Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 193, views: 29.127 •
Submitter: Superdajk

Een bug in de Flash-browserplugin die in september 2008 werd ontdekt en de browser laat crashen, is nog steeds niet gedicht. Na zestien maanden heeft Adobe het probleem niet opgelost, hoewel het bedrijf aangaf van wel.

Op 22 september 2008 diende ontdekker Matthew Dempsky een bug-report in bij Adobe. Het bedrijf reageerde op 1 oktober; de bug zou al zijn geplet. Zestien maanden nadat ontdekker Matthew Dempsky de bug rapporteerde, is deze echter nog steeds aanwezig, beweert Demspky. De fout zorgt ervoor dat een Flash-object in staat is om de browser of de plugin te laten crashen. Uit ergernis over de houding van Adobe heeft Matthew een Flash-bestand met een proof-of-concept gepubliceerd, zo meldt Tuaw.

Dempsky stelt herhaaldelijk te hebben gemaild met Adobe over de bug, maar dat  zou niet hebben geholpen. Hij beweert dat de bug aanwezig is in elke Flash-versie, maar een korte test wijst uit dat Internet Explorer waarschijnlijk geen last heeft van het probleem. Firefox en bepaalde versies van Safari wel: die browsers crashen helemaal als de proof-of-concept van Dempsky wordt geopend. In Google Chrome en recente OSX-versies van Safari crasht de plugin, maar blijft de browser overeind.

Flash Crash

Reacties (193)

Reactiefilter:-11930155+163+24+30
1 2 3 ... 6
Toch maar goed dat de iPod, iPhone en iPad geen Flash ondersteunen, hierdoor zijn ze weer wat minder crash-gevoelig :) !

[Reactie gewijzigd door mcdronkz op 7 februari 2010 17:04]

Is dit een voorbeeld dat Apple-fanboy last hebben van het stockholm-syndroom?
Waarschijnlijk omdat je apparaat in zijn mogelijkheden gekidnapt wordt door Apple. Zij hebben het apparaat volledig in hun greep. En dat valt dan juist goed in de smaak bij Apple-fanboys, waardoor zij dus sympathiek staan tegenover de kidnapper; Apple in dit geval.
Als je windows laat crashen doe je iets verkeerd. Vista is sinds SP1 retestabiel (niet n crash in ruim een jaar tijd, met intensief gebruik). De iPods die ik om me heen zag hadden constant kuren. De iMacs dan weer niet. Ofwel het is gewoon geluk hebben. Heb je de ene crash-gevoelige software niet, dan heb je wel andere software die kan crashen en niemand gaat mij vertellen dat een compleet en uitgebreid OS als OSX of windows compleet vrij is van bugs.

Wat me wel opvalt is dat chrome zelf niet crasht, dat klopt ook met mijn ervaringen als stabiele browser (na de beta-fase). IE6 hoef ik niet over te beginnen, maar ook IE7 en firefox blijven bij mij vaker hangen dan chrome (die crasht namelijk praktisch nooit, en als die al blijft hangen valt ligt niet de hele browser plat maar alleen dat tabblad).

[Reactie gewijzigd door bwerg op 7 februari 2010 18:56]

Ik heb Windows 7 al 3x laten crashen toen ik gewoon dubbelklik deed op een map. Daarna ook nog Herstel-bullshit perse moeten doen. Het ergste daaraan was nog dat toen ik op 'Cancel' drukte, er stond: 'This operation can't be cancelled'. In hemelsnaam, WAAROM staat het er dan? Het is maar wat je stabiel noemt. Lang leve Mac OS X.

Verder jammer dat Adobe het niet heeft gefixt.
Doe je toch iets enorm verkeerd.

Windows 7 heeft hier sinds de eerste publieke beta en vele builds tussendoor tot de RC en daarna de retail build, altijd stabiel gedraaid, geen BSOD, geen onherstelbare crash, niks.
Ja maar wat is de definitie van Crashen ik draai Linux en uitgezonderd Xserver die het bij het opstarten niet meer deed door ati drivers nooit problemen gehad (kernel panics alleen op defecte hardware!)

Het licht er wel aan wat je doet en hoe het OS is opgebouwd In Unix is het zover ik weet kernel --> x(server) grafische omgeving--> programma crasht programma dan kan de grafische omgeving eraan gaan maar gebeurt zelden (macosx is overigens een uitzondering (aqua is geweven met X, kan dat fout hebben hoor!) Linux is een Unix kloon en werkt ongeveer precies hetzelfde! Ook de beveiliging werkt laag voor laag!

Windows is overigens compleet geweven, ik zeg niet dat het vaak crasht of blauwe schermen geeft maar theoretisch gezien is de beveiliging slechter en minder stabiel wat overigens wel als voordeel heeft dat er makkelijker en sneller voor geprogrameerd kan worden en het gebruiksvriendelijker is! Mocht je het oneens zijn het is niet voor niets dat banken Linux of Unix draaien op hun servers! ;) (en labratoria het argument virussen (deze machines staan los van het internet en komen eigenlijk niet in contact met andere computers)

Ik moet wel zeggen dat Windows 7 een heel goed besturingssysteem is! (in vergelijking met andere windows) En het heeft mijn voorkeur gewoon niet! ;)
Maak je niet druk. De oorzaak van crashes is 99,9% van de gevallen het gevolg van brakke hardware en/of brakke drivers. Ik heb geen ervaring met Vista of Windows 7, maar Windows NT4 t/m XP heb ik op goede hardware met goede drivers uptimes van ruim een jaar zien halen.
yup, een BSOD op de bank automaat zien staat is zeker linux :D

maar kom seg, als je met windows DEFTIG omspringt is dit even veilig als linux.

root = adminisitrator

meld je aan onder root loop je NET DEZELFDE risico's dan dat je als administrator bent aangelogged... durf je onder bv: ubuntu sudo te tijpen ben je 15 VOLLEDIGE minuten root... in die 15min doe ik wat ik wil. gebruik je onder windows run as: dan geld dit maar 1x voor 1 venster/applicatie

laat ons ook even niet vergeten dat windows door een kleine 92% mensen meer gebruikt word dan linux en dus dat als je mallware schrijft je het hoogst waarschijnlijk voor windows gaat doen :D

[Reactie gewijzigd door murderface op 7 februari 2010 23:53]

bankautomaat = client ... rob had 't over servers ...

verder wil ik toch ook wel even melden dat men :
1) onder windows werken de meeste mensen als admin, onder *nix systemen werk je normaal ALTIJD als gewone user - sommige distros staan zelfs geen root users toe op de desktop.
2)op een *nix systeem kan je bijna alles installeren en openen als gewone user - normaal moet je bijna nooit sudo'en ...

In windows zou dit deels ( beperkter ) ook kunnen - het wordt helaas, zeker voor thuis gebruikers, nooit toegepast en er zijn nogal wat ( lees veel te veel ) apps die admin access nodig hebben.
Ubuntu en andere hebben denk ik voornamelijk hun package manager die sudo rechten nodig heeft. OS X gebruikt enkel sudo voor systeem ingrijpende software ( drivers ed ).
laat ons ook even niet vergeten dat windows door een kleine 92% mensen meer gebruikt word dan linux en dus dat als je mallware schrijft je het hoogst waarschijnlijk voor windows gaat doen
Hh eindelijk iemand die het snapt! Je ziet de laatste tijd dat Apple niet meer adverteert met Mac OS X "virusfree". Dit komt waarschijnlijk door het feit dat er virussen/malware ontwikkeld worden voor de Mac.
Dan mag je mij het eerste virus toch eens bezorgen hoor. Kom ik overal wereldwijd op de voorpagina als de eerste Mac OSX gebruiker met een virus.

Trouwens Apple adverteert nog steeds met "no virusses on a mac" zag dit weekend nog grote panelen bij de MediaMarkt aan de ingang. Dezelfde die ze eind augustus/september gebruikten. Dus Apple stelt nog steeds dat hun systemen virusvrij zijn.
whahahahahaaa... noem je dat een virus? lees de bovenste reactie eens, daar staat al hoe het echt is. * page404 doet het nog lekker zonder virusscanner op zijn macje.

ohja, berichtje uit 2006 was dit.... daarna niks meer gehoord over virussen.

[Reactie gewijzigd door page404 op 8 februari 2010 10:23]

whahahahahaaa... noem je dat een virus? lees de bovenste reactie eens, daar staat al hoe het echt is. * page404 doet het nog lekker zonder virusscanner op zijn macje.

ohja, berichtje uit 2006 was dit.... daarna niks meer gehoord over virussen.

[Reactie gewijzigd door page404 op maandag 8 februari 2010 10:23]
Nou dan even een recentere van de site http://www.securemac.com/ namelijk juni 2009:


6.10.2009 News
Apple has finally acknowledged that spyware and viruses are a threat for Mac OS X, as well as the latest operating system in the works, Snow Leopard. Snow Leopard will be adding new technology to help prevent against attacks such as sandboxing and anti-phishing features in Safari. This, however, is not a 100% solution to protect against malware.

6.12.2009 News
The trojan horse OSX/Jahlav-C recently reported in the news is in fact a variant of the already discovered DNSChanger Trojan Horse. Other variant and aliases include OSX.RSPlug, OSX/Puper and OSX/Jahlav.

This variant is already detected by SecureMac's Anti-Spyware product MacScan as well as the free DNSChanger Trojan Horse Removal Tool. Learn more information on avoiding DNSChanger Trojan Horse and removal tips.


Tja het kan zijn dat dit herhaald is uit 2006, maar anders denk ik toch dat ook OSX last van virussen kan hebben.

on topic:

Zowel Windows, als OSX, als noem ieder ander besturingssysteem heeft hier last van of kan dat hebben. En hoe groter het aandeel van MAC OSX of zijn gezellige smartphone vriendjes wordt, hoe meer virussen er komen.

Ik ben niet pro windows of pro apple, het maakt mij niet uit, maar stop met het roepen van OSX dit, windows dat.
volgens mij heb ik niks geroepen over 'os x dit, windows dat' ;) neemt niet weg dat je een punt hebt, geeneen operating system is ongevoelig voor, om het maar te noemen, beveiligingsrisico's.
Neemt niet weg dat tot nu toe voor mij virussen nog geen risico van betekenis zijn geweest onder Linux en OS X. Dit zal deels te maken hebben met de marktpenetratie van deze OS-en tov Windows, maar ik denk dat je 2 andere factoren zeker niet moet onderschatten:
a) deze OS-en zijn inherent veiliger; het is lastiger om een virus te schrijven en het zal minder schade aanrichten dan een virus dat kan onder Windows.
b) er zit een iets andere gebruikersgroep achter de knoppen (tot nu toe!), die zich beter bewust is van risico's omdat ze ervarener zijn. daardoor maken trojans en malware minder kans.
ik ga het zeker lezen. maar dat achterlijke badinerende toontje is nergens voor nodig. of ben je gewoon niet in staat om inhoudelijk te reageren zonder neerbuigend te gaan doen?

/edit: is je niet opgevallen dat ze hier voor eigen parochie aan het preken zijn. deze jongens hebben zeker een punt in het algemeen, maar ik heb sterk de indruk dat ze een nichemarkt aan het maken zijn voor zichzelf. Ik heb in ieder geval geen last van de door jou voorspelde schok in de werkelijkheid.

[Reactie gewijzigd door page404 op 8 februari 2010 20:14]

Ja ... Ubuntu.

Ubuntu = Linux, Linux =/ Ubuntu.
Hahaha, het is altijd grappig om te zien dat mensen Windows stabiel noemen en vervolgens hun eigen ervaringen er mee geven als argument...
Bij mij is Windows (Vista SP1) namelijk alles behalve stabiel, en op willekeurige momenten afsluiten om vervolgens gehandycapt op te starten is bij mij geen uitzondering. Werken op Windows is voor mij een groter avontuur dan lopen in de jungle. Je weet echt maar nooit wat je te wachten staat. Tenminste, op mijn Vista laptop dan. Verder heeft mijn broertje (Windows 7 64bit) problemen met zijn laptop. Constante schijfcontroles, vele programma's die crashen enz enz.

Punt is: iedere gebruiker heeft andere ervaringen. Die van mij zijn slecht, die van jou goed. Ik weet niet wat het verschil is tussen jou en mij, maar consider yourself lucky.
Haha, en het is grappig als men Windows afkraken en als argument hun eigen mening tot een feit vormen... :+
Ik absoluut geen windows fan, en geen Apple fanboy.

Gebruik Windows 7 thuis, nu een maand of 5, geen n keer gecrashed. (wel software, maar niet windows zelf).
Gebruik op mijn werk een Mac (G3, G4 en de nieuwste iMacs) die crashen regelmatig. (dwz na 5-10 minuten regenboog bolletje, houd ik het voor gezien).

Gezien het feit dat Apple precies weet welke hardware in hun systeem zit, vind ik het toch wat tegenvallen, dat ze crashed. Maar dat terzijde....

Wel opvallend dat ik nooit over problemen met flash hoorde, en nu Apple opeens een format war met Adobe begint (HTML5 wordt mede door Apple ontwikkeld, en pushed H264 van Apple), komen opeens van dit soort berichten naar voren...
ik denk dat het een goed idee is om je hardware eens te controleren. Ik had ook problemen. Bleek dat 1 geheugenmodule defect was geraakt na een half jaartje (Acer houdt zijn naam hoog :-) ). Op een gegeven moment bootte de pc niet meer.

En anders hebben we nog de drivers van de videokaart.
Nou , bij mij blijft Chrome altijd hangen, zodra er een paar tabs geopend zijn, en meesal is de oorzaak Flash, en anders overdreven geheugengebruik en pogingen van Chrome de cpu te belasten tot boven 1000%.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 9 februari 2010 09:30]

Had hij ook kunnen posten:

Het is maar goed dat mijn Casio rekenmachine het internet niet op kan, anders zou hij volzitten met virussen, want ik kan er geen virusscanner op installeren.

Pure onzin, een exploit die mogelijk 1:100000 wordt gebruikt als excuus te gebruiken voor een compleet onzin redenatie waarom er een 'standaard' niet op een apparaat wordt geinstalleerd.

Want wees nu eens eerlijk, hoevaak heb jij ooit een flashapp zien crashen? (youtube, banners, noem ze maar op).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 7 februari 2010 17:28]

Beetje slechte vergelijking, aangezien ik nog geen rekenmachine gezien heb die op Windows draait, laat staan een virusscanner... :9

Maar goed, de reden dat Apple flash niet toe laat is een bewuste keuze geweest, omdat de performance van flash nogal tegen valt, vooral bij non-Windows OS'en.
Nee, de performance is dus echt NIET de reden waarom flash niet op de iPhone/iPod/iPad aanwezig is, maar juist om te zorgen dat mensen wel betalen voor content die ze anders bv gratis hadden kunnen hebben vanwege flash..
1. Je post zonder enige vorm van kennis
2. Flash kan best aardig wat van je cpu power snoepen, maar dat is niet voornaamste probleem van Apple. Als je je een beetje verdiept in het waarom had je beter geweten.
3. Er zijn naast de betaalde apps ook tal van gratis apps te vinden in de appstore
4. Apple wil natuurlijk veel geld verdienen net als ieder ander welkdenkend persoon, maar sta ook eens stil bij het feit dat als iedereen maar alles kan maken en op de iphone/ipod kan installen dit de stabiliteit niet bepaald bevorderd. Dit wil Apple in de hand hebben en is in het voordeel van de gebruiker. En natuurlijk is voor een groot deel ook Apple degene die het om het geld te doen is eerlijkheidshalve.

Wijze les. Het is makkelijker om iets te veroordelen (redelijk moeilijk als je niet een apple product zou bezitten) dan te beoordelen.

On topic. Ondanks het feit dat deze bug gefixed had moeten worden zal het niet voor major issues zorgen IMHO.

Gegroet,

Cento007

Oja ik heb niet alleen Apple ;)
Corei7 Win 7 Ultimate, Core2Duo & Vista, Apple Imac Corei7 Mac OSX, Iphone, Ipod touch, Ipod shuffle, XBMC bak (linux), NAS (Linux)

[Reactie gewijzigd door cento007 op 7 februari 2010 20:06]

Mja, maar op OSX zelf is er wel serieus performance issues met flash vind ik. Draait niet al te best binnen firefox. Wat dat betreft heb ik liever geen flash dan crappy flash. Maar liefst van al gewoon goedwerkende flash.
*typt in Windows 7 zoekbalkje 'Rekenmachine'*

;) :X Die rekenmachine draait volgens mij wel op m'n windows
Prima vergelijking, immers een pc is een (zei het wat grote) rekenmachine.
Want wees nu eens eerlijk, hoevaak heb jij ooit een flashapp zien crashen?
Net niet dagelijks. De Daily Show videoplayer fullscreen is bij mij een goeie (= slechte…)

http://www.thedailyshow.com/
Waar slaat dat nou weer op?
Dat een Apple fanboy hier moet verdedigen dat de iPad geen Flash ondersteund. Het artikel gaan niet eens over Apple of de iPad.
Ik heb zelf geen Apple producten, maar mcdronkz heeft ergens wel gelijk. Flash is redelijk sloom en het is toch belachelijk dat na 16 maanden zo'n ernstige bug nog niet gefixed is. Het zou wat zijn als je iPhone zou crashen door flash, dit zou de gebruiksvriendelijkheid zeker niet ten goede komen en Apple zou er op aangekeken worden door de gewone consument.

[Reactie gewijzigd door mu-sick op 7 februari 2010 17:36]

Het zou wat zijn als je iPhone zou crashen door flash, dit zou de gebruiksvriendelijkheid zeker niet ten goede komen en Apple zou er op aangekeken worden door de gewone consument.
Als de complete iPhone crasht - en niet aleen de browser, of nog beter: alleen de plugin - dan mag ik toch hopen dat Apple daarop aangegeken zou worden :)
Net als vele mensen vonden dat Microsoft niet de schuldige was bij Vista, lijkt me dat dit dan ook opgaat voor flash op de iPhone.
ik kan niet voor anderen spreken, maar de reden dat ik een hekel aan vista heb, is omdat ik 1) er niets kan vinden (in Windows 7 geen problemen), 2) simpele zaken als een draadloos netwerk instellen absurd moeilijk is (in Windows XP geen problemen, in Windows 7 absurd makkelijk) en ik helemaal gek werd van dat continue bevestigen (in Windows 7 werkt het wel).

Natuurlijk kan alles beter ingesteld worden etc. maar het was een crime....
Heb jij 1 dag met vista gewerkt en het toen meteen afgeschreven?

Ik kon en kan alles prima vinden in Vista (granted m'n pc draait nu op XP vanwege de performance maar goed daar heb je niets over gezegd, laptop nog altijd Vista).
Ik heb nog nooit problemen met draadloos netwerk opzetten gehad, zei het bij mijzelf of bij de tientallen andere mensen bij wie ik het ingesteld heb.

Continu bevestigen is irritant als je weet wat je moet doen, als je weet wat je doet moet je dat dus gewoon uitschakelen. (1 vinkje uit .. probleem opgelost)
Maar datzelfde dialoogje heeft veel mensen wel gered van hun eigen domme ge-ja-klik, en alle rotzooi die daarop volgt. Believe me, ik kom geen vista bakken tegen die helemaal vol zitten met teringzooi, XP daarintegen...

[Reactie gewijzigd door guitarzphreak op 8 februari 2010 08:31]

Nee dat is een net zo iets als dit om met de eerste post toch weer aan te geven dat een Apple product iets niet heeft.
dat stockholm verhaal is wel mooi maar verander gewoon het merk Apple door Microsoft en het verhaal krijgt al wat meer inhoud. Virussen, lekken, driverproblemen, SP7, defecte 360's, ... en toch blijft men het goed praten. Het argument dat mcdronkz aanhaalt is terecht, als Mac gebruiker verwacht ik dat mijn computer en telefoon gewoon veilig zijn. Dat Apple daarvoor een paar regels hanteert en politie wil spelen op mijn computer of telefoon vind ik totaal niet erg, want mij persoonlijk lukt het niet om ongewenst volk buiten te houden.

Als Adobe te lui is om de grote jongens te volgen dan moet het maar uit de race stappen.
Grappig, ik speel eigen politie en heb nergens last van.

Windows firewall + Threatfire voor de echt nare shit .. heb nog nooit een melding gehad.
En ik scan dus wel elke maand ofzo ter controle.

Als je niet weet wat je doet moet iemand anders het voor je doen ja .. Apple dus blijkbaar.
Heeft weinig met Apple-fanboy-ism te maken. Hoe minder Flash-rommel, hoe liever. Dat ze maar overal zo snel mogelijk HTML5 video beginnen te gebruiken en dat Mozilla/W3C etc... een oplossing voor het h264 licentie probleem. Heb ik geen enkele reden meer om die resources-zuipende rommel op mijn systeem te installeren.
Strange but true. De brakheid van de flashplugin is ook de reden waarom Safari in Snow Leopard plugins en tabs ook in apart processen heeft draaien, omdat Flash verantwoordelijk was voor het overgrote deel aan browsercrashes.

Nogal wiedes dat Apple het niet op z'n mobiele apparaten wil hebben. Laat Adobe z'n shit maar eens wat beter voor elkaar krijgen en een fatsoenlijke plugin uitbrengen. Het beste anticonceptiemiddel is niet voor niets flash op een macbook: zaad dood je het snelst met een macbook op je schoot terwijl je vijf minuten aan het farmvillen bent.
De belangrijkste reden is dat Apple niet wil dat je apps kunt draaien die niet van de AppStore afkomstig zijn. Da's voor Apple een grote bron van inkomsten en die willen ze niet kwijtraken door Java en/of Flash op hun mobiele platforms toe te staan want dan zou je genoeg hebben aan een browser om mini-apps of games te kunnen gebruiken.
@mcdronkz: Alsof een crash dodelijk is. Als jij zo lomp bent als programmeur een code maakt die de browser laat crashen is dat niet de schuld van Adobe overigens.

Als ik het volgende tik, laat dat waarschijnlijk wel je pc flink freezen, maar is het geen bug en wordt ook niet geblokkeerd door Flash:

i=0;
tripper = function(){
attachMovie('zware_mc_met_bitmap',i,i);
i++;
setTimeout(tripper,1);setTimeout(tripper,1);setTimeout(tripper,1);setTimeout(tripper,1);setTimeout(tripper,1);setTimeout(tripper,1);setTimeout(tripper,1);setTimeout(tripper,1);
}


Misschien wel apart, want in JS wordt bovenstaand script wel door alle browser geblokkeerd met de melding 'too much recursions'. Eindeloze for() loops worden wel geblokkeerd overigens.
Toch kan je dit geen bug noemen, hackers zijn niet in staat om je gegevens te benaderen oid.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 7 februari 2010 17:41]

Een dergelijke post als die van poepkop wilde ik ook maken.
De reden van hoog CPU verbruik en instabiliteit ligt vooral bij de programmeur
van de desbetreffende applicatie.
Ikvind het altijd maar die opmerkingen dat Flash zo veel CPU gebruikt. Maar als ik de bekende Twitter Canvas/HTML5 demo draait dan schurkt het CPU gebruik dicht naar de 90-100%. Het is dus niet specifiek een Flash probleem. Als Flash dood is gebruikt men gewoon doodleuk HTML5/Canvas voor banners en andere ongein die waarschijnlijk ook niet echt netjes worden gemaakt (bijv. ook cpu intensief e.d.)
sommige hackers gaan niet alleen om je gegevens, maar juist om je dwars te zitten.. En hoe irritant is het wel niet als je CPU tot bijna 100% gebruikt wordt en jij maar niet weet waardoor dit komt, sommige mensen gaan dan hun OS opnieuw installeren, en juist daarmee is er een kans dat men toch via een andere hack dus toegang kunnen verschaffen tot het systeem omdat sommige mensen natuurlijk vanaf de dvd/cd het OS installeren en toch aangesloten zijn op het internet en dan dus nog mogelijke gaten aanwezig zijn die in latere patches opgelost zijn...
Er zijn meer redenen dus waarom iemand zo iemand anders zijn computer om zeep wil helpen..
lijkt me ook wat vergezocht, welke kiddo gaat er nou proberen via een hoge CPU load mbv een flash app iemand zijn OS te laten reinstallen om vervolgens te wachten tottie weer online komt..

denk dat het handiger is om gelijk hele ranges te portscannen op brakke OS'en :P

ontopic: vind het ook niet zo boeiend.. beetje webdevver checkt zn site op IE & FF, en merkt dan dat het crashed voordat het echt online staat.
ontopic: vind het ook niet zo boeiend.. beetje webdevver checkt zn site op IE & FF, en merkt dan dat het crashed voordat het echt online staat.
Maar blijkbaar zijn er veel webdevvers die zelf Windows gebruiken (browser doet dan even minder ter zake) maar om een of andere reden niet checken met MacOS of Linux of nog iets anders, net zoals er volgens mij heel weinig devvers checken of het nog werkbaar is op oudere systemen, hetgeen de makers van browser Opera dus wel doen.
Dat is wel degelijk een bug, het programma doet niet wat de programmeur redelijkerwijs voor ogen had. Maar de bug leidt nog niet tot een exploit.

bug != exploit
Ongeacht de code mag flash je browser gewoon niet crashen. Deze bug is multiplatform:
epiphany[3822]: segfault at d8 ip 00007ff5b3494ada sp 00007fff44378e28 error 4 in libflashplayer.so[7ff5b31e0000+8d2000]

Overigens is dit niet de enige crasher die ik met flash heb, mijn browser is 100% stabiel totdat ik flash installeer. Adobe is gewoon een lachertje met zn beroerde flashplugin. Crashlogs laten altijd flashplayer.so zien als schuldige.

Een oneindige loop coden is wat anders dan een plugin die met zijn tengels aan een stuk geheugen zit waar het niet aan hoort te komen.
U bent niet de enige, Firefox crashte bij mij altijd als ik Youtube op 'vol scherm' zette. Sinds kort niet meer merkwaardig genoeg. En na een bepaalde tijd Youtube-meuk kijken blijft Firefox hangen zodat ik hem weer moet killen. En alleen met Flash, anders geen enkele problemen.
Bij mij op vol scherm gaat youtube gewoon op zwart, en is toch Windows, versie 2K welliswaar, maar toch.
1-0 ^^,

maar even serieus, doet me denken aan die eeuwenoude bug in windows die onlangs gefixt is? met het verschil dat de Windows devs hier niet vanaf wisten en die van Adobe dus wel...

Zouden ze de bug negeren, of hebben ze heb gewoon nog niet gevonden. Het kan natuurlijk zijn dat er twee soortgelijke bugs waren, waarvan ntje is gefixt, ik kan het dan wel begrijpen...
Je kan natuurlijk ook heleml niks ondersteunen. Zo kan hij ng minder crashen. Kom op zeg, Flash is een must op elk device dat een website kan weergeven.
Is dat dan niet iets om naar te laten kijken door de opvolger van Neelie? :D
Inderdaad en het bewijst maar weer eens dat Steve Jobs gelijk heeft als hij zegt dat Adobe lui is. Ik ben eens benieuwd hoe lang het duurt voor Flash een verre herinnering zal zijn.
Of, in Dempsky's eigen woorden:
This page exploits a bug that I reported to Adobe in September 2008, and has affected every release of Flash on every platform since then. Despite numerous email exchanges with the Flash product manager about the bug, the bug report being hidden from the public for "security" reasons, and Adobe CTO Kevin Lynch's claims otherwise, it continues to be an issue.

Explanation: I'm not an Apple fan boy out to prove Steve Jobs right in Apple's decision not to support Flash on the iPhone / iPad. Instead, I'm just a software engineer who at one time had to deal with Adobe's sorry excuse for a development platform and made an earnest effort on several occasions at helping them improve it for everyone. (This issue is merely the tip of the iceberg of ridiculous bugs and random backwards and forwards incompatibilities known as Adobe's Flash Player plug-in.) After trying to work with them to fix this issue and experiencing nothing but frustration, I just don't give a damn anymore.
Hier heb ik soms ook last van.
Ik hoop dat ze dit eindelijk eens gaan oplossen ipv uit hun neus te vreten.
Meestal dicht men een lek en niet een bug.
Ja ik heb de flash bug al meegemaakt, alleen loopt de hele pc vast i.p.v. de browser :P
Confirmed. Zou dit de crash zijn die ik weleens heb op de Volkskrant site? Dempsky heeft groot gelijk dat-ie het nu aan de grote klok hangt. Adobe waant zich blijkbaar onaantastbaar.
Dat ruikt naar machtsmisbruik. Zou dat ook zijn dat ze hun poot stijf houden bij Apple?
Of ze hebben gewoon een fout gemaakt.
Misschien zelfs administratief, dat er ergens staat dat het probleem opgelost is, maar dat de mailbeantwoorders bij adobe het niet serieus (meer) namen of verkeerd de info doorkeken. (klanten zijn irritant soms, vooral als ze constant blijven doorzeuren, of ze nou gelijk hebben of niet.)
Het is toch eigenlijk jammer dat er geen betere crahslogs zijn. Als mijn browser crasht neem ik eigenlijk nooit de moeite om te achterhalen waarom hij is gecrashd. Het zou prettig zijn als er meer aandacht voor komt en er gewoon direct een melding komt met een lijstje met info waarom de boel gecrashd is. Je kunt dan als gebruiker snel zien waarom je browser er genoeg van had en wellicht een vervelende plugin killen. Ik snap dat dat voor flash wat minder van toepassing is, maar het geeft gebruikers wel een indicatie van wat er aan de hand is en bij voldoende crashes kan het de markt richting een alternatief duwen (aangezien het inzichtelijk is dat dit door flash komt).
Ha! crasht niet in Opera 10.50 op linux...

Maar flash op linux zuigt alsnog...
Crasht ook niet met Opera 10.10 op Windows 7.
Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de browser crasht op flash. Wel een enkele keer op een brakke java app, maar nooit op flash.
Opera is bij mij ook nog nooit met flash gecrashed, firefox en chrome wel, heel vreemd. IE heeft er ook geen last van. Misschien moet het probleem niet bij flash gezocht worden, maar bij de implementaties door deze specifieke browsers, die overigens wel meer rare crashes hebben.
Crasht wel op FireFox 3.6 op Windows 7
Sleep0rz geeft toch ook aan dat flash crashed bij firefox.....
Zelfde hier, Opera 10.10 op Vista, geen crash.

Kunnen anderen het eens proberen met FF, IE, Chrome? etc etc.
Crasht zelfs met geen enkele browser op Linux, dus er is toch nog iets goed aan flash op Linux.
M'n flash zelf crashed niet en m'n browser niet. (Flash 10.0 r42)
Safari op de mac (Snow leopard only) crasht ook niet, de plugin wel.. Ik heb ergens gelezen dat dit in Snow Leopard expres is gedaan, plugins in een apart process draaien bedoel ik dan.. Namelijk omdat de non-Windows versies van Flash erg buggy zijn. Steve Jobs zou zelfs hebben gezegd dat Adobe lui is. :D hij heeft daar niet helemaal gelijk, ze zijn niet lui, Flash op Windows doet het prima, dus 90% van de markt is in de pocket. De rest heeft pech, daarover zeggen ze gewoon dat ze maar niet anders moeten zijn.. :(

Ik vind Flash zowieso erg irritant, zeker op een mac vanwege het CPU verbruik wat buiten proportioneel hoog is.., maar ook omdat 9 van 10 Flash opjecten reclame is.. Daar ga ik mijn batterij niet mee opmaken.. Zie hier een gouden tip al zeg ik het zelf: ClickToFlash. Dit schakelt Flash uit tot je erop klikt.. Ook kan je er de H.264 versie van Youtube video's mee bekijken (veel lager CPU verbruik en betere kwaliteit). Oh trouwens.. ik ben dus oprecht blij dat dit soort bloatware niet op mijn iPhone draait.. De nieuwe beta van versie van Flash is trouwens een grote vooruitgang qua cpu verbruik en stabiliteit! (hoewel we er nog lang niet zijn)

Oh en dan nog iets.. Flash is niet goed te indexeren dus als ontwikkelaar kun je beter geen Flash gebruiken. Verder is het hoewel wijd verbreid ondersteunt, nog altijd een plugin van een derde partij en het is volledig gesloten. Het lijkt mij een slechte zaak om Flash zo'n groot marktaandeel te gunnen.. Gelukkig is Google bezig om HTML5 op JoepieToepie te ondersteunen... :D
Op windows heb ik nog nooit een crash van flash meegemaakt, op osx heel af en toe.
Ja deze bug heeft er al tijden in gezeten, en komt vaker voor dan men denkt. Het is vooral in OSX een aardig probleem, waar iedere site met Flash geheid binnen een uur crashed als je hem open laat staan. Niet alleen de proof-of-concept dus...

Ik had ook al gemerkt dat Google Chrome in ieder geval niet de hele browser om laat gaan, en gebruik dat dan ook al enige tijd als browser.
Ik heb er ook last van gehad ja.

Ik snap niet dat men niet massaal van Flash overstapt naar een alternatief, bijvoorbeeld Siliverlight of een ander produkt.

Flash kent imho alleen maar flinke nadelen:

- Nog steeds geen final 64-bits Windows-versie verkrijgbaar
- Trekt al snel 100 procent CPU weg
- Flashplayer op Linux is nogal beroerd qua uitvoering
- Stabiliteit laat al jaren te wensen over
- Slechte support (blijkens het feit dat er al meer dan een jaar geweigerd word een bug op te lossen)

Ik zie gewoon de toegevoegde waarde van Flash niet meer tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 7 februari 2010 17:11]

Enorme installed base, enorm aanbod aan flashtoepassingen. Dat zijn de grote voorbeelden. De enige, wat mij betreft.
Ik snap niet dat men niet massaal van Flash overstapt naar een alternatief, bijvoorbeeld Siliverlight [sic]
Van Flash naar Silverlight is natuurlijk van de regen in de drup; van de eene proprietary plugin naar de andere.

De tijd van plugins, een technologie uit de jaren 90 van de vorige eeuw, moet maar eens afgelopen zijn. Er zijn open technologien als HTML 5, SVG en Javascript waarmee prima interactieve web apps en spelletjes gebouwd kunnen worden.

Daarnaast is er natuurlijk wel een codec probleem met de HTML 5 video tag, waarbij Apple/Google met Webkit kiezen voor H.264, Firefox op basis van open source idealisme kiest voor Ogg Theora en Microsoft om commercieele redenen vast lijkt te houden aan hun proprietary VC1 codec.

De hardware (silicon implementatie) en online content leveranciers (Youtube en consorten) en distributiemedia (Blu-ray disks is inmiddels 66% H.264 en growing) hebben al voor de H.264 codec gekozen dus deze lijkt de grootse kans te maken de defacto standaard te worden.
Ik zie gewoon de toegevoegde waarde van Flash niet meer tegenwoordig.
Grotendeels mee eens. echter, omdat Firefox en Internet Explorer de H.264 om uiteenlopende redenen niet native zullen ondersteunen blijft Flash noodzakelijk als een H.264 video compatibility client. En om deze reden zal Flash nog wel een tijdje parallel aan de video tag methode actief blijven op websites.

edit@domovoi/maandverband: spelling, ik heb ook hoofdletters gebruikt maar ik vond het er zonder hoofdletters/cursief beter uitzien :)

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 7 februari 2010 20:44]

HTML 5, SVG en Javascript
Kom op, dat is en blijft je behelpen..

Het grootste nadeel van flash en silverlight is idd dat het proprietary is. Voor silverlight is er dan een nog een moonlight implementatie... maar laat de opensource comunity dan eens met iets soortgelijks komen. Dat doen ze ook niet.

@_JGC_:
Moonlight wordt idd gebouwd door de OSC... echt niet echt ontwikkeld. Het is niet door hun bedacht en ontworpen door de OSC, iets wat toch wel een beetje bij ontwikkelen hoort. Ontwikkelen is niet alleen het inkloppen van code.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 8 februari 2010 11:29]

Moonlight wordt ontwikkeld door de opensource community. Overigens wel gesponsord door Novell en Microsoft, maar dat boeit niet. Van SIlverlight liggen de specs gewoon op straat, van Flash zijn de specs tot versie 6 of 7 open en mag je de rest reverse engineeren om het te kunnen ondersteunen.
@wildhagen:
Al je argumenten hangen totaal af van de programmeur en de keuze van de programmeertaal:
- As3 is de navolger van As2, welke stricter en meer werk is om te schrijven, maar een enorme snelheidsboost geeft.
- De bug is geen bug van Adobe, maar van de programmeur (zie code paar posts terug)

Je andere argumenten slaan ook nergens op:
- 64-bit is gewoon gezeur, snelheid zal misschien 5% schelen en meer dan 4gb geheugen gebruiken in een flash-app lijkt me ook nog niet nodig.
- Slechte support is niet het geval, ik krijg zeer goede support van Adobe en ze wijzen me altijd op de juiste recources voor een project.
- Linux support boeit mij niet bijzonder veel zolang 90% van de website bezoekers uit windows gebruikers bestaat. overigens loopt moonlight ook vreselijk achter op Silverlight.

Overigens, als ik zou zoeken naar een alternatief zou ik eerder naar javascript gaan kijken. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om met Silverlight te gaan werken. HTML5 bestaat (helaas) nog niet als standaard en niet iedere browser ondersteund het (IE).

[Reactie gewijzigd door poepkop op 7 februari 2010 17:50]

Deze bug is wel zeker een bug Adobe. Dat een flash-"programmeur" dingen buiten de flashplayer kan beinvloeden is gewoon fout. Net zoals een flash-"programmeur" niet vanuit flash andere programma's mag installeren en niet je gebruikersgegevens door mag sturen.

64bit is geen gezeur. Als mensen geen vooruitgang willen hadden ze ook het vuur niet uitgevonden. Binnenkort komen er OS-en die geen 32-bits applicaties ondersteunen. Dan is Adobe in een klap uit de markt.

Goede of slechte support kan je niet aan een persoonlijke ervaring aflezen.

Ik ben blij dat je je niet interesseert in een kleine groep goede techneuten. Gelukkig heb ik al vaak zat meegemaakt dat grote projecten worden afgeblazen als er ontdekt wordt dat het een Windows-only oplossing is. Als groot bedrijf sta je gewoon voor schut als je tegen een klant moet zeggen dat het alleen onder Windows werkt en de gebruiker maar Windows moet installeren.
Welk OS komt binnenkort uit dat geen 32-bits meer ondersteund?

Welke? En wanneer??
Windows 8 gaat waarschijnlijk alleen nog maar op 64-bit processors draaien.
maar microsoft zal wel heel erg dom zijn om ook ondersteuning voor 32bits apps eruit te doen, nu kan je die toch ook prima draaien op een 64bits install?

Wel vind ik dat geen reden om geen native 64bits versie te maken
't Is juist heel verstandig om 32-bit support er uit te halen. Dit geeft MS namelijk de kans om een heleboel bugs in een keer achter te laten. Mensen die per se 32-bits applicaties willen draaien hebben daar echt geen modern OS voor nodig.
Snow Leopard is reeds uit en waarschijnlijk de volgende versies ook. 32-bit plugins werken niet in Safari als je op 64-bit processors draait.
Als groot bedrijf sta je gewoon voor schut als je tegen een klant moet zeggen dat het alleen onder Windows werkt en de gebruiker maar Windows moet installeren.
Sure, alsof er een klant is die omkijkt naar die enkele linuxgebruiker.

Goede of slechte support kan je niet aan een persoonlijke ervaring aflezen.
Nee, ik heb het over wat je moet verwachten van support. Ik verwacht daarbij ondersteuning en documentatie, geen oplossingen voor zogenaamde bugs welke geen bugs zijn.

Binnenkort komen er OS-en die geen 32-bits applicaties ondersteunen. Dan is Adobe in een klap uit de markt.
Dan stapt niet iedereen direct over en tegen de tijd dat w8 uit is zal Adobe wel een flashplayer 64bit klaar hebben liggen.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 8 februari 2010 00:50]

- Slechte support is niet het geval, ik krijg zeer goede support van Adobe en ze wijzen me altijd op de juiste recources voor een project.
Ondanks de goede support valt het toch nog niet mee om iets met flash te maken dus?
- Linux support boeit mij niet bijzonder veel zolang 90% van de website bezoekers uit windows gebruikers bestaat. overigens loopt moonlight ook vreselijk achter op Silverlight.
jammer, gemiste kans.
Flash werkt aardig, moonlight loopt helaas veel te ver achter

[Reactie gewijzigd door roller12358 op 9 februari 2010 21:20]

Het gaat hier niet over een besturingssysteem maar over een browser.
Firefox 3.5.7 op OSX 10.6.2 crasht helemaal. Safari 4.0.4 en Chrome 4.0.2 geven een melding dat de Flash plugin het heeft begeven. Bij Opera 9.64/10.10 gebeurt er niets...

In Windows 7 64bit crasht Firefox 3.6 ook, net als IE8 en Safari 4.0.4.
Chrome geeft weer netjes een melding net zoals Minefield 3.7a2. Opera 10.10 blijft draaien.

[Reactie gewijzigd door filenox op 7 februari 2010 17:29]

Dus eigenlijk heeft alleen firefox er last van, en de rest van de browsers niet direct, ondanks dat de plugin een beetje vervelend doet onder chrome en safari. Heel typisch.
hangt af van uw firefox settings,

je kan al meer dan een jaar in firefox instellen dat plugins in een eigen process moeten draaien, (en dit zal standaard worden in de volgende releases van firefox)

in ubuntu draait firefox vb alle plugins automatisch in hun eigen process, en het komt bij mij wel vaak voor dat flash crached (enkele malen per week) maar firefox mooi blijft verderdoen.
(ik krijg wel geen melding, alle flash venstertjes worden grijs, net zoals bij deze proof of concept)

maar ik hoop in de komende jaren volledig van flash af te raken,
ik draai sowieso flashblock, en heb het voornamelijk nog nodig voor het afspelen van online video, waar er hopelijk snel verandering in komt!
Dan nog ontstaat er hoe dan ook een probleempje met firefox en niet met andere browsers. Je bent wr verplicht met firefox te gaan lopen rommelen voordat 'ie werkt en da's best onhandig.
Widows7 x64:
IE8 blijft netjes lopen
FF3.6 crasht
Safari 4.03 crasht
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Apple iPhone 6 iPhone Apple Watch Apple iPhone 6 Plus Smartphones Microsoft Games Apple Activision Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013