Scythe Kama Reader 2 Review

Door Terrestraeon 20 juli 2009, laatste update op 29 augustus 2009, 2.863 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Goedkoop voor een breed gamma aan geheugenkaartjes
  • Mooi, strak uiterlijk
  • Ook extern te gebruiken

Minpunten

• Eerste Kama reader was DOA, en ik ben niet de enige met dat probleem...

Sub-beoordelingen

Intro: De Scythe Kama Reader 2

Over een Cardreader kan niet veel gezegd worden, foto's hoeven hierbij ook niet geplaatst te worden want de Kama Reader 2 ziet er precies uit als op de foto's.

Waarom dan deze review? Wel er zijn toch een paar dingen die ik toekomstige kopers wil vertellen.
Geen ellenlange review dus met doorvoersnelheden van elk type geheugenkaart, maar gewoon het handige om te weten!

Scythe Kama Reader 2

Ik heb dus de zwarte versie, deze is ook geheel zwart, en niet zeer donkergrijs zoals de optische drives van Samsung. Kleur komt dus 100% overeen met een zwarte case (Zoals bij mijn Antec p180 Mini).
Heeft een klein groen lampje aan de voorkant dat rood is bij gebruik van een geheugenkaartje.
Dit groene lampje werkt helaas niet zoals het hoort: het brand altijd groen.
En met altijd bedoel ik ook ALTIJD: dus ook wanneer de pc uit staat!

Deze kan vrijwel alle types geheugenkaarten lezen. Even op een rijtje:
-Compact Flash TYPE1/TYPE2/TYPE2-HDD
-Smart Media/Memory Stick
-Memory Stick ROM/PRO/Duo/PRO Duo/Micro(M2)
-SD Memory Card
-SDHC Memory Card
-MiniSD Card, miniSDHC Car
-MicroSD Card (TF=Trans Flash), microSDHC Card
-MultiMediaCard
-Microdrive, xD Picture Card, xD Picture Card Type M
- xD Picture Card

Zoals je ziet zijn ook de MicroSD en Memory Stick Micro (M2) te lezen! Iets wat niet elke cardreader doet.
Voor een prijs van amper +/- 13 euro dus zeker de moeite.

Bovendien is deze ook extern te gebruiken! USB-kabel is hiervoor ook meegeleverd.
Kama Reader 2 is volledig rondom afgewerkt met zwarte plastiek, geen zichtbare binnenkant, dus niets weerhoud je om deze extern te gebruiken.

In de doos en installatie

-Kleine handleiding, die niemand ooit zal bekijken
-interne kabel om via USB aan te sluiten (hoe anders, pATA? :9)
-USB-kabel voor extern aan te sluiten
-4 schroefjes ter bevestiging

Installatie is vrij eenvoudig zoals verwacht. er zijn 4 schroefgaatjes en 4 schroefjes.
de handleiding van je case is hier meer van toepassing. Bij mijn Antec P180 Mini zijn schuiven waarin de optische drives (of kaartlezers) in gemonteerd kunnen worden. Aangezien deze vele schroefgaatjes hebben en de houder verschoven kan worden is het hier wel even uitzoeken welke gaatjes je nu moet gebruiken. Maar dat heeft dus meer met de case te maken dan met de kaartlezer.
Wel een opmerking: ik weet niet of dit aan de case ligt, of aan de plaatsing van de gaatjes in de kaartlezer, maar ik moet het slechts met de 2 achterste schroeven bevestigen, want als ik de voorste 2 ook bevestig komt de kaartlezer te laag en past het frontje er niet meer rond.

OPGELET!

Waarom geef ik een algemene beoordeling die lager is dan de andere beoordelingen? Waarom zou niet iedereen er attent op gemaakt moeten worden dat dit een verplichte aankoop moet zijn?
Wel het aopparaat heeft een soms een minpunt, waar ik jullie op wil wijzen.

Tijdens de productie is er blijkbaar iets niet helemaal gelopen zoals het hoort, mijn eerste Kama Reader 2 werd niet herkend door Windows! "Onbekend apparaat" is de melding, terwijl het lampje van de Kama Reader 2 wl brand. Na hier op Tweakers.net even te hebben rondgekeken vond ik een topic in het forum (zoek maar) waar iemand met een Kama Reader 2 zit die precies hetzelfde aan de hand heeft!

Dit is dus geen eenmalig probleem! Ik had het topic al gelezen voordat ik mijn Kama Reader 2 ging halen maar dacht "Och, dat is een eemalig defect, anders had ik er wel meer over gelezen". Maar ziedaar: Mijn nieuwe Kama Reader 2 heeft het ook!

Conclusie: DOA! En ik ben dus niet de eerste die dat aan de hand heeft! Na deze omgeruild te hebben bleek mijn 2e Kama Reader 2 het toch te doen en werd onmiddelijk herkend door Windows.

Ok, je hebt het frquente DOA-probleem, maar het blijft een uitstekende reader die ook extern gebruikt kan worden en (in tegenstelling tot vele andere readers) mooi en strak, zonder merknaam in koeienletters erop }:O , is vormgegeven 8)7.
Zeker dus te overwegen, maar houd het kassaticket maar in de buurt en kies geen winkel die ver van huis ligt ;).

Heb jij ook een Scythe Kama Reader 2?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Beetje rommelige review (als ik zo eerlijk mag zijn)
Je had de mogelijkheid tot het schrijven van een review natuurlijk veel beter kunnen benutten dan wat je nu doet.
Op het DOA probleem na, wordt er niet veel meer vermeld dat we niet op de site van Scythe hadden kunnen vinden.
Wat je, bijvoorbeeld, had kunnen vermeld, iets wat imho best belangrijk is.. zijn gegevens als snelheid, acceptatie enz..
Daarmee bedoel ik, hoe reageert het apparaat als je een kaartje erin steekt.. (hoe lang duurt het eerdat de pc hem daadwerkelijk kan gebruiken), wat gebeurd er als ik twee of meer kaartjes tegelijk in het apparaat steek, welke schrijf/lees snelheid is te halen (ik snap ook wel dat dit afhankelijk is per kaartje.. maar toch)
Hoe beviel het installaren van het apparatje, hardwarematig dus, was het gemakkelijk of moest je nog modificaties doen o.i.d.
Ik noem maar gewoon enkele voorbeeldjes die je review zodanig hadden kunnen aanvullen dat we er ook daadwerelijk wat aan hebben..
Nu worden we afgeschrikt met een DOA probleem.. maar.. daar moeten we ons niet te druk over maken.. 8)7 juist ja... ;)
Tja, de bedoeling is eigenlijk ook om mensen te waarschuwen over frequente DOA's.
Met de 2e alinea heb ik het er namelijk over dat er geen uitgebreide review ging volgen, maar dat ik mensen wou informeren.

Ondertussen heb ik de review een beetje aangepast.
Accepatatie valt onder de type kaartjes deze kaartlezer kan lezen, en die zijn gegeven.
Wat deze doet bij meerdere kaartjes kan ik niet testen omdat ik zelf maar 1 type kaartje heb.

Maar over het algemaan moet ik je gelijk gegeven dat het geen review 'volgens het boekje is' :p
Ik snap jullie beiden, maar ik moet inderdaad toegeven dat het niet lekker leest en rommelig oogt :)

Ik ben zelf meer van de 'als je het dan toch doet, doe het dan goed'. in ieder geval bedankt voor de nobele waarschuwing! Misschien kun je hem later als je meer tijd/zin hebt nog wat aanpassen. Foto's vinden mensen inderdaad wel, maar het leest ook gewoon een stukje prettiger, net als het gebruik van duidelijke kopjes/alinea's.
Ik word een beetje moe van dezelfde reactie die ik moet blijven geven:

- Maak je kopjes dik gedrukt
- Stop er plaatjes in

Ik geef toe dat ik niet heel je review gelezen heb. Dat komt omdat hij gewoon niet lekker leest. Automatisch sloeg ik het bovenste stukje over, omdat daar geen kop boven stond, en vroeg me toen gelijk af of 't nuo om een DVD-brander ging o.i.d.? En plaatjes maakt het geheel zoveel duidelijker. Hoe kunnen wij oordelen over jouw mening 'mooi en strak vormgegeven'?
Kleine aanvulling op je opmerking dat het groene ledje altijd brandt, ook als de pc uit staat.
Dit ledje brandt inderdaad als je computer uit staat, mits de (interne) usb aansluiting waar hij op aangesloten zit geconfigureerd is om stand-by voltage te leveren (+5VSB).
Standby voltage houdt de spanning op de USB poort zodat het device dat eraan hangt de PC uit slaapstand kan wekken. Denk bijvoorbeeld aan een remote control voor een HTPC. Dit biedt eigenlijk een soortgelijke functionaliteit als Wake On LAN (WOL) waarbij er ook spanning blijft staan op de NIC van de pc zodat deze de pc kan wekken zodra er een magic packet voorbij komt.

Als je dus niet wilt dat het ledje van de Scythe blijft branden dan moet je +5VSB voor deze USB poort uitzetten. Dit ging voorheen altijd met een jumper, maar misschien is het bij de modernere moederborden ook wel in het BIOS in te stellen.

Verder een geweldige card reader. Met name het zowel intern als extern kunnen gebruiken spreekt mij zeer aan. Klein 'minpuntje': het is niet mogelijk om tegelijkertijd een MicroSD(HC) en een normale SD(HC) te gebruiken ookal zijn hier aparte invoersleuven voor.
Aha interessant!

Zal direct eens in mijn Bios kijken (ik geloof er ooit iets van gelezen te hebben in het hoofdstuk 'bios' in de handleiding van mijn Asus Rampage II Gene.

Ik heb toch geen remote ofzo
Ik heb deze cardreader ook. En tot nu toe naar volle tevredenheid. Hij ziet er in de kast erg strak uit. En de geheugenkaart uitlezen gaat ongeveer twee keer sneller (20 MB/s) dan via de camera.

Het lampje is idd wel een beetje vervelend. Mijn Kama Reader lag na 5 minuten uit mekaar in een poging het lampje te disabelen. Uiteindelijk durfde ik het doorknippen van kabels niet helemaal aan, omdat ik de lampjes voor gebruik wel wilde blijven gebruiken. Ik heb het gelaten bij afdekken met watervaste stift, zodat het lampje minder fel is.
Het uitzetten van 5VSB is mij nog niet gelukt. Ik heb er wel eerder naar gekeken, omdat mijn toetsenbord ook een lampje heeft dat standaard brand. Als iemand dit wel weet, hoor ik het graag. Ik heb een gigabyte EP45-UD3R moederbord.

Voor frequent extern gebruik zou ik deze kaartlezer trouwens niet aanraden. Zowel het kabeltje als de behuizing zijn daar niet echt robuust genoeg voor. Als je de schappelijke prijs van € 11,40 betaalt voor een kaartlezer waar zo'n beetje alles in kan qua kaartjes, dan weet je dat ergens op bezuinigd is.
Ik heb ook een soortgelijk probleem met mijn Kama Reader. Het groene lampje brandt als ik hem op de interne USB-poort heb aangesloten van mijn Gigabyte moederbord (MA785GMT), maar hij doet het niet. Ik gebruik Windows 7. Ik heb het kabeltje nogmaals gecontroleerd dus daar kan het volgens mij niet aan liggen (ook omdat het lampje brandt)

Verder heb ik hem op de externe poort van een pc met een Windows XP systeem getest en doet hij het daar wel direct.

Wie heeft een goede tip?! 8)7
Wellicht is hij doorgebrand, net zoals bij mij. Heb er net een review over geschreven;)
Mod voor de hobbyisten:

Het type led dat zowel rood als groen kan branden (wat in deze reader zit) zijn eigenlijk 2 leds in 1 behuizing. Zo'n led heeft 3 aansluitingen.
De middelste aansluiting wordt gedeeld door de rode en groene led.
De twee buitenste aansluitingen: 1 voor de groene led en 1 voor de rode led.

Als je de buitenste aansluiting van de groene led doorknipt ben je van het probleem af dat het ding blijft branden. (Een power led op zo'n reader is toch al irritant omdat je al een power led op je computerkast hebt).
Probleem hierbij is om te bepalen welke aansluiting voor rood is en welke voor groen :+
Je loopt het risico dat je net de verkeerde doorknipt.
(In dat geval moet de soldeerbout er even bij 8-) )

Als de led transparant is kun je soms aan de zijkant zien aan welke kant de rode of groene led zit (dit zie je alleen als de led brand).

NB: Doe dit alleen als je weet wat je doet en er ervaring mee hebt!

[Reactie gewijzigd door twilex op 28 februari 2010 10:07]

Dan ben je wel erg moeilijk bezig! Lees de handleiding van je moederbord hoe je de 5volt rail uitschakelt op je moederbord als je systeem uitstaat!!!
Dat lost het hele probleem op. Als je geen zin hebt om het op te zoeken, in je BIOS staat wel ergens POWER, daar moet je iets met 5v of USB kunnen vinden. Simpelweg op Disable zetten, klaar. Als je systeem wl aan staat staat de led wl constant aan.

Ook belangrijk (reden dat ik dit product zou vermijden) er zit een interne USB kabel bij. Maar dit is niet gewoon een 10 pin kabel (5x2) maar een 4 pin kabel (alle stroomtoevoer die die Kama gebruikt). Voordeel is dat je er een ander USB apparaat onder kan doen, maar het nadeel is dat je het stekkertje er op de kop in kan doen. En als je dat doet brand gewoon je reader door.
Let daar dus op!
Ik heb mijn heel Bios ondersteboven gehaald, maar nergens is er ook maar iets van te vinden. Ergens heb ik wel gelezen dat je bij Asus EuP moet aanzeten, maar dat is bij mijn moederbord spoorloos.

Ik heb een Asus Rampage II Gene, ik gok dat het gewoon geen optie isbij dit moederbord, Google weet geen raad, handleiding nog minder.
ja, halloo.

Afgelopen weekend inderdaad het stekkertje verkeerd ingeplugd. |:(

Ook al staat er eerder in het topic dat 'niemand de handleiding leest' deze gaf ook niet aan hoe in te pluggen.
Overigens ging bij mij ook het plugje dat in de cardreader moest moeilijk op de pinnetjes. Bang om iets kapot te drukken had ik 'm er eerst niet ver genoeg in geduwd. Dus dacht ik dat de contactjes te los waren.

Kortom moet gewoon een nieuwe kopen, zonde
handleiding is inderdaad erg onduidelijk hierover. er staat enkel een plaatje in over de kaartlezer met een paar cijfertjes, om bepaalde elementen te benoemen. verder nog een afbeelding over hoe je de connector met het moederbord verbindt, echter gn afbeelding of enige uitleg hoe je hem met de Kama zelf verbind :(
Ik heb hem ook, en als je de usb headers verkeerd aansluit jaag je stroom door de verkeerde draadjes. Bij welk systeem welke je intern aansluit is dat niet zo? Ik heb hem net binnen en gewoon in het moederbord gekeken naar de pin-layout. Correct aangesloten, en voila hij werkt uitmuntend.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013