Ubidays 2008: Brothers in Arms: Hells Highway

Operation Market Garden

Gearbox Software is een ambitieuze studio. De Amerikaanse ontwikkelaar telt 180 werknemers en werkt bij voorkeur aan zoveel mogelijk projecten tegelijk. Zo werkt de studio aan Aliens: Colonial Marines voor Sega, Borderlands voor 2K Games en natuurlijk twee Brothers in Arms-spellen voor Ubisoft. Het leek een prestigezaak te worden om al deze games nagenoeg tegelijk uit te brengen, maar Borderlands is inmiddels doorgeschoven naar 2009. Brothers in Arms: Hells Highway verschijnt echter eind augustus al op de PS3, Xbox 360 en de pc.

In een tijd waarin vrijwel alle grote spelseries kiezen voor een moderne setting en de Tweede Wereldoorlog laten voor wat het is, blijft Ubisoft's Brothers in Arms juist hangen in dat tijdperk. Volgens de ontwikkelaar zorgt de Tweede Wereldoorlog verhaaltechnisch nog altijd voor de interessantste onderwerpen. Brothers in Arms: Hells Highway volgt het verhaal van Matt Baker, een fictieve soldaat in een realistische setting. Baker is een officier in het 502e regiment van de 101e Amerikaanse luchtlandingsdivisie.

Brothers in Arms preview

Hells Highway speelt zich niet af op de stranden van Normandië of de kale vlaktes van de Sahara, maar voornamelijk in Nederland. Het spel richt zich volledig op de - grotendeels mislukte - missies die in en rond het Nederlandse rivierengebied in het kader van Operation Market Garden werden uitgevoerd. Zo zagen we in verschillende trailers dat Baker en zijn team onder meer Veghel en Eindhoven aan doen. Daarbij valt op dat Gearbox veel aandacht heeft besteed aan de identiteit van de Nederlandse dorpen en steden. Denk bijvoorbeeld aan Nederlandse straatnaambordjes, Nederlandse namen boven winkels en realistisch ogende dorpjes. In een van de eerste trailers van het spel is zelfs het marktplein van Veghel herkenbaar.

De soldaten zien er al even realistisch uit. Tijdens een speelsessie op de Ubidays bleek dat veel wat eerder in de trailers werd getoond, ook goed terug te zien is in de gameplay. De bewegingen van de soldaten zijn zeer realistisch, mede door het nieuwe dekkingsysteem dat Gearbox heeft geïntroduceerd in Hells Highway. Soldaten zullen automatisch dekking zoeken achter het dichtstbijzijnde veilige punt. Zelf kun je met een druk op de knop ook snel een veilige beschutting zoeken. Het systeem heeft wat dat betreft iets weg van het alom geroemde dekkingsysteem van Gears of War.