Autobots, attack?

Hasbro heeft Asus aangeklaagd omdat de naam Transformer Prime voor de tablet van de fabrikant, teveel lijkt op die van het Optimus Prime-karakter van Transformers, waar Hasbro het merkenrecht op heeft. Vind je dit terecht?

Who cares!? De echte vraag: is Optimus Prime sterker dan Megatron?
35,2%
Nee, zijn toch totaal verschillende producten?
27,3%
Ja, de naam is een te duidelijke verwijzing.
21,4%
Een rechtszaak gaat te ver, maar Asus had het vooraf moeten vragen.
14,7%
Anders, nl...
1,3%

Aantal stemmen: 16.949. Deelname gesloten op 12-01-2012 11:11. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (81)

81
81
61
4
0
9
Wijzig sortering
Ik heb persoonlijk gekozen voor "Anders, nl..." omdat mijn antwoord er niet tussen stond.

Niet alleen zijn het totaal verschillende producten, zowel "Transformer" en "Prime" zijn gewone woorden die je uit het woordenboek haalt. Als het dezelfde type product zou zijn zou het zelfs niet te ver gaan.

In principe zou een bedrijf geen merkrecht mogen kunnen hebben op een bestaand woord (Apple, CORE (NVidia), Windows bijvoorbeeld en zelfs Android). Dit is meer logica dan een mening, ik mag toch ook geen bakkerij opstarten met de naam "Brood" en er vervolgens een merkrecht op verkrijgen? Waarom zou het anders zijn als ik een OV bedrijf ben met een bestaand woord die niets met het OV te maken heeft?


Ik vind het prima als een plasma tv leverancier zichzelf Zout noemt, maar het mag dan niet lopen mekkeren als andere bedrijven het zelfde naam gebruiken voor iets anders. Het is niet alsof je een unieke naam verzint en daar dan merkrecht om vraagt (Asus, Sony, Microsoft).
Je gaat hier denk ik te gemakkelijk voorbij aan het feit dat het een combinatie van woorden is. Het was geen probleem toen Asus met de naam Transformer kwam maar het werd pas een probleem toen er 'Prime' aan toegevoegd werd.
Ik heb het standpunt van combinatie van woorden overwogen, maar het blijven twee al reeds bestaande woorden. Ik ben het er niet mee eens dat daar een merkrecht op mag komen. Het moet echt duidelijk zijn dat er een overtreding is. "Megatron" is verzonnen net als "Optimus Prime", als Asus zijn product zo had genoemd dan was het wel degelijk overtreding geweest.

Zou het volgens jou een duidelijkere overtreding zijn als het "Transformer Megaprime" zou zijn geweest bijvoorbeeld?

De referentie naar de Transformers van Hasbro komt natuurlijk wel sterker overeen, maar voor zover ik weet heeft niemand merkrecht op "Megaprime".
Hoewel het wel totaal verschillende producten zijn, vind ik de verwijzing toch iets té obvious dat ik denk dat het toeval is. Optimus Prime is een vrij specifieke naam natuurlijk, en het is een Transformer. Om het ding dan Transformer Prime te noemen is dan geen toeval, maar een manier om proberen mee te liften op een bekende naam.

Dat Hasbro hier tegeningaat vind ik niet meer dan logisch. Ze zullen actief hun naam moeten beschermen, zodat duidelijk is waar de grenzen liggen, en zij in elk geval niets te verwijten is als het aankomt op het gebruiken van hun merknaam door derden.
Het hoeft niet eens zo te zijn dat ze daar de naam vandaan hebben gehaald:

De eerste Asus tablet heette al Transformer, deze kon namelijk van een tablet transformeren naar een laptop. Nu komt er een nieuwe versie die hetzelfde kan en Transformer Prime wordt genoemd en over Ice Cream Sandwich beschikt.

De toevoeging Prime is helemaal zo gek nog niet omdat de huidige Samsung Galaxy Nexus eerst door het leven ging als de Google Nexus Prime. Ik denk dat Asus zich met het Android vlaggenschip wilde associëren en toen voor de toevoeging Prime heeft gekozen. Toen de naam van de Nexus Prime opeens Galaxy Nexus werd had Asus de naam al een paar keer laten vallen, dus dat draai je niet zomaar terug.
Dan zouden ze dus met prime weer meeliften op Google's naam. Ik heb voor Ja gekozen. Als dit de eerste (primus) tablet was van Asus was hadden ze een iets beter onderbouwing en was het een moeilijke keuze geweest. Maar had nog steeds ja gekozen denk ik.
wel mee eens.
het lijkt een beetje op de californication ruzie tussen rhcp en de tv serie.
volgens mij werd rhcp toen ook in het gellijk gesteld.
Nee, zijn toch totaal verschillende producten?
Ik moest er toch even 2x over nadenken, ik had de link niet zo snel gelegd.
Ja het lijkt wel erg op elkaar maar het is m.i. toch te verschillend.

en als ik dan toch aan de Transformers denk denk ik eerder aan casette bandjes dan aan tablets
Transformers zijn toch echt met hun tijd meegegaan. Wat dacht je van de Music Label lijn, waarin Soundwave (in 3 kleuren) transformeert in een echt werkende MP3 speler (die wel lijkt op zijn oude vorm), en Frenzy en Rumble die transformeren in echt werkende headset oorstukjes. Of de Device Label lijn, met echt werkende muizen (Grimlock en Trypticon, geen robotvormen), USB sticks (Ravage, Cheetor en Tigatron, geen robotvormen) of USB hub in de vorm van een laptop (Blaster).

Ook heeft de lijn van de eerste film een aantal Transformers met real-life produkten als vorm. Wat dacht je van camcorders, horloges en meer van dat soort apparaten? (Negeer alsjeblieft wel Ejector - een broodrooster ;))
Broodrooster, zei je? Zijn gevaarlijker dan je denkt... :+

http://www.youtube.com/watch?v=86hc1ADnp6s

"TREMBLE WORLD, BEFORE MY ELECTRIC HEATING COIL OF DOOM!"

[Reactie gewijzigd door YopY op 9 augustus 2024 14:48]

Who cares!? De echte vraag: is Optimus Prime sterker dan Megatron?
LOL :Y)

[Reactie gewijzigd door LCP op 9 augustus 2024 14:48]

Maar nu nog een antwoord op de vraag? Hebben ze ooit direct met elkaar gevochten?
Zo ja wie won er zo nee? Waarom in vredesnaam niet, de hele serie draait toch om die 2? Nu wil ik het wel weten ook eigenlijk.
Optimus en Megatron hebben meerdere malen een tegen een gevochten. Meestal liep dat af in een (halve) overwinning voor Optimus. De meest memorabele gevechten uit de tekenfilm:
  • In de 3-delige pilot bovenop Sherman Dam; Optimus met een energonbijl ipv hand, en Megatron met een kettingbal aan ketting (mace). Megatron vluchtte.
  • In de eerste film (1986) tijdens het gevecht om Autobot City. Optimus baant zich eerst een baan door meerdere Decepticons, om vervolgens met Megatron te vechten. Optimus had de overhand totdat Hot Rod zich ermee bemoeide, Megatron hem als schild gebruikte om Optimus te verwonden. Terwijl Megatron zat te "gloaten" naast een ineengezakte Optimus gebruikte deze zijn laatste krachten om Megatron een flinke 2-handige dreun te verkopen zodat Megatron meerdere platforms naar beneden stuiterde. Uiteindelijk won Optimus, maar Optimus ging dood en Megatron werd gewond in de ruimte gedumpt om uiteindelijk door Unicron in Galvatron te worden veranderd.
In de strips hebben ze nog veel vaker gevochten, waarbij de resultaten wat meer evenwichtig zijn. In de laatste IDW comics hebben ze er zelfs een gesprek over waarbij ze er zelfs om kunnen lachen dat ze elkaar zo vaak bijna hebben vermoord.

* Robtimus is een grote TF fan.

Pfff, stomme list tags ook ;)

[Reactie gewijzigd door Robtimus op 9 augustus 2024 14:48]

Moet nog steeds elke keer een traantje wegpinken als ik de sterfscene van OP zie. ;(
En nu dus Hasbro vs Asus,

"One shall rise, one shall fall."

Waar is toch die goede oude tijd waarin grote iconische helden een gewoon dood gaan in cartoons / films.
.oisyn Moderator Devschuur® @Robtimus23 december 2011 15:11
kettingbal aan ketting (mace)
Ken je wapens. Een mace, ookwel strijdknots in het Nederlands (met morgenster denk het bekendste voorbeeld - de knots met een bal met puntjes), heeft geen ketting. Een strijdvlegel (flail in het Engels) wel ;)
OMG?

Dit gaat toch helemaal niet over het topic?
Dit is allemaal zo offtopic...

Btw, mijn mening erover om het ontopic een beetje aan de gang te krijgen:
Ik vind het tussen Hasbro en Asus allemaal zulke bullshit, zou het zo geloven als dit allemaal afgesproken is met elkaar. Dit trekt natuurlijk weer allemaal publiek en is grote reclame. Als je zo een naam bedenkt voor je tablet weet je toch dat zoiets gaat gebeuren?
Volgens mij heeft Hasbro daar gewoon een smak geld voor betaald om dit allemaal expres op gang te zetten. Tot zover mijn mening, benieuwd wat jullie ervan denken...

P.s. En dan word je nog goed gemod ook als je een offtopic lijst over Transformers maakt,
en slecht gemod als je een keertje netjes je mening op iemands reactie uit... Wat is er met tweakers.net aan de hand??? 8)7
Wie is sterker?
Optimus prime 100%
Niks 100%. Qua technische specificaties hebben ze allebei een 10; rekening houdend met hun formaat (even groot) zijn ze dus even sterk. De enige reden waarom Optimus in de tekenfilm altijd won is omdat hij de held is. De comics zijn wat realistischer, en daarbij loopt het ook wel eens anders af. Uiteindelijk zijn Optimus en Megatron meer gelijk dan welke andere twee Transformers dan ook.
De comics zijn wat realistischer
Uhuh...
Megatron zeg ik u! O-)
Trouwens "den Megatron" is nog ingesproken door Mister Leonard "Spock" Nimoy himself!

[Reactie gewijzigd door The Bula King op 9 augustus 2024 14:48]

Not quite. De stemacteur van Megatron uit de originele tekenfilm is Frank Welker, een van de grootste stemacteurs die er zijn (check zijn IMDB pagina maar eens). Leonard Nimoy doet de stem van Galvatron in de 1986 film (en Sentinel Prime in Transformers 3). Na de film nam Welker het werk over van Nimoy, die net zoals Robert Stack (Ultra Magnus) en Judd Nelson (Hot Rod / Rodimus Prime) alleen voor de film meewerkte.
Geweldig inderdaad. Ik moest er smakelijk om lachen.
Dat is toch geen vraag? Optimus Prime IS sterker dan Megatron! _O_
Optimus + Hot Rod alleen niet dus. ;)

(of moet dit na 25 jaar toch nog even tussen spoilertags?) :X
Het zijn twee totaal verschillende markten, en er kan geen vergissing bestaan tussen de twee, dus in dit geval kan Hasbro veel willen, maar ze zullen waarschijnlijk geen gelijk krijgen.

Ter vergelijking: ik kan prima een bedrijf Tweakers.net oprichten wat zich richt op het tweaken van auto's. Ik zit in een andere markt, dus er is geen vergissing mogelijk. Sterker nog: als er een autobedrijf 'Kees' Cars' (ik zeg maar wat :P) in Amsterdam zit, dan kan een Kees uit Groningen ook een 'Kees' Cars' beginnen. De markt waar ze zich op richten is immers anders (Amsterdam vs Groningen).
Op grond van art. 13A lid 1 BMW kan de merkhouder zich verzetten tegen inbreuk op zijn merkenrecht door een ander, wanneer hierdoor verwarringsgevaar bij het publiek ontstaat (arrest Sabel/Puma, Hof van Justitie, 11-11-1997, NJ 1998, 523). Het moet dan wel gaan om gebruik van het merk “in het economisch verkeer”: dit houdt in het gebruik in beroep of bedrijf, “waarmee economisch voordeel wordt beoogd” (arrest Tanderil, Benelux Gerechtshof 9-7-1984, NJ 1985, 101).

Bij de beoordeling of er sprake is van verwarringsgevaar zijn van belang: - Lijken de beide merken op elkaar, qua tekst, kleur (arrest Lloyds/Loints, HvJ 22-6-1999, NJ 2000, 375). Hierbij is vooral het oordeel van de gemiddelde consument van belang. - In hoeverre kan het merk van een bepaalde onderneming worden onderscheiden van het merk van een andere onderneming? Bekende merken zullen eerder van een ander merk kunnen worden onderscheiden. - In hoeverre lijken de betrokken waren of waren of diensten, waarvoor het merk dient, op elkaar? Hoe meer ze op elkaar lijken, hoe groter het verwarringsgevaar is.

Zelfs wanneer er sprake is van niet-soortgelijke waren, dan kan de merkhouder zich er nog tegen verzetten op grond van art. 13A lid 1 sub c en d BMW. Er moet dan een negatieve of belachelijke indruk van in de Benelux bekend merk worden gewekt, er moet verwarringsgevaar zijn, er moet geen geldige reden voor het gebruik door een ander zijn en er moet ongerechtvaardigd voordeel uitgetrokken worden (arrest Claeryn jenever/Klarein alles reiniger, Benelux Gerechtshof 1 maart 1975, NJ 1975, 472).
Wikipedia - Merkrecht

Daan Kramer van ICTRecht heeft hier ook een interessant stuk over geschreven.

Op de site van ICTRecht staat ook het volgende:
Merken en handelsnamen

Merk- en handelsnamen zijn juridisch beschermd. Concurrenten mogen die niet zomaar gebruiken. Echter, meerdere bedrijven kunnen over een merkrecht voor dezelfde naam beschikken. Zo zijn er in Nederland drie bedrijven die het woord Ajax gebruiken: de voetbalclub, het brandpreventiebedrijf en Proctor & Gamble voor een schoonmaakmiddel. Dit kan, omdat de betreffende producten niets met elkaar te maken hebben. Net zo goed kunnen drie bedrijven dezelfde handelsnaam voeren. Zelfs als ze in dezelfde branche actief zijn! De enige eis is dat geen twee bedrijven in dezelfde geografische regio dezelfde naam voeren. Zo kunnen drie bakkers in Amsterdam, Utrecht en Eindhoven zich allemaal ongestraft bakker Jansen noemen.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 9 augustus 2024 14:48]

Jouw post houd geen stand.

Ten eerste telt het Nederlandse recht niet in de VS waar deze rechtszaak zich afspeelt.

Ten tweede komt dit er meer op neer dat beide Kees Cars ook producten fabriceren, bijvoorbeeld de ene speelgoed auto's en de andere bijvoorbeeld navigatie systemen, maar beide noemen het product bijvoorbeeld X2000, weliswaar beide een andere markt, maar de namen beginnen dan toch echt te veel op elkaar te lijken.

Persoonlijk vind ik dat Asus gewoon Hasbro een bepaald bedrag (ook niet te hoog) moet betalen per verkocht tablet.

edit: @Robtimus: Dat is inderdaad waar, in de VS word je geacht als merkeneigenaar actief je merknaam te beschermen, doe je dat niet dan mogen andere fabrikanten ook jouw merknaam gebruiken met alle risico's van dien. Wat ik uit Hasbro's statement heb begrepen doen ze het dus eigenlijk uitsluitend daarvoor: Ze vinden het niet zo heel erg dat Asus het gebruikt, maar als ze daar niet tegenin gaan dan mag ieder merk die naam gebruiken en dan komen er dus vanzelf namaak actiefiguren op de markt, en in dat geval doen Amerikaanse rechters daar niks meer tegen.

Ik herhaal nogmaals: Het Amerikaanse recht is niet gelijk aan het Nederlandse recht.

[Reactie gewijzigd door i8086 op 9 augustus 2024 14:48]

Speelgoed-autootjes zou ik niet doen....
Dan krijg je Disney op je dak.
Het gaat Hasbro misschien niet eens om gelijk te krijgen, maar om aan te geven dat ze nog steeds interesse in de naam hebben, als het ware een signaal af te geven aan de merkenrechtbureaus.
Wat jij hier stelt is volgens mij echt niet waar hoor, je kunt niet zomaar bedrijfsnamen overnemen, ook al zit je in een andere brache.

Komt er nog eens bij dat Transformers uiteraard een beschermd/gepatenteerd iets is, en niet zomaar een eenmanszaakje.
Het zijn totaal verschillende producten dus daarom vind ik het onzin.
Nouja... In de 3e Transformers film had je er eentje die transformeerde vanuit een PC, :+.
Toch geen asus zeker?
zelfbouw lol :P zal l3p of kier wel gedaan hebben :)

[Reactie gewijzigd door Nilsepils op 9 augustus 2024 14:48]

Anders nl. Het is een totaal ander product en niet een geheel gelijke naam. Lijkt me een kansloze rechtszaak als je het mij vraagt. :)
Precies.

Hasbro klaagt ook geen fabrikanten van transformatoren aan.

(Tenminste... Ik mag hopen van niet....)
.oisyn Moderator Devschuur® @TonnyTonny23 december 2011 15:26
Het gaat om de combinatie Transformer met Prime. Het Optimus Maximus toetsenbord is ook geen probleem, maar er is dan ook geen link met transformers.
Wow, ik ben echt verbaasd over het aantal Transformers-geeks hier!
All in all: Ja, Prime is iets te ver voor een "transformerende" tablet.. Ik vind dat Hasbro zijn merkenrecht mag verdedigen, want het lijkt er toch sterk op dat Asus wilde meeliften op de populariteit van het speelgoed.
Ik had een officieel partnership leuk gevonden hoor, maar nu is het toch wel iets te toevallig deze naamkeuze. Als je het even google, dan is het overduidelijk dat "transformer prime" al jaaaaaren naar iets heel anders verwijst.
Is Hasbro wel de originele bedenker van Transformers? Ik zeg altijd maar; liever één keutel op het glazuur, dan 14 aan de muur! Zo, en nu weer aan 't werk!
Is Hasbro wel de originele bedenker van Transformers?
Maakt dat uit dan? Het maakt niet uit, want zij hebben de handelsmerken op zowel 'Transformers' als het meerendeel van alles wat er ooit in die lijn uitgekomen is. Ook zijn de namen van de Transformers geregistreerde handelsmerken etc, en zoals het artikel bevestigd, verdedigen ze die ook vurig.
Nee ze zijn niet de originele bedenkers :
Zie : http://en.wikipedia.org/wiki/Microman
In 1984, Hasbro acquired the license for the transforming vehicle toys from the "Micro Change" subline and the Diaclone toyline. With help from Marvel Comics to flesh out the back-story, the two were combined to create the Transformers toyline.
Former MicroChange toys re-badged as Transformers include:

"Megatron" - originally a black-and-brown Walther P-38 who turned into a robot wielding a laser gun and a sword. Although the Japanese version (sold in 1985) was this version, the American version was the U.N.C.L.E. variant, named after the hit TV show), featuring a chrome body with "extensions" (a sight, scope, and barrel extension/silencer). However, the sword, also included with the Japanese "U.N.C.L.E." version, was excluded from the American Megatron, possibly for fear that children may stab themselves in the eye with the sword. Furthermore, the original Japanese toy's ability to fire plastic pellet-like bullets was removed from the American toy. The U.N.C.L.E. extensions converted into a cannon capable of being operated by one of the Micromen.
"CassetteMan" - a microcassette recorder that turned into a robot. This toy was converted into the Decepticon Soundwave and was capable of carrying a number of other robots who turned into actual-sized micro-cassettes. The Transformers version was imagined in comics and TV as changing into a traditionally-scaled cassette recorder.
"Car" - Seven MicroChange robots were made to disguise themselves as "toy cars". Three of them were made to resemble Takara's own Choro Q (Penny Racers) cars. All seven were released as Transformers, more specifically Autobot Mini-cars, but only six of them were sold as named characters:
"Bumblebee" - VW Bug.
"Cliffjumper" - Porsche 924 Turbo.
"Windcharger" - Pontiac Trans Am.
"Brawn" - Land Rover.
"Huffer" - cab-over-engine semi.
"Gears" - 4x4 pickup truck.
Incorrect, Hasbro heeft een licentie gekocht voor het speeldgoed, het merk Transformers en alle robotnamen zijn door Hasbro zelf bedacht. Verder link je naar de verkeerde toyline, want Optimus Prime is van oorsprong een Diaclone en niet een Microman.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.