Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 86, views: 32.589 •

Er is een systeemdump van Android 4.3 voor de Nexus 4 online verschenen. De dump werd gemaakt door een gebruiker die zegt een Nexus 4 van een Google-medewerker gekocht te hebben. De firmware blijkt de grafische prestaties fors te verbeteren.

Google Android 4.1 Jelly BeanDe telefoon die aangeschaft werd via de site Craigslist bleek Android 4.3 te draaien, een versie van het OS die officieel nog niet uit is. De koper plaatste daarna een screenshot op zijn Google+-pagina, waarna gebruikers hem hielpen met het maken van een systeemdump.

Die dump is inmiddels op verschillende websites te downloaden. Het gaat om build JWR66N, die eerder al uitlekte voor de Google-editie van de Galaxy S 4. Aanvankelijk werd een twrp-backup online gezet die enigszins omslachtig terug te zetten was, maar inmiddels zijn er ook gangbaardere cwm-zips te vinden. De baseband is geen onderdeel van de dump, maar deze zou ook spoedig uit moeten komen.

Android 4.3 brengt visueel nauwelijks vernieuwingen. Er zijn een paar extra opties bijgekomen in het instellingenmenu, maar verder lijkt de nieuwste versie identiek aan Android 4.2.2. Onder de motorkap is er wel het nodige gewijzigd. Zo zijn er optimalisaties doorgevoerd waardoor de gpu bij het draaien van apps efficiënter ingezet wordt. Vooral op tragere toestellen kan dat in theorie ervoor zorgen dat apps sneller draaien.

Verder is in Android 4.3 de Bluetooth-stack op de schop gegaan en is er nu ondersteuning voor Bluetooth 4.0 Low Energy, een nieuwe versie van de bluetooth-standaard die zuinigere apparaten mogelijk maakt. Een andere nieuwe standaard die nu ondersteund wordt is OpenGL ES 3.0.

Tweakers heeft enkele benchmarks op een Nexus 4 met Android 4.3 losgelaten en daaruit blijkt dat er op het vlak van synthestische prestaties wel verschil is.

CFBench - Native score
Telefoon / TabletOSin punten, hoger is beter
Nexus 4 Android 4.2.2
********
22876
Nexus 4 Android 4.3
********
22342
CFBench - Java score
Telefoon / TabletOSin punten, hoger is beter
Nexus 4 Android 4.3
********
7390
Nexus 4 Android 4.2.2
*******
6872

CFBench laat in de native-benchmark nauwelijks verschil zien, en dat is ook logisch, de hardware is immers nog hetzelfde. In de Java-test zien we dat de Nexus 4 met Android 4.3 net wat beter presteert. Ook dat is niet gek: Google weet bij elke nieuwe Android-release de Dalvik VM wat verder te optimaliseren.

GL Benchmark 2.5 - Egypt HD
Telefoon / TabletOSframerate in fps, hoger is beter
Nexus 4 Android 4.3
********
44,0
Nexus 4 Android 4.2.2
*******
39,0
GL Benchmark 2.5 - Egypt HD - offscreen
Telefoon / TabletOSframerate in fps, hoger is beter
Nexus 4 Android 4.3
********
39,0
Nexus 4 Android 4.2.2
*******
33,0

Het lijkt erop dat Google en Qualcomm niet slechts OpenGL ES 3.0-ondersteuning aan de gpu-drivers hebben toegevoegd, maar ook nog tijd hebben gestoken in het verder optimaliseren van de drivers. In de grafische benchmark GFXBench scoort de Nexus 4 met Android 4.3 namelijk een stuk beter.

Reacties (86)

Ben benieuwd wat dit op mijn Galaxy Nexus gaat doen.
Euhh... hetzelfde wat er hier in de test staat ? Of is die van jou heel erg speciaal ?
In de praktijk? Weinig verschil.
Klopt, de Nexus 4 is al super vloeiend.
Dit gaat over de Nexus 4 niet de Galaxy Nexus maar ik denk dat het op de Galaxy Nexus ook verbeteringen gaat bieden.
Als de software algemeen is geoptimaliseerd wel, als ze enkel de software voor deze SoC/ voor Qualcomm SoC's hebben geoptimaliseerd dan niet. Eigenlijk kun je er momenteel nog niks over zeggen.
ik denk zelf van niet.. 4.2.2 had tov 4.2.1 ook hele specifieke verbeteringen (o.a. verbruik) voor de N4, terwijl er voor de GN geen verbeteringen op de achtergrond waren.

Hier worden ook specifiek getweakte qualcomm drivers genoemd, dat haalt dus niets uit op de GN met zijn "Texas Instruments OMAP 4460"
Er is een verschil tussen suggeratie en daadwerkelijke prestaties. Maar ik vind mijn telefoon behoorlijk speciaal natuurlijk :)
Geeft niet. De mijne is blijkbaar wel speciaal want die haalt nu met zijn stock 4.2.2 rom al een native score van 24635 en een java score van 7580. Hoger dan het test model met 4.3... Zal wel binnen de tolerantie vallen (?)
Egypt HD = 46 fps
Egypt HD offscreen = 33 fps

Dus waarschijnlijk zeggen de benchmarks helemaal niets.
Als een nieuwe versie van Android geinstalleerd is, zal hij zeker lekker "snappy" aanvoelen, maar als je weer al je applicaties aangemeld hebt, verdampt het grootste winst al weer.
Je hebt een toestel met 1 GB RAM, waarvan ongeveer 350 MB gebruikt zal worden door Android, en als je dan bijvoorbeeld Facebook+messenger, Whatapp, mailclient en dergelijke laat lopen, loopt zo je RAM vol.
ja en ?
Het is geen Windows pc waarbij je extra vrije geheugen nodig hebt om (groeiende) applicaties te laten draaien...
Het hele principe achter Android is dat je juist wilt dat het geheugen zo vol mogelijk is met apps die gepauzeerd zijn (rara wat Windows met Vista wou doen ???), op het moment dat er geheugen nodig is (bijv opstarten nieuwe app) en er is geen geheugen beschikbaar dan sluit Android gewoon een van de gepauzeerde apps...
Oftewel, goed gebruik maken van je geheugen betekend niet per definitie dat je zoveel mogelijk vrije geheugen moet hebben : het is immers inherent aan het systeem zelf !!!
Om applicaties vanuit RAM/Cache/SSD te starten is zeker geen slecht idee, maar in de praktijk is het niet ideaal. Dat je nu net met Vista aan komt zetten als voorbeeld, wat een een schoolvoorbeeld was van goed idee, slechte uitvoering.

Voor apps die gÚÚn live-feed hebben is het echt wel handig, maar voor het in mijn vorige post genoemde rijtje is het echt een wurgtouw. Om een idee te geven, dat het efficienter kan; Android gebruikt op dit moment bij live-feed meer RAM dan mijn laptop op Linux terwijl ik op volle kracht handbrake laat lopen.
Wat betreft Vista ging alleen om het voorbeeld van andere OS'en die hetzelfde principe hebben geimplementeerd...

Ik had op mijn HTC Sensation geen enkele probleem om FB, Whatsapp, mailclient, en browser te laten lopen hoor, met mijn huidige S3 ook niet, en voor zover ik me kan herrineren deed ik dat ook gewoon met mijn Desire...

Enne tsjah leuke screenshot, maar de vraag is wat je daar alelmaal hebt lopen of juist niet ;) Ik heb nu mijn browser (Firefox) open staan met 30 tabs (voor mijn doen redelijk lean), Eclipse, Terminal en mijn System Monitor zit alweer op 2.5 gig (Ubuntu 12.04 LTS)...
ja en ?
Het is geen Windows pc waarbij je extra vrije geheugen nodig hebt om (groeiende) applicaties te laten draaien...
Het hele principe achter Android is dat je juist wilt dat het geheugen zo vol mogelijk is met apps die gepauzeerd zijn (rara wat Windows met Vista wou doen ???), op het moment dat er geheugen nodig is (bijv opstarten nieuwe app) en er is geen geheugen beschikbaar dan sluit Android gewoon een van de gepauzeerde apps...
Oftewel, goed gebruik maken van je geheugen betekend niet per definitie dat je zoveel mogelijk vrije geheugen moet hebben : het is immers inherent aan het systeem zelf !!!
Windows hanteert hetzelfde principe sinds Windows 7... Het cached alles wat geopend is in je RAM als je genoeg RAM hebt, open Resource Monitor maar eens en ga naar het tabblad Memory, staat alles netjes aangegeven, je kunt zelfs met de muis over de vakjes heen gaan :)
Als je je verdiept hebt in het geheugen gebruik van Android had je deze onzin niet verteld.

Het is JUIST de bedoeling dat na een tijd de geheugen vol loopt. Een leeg geheugen verbruikt immers niet minder stroom dan een vol geheugen. Waarom dan die geheugen niet optimaal benutten om vol te stoppen met actieve apps of apps die in pauze mode staan?

Dit zorgt ervoor dat deze apps razendsnel weer gebruikt kunnen worden. Ik hoor altijd gezeik over dat geheugen van Android. Terwijl het een heel andere benadering heeft als je gewone PC.

Ik had ooit een filmpje vroeger gezien van een Android developer die had uitlegde. Het is juist geniaal bedacht!

Hoe groter geheugen bij Android des te meer apps op een rij je super snel kan benaderen wanneer je deze de laatste tijd hebt opgestart. Alleen maar positief toch?

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 18 juli 2013 13:12]

Precies. Dit gebeurd ook al een lange tijd bij Windows (SuperFetch heet het geloof ik).
o.a. SQL Server profiteert hier enorm van.
Jammer dat veel mensen nog 'ouderwets' denken dat geheugen vrij moet zijn...
Heh. Men is zeker bang dat een programma niet start.

"This program needs 521 kB free conventional memory, and 2MB of free XMS memory."

Je moest op een DOS-PC altijd zorgen dat je genoeg geheugen "vrij" had om het grootste programma dat je had te kunnen starten.

Deze tijd is al... euh... eeuwig voorbij. Sinds Windows 2000 ofzo cached Windows elk programma dat je draait, en sinds Vista worden de meest gebruikte zelfs al vooraf geladen als je vrij geheugen hebt, in de verwachting dat je het programma nodig hebt.

Als je meer nodig hebt dan vrij is, dan dumpt het OS zelf wel applicaties en data die niet meer nodig zijn. Dat werkt bij Windows zo, en bij Android ook. Het zou me niets verwonderen als het ook zo werkt bij OSX, iOS, en Linux.

Tegenwoordig geldt: vrij geheugen is verloren geheugen.
kun jij me dan even vertellen waarom mijn windows bak maar 2,5 GB gebruikt op het moment? (van de 16GB) ik moet toch redelijk me best doen om dat vol te krijgen.

[Reactie gewijzigd door coolkil op 18 juli 2013 23:13]

Hoe het op jouw systeem zit weet ik niet, maar mijn computer met 8 GB gebruikt dat geheugen altijd probleemloos.

Als je alleen even in de Performance-pagina van de taakplanner kijkt, dan zie je in de balk / grafiek alleen het geheugen dat "In Use" is: het geheugen dat gebruikt wordt door de draaiende processen. Op dit moment staat in mijn taakplanner:

In Use: 2.89 GB (Dit is het op dit moment actief gebruikte RAM)
Total: 8191 MB (1 MB is gereserveerd voor het BIOS / Hardware)
Cached: 5889 MB (Gebruikt om te cachen... duh.)
Available: 5833 MB (Deze hoeveelheid is het geheugen van "Cached" dat per direct vrijgemaakt kan worden als het nodig is, plus het geheugen dat nog niet gebruikt wordt onder "Free".)
Free: 0

In de Resource Monitor kun je preciezer zien wat wordt gebruikt, en waarvoor.

Resource Monitor

Zoals je kunt zien is er geen vrij geheugen, en wordt een groot deel van het RAM gebruikt om te cachen. In deze pagina lijkt het erop dat "Standby" hetzelfde is als "Available" in de Performance-tab. De termen zijn eerlijk gezegd wat verwarrend.

Hier vind je uitleg betreffende deze tab, onder "The Physical Memory table".

Als ik een tijdje met mijn systeem bezig ben (meestal rond een half uur ofzo) dan staat "Free" eigenlijk per definitie op 0, of bijna op 0. Als ik een grote applicatie laad, zoals Lightroom, dan gaat "In Use" omhoog, en zakt "Cached", maar "Free" blijft 0. Sluit ik dan Lightroom af, dan schiet "Free" naar bijvoorbeeld 4GB, maar binnen een kwartiertje ofzo is het weer 0 en is het opgenomen in "Cached".

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 19 juli 2013 14:49]

Shit, dat is cool. Ik had daar eerlijk gezegd geen idee van. Ik dacht dat vrij geheugen daadwerkelijk leeg geheugen was.

In principe is het dan dus zo bij een PC, hoe meer geheugen hoe meer prestaties?
In principe is het dan dus zo bij een PC, hoe meer geheugen hoe meer prestaties?
Tot op zekere hoogte wel ja, maar er is wel een grens aan de prestatieverbeteringen.

Je zit in de problemen zodra de "In Use" grafiek uitstijgt boven je daadwerkelijk ge´nstalleerde geheugen. Dan gaat je bak swappen. Als je je geheugen uitbreidt, dan zul je direct een enorme prestatiewinst merken omdat je computer niet meer hoeft te swappen.

Je hebt plaats om te cachen, zolang je "In Use" geheugen lager blijft dan je daadwerkelijk ge´nstalleerde geheugen. Als je "In Use" geheugen *altijd* lager blijft dan het ge´nstalleerde geheugen, dan heeft het alleen zin om te upgraden als je heel veel programma's door elkaar heen gebruikt, want alleen dan heeft het zin om veel te cachen. De eerste start van elk programma zal altijd traag zijn, omdat het vanaf de HDD wordt geladen.

Als "In Use" bij normaal dagelijks gebruik niet uitstijgt boven je ge´nstalleerde geheugen, dan is het geheugen geen bottleneck meer. Je HDD wordt dan de bottleneck, namelijk bij de eerste start van een groot programma. Een SSD is een VEEL betere upgrade dan nog meer RAM, omdat je de eerste start van je programma's daarmee enorm versnelt.

Zo ziet mijn geheugengebruik eruit als de computer een half uur ofzo aan staat met wat lichte taken zoals internet en e-mail open:

Resource Monitor

1503 MB is echt in gebruik.
6180 MB wordt gebruikt om te cachen.
6139 MB hiervan is "Standby": het deel van de cache dat per direct gedumpt kan worden als ik het nodig heb voor een programma.
508 MB is Free: dit geheugen is dus op het moment echt leeg, en niet in gebruik. (Dat zal binnen een korte tijd op 0 staan.)

Het geheugen dat "Available" is voor gebruik door programma's, is het dumpbare cache-geheugen (Standby), plus het ongebruikte geheugen (Free). Standby + Free = 6139 + 508 = 6647 MB, en dat is inderdaad wat achter "Available" staat.

Als ik geen foto's bewerk met Lightroom en GIMP tegelijk open, dan schommelt mijn dagelijkse geheugengebruik tussen de 2.5 en 3GB. Met LR / GIMP in gebruik stijgt dat naar 5-7 GB. Zoals je ziet, zou een upgrade van 8 naar 16GB voor mij dus nutteloos zijn: ik kan dan alleen tijdens het gebruik van LR / GIMP weer meer programma's cachen. Een SSD is een veel grotere upgrade dan de mogelijkheid om meer programma's te cachen. (En daarom heb ik dan ook een SSD, en niet 16GB RAM.)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 19 juli 2013 14:58]

Cool, thanks! Weer wat geleerd _/-\o_
Dit zorgt ervoor dat deze apps razendsnel weer gebruikt kunnen worden. Ik hoor altijd gezeik over dat geheugen van Android. Terwijl het een heel andere benadering heeft als je gewone PC.
Dat is alweer achterhaald, win8 doet precies hetzelfde, apps hoeven niet gesloten te worden, zal prestatie niet of nauwelijks be´nvloeden. Is eigenlijk de bedoeling dat je apps niet meer sluit maar gewoon terugkeert naar startmenu.

Als je de app dan hele tijdje niet meer gebruikt zal win8 hem vanzelf afsluiten, of als er vroegtijdig rede is om hem af te sluiten zoals geheugen te kort of zo dan word die ook afgesloten. Maar met die 4 of 8GB ram wat je tegenwoordig al hebt in je budget laptop zal dat niet snel gebeuren bij huis en tuin gebruik.
Ik begrijp je punt, alleen wat ik in de praktijk merk, is dat als ik bijvoorbeeld een video hier op Tweakers(720p) open in chrome op mijn mobiel, de grootste gebruiker van RAM op dat moment (Chrome zelf), uit gezet word en daarmee de video niet wil draaien.

Dan is het idee van Android wel goed, maar de uitvoering waardeloos.
Ik weet niet of het een bug is in Chrome of in het geheugenmanagement dan. Het lijkt me niet dat het zo moet werken.

Hij zou eerste apps moeten killen die al lang op pauze staan, al helemaal niet de app die je op dat moment actief hebt.

Ik heb het verhaal van jou zelf nog nooit meegemaakt. Ik zal het zelf ook nog wel even proberen.
Als je gelijk hebt zou dat zelfs energie winst kunnen betekenen; gezien je app. in het RAM draait hoef je het niet meer van je "harde schijf" te lezen; niet ?
Dat vraag ik mij af wat jouw mening is over de Galaxy S4 geheugen switch naar DDR3 t.o.v. de DDR2 geheugen wat bv in de HTC One zit. Is DDR3 merkbaar beter? Ook zou ik willen weten of de aankomende Nexus 7 tablet, waarvan het gerucht is dat hij 4Gb ram heeft door Android wel goed benut kan worden? Want zover ik weet kan Android alleen maar 3,5 Gb geheugen gebruiken.
In Android geldt: memory free = memory wasted. Vandaar dat deze zelf apps en processen gaat cachen, naast zijn reeds lopende processen. Het grote voordeel is dat deze apps dan een stuk sneller opstarten omdat ze deels in het geheugen geladen zijn. Android maakt dit geheugen zelf terug vrij wanneer een app deze nodig heeft, te beginnen met de cached processes.

Het enige moment dat je je zorgen moet gaan maken om je geheugen is als deze onder een bepaald treshold komt te zitten, waardoor Android zeer aggressief processen gaat killen, die vervolgens onmiddellijk terug gestart worden, juist omdat deze processen ingesteld zijn om altijd te runnen. Dan heb je echt een probleem. Maar dan spreek ik over oude toestellen zoals een oude Galaxy S 1 met 512mb RAM, waarvan telkens maar een 175mb-200mb RAM van vrij was na installatie, voor running non-system processes en cached processes. Als je dan weet dat vanaf dat deze aggressief processen begint te killen zodra het geheugen onder 60MB free RAM valt, heb je zowiezo niet veel speelruimte om veel apps tegelijkertijd te draaien.
Dat geldt ook al zins Vista voor pc, zoveel mogelijk ram gebruiken en gebruikte applicaties cache, free ram is nutteloos. ;)
puur commercieel gezien is dit de (ict)media al enorm opgeilen voor het google event volgende week de 24 ste

werknemer verkoopt per toeval een nexus met toevallig een nieuwe versie erop lijkt me in dezelde kast te komen van, werknemer laat smartphone toevallig achter in een bar 8-)
Wat Apple kan kan Google ook natuurlijk :)
Ik had liever dat ze ergens perongeluk de nieuwe tablet lieten liggen :)
De nieuwe Nexus 7 bedoel je?

AndroidCentral heeft hem al in zijn handen gehad(ook al kan dat wel een prototype zijn, en niet de final versie): http://www.androidcentral.com/new-nexus-7-pics-video-specs
ik vraag het me wel af idd, zou het gewoon doorgestoken kaart zijn?

dan zou het wel heel toevallig zijn dat die ene koper net een tweaker is, en dus uberhaupt door heeft dat het een 4.3 toestel is..
of misschien hebben ze dit al een paar keer eerder gedaan en zijn er nu bv 10 van dat soort toestellen in omloop, maar is er maar 1 opgedoken ?

misschien denken we ook wel gewoon te paranoide en is het daadwerkelijk toeval....
al lijkt het me vreemd dat je een non-released os versie op je toestel laat staan voordat je hem verkoopt.
precies, oftwel zijn de jongens van the The Internship (2013) http://www.imdb.com/title/tt2234155/ wel degelijk aan het werk bij google _/-\o_
en zeg nu zelf liever een persoon me nieuwe versie android naast jou als eentje met 1 wenkbrauw

[Reactie gewijzigd door Rigs op 18 juli 2013 12:34]

De koper was niet bepaald een tweaker. Hij kwam er toevallig achter dat het systeem 4.3 draaide door in de instellingen te kijken. Vervolgens is hij vandaag urenlang in IRC geholpen om er een sysdump van te maken... Heb de IRC chat redelijk gevolgd en had niet het idee dat deze persoon zich dom hield..

Of het toetsel expres verkocht is om het te laten leaken is nog maar de vraag natuurlijk ;)
Geruchten gaan dat de Samsung galaxy note 2 en de s3 android 4.2 niet krijgen maar direct worden geŘpdate naar android 4.3. Ik hoop dat het waar is want ik wacht nu al veel te lang voor een update voor mijn note 2
4.2.2 is ook niet echt denderend. Althans dat gevoel had ik. De performance op mijn Galaxy Nexus ging er in ieder geval van achteruit.
Dat is raar - dat is bij mij zeker niet gebeurd. Misschien heb je last van de 'io lag' bug?
Ikzelf gebruik LagFix (van XDA, root nodig) en sindsdien draait mijn GN als een zonnetje
Heb geen root. Wacht wel op die 4,3 update dan.

Het is meer Google Now dat niet meer vooruit te branden is en de browser is dodelijk traag geworden.
Gaan ze nou een keer toevoegen dat je bepaalde rechten die een app eigenlijk helemaal niet nodig heeft (zoals een game die zogenaamd al je contacts of sms history moet accessen) kunt blokkeren of spoofen met lege c.q. random data?

Zodat we voor zoiets essentieels niet meer met custom roms hoeven te klooien.
Dat zal wel nooit gebeuren, omdat ze aan jou data flink verdienen. Maar je kunt ook op je root telefoon LBE private security installeren. Die via de play store werkt niet, maar hier kun je hem ook vinden.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1422479
Dat zal wel nooit gebeuren, omdat ze aan jou data flink verdienen.
Wie zijn 'ze' ?

Google lijkt mij de aangewezen partij om deze feature te implementeren. En die hebben al dik aan mij verdiend, omdat ik expres een dure telefoon met Android heb gekocht.
Volgens mij verdient Google niet zoveel met puur Android, het is immers gratis te gebruiken door de fabrikanten (die wel licentie geld moeten betalen aan Microsoft). En die Nexus toestellen zijn vaak zo goedkoop dat ik betwijfel of Google daar iets aan overhoudt.
Nee. Als de app gratis is dan zijn jouw gegevens de inkomsten voor de makers. Als je de betaalde variant van een app bekijkt dan zijn er vaak ineens veel minder rechten nodig.
Nou, je krijgt bij gratis apps ook al een shitload aan reclames te zien. Ze verdienen dus dubbel aan je en ik heb wel eens ergens gelezen dat ze meer aan je verdienen dan bij betaalde apps.
Nou, je krijgt bij gratis apps ook al een shitload aan reclames te zien. Ze verdienen dus dubbel aan je en ik heb wel eens ergens gelezen dat ze meer aan je verdienen dan bij betaalde apps.
Klopt dus gewoon betalen, ben je het minste kwijt :) Die afweging kan iedereen natuurlijk gewoon maken, als jij niet wil betalen met je persoonsgegevens zal je de app gewoon moeten kopen, als jij geen ads wilt zal je de app gewoon moeten kopen. Of de app niet gebruiken natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 juli 2013 13:29]

Ik heb nog nooit een app gekocht in de Play Store, ik kan gewoon niet op een simpele manier betalen. Bij Apple heb ik alle vele euro's uitgegeven aan apps (en muziek). Daar kan ik tenminste betalen met iTunes kaarten die je op elke hoek van de straat kunt kopen. Dit vind ik nog altijd een groot probleem van Android.
Ik heb nog nooit een app gekocht in de Play Store, ik kan gewoon niet op een simpele manier betalen.
Dat je geen CC wilt is jouw keuze waarmee je het jezelf moeilijk maakt niet Google.

Voor mij is het supermakkelijk, ik klik op kopen, voer mijn pincode in, en tada de gekochte app/game wordt ge´nstalleerd.

Het is een beetje als zeuren dat je een berg op moet klimmen omdat je niet in de skilift wilt, tja dan maak je het toch echt jezelf moeilijk :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 juli 2013 14:13]

CC is geen gebruikelijk betaalmiddel in Nederland en er zijn ook nog eens extra kosten aan verbonden als ik het speciaal voor Google moet nemen. Dat je erg pro-Android bent vind ik prima, maar je moet niet doorschieten.
Het ski-lift voorbeeld gaat nog steeds op, en ook dat kost geld (skipas, anders mag je de lift niet in).

Als het precies zo geldt in het ski-lift voorbeeld ben ik volgens jouw kromme redenatie ook fan van ski-gebieden? :+

Ik snap niet helemaal wat mijn voorkeur te maken heeft met het gemak van CC. Misschien schiet jij wel door door dat met elkaar proberen te verbinden, terwijl het niks met elkaar te maken heeft...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 juli 2013 15:29]

Maar in de rest van de westerse wereld, Azie en online dan weeer wel. Je hebt gelijk dat het extra kost, maar dat doet doen mijn gewone betaalpassen ook zei het iets minder per kwartaal.

Voordeel wat je bij CC weer hebt is dat je aankopen ongeacht of het binnen/buitenland of online is standaard 180 dagen (iig bij de rabobank) verzekerd zijn. Alleen al voor deze rede verkies ik CC boven ieder ander betaalmiddel op het internet. Dat zijn die paar extra euro mij wel waard.

IMO zijn het de inwoners van Nederland die doorschieten in hun angst voor de CC.
Je kan ook een prepaid-creditcard kopen, bijvoorbeeld bij de Primera, die weer in vrijwel iedere stad ligt.
niet elke app heeft een betaalde versie.
Elke nieuwe software versie heeft lekken, dus ook Android. Snap je probleem niet.
Weet iemand toevallig wat die extra opties in het in instellingen menu zijn? Zouden dit ook echt nieuwe mogelijkheden zijn?
Ik ben vooral benieuwd naar of de veranderingen op de bluetooth stack ook de audio streaming kwaliteit weer terug brengen op het oude niveau van voor 4.2. Dit is namelijk op het moment om van te huilen en voor mij het enige waar ik echt nog mee zit met mijn nexus 4...
Wat is er dan zo beroerd aan de streaming kwaliteit in 4.2? Bleutooth A2DP maakt gebruik van de SBC codec voor signaaloverdracht, op sommige hardware is dit de betere apt-x variant. Vooralsnog brengen de nieuw BT varianten geen verbetering in A2DP, anders dan o.a. snellere overdracht en energiebesparing.
De kwaliteit is prima, dat de stream vaak hapert en soms zelfs helemaal stopt is wÚl daadwerkelijk irritant.
Aha, het gaat om haperingen. Hebben jullie dit alleen als Wifi aanstaat en connected met (ad-hoc) netwerken? Heb 4.2.1 op m'n Moto Defy en Asus Transformer maar geen haperingen behalve soms op de Defy en dan i.c.m. ad-hoc wifi connecties. Dat laatste ligt meer denk ik meer aan de Cyanogenmod custom rom nightly. Beide zijn overigens ook nog BT 2.1.

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 18 juli 2013 14:42]

Benchmarks zijn nogal nutteloos. Kijk gewoon naar de gebruikservaring, zijn die nu op eenzelfde niveau als bij iOS? Trouwens kan Android niet net als Windows 8 RT zo'n splitscreen functionaliteit invoeren voor tablets?

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 18 juli 2013 13:04]

Als je een Android toestel van dezelfde prijsklasse vergelijkt? Ja, makkelijk ^_^
Mag ik je eraan herinneren dat de toptoestellen van Samsung en HTC zo'n 600 euro moeten kosten en dat de iPhone 5 650 euro kost. Dat verschil is niet heel groot, natuurlijk er zijn allerlei specificaties te benoemen waardoor de ene weer beter is dan de andere. Ik kijk even puur naar de gebruikservaring.
Ik kijk even puur naar de gebruikservaring.
En dat is gebruikers-afhankelijk, jij kan mij niet vertellen wat ik fijn vindt en andersom ook niet :)
de htc one staat 699 in de winkels in aalst maar inderdaad goedkoper online te krijgen
het kan al voor telefoons, en zwevende schermpjes zoals in Windows 3.1 kan ook al bij tablets(nu Windows 8 nog!)
alleen kunnen een aantal apps er niet goed mee omgaan, dus voegt Google dit zelf niet toe.
als je split screen wilt hebben moet je dus een high-end Samsung telefoon hebben(S3/4, Note 1/2), of een Note tablet voor zwevende schermpjes.
Vind het overigens wel mooi gecoordineerd die "lekken". Foto's nieuwe Nexus 7, Android 4.3 systeemdump, en een aankondiging voor een Android event, allemaal in een tijdspanne van enkele dagen.
4.3 heeft ook nog een nieuwe camera aan boord. Al met al best een interessante update.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.