Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 63, views: 18.736 •

Samsung heeft op het Mobile World Congress zijn Wallet-applicatie bekendgemaakt. Deze tool voor het uitvoeren van betalingen lijkt de tegenhanger van Apples Passbook en kan de gebruiker realtime wijzen op locaties of winkels waar een Walletcard kan gebruiken.

Met de Wallet-applicatie kunnen bijvoorbeeld instapkaarten, tickets, cadeaubonnen en klantenkaarten worden opgeslagen. De gebruiker krijgt een pushbericht als er een item te gebruiken is op de locatie waar de gebruiker zicht bevindt. Opgeslagen items, zoals klantenkaarten of boardingpasses, worden realtime geüpdatet en de applicatie kan barcodes laten zien die gescanned kunnen worden.

Samsung WalletMomenteel werkt de applicatie alleen met buitenlandse bedrijven,  zoals Walgreens, MLB, Expedia, Booking.com, Hotels.com en Lufthansa. Er gingen al vanaf maart 2012 geruchten dat Samsung zou werken aan de applicatie. Samsung Wallet kan worden gezien als concurrent op het Androidplatform voor Google Wallet van Google, dat al in september 2011 werd uitgebracht.

De applicatie van Samsung werkt met nfc, maar voor betalingen via nfc is nog geen ondersteuning. Wel zal deze betaalfunctionaliteit vermoedelijk snel worden toegevoegd aangezien Samsung en Visa al hebben aangekondigd te werken aan een betaalmethode voor mobieltjes op basis van nfc. Voor developers heeft Samsung ook een api vrijgegeven, zodat applicaties gebruik kunnen maken van de dienst. De api verkeert momenteel nog in de bètafase en is beschikbaar voor een selecte groep ontwikkelaars. De applicatie zelf is nog niet uitgebracht. Vermoedelijk zal Samsung deze tegelijk met de Galaxy S IV, die op 14 maart wordt gepresenteerd, vrijgeven.

Reacties (63)

Het is naast Apples Passbook natuurlijk ook concurrent voor Microsofts Wallet in Windows Phone.

Maar fijn om te zien dat ook Samsung hier verder mee gaat. Hopelijk wordt het dan nog wat meer gestimuleerd voor het maken van kleine betalingen.

Het bericht vermeld verder wel Visa, maar waar is Mastercard?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 27 februari 2013 16:31]

Lijkt me prettiger als de heren eens een keer om de tafel gaan zitten om tot een standaard te komen. Want met drie verschillende systemen ben ik bang dat het voor allemaal nťt niet gaat worden.
Niet alleen is het een concurrent van PassBook het lijkt er ook nog eens verdomd veel op.

En het gaat verder dan dat, ook de app zelf lijkt er verdomd veel op.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het goed dat ook Samsung een wallet mogelijkheid aan gaat bieden, het is namelijk een verdomd handige functionaliteit.

Maar er is een verschil tussen een functionaliteit overnemen en gewoon schaamteloos kopiŽren. Andere fabrikanten maken ook apps die er in de verste verte niet op lijken...

En nu gaat iedereen natuurlijk roepen dat een logo van een 'wallet' app er natuurlijk niet anders uit kan zien dan een stel creditcards, maar hadden ze dan ook echt de 'nicks' (gaatjes) in de kaartjes op exact dezelfde plekken moeten doen als bij PassBook? (blauw aan de bovenkant, geel aan de zijkant, groen geen).
Tja, applicaties lijken op elkaar omdat het doel vaak hetzelfde is. Bij navigatieapps heb je ook altijd een navigeervenster met daarvoor de adresinvoer.

Waar het eerder om gaat is of ze inbreuk maken op patenten. Dat denk ik niet en daarom zal Apple (of MS) er ook geen probleem van maken lijkt me.

De ontwerpstijlen binnen apps van iOS en Android zijn ook sterker naar elkaar toe gegroeid. Het grote verschil is hierbij vaak dat Apple voor lichte tinten kiest en Google voor donkere tinten.
Nee hoor. Applicaties lijken op elkaar omdat ze effectief gekopiŽerd worden van elkaar, niet omdat alles gewoon "logisch" is dat je het daar zet.

Wanneer Apple passbook introduceerde is daar een degelijk stukje UX-design ingekropen, zoals bij elke app die van eigen makelij is. Vaak is dat dan ook de beste oplossing, en net daarom gaat samsung dit gaan kopiŽren. Echter zijn er steeds meerdere UX of GUI mogelijkheden ter beschikking, maar het is een andere manier van denken en zoeken. Het is dus niet "logisch" dat alles wat op elkaar gaat lijken.
Ze zijn gewoon te lui om naar een nieuwere (lees innovatievere/intuÔtievere) manier te zoeken die even goed of zelfs beter werkt.

Vooraleer het pinchen en dergelijke werd geÔntroduceerd was de meest intuÔtieve manier van inzoomen een scrollbar met een + bovenaan en een - onderaan, om maar een voorbeeld te geven.
Sterker nog, volgens mij heeft Apple haar Passbook app niet als een gesloten systeem gemaakt maar de mogelijkheid gegeven aan ontwikkelaars om ook Passbook apps te maken voor andere platformen (lees Android, Windows Phone). Op die manier zou er een standaard komen voor 'kortingsbonnen applicaties'. Passbook heeft niet veel met Google Wallet te maken aangezien er geen creditcards aan gebonden kunnen worden of iets dergelijks, het gaat puur om kortingsbonnen en digitale kaartjes voor bioscopen of evenementen. Volgens mij lijkt de Wallet app van Windows Phone ook meer op Google Wallet dan op Passbook.

Daarbuiten is het nog niet echt nuttig aangezien de meeste kaartlezers die gebruikt worden in winkels geen streepjescodes kunnen aflezen van een smartphone scherm.

[Reactie gewijzigd door Mr Ton op 27 februari 2013 19:59]

Ik heb de passBook app nog nooit gezien dus of ze op elkaar lijken kan ik niet zeggen, maar als het zo is dan doet Samsung dat waarschijnlijk om het gemakkelijk te maken om over te stappen van iPhone op een Samsung device.
Zag in de nieuwste versie van Kies ook weer opeens een attentie ballon met de text dat er een optie is om gemakkelijk data te importeren van oa Nokia en iPhone devices naar je samsung device.
En nu gaat iedereen natuurlijk roepen dat een logo van een 'wallet' app er natuurlijk niet anders uit kan zien dan een stel creditcards.
Ja leuk. Stel dat ze zoiets bij de introductie van de eerste cassettespeler hadden gezegd: "En nu gaat iedereen natuurlijk roepen dat het symbool op de 'Play' knop er natuurlijk niet anders uit kan zien dan een driehoekje."

Dan hadden we nu een wirwar van symbooltjes gehad.

Het is een interface element. En interfaces (waaronder ook API's vallen) zouden niet gepatenteerd/getrademarked/gecopyright moeten kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door twop op 28 februari 2013 16:38]

Ja wat de wallet in mijn Windows Phone voorstelt ben ik nog niet over uit. Ja ik kan mijn CC erin toevoegen, of een microsoft kaart. Die kan ik uiteindelijk voor apps gebruiken..
maar meer dan dat is het bij mij volgens mij niet, ik kan het dus niet vergelijken met het idee van Samsung.
Is deze applicatie uitvoerig getest door hackers? Dit zijn geen zaken die met een bugje hier en een beveiligingslekje daar moeten worden geÔntroduceerd.
Zelfs qua layout compleet gekopieerd van Apple's Passbook. Wie dit niet ziet, wil dit niet zien.
Haha, tot op de inkepingen nagemaakt. Inkeping bovenaan bij het blauwe kaartje, aan de zijkant bij het gele kaartje, en geen bij het groene kaartje. Originaliteit is ver te zoeken.
Schaamteloos jatwerk zoals we dat wel gewend zijn van Shamesung.
Wellicht willen ze naar 1 standaard. Ik vind het juist goed wanneer het om belangrijke applicaties gaat.
Een standaard is op API niveau belangrijk, niet op uiterlijk
Vind het nogal meevallen, je wil duidelijk maken wat je app doet aan de hand van je logo, dus meer type kaartjes in een portemone is een logische keuze. Maar de kaartjes zijn bij de Wallet app wel realistischer, De airline ticket heeft (voor zover ik gezien heb) zijn vaak wit met blauw en een inkeping aan de korte kant (en niet geel als een treinkaartje met een ronde inkeeping an de lange kant)
Ze hebben zelfs een kaart extra ;)

Over de app zelf kan ik niets zeggen, ken ze beide niet.
Jammer dat ze echt 1 op 1 kopiŽren in plaats van het concept pakken en verder verbeteren met nieuwe functionaliteit.
Op zich kan je het Aziaten niet verwijten, want zij hebben daar een heel ander begrip van copyright en IPR. Maar er werken ondertussen zoveel mensen uit het westen voor Samsung dat er toch iemand op de rem had kunnen trappen.
srsly Samsung? Dit is echt geen moeite meer doen om te verbergen dat je kopieert. Logo, bijna identiek aan dat van apple. 'k Heb het niet om het concept maar dit is gewoon lachen met apple en onbeschoft uitsmeren datje d'r op uit bent apple te kopiŽren zonder moeite te doen.

En vooraleer de fanbois hier beginnen te zeuren, m$soft en google hebben soortgelijke dienst en kijk maar eens naar die hun logo's,..

ms$ft wallet
http://cmsresources.windowsphone.com/windowsphone/en-us/features/focus/Wallet_Icon.png

google wallet
http://phandroid.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2011/12/Google-Wallet-icon.jpg

apple passbook
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/0/07/LogoPassbook.png

samsung
http://img-developer.samsung.com/images/develop/img_walletapi_overview.gif

snappie?

[Reactie gewijzigd door 129146 op 27 februari 2013 16:48]

Beeltenis kun je niet patenteren. Alleen als handelsmerk vastleggen.
Dat Samsung zo'n succes heeft met z'n smartphones is volledig te wijten aan het kopieren van de iPhones. Een patenten strijd is vaak een gebed zonder einde maar toch een noodzakelijk kwaad om bedrijven als Samsung niet te laten meeliften op een ander z'n ideeŽn/succes. Zo zie je maar weer dat, waar geen patent op aangevraagd kan worden, gewoon 1 op 1 gekopieerd wordt van Apple.

Kunnen beter een nieuw woord in de Dikke van Dale meenemen namelijk "Samsung" want Samsung staat gelijk aan kopiŽren. Zie het al voor me: een secretaresse staat bij het "Samsungapparaat" om "Samsungtjes" te maken van een document. Of in Windows: "CTRL + C = Samsungen" en uit het snelmenu "Samsungen naar > " :+ hehe

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 27 februari 2013 17:29]

Je hebt het over fanboys maar schrijft Microsoft verkeerd? Wie is hier nou de fanboy?

Overigens zitten er wel gelijkenissen tussen de icoontjes, maar de vraag is eerder "ziet het er gebruiksvriendelijk en herkenbaar uit". Het gaat erom dat de gebruiker ook aan het icoontje kan zien wat de functie is. Alleen bij die van Google zie je dat dus niet goed en dat zou imo ook anders moeten.

Verder zijn er wel meer icoontjes die gelijkenis vertonen omdat dat er nou eenmaal zo is ingeprent. Home is een huisje, mail is een envelop en settings is een tandwiel. Dat je een betaal app gaat associeren met een portemonnee of betaalmiddelen is dan ook niet zo heel onlogisch.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 27 februari 2013 17:28]

Vind je vergelijkingen uitstekend in je post en ben het ook met je eens dat Samsung wederom schaamteloos aan het kopieren is, maar kunnen we nu gewoon eens stoppen met die kinderachtige $ onzin in de naam van Microsoft? Alsof Microsoft het enige bedrijf is die winsten maakt 8)7 Dit maakt je post meteen geen hoge moderering waard.
Ik snap niet goed waarom Samsung met zijn eigen variant komt. Op android hebben ze al Google Wallet en op WP8 al Microsoft Wallet. Snappen ze zelf niet dat meer varianten de brede acceptatie alleen tegenwerken?

Ik denk dat NFC betalingen best wel toekomst kan hebben. Maar niet zodra je te horen krijgt "ja sorry, u moet even pinnen want alleen een Samsung telefoon kan gebruik maken van de nieuwe betaaldienst!".
Ik denk dat NFC betalingen best wel toekomst kan hebben. Maar niet zodra je te horen krijgt "ja sorry, u moet even pinnen want alleen een Samsung telefoon kan gebruik maken van de nieuwe betaaldienst!".
Samsung is gelukkig wel zo aardig dit beschikbaar te stellen voor andere merken dus dat scenario zal niet snel voorkomen, enige vereiste is een NFC chip en Android als OS :)

Daarbij zou het mij niks verbazen als dit op termijn ook op andere platformen waar Samsung actief is komen en dan zou het juist de ENIGE dienst zijn die op meerdere platformen werkt itt Google, Apple en MS :) Dus hoezo brede acceptatie tegenwerken?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 februari 2013 17:08]

NFC betalingen gaat (in NL) nooit iets worden, net zoals chippen nooit iets is geworden.

Het 'gevoel' van veiligheid voor de klant is weg als hij alleen maar z'n telefoon langs een kastje hoeft te halen zonder iets goed te hoeven keuren. Dit zal bij grote bedragen wel moeten, maar ook dat blijft gevoelig.

Ook het feit dat de OV-chipkaart niet ťcht een succes genoemd mag worden en vele mensen hier nog steeds sceptisch naar kijken zal NFC niet snel verder helpen.

Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, het is maar een mening, maar ik zie het (in de nabije toekomst; lees: 5-10 jaar) niet grootschalig toegepast worden.
Ook het feit dat de OV-chipkaart niet ťcht een succes genoemd mag worden en vele mensen hier nog steeds sceptisch naar kijken zal NFC niet snel verder helpen.
Die was al onveilig verklaar doordat het in gebruik genomen, heeft weinig met NFC zelf te maken, aangezien er ook genoeg chips waren die WEL veilig waren geweest...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 februari 2013 17:13]

NFC en de OV-chipkaart (RFID) zijn iets compleet anders.

De reden dat RFID zo onveilig is, is omdat de chip zelf geen energiebron heeft. Alle energie moet opgehaald worden vanuit het magnetisch veld van de lezer. Hierdoor kan de chip nooit echte goede encryptie toepassen in de korte tijd dat je de kaart voor de lezer houdt.

NFC moet je meer zien als een variant op Bluetooth. Door de beperkte actieradius ervan kan je extra gemakken introduceren zoals niet hoeven pairen (omdat je doorgaans toch maar 1 apparaat in de buurt hebt). Niet alleen heeft de software de complete capaciteit van je telefoon tot de beschikking voor encryptie, je hebt ook nog altijd je touchscreen waar je wellicht een pincode kan invoeren of in iedergeval de betaling moet accepteren.
NFC en de OV kaart zijn niet compleet anders. NFC is zelfs compatible met de OV chipkaart of wel Mifare Classic. Ze delen/gebruiken zelfs diverse dezelfde standaarden. Dat heeft verder weinig met RFID te maken omdat de chip geen energiebron heeft. Mifare Desfire kaart bijvoorbeeld is veel en veel veiliger als een Mifare Classic. Die heeft ook geen eigen energiebron. Je kunt daarom ook gewoon met een NFC chip in je Nexus 7 ofzo een OV kaart uitlezen. NXP heeft een aantal appjes in de Android store staan waarmee dit kan. Als beide compleet anders waren geweest had dit niet mogelijk geweest.

NFC moet je daarnaast helemaal niet zien als een Bluetooth variant omdat je heel beperkt data kunt oversturen en over een hele korte afstand. Daarom wordt NFC ook voor relatief simpele dingen gebruikt. Zoals bijvoorbeeld het snel pairen van 2 devices door ze even dicht bij elkaar te houden om zo snel een Bluetooth of Wifi verbinding op te zetten om zo meer en sneller data over te kunnen sturen zoals bestanden. Of een tag uit te lezen om vervolgens daarna een actie uit te voeren.

Je laatste punt ligt er ook maar net aan hoe het betalen geintroduceerd word. Lees/schrijf afstand is heel beperkt bij NFC. Dat is in het gunstige geval max. 10cm maar in de praktijk vaak een stuk minder. En als je dan een pincode op je eigen telefoon in moet tikken lijkt me dat niet echt veilig omdat je geen privacyshield hebt zoals bij een normale pin-automaat waarbij je ook nog is 1 hand vrij hebt om af te schermen en de andere voor de pincode in te voeren. Bij gebruik van je mobieltje heb je dat niet en als je pincode moet intikken terwijl je nog contact moet hebben met de automaat lijkt me dat niets te worden en ook niet veilig. Je pincode is dan zo afgekeken.

We zullen zien voorlopig zijn er vele varianten en zit alles nog in test fases.

[Reactie gewijzigd door Pasquald op 27 februari 2013 19:18]

Volgens mij moet je in ieder geval bij Microsoft toestemming geven voor het uitvoeren van een NFC actie. Dat is voor dit soort zaken erg handig. Helaas heb je dat dus ook voor Wifi of Bluetooth nodig, waardoor het plakken van NFC stickers in de auto zo goed als nutteloos is.
Ik snap je mening wel, echter zit chippen toch iets anders in elkaar. Dat NFC nog niet overal wordt toegepast, is vanwege het feit dat er nog veel pilots lopen om NFC betalingen zo veilig mogelijk te maken en dan met name het goedkeuren van betalingen tijdens het betalen via een ingebouwde NFC chip. Dat zal overigens via het scherm gebeuren door het invoeren van een pincode of iets dergelijks.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 27 februari 2013 17:44]

Chippen voegde niet iets toe aan wat we al hebben. NFC betalingen via je telefoon heeft als voordeel dat je je portemonnaie met pasjes niet altijd hoeft mee te nemen en biedt dus wel iets extra's. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het "dus" succesvol wordt, maar zodra gebruikers er voordeel van hebben zal het een succes kunnen worden.

Aan de andere kant zijn we in Nederland zo idioot technofoob geworden dat alles wat nieuw is bij voorbaat de grond in wordt getrapt.
Ik kan bij de koffieautomaat alleen met Chip betalen. Zou te gek voor woorden zijn als je steeds je pincode zou moeten intikken. Alleen zullen de meeste mensen dit soort microbedragen (§0,30) niet vaak genoeg betalen om de chip nuttig te laten zijn.
Snappen ze zelf niet dat meer varianten de brede acceptatie alleen tegenwerken?
Dat is wat ze juist heel goed begrijpen. En als je even wat verder kijkt, dan zal je zien dat Samsung hier op meerdere gebieden probeert om een dominante positie te verkrijgen en Google aan de kant te drukken. Ze doen het met naamsbekendheid (de term "Galaxy" lijkt bekender te worden dan "Android" dankzij afschuwelijk hoge marketingbedragen), ze doen het met de app store (eigen variant) en ze doen het, naast andere dingen, nu dus ook met een eigen wallet-app.

Zie ook het volgende artikel, waarin men het er al over heeft dat Google zich zorgen begint te maken over Samsung:
http://online.wsj.com/art...AxMTAzMDIwNTEyNDUyWj.html
En als Galaxy bekender is dan android dumoen ze heel android voor hun eigen os
Het zal denk ik niet van de smartphoneleveranciers afhangen of een betaling kan worden gemaakt, maar van de betalingsproviders zoals Mastercard en Visa (of een ander bedrijf wat hier goed in kan springen). Die moeten tenslotte betalingen gaan verwerken. Of dat nou via een Samsung of een Apple verloopt, maakt dan weinig uit.
Onnodige app. Laten we wel zijn: Apple Passbook was niet veel meer dan een halfslachtige manier om het gemis van NFC op iPhone te verzachten. Dat Samsung met iets soortgelijks aankomt lijkt me 2 stappen terug.

En voor de NFC "nay-sayers": het komt er toch echt aan. Zie o.a. nieuws: Nederlandse banken voeren mobiel betalen via nfc vanaf de zomer gefaseerd in en nieuws: Visa en Samsung werken gezamenlijk aan nfc-betalingen
Nfc?? Gemis op mijn iphone?? Waar? Wanneer?? Het komt er al jaren aan, daardoor is het nog lang geen gemis! En velen willen nfc nog niet dusdanig gebruiken.. Duuussss
Het is weer zover. Waarom innoveren ze niet zelf? Kijk eens naar de tablets, daar hebben ze de speakers op een zichtbare manier in de voorkant gemaakt. Dat is handig en dan lijkt de tablet ook niet zoveel op de iPad. Goed tegenwoordig lijken ze sowieso minder maar bij de eerste generatie Galaxy producten was het echt droevig gewoon.

Iedereen zal wel weer roepen dat Wallet helemaal niet gejat is en over een paar jaar zal men Apple als kopieerder beschouwen. Punt is dat Apple steeds mag laten zien of iets werkt in de markt (dus commercieel): iPhone, iOS, Appstore, iPad, Chiclet keyboard dat in de laptop behuizing verzonken zit, koploze muis, verlicht toetsenbord en dat Samsung vervolgens met er achteraan holt om het ook maar te gebruiken.

Kijk naar Sony (waterdicht), Nokia (kleurtjes met W8), Microsoft (W8), Asus (padfone, okay niemand zal er echt op zitten te wachten, maar het is wel vernieuwend) die innoveren tenminste zelf.

Zie ook de Acer Aspire 3951

EDIT:
Ik ben overigens wel een Apple fan, maar zeker niet blind. Zo vind ik de iPad een waardeloos product en kijk ik al een lange tijd uit naar wat MS doet. Gevolg is dat ik dus nu een x86 W8 tablet wil kopen. Dat is namelijk een mooi innoverend product met laptop functionaliteit en tablet mobiliteit.

[Reactie gewijzigd door klonic op 27 februari 2013 17:31]

Eum, enkel Amerikaanse bedrijven? Booking.com is Nederlands (ok, in handen van de Amerikaanse firma Priceline) en Lufthansa is Duits...
Kopieren, stelen, laten inspireren, ze doen het allemaal. Samsung doet het dan wel teveel van Apple, maar ook Apple is niet vies van het betere jatwerk.
Apple is in ieder geval niet groot geworden door iets te jatten.
Euuh pardon? Volgens mij heb jij je feitjes niet op orde.. De muis, de allereerste UI? Zelf applefans zou het moeten weten.

[Reactie gewijzigd door Marinusvw op 27 februari 2013 18:04]

Ik heb het over de iPhone en dat zijn maar een paar dingen die niet te vergelijken zijn met wat de concurrenten nu allemaal jatten. Apple is pas echt groot geworden met iTunes, iPod, iPhone en de iPad. Toen Apple die muis had 'gejat' is het daarna een hele tijd behoorlijk slecht gegaan en heeft Steve Apple daarna weer uit het slob getrokken, door bovengenoemde producten te introduceren. Apple stond, voordat Steve met deze producten kwam, op de rand van faillissement.

Volgens mij moet jij je feiten checken.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 27 februari 2013 18:17]

Ik dacht even dat Fjerpje het cynisch bedoelde maar blijkbaar is het toch serieus. Ik heb grote waardering voor Apple's kwaliteiten op het gebied van ontwerp en marketing, maar in de technische zin kun je het nauwelijks een innovatieve onderneming noemen. Ze maken mooie dingen, maar die maken ze vrijwel uitsluitend o.b.v. technieken en vindingen die van anderen afkomstig zijn. Daar is niets mis mee, maar om te stellen dat ze niets overnemen (of hebben overgenomen) van anderen lijkt me niet juist.
Als je het op detail niveau gaat bekijken dan neemt iedereen alles van elkaar over op het gebied van techniek, echter is de tijd waarmee Samsung iets overneemt van Apple te kort en liften zij mee op het succes van de iPhone waarmee Apple is groot geworden.

Samsung is druk bezig om de gebruikte innovatieve technieken op het gebied van interface en design van Apple in rap tempo te verzadigen. Los daarvan weet iedereen wel dat Samsung dat doet en ook dat Samsung het ook extreem veel doet.

Voor de gewone consument maakt het allemaal geen bal uit want het is allemaal in hun voordeel. Veel mensen die kritisch kijken naar de iPhone en hun producten de grond in trappen, lopen overigens veelal wel met een Samsung Galaxy of een andere Samsung smartphone te pronken, terwijl die telefoons afgeleid zijn van de iPhone en nagenoeg hetzelfde zijn maar in een ander jasje met hier en daar net wat andere toeters en bellen en continu op de rand van patenten schending balanceren.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 28 februari 2013 17:23]

Apple gebruikers weten het wel maar alleen blijkbaar jij zelf nog niet.
Want Apple heeft het niet gejat maar een deal gesloten met Xerox destijds, waar Xerox geen toekomst in zag en Jobs wel.

Daarbij kan iemand heel intelligent zijn maar als degene het niet kan toepassen heb je er toch bar weinig aan.

Daarmee bedoel ik met alleen een ontwerp in je bezit hebben ben je er nog niet.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 27 februari 2013 19:15]

Euuh pardon? Volgens mij heb jij je feitjes niet op orde.. De muis, de allereerste UI? Zelf applefans zou het moeten weten.
Ik zou zelf maar eens even je feiten gaan checken voor je iemand beschuldigd...

1. Apple had een licentie genomen van SRI voor $40,000 (na een bezoek bij Xerox), dat destijds helemaal geen idee had wat te doen met een muis.

2. Apple is nooit veroordeeld voor het gebruik van de UI in een rechtzaak, ook al heeft Xerox er later een aangespannen. Apple heeft Xerox indertijd zelfs betaald in aandelen voor het betreffende bezoek aan de Xerox campus
De Allereerste UI hebben ze niet gestolen, directie Xerox zag er niks in en Steve wel, en die mocht het bestuderen en gebruiken
Ze jatten wel degelijk, alleen kijken ze verder dan alleen naar concurrenten. Of denk je dat ze zelf de ideale vorm van knoppen (icoontjes) hebben ontwikkeld, Zij jatten of kopen ook gewoon ideeen op en vormen dat tot een telefoon. Ze zijn juist groot geworden door goeie ideeen van anderen samen te smelten tot 1 geheel.
Ze zouden is een boete van een paar miljard moeten krijgen, dit moet toch ophouden? Ze kopieren werkelijk alles, telefoons, tv's, camera's, software... Of apple ook even zijn broncode bekend wil maken want ja ze zijn nu begonnen met "eigen" software voor mobiele en tablet. Dat er Łberhaupt nog mensen zijn die samsung kopen..
En het is niet alleen Apple waarvan ideen gejat worden. In vrijwel alle patentzaken lijkt Samsung zo'n beetje de constante factor te zijn. Pas nog een zaak aangespannen door LG en een paar maanden terug door Ericsson.

En het meest rare is dat Samsung door veel Apple-haters (wat op zich al dom is, een bedrijf en producten haten) als "held" wordt gezien.