Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

Softwareproducent Lavasoft, bekend van de antispywaretool Ad-Aware, zou in handen van een criminele investeringsmaatschappij zijn gevallen. De huidige eigenaren zouden in een grijs verleden zelf spyware hebben geserveerd.

PARENTAL ADVISORY EXPLICIT CONTENT pornoHet Zweedse Lavasoft werd in januari dit jaar overgenomen door de investeringsmaatschappij Solaria. Die maatschappij heeft echter geen andere holdings in handen. The Register beweert dat het bedrijf echter banden heeft met de oprichters van marketingbedrijf UpClick. Die oprichters zouden eerder bedrijven zijn gestart die zich bezig hielden met het aanbieden van online porno en zwendel met de verkoop van software aan consumenten. Ook zouden ze gratis p2p-programma's van een andere skin voorzien hebben en deze tegen betaling aangeboden hebben. Onder andere bekleedt de marketingman van UpClick sinds de acquisitie naar verluidt dezelfde positie bij Lavasoft.

De eigenaren van UpClick hebben ook een marketingbedrijf dat meerdere domeinen bezit die te linken zijn aan frauduleuze activiteiten en spyware. Lavasoft wil volgens The Register niet inhoudelijk reageren op de berichtgeving. Voormalig financieel directeur Sofie Bergström zegt dat ze niets van de investeringsmaatschappij weet. "Het is een Canadese maatschappij, dat is het enige wat ik weet. Er zijn een aantal veranderingen doorgevoerd, en de organisatie werkt nu vanuit Montreal, Malta en Zweden."

Als The Register het bij het rechte eind heeft, zou het opnieuw een blamage voor Lavasoft zijn. In 2005 kampte het bedrijf ook met beschuldigingen van banden met adwareleveranciers. Toen detecteerde Lavasofts antispywaretool Ad-Aware niet langer de spyware van een softwarebedrijf dat verschillende tools verspreidde die voorzien waren van een advertentieprogramma.

Reacties (91)

Reactiefilter:-191086+135+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Vroeger altijd Ad Aware gebruikt maar gebruik nu al jaren Super Anti Spyware; ondanks de naam laat vermoeden een goed, gratis, betrouwbaar antispyware/trojan/"andere internet onzin" pakket.
Ik ken dat programma niet, maar als ik naar hun website ga:
http://www.superantispyware.com/
Geeft het mij niet echt een betrouwbare indruk moet ik zeggen. Ziet er uit als een grote slechte scam. Daarbij ook nog hun naam...
En toch is het een van de beste antispyware programma's.
Ken bijna niemand die het programma niet gebruikt :P Het is echt heel erg goed maar staat ook goed aangeschreven bij velen.

Als je naar van die Rescue Disks kijkt staat daar ook vaak een portable versie van Super Anti-Spyware bij.

De naam is wat gek idd maar wel makkelijk te onthouden bv.
Nee hoor, Super Anti Spyware is zeer bekend en degelijk. Een prima product.
Agreed, geeft een onbetrouwbare indruk.
Ook ad-aware komt er nu zeker niet meer op.
Ik heb die URL zelfs in me DNS-blocklist zitten dus ik ben er in het verleden toch echt een keer op een negatieve manier mee in aanraking gekomen.
edit:
hmmzz Jack Flushell haalt wel een mooie test site tevoorschijn.

[Reactie gewijzigd door daft_dutch op 12 november 2011 16:05]

Zeker niet waar, Superantispyware mag dan wel een zeer onprofessionele site hebben waar ik het uiterst mee eens ben. Maar de software is zeer goed, weinig gepush, doet wat het moet doen! super programma, en wat mij betreft de vervanger van Ad-Aware (voor de gene die dit programma nog steeds gebruiken)
De website van deze Ad-Aware tool van Lavasoft is te vinden op het volgende adres:
http://lavasoft.com/

Persoonlijk zou ik deze tool voorlopig niet meer gebruiken, tot er meer duidelijk over de situatie is.
Super Anti Spyware is heel erg slecht.

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 12 november 2011 10:40]

Maak de zin dan ook af he ... 'is heel erg slecht in infectie-preventie' , want .... Super Anti Spwyare is geen preventieve AV/malware oplossing, maar een van de beste 'cleaners'. En juist dat cleanen kunnen de meeste AV oplossingen (op een besmette PC) weer niet. Daarom is het ook zo'n waardevolle aanvulling op normale AV !
Ik en SAS niet maar als we dan toch anti spyware/malware gaan aanraden die echt goed en gratis is dan wil ik Malwarebyte's AntiMalware aanraden, dat programma heeft mij al meerdere keren erg goed geholpen.

Adware detecteerd al jaren niet meer het meeste en is ook een stuk trager dan andere scanners, het verbaast me eigenlijk dat het nog bestaat ik heb al jaren er niemand meer over gehoord.
Malware Bytes heb lang gebruikt, maar ben daarmee gestopt toen het buggy werd en de pc merkbaar trager werd. Ik gebruik nu niets naast mijn (Avira) anti virus.
Van malware bytes je pc langzaam denk toch echt dat dat aan je pc zelf ligt, Dit programma is zo klein en snel daar kan je pc niet langzaam van worden.

Ik gebruik ad-ware al niet meer sinds versie 6 ofzo, Ik ben over gegaan naar antimalware bytes echt snel en top programma
Spyware & adware zijn zo jaren '00. Een goed afgestelde browser, een firewall en gezond verstand houden mijn pc tiptop.

[Reactie gewijzigd door FezzFest op 12 november 2011 11:58]

Ik zie dat toch anders, gezien de nog niet zo oude berichtgevingen over botnets die offline zijn gehaald en mijn vader die een van die super irritante nep virusscanner ( zo een die zowat alles op je pc blokkeert) lijkt het mij super actueel.
Niet iedereen heeft de kennis ( en soms ook gezond verstand :P ) om zijn pc schoon te houden. Dan zijn antimalware en virusscanners toch echt wel wenselijk.
Ook precies de reden waarom malware / spyware en spam nog bestaansrecht heeft ...
Inderdaad. WOT is ook een hele hulp.
Dachten kennissen en familie ook maar zo ;)
bij iets onbekends gewoon op X drukken dat heb ik ze heel erg goed geleerd...
dus ook als java om een update vraagt... kruisje :p zelf kom ik toch met grote regelmaat bij me ouders langs en dan hoor ik wel wat er allemaal voorbij kwam zodat ik dat ff voor ze update :)
Tot je zo'n popup tegenkomt waarbij het X'je ook in het plaatje is opgenomen waar je op klikt.
ALT-F4 werkt beter.
idd! Mijn familie en kennissen die een puinhoop maken van PC krijgen van mij een nette reinstall middels Ghost image. Daarna mogen ze zelf alles weer installeren wat ze erop willen hebben
Dan installeren ze alle troep nog een keer en blijf je maar doorgaan.
Ff een ghost image erop zetten kost echter geen moeite. Het kost meer moeite om alle troep er weer op te zetten. :)
Wat ik ook doe: ze installeren toch alle troep weer....
Gewoon zeggen dat het de volgende keer 100 euro kost, en gelijk een paar tips meegeven hoe ze hun pc schoner kunnen houden. Wedden dat het dan veeel langer duurt eer ze je weer bellen?
Hoe gaat het dan verder met Ad Aware?
Ik denk dat het momenteel dus niet wijs is om ad aware te gebruiken
Ik gebruik het ook niet, maar het lijkt handig.
Stel je voor: een beveiligingssoftware-bedrijf in handen van schurken.

Dat is het begin van het einde.
Heb altijd al gedacht dat virussen en spyware door de bedrijven worden gemaakt die ook de software leveren. Makkelijk geld verdienen toch?
@BrutalDave dat is onzin, als de NSA/CIA er achter komen dan word het vaak snel een publieke zaak op internet.
want ook van dit bedrijf is het nu dus bekend.

[Reactie gewijzigd door stewie op 12 november 2011 13:16]

@Stewie: Naief ! Alsof de CIA de mankracht heeft elke scam op het Internet te onderzoeken ... Als je zoekt in de archieven zul je zien dat het in verleden toch echt al een aantal keer gebeurd is hoor ...
5% van de wereld met 25% van de ambtenaren? jawel hoor.
Dus het was blijkbaar geen onzin om paranoide te zijn.
het is altijd onzin om paranoïde te zijn.
Ik stel voor dat we allemaal alu hoedjes gaan dragen.
Ja, daarom gebeurt het waarschijnlijk ook.
Sorry, maar ik vind Ad Aware al sinds jaren overrated. De meeste AV-pakketten bieden al een behoorlijk uitgebreide malware-bescherming.

Zelf gebruik ik Microsoft Security Essentials. Laat af en toe wel eens een scan lopen met MalwareBytes Anti-Malware maar tot nog toe nog niks gevonden. Gewoon een beetje opletten en je software patchen. Dan ben je al een heel eind op weg in de goede richting.
Ik vind het opvallend dat veel mensen nog een antispyware product gebruiken.
De meeste virusscanners herkennen tegenwoordig ook gewoon alle andere vormen van malware.
Zelf gebruik ik alleen Panda Cloud Antivirus die prima de spyware eruit filtert.
Mee eens.

Maar die antvirus producten kunnen ook wel eens iets missen, daarom run ik af en toe gewoon HitmanPro als ""Second opinion"

Ik ben trouwens al zeker 2-3 jaar afgestapt van Ad-Aware (90+ MB for een Free "non Resident" scanner nou nou)

[Reactie gewijzigd door mjcm op 12 november 2011 11:25]

MSE + bitdefender + windows firewall en alles achter de router met ook een firewall, heb eigenlijk nooit van dat soort programma's nodig.
Tsja als je limewire of andere kazaa achtige zooi gebruikt dan zou je het wel eens nodig kunnen hebben.

Er is 1 programma dat ik wel eens heb gebruikt namelijk hijack this. (zo heet dat dacht ik)
Die van lavasoft ken ik eigenlijk alleen vanuit het win98 tijdperk.
Twee AV's? Ook niet erg gezond hoor. Gewoon weten wat kan enwat niet is het belangrijkst. Ik draai al jaren met alleen Windows firewall, rechtstreeks met een extern IP, nooit problemen.
Ik krijg de laatste tijd wel meer mails van ze dan voorheen. Misschien dat dat een teken is?
Ik gebruik het al jaren niet meer, dus zit veilig.
Als de beschuldiging juist is moet ik zeggen dat het wel slim is om zo'n bedrijf te kopen, met een nogal bekende naam.
malwarebytes antimalware EN superanispyware SAMEN = de cominatie. superantispyware vind niet zoveel als malwarebytes maar op enorm besmette pc's die bijna niet meer hanteerbaar zijn en na het draaien van deze 2 werken de computers weer!
Na de troep verwijdering is de malwarebytes voldoende om af en toe te laten scannen en dan is superantispyware inderdaad overbodig. samen met microsoft security essentials of avast free antivirus = goed bezig zijn :)
Ik sta met open mond te kijken dat zo'n toko nog in bedrijf is na een fiasco als dit.
In 2005 kampte het bedrijf ook met beschuldigingen van banden met adwareleveranciers. Toen detecteerde Lavasofts anti-spywaretool Ad-Aware niet langer de spyware van een softwarebedrijf dat verschillende tools verspreidde die voorzien waren van een advertentieprogramma.
Ik bedoel, wie gebruikt er nog zo een tool als er dit soort dingen aan het licht komen.
Ik gebruik al jaren (met succes) de volgende combinatie:
- standaard Windows firewall
- AVAST free als permanente controle
- Malwarebytes Antimalware free en Emsisoft Emergencykit voor ad hoc controle eens per week

oorspronkelijk gebruikte ik van Emsisoft het Antimalware free product, maar na hun laatste upgrade van de software hebben ze een permanent residente service-module geintroduceerd en dat vind ik te veel van het goeie naast de eveneens permanent actieve service van AVAST. Daarom gebruik ik van Emsisoft de Emergencykit die echt stand alone werkt en erg lijkt op de oude A-squared free.

Met deze combinatie heb ik de laatste drie jaar geen enkel besmetting gehad, wel veel potentiele gevaren die afgevangen werden.

Ik gebruik overigens één permamente actieve AV en twee ad hoc av-scanners omdat elk AV-pakket, gratis of betaald, zo zijn zwakke kanten en missers heeft.

Overigens blijft je eigen surf- en e-mail gedrag nog steeds de allerbeste bescherming.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Sony

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True