Door Bas Roestenberg

Eindredacteur

Vooruitblik: Brothers in Arms - Hell's Highway

De Brabantse velden

Na veel uitstel komt het er binnenkort toch echt van; over een paar dagen vindt de release plaats van het derde deel in de Brothers in Arms-serie. Althans, van de consoleversies, want de releasedatum van de pc-variant is opnieuw uitgesteld, naar 3 oktober. Fans van de serie hebben erg veel geduld uit moeten oefenen, wat wellicht mede een reden was voor Ubisoft om op de valreep nog een persevenement te organiseren.

Om het realisme in Brothers in Arms: Hell's Highway te benadrukken, nodigde de uitgever de pers uit voor een rondrit in de buurt van het Brabantse Son, onder begeleiding van ex-kolonel John Antal. In deze omgeving werden in de nadagen van 1944 duizenden Britse, Amerikaanse en Poolse parachutisten gedropt, met als belangrijkste opdracht te voorkomen dat de Duitsers bruggen zouden opblazen om de geallieerde opmars naar Arnhem te stuiten. Hell's Highway, de route vanuit het zuiden richting Arnhem, speelde een cruciale rol in de plannen van de Britse veldmaarschalk Montgomery. Als de Geallieerden via deze route door konden stoten naar de Duitse grens bij Arnhem, zou, zo werd beloofd, de oorlog nog vóór de kerst van 1944 voorbij zijn. Het pakte anders uit. Operation Market Garden kende een dramatisch verloop, de opmars kostte talloze militairen het leven en de oorlog duurde een half jaar langer dan gepland.

BiA_Hell's Highway

Tot zover de historische gebeurtenissen waar de nieuwste Brothers in Arms-game zijn naam aan ontleent. Ubisoft liet tijdens de excursie in Brabant geen mogelijkheid onbenut om de historische achtergrond van de game te benadrukken. Zo'n vijftig acteurs speelden, gehesen in authentieke uniformen en voorzien van Willy's Jeeps, na hoe het er 64 jaar geleden in de Brabantse maïsvelden aan toe moet zijn gegaan. Excursieleider John Antal, die na dertig jaar dienstverband in het Amerikaanse leger heeft gekozen voor een adviserende rol bij ontwikkelstudio Gearbox, hamerde er vol enthousiasme op dat de uitgebeelde situaties heel herkenbaar in de game zijn opgenomen. "We bouwen met Hell's Highway eigenlijk een tijdmachine", zo vertelde Antal. "Spielberg maakt films, anderen schrijven boeken over de Tweede Wereldoorlog en wij maken er een spel over. Ik denk dat je met een computerspel mensen bereikt die anders nooit iets over de Tweede Wereldoorlog zouden zien of lezen. Natuurlijk kun je een game als entertainment zien, maar wij willen gamers iets meer dan alleen maar fun meegeven. We hopen dat we ze met name wat historisch besef kunnen bijbrengen en het idee kunnen uitdragen dat vrijheid niet uit de lucht komt vallen. Daarom proberen we met deze game iets van de emotie op te roepen die de soldaten destijds hebben gevoeld".

BiA_Hell's Highway

De vraag is natuurlijk in hoeverre gamers daar op zitten te wachten. Antal is een vakidioot, vervuld van historische wetenswaardigheden en - in zijn eigen woorden - "patriotisme", maar veel Brothers in Arms-spelers vinden het gewoon prachtig om een goede tactische shooter te spelen, en meer niet. De vraag is of de sterke focus op historische accuratesse in het spel niet ten kostte van de gameplay gaat, bijvoorbeeld omdat het ontwikkelteam van Gearbox op de geschiedenis gebaseerde keuzes maakt, bij aspecten waarbij de focus misschien beter op de gameplay kan worden gericht. Gelukkig blijkt het in de praktijk nogal mee te vallen, met die door sommigen gevreesde overkill aan historische correctheid.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite