Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 48, views: 13.894 •

De qwerty-variant van de Nokia N8 gaat dvb-h ondersteunen, de in Nederland gebruikte standaard voor mobiele live-televisie. De onaangekondigde smartphone wordt daarmee het eerste high-end toestel sinds de N96 uit 2008 met dvb-h.

In Nederland is marktleider KPN de enige met een dvb-h-netwerk. Na de introductie van de LG KB620, Samsung P960 en Nokia N96 kwamen er geen nieuwe toestellen meer met dvb-h. Inmiddels brengt Nokia wel een budgetmodel op de markt met ondersteuning voor mobiele televisie via het dvb-netwerk.

De nieuwe smartphone, waarvan dit weekeinde foto's opdoken, zal het eerste high-end toestel met dvb-h zijn sinds de N96. Dat blijkt uit specificaties die Tweakers.net verkreeg. Naast dvb-h heeft het toestel gsm, hsdpa, wifi, bluetooth en gps. Daarnaast zijn een fm-radio en fm-transmitter op het toestel aanwezig. In tegenstelling tot de N8-00 heeft deze smartphone geen 12-megapixelcamera. Het toestel kan plaatjes schieten met een maximale resolutie van 8 megapixels.

Overigens is er nog veel onduidelijkheid over de uiteindelijke naam van het toestel. De website, die foto's en een video publiceerde, noemt het de N9, maar andere sites noemen het ook de C7 of E7. Het meest voor de hand ligt echter dat Nokia het toestel zal presenteren als variant op de N8, het nieuwe vlaggenschip dat over een 3,5"-oled-scherm beschikt, maar geen toetsenbord heeft. Beide toestellen lopen op Symbian^3, de eerste opensource-versie van het voormalige Symbian S60.

Reacties (48)

misschien mijn toekomstige telefoon...

Edit:

Hebben alle nokia's symbian? :S nu ga ik toch weer twijfelen, misschien is een goede HTC met android een betere koop.

[Reactie gewijzigd door marcunator op 29 juni 2010 13:41]

Nee, de N900 draait bijvoorbeeld op Maemo (Linux). De nieuwe N900 gaat op MeeGo (samenvoeging van Moblin van Intel en Maemo) draaien. De huidige Nokia`s draaien op Symbian S60. En de N8 e N9 gaan dus op Symbian^3 draaien.
Bijna: de N8-00 (die is aangekondigd en in september uitkomt) draait op Symbian^3. De N9 zal op MeeGo draaien :) De volgende N-series toestellen krijgen volgens Nokia allemaal MeeGo mee, al is het onduidelijk of er nog varianten op de huidige N8 komen (zoals bovenstaande qwerty-variant).

De C7 krijgt ook Symbian^3 mee, net als de E7. Diverse andere - vooral goedkopere - toestellen draaien vooralsnog Symbian S60 :)
Nee, niet alle Nokia's hebben Symbian maar wel bijna alle Nokia's. Er is één model (N900) met Maemo en in de toekomst zullen er waarschijnlijk wel wat modellen uitkomen met Meego.
Mijn ervaring met alle nokia's uit de N serie (N96/N97 etc.) is dat ze relatief vaak terug gebracht worden naar de winkel (ik werk in een telefoonzaak) omdat ze traag en niet naar wens werken ergo tegenvallen!
N96 met de mobiele tv was een grote flop, het toestel kon dit absoluut niet aan!
Ook raakt nokia zijn robuuste naam kwijt door deze gehele N serie!

Ik hoop heel graag dat deze nokia stukken beter presteert zodat er minder terug komen en voornamelijk tevredenere gebruikers zijn!
Zeker niet mee eens aangezien de N8 een al bewezen toptoestel is. Overigens is Nokia zowiezo een fabrikant die t lukt fatsoenlijk mobieltjes te maken die gewoon stuk voor stuk zonder uitzondering goed zijn. Weinig problemen mee overall.
Wie of wat heeft de N8 al kunnen testen? Jij? ding is nergens opgedoken nog.

En mensen zijn huiverig, omdat ze bij de vervolg N's een N97 gevoel hebben. Geheel logisch, omdat de N97 een draak van een apparaat was/is.

En mensen die hier nu op reageren door te roepen dat zij 'm top vinden, niet nodig. Je mag en kan iets wel goed vinden, maar ik adviseer een rondje Google, mocht je tegen me in willen gaan.
Daarnaast zijn een fm-radio en fm-transmitter op het toestel aanwezig.

?
Is dat zodat je op je autoradio naar deze telefoon (mp3) kan luisteren?
edit hieronder: Thanks voor reacties :)

[Reactie gewijzigd door Cheetah_777 op 29 juni 2010 13:43]

Een FM-transmitter is inderdaad een zendertje, waarmee je (met zeer beperkt vermogen) kunt uizenden op de FM-band. Ik heb zelf een n78 gehad met deze functie, en ik vond met name ruis overheersen.
Het is moeilijk om in Nederland nog een vrije band te vinden om op uit te zenden. Hier rondom Amsterdam gebruik ik met mijn N900 de 103.6 FM frequentie en dat gaat vrijwel altijd goed en ruisloos.
Ja, de FM-transmitter stuurt een FM signaal uit en als je je radio afstemt op deze frequentie dan kan je horen wat de gsm doorstuurt.
Jep de FM transmitter zorgt ervoor dat je telefoon via een radio frequentie uitzendt, welke je kunt beluisteren via je autoradio. De kwaliteit hiervan is echter wel (heel) slecht, en kan verstoord worden door andere FM zenders.

Edit: wow wat een reacties :o en geen dank natuurlijk!

[Reactie gewijzigd door p0st op 29 juni 2010 13:48]

Bij mijn N85 werkt het prima, vrijwel geen storing maar ik heb wel gemerkt dat het bij enkele auto's niet super werkt (mogelijk gaat de antenne daar geïsoleerd naar buiten waardoor hij het signaal van binnen niet helemaal goed ontvangt)
Yupz. Dit heeft Nokia overigens al in heel veel telefoons. Mijn oude N82 N81 had dit al (2jr geleden, uit mijn hoofd).

[Reactie gewijzigd door Vokx op 29 juni 2010 14:47]

Mijn N82 heeft er anders geen :P
Mijn N82 had dit ook niet hoor!
Dat kan je inderdaad met de FM-transmitter doen. MP3, youtube filmpjes en alle andere dingen die geluid maken op de telefoon kunnen zo naar je radio. Het is trouwens iets wat behoorlijk veel Nokia's kunnen/hebben.

De FM-radio is overigens gewoon om radio te kunnen ontvangen.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 29 juni 2010 13:57]

Misschien handig om de stem van je Nokia-maps-GPS door de auto-luidsprekers beter te kunnen horen (vooral in een drukke stad)
ik vraag me toch af of het aanslaat, dat mobiel tv. Ik merk dat er eigenlijk nooit iemand naar vraagt hier in de winkel, en zelf vind ik de kwaliteit en het zenderaanbod ook vrij zwak. Uiteraard mag 'het vlaggenschip' best alle functies hebben, dat rechtvaardigd de prijs ook wel. Het nadeel is natuurlijk dat alleen KPN dvb-H aanbied....
Het grootste probleem is dat dvb-h niet free-to-air is. Zou het dat wel zijn, dan ben ik best bereid daar eenmalig een toestel voor te kopen, maar ik ga er zeker niet maandelijks voor betalen; dan stream ik de content wel via een app.
In Nederland zal dit inderdaad niet echt aanslaan maar voor andere landen is dit een uitermate goede oplossing
FM transmitter? Uitzenden is toch illegaal zonder vergunning? :P
Op een dergelijk laag vermogen is het toegestaan.

Edit: zie http://webwereld.nl/nieuw...nieuwe-frequentiewet.html

[Reactie gewijzigd door FutucaOnline op 29 juni 2010 13:44]

Oke, dank :) Hier was ik niet van op de hoogte.
logisch, want het was altijd verboden, daarom waren die dingen die je in je aanstekerplug steekt ook niet legaal verkrijgbaar hier. Maar dat is gelukkig allemaal aangepast.
Kleinvermogende zenders voor bijvoorbeeld je auto of stereoset wordt volgens mij binnenkort legaal.
Je moet er dan ook geen antenne en een versterker van een paar watt aan hangen :P
Gewone FM-transmittertjes kan je al lang zo los kopen :)
Klopt, maar hoe ga je dat controleren? De zender zend (in mijn geval; N97) maar tot maximaal twee meter en dan mag er echt niets in de weg staan en moet de ontvangende antenne goed zijn. Een muurtje is automagisch game over en een raampje zal het bereik doen verkorten naar max 50 cm.

EDIT:
*kijkt naar boven
Sjezus, waarom probeer ik nog antwoord te geven hier... :P

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 29 juni 2010 14:06]

Ik denk niet dat mobiele TV een criteria is voor de meeste mensen, maar het is zeker handig dat het erop zit!

Over de 8MP camera kan ik alleen maar zeggen, goede keuze! Een 12MP camera is echt een overkill voor een mobieltje, al maken de meeste high-end Nokia's wel mooie foto's :Y)
niet overkill.. nokia doet er juist goed aan om bij alle markten thuis te zijn.. zo ook in de photografie business of zelfs reizigers die compact moeten reizen.
Het is maar net waar je interesses liggen.

Persoonlijk zou ik graag een telefoon hebben die net zo goed foto's maakt als de huidige digitale fotocamera's.. hoef ik tenminste niet nog apart een fotocamera aan te schaffen als mijn phone het ook net zo goed kan..en hoef ik die niet mee te sjouwen in mijn koffers die vaak kwijt raken op het vliegveld bijvoorbeeld.. dus combi phone/camera is geweldig. Hou je toch altijd gewoon op zak bij je.
Nokia ziet dat de techniek om dat te bereiken er ligt dus waarom ook niet... is erg nuttig.

Maar veel gebruikers kiezen nou eenmaal nog graag voor een aparte fotocamera omdat die (nog wel) betere foto's maken. maar die zien nog niet dat de combi phone-fotocamera net zo goed kan werken.
Het is gewoon een markt die nokia aan het openbreken is. Heel slim van ze want dan beginnen ze alleen in een monopolie positie
Ik geef je hier wel gelijk in hoor, het liefst zou ik ook een telefoon hebben die dermate goede foto's maakt zodat mijn digitale camera overbodig wordt. Alleen ik zie het nog niet zo gauw gebeuren, met optische zoom en dergelijke.

Tot die tijd hopen we natuurlijk verder dat het wel zo ver komt :D
Het is gewoon een markt die nokia aan het openbreken is. Heel slim van ze want dan beginnen ze alleen in een monopolie positie
De Sony Ericson Satio heeft anders al een 12,1MP camera aan boord hoor :P
In de pricewatch staan 36 mobieltjes met 8MP en groter... waarvan 5 met 12MP en groter. Met name Sony Ericson domineerd deze lijst, dus alleen zijn ze niet en zeker geen monopolie. Als er iemand is die dat heeft / krijgt is / word dat Sony Ericson denk ik.
Het probleem met dergelijke 'cameras' is dat ze bij lange na niet de kwaliteit leveren die je wil voor echt degelijke foto's. De lichtinval is gewoon te gering, en dat proberen ze met software een beetje op te frissen.

Ik zou je er niet rijk mee rekenen dat je 12,1MP kunt krijgen in een telefoon, in praktijk schiet mijn 2MP kodak van 8 jaar terug betere foto's.
Njaah zolang de lenzen niet dezelfde kwaliteit bieden zal het aantal MP niet echt veel uitmaken

Liever 8MP op volle scherpte van 12MP zo wazig als het maar kan :P
Niks overkill. Ideaal voor iedereen die beroepsmatig op locatie wel eens een foto maakt. Zelf werk ik momenteel voor een project, waarbij die foto's ook weer worden gebruikt in publicaties.
Zeker een toestelletje om in de gaten te houden. Het had handiger geweest als er dvb-t op had gezeten. De enige vraag is of via dvb-h gratis NED123 te zien is of heb je voor alle zenders een kpn abo nodig?
Is dus alleen te bekijjken met een KPN abbo.

In plaats van DVB-H schijnt Lte in opmars te zijn dus... misschien maakt Nokia ook nog een versie die dit ondersteund?

[Reactie gewijzigd door BUR op 29 juni 2010 14:12]

Ze zijn net opnieuw begonnen maar nu maakt Nokia al een jaboel van de type nummering, twee N8 met heel verschillende specs, dat lijkt me niet handig.
Wat is nou het voordeel van DVB-H? Is dit een vorm van DVB-T? Ik kan me niet voorstellen dat aanbieders zitten te wachten op allerlei standaarden. Ik zou niet weten waarom DVB-T niet zou voldoen voor mobiele telefoons. En DVB-T uitzendingen hebben we gewoon in Nederland. Sowieso Nederland 1,2 en 3 gratis en verder is er natuurlijk zo iets als digitenne. Alleen een smartcard in je mobiel wordt lastig denk ik zo :P
Wiki: DVB-H verschilt niet zoveel van DVB-T, toch zijn er enkele verschillen noodzakelijk om het comfort van de gebruiker te verhogen .

I.p.v. gebruik te maken van een constante data transmissie zoals bij DVB-T, gaat men bij DVB-H gebruikmaken van data-bursts. Elke burst mag maximaal twee megabit gegevens bevatten (inclusief pariteitsbits). Er zijn 64 pariteitsbits voor elke 191 bits beschermd door de Reed-Solomoncode. Door dit toe te passen kan er tot 90% van de batterij worden gespaard omdat de aan/uit tijden van de ontvanger worden beperkt. Deze techniek noemt men time slicing
dit is niet de n9, maar een n8-01, het is al aangekondigd dat nokia gaat over stappen naar andere benamingen. enkele dagen/weken geleden is het ook uitgelekt dat er meerdere versies van de n8 beschikbaar gingen komen.
het is ook uitgelekt dat de n9 op meego gaat draaien.

als je de specs en uiterlijk van deze toestel bekijkt kan je de vergelijkenis met de n8 op alle vlakken zien. beetje n97 en n97 mini achtig.

u bekijkt hier de n8-01 en nokia gaat alle n series toestellen uitrusten met dvb-h, dus verwacht er nog meer. of het aan zal slaan, denk het niet omdat het nooit echt interesse heeft gewekt. ik zou eerder een dvb-t module inbouwen, overal beschikbaar en meer gebruikers/ook andere apparaten.
Kwijl kwijl, Als ze deze nu op de markt brengen, ruil ik mijn splinternieuwe E72 gelijk in...