Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie vindt dat banken te weinig doen tegen cybercrime. Het 'gevoel van urgentie' is bij de banken 'niet groot genoeg', zo tekent Het Financieele Dagblad op uit zijn mond. De banken zijn het daar niet mee eens.
Minister Ivo Opstelten vindt de rol van banken bij de bestrijding van cybercrime onvoldoende, schrijft de papieren editie van Het Financieele Dagblad. Het gevoel voor urgentie is volgens de minister 'niet groot genoeg'.
De banken zouden zich onder meer constructiever moeten opstellen in een door Opstelten opgestelde werkgroep die zich bezig houdt met de bestrijding van cybercrime. Ook zouden de banken opener moeten zijn over de risico's die hun klanten lopen op internet. De banken zelf zijn het niet met de minister eens. Een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Banken zegt tegenover het FD dat de bankenwereld 'constructief samenwerkt' met politie en justitie.
Duidelijk is dat cybercrime de minister zorgen baart. "Cybercrime is een groot risico voor de samenleving, een op de acht mensen heeft er al mee te maken", aldus Opstelten in de krant. "Dus dat moeten we ontzettend serieus nemen." Eerder zei de minister tegenover Tweakers dat de helft van de consumenten geen idee heeft wat digitale veiligheid eigenlijk is. "Mensen zijn zich niet bewust van de risico's."
[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op vrijdag 15 maart 2013 08:39]
Dat heb ik vaak bij berichten van deze man. Maar hij weet vaak zijn zin door te zetten, dus het zal me niets verbazen als dit een opstapje is naar nieuwe regelgeving.Natuurlijk is meer urgentie, bewustwording en aandacht voor security / cybercrime belangrijk. Maar deze mededeling voelt een beetje als een loze boodschap.
Hij is iig duidelijk in het verschuiven van verantwoordelijkheden. Hij is de minister van veiligheid en justitie en kan als het goed is in die hoedanigheid dingen aanpassen (in de wet bijvoorbeeld).Ik wordt gewoon doodziek van een minister die niet duidelijk is.
[Reactie gewijzigd door CptChaos op vrijdag 15 maart 2013 14:53]
[Reactie gewijzigd door teacup op zaterdag 16 maart 2013 12:11]
Inderdaad, het lijkt erop dat hij het probleem van zich afschuift. Eerst zegt hij:Natuurlijk is meer urgentie, bewustwording en aandacht voor security / cybercrime belangrijk. Maar deze mededeling voelt een beetje als een loze boodschap.
[Reactie gewijzigd door Giftcard op vrijdag 15 maart 2013 10:43]
[Reactie gewijzigd door W4RH34D op vrijdag 15 maart 2013 08:53]
Toen je in een huurwoning/koopwoning ging wonen, kreeg je toen wel te horen dat er eventueel ingebroken kon worden? Dat je je sleutel niet aan iedereen die er om vraagt moet geven? Dat je geen deuren/ramen open moet laten staan?[...]
Ontopic: Ik vind het wel een goed plan. Toen ik internet bankieren aanschafte kreeg ik ook niet te horen wat de risico's waren. Het handigst zou ook zijn als je tips krijgt hoe je thuis het beste beveiligt kan zijn. Nou weet ik donders goed wat ik wel en niet moet doen als je wilt internet bankieren, wat simpele dingen (firewall niet uit, antivirus etc.), maar ik durf te wedden dat een groot gedeelte van de bevolking daar niks over weet. Wat advies zou op zijn plek zijn en de risico's ook.
[Reactie gewijzigd door the_shadow op vrijdag 15 maart 2013 08:58]
[Reactie gewijzigd door majoh op vrijdag 15 maart 2013 09:42]
Vroeger hadden deuren nog geen sloten. Dat was nergens voor nodig, iedereen liep toch zo bij je binnen, en mensen bleven met hun tengels van andermans spullen af. Dit zie je in sommige kleine, hechte dorpjes nog wel gebeuren. Doe je datzelfde in de grote stad, dan wordt binnen no time je huisraad gratis en voor niets, maar enigszins zonder toestemming voor je verhuisd. Tijden veranderen, de wereld veranderd.[...]
Mensen roepen hier zo makkelijk van: ja, je ziet toch best wel wanneer je een scam mail krijgt.. of een malafide website, want certificaat klopt niet, etc, etc... jongens, jullie denken echt teveel als een IT-er.
Mijn moeder is 70 jaar en gebruikt internet geregeld. Ik kan wel zeggen dat ze geen digibeet is. Maar ook zij heeft hier moeite mee. Wat is echt, wat niet?
Dergelijke problemen bestonden vroeger niet. Toen ging je naar een bankfiliaal en alles was goed. Hoe groot was de kans dat jij dacht een ABN AMRO filiaal binnen te wandelen die identiek hetzelfde eruit zag, met dezelfde loketten en bedienden.. maar het was allemaal fake en je was je gestorte geld kwijt? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Nu wordt mijn moeder verplicht bankzaken online uit te voeren, omdat haar filiaal in de buurt weg is. Dat is niet haar keuze, maar die van de bank.
Dus een beetje meer medeleven richting de niet-IT minded medeburger.
Dat is een gedachte van vroegerBij banken krijg ik steeds vaker het idee dat de consument maar heel bij moet zijn om klant te mogen worden. Terwijl banken bestaan bij de gratie van hun klanten en het geld dat klanten geven. Je zou toch verwachten dat juist een bank alles aan doet om zo klantvriendelijk te zijn. Maar goed, we weten inmiddels wel hoe arrogant en kortzichtig het bankwezen kan zijn.
Dit is niet helemaal waar. Om die filialen rendabel te maken, zouden de kosten van het hebben van een bankrekening sterk omhoog gaan. Daarvoor zijn er te weinig mensen bereid. Als er mara twee banken zouden zijn in Nederland, eentje met filialen en eentje alleen een internetbank, dan zou ik vanuit concurrentieperspectief die eerste niet veel kans geven.Nu wordt mijn moeder verplicht bankzaken online uit te voeren, omdat haar filiaal in de buurt weg is. Dat is niet haar keuze, maar die van de bank.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Asus Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Laptops Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True