.43

Concrete Jungle 1680x1050
GTX275: 23.35

Ik denk toch dat de GTX460 niet een grote upgrade is geweest, aangezien het waarschijnlijk geen CPU bottleneck is.

[Reactie gewijzigd door Wicky747 op 12 augustus 2010 01:16]

Welke resolutie wil je zien? 1680x1050? Lager? Ik wil namelijk best wat extra benchmarks draaien. Kost maar een kwartiertje voor alle drie, inclusief aanpassen van de settings.
Ik heb dat hierboven op mijn maximum resolutie gedraaid, 1680x1050. Lijkt mij het beste om te proberen op deze resolutie.
Ik heb de benchmarks voor Just Cause 2 opnieuw gedraaid met 1680x1050 als resolutie, verder nog steeds alles maximaal, behalve de AA die op 2x staat.

Dark Tower 1680x1050
GTX 460: 38.00

Desert Sunrise 1680x1050
GTX 460: 48.03

Concrete Jungle 1680x1050
GTX 460: 28.48
Is je CPU wel overclocked? Een mid range CPU op standaard clocks gaat echt niet uit deze kaart halen wat er in zit.
Vanaf zo'n 3,5 GHz word het pas interresant gok ik.

Ik heb zelf de Gainward 460 GS (zelfde kaart), daar zat standaard al de bios update in.
Hier is de kaart erg stil, pas bij een graad of 70 springt de fan naar 50%, waarbij hij licht suist.
Airflow is zeer belangrijk bij deze kaarten, het warmste wat ik gezien heb is 76 graden bij furmark/kombustor. In games ligt hij meestal rond de 60-65.

PS: De Palit Sonic Platinum en Gainward GS GLH zijn hun geld niet waard, beter zijn de standaard Sonic en GS kaarten, en dan zelf overclocken.

[Reactie gewijzigd door unfor op 12 augustus 2010 01:33]

Bedankt voor je review, bevestigt mijn beeld van de betaalbare kaarten van deze generatie (5850 en 460): als je al een goede kaart van de vorige generatie hebt (zoals een 4890 of 275) is er eigenlijk maar weinig verbeterd behalve wat nieuwe features die misschien in de toekomst in nieuwe games gebruikt gaan worden.

By the by, misschien kan je je gtx275 als physx kaart gebruiken? zou kunnen helpen bij games die dat ondersteunen.
Mijn voeding heeft maar 2x PCI-E power. Dus, nee, geen GTX 275 voor PhysX ;)

Ik heb nog wel een 8600GT liggen, die heeft het minimum aantal CUDA cores voor PhysX (32). Dan kan ik nog wel proberen.
Lord Igor,
Heb je het al geprobeerd met je 8600GT?
Ik krijg zelf me 460 binnen en wil mn eigen 8600GT erop aan sluiten.

Jammer genoeg heb ik een 1156 bordje dus niet 2x 16x lanes..
je hebt ook echt geen 2x16 lanes nodig als je er eentje als PhysX wilt gebruiken lijkt me :)
Nouja, dat is dus de vraag. benadeel ik de GTX460 als die op 8x lane staat?
Agjah, er staat bijna overal dat de verschillen tussen de 8x en 16x lanes minimaal zal, en anders kom ik er morgen wel achter.
Ik las onlangs ergens dat het verschil tussen 16x en 8x nauwelijks merkbaar is; alleen bij idioot hoge resoluties wordt dat een bottleneck. Kan me alleen niet herinneren waar ik dat las.

Ik heb het overigens nog geprobeerd die 8600GT in te zetten. Teveel bezig met andere zaken (zoals vakantie).
nog niet bedoel je dan?
mn Palit levering is vertraagd en zal hem hopelijk morgen binnen krijgen :)
hier trouwens n vantage score die ermee instemt.

[Reactie gewijzigd door H0lyGra1l op 15 augustus 2010 16:05]

Zit te twijfelen om deze kaart aan te schaffen kan je me vertellen wat de temps zijn
met left for dead 2
Ik denk eerlijk gezegd dat de verwachting van je framerate boost iets te hoog lag. Een erg groot verschil in prestatie op ruwe kracht is er namelijk niet tussen de 275 en 460. Er is inderdaad wel meer prestatie winst maar niet zoveel als waar jij op had gehoopt.

Daarnaast heb je waarschijnlijk nu ook andere drivers bij je nieuwe 460 waarin meer ondersteuning zit voor nieuwe features die meer kracht verslinden op de 460 dan de drivers dat deden op de 275. En de geteste drivers in de reviews zijn misschien ook andere versies waarin dingen zijn uitgezet om de prestatie te be´nvloeden, niet waarschijnlijk maar zeker mogelijk. Het blijft natuurlijk altijd moeilijk te vergelijken.

Jij geeft het cijfer voor prestatie op basis van winst tegenover je oude 275 maar in principe behoort hier een cijfer te staan voor de kaart individueel. Daarin had je misschien wat soepeler kunnen zijn.

De review is verder wel eerlijk en goed gedaan. En de cijfers die je hebt gegeven omtrent de problemen die er waren met deze kaart zijn zeker helemaal terecht. Met name het cijfer voor warmte & geluid wegens de fan problemen en het cijfer voor drivers & compatibility wegens de slechte firmware support.
Heb je wel de bios Flash gedaan ? Dat was Palits antwoord op het nieuwe exemplaar zonder heatsink en dat werkt ook perfect.

maar:
Lawaai ??
Op hol slaan ?
Warm ?

Dat is bij mijn Sonic platinum juist totaal niet aan de orde, de Temp en het geluidslevel zijn dingen die ik absoluut als voordeel zou plaatsen.

Die tegenvallende prestaties komen denk ik eerder door de rest van je systeem, maar wellicht dat je kaart zelf niet helemaal goed is ?
Het zou kunnen dat die kaart zelf niet goed is. En ja, ik heb de bios flash dus gedaan. Ik heb helaas geen geluidsdrukmeter, maar de GTX 275 was volgens mij in alle gevallen stiller. Warmte zal ik nog eens doormeten met GPU-Z oid.
Je zegt dat Just Cause 2 niet lekker draait met alle opties open. Zelf heb ik dit spel ook, ik draai met 2 GTX260 black editions. Echter als je GPU water simulation aan zet dan halveert je framerate ongeveer. Dat is wat ik ervaar tenminste. Overgins zou je framerate boost wel groter moeten zijn, alleen als je kijkt naar het aantal shadercores (Cudecores/stream processors, whatever) en de snelheid, 336 tegenover 240 en die op 1600Mhz draaien ipv 1400 en nog wel meer dingen die de GTX460 sneller/meer heeft. CPU zal denk ik niet de bottleneck zijn. Dan rest nog de drivers; gebruik je de laatste? En test bijvoorbeeld Far Cry 2, die schaalt erg goed qua prestaties.
Ik heb deze kaart besteld en verwacht hem in een aantal dagen.

Ik heb het volgende systeem:
Asus P5k Premium
Intel Q6600 2,4Ghz

Waarschijnlijk word de cpu ook een bottleneck of niet?

Eigenlijk voor het eerst dat ik iets negatief over deze kaart hoor.
Is het flashen van de BIOS op de videokaart eigenlijk moeilijk?
En Wanneer moet ik dan gaan flashen als ik persoonlijk vind dat hij veel lawaai maakt of gewoon zodra hij binnenkomt gaan flashen naar de nieuwste versie?
Ik heb wel een BIOS update gedaan van mijn moederbord maar dat is Firmware selecteren en hij is zo klaar.

Ik denk dat ik persoonlijk wel een performance winst ga zien omdat mijn oude videokaart een Asus EN8800GTX was en die begon Artifacts te geven.
Mijn overgeklokte i7-860 (naar 3.4mhz, leek me mooi begin) en een standaard hd5850 scoren in Dawn Of War zelfde minima ongeveer, maar zowel max als average liggen bij mij toch zo'n 18 a 22 fps hoger. En dan test ik op 2048x1152 (niet dat dat zo heel veel anders is als FullHD, maar toch). Ik ga er vanuit dat de GTX460 kaarten net ietsie beter horen te scoren in deze test, dus ik denk toch dat je met bepaalde spellen tegen de limiet van je amd'tje aan zit. Voornamelijk met een rts-simulatie blijkbaar.

Over de review: Mooi verhaaltje, ik zeg alleen nog wel: foto's? :) (edit nevermind, plaatjes werden hier niet geladen). Leuk om even te lezen wat een kaartje zoals dit nu doet in een 'normaal' systeem, ipv van zo'n ver overgeklokt X58 test systeem waar alle reviewers op draaien. Dan zie je inderdaad dat het in jouw geval niet zo heel veel scheelt vanaf je GTX275.

Ik ben van een q6600 @ 3.0ghz met een HD4890-black edition (stevige factory overklok) naar een i7-860 met hd5850 gegaan en dat was een wereld van verschil. Ben ik toch blij dat ik uiteindelijk niet bezuinigd heb op de m'n CPU :).

aanvulling: Over je warmte + geluid van de fan en zo. Ik zoek het even (te) ver, maar zo te zien aan de foto's heb je een redelijke oude normale kast. Voeding aan de bovenkant, berg kabels onder je videokaart. En deze Palit heeft een koeler (zo te zien, correct me if wrong) die de warmte lucht je kast in kiepert. Zou het kunnen dat de warme lucht daar gewoon blijft hangen, beetje stijgt, en dus weer terugslaat op de kaart zelf?

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 13 augustus 2010 00:07]

De meeste GTX 460's hebben een koeler die een gedeelte van de warmte inderdaad de kast in kiepert. Deze ook. Wat op de foto niet te zien is, is dat het zijpaneel van deze kast een 40cm fan bevat (een Tacens Victoria). Ik heb de warmte van CPU en mainboard nooit doorgemeten, maar er was tot op heden geen reden om aan te nemen dat er iets mis was.
zeer nette review en wat een poepie van een kaart is het naast een gtx 275(heb de zelfde alleen met thermalright hr-03-gtx er op).

alleen meer games testen en dan zie je wel grotere verschillen

quote ''Prestaties tov GTX 275 niet heel veel beter'' quote

vindt ik geen negatieve of verrassende iets, je had van reviews al kunnen zien dat verschil niet uber hoog was, maargoed langleven voltage control, ik zou gewoon voltage omhoog gooien en core op 875~900mhz en custom fan profile en dan komt alles dik in orde,
zoiweso heb je vooruit gang van opgenomen vermogen 170w vs 220w(gtx460 vs gtx275)

edit
wat doe je met je ''oude'' gtx 275' pm me plz

[Reactie gewijzigd door arnoo1 op 13 augustus 2010 00:47]

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013